Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Jármű építés, átalakítás és hasonlók....
Jármű építés, átalakítás és hasonlók....
Témaindító: Csukló, idő: Aug 5, 2010
Témakörök:

Lapozás       11/65    
(#12795) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#12794) Válasz Jan 17, 2013
Szervusz, üdvözlünk errefelé.

Nézz át Csikos mühely honlapra, illetve ott vannak egyébb linkek is.

Tömöritve a választ.
Mind a két fajta van. Vannak dekoderek, amelyek tudják az EMF vezérlést, azaz visszacsatoltan szabályozzák a motorok fordulatszámát. Ez általában ki is kapcsolható, mert a modellekben rengeteg féle motor van és nem mindegyik optimális ilyen üzemre.
A DCC központ maga csak sebességfokozatokat ad le 3 alapvetö formában - a legegyszerübbek csak kb 14-20 lépésben tudnak, a legjobbak 128 fokozatban.
Ezek az adatok ott vannak a DCC sinekben és a motorok ennek megfelelöen kapják a PWM jeleket.
(#12841) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#12795) Válasz Jan 18, 2013
Szervusz Etwg,

köszönöm a szíves fogadtatást.

Beszéltem Virágh Istvánnal.(Kiderült,hogy kb.húsz év csúszással közös munkahelyünk volt.)Itt is megköszönöm önzetlen útmutatásait,nem szeretném terhelni,persze ha súg,hálásan fogadom.
Régi NDK-s TT mozdonyokat (állandó mágneses,3 szegmenses motor) szeretnék ellátni mindenfélével,mert benéztem egy modell boltba,hanyatt estem és vizet kértem az árak láttán.
Mi dönti el,hogy bemf-ból vagy áramalakból nyerik a fordulatszámot?
Egy jó hang modul mit csinál,ha a gőzmozdonyt kézzel lefékezem? A kerekek lassulásával a sistergés is lelassul?Észre lehet venni hangminőség/hangszin
változást?Hány bites hangminta a szokásos?
Doppler effekt szokott lenni?

Ezt a gyönyörűséget nulláról kezdted vagy az egy régi játék?
Bővebben: Link

Link javítva linkké. Frankye
(#12844) róbertke hozzászólása Válasz Jan 19, 2013
Gützold BR75 átépítés
Itt
(#12845) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#12841) Válasz Jan 19, 2013
Szia, kösz a dicséretet.
A modelljeim javarészét 0-ról kezdem, pl. az általad látott mozdony kazánja leánykorában drága golyostoll volt....
A többi részek meg a már évek alatt összegyült sárgaréz profilokból stb. készültek. A mozdonysátor a saját rajzaim szerint lett maratva.

Vissza a kérdéseidre.
Nincs két fajta vezérlés, csak egyfajta rendszer van (két fajta kód szerint, de az MM formátumot csak a Märklin használja).
A DCC-ben ahogy olvashattad Steve barátom honlapján, a központi egység kodcsomagokat küld ki. Ezek az kodcsomagok 2 félék: cim és adat.
A cim határozza meg, hogy melyik mozdonyt, váltot stb. kivánujuk irányitani, az adat meg, hogy azon a cimen mit akarunk tenni. (sebesség, lámpák, hangok stb.)
A mozdonyban levö dekodér tehát kikeresi a sinben levö kodfolyamból a számára (cimére) küldött adatokat és az szerint kezeli a mozdonyt. A dekodér tehát egy mozdonyvezetönek felel meg.
Alapvetöen minden dekodér PWM modulácioval kezeli a mozdonymotort - azaz olyan szélességü négyszögjelet ad a motor kapcsaira ami megfelel a adatcsomagban levö parancsnak - pl. 50% sebességnél 50% lesz a kitöltési tényezö (ezt persze be lehet állitani a CV-kkel).
Az EMF csak akkor jön képbe, ha a dekodér erre alkalmas és aktiválva van (CV), ilyenkor a dekodér méri, hogy a motoron valoban mennyi áram folyik, és eszerint utánaszabályoz - azaz megváltoztatja a kitöltési tényezöt (az adatparancs változatlan marad). Igy tudja szabályozni, hogy ha nehezebben megy a motor(emelkedö stb.) akkor szélesebb impulzusokat ad a motorcsatlakozoira és forditva.
Igy elérhetö, hogy a mozdony sebessége ne nagyon változzon, ha az emelkedöbe megy és forditva.
Ahogy már irtam ez az EMF visszacsatolás nagyon motorfüggö (ezért lehet minden dekodért individuálisan programozni beállitani), igy csak az adott modellen lehet véglegesen eldönteni, hogy müködik vagy nem. Ha nem, akkor EMF nélkül fogod vezérelni a motort.

A hangok világa elég bonyolult. A hangokat a DCC-ben hangszegmensekböl (sample - minta) állitjuk össze egyenesen a mozdonyban. Azaz az ott levö hangdekodérbe betöltik a megfelelö hangokat, amiket aztán a mozdonydekodér kezel.
Vannak sztatikus hangok (sip, kürt stb.) amiket a vezérlöpultröl egy gomb nyomásával kell kezelni, és vannak dinamikus hangok, amiket ha bekapcsolod, a dekodér fogja kezelni: Indulási hangsor, gyorsulás, lassulás, fékezés stb.
Ezek nagyon széles tartományban lehetnek a dekodértól, és a hangokat szállitó cégtöl függenek. Ugyanabba a dekodérbe lehet jobb és rosszabb hangot is betölteni.
Azok lehetnek egyszerüek és komplexek. Vannak olyan dekodérek, amikbe külsö jeladó (érzékelö a keréktengelyen) szinkronizálhatja a hangot. Az egyszerübbekben a hangsebessége csakis a vezérlés sebességétöl függ, azaz nem pontos a szinkron.
Doppler effektus stb. nem jó a modellen, igy azt kerüld, hiszen a valoságban a doppler effektus az ember és a gyorsan közeledö jármü között keletkezik, ilyesmit a modellben nem igen lehet garantálni, igy ha be is programozod az aligha lesz élethü.
(#12847) csíkosháTTú válasza piltdownman hozzászólására (#12841) Válasz Jan 19, 2013
A PIKO digitális rendszer csímű topicban van egy video belinkelve, egy ügyfelem készítette, egy ősrégi (hatvanas évekből származó), még NDK-s Gützold gőzös van hangdekóderrel ellátva.

Úgy látszik bővül a modellvasutasok között a CATV-s csapat
(#12858) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#12845) Válasz Jan 19, 2013
A szépséggel kapcsolatban csak ezt mondhatom,hogy felálltam és meghajoltam.

Hibáztam a bemutatkozásnál,(csekélységem nyugger áramkörfejl.vill.mérnök)így "sikerült" az olyan fogalmak, mint a pwm,kódcsomag stb. ismertetésére fordított idődet rabolnom,elnézésedet kérem és köszönöm segítőkészségedet.

Annyiban pontosítanálak a hozzám képest is kezdőbbek kedvéért,hogy nem a motoron átfolyó áramra történik a szabályozás,mert az nyomatékot és nem fordulatszámot próbál tartani.
A permanens mágnesű motor fordulatszámával arányos jel a motoron átfolyó áram hullámalakjából,(nem a nagyságából) nyerhető,ezt használták régen a tiszta
egyenfeszültséggel meghajtott magnók,t.i. a kommutálás miatt a segmenseken nem folyik áram,ez meredek jelváltozásokat idéz a motorral sorbakötött ellenálláson.
Pwm meghajtás esetén a pwm szünete alatti generátor módban keltett feszültség is arányos a fordulatszámmal.
Kérdésem arra vonatkozott,hogy melyiket szokás használni és miért?
Gondolom a sineken rohangáló kb. 10kHz és a motor közelsége nehezíti a mérést.
Hw és sw szempontból persze legjobb a motortengelyre szerelt jeladó(tacho),de nekem rövid a kilógó tengelyvég és a fogaskerékre sem tudok helyhiány miatt induktiv vagy reflexiós érzékelőt szerelni.

A project a megvalósíthatósági vizsgálat (feasibility study) kellős közepén van,rágom át magam István útmutatása alapján az nmra szabványon,de ma vettem külön sineket egy teszt pályához és a jövő héten már méregetek.

Kérdezem,használnak-e más,nem állandó mágnesű kommutátoros motort is?
Milyen tartományban van a PWM frekvenciája?

Ha jól értem,akkor adott CV regisztereket kell módosítani,hogy az indulás-gyorsulás-futás
szép legyen.Meg vagyok kicsit hökkenve,hogy nincs öntanuló mód vagy még nem bukkantam bele?

A hangok MP3 tömörítésűek vagy "raw binary"?
Azért kérdezem,mert láttam 16 bites hangmodult,ami szerintem túl jó ide.
Olyan van,hogy a mozdony közeleg - nő a hangerő,távolodik -csökken a hangerő vagy ennek
sincs élményhatása?

Kérdezem,hogy lehet a régi "U" sineket rozsdátlanítani,érdemes-e galvánkezelni?

Előre is köszönöm a segítséget.

(#12859) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#12858) Válasz Jan 19, 2013
Szia, nem rabolsz tölem semmit, ha van idöm válaszolok (s közben frissitem a memoriámat), meg amugy is jönnek a többiek... ez már igy megy a forumokon. Szerintem sokakat érdekelhet az eszmecserénk, ezért tértem ki olyan részletekre ami számodra ismert - nem tudhattuk .
Az EMF mérés sajnos még attól is bonyolultabb, mint ahogy te ecseteled, de erre nem igen érdemes kitérni - sok fejlesztö (beleértve magamat is ) sok elméletet dolgozott ki és probált ki, hogy aztán rájöjjön, hogy ami remekül megy egy sereg motoron (ami éppen a fiókban volt), nagy leégés az elsö idegen modellen, amit hoznak a beépitésre.....
A sinekben nincs 10 kHz, hanem mindössze ennek kb. az 1/4-e, de ez nem lényeges.
Tudomásom szerint jelenleg egyik rendszer sem használ aktiv visszacsatolást, azaz tachot, eleve a passziv meghajtásból indulnak ki, azaz kimegy a PWM és kész. Legfeljebb az átviteli linearitást lehet állitani, és ha kell aktiválni az EMF visszacsatolást (ezt sok gyár sokféleképpen kezeli, univerzális megoldás nincs). István erröl majd biztosan mesélni fog.

A modellmozdonyokban sokféle motor van, eleve a 90% permanens mágnesü, de két kivitel van.
Az olcsobb a tipikus lágyvasas forgorész 3-9 polussal, egyenes vagy csavart (skewed ) kivitelben. Ez utobbi simábban forog (ROCO, BACHMANN stb.)
A drága modellek vasmentes forgorészü, harangarmatura (Faulhaber, Maxxon, Sagami stb.) motorral vannak szerelve. Ezek precizios motorok, amik egy permanens mágneshenger körül forognak - a robottechnikából származnak. Nagyon kicsi az inerciájuk, igy nagyon gyorsan tudnak gyorsulni, és pl. egy lendkerékkel igen sokáig pörögnek, mert nincs fékezö hatás.
Nyilvánvalo, hogy mind a két motor máskép kezelendö.
Vannak még nagyon kis mennyiségben brushless motorok, amihez azonban fedélzeti konvertor kell (Märklin), azaz többfázisu (vagy léptetö) meghajtásról van szó. Ez jellemzöen igy eléggé nagy zsákutca a modellvasutakon.
A PWM frekvencia az esetek többségében a sinekben levö kodokat használja, hiszen csupán az áll a rendelkezésre. Sajnos azokba a mikroáramkörökbe még egy egyenirányitó meg szürö sem fér el, igy nem indulhatnak ki egyenáramú tápból. (kivéve a brushless technikát, ami viszont joval nagyobb).
DCC locodec

Nincs öntanuló modus a fentiek miatt. Nem olyan egyszerü automatizálni a dolgokat, sokkal egyszerübb tapasztalati uton meghatározni a CV idevágó értékeit.
Többek között minden modellezönél felmerül az igény a jármüpark összehangolására (menettulajdonságok, sebességek - ezt aligha lehet automatizálni).

A hangok jobbára WAV formában vannak, és vannak rosszabb (8 bites) és jobb 16 stb. bites áramkörök. Ez jobbára a rendelkezésre állo memoria függvénye. Szinte valamennyi DCC dekoder valamelyik modern RISC procira épül, és ott adva vannak a memoria kapacitások - ezekhez kell szabni a hangokat.

Olyan nincs, hogy a mozdony a helyétöl függöen változtatja a hangját. Azaz a doppler effektus neked kell hallanod, a mozdony ezzel nem foglalkozhat. Az ilyen effektus korábban a stabil hangmodulokkal (a terepasztal alatt) igyekeztek imitálni, de amiota a hang a fedélzeten van, erre nincs szükség, hiszen ha messze a mozdony amugy is gyengébben hallod.

Az U sinekkel nem érdemes foglalkozni. Használj modern és elektromos szempontból is sokkal jobb alpakka sineket.


(#12860) csíkosháTTú válasza piltdownman hozzászólására (#12858) Válasz Jan 19, 2013
Kivánok, Tisztelettel!

A DCC dekóderek PWM jelet használnak a motorok meghajtására, ergo a back EFM mérésen alapul a szabályzás. Ma már nincs olyan dekóder, ami nem ilyen.

Faulhaber motorok is vannak egyes modellekben, vagy Maxxon (pl. a Brawa egyes modelljeiben). De a legtöbb modell permanens mágnesű, kefés motorral van szerelve.

A PWM motorjelek frekvenciája a korszerű dekódereknél 15-40kHz között van, pár bonyolultabb dekódernél ez állítható egy CV-ben.

Általában a dekóder gyártók igyekeznek egy többé-kevésbé univerzális szoftvert készíteni a motor szabályzására. Ez vagy sikerül, vagy nem, többnyire nem. Ugyanis annyi féle modell és motor van, hogy univerzális szabályzást készíteni nem lehet. (Ide jön még az, hogy az áramszedés hibái miatt kialakuló "lengéseket" is kezelni kéne, és sajnos vannak olyan vezérlők, amiknek a sínre adott feszültségének értéke a terhelés függvényében változik!!!) Kirívó pálda a hajdani BTTB (Zeuke) körmotor, ahol egyes modellek között is nagy lehet az eltérés. A BTTB BR130 dízel, vagy a BTTB BR56 gőzös teljesen eltérő szabályzást kér azonos dekóder tipus esetében is, pedig a motorjuk elvileg ugyanaz! Csak a mechanika mögötte, és a modell tömege meg nem. De elmondható ez a teljesen azonos (Bühler) motorral szerelt Gützld M62, Heljan M61 és Fuggerth V43 modellekről is.
Öntanuló mód nincs, és a beépített PIC vagy ATMEL mikrokontrollerek véges memória kapacitása miatt nem is nagyon lehet. Ezért van, hogy a legtöbb dekóderben a motor szabályzóköre is tanítható. Van olyan, pl. a Zimo, ami nagyon jó, de Te, vagy én, vagy etwg barátom tudjuk is kezelni a bonyolultságát, de egy mezei modellező már nem biztos! A túlságosan leegyszerűsített szabályzások meg nem mindenhova válnak be (Hornby 8249, vagy ESU Basic, TAMS, stb)

A hangminták .wav kiterjesztésűek egy hangdekódernél. Egy-egy slot-ban általában max. 5sec. hosszúak lehetnek. A legkorszerűbb dekóderek 8 vagy 16bit, 22kHz mintavételezésűek.

U sínek: ha rozsdás, akkor kuka!

István
(#12861) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#12859) Válasz Jan 19, 2013
Ja igen! A doppler effektus!

Mint a Magyar Rádióban végzett hangtechnikus kénytelen vagyok kijelenteni, hogy dopplert imitálni a modellezésben nagy hiba, továbbmegyek: butaság! Talán egy mozdony hangja figylembe veszi, hogy holl áll a hallgató, és maga is korrigál a doppler szerint???
Ugye nem! A modellek dopplere aszerint alakul, hogy hogy hol, és honnan hallgatjuk. Ezt bízzuk a hangra, a teremre/szobára!
(#12862) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#12859) Válasz Jan 19, 2013
"Vannak még nagyon kis mennyiségben brushless motorok, amihez azonban fedélzeti konvertor kell (Märklin), azaz többfázisu (vagy léptetö) meghajtásról van szó. Ez jellemzöen igy eléggé nagy zsákutca a modellvasutakon."

Különösen akkor, ha a motorok legyártásakor durva gyártástechnológiai hibát vétenek! A porkohászati úton előállított mágnes a rossz gyártási metódus miatt egy idő után elforog a tengelyen! És ezt a legnagyobb hagyományokkal rendelkező cég követi (követteti) el. Pedig amúgy az ötlet kiváló, csak a kivitelezés csapnivalóra sikeredett. Azóta sima Bühler motorok vannak arrafelé
(#12863) etwg válasza etwg hozzászólására (#12859) Válasz Jan 19, 2013
Bocs a memoriafrissités nem sikerült, igy marhaság jött ki a bioregiszterböl:

Ez igy marhaság:

Sajnos azokba a mikroáramkörökbe még egy egyenirányitó meg szürö sem fér el, igy nem indulhatnak ki egyenáramú tápból

Természetesen minden dekoderban van egyenirányitó, de szürö nem kell, hiszen elvileg négyzetes impulzusokat kell egyenirányitani a sinekböl, amik szürés nélkül is sima egyenáramot adnak.....

(#13020) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#12859) Válasz Jan 23, 2013
A kb.10kHz-jel,pontosan az NMRA S 9.1 doc. szerinti FSK jelsorozatban a packetek bevezetésében (preaamble) lévő 12 db "1" nek megfelelő 116us +-3 us peridódus idejű pulzusok frekvenciája ott van a sinen, erre kell egy szűrőt méretezni, ha ez megszórja az érzékelő pontot.
A "O" nincs ilyen szigorúan megtürve,200- 12000us között van a szabványban.
Mennyi szokott lenni a kész berendezésekben?
Mire szolgál a "stretched "0" bit"?

Az általad linkelt "DCC locodec" kapcs. rajzon milyen szerepe van az R1 és R5 ellenállásoknak?

Az összes permanens mágnesű motoros mozdonyban csigahajtás van?
A preciziós motorok nem kétfázisú aszinkron motorok sin-cos meghajtással?
Ezeken is csigahajtás van vagy fogaskerekesek?
Olyasmi rémlik,hogy kis méretben nem permanens mágnessel,hanem gerjeszett állórésszel lehet "jó" motort csinálni.Ez már nem áll fenn,mert a motorokban szamárium-kobald vagy a neodimium van?
Őszintén szólva azt vártam,hogy háromfázisú motorokat használnak.Az elektronikus meghajtás megoldott, két meghajtó IC helyett három kellene és nem kéne áttétel.
Persze nem értek a motorgyártáshoz (sem).

Az öntanulás alatt a következőt értettem.Ahhoz,hogy egy dekóder alkalmas legyen különböző mozdonyok működtetésére István írásában ismertetett CV-k próbálkozásos programozása nélkül,a lengésmentes fordulatszám szabályozáshoz szükséges a nyitott rendszer átviteli függvényének illetve ennek konstansainak (pólus-zérus sík) ismerete.Ha ezek megvannak,a visszacsatolt rendszer PID szabályozóját be lehetne lőni.A konstansok meghatározás történhetne öntanulással,pl.úgy,hogy a dekóder első üzembehelyezéskor a mozdony egységugrással próbálna gyorsulni egy adott végsebességre, meghatározva állandókat és a felhasználónak csak a neki tetsző futási karakterisztika beállításával kellene törödni.
Pl. a CV2 értékét(indító fesz.) simán be kéne tudni tanulnia.
Persze ilyen sw-t fejleszteni meglehetősen körülményes, pl.a motor áramát vagy a bemf-et futás közben csak megkéne nézni szkóppal.Ha nekidőlök,körpályát fogok építeni és a csillárra felviszek két drótot,bár az emulátort sem tudom felvinni a mozdonyra,külön mutatvány a drótnélküli adatátvitel.

A hangfile bitszámával kapcsolatban a 16-bitesen meg vagyok lepődve,részben túl jónak tartom,hiszen kis méretű hangszóró sugározza a hangot,részben már MP3-as lejátszó DA konverter kéne.
A 8-10 bites megoldására nagy összegű fogadást mernék tenni kapcsolási rajz szinten is. A hang minták külső soros flash memóriában vannak, a proci ebből darálja ki SPI-vel az adatokat és tolja be egy soros DAC-ba.
Beírná valaki egy hangmodul IC-inek "marking code-ját?
Az itt levő hangminták a táblázatból visszaszámolva kerekítve 15625Hz-vel készültek.

Bővebben: Link

Na ezen is felkaptam a fejem,mert ez a régi TV-k sorfrekije,szóval egy egykori videos vénember tért át a hangdigitalizálásra és nosztalgiázott.

A dopplert úgy képzeltem,hogy ülök az asztal elött, rohan a mozdony balról jobbra és elöttem vált magasról mélyre a hang,nyilván a szóba sarkában állónak nem lenne meg az illúzió,ha egyáltalán van.Ezt könnyen ki tudom próbálni.

A sinekkel kapcsolatban már fizetem is a tanulópénzt, pedig csak egy hete kezdtem vasútazni,használt sineket vettem.
(Útmutatásod alapján kértem vattaostyát a oldalbordámtól, csak annyit kérdezett,hogy mire
számíthat.Bűzlik a lakás,holnap felszedem a szőnyeget.
(#13021) piltdownman válasza csíkosháTTú hozzászólására (#12860) Válasz Jan 23, 2013
Jó reggelt!

Elkezdtem méregetni,a mozdony hátán fekszik,a motor a 8V táp és egy n-csat.mosfet drain-je között,dióda a motoron.
Ha PWM 7ms per.időben 2ms-ig hajtja a motort,a fet kikapcsolása után a dióda kb.0,5 ms-ig vezet és 8V+0,7V-ra megfogja a drain fesz.-t.Ezután a következő bekapcsolásig jól mérhető a bemf,kb.2V a drain-en.Ha lefogom a motort,ez felmegy a tápig,hisz' nincs fordulatszám,nincs generált fesz.
Ha felmegyek fel a PWM frek.-jével,mondjuk 5kHz fölé,a drain-en vagy OV van vagy 8,7V,abszolút tiszta négyszögjel.
Egyszóval fogalmam sincs,hogy lehet 15-40kHz között mérni a bemf-t.Tippek jöhetnek.

(Közbevetőleg megvilágosodtam,a magnókban szíjhajtás volt a motortengelytől a szalagmeghajtó tüske lendkerekéig.Egyrészt DC hajtás volt,így az áramot nem szagadta meg a PWM másrészt a motort csak egy kis tartományban kellett csak szabályozni,igaz ott
pontosan,mert a szíjátétellel a motor az optimális fordulatszámát járhatott.Itt rémes az táppal sorbakötött 1Ohmon az áramforma,csak tárolós szkópon lehet látni az áramszakadásokat.)

Az öntanulásról a (#13020)-ben fecsegetem,továbbra is úgy gondolom,hogy pl.pont a tömegek különbözőségéből adódó hajtás beállítást lehetne öntanulással segíteni.
Ebben persze nem vagyok biztos,de abban igen,hogy ez nem kontroller memória méret kérdése.

Dopplerrel kapcsolatban szintén fentebb.
Lekaptam a "52801-LSNV12-Dampf-Universal-Schmalspur.esu" hangfile-t.
Kuckmal, mi van benne,ha htm-re nyitom?
"
...Rear light, dynamo AUX1, Sound ein/aus AUX1, Sound on/off AUX1, Sound ein/aus AUX1, Sound on/off Dopplereffekt, Pfeife Doppler, whistle Dopplereffekt, Pfeife Doppler, whistle schnelle Glocke fast bell schnelle Glocke fast bell Kurzpfiff whistle short
"

Sikertelenül próbáltam a Goldwave hangeditorba berántani.Azt vártam,hogy a header kattog, de egyszercsak megszólalnak a hangok.Be lehet közvetlenül hívni vagy bűvészkedni kell, esetleg csak big endian probléma?

(Ebben a kolléga megírja a Ludmilla történetét.
54542-LSXLV4.0-Diesel-BR130_BR131_132DR_BR232_Ludmilla-R7.esux )

A korábbi sinekről badarságot írtam,az oldaluk fényes,a másik topicon majd érdeklődöm a szikrázásról.Az "új" sinek eladók!

(Apró betűvel: a dcc.pdf 4.oldalán alul Leiter Jakab.
Meghallgatás után erre kéne módosítani:

Bővebben: Link )

Kösz.az infókat.
(#13022) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#13020) Válasz Jan 23, 2013
Egy kicsit fel kéne bontani a témát, mert minden kérdés meg válasz egyre hosszab, és kezd áttekintethetlenné válni.

A számitásaid kb. stimmelnek ha csupán 1-es bitek lennének a kodban akkor az egyes periodusok 58-64 us között lennének, ami kb. 17 kHz-es frekvenciát jelentene.

DCC szabvány
(#13023) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#13020) Válasz Jan 23, 2013
Az általad linkelt "DCC locodec" kapcs. rajzon milyen szerepe van az R1 és R5 ellenállásoknak?

Pontosan nem tudom, nem épitettem meg ezt a kapcsolást, de valoszinü, hogy a külsö eröltetett fékezés miatt oldották meg igy a dolgot. A uC-nek open kollektoros a kimenete, és ezek az ellenállások huzzák fel pozitiv szintre, ha pillanatnyilag pozitiv jel van a sinekben.
Azt hiszem a program is ott van az MERG honlapon, át kellene rágni.
(#13024) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#13020) Válasz Jan 23, 2013
Az összes permanens mágnesű motoros mozdonyban csigahajtás van?
A preciziós motorok nem kétfázisú aszinkron motorok sin-cos meghajtással?
Ezeken is csigahajtás van vagy fogaskerekesek?
Olyasmi rémlik,hogy kis méretben nem permanens mágnessel,hanem gerjeszett állórésszel lehet "jó" motort csinálni.Ez már nem áll fenn,mert a motorokban szamárium-kobald vagy a neodimium van?


Gyakorlatilag igen, van még néhány kevés kivétel, de nem tipikus. A csigahajtás a helyhiány miatt sokkal hatásosabb - az örökös cél, hogy legalább 1:15 - 1:30 között legyen az áttétel, ehhez a csigahajtás a legegyszerübb, különben rengeteg nagyon finom fogaskerék kellene - orás munka, ami aligha passzol a modellvasutak világába. Korábban lassu, de rossz hatásfoku motorokat használtak, akkor kevesebb áttétel kellett. A mai motorok fordulatszáma mind a 10000 rpm illetve a fölötti tartományban vannak.
A gerjesztett motorok már régen kimentek a divatból és velük nem érhetö el a mai modern permanens mágnesen motorok hatásfoka. DCC-ben elvben lehetne evvel kisérletezni, hiszen itt rendelkezésre áll állandó energia s inekben, amikböl függetlenül a sebességtöl ki lehetne alakitani a kivánt mágneses teret. Eddig senki nem foglalkozot evvel. Természetesen egy ilyen mozdony analog környezetben nem menne.
A modellvasutakban használt precizios motorok mind kollektoros motorok.

Faulhaber 10. oldal

A többfázisu motorok (amiröl már irtunk) megbuktak a modellvasuton a körülményes elektronika miatt. Hasonloan használhatatlanok a kommutátor nélküli konstrukciok (elektronikus kommutácio).
(#13025) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#13020) Válasz Jan 23, 2013
Idézet:
„A dopplert úgy képzeltem,hogy ülök az asztal elött, rohan a mozdony balról jobbra és elöttem vált magasról mélyre a hang”

Ehhez elengedhetetlen lenne a füled méretarányos kicsinyitése is - ha ez sikerül, akkor egyböl megjelenik a doppler effektus a mai mozdonyokban is...

Vagy még egy kamerát is kellene a mozdonyban szerelni fizimiska felismerövel, hogy tudja az a szerencsétlen vonat, hogy hol állsz/ülsz, hogy meginditsa az ohajtott doppler effektust.

(#13026) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#13020) Válasz Jan 23, 2013
Idézet:
„A hangfile bitszámával kapcsolatban a 16-bitesen meg vagyok lepődve,részben túl jónak tartom,hiszen kis méretű hangszóró sugározza a hangot,részben már MP3-as lejátszó DA konverter kéne.
A 8-10 bites megoldására nagy összegű fogadást mernék tenni kapcsolási rajz szinten is. A hang minták külső soros flash memóriában vannak, a proci ebből darálja ki SPI-vel az adatokat és tolja be egy soros DAC-ba.

Pontosan ez a lényeg, a primitivebb dekoderek 8 bites hanggal sajnos nagyon szuszognak, hiányzik a dinamika és hosszutávon nagyon fárasztó a hang.
Ezért kellett a nagyobb dinamikai felbontás.
A mai uC-k sokaságán van már elég memoria ennyi hangra. Ki hogyan kezeli a DAC-t, az egy másik kérdés, de a lassan eltünö CD lejátszókból rengeteg kitünö minöségü, kisméretü áramkör maradt fel (részben a telefonokba is ezek vándoroltak), amivel komoly hangminöséget lehet elérni ilyen kis méretekben is.
Ne feledd, itt a fizikai méretek a fontosak, hiszen ritkán áll a rendelkezésre 1-2 cm3-nél nagyobb tér.
(#13027) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#13021) Válasz Jan 23, 2013
Idézet:
„Dopplereffekt, Pfeife Doppler, whistle Dopplereffekt, Pfeife Doppler”

Kevered a dolgokat.
Ha egy hangot doppler efektussal veszed fel - pl. kiállsz a "fütyülökaróhoz" egy magnóval és megvárod a vonatot amikor fütyülve elmegy melletted, akkor ez a hang mindig doppler effektussal fog megjelenni, függetlenül, hogy a modellmozdony hol megy (még az alagutban is...).
(#13033) róbertke hozzászólása Válasz Jan 23, 2013
Fiúk! Ezt nem máshol kéne?? Szerintem ez már túlmutat a ""Jármű építés, átalakítás és hasonlók.... "" Topikcímen.
(#13050) piltdownman válasza róbertke hozzászólására (#13033) Válasz Jan 23, 2013
Hol javaslod?

(Szerintem ugyan ide tartozik,mert ahogy írtam,régit TT-s mozdonyokat szeretnék átépíteni dekóderesre és hangosra.Némi elméleti munkát be kell fektetni,ehhez kértem és kaptam segítséget,de moderátorral nem vitázunk és betartom a játékszabályokat.)

T.Etwg,megvárom a választ,ott folytathatnánk.Addig is hálás köszönetem az infókért.
(#13051) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#13050) Válasz Jan 23, 2013
Szoljunk Frankyenek, hadd pakolja oda a dumát, ahol a legjobbnak látja. Akár uj topikot is nyithatunk.

(#13054) róbertke válasza piltdownman hozzászólására (#13050) Válasz Jan 23, 2013
Mivel TT gépek átalakításáról írtok, nem lenne jobb a TT klubtopic ?? Ott még további Tippet és ötletet is kaphatnál.
(#13055) Frankye moderátori hozzászólása Válasz Jan 23, 2013
Végül is elfér itt is, de ha gondoljátok, és nyittok neki önálló topicot, aminek a címét megírjátok, akkor átpakolom Nektek az egész beszélgetést.
(#13059) sunocske válasza Frankye hozzászólására (#13055) Válasz Jan 23, 2013
Átpakolni nem hinném, hogy kéne... Viszont a digiguruk esetleg elgondolkodhatnak egy "DCC hardcore" vagy "DCC-ről profiktól, profiknak" topic elindítását
(#13062) Frankye moderátori válasza sunocske hozzászólására (#13059) Válasz Jan 23, 2013
(#13083) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#13050) Válasz Jan 23, 2013
A DCC témát ITT folytattam - másnak is érdekes lehet.
(#13127) STTaradder hozzászólása Válasz Jan 24, 2013
Érdekelne honnan tudnék szerezni mozdonyhoz fényvezetőket a világitáshoz?
Egyszerű érdekelne ami csak a kaszniba kell beletenni a lámpa "lyuk" helyére.
(#13135) etwg válasza STTaradder hozzászólására (#13127) Válasz Jan 25, 2013
Ha egy bizonyos mozdonyhoz keresel, akkor azt jobbára csak eredeti alkatrészként tudsz venni.
Általánosságban pl. átlátszó öntökeretek részei jol használhatók. (Sok épületkit maradványa).
Esetleg meg kell öket egy kicsit dolgozni (reszelni), és polirozni.
Ha fel vagy szerelve némi szerszámmal (furogép), akkor plexi (vagy annak árult) lapból kivághatsz megfelelö darabokat, majd befogva egy leerösitetett furogépbe reszelövel megfelelö méretre, alakra "esztergálhatsz" majd fel kell polirozni.
(#13137) róbertke válasza STTaradder hozzászólására (#13127) Válasz Jan 25, 2013
Ha mégsem fényvezetőt építesz, egy Tipp két képben Led - beállítás és a Led maszkolása
(#13145) STTaradder válasza etwg hozzászólására (#13135) Válasz Jan 25, 2013
Gyárilag nincs világítása. Ledest csinálok de a kaszni külön levehető így nem lehet fixet beépiteni.
Ezért érdekelt, a kifúrt lámba helyre tennék ilyent.
Az öntökeret jó ötlet ennél a mozdonynál, csak ilyenem talán a Mig 29-eshez van átlátszó.

Kösz a válaszokat.
(#13382) etwg hozzászólása Válasz Jan 29, 2013
Hátha valakit érdekel.

Amerikai kocsik papirböl. Balsafából vagy hársfából el kell késziteni a box car alapkonstrukcioját, majd ezeket az oldalakat méretre nagyitva, kivágva egyszerüen rá kell ragasztani. Elképesztöen élethü modelleket kaphatunk.


G&D_NMRA_Car...jpg

G&D_NMRA_Car...jpg
 
(#13522) ModELiTT hozzászólása Válasz Feb 1, 2013
Üdv kórterem lakók !!
Jómagam Ho modellekből készítettem amerikai teherkocsikat,igaz
először agyalni kell,utána vagdosni,természetesen élben,hogy ne látszódjanak a vágások és a feliratok is élvezhetőek maradjanak ..

USA.teherkoc...jpg

USA.teherkoc...jpg

USA.teherkoc...jpg
 
(#13523) ModELiTT hozzászólása Válasz Feb 1, 2013
Ez még lemaradt ..

USA.teherkoc...jpg
 
(#13843) róbertke hozzászólása Válasz Feb 10, 2013
etwg láttál már ilyent? Dinamikai modell lenne?
Eredeti szöveg:
Dieser offene Güterwagen besitzt ein Schwungrad, mit dem beim Abrollen vom Ablaufberg Energie gespeichert und zum sicheren Einfahren in die Richtungsgleise genutzt wurde. Diese Idee hatte Prof. Dr. Harald Kurz, der an der Hochschule für Verkehrswesen in Dresden lehrte und den Modellbahnern durch sein 1956 erschienenes zweibändiges Standardwerk “Grundlagen der Modellbahntechnik” bekannt sein dürfte. Außerdem besitzt dieser Güterwagen eine besondere von Prof. Dr. Harald Kurz entwickelte Kupplung, die sich aber nicht durchsetzen konnte. KÉP
(#13845) etwg válasza róbertke hozzászólására (#13843) Válasz Feb 10, 2013
Igen személyesn is ismertem, és néhányszor jártam Drezdában is nála, A két könyvet szintén megkaptam, és még ma lehet(ne) belöle tanulni. Ott vannak azok az alapok, amit gyakran még a nagy gyárak sem ismernek (meghajtás, motorok stb.)
(#13846) etwg válasza róbertke hozzászólására (#13843) Válasz Feb 10, 2013
Az egyetem terepasztalán egy guritodomb is volt, ahova csak ilyen dinamikus kocsik mehettek. A mezei kocsik teljesen használhatatlanok ilyen üzemben.
(#13847) róbertke válasza etwg hozzászólására (#13846) Válasz Feb 10, 2013
Köszönöm!!
(#14662) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Márc 4, 2013
Nna!
Eddig már eljutottunk, istennek hála!
Hogyan is írják: "vorankündig"? Írjunk magyarul! Beharangozó. Távolról sem teljes, ez az egy rézmaratott alkatrész is csak úgy rá van téve, de mechanikusan, elektromosan már annak tekinthető. Lesz még rajta változtatás a külcsínben, meg még ugye festve sincs. H0, és MÁV modell lesz belőle.

IMG_0765.jpg
 
(#14665) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#14662) Válasz Márc 4, 2013
Húúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúú!!!!!!!!!!!!!!!
(#14666) HOTotya válasza csíkosháTTú hozzászólására (#14662) Válasz Márc 4, 2013
Jéééé.... olyan ismerős......
(#14667) csíkosháTTú válasza HOTotya hozzászólására (#14666) Válasz Márc 4, 2013
Nem is tudom, hogy honnan?

Egyelőre nem a végleges dekóder van benne, csak egy Lenz Standard, így a tolatófényt nem tudja még kapcsolni, csak a sima világításon kívül a reflektort. De szépen fut, nem kell a Lenz motorvezérléséhez nyúlni.
Nagyobbik fiam már azon gondolkodik, hogyan lehet hangdekódert beletenni... Ja, és piros pöttyös Túró Rudi színűt szeretne...
(#14668) HOTotya válasza csíkosháTTú hozzászólására (#14667) Válasz Márc 4, 2013
Hogy bírja a motor?????? Tedd fel egy dilikörre és nyúvasszad ... Ja és az ütközők lejjebb lesznek?????
Hanghoz azért elég kicsi a hely (sajnos) A festést akkor add a fiaidnak ŐK biztos megoldják..........................
(#14669) csíkosháTTú válasza HOTotya hozzászólására (#14668) Válasz Márc 4, 2013
450mA gyorsításkor. Bírja...
(#14679) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#14662) Válasz Márc 5, 2013
Így egymás felett már jobban látszanak a hasonlóságok

Púpos 001.jpg
 
(#14685) róbertke hozzászólása Válasz Márc 5, 2013
Talán most ...

IMG_0765.jpg

Púpos 001.jpg
 
(#14705) HOTotya válasza róbertke hozzászólására (#14685) Válasz Márc 5, 2013
Inkább erre szeretnénk,ha hasonlítana....... legalábbis ez az elképzelés....

800px-M40-00...jpg
 
(#14707) M298 válasza HOTotya hozzászólására (#14705) Válasz Márc 5, 2013
Gyönyörű jármű a Púpos, de figyeljetek, mert a modell az nem a gyári képű 0-ás sorozat, hanem a 100-as.
(#14708) róbertke válasza HOTotya hozzászólására (#14705) Válasz Márc 5, 2013
Akkor tervezd át az egész kasznit, mert másképp néz ki.
(#14729) HOTotya válasza róbertke hozzászólására (#14708) Válasz Márc 6, 2013
Tudom,de a kaszni nem az enyém....... Csak egy szép "gondolat" volt annak idején........
Lapozás       11/65    
Frissek
  2024. Nov, 24. Vas
5:49:30
  Jelenleg 5 fő olvassa az oldalt
Hirdetés