Lássuk a személykocsi világítás szerkezeti elemeit:
1. A kerékérintkező
A kerékérintkező feladata a tápfeszültség biztonságos eljuttatása a sínnel érintkező keréken keresztül a kocsi elektronikája felé. A feladathoz érdemes minden, áramfelszedésre rendelkezésre álló kereket bevonni, forgóvázas kocsiknál mind a négyet, de megfontolva. HO-s méretben a személykocsik hossza 210 - 300 mm, a forgóvázak közötti távolság 160 – 240 mm közötti. Ha a két forgóvázban található érintkezőket csak egyszerűen párhuzamosan kacsolnánk, akkor gondban lennék a jelzőknél, a szigetelt szakaszra való behaladásnál. Itt a mozdony ugyan nem kap áramot, de amikor a lendület miatt a személykocsi is megérkezik, a menetirány szerinti hátsó forgóváz érintkezőn keresztül, a belső összekötésen át az első forgóvázon át a vontatási feszültség eljut a mozdonyhoz is. E miatt a vontatójármű a jelzőt meghaladja, továbbmegy. Ezért érdemes minden egyes forgóvázhoz egy-egy egyenirányító beépítése.
A kerékérintkező anyagának jó vezetőképességűnek, rugalmasnak, könnyen formázhatónak és forraszthatónak kell lennie. A foszforbronz alkalmas leginkább erre a feladatra. Nekem sikerült is belőle 0,3 mm átmérőjű huzalt beszereznem, egy híradástechnikai amatőr boltból. A kerékérintkezőt szigetelten kell felerősítenünk a kocsi kerékfelfüggesztés mellett, vagy a forgóvázban.
Néhány fotó az elkészült kerékérintkezőkről:
A négytengelyes kocsinál alkalmazott érintkező-kialakítást több személykocsinál is kipróbáltam, üzembiztosan működik. A kéttengelyes kocsiknál a fotón lévő kialakítás, vagy a négytengelyes megoldás is tökéletesen üzemel. Ha az érintkező kerékkel érintkező pontját nem a kerék futófelületére, hanem a keréktárcsa hátsó felületére állítjuk, a keletkezett rugóerő nem fogja a kerék gördülését annyira fékezni, mintha a keréktárcsa futófelületére állítjuk, amint az az alábbi képen látható:
2. Az egyenirányító és szűrő
A LED-ek működtetéséhez egyenfeszültség szükséges és egy soros előtét ellenállással kell beállítanunk a LED-en átfolyó áramot. Mivel az egyenáramú üzemben a menetirányt a sínre kapcsolt feszültség polaritásával határozzuk meg, a legegyszerűbb, ha egy egyenirányító hidat csatlakoztatunk a kerékérintkezőkre. Ezek kimenetén már a sín polaritásától független egyenfeszültség található.
Beépíthetünk SMD kivitelűt (MB4S) is, de összeállíthatunk 4 db diódából (1N4148) is.
Az SMD kivitelű LED-et a NYÁK segítségével ragaszthatjuk fel a kocsitető belső felületére, ha diódákból építünk egyenirányítót, azt könnyen elhelyezhetjük pl. a személykocsi WC-jében. A mosdó helyiségben a szűrőkondenzátor is eldugható a kíváncsiskodók szeme elöl. A felhasznált elektrolit kondenzátor 25-100 μF/25V.
3. A LED-ek
Az SMD LED-eket legkönnyebben a NYÁK segítségével helyezhetjük el a kocsitetőben. A 3-as alapelemen még jut hely az előtét ellenállásnak is.
A LED-ek típusai:
FYLS-0805UWWC meleg fehér 380 mCd fényerő
FYLS-0805UWC hideg fehér 380 mCd fényerő
FYLS-0603UWWC meleg fehér 370 mCd fényerő (kisebb, mint az előző)
Beszerzési hely: LOMEX alkatrész szaküzlet, Bp. Lehel utca 29.
A kisebb méretű SMD LED kivezetéseire zománcozott rézhuzalt forrasztva, az közvetlenül is felragasztható a nyitott peronú kocsik lámpáinak helyére, vagy a zárlámpába, belülről:
Az összekötő vezetékeknek 0,3 mm zománcszigetelésű rézhuzalt választottam (jelfogók meghúzó tekercse).
Az étkező kocsiban világosabb világítást is készíthetünk, ha megduplázzuk a LED-ek számát a NYÁK alaplemezen:
Szeretném felhívni a figyelmet, hogy az SMD LED-ek beforrasztása max. 2 másodperc, hosszabb idejű melegítést nem él túl, elolvad! Feltétlenül ügyeljünk az anód és a katód jelölésekre, a képen a zöld jelölés a + pozitív pólust határozza meg. A LED-ek beforrasztásához az előző cikkemben is használatos „speciális csipeszt” javaslom.
Ezekkel a LED-ekkel elkészített világító testeket, illetve az alapelvet felhasználva, korszerűsíthetjük a terepasztalunk utca-, ház-, peron-világítását, de ez a következő cikkem témája lesz.