Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Kezdő modellező
Kezdő modellező
Témaindító: HitMen476, idő: Nov 22, 2012
Témakörök:

Lapozás       7/27    
(#40371) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#40370) Válasz Dec 16, 2014
Bocsánat, csak a Tiédet olvastam és véletlenül arra nyomtam. Tudom, hogy szervózol.

Az üzenetem természetesen Gigantati-nak szólt.
(#40373) gigantati válasza HarciSün hozzászólására (#40368) Válasz Dec 16, 2014
Én egyből magamra vettem

Több helyen olvasom, hogy lecserélik ezeket. Ez egy evolúciós zsákutca lenne, vagy csak arról van szó, hogy van szebb, jobb, moderebb?
Az igaz hogy egy kicsit zajol, de szeritem még elviselhető. Ami elsőre nagyon tetszet, hogy erősen zár. Jelentős ellenállásba ütközött a váltót kézzel megmozdítani.

üdv:ati
(#40378) BR95 válasza gigantati hozzászólására (#40373) Válasz Dec 16, 2014
Minőségi problémája van a terméknek. Nem mindig áll le, vagy épp nem indul, igazgatni kell az érintkezőket, hangos...

Más: Én most a Tillig váltóállító motoros egységben csalódtam, 0 azaz nulla használat mellett kettérepedt a csigán lévő fogaskerék, én meg csodálkoztam, miért olyan zajos, mint a Conrad...
(#40381) diginewl válasza gigantati hozzászólására (#40373) Válasz Dec 16, 2014
Idézet:
„vagy csak arról van szó, hogy van szebb, jobb, moderebb?”
A conraddal az a gond, hogy nagy a minőségi szórása.
Kifoghatsz olyant, amivel soha nem lesz bajod, és a másik véglet is. Itt a bibi.

A szervó szebb/jobb/modernebb/olcsóbb/megbízhatóbb. Kicsit macerásabb bekötni - ha csak simán "occsón" analógban dolgoznál vele.

Szóval bele kell egy kicsit merülni a dologba - nézz át a szervó vezérlés topikba.

Ugyanúgy be lehet kötni mint a conradot, ha kiszeded belőle az elektonikát - ebben is egy motor van, csak piszok nagy áttétellel. Váltóárammal diódákkal, egyenáramról polaritás fordítással működhet. Kell egy ellenállás még rá, hogy ne menjen, mint az "állat".
Egy gond van vele, hogy a végálláskapcsolás, és szívpolarizáció így nem megoldott, azt neked kell kitalálni - viszont tuti működni fog.

Hát ezt kell mérlegelni. Nekem lesz nemsokára 3 db eladó, ha érdekel .... 1 jó, 1 leragad mindig 1 néha leragad - kb 10 szer voltak használva.
Van ezeken kívül EGY amiben saját kezű végálláskapcsolást eszközöltem, na az működik, és az rengeteget ment/megy már. De ha már ennyit kell bütykölni vele, inkább egy szervót faragok, mert itt még mindig kérdés, mikor könyököl ki a szívpolarizációja, ami már nem teljesen tökéletes.
(#40382) etwg válasza gigantati hozzászólására (#40373) Válasz Dec 16, 2014
Az azért ne legyen egy pozitiv tulajdonság, hogy keményen zár. A modellváltonak pontosan lágyan, de biztosan kell zárnia, hogy a könnyü vonatok játszva fel tudják vágni ( mert ez gyakran elöfordul), de a rugo odanyomja ahova kell. Ha ez nem lehetséges a vonatok ilyenkor ki fognak siklani, ami nem jo.
(#40407) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#40382) Válasz Dec 17, 2014
Szerintem a váltó felvágása nem "üzemszerű működés" (a nagyvasúton sem - persze ott csak a váltó sérül és a vonat nem siklik) ha a modell emiatt siklik akkor a bakter volt a hibás és tanulja meg a váltóút helyes beállítását miközben visszarakosgatja a szerelvényt a sínre

(természetesen értem amit mondasz, játék közben előfordul az ilyesmi - én a feszes záródást nem tartom rossznak, laza kapcsolatból viszont volt már hibám)
(#40411) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#40407) Válasz Dec 17, 2014
A másik dolog meg az, hogy ha feszes a kapcsolat, akkor az rosszul is támaszkodhat a sinhez, amit a mozdony rendbe tenne, ha adnál neki lehetoseget.
Szoval én inkabb a rugalmas kapcsolatot tartom helyesnek.

Bocs ezen a gépen végképp nincsenek magyar betuk..
(#40424) Frankye válasza HarciSün hozzászólására (#40407) Válasz Dec 18, 2014
Azért ez nem teljesen igaz, lásd a városi vasutakat (villamos) és a mellékvonalak rugós váltóit. Ott üzemszerű működés a váltó felvágása. Tény, hogy nem ez az általános, de pl. a D70-esnél a felvágás "üzemszerű" kezeléssel (felvágás állítás gombbal kezeléssel) helyreállítható a váltó, de legalábbis közlekedésre alkalmas állapotba hozható.
(#40586) gigantati hozzászólása Válasz Dec 24, 2014
Kedves Fórumtársak!

Békés Boldog Karácsonyt és Modellezésben Gazdag Bolgog Újévet kívánok mindenkinek!

üdv:ati
(#40849) gernerakos hozzászólása Válasz Dec 31, 2014
Sziasztok!
Mivel ezen az odalon még új vagyok (mint a modellezésben is, ezért gondolom itt jó helyen lesz az írásom, mert megfelelőbb helyet nem találtam ennek az összetett próblémának a megoldására.
Tehát ismerőstő kaptam egy doboz vasútmodellezős dolgot, sajnos elég rossz állapotban: sínt, váltókat, 2 régi személy, illetve 2db a valóságban az EAS kocsiknak megfelelő kocsit. Ezekkel kisseb bajok vannak: hiányzanak az ütközők, kerekek kiesnek. Itt az első kérdés: hol lehet ilyet szerezni? (mármint ütközőt) De a nagyobbik baj: nincs ép mozdony. Konkrétan 3db lenne: egy TT nyomtávú gőzmozdony, egy a valós M44-nek megfelelő, és egy ismeretlen típusú. Felépítésében hasonlít a szöcskékhez( V46). Ezzel van talán a legnagyobb gond. A motor(ami a vezetőállásban helyezkedik el) fogaskerekekkel továbbítaná az energiát a 2 tengelyre. Csakhogy a fogaskerekek fele hiányzik, a motor szénkeféi dettó, ütközök sehol, meg azok a kis pöckök, amik a kerékről venné fel az ármot. A szénkeféket (hobbielektronikás lévén) pótolni tudtam. A fogaskerekek meg pont úgy hiányoznak, hogy ami az eggyik oldalon megvan, az a másikon hiányzik. Tehát ezeket átcsoportosítva az egyik tengelyt meg lehet hajtani, de így kipörögnek a kerekek. A mozdony ha közvetelenül a motorjára kapja az áramot( más elektronika nincs a dobozban) akkor önmagában el is indul, de hegy kocsit utána drótozva már csak kapar. Az M44-nek megfelelővel már csak az a baj, hogy egy fogaskerék el van kopva, így időnként megszorul a mechanika, leáll a motor. Ilyenkor kézzel ovatosan megforgatva a kerekeket elindul újból. Apropó kerekek. Ez egy 2 tengelyes mozodony (lenne) csak hogy a 4 kerékből 3 hiányzik. Ezt is pótolni kéne. A TT-s gözmozdonynak is ugyan ez a baja. Meg hogy H0-ás sínre nem jó. Ez utóbbi két mozony elektronikailag rendben van. A leírt próblémákat szeretném orvosolni. Ehhez nyílván szeretnék alkatrészeket venni, de hol?
Ezeknek a próblémáknak a megoldásában kérném a segítségeteket!
(#40850) etwg válasza gernerakos hozzászólására (#40849) Válasz Dec 31, 2014
Szia, légy üdvözölve itt!

A kérdésedhez annyit, hogy többet tudnánk segiteni, ha beraknál néhány képet.....
(#40857) gernerakos válasza etwg hozzászólására (#40850) Válasz Dec 31, 2014
Itt volnának a képek. Sajnos nagyon rossz állapotban vannak. A piros mozdonynak az eleje is hiányzik.

Kocsik.jpg

Mozdony1.jpg

Mozdony2.jpg
 
(#40861) etwg válasza gernerakos hozzászólására (#40857) Válasz Dec 31, 2014
Ebböl kettö H0 a kis gözös meg TT ( azért jobb képet is rakhattál volna be).

Nem hiszem, hogy bármelyikkel is érdemes lenne komolyabban foglalkozni, mert igy látva nagyon rossz állapotban vannak, és már nagyon öregek.
Lehet, hogy lesz itt valaki akinek még van ez-az az ilyen öreg modellekhez, de olcsobban kapsz az ebayen müködö modellt, mint ami ezek ( föleg a mozdonyokat) rendbetétele kerülni fog.
(#40864) gernerakos válasza etwg hozzászólására (#40861) Válasz Dec 31, 2014
Tudom, hogya gőzös az TT. Nem tudom viszont hogy kié volt, meg miért lettek ilyen rossz állapotban. A barna mozdonyt azt könnyű lenne rendbe rakni, csak kéne egy fogaskerék bolt vagy készítő mester.
(#40979) mikober hozzászólása Válasz Jan 2, 2015
Sziasztok.
Elektronikában kicsit (talán nagyon) járatlan vagyok, és a guglival sem találom a megoldást.
Van a lenti relé, ha jól gondolom, ez megfelelő lenne egy 2-es fényjelző vezérlésére, illetve a térköz megszakításra is. Legalábbis ezt javasolták a feladatra. Viszont nem értem a bekötését. Segítene valaki elmagyarázni lábanként hogy mit hova kössek?

http://www.tme.eu/hu/details/az850p2-12/elektromagn-miniatur-relek/zettler/
(#40980) etwg válasza mikober hozzászólására (#40979) Válasz Jan 2, 2015
Kedves barátom, sajnos nemcsak az elektronikához nem értesz, de még ennek a forumnak a használatához sem.

Linkelni a keret alján levö URL+Név gombbal kell, igy:

rele

Azt is probáld megérteni, hogy az ilyen forumok nem helyettesitik az elemi iskolát, ahol egészen biztosan elmagyarázták, hogy hogyan müködik egy jelfogo ( relé).

Amugy van egy nagyon jo magyar nyelvü irodalom, amit nem ártana az utolso betüig fejböl megtanulni:

Helyes vágányon a TT vasuttal

Érvényes minden modellvasutra, nemcsak a TT-re.

S ha még ezekután is lesz kérdésed, akkor jöhetsz és biztosan segitünk, de ne kivánd egy ilyen forumtol, hogy mindekinek személyesen elmagyarázzuk az Ohm törvényt, vagy egy kapcsolo müködését.

(#40981) mikober válasza etwg hozzászólására (#40980) Válasz Jan 2, 2015
Kedves etwg!

Köszönöm a 2x kioktatást!
1. Nem vettem észre a szövegbeírás alatt a gombot, sajnos figyelmetlen voltam. Azt hiszem mással is előfordulhat.

2. A jelzett könyvet olvastam már párszor. A benne lévő relét is használom az asztalomon, (meg még vagy 2 félét)és értem is a működését. Sőt a relék működését is ismerem, és az Ohm törvényét is megtanították általánosban.

Viszont a Zettler relé nem akar működni. Vagy hibás a relé (új), vagy valamit rosszul kötök be. (gondolom ez utóbbi lehet, mert folyamatosan "ciripel"). Ezért kértem a segítséget. Lehet kicsit hülyén jött ki hogy az összes láb bekötését kértem, de próbálom megoldani.
(#40982) etwg válasza mikober hozzászólására (#40981) Válasz Jan 2, 2015
Nem, mert megint ellazsáltál valamit az iskolában.
A relék kizárolag sima egyenáramra mennek. Ilyesmi meg ritkán fordul elö egy mezei modellvasuton. Azaz, hogy ne berregjen egyenirányitani meg szürni kell a 16V-t, s csak utánna lehet vele relét hajtani.
Most nézem ( ha az adatlap alján a második reléröl van szo 2 tekerccsel), hogy ez egy polarizált relé, de ez is ellentétben a modellvasuti cuccokkal csakis sima egyenáramra kapcsol ( mágnes mozdul benne, az meg csak egyenáramra moccan).
(#40983) TTomi válasza mikober hozzászólására (#40981) Válasz Jan 2, 2015
mikober!
Ne szívd mellre tisztelt etwg válaszát, ő már csak ilyen. Kioktat, de mégis elmagyaráz mindent.
Amúgy az említett relé linkjén ott van egy pdf és abban benne van a lábkiosztás.
(#40984) etwg válasza TTomi hozzászólására (#40983) Válasz Jan 2, 2015
Igen ilyen vagyok, s itt az adatlap jol láthato polarizácioval , hova megy a + meg a -.
De mikober kollegátol még azt sem tudtuk meg, hogy egyszerü vagy bipolaris a rele, amit táncra akar birni. ( mert mind a kettö ott van az adatlapon).
(#40985) TTomi válasza etwg hozzászólására (#40984) Válasz Jan 2, 2015
(#40995) mikober válasza etwg hozzászólására (#40982) Válasz Jan 3, 2015
Sok mindent ellazsáltam az iskolában.
És most be is bizonyítottam magamról hogy analfabéta vagyok az elektronikához.
Hiszen olyan nyilvánvaló dolgot nem vettem észre hogy az fz1 16V~ ad, a relének meg max 20V= kell.
Most már csak az a kérdés, hogy milyen egyenirányítóra van szükség. Elég csak egy dióda, vagy 2 kell. Kell e pufferkondenzátor vagy sem.
(#40996) etwg válasza mikober hozzászólására (#40995) Válasz Jan 3, 2015
Ha csak 1-2 ilyen reléd van, akkor elég egy dioda (1N4003 vagy nagyobb) meg egy elko, kb 500uF/25V ( több is lehet).
Viszont ha jol nézem ez a rele csak 12V igy lehet, hogy az a 20-25V sok lesz neki ( ennyit kapsz ha 16V AC-t egyenirányitod és szüröd). Jobb lenne kevesebb feszültséget csinálni. ( számodra a legegyszerübb ha veszel egy 12V/500 mA falidugaszt).
(#40997) mikober válasza etwg hozzászólására (#40996) Válasz Jan 3, 2015
Csak az a baj a falidugasszal, hogy akkor már 3 "dugaszom" lenne egy kisméretű pályához.
4db 2-es fényjelző vezérlését, és a térköz biztosítást szeretném "olcsón", otthoni szereléssel megoldani. Most van 1 roco, 1 tillig, meg egy nagyon régi fuggerth (ez nem biztos, de valaki azt mondta rá) relém. Kell egy 4. relé, vagy ha lehet kiváltanám az eddigi kuszaságokat 1 fajta relére, és 1 db nyáklapra.
Azért gondoltam erre a relére, mert az itteni alkatrész boltban nincs más fajta. Ebből van még 24V-os.

Javaslatod?
(#40998) etwg válasza mikober hozzászólására (#40997) Válasz Jan 3, 2015
A 24 voltassal ellehetsz, az menni fog, másra ilyen ismeretek birtokában inkább ne vállalkozz. Ahhoz még sok mindent be kell potolnod.

Nem tudom mi mindent akarsz még csinálni, ha itt lennél a közelben megdobnálak egy marék heavy duty 24V-s relével, mert ezekkel a mini Zettlerekkel még lehet, hogy lesz némi gondod, ha nem vigyázol.
(#41004) JZoli válasza mikober hozzászólására (#40997) Válasz Jan 3, 2015
Az adatlap szerint van belőle sima egytekercses változat és bistabil változat is. A bistabil is lehet egy- illetve kéttekercses verziójú. Azt kellene először megtudni, hogy az általad kinézett verzió melyik. Ha ez megvan akkor lehet tovább lépni. Ha több darabot szeretnél belőle működtetni akkor feltétlenül egyenirányítani kellene azt a 16V-ot, és esetleg pufferkondi sem ártana. Mint ETWG kolléga írta így nagyobb feszültséget fogsz kapni a szükséges 12V-nál. (Viszont van ebből a reléből 24V-os is, ez (mint írták) működni fog a kapott egyenirányított feszről. Ha viszont maradsz a 12V-os verziónál, akkor két megoldás van. Az egyik, hogy stabilizátor IC-vel előállítod a szükséges 12V-ot, a másik, hogy minden relé tekercsével sorba raksz egy megfelelő értékú ellenállást ( egy tekercses bistabil esetén kb 1 kiloohmos ellenállás kell, kéttekercses esetén 680 ohmot tennék.) De ezt mind Neked kell eldöntened. Viszont amire a kolléga is célzott az érintkezői nem bírnak valami nagy áramot, így a felhasználásnál erre oda kell figyelni, mert a nagy áram hamar tönkreteszi őket!
(#41006) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#40996) Válasz Jan 3, 2015
Idézet:
„Viszont ha jol nézem ez a rele csak 12V igy lehet, hogy az a 20-25V sok lesz neki ( ennyit kapsz ha 16V AC-t egyenirányitod és szüröd)
Akkor egy kicsit nézd meg jobban azt az adatlapot! Ott van a max 24-30-34.8V! Relé függő!

A 24V-osnak meg minimum 16.8V kell!



(#41008) zsolesz74 válasza mikober hozzászólására (#40997) Válasz Jan 3, 2015
Idézet:
„Csak az a baj a falidugasszal, hogy akkor már 3 "dugaszom" lenne egy kisméretű pályához. ”

Az nem is olyan vészes!

Vannak nagyon jó relék, bistabil változat, kb egy ezres darabjuk. Aztán a sima behúz-elenged relék, amik sokkal olcsóbbak, de ott a tartást elektromosan kell megoldani.
Egyenáram kell hozzá, de mindent meg lehet vele oldani. Vezérléshez attól függ, hogyan szeretnéd megoldani, lehet akár 5 Voltos is a tekercs, én ilyenekkel építettem egy komplett rendszert.


(#41009) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#41006) Válasz Jan 3, 2015
A kolléga 12v-rol beszélt, éppen azt mondtam neki, hogy jobb lenne a 24V-s. Olvass figyelmesebben - s nem kell mindenbe belekötni. (40998 hsz!)
(#41019) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#41009) Válasz Jan 3, 2015
Nem is kötök bele mindenbe! Felesleges a 24V-ost ajánlani egy modellvasútra. Tiszta pénz kidobás...

Idézet:
„Kedves barátom, sajnos nemcsak az elektronikához nem értesz, de még ennek a forumnak a használatához sem. ”
Ez viszont nem volt szép!
(#41026) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#41019) Válasz Jan 3, 2015
Nézd aki nem tudja milyen dioda kell egy egyenirányitáshoz, meg, hogy egy relé sima egyenáramra megy, annak igen felesleges stabilizátort meg 2 alkatrésztöl bonyolultabb áramkört ajánlani, mert amugy sem fogja tudni összerakni. Reméljük az egyenirányitás meg a szürés sikerülni fog, és nem robbantja fel mindjárt az elsö probálkozásra az elkot. Ha kell szivesen felajánlok neki egy marék 24V-s massziv relét, mert félek, hogy ezeket a mini reléket elöbb vagy utobb amugy is tönkre teszi.
A másik témához meg annyit, hogy rosszkor volt rossz helyen ( mert éppen egy másik kolléga turta szét a topikot sima figyelmetlenségböl, rossz volt a link).
Nem tehetek rola, de szerintem alapvetö figyelmet illik szentelni a forumnak, ha már valaki itt megjelenik ( s hála az istennek ebben a rendszerben javitásra is van lehetöség, mégis sokan a modira várnak).
(#41052) csíkosháTTú válasza mikober hozzászólására (#40979) Válasz Jan 5, 2015
Szia!
Ehhez a feladathoz un. bistabil relé kell, mint a régi BTTB. Csakhogy! Míg a régi BTTB relét arra találták ki, hogy 16V AC-ről menjen: pl. PIKO FZ1 tartozék kimenete. Ugyanis ez a régi relé gyakorlatilag egy módosított Zeuke váltó hajtómű.

Na most, amire meg rákérdeztél relé, az meg azért csak zümmög, mert ez már olyan relé, ami csak és kizárólag egyenáramra húz meg! Hogy mekkora feszültségre, az rá van írva a relére.
Ha 12V-os, akkor egy szem soros diódát közbeiktatva meghajthatod a PIKO trafó 16V AC kimenetéről is. Semmi egyéb hókusz-pókusz nem szükséges (Graetz, meg puffer elkó meg ilyen "varázsszavak" csak bonyolítják a dolgot.)

Szóval, veszel egy darab diódát, mondjuk a legegyszerűbbet, ezt úgy hívják, hogy: 1N4001. A tipus utolsó számjegye a maximális feszültségtűrését jelenti a diódának, ha magasabb a szám, az nem baj, lehet 1N4007 is. Fogsz egy darab drótot, és bekötöd az FZ1 16V AC kimenetének egyik kapcsára. A drót másik végére rákötöd ennek a diódának azt a végét, ami felől nincs semmilyen jelölése annak a kis hengernek, ami a dióda. A dióda másik végére, ami felől egy fehér csík van a hengeren, rákötsz egy másik drótot, és azt vezeted be egy - FIGYELEM! - önálló kapcsolópult közös pontjára, pl. a BTTB "zongora billentyű". Azért kell elkülöníteni a többi ilyentől, mert ugye azaz új relé a váltóáramra nem működik, mint a többi régi cuccod. A kapcsolópult 1. és 2. billentyűjéről vezetsz egy-egy drótot az új relé tekercseinek egy-egy pontjára (lásd a relé bekötését az adatlapján!). A relé tekercseinek másik két lábát összekötöd egymással, és egy darab dróttal bekötöd őket az FZ1 trafó 16V-os kimenetének a másik csatlakozására. Készen vagyunk! megnyomod a kapcsolópult 1-es billentyűjét, a relé átbillen és ott marad. megnyomod a 2-est, a relé átbillen a másik állásba és ott marad. Mint a régi szép időkben az ősöreg BTTB relé. Csak amíg a régi relének az átálláshoz kellett majdnem egy amper, addig ez az új beéri ennek a tizedével is. Nem rángatja meg a világítást, ha éppen áthúz! Cserébe van ez a "kényelmetlenség" az egyenárammal, meg azzal a plusz bekötött diódával.
Egy valamire nagyon figyelj! Olyan kötés ne maradjon a vezetékezésnél, ami nincs szigetelve, nehogy valahol zárlat legyen!
Ha van kérdésed még, akkor kereshetsz az e-mail címemen is!
csíkos
(#41053) csíkosháTTú válasza JZoli hozzászólására (#41004) Válasz Jan 5, 2015
Idézet:
„Ha több darabot szeretnél belőle működtetni akkor feltétlenül egyenirányítani kellene azt a 16V-ot,...
Egy darab használata esetén is.

Idézet:
„Mint ETWG kolléga írta így nagyobb feszültséget fogsz kapni a szükséges 12V-nál. ”
Persze, ha puffereled a Graetz hidat, amúgy nem. Maradhat a 12V-os, ezért ne cserélje le! A régi PIKO FZ1 trafók üresjárati feszültsége az magasan több, mint 16V! Pláne, hogy eredetileg 220V-ra van méretezve, most meg ugye 230V van. Most ebből kifolyólag a 16V néveleges terhelésen majdnem 17 lesz, az üresjárati meg ennél is magasabb. Az általam javasolt egy szem soros dióda után kb. a fele feszültség lesz majd, csak már egyenben. Mivel ezeknek a reléknek az áramfelvétele minimális, így az FZ1 feszültsége nem csökken le számottevően, ha működtetjük őket. Nagy biztonsággal meg fognak húzni.
(#41054) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#41052) Válasz Jan 5, 2015
Steve vigyázz egy kicsit az 1N4001-s diodával, mert az alig 40V-t bir ki ( én már korábban több tucatot leselejteztem. ), a 16 V egyenirányitva viszont több mint 40V fesz. különbséget ad, igy a 1N4001 minden félperiodusban jo 50 Voltot kap.
Azota egységesen 1N4006-st használok ( gyakran vannak kiárusutásban nagyon olcson).
Neki mindenképpen pufferelni kell ( graetz nem annyira fontos, mert igen kevés a fogyasztás), különben ezek a mikrorelék berregni fognak. ( föleg a nem bipolaris - 1 tekercses relé).
(#41055) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#41054) Válasz Jan 5, 2015
Egyutas egyenirányítás, egy szem soros diódával. Oda jó lesz, egy FZ1 után. Ne bonyolítsuk a dolgot, egy olyan kollégánál, aki nem villamos mérnök!

(Amúgy abban a nagykerben, ahová járok, évek óta nincs is 1N4001, csak 4007.)
(#41057) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#41055) Válasz Jan 5, 2015
Én is ezt ajánlottam, de még azt sem sikerült kideriteni, hogy egy tekercses vagy 2 tekercses a reléje. Eddig csak azt tudjuk, hogy bugott. Ha puffereli ( ami egy tekercs esetében elengedhetetlen), akkor függetlenül, hogy milyen lesz az egyenirányito a ~16V - bol 22-24V egyenfeszültséget fog kapni.
(#41059) gigantati hozzászólása Válasz Jan 5, 2015
Sziasztok, BÚÉK mindenkinek!

Az ünnpek alatt sikerült a pályát előszőr kirakni!
Ami a legérdekesebb volt, hogy a program által megrajzolt és valóságban kiakott pálya között voltak cm-es eltérések. Mivel a kisebb 115-119-62-es méretű egyeneseket nem vettem meg, hanem a 231-es szálakból (végleges méret alapján) szabtam ki, így az eltérés nem okozott nagyobb gondot.
Itt voll az első probléma. Mikor egy fixen talpfákra rögzített sinszálat daraboltam, a vágása után a sinpapucsok felhelyezése problémás volt. Ekkor ugyanis a sinszál és a talpfa közé kellett bedugni a sinpapucsot, ami nehézkes volt, ill. a sinszálat picit megemelte. Első ötlet, kivágok egy talpfát hogy felhelyezhessem a sinpapucsot. Ekkor azonban csúnya a toldásnál jelentkező 1-2 talpfa hiány. Így aztán úgy döntöttem, hogy a vágás melletti talpfákat a sinszálak alatt "V" alakban (vagy ahogy sikerült) kikönnyítem. Így a papucsok nagy részét sikerült könnyen behelyezni és a sinfelület is egyenletes maradt.

Az összerakást követően lemértem a főbb befoglalő méreteket, így az asztal faszerkezetet véglegesíteni tudom.
A felső két pu-i vágányon a mozdony + 4 hosszú személykocsi éppen hogy elfér, az aslókon gazdagon van hely.
Na és ha már összeraktam kicsit játszottam is vele

üdv:ati

pálya.jpg
 
(#41060) etwg válasza gigantati hozzászólására (#41059) Válasz Jan 5, 2015
Nálam is marad 1-2 cm hézag a papucsoknál, amit utolag potolok talpfákkal amikböl hasonloan mind te kivágok (kireszelek) egy kis darabot a "vasak" között.
(#41061) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#41057) Válasz Jan 5, 2015
A leírása alapján, szinte biztos, hogy kéttekercses reléről van szó. A sima, egy tekercses, az nem marad a meghúzott helyzetben, ha lekapcsolod róla az áramot, és megy sima AC-ről is.
(#41063) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#41061) Válasz Jan 5, 2015
Ezek a kis relék nem mennek AC-röl, mert vagy reed kontaktusok vannak bennük, vagy egy permanens mágnes mozdul és zárja a kontaktusokat. ( ezért irják itt a tekercsekre a polaritást is). Az övé váltoáramra csiripelt, de nem kapcsolt.

Majd csak elökerül, és elmondha, hogy mi is van a kezében.

(#41064) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#41063) Válasz Jan 5, 2015
Jogos!
Megnéztem, ami most van nálam, és nem kéttekercses, hanem csak egy sima. Ez valóban csak egyenáramról megy. Egy korábbi, már nem kapható egytekercses ment AC-vel is. Ez zavart be engem.

Lényeg, a feladatra a kollégának mindenképpen kéttekercses, bistabil változat kell, az meg csak egyenáramról működik.
(#41065) TTKacsa válasza gigantati hozzászólására (#41059) Válasz Jan 5, 2015
Szia!

Szép nagy lesz az asztal!

Én az ilyen problémát úgy szoktam megoldani, hogy a talpfarács végén lévő, rögzítő füllel nem rendelkező talpfát applikálom át a beépülő vágányba. Ez nálam a flexiből való építkezés során jött elő, de ott ugye van dögivel ezekből a nem rögzítő talpfákból.
Egy rakás kigyűlt már amit nem tudok felhasználni, pontosabban terepdekoráció lesz egy részéből.

További jó vonatozást!

Kacsa
(#41078) gigantati hozzászólása Válasz Jan 5, 2015
Még egy talán nem elhanyagolható kérdés! Korábban említettem hogy az asztal a pincében lesz elhelyezve. A pince tiszta száraz teljesen felcsempézve, azonban fűtés nincs. A jelenlegi zord időjárás mellett is 6-10 fok körül mozog a hőfok. Okozhat ez gondot a vasútüzemben? Gondolkodjak-e ideiglenes fűtésben pl olajradiátor?

Üdv:ati
(#41079) etwg válasza gigantati hozzászólására (#41078) Válasz Jan 5, 2015
Hát jo volna stabilabb hömérséklet. Nyáron mennyi meleg van a pincében? 20 foknál nagyobb különbség má okozhat némi zürt.
(#41080) gigantati válasza etwg hozzászólására (#41079) Válasz Jan 5, 2015
Nyáron kellemes hűvös. 25 foknál nincs melegebb. A pince gyakorlatilag egy garázs alá ásott helyiség, teljes egészében a föld alatt.
(#41083) etwg válasza gigantati hozzászólására (#41080) Válasz Jan 5, 2015
Ha nem nedves, akkor talán nem lesz nagyon vészes. Egy terepasztal immár lassan 30 éve van egy vagonban ( ahol nyáron biztos van néha 30-35 fok, télen meg akár -20 is. Nem tesz neki tul jot, de müködik.
(#41094) mikober válasza etwg hozzászólására (#41057) Válasz Jan 6, 2015
Szia!
Sajnos villamos mérnök nem vagyok. Eddig nem terveztem semmilyen elektromos eszközt. Ha volt valamire szükségem az asztalhoz bementem és megvettem a terméket a boltban. Viszont karácsony elött felmentem a TM oldalára, és láttam az univerzális relét X Ft-ért. Amikor rákérdeztem az ott szereplő alkatrészre Fehérváron, és azt mondták hogy 1/5 áron adják akkor elgondolkodtam hogy nem járnék e jobban ha magam megépítem ugyan ezt. Na innen jött az egész ötlet. Valóban figyelmetlen voltam, de ezt már fentebb is írtam. Eddig az FZ1 16 váltóról mentek az eszközök. Ez viszont egyenáramú! Ezt nagyon benéztem, de hibázni emberi dolog. Levontam belőle a megfelelő tanulságot! Inkább 3x megnézem mint 1x hülyeséget kérdezzek. A reléről pedig tudtam hogy 2 tekercs van benne.
Az alkatrészek feladatait alapszinten ismerem, tehát tudom mire jó az ellenállás, a dióda, a világító dióda. a kondenzátor, a relé, de mint írtam nem terveztem eddig semmi elektronikus dolgot.

Azért köszönöm a segítségedet (mert az is segítség volt hogy inkább először olvassak még és utána foglalkozzak a dolgokkal)!

Tudod (gondolom Te is hallottad már) tanulni nem szégyen, főleg nem az okosabbtól!

Remélem azért ha van kérdésem fogsz segíteni!
(#41095) etwg válasza mikober hozzászólására (#41094) Válasz Jan 6, 2015
Remélem nem sértödtél meg, mert azt nem szeretem.
Eddig is segitettünk, és ezután is fogunk, s miután ezt ingyen tesszük, vannak bizonyos elvárásaink is, aminek a kérdezönek kell megfelelnie.
Ha valaki nem rendelkezik ismeretekkel, elvárjuk, hogy legalább alapszintet sajátitsa el maga, illetve tanuljon meg keresni az ilyen meg hasonlo forumokon, hogy ne legyen tényleg napirenden az Ohm törvény meg a LED elötét ellenállás, stb.
Sajnos senki itt nem rendelkezik egy tölcsérrel, amivel a tudást lehetne beönteni a fejekbe, igy mindenképpen neked kell ezeket a dolgokat elsajátitanod.
Amit viszont elvárunk, hogy pontos informáciokat adj. Mi nem látjuk mi van a kezedben, vagy mi van a fejedben, illetve mit akarsz a 2 dologgal kezdeni

Például csak ebben az irásodban hangzott el elöször, hogy 2 tekercses reléd van.
Szóval érdemes betartani bizonyos szokásokat ( régen etikettnek hivták), akkor bátran remélhetsz segitséget, és ha néha sértönek is tünik a megszolalás, hidd el, erre sokáig fogsz emlékezni (mint apád nyaklevesére ), meg arra is, milyen alkalombol kerültél ilyen helyzetbe.
És ez a lényeg!
(#41103) mikober válasza etwg hozzászólására (#41095) Válasz Jan 6, 2015
Dehogy sértődtem meg!
Sajnos apám nyaklevesére nem emlékezhetek. Külön éltek, és keveset találkoztunk.
De az élet nyakleveseire annál jobban emlékszem, kellett már 50nm taposó lapot felszednem, mert rosszul csináltam! De 2 alkalommal nem volt semmi baj, illetve azóta már többször is kellett segítenem. Nem jött fel sehol. Majd ha az első 50 ezret elköltöm felesleges alkatrészekre (led, relé, kondi...) majd akkor idegeskedek. Mivel analóg pálya így 1 vonatot, meg 5-6 váltót tudok egyszerre tönkre tenni.
(#41104) etwg válasza mikober hozzászólására (#41103) Válasz Jan 6, 2015
Ne költs el 50000-t. Szerezz be inkább néhány alapismereteket bemutato füzetecskét. Manapság elég sok készlet is van kezdöknek, ha tudsz angolul akkor a WEB-n ingyen is van, rakd össze azokat az áramköröket ( fillérekbe kerülnek) és probáld megismerni a müködésüket, potold be amit elmulasztottál a suliban, s föleg gondolkodj!
Egy analog modellvasuthoz ez majdnem elég ( a kezdethez) a többit meg menetközben kell megtanulni - de ugy amugy is könnyebb.

S fel a fejjel nem ördöngösség - amugy is a mai generácio többet tud, mint Ohm tudott - igaz, hogy ö maga jött mindenre rá ( amire rájött) és még internete sem volt.
Lapozás       7/27    
Frissek
  2024. Dec, 28. Szo
7:23:02
  Jelenleg 7 fő olvassa az oldalt
Hirdetés