Új villamosok érkeznek Budapestre
Sikerrel zárult a Budapesti Közlekedési Központ villamos járműbeszerzése, a nyertes ajánlattevő, a spanyol CAF szállíthatja az új villamosokat Budapestre. A Közbeszerzési Döntőbizottság megerősítette a Budapesti Közlekedési Központ villamos járműbeszerzéssel kapcsolatos álláspontját, miszerint a másik ajánlattevő, a Škoda ajánlata érvénytelen. A közbeszerzés lezárultával ismét új, alacsonypadlós, elejétől végéig hosszában átjárható, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű villamosok érkezhetnek a Fővárosba és ezzel párhuzamosan elkezdődik a legöregebb, 40-45 éves, elavult, kényelmetlen villamosok selejtezése. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a Magyar Kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza. A tervek szerint még a héten aláírjuk a szerződést.
2015-től újra vadonatúj villamosok Budapesten
A járműbeszerzés eredményeként a 37 villamosból álló flotta első járművei 2015-ben érkezhetnek meg a fővárosba. A Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként BKK kétféle hosszúságú villamost szerez be: 25 darab 34 méteres és 12 darab 56 méteres szerelvényt, mely mintegy 44,1 milliárd forintos beruházást jelent a város közösségi közlekedési rendszerében. A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg – döntően európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő Budai Fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra fognak kerülni, melynek során a Batthyány tér és a Margit híd között épül új pálya, illetve megújul a mai 17-es vonal pályája, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb 56 méteres szerelvények az ugyancsak jelenleg döntően európai uniós forrásból megújuló és a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es vonalra fognak kerülni. Az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamossal nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás.
A villamosok érkezése Budapestre:
- 2015 szeptember: az első 34 méteres villamos érkezése Budapestre
- 2016 március: az első 56 méteres villamos érkezése Budapestre
- 2016 május: a 37., utolsó villamos érkezése Budapestre
A szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állása esetén összesen akár 124 vadonatúj villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten. A további 87 darab lehet vegyesen rövid és hosszú jármű is, valamint lehetőség van ezen belül 20, felsővezeték nélküli üzemre alkalmas jármű vásárlására is, mely a 2-es villamos tervezett rekonstrukciója kapcsán merülhet fel. A szerződés értéke így összesen mintegy 111 milliárd Ft. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány nagyarányú megfiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel. A most zárult beszerzési eljárásnak köszönhetően ebben az évtizedben alapjaiban újulhat meg a budapesti villamosflotta: eredeti céljának megfelelően gyors, kényelmes, a közúti forgalomtól a lehető legtöbb helyen elkülönítve közlekedő, nagykapacitású, halk járművek segítségével reneszánszát élheti a közösségi közlekedésen belül is az egyik leginkább környezetbarát szolgáltatás.
A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a Magyar Kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza.
Bővebben a BKK weboldalán: