Ezúttal egy kicsit mozgolódjunk a San Francisco-i "villamossal"... Vagy ahogy itt hívják Cable Car. Hogy miért is? Egyszerű. Mert acélsodrony húzza a szerelvényt, nem rendelkezik önálló hajtással.
Történelméről röviden
Az ötlet egy angol fickó (Andrew Hallidie) fejéből pattant ki, amikor látott Friscóban egy szörnyű balesetet, ahol a nehéz súly miatt a macskaköves úton megcsúszott ló vontatta kocsi 5 ló halálát okozta. Apja, otthon Angliában volt a feltalálója az acélsodronynak. A kettőt kombinálva 1869-ben elhatározta, hogy épít egy lónál biztonságosabb, kábel vontatta kocsit.
Végül 1878 augusztusában elkészült az első ilyen rendszer, és egy hónappal később szeptember elsején elindult a nyilvános használata... Igen, nem 5 év tesztelés és engedélyeztetés. Egy hónap.
Vonalak, pálya
Az útvonal nem nagyon hosszú, de csodaszép helyekre juthatunk el vele.
Az egyik fő vonal a Fisherman's Wharf (Halász rakpart - Halpiac) végállomással rendelkező nyugatabbra lévő észak-déli Powell-Hyde vonal.
A másik csodaszép, ismételten klasszikus vonal, a California street-en közlekedő kocsi. Ez érinti az üzleti kerületet (Financial District), a kínai negyedet (Chinatown) majd a Nob Hill-t érintve végül a Van Ness sugárúton (Van Ness Avenue) áll meg.
A "végállomáson" lévő meghajtást biztosító házakba (Cable Car Barn & Powerhouse) is ellátogatunk, ez ugyanis egy bárki által szabadon megtekinthető hely. Nagy munka, ennyire hihetetlen domborzatú helyre épült városban ezeket a járműveket mozgásban tartani.
Ebbe a múzeumba a belépés díjtalan.
Adatok
A több, összesen négy vonalból álló hálózat lényegében a legfontosabb területeket fedik le. Kábelhosszban jellemezhetők ezek leginkább.
Powell street vonal: 9 050 láb, azaz kb. 2,7 km
Mason street vonal: 10 050 láb, azaz kb. 3 km
Hyde street vonal: 15 700 láb, azaz kb. 4,8 km
California street vonal: 21 500 láb, azaz kb. 6,5 km
Kábel, azaz a kocsi sebessége 9,5 mérföld/óra azaz, 15 km/óra.
Jegyárak, bérletek
Természetesen jegyeket és bérleteket is vehetünk a járművekre. Ez érvényes az összes San Francisco-i járműre ami a SFMTA (San Francisco Municipal Transportation Agency - San Francisco-i Tömegközlekedési Társaság ) kötelékébe tartozik.
Következzék a saját kis Street's of San Francisco történetünk.