Kedden ismét kövekkel, téglákkal dobálták meg a Szerb Vasutak (ŽS) egyik legújabb, 711 sorozatú dízel-motorvonatát a Szabadka–Zombor vasútvonalon. A Magyarországon is közlekedő Uzsgyi becenevű, orosz gyártású motorvonatok második generációs szériájából 2012-ben tizenkettőt vásárolt a szerb államvasút, ezek még a tavalyi év végén meg is érkeztek, és közülük kilenc szerelvény már forgalomba is állt.
Jelentősen emelkedett az utazási komfort a 711-esek üzembe állításával
Az utasok hamar megszerették az öreg Sinókat váltó modern szerelvényeket: a Belgrád és Szabadka környéki vonalakon, ahol közlekednek, 30-50 százalékkal is emelkedett az utasszám. Az új jövevényeknek azonban nem mindenki örül, az orosz motorvonatokat rendszeresen érik támadások. Legutóbb az egyik szerelvényt kövekkel és téglákkal dobálták meg. Szerencsére személyi sérülés nem történt, a dobálók csak a motorvonat oldalát találták el. Azonban ha az ablakok betörnek, a személyi sérüléseken felül a motorvonat is hosszú napokra kiesik a forgalomból, ráadásul javítása is magas költségeket jelent.
Magyar Bzmot és szerb Sinó a határállomáson, Horgoson
Dragoljub Simonović, a ŽS vezérigazgatója a Tanjung hírügynökségnek adott nyilatkozatában arról beszélt, hogy bár Szerbiának e területén korábban sem volt ismeretlen a hasonló vandalizmus, szerinte a huligánok megrendelésre végzik sorozatos tetteiket. Ugyanakkor cáfolta azokat az értesüléseket, hogy az eset miatt a szerelvényeket kivonják a térségből.
Pedig erre már van példa: még 2012-ben a Čačak és Požega közti vonalról épp a sorozatos vonatdobálások miatt egy igazgatósági utasítással kitiltották az új 711-es motorvonatokat. A vonalon azóta ismét a régi, elöregedett szerelvények közlekednek.
Ha mind a tizenkét jármű megszerzi a szükséges engedélyeket, azok várhatóan előfordulnak majd a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonalon is. Mindazonáltal a szolgáltatási színvonal komolyabb emeléséhez a szerb vasútnak negyven ilyen motorvonatra lenne szüksége.