Gondolom, sokan hallottatok már a PWM vezérlésről. Ennek a lényege, hogy egy, több KHz-es négyszögjel kitöltési tényezőjét változtatjuk. Ha a kitöltési tényező 100%, akkor "teljes gázon" megy a mozdony, ha 50%, akkor "félgázon", stb. Oszcilloszkópon megtekintve a jelet, így néz ki a "félgáz":
Ezt könnyen használhatjuk mozdonyunk vezérlésére. A PWM jelet legegyszerűbben egy NE555-ös IC-vel lehet előállítani, erre itt egy egyszerű kapcsolás:
Ahogy VR1 értékét változtatjuk, úgy fog változni a motor sebessége. Ezzel a kapcsolással az a baj, hogy csak egy irányban tudja vezérelni a mozdonyt. Az irányváltáshoz kell még utána építeni egy úgynevezett "H-hidat". Erről itt van egy jó kis cikk:
http://www.hobbielektronika.hu/kapcsolasok/h-hid_avagy_egyszeru_motorvezerles.html
A PWM jelet a "Motor be" csatlakozóra kell kötni, az irányt - értelemszerűen - az "irányváltás" csatlakozóra kötött, kétállású kapcsolóval lehet változtatni. Ha megépítjük a H-hidat, a fönti kapcsolásról elhagyható a Q1 tranzisztor és az előtétellenállása.
Ennek a kapcsolásnak a legnagyobb hibája az, hogy 1 db H-hídhoz 5 db teljesítmény tranzisztor kell, aminek darabja 50-60 Ft körüli összegbe kerül legalább. A következő oldalon egy olcsóbb kapcsolást mutatok be.
(Az itt látható ábrán a PWM kapcsoláshoz NPN tranzisztorokat kell használni!)