Változik a MÁV-Start Zrt. Üzletszabályzata és Személydíjszabása is. Az Üzletszabályzattal kapcsolatban fontos változás, hogy 2013. február elsejétől már nem elég felmutatni, hanem át is kell adni a kedvezményre jogosító okmányt a jegyvizsgálóknak. Akik eredeti okmányokkal, jogosan veszik igénybe a kedvezményeket, valószínűleg semmi kivetnivalót nem találnak a dologban, bár azt meg kell említsük, hogy a jegyvizsgálónak tulajdonképpen semmi köze ahhoz, hogy az utast hogy hívják, hol lakik, vagy esetleg melyik oktatási intézményben tanul.
Oda-vissza két jegy
A menettérti jegyek kiadása is megváltozik február elsején: klasszikus menettérti jegyet a továbbiakban csak 100 km feletti utazásra ad ki a vasút, az ennél rövidebb távolságokra egy oda- és egy visszaúti jegyet kapunk a pénztárnál. Nem tudjuk, hogy a vasúttársaság esetleg a menetjegy alapját képező hőpapírból halmozott-e fel jelentős készletet, vagy csupán az odaútban a vasútból kiábrándult és hazafelé már inkább más közlekedési eszközt választó utasok menetjegyeinek visszaváltását kívánják elősegíteni, esetleg más ok áll a döntés hátterében. Vagy az, hogy eggyel több papírt lehessen elveszíteni? Vagy talán éppen az, hogy ha az utas elhagyja odaúti jegyét, azért még hazajöhessen?
A jegyek érvénytartama is változik, a száz kilométerre vagy az alatti távolságra érvényes menetjegyekkel az utazást csak a jegyen feltüntetett naptári napon lehet megkezdeni, és másnap 3.00 óráig be kell fejezni. Az ilyen jegyek érvénytartama korábban 48 óra volt. A hosszabb távolságra szóló menetjegyek érvénytartama nem változik, a távolságtól függően két, három vagy négy nap marad. A menetjegyeket a későbbiekben is akár hatvan nappal előre meg lehet váltani.
Még több papír, hogy legyen mit elveszteni?
A menetjegyek visszatérítésekor alkalmazott ezer forintos felső határ is megszűnik, bár ennek valószínűleg nem lesz jelentősége, a húsz százalékos kezelési költség ritkán tett ki néhány száz forintnál nagyobb összeget. Természetesen továbbra sincs kezelési költség, ha az utazástól a vasút hibája miatt áll el az utas.
Büntetik a diákokat
A feláras vonatok helyjegyeinek ára február elsejétől már 180 forintba fog kerülni, a jelenlegi 150 forint helyett. Ez azonban csak az elővételben megváltott jegyekre vonatkozik, az utazás napján váltott helyjegy februártól 300 forintba kerül. A vasúttársaság közleménye szerint „az eltérő árak az elővételben történő jegyvásárlásra ösztönöznek, ezzel lehetővé teszik, hogy a vasúttársaság a valós igényekhez mérten akár új kocsikat állítson be az utasok színvonalasabb kiszolgálása érdekében.” Hát, kíváncsian várjuk.
Még érthetetlenebb azonban, hogy mindenképpen 300 forintos helyjegyet kötelesek váltani azok, akik pénteken 12 órától üzemzárásig, vagy vasárnap 12 órától üzemzárásig utaznak feláras vonaton. A MÁV-Start közleménye szerint „az intézkedés várt hatásaként az elhalasztható vagy előbbre hozható utazások elterelődésével a hétvége e szakaszaiban kiegyenlítettebbé válik az utasforgalom. A vasúttársaság így csúcsidőben is kényelmesebb körülményeket biztosíthat az utasai számára.”
Ugyancsak háromszáz forintba kerül a helyjegy minden esetben akkor is, ha azt telefonon rendeli meg az utas.
Leszoktatná az átlagembert a minőségi vonatokról a vasút?
Valóban csúcsidőszak a péntek és a vasárnap délután. A diákok általában pénteken délután indulnak haza, és vasárnap este térnek vissza iskolájuk városába, ráadásul a vasárnap délutáni utazások a nyaralásból, kirándulásból hazatérőket is érintik. Persze azért az üzletpolitikai kedvezmények megmaradnak.
Érthetetlen, hogy mi késztette erre a döntésre a vasúttársaságot, melynek következményeként jelentősen csökkenni fog a vasutat választó egyetemisták száma – akik egyébként az utasok jelentős részét teszik ki – ráadásul a vasúttal kirándulók is inkább választanak majd más, olcsóbb közlekedési eszközt. És aki nem is mond le teljesen a vasútról, inkább választja majd a felár nélküli, lassabb, zsúfoltabb személyvonatot, ahol az intézkedés hatására a korábbinál is több utas lesz. Azaz miközben a tehetősebb utasok élvezhetik majd a félig üres InterCity vonatokat, az átlagos utas a korábbinál is tömöttebb személyvonatra kényszerül. Pedig nem is olyan régen a vasút még a különféle kedvezményeket hangoztatta, hogy utasait inkább a kényelmesebb, gyorsabb InterCity vonatokra terelje. Úgy látszik, mára megváltozott az elképzelés.