A vasúti jegypénztárakban kapható menetrendkönyvet a megszokott, 990 Forintos áron vásárolhatjuk meg. Ezért a pénzért az ország teljes területére érvényes vasúti menetrendet, a nemzetközi vonatok menetrendjét, és néhány plusz információt tartalmazó papírfedeles kötetet kapunk kézhez. A tartalmi felépítésben komolyabb változás nem állt be. Általános információk után a nemzetközi, a belföldi információk után a belföldi menetrendi mezőket találjuk. Az első feltűnő változás, hogy a könyv a tavalyinál valamivel vékonyabb. Ennek egyik oka, hogy 864 oldal helyett idén csupán csak 768 oldalt tartalmaz a kiadvány, pedig vasútvonalból - az újraindított személyszállításnak köszönhetően - több szerepel benne. Ennek a terjedelembéli változásnak több oka is van: A korábbi évek gyakorlatától eltérően a menetrendi mezők nincsenek teletűzdelve üres oszlopokkal. Ez ugyan egy komolyabb módosítás átvezetését nehézkessé teheti, a forgalmasabb - tehát változtatásra esélyesebb - vonalak mezőiben azért vannak "tartalék" oszlopok. A másik ok, hogy a menetrendkönyv idén vékonyabb, azaz sérülékenyebb, hamarabb elhasználódó lapokból áll. A harmadik, és talán a leglényegesebb ok, hogy bizonyos információk hiányoznak a menetrendkönyvből. Hogy pontosan mik, arról az alábbiakban szólunk.
A borító jól sikerült, bár az utasokat nem kellett volna "lefejezni"
A borító MÁV-szemmel nézve újszerű, a mostanában többfelé is divatos mozaikos stílusú. A fotók nem rosszak, de a két utas "lefejezése" egy picit rontja az összképet. A második oldalon máris fény derül a hiányosságra: a tavalyival ellentétben ebben nem találhatjuk meg sem a balatoni hajómenetrendet, sem pedig a BKV közlekedési tájékoztatóját. A következő, pirossal nyomott oldalakon a MÁV-Start általános tájékoztatóját találjuk. Bár a tavalyi évekhez képest nem sok változás volt, és sok bekezdés szóról-szóra megegyezik, azt a néhány adatot frissítették. A szokott helyen található a menetrendkönyv kezelésére vonatkozó útmutató, és az ötnyelvű értelmezési segédlet. Ezt követik a szokásos biztonsági tanácsok, és rövid tájékoztatók a budapesti egyesített bérletről, valamint a Start Klub kártyákról, és az e-Ticketről. Szintén a helyükön maradtak a budapesti fejpályaudvarok változatos térképei. Én még mindig hiányolom Kőbánya-Kispest, és a vidéki csomópontok térképeit. A budapesti térkép is hiányzik innét, ez azonban nem baj, hisz a könyv végén, a vasúti térképhez hasonló kihajtható formában megtalálható. A kétoldalas, színes térkép egyik oldalán a budapesti vasút-, villamos-, metró- és HÉV-vonalak, másik oldalán a BKSZ-be tartozó vasútvonalak szerepelnek. Utóbbin a vasútvonalak több színnel vannak jelölve aszerint, hogy az adott vonalon közlekedik-e személy, gyorsított, zónázó, sebes vagy gyorsvonat. A nemzetközi mezőknél ugyanúgy megtaláljuk az időzónák táblázatát, a nemzetközi díjtáblázat kivonatos változatát, és a nemzetközi állomások és vonatok névmutatóját, majd Berlin, Prága, Pozsony, Brno, Bécs, Bukarest, Belgrád, Szófia, Moszkva és Varsó pályaudvarainak elhelyezkedését ábrázoló vázlatos térképeket. A zölddel nyomott oldalak sem változtak. Mint eddig, most is itt találjuk a határponti kilométer-mutatót, a nemzetközi vonatok menetrendjét és közvetlen kocsijainak jegyzékét, és a belföldi vonatok jegyzékét is.
Idén csak reklámok, tavaly még balesetvédelmi figyelmeztetések is voltak a menetrendben
A belföldi menetrend elején találjuk az egyik fájó hiányosságot: az állomások névmutatójában csak az állomások és megállóhelyek neve, illetve a vasútvonalak száma található. Nem találunk információt az állomási szolgáltatásokra vonatkozóan, így sem a jegypénztárakról, sem pedig az autóbusz-csatlakozási lehetőségekről. Az ez iránt érdeklődőknek a könyv a vasút weboldalát, vagy a MÁVDIREKTet javasolja. Ez után következnek a menetrendi mezők, a MÁV-Start különféle szolgáltatásainak reklámjaival tűzdelve. Nem találjuk meg azonban a kissé groteszk, fekete-fehér rajzokat, melyek a balesetek megelőzésére hívták fel a figyelmet. Talán ez az egyetlen olyan dolog, melynek elhagyása nemhogy elfogadható, de talán már időszerű is volt. Persze, nem a balesetmegelőzéssel volt gond, csupán ezek az igénytelen, néha megmosolyogtató fekete-fehér ábrák bőven a 2011-ben elvárható színvonal alatt maradtak. Az érintett vonalak téli-nyári menetrendi lapjainak fejléce a megszokott szürke, illetve piros csíkot kapta. A könyv végén találjuk a külön rendeletre közlekedő, charter vonatok listáját. Ezt a sárga szegélyű lapokon a BKV menetrendi információit kiváltó, rövid utazási tájékoztató követi, majd az ÁEV kisvasúti menetredjeit találjuk. Más nincs is a sárgával szegélyezett lapokon: hiányzik a HÉV és a metró menetrendje, a busz és villamosjáratok végállomásai, az első és utolsó indulási idők táblázata. Szintén hiányzik a balatoni hajók menetrendje is. De legalább a 30-as vonal mezeje előtt meghagyott Balaton-környéki vasútvonalak térképén még jelölve vannak a hajóvonalak. Leghátul a kihajtható vasúti térképet találjuk: egyik oldalán a magyarországi vasútvonalak, a másikon a nemzetközi összeköttetések kaptak helyet. Itt van a már említett, szintén kihajtható Budapest- és BKSZ-térkép is. A hátsó borító ugyancsak kihajtható, szokás szerint itt találjuk a közlekedési korlátozásokra vonatkozó jelek magyarázatát, és a közlekedési naptárat is.
990 Forintért a legtöbb belföldi jegypénztárban megvásárolhatjuk a 2010/11-es menetrendkönyvet.
Arnold Balázs