Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Cikkek » A forditókorong »
A forditókorong
Oszd meg másokkal is ezt a Facebook-on!
Írta: etwg, idő: Jan 7, 2013, olvasva: 10349
Lapozás:

Az indexelés (pozicionálás)

 

Ez a dolog eltér a valóságtól. A valóságban a hidat ritkán indexelik, hiszen ott van a hídkezelő, aki tudja, hova kell fordítani a hidat, és látja is, mikor van a helyén.

A modellvasúton rengeteg megoldás létezik.

A legegyszerűbb a nagy gyártók által is használt mechanikus kontaktus  ill. megoldás, ami nemcsak helyes állásban állítja meg a forgást, de automatikusan reteszeli a hidat (pl. Fleischmann). Ennek a házi megvalósítása korántsem egyszerű.

Más megoldások pl. apró mágneseket használnak erre a célra:

Minden sínpár között van egy kis mágnes, ami egy REED relét működtet, ha a híd a megfelelő állásban van.

A legújabb rendszerek mikroprocesszorokat használnak ugyanerre a feladatra. Egy apró processzor megkapja kívülről a parancsot, hová kell a hídnak fordulnia, és ennek megfelelően vezérli a meghajtó szerkezetet.

Főleg elektronikai fórumokon gyakran elhangzik, hogy egy sokpólusú (36, vagy több) léptetőmotor tengelyére kell az egész hidat szerelni, hiszen akkor pofonegyszerű lenne a vezérlés. Sajnos, amilyen egyszerű az elmélet, legalább olyan rossz is. A léptető motor lépései  nagyon gyorsak, így a mozdonyok a tehetetlenség miatt akár fel is fordulhatnak a hídon. Ezenkívül így nem lehet megoldani a híd lassulását mielőtt az elérné a célvágányt.

 

Itt egy másik megoldás, ahol a korong alatt egy nagy tárcsán a kireszelt lyukat oldják meg a feladatot.

Lapozz...
Lapozás:
Frissek
  2024. Nov, 24. Vas
14:25:24
  Jelenleg 9 fő olvassa az oldalt
Hirdetés