Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Cikkek » Modellvasút elektromos vezérlés - elméletben »
Modellvasút elektromos vezérlés - elméletben
Oszd meg másokkal is ezt a Facebook-on!
Írta: bmajor01, idő: Aug 6, 2010, olvasva: 11613
Lapozás:

Ezt a tranzisztoros vezérlésnél érdemes alkalmazni, a szerelvények így már majdnem teljesen élethűen fognak mozogni.

 

Tehát a fő probléma az, hogy a H0-ás modellmozdonyok kb 30 cm út megtétele után már teljes sebességgel robognak, hogyha csak simán ráadjuk a gázt. Ezt a gyártók próbálják kompenzálni a mozdonyokba épített réz lendkerékkel, így már kevésbé zavaró a jelenség, de még mindíg lehetne jobb.

A megoldás persze egy időállandó beépítése. Nem olyan bonyolult mint amilyennek hangzik, 1 db néhány 100 uF elko+ 2 db trimmerpotméter. A trimmerek változtatható ellenállásként vannak bekötve, de fix értékű ellenállások is használhatók. A kondenzátorral soros ellenálláson keresztül töltődik, a párhuzamoson keresztül pedig kisül az elko hogyha nincs áram a soros ellenálláson. Így egy beállítástól függően lassan változó analóg feszültséget kapunk, ami tökéletes az előző oldalon bemutatott átvezetőtranzisztoros végfokozat vezérlésére.

kapcs

Az időállandó képző áramkör bemenetére nem érdemes potméteres sebességszabályzót kötni, inkább feszültségosztó trimmerpotméterekkel előre beállított feszültségértékek között lépkedjünk egy váltókapcsolóval. Kell egy olyan bemenet is ami nem csatlakozik feszültségosztóhoz (Kifutás, fékezés). Fékezéshez a kondenzátort kisütő ellenállásokat kell változtatni. Ezeket lefelejtettem a rajzról... Ja és a trimmerek minimum 10k ohmosak legyenek, és a töltő/kisütő ellenállásoknak ugyanakkora értékűnek kell lennie. Így maximum a bemenő feszültség fele lesz a kimeneten. A fékezés mértékét beállító ellenállásokat ezzel sorosan kapcsoljuk.

 

Ennek a kapcsolásnak a hibája, hogy a kondenzátor töltés/kisütés jelleggörbéje exponenciális, míg a nagyvasútnál a szerelvény gyorsulása lineáris.

 

Jelen formájában az áramkör nem alkalmazható szakaszolt pályán, (hacsak nem építjük meg minden körre a kapcsolást) ugyanis akkor a mozdonyba kéne tenni az egész áramkört, de ebben az esetben a vezérlőpulton lévő feszültségosztók kimenetét egy teljesítménytranzisztorral kell a pályára kötni, valamint a fékezés mértéke nem lenne változtatható. Egy vészleállítót mindenképpen építsünk a vezérlőpultba!

Lapozz...
Lapozás:
Frissek
  2024. Nov, 25. Hé
21:21:36
  Jelenleg 17 fő olvassa az oldalt
Hirdetés