|
TT klubtopic
|
Témaindító: sunocske, idő: Okt 1, 2012
Témakörök:
|
|
(#16998) csíkosháTTú válasza Gashpy hozzászólására (#16993)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
Azért nekem
ez a vonalvezetés
tetszik.
Az 1963-as Zeuke pályaterv füzetben van sok érdekes ötlet, és nagyságrendekkel jobb tervek, mint a Noch "fertigjátékai". |
(#16999) hoTTo válasza etwg hozzászólására (#16996)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
Idézet: „Szoval a modellvasutnál mindig forditva kell nekiállni a dolognak, mert végleges a hely ... ”
Vagy úgy kell tervezni a terepasztalt, hogy a költségvetésbe egy házbővítést is bele kell szuszakolni. |
(#17000) V43-1182 válasza hoTTo hozzászólására (#16999)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
Ti egyébként az FHB -nak is dolgoztok?
Jelmondatotok a "Nagyobb lakás kell nyuszómuszó!" |
(#17001) róbertke válasza V43-1182 hozzászólására (#17000)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
Inkább a másik banknak: "Dönts okosan!" |
(#17002) Gashpy válasza róbertke hozzászólására (#17001)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
Az a Favágó Bank? |
(#17003) kombi válasza BR95 hozzászólására (#16987)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
Azért akad néhány mankó. Ilyen- olyan szakkönyvek, vagy a jogszabályi szinten megjelenő Pályatervezési Szabályzat.
Az 1983-as itt pl megtalálható.
Pályatervezési Szabályzat 1983
Kicsit száraz , de sok érdekesség található meg benne.
Ugyanakkor, bár a helyszín szabta lehetőség mindig más és más, nálunk is léteztek szabvány tervek, pl. emlékeim szerint valamely Vasúti Lexikonban is mutattak be példákat elsősorban a hév (nem BHÉV) , hanem a mostani mellékvonali állomások szabvány elrendezésére.
Az állomások kialakításával kapcsolatban az is fontos eltérés, hogy a magyar tervezési elvek egészen mások, mint pl az osztrák vagy a német, sőt a németek esetében még a mai napig is látható, hogy az egyes tartományi vasutak eredetileg más és más jellegű állomásokat építettek.
A különbözőség valamennyire még itthon is megfigyelhető, mert az egyes időszakok vasúttársaságai más és más elvek alapján építették meg az állomásokat. Pl a Déli Vasút a felvételi épülettel ellentétes oldalra telepítette az áruforgalmi létesítményeket. Pl. ilyen volt a mostanában átépített Tárnok, vagy Kápolnásnyék, de talán Balatonszentgyörgyön mintha mind a mai napig a felvételi épülettel ellentétes oldalon lenne a rakodó.
A pályaterv füzetek elsősorban a német állomásokat, azok üzemvitelét próbálták "lefordítani" a modellvasúti vágányelemek szabta, meglehetősen szűk keretek közé. Így tehát természetes és érthető, hogy a tervek vágánykapcsolatai egészen mások, mint az itthon jelenleg látható állomások elrendezése. |
(#17004) V41-523 hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
|
(#17005) masTTertape válasza Gashpy hozzászólására (#17002)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
Naszóval akkor már oTT tartunk, hogy jenhitelre vasútmodellt?
Szép világ. Így lesz majd egy 5 ezres teherkocsiból a futamidő végén 50 ezres mozdony ára...
Inkább hagyjuk a bankokat és modellezzünk! |
(#17006) FriTTz hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
Én ma csináltam egy fiókot a modelleknek, precízen, milliméterpontosan!
Majd valamelyik nap még nekiesek felsőmaróval mert 2 milliméterrel nagyobb lett! |
(#17010) masTTertape hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 14, 2013 |
|
EZ igen viccesen néz ki. |
(#17011) terkoz válasza BR95 hozzászólására (#16991)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
Szia!
Még nézz be ide:
pályatervek
A galériában van még mellette más méretarányú pályaterv is. Találsz itt aprócska pályát megállóval és hatalmas többrészes aztalt rendezővel nagyállomással.
A képzeletnek csak a szoba fala szab határt
üdvgyuri |
(#17012) FriTTz válasza masTTertape hozzászólására (#17010)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
T. kolléga van-e valami amire licitál mostanában az ebajon?
Csak azért kérdem, hogy ne verjük fel egymásnak az árat! |
(#17013) FriTTz hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
|
(#17014) BR95 válasza terkoz hozzászólására (#17011)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
Üdv!
Én az as.rumia.edu/tt oldalon szoktam nézegetni ezeket.
Sok pályaterv van valóban és kisgyereknek játszani biztosan jó. Nekem csak az szúrja a szemem, hogy egy-egy ilyen pályavonalon a mellékvonalra teherszerelvényt feljuttatni kínkeservesen, a fővonalat tolatgatásra felhasználva, cikkcakkban lehet. Értem én, hogy kicsi a beépíthető terület, de azt is el lehet(ne) ésszerűen rendezni.
Szerintem. Persze ez csak az én meglátásom, nekem van ilyen kritikus hozzáállásom. |
(#17015) masTTertape válasza FriTTz hozzászólására (#17012)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
Igazán az 1200 eurós Keresztespókra mozdulnék rá, de gondolom ez nem éppen az az aukció, ami sokunkat lázba hoz e fertályon (ahogy nézem ott kint sem...)
Amiket te gyűjtögetsz, már mind megvan, vagy volt, így nekem főleg alkatrészek, vagy ad-hoc érdekességek jöhetnek számításba, de inkább a "nem költök semmire" attitűd szerint csupán csak nézelődöm és jegyzetelek. |
(#17016) masTTertape válasza FriTTz hozzászólására (#17013)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
12-14 ezer ft. |
(#17017) sunocske válasza terkoz hozzászólására (#17011)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
Ú, ebből nekem a 4-es számú a kedvencem
Köszönöm, hogy megosztottad, már régóta kerestem ezt a füzetet. Ha egyszer elég öreg leszek és az asszony is azt fogja mondani, hogy lehet, akkor valami hasonlót meg is fogok építeni... |
(#17024) wolfchild válasza BR95 hozzászólására (#17014)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
Szia!
Én javasolnám az index börze topikját, ott 16.000-ért hirdetnek komplett multimaus szettet.
Bővebben: Link
Szerintem postával együtt is csak 17e HUF kb.
Szemben a 70 EUR + posta árral. |
(#17028) FriTTz válasza masTTertape hozzászólására (#17016)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
|
(#17029) GABA TT hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
Sziasztok!
Egy kis mazsola, honállomás Győr 1007-es |
|
(#17031) FriTTz válasza GABA TT hozzászólására (#17029)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
Akarok egy ilyet! |
(#17032) FriTTz hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
Szóval kész lett az egyik fiók nagy nehezen!
Satum még nincs de legalább üllőm van és a teteje síkolva lett köszörűgépezet álltal frissen!
Itt tart jelenleg a doboz projekt.
A tetőtér nálam tulajdonképpen egy nagy szórakoztató központ! |
|
(#17044) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#16887)
|
Válasz •
|
Máj 15, 2013 |
|
Elkészültek a szerkezetek! Lassan ezt a méretarányt is kipipálhatom! |
|
(#17046) zsolesz74 hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Urak!
Rendeltetek már Müllertől TT kerekeket Németországból?
Illetve RP25-öst használ valaki, tapasztalatok érdekelnek.
Egy kisebb bttb állományt készülök átszerelni és minden gyakorlati tippet szívesen fogadok.
Elméleti vasútmodellezés most nem érdekel...
|
(#17052) masTTertape válasza zsolesz74 hozzászólására (#17046)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
A ModMüller kerekeknek megvannak az itthoni helytartói, tehát szerintem senki nem rendelt még közvetlenül a németektől.
Az RP25 még H0-ban is elvetemültség, nem hogy TT-ben. Ez a privát véleményem, mert nem egy csúnya siklást láttam már OFF asztalon az említett kerekek által.
|
(#17053) csíkosháTTú válasza FriTTz hozzászólására (#17013)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Kalap szar! (bocsánat!)
Semmennyit, arra sem érdemes, hogy ráklikkelj mégegyszser!
1: évek óta nem gyárják, ha javítani kell, már nincs hozzá gyári támogatás.
2: az a táp, amivel adják, az már az új MultiMaus-os kezdőszettekben van, szintén nem stabil, és ezzel csal 1,2A-ig lehet terhelni a cuccost.
3: a szettet (egér, erősítő, táp) innen-onnan szedték össze, ezek ebben a formában soha nem voltak együtt. |
(#17054) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#17046)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Idézet: „Elméleti vasútmodellezés most nem érdekel...”
Gyakorlatilag keresd meg hoTTo, vagy tt-modell kollégát, és szerezz be tőlük kerekeket!
Olcsóbban jössz ki, és sokkal kényelmesebb, mint odakinntről rendelni.
Az RP25-ről meg már tanult barráTTom masttertape is írta, hogy felejtős. Szerintem sincs értelme erőltetni, a sima Modmüller, vagy Tillig kerekek tökéletesek lesznek. |
(#17057) Váltógyártó válasza masTTertape hozzászólására (#17052)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Így van, ezek a kerekek nem igazán alkalmasak a normál vágányon való közlekedésre. Hogy üzembiztos legyen, váltóknál sokkal kisebb távolság kéne a tösín és a vezetösín között, mint amit a NEM elöír. Ráadásul a gyártók még ezt sem tartják be (Tillig sem). Lemértem egy OFF méretü Roco kitéröt, a min. 14mm helyett a vezetösín-könyöksín külsö tavolsaga 13,5mm volt! |
(#17060) Gashpy válasza BR95 hozzászólására (#17014)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Amit Térköz mesTTer feltett pályaterves füzet, az nem volt fenn a rumián.
Eddig.
Most már ott is fenn van.
(remélem nem gond, hogy megadtam Arturnak a linket... ) |
(#17063) FriTTz válasza csíkosháTTú hozzászólására (#17053)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Köszönöm szépen a felhomályosítást, ehhez a részéhez nem értek ezért gondoltam, hogy abból baj nem lehet ha megkérdezem. |
(#17065) csíkosháTTú válasza Gashpy hozzászólására (#17060)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Háhá!!!!
Ez az a mappa, amit keresek már egy ideje. Pontosabban én tudom, hogy kinek adtam kölcsön, csak sehogy se' akar neki visszaérkeznbie a műhelybe.
|
(#17069) sunocske válasza csíkosháTTú hozzászólására (#17065)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Nekem fénymásolatban volt meg és hiányosan. Aztán a padláson találtam néhány eredeti lapot belőle. Sajnos többet nem. Azóta azok is elvesztek... |
(#17071) Gashpy válasza sunocske hozzászólására (#17069)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Nekem kb. 2 évvel ezelőtt volt utoljára a kezemben, amikor összepakoltunk a lakásfelújítás előtt. Azóta is valamelyik doboz mélyén van...
Az eredetihez képest annyival másabb, hogy gyerekként filctollal kiszíneztem egy részüket... A háztetőket pirosra, a füvet zöldre, stb... |
(#17072) masTTertape válasza Gashpy hozzászólására (#17060)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Én azért nem hiányoltam onnan, mert eredetiben megvan. (nem Csíkosé) Még apukám gyűjteményéből, olyan katalógusok mellett, amiket igazán izgalmas manapság átlapozni. |
(#17073) zsolesz74 válasza masTTertape hozzászólására (#17052)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Köszi szépen mindenkinek a válaszát, és az infot!
Ettől tartottam én is, hogy az RP25 nagyon nyűgös.
Megnézem az ajánlott beszerző helyeket. |
(#17074) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#17054)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Az még meg tudod nekem mondani István, hogy a különböző kerék átmérők miért is vannak?
Amiket mértem itthon BTTB műanyag kerekeket azok 8.3mm-esek, egy személy vagonnak volt fém kereke, az már 8.0mm-es volt. Gyanítom, hogy ez cserélve lett.
Az újabban vásárolt Tillig kocsiknak, meg 7.5mm, ha jól emlékszem.
Szóval, ha csere, akkor melyik méretet ajánlod? |
(#17076) masTTertape válasza zsolesz74 hozzászólására (#17074)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Bocs, ha én válaszolok. Csíkos Mester ilyenkor már vagy a vonaton döcög, vagy már otthon éli családi életét.
Amennyire én tudom, a 8,3-as még a Zeuke idők csapos tengelyvégű kerekeinek mérete, amit átvett a Bttb és ezek szépen átolvadtak a kúpos csapágyazású típusba, majd azután lett egységesen 8 mm-es minden műanyag kerék.
Az átlagos nagyvasúti kerékátmérőkhöz képest még ez is túl nagy TT-ben, tehát a kocsik rendre magasabbak a méretarányban elvárhatónál. A fémkerekek "feltalálása" óta a 7,5 mm tűnik arányosnak, sőt speciális esetekben ennél kisebb is van. (lásd pl. Rola)
Mivel a modellvasútnál a kerekek geometriája a fizikájuk folytán teljesen más, mint a nagyvasúti, így a méretezésnél meg kell tartani bizonyos arányokat, így a nyomkarima, abroncsszélesség, átmérő összefüggésben. Szerény véleményem, hogy míg csak műanyag kerék volt, a rendelkezésre álló tengelyfurat miatt már nem lehetett csökkenteni a tányér átmérőjét (vagy éppen az ndk ipara nem akarta - megjegyzem, azért volt a pikonál N-es gyártási is...), így maradt meg a 8-as méret. A csodaszépen esztergált Tillig, vagy ModMüller kerekek persze már elbírják a kisebb méretet.
Értelemszerűen, ha elkezded kicserélni a régi kerekeket új, 7,5-esekre, akkor mindegyik vagonnál meg kell lépni ezt, mert amúgy nehézkes lesz az összeakasztásuk. Ugyanezt figyelembe kell venni egy régebbi terepasztal peronmagasságainál is. Ok, a két véglet között így is csak 0,4 mm magasságkülönbség lehet, de számos probléma forrása lehet.
Mondom, mindez csak a saját eszmefuttatásom, elképzelhető, hogy másnak merőben eltérő a tapasztalata. |
(#17078) zsolesz74 válasza masTTertape hozzászólására (#17076)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Köszi Gábor,
természetesen örülök a kimerítő válasznak. Most még az asztalt építem. Elkészültem a fa munkával és a parafa is le van szabva. A peronok Auhagen peronok és azokat készülök sokszorosítani... tehát a magassága adott. Nekem úgy tűnt nem okoz majd fennakadást ez a különbség.
Akkor lehet, hogy 7.5mm-re cserélek és akkor az összes kocsi olyan lesz.
Most már csak azt kell kitalálni, hogy a 81db kocsiból mennyit fogok megtartani, mert csak azokat fogom lecserélni. A többi megy vissza a kalapácsos oldalra. |
(#17081) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#17078)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
A nagyvasuton sem egyforma nagyok a kerekek, szoval több oka is lehetett annak, hogy a vagonok alá más méretü kerekek kerültek. ( Az már egy más kérdés, hogy melyik mennyire volt élethü.) |
(#17085) terkoz válasza Gashpy hozzászólására (#17060)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
még készülök néhány további csemegével |
(#17086) terkoz válasza csíkosháTTú hozzászólására (#17065)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Ebben a szövegkörnyezetben kicsit félreérthető.
Remélem nem az én példányomra ismertél rá.
Ha igen, mindenképen szólj!
Talán megérdemelné a kölcsönkérő, hogy felfedtessék az inkognitója! |
(#17088) terkoz válasza Gashpy hozzászólására (#17071)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Ezek a ceruzarajzok a kedvenceim!
Nagyon szeretem őket! Mint egy korábbi hozzászólásban írtam, akkor még nem volt digitális technika, maximum egy kis pauszos kopírozás a fotóról, volt a csalás mértéke.
Egy másik korszakbéli módszer a kivetített kép átrajzolása a vetítőfelületre tett papírra, majd fotótechnikával visszakicsinyíteni, a nyomda számára. |
(#17091) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#17044)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Lassan kész! |
|
(#17092) Gashpy válasza Gashpy hozzászólására (#16968)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
Folytatom a beszámolót az Rmms átalakításáról.
Pár estés reszelgetés után az egyik forgóváz elkészült és szerintem nem is lett rossz!!!
A forgóváz egyik végén kivágtam egy akkora helyet, ahová a Peho mágneses kapcsolófoglalat befér. A mélységnél kis rátartással dolgoztam, hogy biztosan ne érjen össze az ütköző a kanyarban. (utólag nézve kicsit lehetett volna mélyebbre ereszteni, de így is jó. ) Erre felülről ráragasztottam egy kis műanyag lapocskát, majd a foglalat fém tartóját beragasztottam.
Rövid száradás után mehetett bele a kapcsoló és irány az ellenőrző ellenív (BR11).
A következő napokban elkészül a másik forgóváz is, majd megkapja a hasa alá a 10 g ólmot is.
|
|
(#17093) Gashpy válasza Gashpy hozzászólására (#17092)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
képek 2 |
|
(#17094) Gashpy válasza Gashpy hozzászólására (#17093)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2013 |
|
képek 3 |
|
(#17095) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#17081)
|
Válasz •
|
Máj 17, 2013 |
|
Ez a része viszont érdekel, hogy nem egyforma!
Kifejtenéd miből adódtak az eltérések? Ugye nem csak nyomtávból adódó eltérésből...
A Rola-t már említette Gábor. |
(#17096) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#17095)
|
Válasz •
|
Máj 17, 2013 |
|
Több oka is volt annak, hogy nem egyformák a kerekek:
A kézenfekvö ok a konstrukcios, hova milyen fér. Minél nagyobb a kerék, annál több helyet foglal el az ürszelvényböl.
Aztán voltak bizonyos elméleti okok.
Minél nagyobb a kerék, annál biztonságosabb a futása.
A keréknek van egy minimális mérete, ami vasutszerkezeti okok miatt nem lehet kisebb (bizonytalan a váltomenet). Ezért pl. A RoLa kocsik külön engedéllyel mennek és bizonyos korlátozasok vonatkoznak rájuk.
A kisebb kerék gyorsabban forog (ugyanazon a sebességen) ezért nagyobb a csapágyak igénybevétele. Igy megfigyelhetö, hogy amikor bevezették a modern gördülöcsapágyazást egyböl kisebbek lettek a kerekek. |
(#17097) róbertke válasza Gashpy hozzászólására (#17092)
|
Válasz •
|
Máj 17, 2013 |
|
Off H0-ban létezik fémöntvényből forgóváz, ugyanígy TT méretben nem lehetne?? |
|
|
2024. Nov, 23. Szo 8:05:43 |
|
Jelenleg 24 fő olvassa az oldalt |
|
|