MA LEVIZSGÁZOTT A KISVASUTAK ELSŐ HYBRID MOZDONYA!
Feliratozott pályaszáma Mk48-2021 (ez változni fog, hogy mire, az még a jövő titka, de a LÁEV rendszerbe illeszkedő lesz). Minden rendszerelem kiválóan vizsgázott. A villamos hajtás nagy emelkedésben is simán megindította a próbavonatot (igaz, csak két kocsival Bax+32 próbálták) és a villamos fék is remekül működött, mozgási energia elektromossá alakulva: a lítiumos akkutelepbe került. Engedélyezett sebessége 30 km/ó.
A mozdonyba amerikai motor-áramfejlesztő (Commins) egység került, az akkumulátor-telep és elektronikája belgiumi származású. Az alváz és a forgóvázak eredetiek, maradt a kardán hajtás, de forgóvázanként egy-egy villanymotor van, amelyek a lassító áttételükkel együtt a néhai hydrohajtómű helyén laknak.
Bár a sebességmérő kicsit kakukktojás, de végül is kerek :-) az egyszerű vezetőasztal (két egyenértékű vezérállás van) ne tévesszen meg senkit, az ablak osztás alatt világító téglalap a járműdiagnosztikai rendszer kijelzője!
A fejlesztés teljesen hazai, a járműben található komponensek ebben a formában itt kerültek összeépítésre először. Legjobb tudásunk szerint nem csak a legmodernebb hazai vontatójármű, hanem kisvasúton az egész világon nincs még egy hybrid üzemű mozdony!
A gép színezése az 1928-ban üzembe állított LÁEV motorvonat színezését kapta, mert akkora (ha nem nagyobb) előrelépés műszaki téren, mint annak idején a gőzvontatásról (az akkori világszínvonalnak megfelelő műszaki tartalmú motorkocsival) a motorvontatásra áttérés jelentett.
Egy szomorú párhuzam: az utolsó hazai fejlesztésű (leszámítva a járműjavítók élettartam növelő korszerűsítéseit, ami azért mégis csak más) mozdony az M42-001 volt, és egyke is maradt. Reméljük a kisvasutakon ez nem így lesz, de ehhez kell a megfelelő politikai akarat: kisvasutakra megfelelő szabályozás, támogatás, fejlesztési lehetőséget biztosító, jelentős összegű és csekély önrészt igénylő pályázati források biztosítása!