A cikk alapja egy Piko BR130-as mozdony motorjának a pótlása, a hasáb alakú Piko motor helyettesítése. (Ha már rajtam kívül csak egy valakinek is van hasonló gondja, akkor már megérte megosztanom a megoldásomat. Esetleg más típusú mozdony motor csere, vagy pótlás esetén is - részben - alkalmazható.)
A történet még jóval karácsony előtt, november elején kezdődött azzal, hogy örököltem egy BR130-as mozdonyt. Ebben a motor helye üres volt, feltételezésem szerint hasáb alakú motor lehetett benne. Kétségbeesetten próbáltam mindenfelé keresgélni, hirdetéseket bújtam, hozzáértőket kérdezgettem, de nem biztattak, reménytelen a helyzet. Szinte teljesen feladtam a keresgélést, mivel karácsonyra sem sikerült összeraknom a mozdonyt, pedig eltelt néhány hónap. Egyszer csak ráakadtam itt egy motorra véletlenül:
http://www.tme.eu/hu/details/rp280-cn-12280/villanymotorok/#
Ez ránézésre és paraméterek alapján ugyanaz, mint ami itt volt akciósan kapható, de már régóta elérhetetlen:
http://zzemoki.hu/akciosoldal.htm
A motor ára is egészen barátságos, és a paraméterei is megfelelőek. (Amikor vásároltam, akkor még több mint 6.000 darab volt készleten!) A mechanikai méretei és a főbb paraméterei mind a két, belinkelt oldalon megtalálhatóak. Ami kimaradt, hogy 5 pólusú motor és 12 V-ról üresjáratban 50 mA-t fogyaszt.
Mivel az eredeti Piko motor hasáb, ez a motor pedig henger alakú, így szükséges volt a rögzítés megoldása. A Piko motor helye nálam 24,4 mm széles volt, az új motor 24,1 mm átmérőjű. Vékony (kb. 0,1 mm) tükör, vagy fehérbádogból vágtam ki kettő darab 29 mm hosszú és 10 mm szélességű téglalapot. (Az anyag mindegy, lényeg, hogy forrasztható legyen. Az sem hátrány ha mágnesezhető.) A téglalapokból "L" alakot hajlítottam, a hosszabbik szár 6 mm, a rövidebbik 4 mm körül alakult. A méret azért nem túlságosan kritikus, mert nagyon könnyen be lehet állítani pontosra az illesztést. A lenti fotókon látható módon a motorra kell illeszteni a meghajlított lemezkéket. A motor mágnese szerencsére elég jól megtartja a bádogot, nyugodtan be lehet próbálni a helyére, megfelelően pozicionálni és illeszteni. Amikor a fogaskerekek is tökéletesen illeszkednek, és a motor is precízen áll a helyén, akkor meg lehet forrasztani a bádoglemezkék sarkát, ezután kiemelve a motort már meg lehet rendesen forrasztani, több helyen. Nem akartam nagyon felforrósítani a motort, ezért sikerült kicsit "csúnyábbra" a forrasztás, de erősen fogja. A kész művet már könnyedén a helyére lehet tenni, csak be kell köti a motor kivezetéseit és már lehet is összerakni a mozdonyt!