|
Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
|
Témaindító: cs.csaby, idő: Júl 22, 2010
Témakörök:
|
|
(#67256) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#67254)
|
Válasz •
|
Dec 16, 2022 |
|
Bocs
Elfelejtettem! |
(#67257) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#67256)
|
Válasz •
|
Dec 16, 2022 |
|
|
(#67258) jóskapapa hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 16, 2022 |
|
Fiúk higgyetek benne, hogy jó helyre jön a segítségetek.
Magamról. 70 vagyok. már 6.-os koromban detektoros rádiót készítettem az osztálytársaknak, akiknek nem volt otthon rádiójuk. Tizenévesen sikerült áramtalanítanom a fél ucát, mert véletlen fordítva kötöttem be egy trafót. A 80-as években kezdtem modellvonatozni a fiammal. A pálya teljesen saját elgondolás volt, Egyszerre 4 szerelvény közlekedett. 90 végén összecsomagoltunk helyhiány miatt. Az egyik eszközre írtam hogy vonatbefolyásoló, ez esett ki, hogy ez relé. Azóta persze sokminden kiesett, de a segítségetekkel gyorsan jön vissza minden. Nem okoz gondot elektronikát bütykölni, vagy asztalt készíteni. Minden ifó, amit kapok tőletek, azt már le is követem. Korom miatt kissé sietős a dolog, és úgy szeretném összehozni, hogy a kölykök ne csak a régi stílust lássák. Ezért gondoltam a részbeni automatizálásra. A kovid is gyorsan fertőzött, hátha ez is bejön. Az aztal már áll.
Kössz fiúk!
|
|
(#67259) Antal Miklós válasza jóskapapa hozzászólására (#67258)
|
Válasz •
|
Dec 16, 2022 |
|
Szia Jóskapapa!
No így már könnyebb lesz.
Magam részéről csak egy tanácsot engedj meg, mely a tapasztalatomból:
Én a régi kalapos sineket elfelejtettem, mert soha nem volt üzembiztos az érintkezése.
egy korosztály vagyunk és inkább kidobáltam a kalapos sineket, mert a síntisztítás, tisztántartásra megbízható megoldást nem találtam.
A mostani asztalomnál már az új sineket használom, de az asztal alatt a réz gerincvezeték is követi a sínt, és méterenként összekötöm a kettőt. Így üzembiztosan eljut a vontatási mindenhová.
Írj ha segítségre van szükséged. |
(#67261) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#67260)
|
Válasz •
|
Dec 16, 2022 |
|
Én nagyon szívesen belépek, jövő júniusban leszek 70.
És mennyi a nyugdíjasoknak a tagdíj??? |
(#67262) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#67261)
|
Válasz •
|
Dec 16, 2022 |
|
Sajnos csak nyudgijas tarifánk van.. |
(#67263) csíkosháTTú válasza jóskapapa hozzászólására (#67258)
|
Válasz •
|
Dec 16, 2022 |
|
Nem vagy egyedül ám!
Tudom, évek óta "szezonja van" a műhelyben az újrakezdő apáknak/nagyapáknak.
|
(#67264) jóskapapa hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 16, 2022 |
|
Az asztal alatt csatornáztam, és most is így fogom. Az asztal elejénél egy szélesebb csatornába futnak be a vezetékék, mindegyik fel lessz cimkézve. A sínekkel anno emlékszem volt gondom, de mértem benne a feszültséget, és ahol esett, ott alul átkötöttem őket. valamennyit belőlük megtartottam, de újakat is fogok használni. nagyobb gondom, hogy az elektromos váltok egy fajtája teljesen leoxidálódott az évek alatt. a következő időszak a pálya tervezé, és a meglévő anyag sorbaállítása, javítás, és kukázás. Közben csiszolom az elmémet a pálya elektromos részeinek múködésérről. ja és van két mozdonyom, amit még a fiam anno megoperált tapasztszerzési célól. A fútóművi hiányosságokat rendbe kell hozni.
Az asztal szekrényi végébe egy hegyet tervezek, belül spirál pályával. Ausztriában van egy hely, ahol a hegyben gyártották a námetek a repülőgépeket, ezt próbálom majd belevariálni. |
(#67268) etwg válasza klimas hozzászólására (#67266)
|
Válasz •
|
Dec 18, 2022 |
|
Egyböl majdnem 10 évvel
|
(#67269) klimas válasza etwg hozzászólására (#67268)
|
Válasz •
|
Dec 18, 2022 |
|
Szívest-örömest csatlakozom ))) Végre én is tudok
valamiben segíteni
Amúgy ma két dolgot is tanultam, rájöttem hogyan lehet szétszedni, bocsánat a kasztnit levenni egy Taurusról. A másik, kicsit viseletes a gép és a felülete tele volt kosz csíkokkal,. Nos ezt fürdőszobai CIF-el óvatosan megdörzsöltem és nedves sziivaccsal lemostam, gyönyörű lett.
Ha már ismert a módszer, bocs, nem akartam az időt rabolni. |
(#67271) róbertke válasza klimas hozzászólására (#67269)
|
Válasz •
|
Dec 18, 2022 |
|
CIF használat után nekem is szép szokott lenni a szivacs .... |
(#67273) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#67270)
|
Válasz •
|
Dec 19, 2022 |
|
Fekete és piros vezetékeket leforrasztani a panelről (csak jegyezd meg melyik hol volt!), utána van a forgóvázak tetején egy-egy fejjel lefelé fordított, nagyjából "U" alakú műanyag klipper, ezt kell lepattintanod óvatosan, és utána lefelé kiesik a forgóváz. |
(#67274) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#67273)
|
Válasz •
|
Dec 19, 2022 |
|
Köszönöm, meg van, a kardánok csatlakozásán fehér kenőanyagot látok
ez lehet gyári? |
(#67277) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#67274)
|
Válasz •
|
Dec 19, 2022 |
|
Kínai szilikonzsír. Gyári. |
(#67278) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 20, 2022 |
|
Kuka vagy maradjon? Nagyon hasonlít a fiam motorjához használt lánckenő anyaghoz , az Repsol márkájú. |
(#67280) etwg válasza klimas hozzászólására (#67278)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2022 |
|
Ha nem kemény, hagyd ott. |
(#67283) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 20, 2022 |
|
Köszönöm, marad.
|
(#67288) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 20, 2022 |
|
Akadt egy újabb feladat! Szorgoskezű előd kiherélt egy Piko H0 TRAXX-ot, hiányzik a komplett forgóváz a kardánnal együtt . Tudtok-e beszerzési forrást? |
(#67289) etwg válasza klimas hozzászólására (#67288)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2022 |
|
A piko.de - n van.
|
|
(#67290) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 20, 2022 |
|
Köszi, megnézem majd itthon is , a szállítási költség egy földkörüli utazás árával vetekszik |
(#67291) etwg válasza klimas hozzászólására (#67290)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2022 |
|
Sajnos ez van. De sok szerencsét. |
(#67292) róbertke válasza klimas hozzászólására (#67288)
|
Válasz •
|
Dec 20, 2022 |
|
Vedd meg ezt , dolgozd össze a két gépet, majd a fölös cuccot add el darabonként. |
(#67294) klimas válasza róbertke hozzászólására (#67292)
|
Válasz •
|
Dec 21, 2022 |
|
Köszi, megnézem hogy itthon mennyi lesz a forgóváz, a "roncsot" bagóért adták egy csomó mindennel együtt, ha nem valami durva áron van a forgóváz+ a két áramszedő, akkor érdemes összerakni. Nem beszélve a sikerélményemről..
Ezekről van-e tapasztalat : Bővebben: Link |
(#67295) tumikas válasza klimas hozzászólására (#67294)
|
Válasz •
|
Dec 21, 2022 |
|
Kezdjük azzal a beazonosítást hogy pontosan melyik Máv-os Traxx az. A kezdőkészletes Hobby, vagy a rendes Expert modell? Utána lehet nézni alkatrészeket illetve donort hozzá. |
(#67296) klimas válasza tumikas hozzászólására (#67295)
|
Válasz •
|
Dec 21, 2022 |
|
Szia! Itt a beteg.
Amit cserélni kell meg a csavarokat már én tettem oda |
|
(#67297) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 21, 2022 |
|
Jaajj nem a jó kép volt az előbb , ez már rendben van |
|
(#67298) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 21, 2022 |
|
Kardánt már találtam 1800 pénzt kérnek érte, nem sokallom. |
(#67299) tumikas válasza klimas hozzászólására (#67297)
|
Válasz •
|
Dec 21, 2022 |
|
Hát ez MÁV-osnak ugyan nem Mávos, de legalább tudjuk hogy Hobby gép. Hát innen szép nyerni ahogy szokták mondani. Én lehet nem erőltetném már az összerakását, gyakorlatilag többe kerülne mint egy ugyanilyen kezdőkészletből kivett gép kéz alatt. |
(#67300) klimas válasza tumikas hozzászólására (#67299)
|
Válasz •
|
Dec 21, 2022 |
|
Hááát , soha nem mondtam hogy MÁV-s , de nem is ez a lényeg.
A roncs kb 5 eFt-ba van, 12 eFt-s ajánlat van a forgóváz+kardánra. A két pantográf árát még nem tudom, egyenlőre a gyerkőcnek így is, ezekkel is jó lesz. Természetesen nem zárkózom el egy jó állapotú gép megvételétől, egyenlőre az általam ismert oldalakon nem találtam. |
(#67301) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 22, 2022 |
|
Szép napot mindenkinek! Újabb feladatot találtam ki magamnak! Van ez a két hobby szintű mozdonyom, amikben nincs zárófény, ha kell ha nem elöl-hátul fehéren világítanak . Ezen akarok változtatni. Az emberke ott csücsül a vezetőállásban, tehát adott a mozdony eleje.
A valóságban van a mozdonyon piros zárófény ha szerelvény van rákapcsolva ? Váltja a fényeket ha megváltozik a haladási irány ? Itt arra az esetre gondolok, amikor rákapcsolt szerelvénnyel tolatni kezd!
Köszönöm a segítséget. |
(#67302) etwg válasza klimas hozzászólására (#67301)
|
Válasz •
|
Dec 22, 2022 |
|
Piros fény a mozdonyon csak akkor van, ha szerelvényt maga elött tolja, vagy egyedül mászkál valahol az éjszakában.
( azaz majdnem felesleges).
A fehér fényeket meg természetesen váltja ha a vonat élén van. Tolatáskor meg gyakran elöl hátul fehér fény van ( a modellen ez is majdnem felesleges).
( erre vannak, sajnos még a valoságban is, tul bonyolult szabályok, igy nem is igen tartják be. Ráadásul a fényeket a mozdonyon egyedi kapcsolokkal kapcsolja a mozdonyvezetö, akinek gyakran a legkisebb gondja a szabályos fényjelzés, elsösorban tolatáskor.) |
(#67303) csíkosháTTú válasza klimas hozzászólására (#67301)
|
Válasz •
|
Dec 22, 2022 |
|
"zárófény"
Nomen est omen! Mindig a vonat végén van (ha van). Vagyis, ha a "vonat" egy szem mozdonyból áll, akkor kell. Ha nem, és vontat, akkor nem a mozdonyon van, hanem a vonat végén, az utolsó kocsi hátulja világít pirosan, ha felkapcsolták. Akkor is kell viszont, ha egy ingavonatot tol a mozdony (pl. railjet szerelvények).
Az angol elnevezése is beszédes: tail light. |
(#67304) róbertke válasza klimas hozzászólására (#67301)
|
Válasz •
|
Dec 22, 2022 |
|
F.1._sz._jelzesi_utasitas.pdf
Lapozd fel légyszíves a 157. oldalig
7. JELZÉSEK A VONATOKON ÉS A JÁRMŰVEKEN
Olvasd el, tanulmányozd, majd alkalmazd belátásod szerint.
|
(#67305) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#67303)
|
Válasz •
|
Dec 22, 2022 |
|
Jot kuncogtam, hogy felhoztad az angol szakkifejezést, amikor náluk jo egy évszázadig a vonatokon sem elöl sem hátul nem igen voltak fények. Még mostanában is csak itt ott pislákol valami, de szinte minden személyvonaton ott van a kivilágitott vonatszám...
A mozdonyokon csak az utobbi idöben jelentek meg a beépitett fények, még a hatvanas években is a dizelmozdonyok ugy kerültek ki a gyárbol, hogy csak néhány kampo volt a mozdonyok homlokfalán, amire a lámpásokat lehetett akasztani.
Szoval hátso világitás alig van, de szakkifejezés az bezzeg van.
Itt van pl 1960-bol a class 45, szinte lámpa nélkül ( illetve nem tudom, hogy az két also kis fekete valami mi is valoban). De a 3 kampo jol láthato, amire a lámpát kell akasztani.
A következö class 47-re már szereltek egy külsö reflektort az orra hegyére. (valoszinü a háborus tartalékokbol maradt meg, mert annyira nem passzol a mozdonyhoz)
|
|
(#67307) klimas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#67303)
|
Válasz •
|
Dec 22, 2022 |
|
Igen-Igen! Az az eset kimaradt a kérdésemből, amikor ingavonatként mozog a szerelvény.
Köszönöm a segítséget. |
(#67317) jóskapapa hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 27, 2022 |
|
A CSM130AN lassító elektronika próbakörön kipróbálva jól működik. A lassítási távolság is állítható. Kössz a címet!
Karbantertás közben a Piko BR55 alaplemezét levéve letört róla a kis távtartó karikája. Ezt még javítani tudom, de sajnos a rögzítő kis csavar világgá ment. Tud valaki segíteni, hogy hol találhatok egy ilyet, kb 1-es pici csavart, Ha nincs akkor marad a menetfúrás. |
|
(#67318) csíkosháTTú válasza jóskapapa hozzászólására (#67317)
|
Válasz •
|
Dec 27, 2022 |
|
M2*6 csavar kell hozzá. |
(#67319) jóskapapa hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 27, 2022 |
|
Köszönöm, így már egyszerűbb. |
(#67320) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 28, 2022 |
|
Ismét információra van szükségem ! Kaptam pár darab SIBA szemafort , és (alakjelző ?) nem találok bekötési rajzot hozzá.
Annyit látok, hogy a fedél alatt előtét ellenállás van, tehát valószínüleg LED világítása van. Tovább nem mertem feszegetni, füleket hajtogatni az esetleges károk miatt. Van két lógó vezeték, lehet ez egy érintkező kivezetése vezérlési feladathoz?
Feltételezem AC 16 V-s a müködtető feszültség. |
|
(#67321) etwg válasza klimas hozzászólására (#67320)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2022 |
|
Ezt egy primitiv müszerrel ( ceruza vagy laposelem meg egy izzo zseblámpaizzo) magad is kimérheted.
Szoval a szélsö csatlakozo ( ahol kettö van) a tekercsek közös pontja. Általában a fix 16V váltoáramra megy. A ház melletti két csatlakozo az egyik meg a másik tekercs, azaz ha oda a közös GND ( fekete ) vezetéket érinted a jelzö vált. A jelzö világitása az oszlop elötti csatlakozorol megy ( szintén a GND-re lehet kapcsolni.)
A két kilogo vezeték meg a visszajelzö, azaz a rájuk kötött 16 Vs izzok ( másik végük a GNDre megy) felváltva fognak világitani. |
(#67322) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 28, 2022 |
|
Egy másik kérdésem. az igazi mozdonyokban a sebességszabályzó, autó kormányhoz hasonló, kb hány fokozatban szabályoz? Tudom, mozdonya válogatja ......
Azt találtam ki, hogy a Conrados pult potméterét összeépítem egy Yaxley kapcsoló mechanikájával , így balra-jobbra van 9-9 " fokozat" , a poti eredeti "0", azaz középső állása pedig határozottan kapcsolható. Összesen 19-t aretál a mechanika, kb. a poti 270°-s elmozdulását leköveti.
A potméter gombja helyett, egy imitált "kormánykerék" van betervezve. A kisember jobban tudná érezni a sebességszabályozást....
Itt jön be a vezérlőpult tudása, ha használom a második potméter adta lehetőséget, szinte valóságos indulást lehet(ne) csinálni.
|
(#67323) Bácsi Attila válasza klimas hozzászólására (#67320)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2022 |
|
Siba jelző bekötési rajz. |
|
(#67325) Bácsi Attila válasza klimas hozzászólására (#67324)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2022 |
|
Azért kötik össze a dc az ac-val mert így lehet a jelzőt kapcsoló sínről működtetni. |
(#67326) sunocske válasza klimas hozzászólására (#67322)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2022 |
|
Az M62-es mozdonyé kb. 300°-ban mozog.
A V43-asé pedig kb. 90-et (ott ugyanis nem 1-1 pozíció felel meg a fokozatkapcsoló 32 fokozatával, hanem a kontrollernek hat állása van, balról-jobbra: ++ (plusz-plusz), + (plusz), N (menet), - (mínusz), 0 (nulla), -- (mínusz-mínusz). Alaphelyzetben a kontroller 0 állásban van, ez a mozdonyvezető felé néz. Elinduláshoz a mozdonyvezető a kontrollert balra forgatja + állásba, ebben a fokozatban a fokozatkapcsoló 1 fokozatot kapcsol felfelé, majd egy rugós szerkezet N állásba húzza a menetszabályzót. A következő fokozatokat egyesével a + állásba és vissza lehet kapcsolgatni, vagy a ++ állásban kb. 0,5 másodpercenként folyamatosan kapcsol egy fokozatot (de ekkor is csak. 24-25. fokozatig, a maradékot csak akkor kapcsolja a mozdony, ha alacsony a vonalfeszültség). Ha a vonat eléggé felgyorsult, a kontrollert N állásból a - állásba állítva a fokozatkapcsoló egy fokozatot lejjebb kapcsol, majd a kontroller visszaugrik az N pozícióba. A mozdonyvezető addig ismétli a mozdulatot, amíg a kívánt fokozatot el nem éri a sebességtartáshoz). Ha ki szeretné futtatni a szerelvényt (fékezés előtt, vagy lejtős pályán, amikor egyáltalán nincs szükség vonóerőre) a kontrollert 0 állásba fordítva a fokozatkapcsoló a ++-hoz hasonlóan egyesével visszakapcsolja a fokozatokat egészen 0-ig. A -- pozíció (a 0-tól jobbra) akkor kap szerepet, ha a mozdonyvezető vészfékezni akar, ilyenkor ugyanis nem egyesével kapcsol a fokozatkapcsoló, hanem azonnal megszűnteti a vontatást és 0 fokozatba kapcsol). Ezen kívül van még négy söntfokozat, ezzel elenállásokat lehet kiiktatni, növelve a motoráramot (kb. 60-80 km/h felett szokták használni, ad egy kis plusz kakaót a motoroknak). Itt egy videó, hogy hogy is néz ki a valóságban: Bővebben: Link
Itt meg menet közben megfigyelhetőek a mozdulatok: Bővebben: Link |
(#67327) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#67321)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2022 |
|
Khm...
A két kilógó vezeték a vonatbefolyásoláshoz kell. Az kapcsolja a jelző előtti szakaszon az áramot. |
|
|
2024. Dec, 21. Szo 17:53:47 |
|
Jelenleg 7 fő olvassa az oldalt |
|
|