Budapesten, a Tatai út és a Rákosrendező Pályaudvar közötti terület az 1910-es évek óta a vasúthoz tartozik. Itt nyitotta meg kapuit 1913-ban az Északi Fűtőház, ahová a Nyugati Pályaudvar megszűnő fűtőháza költözött át.
A mozdonyok javítását és karbantartását végző üzemet 1950-től Hámán Kató Fűtőháznak, a '70-es évek elejétől pedig Hámán Kató Vontatási Főnökségnek, majd a rendszerváltás után Északi Gépészeti Főnökségnek hívták. Egészen 1998-ig végezték itt a mozdonyok karbantartását, amikor is az Északi GF a hozzá tartozó Nyugati motorszínnel együtt megszűnt. Ez a több, mint 70 000m2 alapterületű, kihasználatlan létesítmény ideális helyet kínált egy vasúti múzeum létrehozására. És, bár több más lehetőség mellett a paksi vasúti skanzen bővítése is felmerült, végül, a Közlekedési és Vízügy Minisztérium, a MÁV Rt. és a MÁV Nosztalgia Kft. 1999. november 22-én az Északi GF területén rakta le a Magyar Vasúttörténeti Park alapkövét. Nyolc hónap komoly munka után, bár csak a terület egy részét sikerült felújítani, 2000. július 14-én megnyitotta kapuit Magyarország egyetlen, interaktív vasúti múzeuma. A vasárnap megtartott születésnapi rendezvényre a MÁV Nosztalgia Kft. meghívására sok ritka, vagy épp különleges mozdony érkezett, és a nosztalgiaflottába tartozó gépek küzül is több megújult. Bár a 34 állásos körfűtőház szűknek ugyan nem bizonyult, az előtte felsorakozott járművek igen nagy helyet elfoglaltak. Vegyük sorra, melyik mozdonyokkal találkozhatott az, aki az elmúlt hétvégén kilátogatott a Füstibe!
A Múzeumok Éjszakáján az Árpád sínautóbusz pózolt a körfűtőház előtt. A születésnapon
viszont nem jutott szerephez.
A következőkben a születésnapra megjelent villanymozdonyokat, a cikksorozat későbbi részeiben pedig a dízel- és gőzmozdonyokat ismerheti meg az olvasó.