Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Fordítókorong, tolópad
Fordítókorong, tolópad
Témaindító: FriTTz, idő: Ápr 13, 2013
Témakörök:

Lapozás       3/9    
(#17664) FriTTz válasza Fordítókorongos hozzászólására (#17663) Válasz Jún 2, 2013
Nem ilyen lesz, csak mint lehetőség felmerült!
(#17697) etwg válasza FriTTz hozzászólására (#17664) Válasz Jún 3, 2013
Elvesztettem a fonalat - miböl van ez?
(#17705) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#17697) Válasz Jún 3, 2013
Én is elvesztettem a fonalat,főleg a nagy fogaskerekes reteszelős,léptető motoros résznél, ahol úgy érzem kimaradt egy-két sor magyarázat.
Ez a hajtás úgy jó ahogy van (többszörösen áttételes!) semmi szükség további áttételes lassításra.
És,ha jól értettem akkor még ennek a tengelyére tenne egy végtelen csigát amivel hajtaná a 25 cm-es fogaskereket.
Furán hangzik,de lehet hogy én értettem félre valamit.
(#17714) FriTTz válasza Fordítókorongos hozzászólására (#17705) Válasz Jún 3, 2013
Tisztel uraim félreértés forog fent mely lassan beleburjánzik egy megállíthatatlan láncreakcióba!
Két lehetőség volt, az egyik szerint az alábbi komplett meghajtás lett volna másik szerint a nagy fogaskerék csigahajtással.
Elnézést a kellemetlenségekért!
Tisztelettel Én.
(#24990) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Okt 30, 2013
Sziasztok!
Érdeklődnék,hogy próbált-e már valaki fordítókorongot szervómotorral meghajtani?
Ereje és lassú fordulata megvan neki!
Már csak az a kérdés,hogy van-e olyan szervó ami tud 360 fokban forgatni?
Nekem itt kezdődik egy híd megépítése(sajnos,már hónapok óta így néz ki):

201310305561.jpg
 
(#24991) FriTTz válasza Fordítókorongos hozzászólására (#24990) Válasz Okt 30, 2013
Én is itt tartok a hidammal!
De már szereztem nyomdából nagy papírhengert a medencéhez, van egy 14,5 cm és egy 20 cm belső átmérős (kb 10 mm falvastagságú), csak szeletelni (karikázni) kéne.
(#24992) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#24990) Válasz Okt 30, 2013
Egy jo csapágyozasu nagybb szervoval müködhet. Szét kell szedned kivenni belöle az ütközöket meg a potit ( vagy jeladot - ebböl van olyan is, ami körbeforoghat). Az elektronika is elég felesleges...
(#24994) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#24990) Válasz Okt 30, 2013
Szia,

szerintem a szervókat kár ezért kiherélni, hogy egy villanymotort kapj a végén.
Inkább egy hajtóművön érdemes gondolkodni, ahol a lassítással megoldhatod a forgatást.
Illetve egy jeladó rendszeren, amivel a pozícióba állást lehetne megvalósítani.

Szervó akkor jó, ha a mozgástartományán belül kellene pozícióba állni. De ez 180 fok általában egy szervónál.
(#24995) FriTTz válasza zsolesz74 hozzászólására (#24994) Válasz Okt 30, 2013
Pontosan, egy jó lassító áttételt kellene kreálni csigahajtással, hogy a reteszelés is meg legyen oldva és a pozicionáló elektronikának is legyen ideje a lassító jelet elküldeni.
(#24996) zsolesz74 válasza FriTTz hozzászólására (#24995) Válasz Okt 30, 2013
Az elektronika sebessége nagyságrendekkel nagyobb, mint a kézi pozicionálás és ha emlékszel a szegedi fűtőházra ott is be tudták a fiúk lőni a korongot.
Szóval az csak egy jeladó és érzékelő páros és már kész is!
(#24997) Fordítókorongos válasza zsolesz74 hozzászólására (#24994) Válasz Okt 30, 2013
Szia!
Pont a lassú fordulata miatt gondoltam a szervóra!
A 180 fok kevés,kell a 360!
Még ha ki is heréljük,akkor is egy áttételes,lassú fordulatú motort kapunk!
Ami jó lehet!
A jeladós pozicionáló rendszerre én is kíváncsi vagyok!
(#25005) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#24997) Válasz Okt 31, 2013
Az a baj, hogy a szögsebesség, amit szeretnél a forgatáshoz, az a szervóknál alapból sokkal gyorsabb.
Az igaz, hogy lassítható a tempó, viszont én csak a programozott megoldást tudom. És az nem egyszerű.

Ezért gondoltam arra, hogy egy kis motor, csiga-csigakerék lassító áttétel és meg van oldva.

És azt ne felejtsd, hogy a csigakerék átmérője lehet akár a fordítókorong átmérője, míg a csiga az általunk is használt kicsi-pici. Ezzel a kombinációval nagyon pontosan lehetne mozgatni és nagyon lassan.

Nekem nincs az asztalomon fordítókorongnak hely, de ha lesz biztos így építem meg. A csigakereket kell csak legyártatni.
(#25006) FriTTz válasza zsolesz74 hozzászólására (#25005) Válasz Okt 31, 2013
A nagy átmérőjű fogaskerékre tudsz írni programot?
(#25007) zsolesz74 válasza FriTTz hozzászólására (#25006) Válasz Okt 31, 2013
Igen!
Sőt a csigaházra is! Csak mikroszkóppal kell leolvasni!
(#25009) FriTTz hozzászólása Válasz Okt 31, 2013
(#25010) Frankye válasza zsolesz74 hozzászólására (#25007) Válasz Okt 31, 2013
Ez jó volt!
(#25035) FriTTz válasza Frankye hozzászólására (#25010) Válasz Nov 1, 2013
Moderáld ki magad!
(#25041) Frankye válasza FriTTz hozzászólására (#25035) Válasz Nov 1, 2013
Szó sem lehet róla!
(#25154) Fordítókorongos válasza zsolesz74 hozzászólására (#24994) Válasz Nov 4, 2013
Szia Zsolesz!
Idézet:
„Szervó akkor jó, ha a mozgástartományán belül kellene pozícióba állni. De ez 180 fok általában egy szervónál.”
Ezt rosszul tudtuk!
Ide nézz:Körbeforgó szervó motor
Akkor ez jó lehet?
Fix kezdőpontja lenne a kijáratnál,végpontját lehetne potival az éppen aktuális fűtőházi állásra állítani,és még a sebességét is be tudjuk lőni.
Ez már így is pozicionálás egy kicsikét.
(#25186) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25154) Válasz Nov 4, 2013
Szia Árpi!

Te egy szenzációs pali vagy! Igen ez már nem rossz.
A 60rpm az 1 fordulat/sec az gyors egy kicsit, de akkor már lehet gondolkodni hogyan lassítsuk. És ezt már lehet programozni!!!

Tudod mit csinálnék vele?
Akkora csigakereket tennék alá, hogy egy fordulata egy állással menne odébb! Akkor már csak a jelenlegi pozíció és a kívánt pozíció különbségét kellene megadni neki!
(#25187) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#25186) Válasz Nov 4, 2013
Söt az is biztos, hogy minden orában találsz 1:60-s áttételt, igy már közel vagy az optimális sebességhez.
Csak egy kis légy lesz a levesben, ennek az áttételnek nagyon preciznek kell lennie ( föleg a csapágyazása), mert különben gond lesz ( az orákban ilyen feltétel nincs, igy az eredeti csapágyak nem lesznek jok).
Egyszer már azt is elprobáltam magyarázni ( de majdnem megettetek), hogy a motor irányábol igen körülményes és pontatlan a hid pozicionálása. Ezen a szervo sem változtat sokat, akkor a léptetö motorokrol volt szo ( sajnos a speckobol nem sikerült semmi olyasmit kiolvasni, ami nagyon segitö lett volna ehhez a témához).
(#25203) Fordítókorongos válasza zsolesz74 hozzászólására (#25186) Válasz Nov 5, 2013
Szia Zsolti!

Szerintem nem lehet olyan nagy a fordulata!
A gyártója 0-50 rpm-et ír!
Lehet,hogy még végtelen csiga sem kell hozzá,szerintem megfelelő lehet még valami kisebb fogaskerekes áttétel is!
Szerezni kéne egyet és már próbálni kellene,hogy milyen.Szerintem egészen finoman szabályozható lehet!
A futabának a mini szervója is elég masszív ,
kotyogásmentes,ez is jó lehet!
Itt a gyártó műszaki leírása:körbeforgó szervó
(#25207) FriTTz válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25203) Válasz Nov 5, 2013
Tudod mi van nekem?
Na?
Automata mosógépből való időzítő motorral, fogaskerékkel leáttételezve!
Olyan lassú, hogy csak na!
(#25208) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25203) Válasz Nov 5, 2013
Végülis igazad van, mert a sebességét azt lehet szabályozni, és akkor nem is kell semmi más hozzá. Egyébként a két linken két különböző sebesség volt, lehet, hogy nem ugyanaz?

Viszont a reteszelésen el kellene gondolkodni, amikor pozícióba áll. De erre én valami hasonló fénysorompót gondolnék, mint ami a számgép egerekben valamikor volt.


Éppen tegnap reggel fizettem ki Hong Kongban egy 30db-os szervo rendelést. Ha hamarabb írod, kerestem volna és rendelek egy ilyet próbának. Sorry!
(#25209) DZolTTán válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25203) Válasz Nov 5, 2013
Nálam léptetőmotorral megy szépen, pontosan az automata pozícióra állás. Hétvégén lesz időm, akkor majd rakok fel képet/videót.
(#25210) Fordítókorongos válasza FriTTz hozzászólására (#25207) Válasz Nov 5, 2013
Egy villanymotorod van,gondolom rászerelt vagy külön áttétellel és lassú fordulattal!
Ez jó,de az én mosógépemen nincs ilyesmi ,a dob hajtásán kívül nem tudom,hogy van-e benne másik motor ami jó lehet!
Idézet:
„időzítő motorral”
Fura!
Nem ismerem!
Lehet,hogy jó ez is,de a szervó állíthatósága miatt érdekesebb szerintem.
Képet légyszi,hogy lássuk miről beszélsz!
(#25211) Fordítókorongos válasza DZolTTán hozzászólására (#25209) Válasz Nov 5, 2013
Kíváncsian várjuk!
Ha már csinálsz videót is róla ,akkor a vezérlését se hagyd ki.
(#25212) TTomi válasza FriTTz hozzászólására (#25207) Válasz Nov 5, 2013
...és még ketyeg is. Jó lesz a viadukthoz robbantani.
(#25735) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Nov 21, 2013
Sziasztok!
Ma egy keveset fordítókorongoztam!
Az akna alsórészt mindkét oldalon csapágyazom,hogy elég stabil legyen a hajtásnak!
Az felső csapágyházat már megcsináltam rézből!
5-ös átmérőjű tengelyem van hozzá.
Az alsó még hátra van,ha kész,majd csavarokkal fogom rögzíteni.
Ilyen lett:
A vasúttörténeti korongról is tettem képeket az albumba:

201309214882.jpg

WP_20131121_...jpg

WP_20131121_...jpg
 
(#25746) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Nov 22, 2013
Sziasztok!
Senki sem szólt hozzá a tegnapi adaghoz.
Gondolom azért mert unalmas rész,vagy nem merült fel kérdés,vagy jó így,vagy nem.
Lehet,hogy egy kicsit túlzás,de szerintem megérdemli a rendes csapágyazást,és olcsó volt a csapágy is hozzá.
Szerintem valami ilyesmivel kezdődhet egy fordítókorong építése házilag.
Ebben nincsenek G-kódok,csak én meg egy-két ősrégi lötyögős,kotyogós gép.
Mindkét csapágyház,csak másodszorra,sikerült,mert elsőre elbénáztam és nem lett elég húzós az
illesztés,úgyhogy szívtam vele!
A híd forgatását egy 5-ös tengelyre bízom, amit egy hatszög bunkóval rögzítek M3-as csavarokkal a híd aljára.
A kerekeket még nem tudom,hogyan fogom megoldani,de az biztos,hogy nyomkarima nem lesz rajta.
(Elsőre ezt még nem tudtam!)
A textilbakelit "alapot"esztergáltatnom kellett,mert a mi gépünkön nem forgott el a 300-as átmérő.
Jó fordítókorongozást!
Eddig jutottam vele:

WP_20131122_...jpg

WP_20131122_...jpg

WP_20131122_...jpg
 
(#25747) HOTotya válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25746) Válasz Nov 22, 2013
Mit szóljunk hozzá ......kész van má.... Majd ha kész leszel vele akkor majd megmondjuk hol cseszted el és akkor kezdheted elölről,mivel kihagytad a "G" kódokat....
(#25757) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25746) Válasz Nov 22, 2013
Vártam/ várok a folytatásra. Eddig
(#25764) FriTTz válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25746) Válasz Nov 22, 2013
Én is csak olvastam , nem is voltam nagyon gépközelben!
Olyasmin gondolkodom mint a gyári hajtás, hogy a hídban lenne benne a motor, de ez még csak elméleti síkon működik!
(#25780) Fordítókorongos hozzászólása Válasz Nov 22, 2013
Sziasztok!
Azért kezdtem el mutogatni új korongom előkészületeit,mert ötleteket tippeket várok tőletek.
FriTTz:
A gyári hajtás általában nem a hídon van,hanem a medence alján a túloldalon!
Akkor inkább arra gondolhatsz,hogy az igazinak van a hajtása hídon, motorja pedig a fülkében.
Amit szerintem,csak imitálni lehetne.
Legegyszerűbb az aszal alatti hajtás,főleg,ha nagy fogaskerékkel végtelen csigás hajtással akarod megoldani.
Szerintem a hídon sokkal nehezebb megcsinálni,de azért lehetséges az is.
Az elméleti építés is több mint a semmi,de jobban jársz,ha elkezded építeni!
Úgy gondolom gyakorlatban,menet közben sokkal jobban átlátod a témát
Totya:
A "G"-kódot,csak azért hoztam fel,mert ugratni akartalak,csak tréfa volt!
Gondoltam, hogy erre majd előjössz valamivel.
Ettől függetlenül ha elakadok valami marós dologgal,ahol képbe kerülhetnek a "G"-kódok,akkor majd felkeresem a H0Totya műveket.
(#25782) HOTotya válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25780) Válasz Nov 22, 2013
Figyi tegyél fel egy rajzot,hogy tudjunk segíteni az elképzelésed megvalósításához...........(akár egy móricka rajzot) alkatrészek fotójával nem sokat tudunk mit kezdeni....
(#25785) HOTotya válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25780) Válasz Nov 22, 2013
Erre gondoltam amiről már írtam......

20131122_212...jpg

20131122_212...jpg

20131122_212...jpg
 
(#25796) Fordítókorongos válasza HOTotya hozzászólására (#25785) Válasz Nov 22, 2013
Szia Totya!
Rajz nincs.
Egyenlőre,teljes sötétségben tapogatózom.
Eddig abból építkeztem,amit találtam:
régi cuccokból kiszerelt,összetákolt hajtásaim voltak!
Ékszíjjal és bordás szíjjal is csináltam már hajtásokat,
CD játszókban talált motorokkal meghajtva.
Vagy készen vásárolt,egyből használható hajtást próbáltam.
Legutóbb a szervóhajtáson gondolkoztam,amire nagyon kíváncsi vagyok!
Jópofa a léptetőmotorod azzal a csigahajtással a tengelyén.
Csigahajtást még nem próbáltam!
De a fogaskerék-fogaskerék hajtásokat kisebb holtjátékúnak gondolom.(lehet,hogy tévedek)
Üdv.:korongos
(#25806) FriTTz hozzászólása Válasz Nov 23, 2013
HOTotyát úgy kell ugratni mint a békát?
(meg kell ijeszteni?)
Na ma bkvzom, lesz időm gondolkodni!
(#25820) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25816) Válasz Nov 23, 2013
Tegnap akartam szolni, de elfelejtettem. ( még nem késö )

A hidra többfajta áramot is kell vezetni, ennek a legegyszerübb és legfájdalommentesebb formája a tengelyen át történhet.
Ha a tengelynek rud helyett 5 mm-s csövet használsz, a csöbe belefér még legalalább egy a csötöl elszigetelt rézrud és igy egyböl kapsz két polust ami átviszi az áramot a forgo hidra. Én 4-5 polust szoktam átvinni 3-t a tengelyen kettöt meg a hid alatt elrejtett áramszedön ill. maratott NYÁK lapocskán. Ez az analog formában egyböl megoldja polusváltást is - amire a diginél is szükség van.
Azaz 2 polus kell a sinekhez a maradék 2-3 a jelzöhöz meg pl. a világitáshoz.
(#25823) Fordítókorongos válasza etwg hozzászólására (#25820) Válasz Nov 23, 2013
Szia!
Nagyon jó ötlet!
Csőtengelyre még nem gondoltam!
Érdekes,hogy legutóbb sem merült fel mikor beszéltünk a témáról!
Én 2 vezetéket juttattam fel a hídra:
Egyiket a síről veszi,másikat meg középen,közvetlen a csapágy mellett juttattam fel egy nyáklapra,reléből kiszerelt csúszó érintkezővel!
De ez a csőtengely jó ötlet!
Én digitálisan használom,ezért elég volt a két pólus,
a funkciókat egy a híd aljára szerelt dekóderrel tudom kapcsolgatni.
A 180 fokos fordulat után jelentkező zárlatot egy pólus váltó kapcsolóval oldottam meg!
Egy áramtalanító kapcsolóra szükség volt,hogy a mozdonyok programozásakor ne szúrjam el az összes fűtőházban pihenő mozdony és a fordítókorong dekóderét.(emiatt már szívtam egy nagyot!)
De ez a rész majd csak később kerül képbe.
Eddig is csak azért hoztam össze,hogy a hajtást tudjam próbálgatni vele.
Nem sürgős,nincs rá szükségem,csak érdekel a dolog!

WP_20131123_...jpg
 
(#25827) DZolTTán válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25823) Válasz Nov 23, 2013
Sziasztok!
Pár kép, a nálam alakuló dolgokról. A tengely 8mm-es, 1db M4-es süllyesztett csavar tartja rajta a hidat. Stabil, nem forog meg, görgő sem kell feltétlen a végére, és könnyű levenni, mert a talpfák közt hozzá lehet férni a csavar fejéhez. A villany NYÁK lemezről, reléből kioperált érintkezőkkel jön fel, amiből 2db is elég lenne, csak a biztosabb áramszedésért raktam duplán.

A_resize.jpg

B_resize.jpg

C_resize.jpg
 
(#25828) DZolTTán válasza DZolTTán hozzászólására (#25827) Válasz Nov 23, 2013
Érintkezők:

D_resize.jpg
 
(#25838) Fordítókorongos válasza DZolTTán hozzászólására (#25827) Válasz Nov 23, 2013
Szia Zoli!
Látom alakul a dolog!
Idézet:
„görgő sem kell feltétlen a végére”
-ezt úgy érted, hogy nem kellenek a körsínen futó kerekek sem?
Mert én azt egy látványos résznek tartom, és azt nem szabadna kihagyni!
A hajtásodról is tegyél fel képeket légyszi!
(#25839) DZolTTán válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25838) Válasz Nov 23, 2013
Úgy értettem, hogy anélkül is stabilan használható, ha elég merev a híd, hogy ne hajoljon le a mozdony súlya alatt. Persze ettől még az optika kedvéért oda lehet rakni, sőt, majd ha oda jutok, én is meg fogom tenni
Hajtás alakítás alatt van, ha kész, teszek fel képet.
(#25851) etwg válasza DZolTTán hozzászólására (#25839) Válasz Nov 23, 2013
Ha már ilyen szépen megoldottátok a mechanikát nem árt odafigyelni a modellhüségre sem.
A cikkemben van néhány rajz meg fénykép, és érdemes megszivlelni néhány konstrukcios részletet.
A sinek alatt két függöleges rács konstrukcios hidgerenda van. Ez a hid legkeskenyebb része. A járda stb. innen tartovasakkal van felszerelve a sinkorona magasságában. Mifelénk többnyire ilyen korongok vannak.
A nagyon mélygödrü hidaknál nincs szükség meg körsinre sem és futómüre, mert a mozdonyt amugy is ki kell rajta egyensulyozni.
Ha a gödör sekély, akkor nem lehet bele felsöpályás hidat épiteni, azaz ilyen esetben alsopályás hidszerkezet kell ami, szélesebb, de a rácskonstrukcio az oldalon felfelé van. Ilyen esetben mindig fontosak a körsinen futo kerekek - általában szélesebbek mint a hid és jellegzetesen láthatok.
(#25852) FriTTz hozzászólása Válasz Nov 23, 2013
Na örülök, hogy nektek nem csak elmélet még!
A csőtengely azért nem lett szóba hozva mert egyértelmű volt, hogy azzal kell csinálni!
Esztergált textilbakelit a medence?
(#25860) DZolTTán válasza etwg hozzászólására (#25851) Válasz Nov 24, 2013
Igazad van, nem is ilyennek szántam a végleges hidat/korongot, ez csak egy tanulmány darab, főleg a mechanika, vezérlés tesztelésre.
Majd ha véglegesnek készül, akkor figyelek a külcsínre is.
(#25862) Fordítókorongos válasza FriTTz hozzászólására (#25852) Válasz Nov 24, 2013
Frittz!
Ezt most nem kéne mondanom,de nem bírom megállni!
Azt írtad:
Idézet:
„A csőtengely azért nem lett szóba hozva mert egyértelmű volt, hogy azzal kell csinálni! ”
De csak neked!
Nekem nem volt az.És DZolinak sem.Mert nem úgy oldottuk meg.
Feketepont!
Láthattad,hogy tömör acéltengelyt használok,mégsem említetted ezt a lehetőséget!
Ami szerintem nem is teljesen egyértelmű.
Használhatnék pl. olyan hajtást is, ami kizárja ezt a lehetőséget.
Szerintem meg mindent szóba kell hozni,ami még nem volt megemlítve,mert lehetnek olyanok is,akiknek nem minden egyértelmű.
A fórum lényege,hogy egymást segítsük a fordítókorongok építésében,modellezésében.
Egyébként az én medencém alja textilbakelitből készült!
Szeretek dolgozni vele.
Jól megtartja a formáját,nem vetemedik és még menetet is lehet fúrni bele,úgyhogy csak ajánlani tudom.
Remélem nem leszel haragos a kötözködés miatt.
Tisztelettel:korongos
(#25877) Frankye moderátori válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25816) Válasz Nov 24, 2013
Bocs, de ezt a hozzászólást a képek miatt ki kellett vennem, mert széttolták a kép-címek az oldalt!
Kérek mindenkit, hogy a képek fájlnevét vegye rövidre, mert ettől tolódik ki az oldal széle!
Köszönöm.
(#25880) FriTTz válasza Fordítókorongos hozzászólására (#25862) Válasz Nov 24, 2013
Ez esetben megkövetlek!
Telefonon néztem a képeket és nekem még csak kis képernyős van ezért nem láttam!
A Roco fordítókorongja is csőtengelyes azt hiszem, ott mennek fel a kábelek.
Én azért gondoltam, hogy a csőtengely egyértelmű mert akkor az asztal alatti rész "csúfítja" a sok érintkező nem pedig a híd alatt a medencét!
Nem haragszom, ez nem kötekedés volt hanem amire létre jött ez a topik, szakmai dilemmázás!
Lehet én fogalmaztam rosszul az elején!
Lapozás       3/9    
Frissek
  2024. Dec, 27. Pé
0:49:47
  Jelenleg 7 fő olvassa az oldalt
Hirdetés