Az egyszerű foglaltság érzékelés, ha megvizsgáljuk, hogy a két sínszál között az adott szakaszon van-e fogyasztó, amelyet egy mérő áramkör érzékel, és kijelez. Mivel a foglaltság érzékelésnél a mérőfeszültséget a sín áramkörből vesszük, a vontatási feszültséggel összekapcsolódás jön létre. Itt teljesen mindegy, hogy DC vagy AC vezérlés van. Azonban itt is meg kell valósítani a vontatási-, és mérő áramkörök galvanikus szétválasztását.
A statikus foglaltság jelzés elvét az ábra mutatja.
Az üzemi/vontatási áramkörbe mindig be van kapcsolva egy mérőellenállás, mely mindig sorba kapcsolódik a járművek eredő ellenállásával. A járművek ellenállása = a mozdony ellenállása + az egyes kocsik világításának ellenállása, melyek párhuzamosan kapcsolódnak.
Amíg a mozdony a vontatási feszültséget megkapja a mérő ellenálláson egy feszültségesés keletkezik, melyet ki lehet értékelni. Ez a feszültségesés azonban változik, annak függvényében, hogy milyen jármű, mennyi fogyasztó (izzó) van az adott szakaszon. Ha csak egy „leszakadt” személykocsi tartózkodik az adott szakaszon, ez a mérőáram csak mA nagyságrendű. Ekkor a mérő ellenálláson csak kis feszültségesés mérhető, a mozgó, két motoros mozdony esetén a mérő ellenálláson átfolyó áram már elérheti az 1 A értéket.
Tehát „mérőellenállásnak” olyan eszközt kell választani, mely a különböző átfolyó áram hatására is közel azonos feszültség esik. Ilyen eszköz a dióda. A szilíciumdiódán – típustól függően az adatlapok és a tapasztalatom szerint 0,6-0,8 V esik (megjegyzem, hogy a szilícium Shottky diódán csak 0,2 V).
DC és AC üzem esetén két-két diódát sorba kapcsolva, majd ezeket ellentétesen összekötve (antiparalel kapcsolás) már készen is van a megvalósított foglaltságjelző kapcsolás.
Az áramkör mindkét menetirányban működik, de nem alkalmas a DCC vezérlésnél, mert a mérő áramkör egy adott szakaszra vonatkozik, melyhez mindkét sínszálat meg kell szakítani, hiszen csak így lenne értelme, hogy egy adott szakasz foglaltságát ellenőrizzük, és kijelezzük.
Fontos megjegyeznem, hogy:
- a mérőfeszültséget galvanikusan elválasztott, külön trafó tekercs biztosítja, mellyel sorba kapcsolva egy R1 soros ellenállás a mérőáramot olyan mértékben csökkenti, hogy a vonat ne indulhasson el. A D1 dióda szerepe, hogy a vontatási áramkör ne záródhasson a mérőáramkör alkatrészein keresztül.
- minden egyes járműnek ellenállásának kell lennie, különben a világítás nélküli kocsikat, teherkocsikat nem tudjuk érzékelni. Ezért minden egyes kocsinak fém kerékpárral kell rendelkeznie, valamint legalább egy tengelyen egy 10 kΩ-os ellenállást kell a két kerékpár közé bekötnünk. E feladatra egy SMD ellenállás a legmegfelelőbb, melyet kétkomponensű ragasztóval a tengelyen, a szigetelt keréktárcsa mellet célszerű elhelyezni. Az elektromos csatlakoztatáshoz célszerű az autósboltokban kapható szélvédőfűtés javító festékes tollat használni. A festék anyaga elektromosan vezet, így azt a két keréktárcsa közötti áramkör zárásához használhatjuk. A mérő áramkörben a mérő áram úgy van beállítva, hogy az egy tengely esetén 1 mA értékű, tehát egy leakadt kocsit is érzékel a kapcsolás.
- mindkét sínszálat meg kell szakítanunk terjedelmesebb terepasztal esetén, hiszen csak így lehetséges a több vonat mozgatása is, valamint, hogy elkerüljük az esetleges rövidzárakat.