Nem sokon múlott, hogy nem egy komoly balesettel indult az újév a vasúton. Január másodikán reggel a Budapest-Nyugati pályaudvarról Veresegyházon át Vácra tartó 2440 számú személyvonat Csomád állomásra pontosan, 6:41-perckor érkezett. Menetrend szerint ekkor már az állomáson várja a szemből érkező 2469 számú személyvonat, ez azonban ezen a napon már Váctól egy perces késéssel közlekedett, ami az út során csak nőtt, így 6:39 helyett csak 6:43 körül ért Csomádra, tehát később, mint Vác felé tartó vonat.
Hogy miért azt majd a vizsgálat kideríti – találgatni felesleges –, de a 2440-es nem várta meg a páratlan vonatot, amellyel itt kellett volna kereszteznie, hanem a kijárati jelző továbbhaladást megtiltó jelzése ellenére elindult. Csomád állomáson közös kijárati jelzők vannak Veresegyház felé, ráadásul enyhe balos ívvel ér véget az állomás, ami a jelző megfigyelését elő ugyan nem segíti, de különösebben nem is akadályozza. A pálya vonatbefolyásolásra nincs kiépítve, így a vörös jelző mellett kihaladó 2440-est a vonatbefolyásoló berendezés nem tudta megállítani. A szemből érkező vonat részére beállított 1. számú váltót felvágta, és ekkor a 2469-es vonat bejárata visszaesett. Ezt észlelte a mozdonyvezető, és vészfékezést alkalmazott. Közben a rövid balos ívből kihaladó 2440 mozdonyvezetője is észrevette a vele szemben érkező vonat fényszóróit, így ő is vészfékezett. A két személyvonat mindössze harminc méterre állt meg egymástól.