|
[OFF] Pihenő vasutasok
|
Témaindító: Topi, idő: Jún 28, 2010
Témakörök:
|
|
(#63256) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 7, 2020 |
|
Ilyet láttatok már:
|
|
(#63257) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63256)
|
Válasz •
|
Szept 8, 2020 |
|
Garratt mozdonyra gondolsz vagy az Afrikai szavannára? |
(#63258) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63257)
|
Válasz •
|
Szept 8, 2020 |
|
Mind a kettöre!
Amugy manapság már zöldebb a környék. |
|
(#63260) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#63258)
|
Válasz •
|
Szept 8, 2020 |
|
Bezzeg régen még a mozdony is kékebb volt... |
(#63261) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63260)
|
Válasz •
|
Szept 8, 2020 |
|
Van piros is meg zöld is. Érdekes modon az utobbi 40 évben rendbe tettek vagy féltucat mozdonyt....( és több szinüre festették). |
(#63262) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 8, 2020 |
|
etwg itt van egy klassz kép, mindjárt kettő Beyer-Garratt mozdony Dél-AÍfrikából ... |
|
(#63263) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63262)
|
Válasz •
|
Szept 8, 2020 |
|
Sajnos ilyen nagy Garrattok már csak azon a vidéken vannak. Az általam berakott képek is ott készültek ( sajnos nem én fényképeztem öket ).
Egyet sikerült Ausztráliában is menetképessé tenni, de arrol nem igen hallani.
A kisebbek ( keskenynyomközüek) meg már, mind Walesben vannak.
Két három szobormozdony ( kb ekkora méretüek még Indokinában vannak Thaiföldön láttam kettöt. ). |
(#63264) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63263)
|
Válasz •
|
Szept 8, 2020 |
|
Egy kis anekdota:
1981-85 között jártam Pécsett a Gépipariba. Az akkori tanárom őszi tanévkezdés után bemutatott egy általa készített kisfilmet. Szuper 8 felvételt. Kint nyaralt az akkori NSZK-ban. Az egyik filmrészletnél megállította a vetítést.
- Aki kitalálja, hogy hol voltam a következő filmrészletnél, az kap egy 5 -st!
Tovább ment a film, egy gőzmozdonyt raktak össze. Osztálytársnőm Emese a sötétből: - Ha a Kazi eltalálja, nem kaphat jegyet! (Hatalmas nevetés).
Tanár úr: - Na fiam?
Én: - Garratt mozdonyt raknak össze a Henschelnél!
T: - Hát ez eszméletlen!
Emese: - Gyere ide eszméljünk együtt!
Elszabadult a pokol az osztályban ...
Mint kiderült Namíbiának készült .....
erwg meddig gyártották ezeket a gépeket vagy ez a te általad említett felújítás lehetett? |
(#63265) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63264)
|
Válasz •
|
Szept 9, 2020 |
|
Jo sztori!
Ezek a behemot Garrattok aránylag uj mozdonyok a többség 1940 után készült, a müködök többsége 1950 után. Miután legalább 2x annyi nagynyomásu csatlakozás kellett mint a Mallethez nem volt egyszerü a kivitelezése. Ráadásul a kazánhuzat is nagyon kemény dio volt.
Keskenynyomközü (<1000 mm) kivitelben még elmentek ott nem volt igény kimagaslo teljesitményre. Ezek többsége már nincs Afrikában, valamelyik europai muzemvasuton vannak üzemben ( Wales, Franciaország).
Ezek a hatalmas mozdonyok a kapnyomtávra készültek (1067mm) kivétel Ázsia ahol 1000 mm-s volt a "normál" nyomtáv. Nem is tudom készült-e ilyen mozdony 1435 mm-s nyomtávra ( lehet, hogy a brit szigeteken volt ilyen).
A jelenleg müködö afrikai mozdonyokat a politikai cirkuszok után, 1980-s években lettek felujitva, nemzetközi segélyekböl (USAID). Sokáig kétes volt kik is a tulajdonosai, hiszen az országok tucatjai tüntek el ujak keletkeztek. Ki emlékszik még a Rhodéziákra, Kongokra, Mozambikra, Tanzániára stb.
A képen láthato az egyik mozdony táblája meg az info, hogy miböl lett felujitva.
Most jutott az eszembe a legujabb - igaz keskenynyomközü (500 mm), 2006-ban épült a Tüzföldi valamikori börtönvasutra - ma muzeum Argentinában. |
|
(#63266) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63265)
|
Válasz •
|
Szept 9, 2020 |
|
Argentine North Eastern Railway (4 ft 8 1⁄2 in (1,435 mm) gauge): seven 2-6-0+0-6-2 locomotives built 1925–1927 and three 4-4-2+2-4-4, built 1930
Entre Rios Railway (4 ft 8 1⁄2 in (1,435 mm) gauge): five 2-6-0+0-6-2 and five 4-4-2+2-4-4, built 1927
De készűlt az Orosz széles nyomtávra és az Indiai 1.676mm -re is +(Spanyol, Argentin, Bengáli)
Szóval 1.676mm -től lefelé minden méretben megtalálható volt a világon.
Ausztrál 6029: Tavaly felrakott videó szerint még működik Dél-Kelet Ausztráliában; |
(#63267) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63265)
|
Válasz •
|
Szept 9, 2020 |
|
5 Garratt mozdonyok a Világon
5.1 Afrika
5.1.1 Algéria
5.1.2 Angola
5.1.3 Botswana
5.1.4 Kenya, Tanzania és Uganda
5.1.5 Mozambik
5.1.6 Rhodesia / Zimbabwe és Zambia
5.1.7 Sierra Leone
5.1.8 Dél-Afrikai Köztársaság
5.1.9 Szudán
5.2 Ázsia
5.2.1 Burma
5.2.2 Ceylon (új: Sri Lanka)
5.2.3 India
5.2.4 Irán
5.2.5 Mauritius
5.2.6 Nepál
5.2.7 Siam (Thailand)
5.2.8 Törökország
5.3 Ausztrál-Ázsia
5.3.1 Új Dél Wales
5.3.2 Queensland
5.3.3 Tasmánia
5.3.4 Victoria
5.3.5 Új-Zéland
5.4 Európa
5.4.1 Hollandia
5.4.2 Spanyolország
5.4.3 Egyesült Királyság
5.4.4 USSR
5.5 Észak Amerika
5.5.1 USA
5.6 Dél-Amerika
5.6.1 Argentina
5.6.2 Bolivia
5.6.3 Brazilia
5.6.4 Kolumbia
5.6.5 Peru |
(#63268) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63266)
|
Válasz •
|
Szept 9, 2020 |
|
Annyira nem követem a Garratt történetet. Az tény, hogy egyetlen müködö 1435mm-sröl tudok (az ausztrál 6029. - Beyer Peacock 1954, felujitva 2014). ( meg van két H0-ás modellem. ).
Normál nyomtávon már nagyon régen elvesztette az elönyeit, igy csak a hátrányok maradtak.: |
(#63269) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63265)
|
Válasz •
|
Szept 9, 2020 |
|
Amikor Namíbiát megszállták az apartheid dél-afrikaiak, vitték (lopták, rabolták) az ásványkincseiket vonatszám, de még nem volt 50Kv -ra villamosítva, akkor netán a Garratt mozdonyaikat használhatták? Az a múltkor felrakott kétmozdonyos kép nem éppen Namíbiában készülhetett? |
(#63270) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63269)
|
Válasz •
|
Szept 9, 2020 |
|
Attol függ, hogy hol. Más akkoriban nem igen volt. Szereztek valahol amerikai/ausztrál/brazil dieseleket ( mind majdnem ugyanaz), de azok métertömege igen nagy volt az akkori felépitményhez ( gyakoraltilag ma is ezzel szenvednek. ). Volt még néhány klasszikus könnyü gözmozdony, de azokkal nem igen lehetett nehéz vonatokat hurcolni. Állitolag azokbol a kisebb gözmozdonyokbol is van néhány felujitva. |
(#63271) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63270)
|
Válasz •
|
Szept 9, 2020 |
|
Namíbiánál ott van egy nagy sivatag, azt ahhoz kell egy mozdonyhoz + víztartály kocsi, amit nagyon észrevenni a dupla Garratt -os (#63262) képen. Na majd utána nézek jobban a SAR vasútról szóló anyagokban.
OFF Mivel itthon nagyon ritkán lehetne még börzén is beszerezni BN tartálykocsit, kénytelen leszek egy kiszuperált Mehanot zöld/feketére átfesteni. Jól fog mutatni a BN zőld és a CB&Q piros között ON |
(#63272) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63271)
|
Válasz •
|
Szept 9, 2020 |
|
Szerintem az a kép egy rendezett jelenet, nem hiszem, hogy valaha is ennyire bonyolitották ott a vontatást - dupla mozdony dupla személyzet két tartálykocsi - nuku kommunikácio a két mozdony között. Sokkal egyszerübb megosztani a vonatot és két menettel felvinni a dombra.
(Rendszeres üzem igy biztos nem volt, a kivételhez meg ott kellett lennie "véletlenül" a fényképésznek. (Akkoriban ez még nem ugy ment, mint manapság, hogy mindenki zsebében ott lapul az okostelefon - föleg nem a sivatag kellös közepén).
Ahogy hallom az egész vidéken egyetlen sivatagi hotel van - lodge (a következö több napos távolságban vagy orányi repülés). Igy nem igen van a vidéken bámészkodo fotográfus. |
(#63318) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63272)
|
Válasz •
|
Szept 15, 2020 |
|
Ma jött meg a válasz: Ausztrál 6029 Garratt gép a mai napig működőképes és a Sidney -től 122 Km -re található Moss Vale -ban megtalálható. |
(#63319) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63318)
|
Válasz •
|
Szept 15, 2020 |
|
Nem a mai napig, hanem ujra müködöképes 2014-ben egy roncstelepröl szedték össze. Szépen meg is csinálták. |
(#63344) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 23, 2020 |
|
Ime a világ legujabb gözmozdonya sem mehet már ki a nyilvános pályára, ha nincs a vonat végén egy diesel.
A Tornado Liverpoolnál |
(#63347) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 29, 2020 |
|
Amerikai vasuti szolgáltatás amerikaiul.
Az Amtrak eddig sem volt nagyon a feladata magaslatán, ha jol emlékszem az utolso évtizedben egyetlen távolsági vonata sem ért pontosan célba.
Hogy ez még rosszabb legyen a nyáron bejelentették, hogy a covid miatt a napi tavolsági vonatok menetrendjét háromhetesre redukálják. Azaz azok a vonatok, amik eddig naponta indultak legalább egy napos utjaikra, ezentul 3 hetente lesznek inditva. A Trains szerint azonban az Amtrak elfelejtette megmondani pontosan melyik vonatokat érint ez, meg azt sem, hogy mikortol érvényes az uj menetrend. Csak az áremelések lettek azonnal bevezetve.
Szoval ma az a helyzet, hogy az utas csak akkor tudja meg, hogy indul-e a vonat és célba is ér, ha elkezdi megváltani a jegyét. A Trains szerint a computer gyakran válaszol ugy, hogy válasszon egy más dátumot, vagy a járat egy része kiesik. (Amtrak sok olyan vonatot járat, ahol az egyenes kocsit menet közben a csatlakozo állomásokon más járatokhoz kapcsolják igy most könnyen lehet, hogy a vonat elindul a cél felé, de utközben a másik csatlakozo vonat nem megy, igy ott az egyenes kocsik állva maradnak, azaz a célt nem érik el). Olyasmi, mint buszhelyettesités az USA-ban ismeretlen. |
(#63348) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63344)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2020 |
|
Nagyon helyes! Kímélni kell az öregeket .... |
(#63349) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63347)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2020 |
|
Nemrég küldtem pár képet egy haveromnak, amiken AMTRAK szerelvényt más társaság gépe is vontat.
Előzmény:
:-Nyafizott, hogy nem tud beszerezni a vonatához EMD F40PH gépet. Rákérdeztem melyik festési korszak és már röpültek is a D&RGW/Conrail/NS gépekkel feltúningolt AMTRAK fotók ... |
(#63350) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63349)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2020 |
|
Idézet: „amiken AMTRAK szerelvényt más társaság gépe is vontat. ”
Bizonyára utban volt, igy el kellett huzni a francba..... |
(#63351) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63350)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2020 |
|
Mivel indoklás nem volt a képekhez, én is gondolkoztam ezen ..
- Ha csak 1 AMTRAK gép volt akkor tiszta sor, lerobbanhatott és valahogy el kellett vinni az utasokat is.
- 2 gépnél melyből csak D&RGW -és előfogatost láttam, a Colorado völgyén való átkelést biztosíthatta. Aztán a valódi ok teljesen más lehetett, nem tudom .... |
(#63352) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63351)
|
Válasz •
|
Szept 29, 2020 |
|
Lehet, hogy Coloradoban ki sem engednek az állomásrol egy vonatot egyetlen mozdonnyal. Ott komoly emelkedök vannak és járhatatlan terep, azaz ha ott valami történik, akkor napokra megáll minden. |
(#63354) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 30, 2020 |
|
Egy világujdonság.
A szomszédos Ausztriában villamositották a közismert Erzberg nyilt vasércbányát.
Na nem a valamikori fogaskerekü vasutat, hanem azokat a 100 t vasércet cipelö gumikerekü aproságokat amik ott dolgoznak.
Elöször felépitettek egy 500 m hosszu probapályát és átalakitottak egy Liebherr dömpert. ( azok amugy is dieselvillamos átvitellel müködtek).
A sikeres tesztek után villamositottak 5 km hosszu pályát és még 6 jármüvet alakitanak át ill rendelnek ujakat. Az elektromos áramot a saját vizierömü szolgáltatja. A vállalat ezzel az átalakitással évente 3 mill liter dieselüzemenyagot sporol meg és nem éget el, amivel a klimajavitáshoz is hozzájárul.
Fotos: G. Mackinger |
|
(#63355) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63354)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2020 |
|
Mi ebben az újdonság? 50 évvel korábban ezt már megcsinálták a Szovjetek BELAZ dömperekkel |
(#63356) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63355)
|
Válasz •
|
Szept 30, 2020 |
|
Csupán annyi, hogy egy-egy ilyen dömper 100t anyagot mozgat, és "csupán" 900 kW-nyi teljesitményt igényel.. ( mekkora motor volt a Belazban? - ebben a Liebherrben talán az ablaktörlö motor is nagyobb). És azt a teljesitményt át kell tudni vinni a felsövezetéken..( egy troliban 1 motor van ebben a csöppségben meg minden keréken van egy - igaz AC motor, de nagyobb mint a modern trolikban). |
(#63357) Frankye moderátori
válasza etwg hozzászólására (#63354)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2020 |
|
A duplikátum másik példányát töröltem. |
(#63358) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#63354)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2020 |
|
Kb. fél éven belül láttam valahol, (és sajnos nem tudom visszakeresni, hogy hol... de talán a testvéroldalon - HE) egy olyan megoldást, ahol akkus dömperek szállítottak nyersanyagot "ingyen". Ugyanis egy magas helyről kellett lefelé fuvarozni, és lejtmenetben, megpakolva több áramot termelt, mint amennyit felhasznált üresen felfelé. |
(#63359) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#63358)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2020 |
|
Általában ebben a bányában is ez van. ( nézd meg a weben hogy néz ki). Vagy 20 emelet van a hegybe vájva és onnan hordják le a közetet. Lehet, hogy müködne, de azért 900 kWh-t akkuban tárolni nem egyszerü. Egy fordulat ha jol emlékszem közel 1 ora. Ráadásul fenn a bágernél gyakran kell manipulálni a dömperrel, ami pontosan abban a fázisban van, amikor az akku az utolsokat rugja.
Erre remekül passzol a minap hallott vicc.
Mi a közös az e-autoban meg a hasmenésben.
Mind a kettönél imádkozol, hogy hazaérj.
Közben körülnéztem a Weben. Volt már több ilyen kisérlet az USA-ban, Zambiában meg Namibiában is. (Ott még nagyobb dömperekkel, meg komolyabb felsövezetékkel, de mind megszünt). Az irások szerint strukturaváltás stb miatt, sehol egy szo sem arrol, hogy volt-e gond a gépekkel |
(#63360) etwg válasza Frankye hozzászólására (#63357)
|
Válasz •
|
Okt 1, 2020 |
|
Nem tudom miért jelent meg duplán. Kösz! |
(#63364) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 3, 2020 |
|
|
(#63366) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63365)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2020 |
|
Megnéztem végig a filmet.
Hát nagy csalódás, a férj sajnos néha pokolian rosszul használja a kamerát, Ayako -nak be nem áll a szája .... Annyira fel van dobódva a Luxusvonattól .... |
(#63367) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63364)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2020 |
|
Ilyen luxus vár a mi utasainkra:
|
|
(#63368) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63366)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2020 |
|
Csodálom a türelmed, mert 2,5 ora ilyen témárol szinte már a rabvallato kategoria. (.ráadásul nem is igen értjük miröl csevegnek). |
(#63369) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63368)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2020 |
|
Kíváncsi voltam Japánra (pocsék felvételek), viszont az étkezőkocsiban felszolgált vacsora (vagy 6 pici fogás) gusztusos volt. |
(#63370) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63369)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2020 |
|
Na ezt mi meg nem tudjuk a vontjainkban....
|
(#63373) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63372)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2020 |
|
Én igyekszem kerülni az ilyen luxust. Sajnos sok megszámlálhatatlan csillagos szállodábol sikerült már gyomorrontással korházba kerülnöm. Egy utcai gyorsbüfféböl még soha.
Régen az volt a jelszo, hogy egy nagyforgalmu kocsma mindig biztosabb hely, mint a luxus étterem. Az elöbbiben nincs ideje elromolni a kajának.
|
(#63374) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63373)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2020 |
|
Street Food filmeket nézek éjjelente jóllakottan .... Indiai, Bangladesi, Indonéz, Koreai, Kínai, Japán főzőcskéseket .... |
(#63375) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63374)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2020 |
|
Az ázsiaik kimondottan jok. Miután gyakran ismeretlen a hütöszekrény, minden kaja nagyon friss. Ettem ott halat, ugy, hogy az akváriumban válsztottam ki, meg amikor vacsorára csirkét rendeltünk, pár percen belül megérkezett a segéd 4 élö tyukkal a motoron és a sinek között megpucolták és ki is fözték.
De a restivagonba is élö állatokat raktak be, amiböl délre remek kaja készült. (Tyukok meg kacsák). |
(#63474) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 15, 2020 |
|
|
(#63475) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63474)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2020 |
|
Szép film. Jo sok munka volt vele..
Az én garrattom is már le lett selejtezve. Csak a vitrinbe jo. ( az utolso meg még el sem készült....... |
|
(#63476) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 16, 2020 |
|
Ha már a különlegességeknél tartunk. Ime egy filmecske Uj Zélandrol,
Uj Zéland
Érdemes megnézni ezt a felujititt mozdonyt, két különlegesség van rajta (mifelénk nem igen közismert. Az egyiket a vak is látja, de mi a másik?
A személykocsik meg már nagyon nem illeneke a gözöshöz mégha az igen szép festést kapott.... de ezek már izlések és pofonok.
|
(#63478) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63476)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2020 |
|
- Maga a mozdony szerkocsija;
- Pót üzemanyag szállító tartálykocsi kompos rögzítőféket használ;
- Kompaund hajtás;
|
(#63479) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63478)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2020 |
|
Ezek azok amik elsöre feltünnek, de van még valami, amit Europában nem igen lehetett soha sem látni. Nézd meg jobban a hajtomüvet.. |
(#63482) róbertke válasza etwg hozzászólására (#63479)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2020 |
|
Nem tudom mire gondolsz. |
(#63483) etwg válasza róbertke hozzászólására (#63482)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2020 |
|
A vezérmüre. Ez egy nem az USAban tervezett és készült mozdony mégis Baker tipusu a vezérmü ( nincs kulissza). Meglehetösen nagy ritkaság.
Baker vezérmü |
(#63484) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 18, 2020 |
|
Ezt kellene ma tudnunk:
Az USAban a 19. Században két nyomtáv volt használatban a 1435 mm az északi országrészben és a szélesebb délen.
A század és a polgárhaboru végén egységesitették a két hálozatot, és nem kevesebb mint 18000 km hosszu pályarendszert szögeltek át 36 ora alatt. S mindezt szinte teljes üzem alatt, azaz a jármüveket is elökészitették a hajmeresztö nyomtáv változtatásra.
Bövebben és angolul History guy |
|
|
2024. Dec, 23. Hé 12:02:54 |
|
Jelenleg 8 fő olvassa az oldalt |
|
|