|
Fordítókorong, tolópad
|
Témaindító: FriTTz, idő: Ápr 13, 2013
Témakörök:
|
|
(#53642) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 20, 2016 |
|
Egy topiktárs kérésére ime néhány támpont a léptetömotoros meghajtásra.
Elöször is a Léptetö motor
Nekünk legalább 90 lépéses motor kell (régi nyomtatokbol, CNC gépekhez stb. A motor kb 10€ körül van a legkisebb is elég.
Némi vezérlés:
Stepper control
Itt a kész Meghajto
Több fajta van a megfelelöt kell megvenni.
Azonkivül kell egy Arduino nano vagy hasonlo proci (szintén kész modul 3-4 €) meg egy program.( meg kell iratni), de ahhoz elöbb el kell dönteni, a vezérlés/kezelés modját.
Sajnos magyar ilyen részletes linkekröl nem tudok, de nyugodtan kiegészithetitek.
|
(#53721) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#53642)
|
Válasz •
|
Okt 24, 2016 |
|
Az Arduino IDE (ingyenes programozó környezet) példaprogramjai között van előre megírt Stepper könyvtár és példaprogram is.
És itt egy youtube videó (rengeteg van) a működéséről:
VIDEJÓÓ |
(#53722) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#53721)
|
Válasz •
|
Okt 24, 2016 |
|
Kösz, lehet, hogy majd a kolléga (meg a fiam ) használatát veszi, mert ez már az ö feladatuk lesz. Én amit tudtam megirtam. A motor már forog csak indexelni kell illetve ki kell találni milyen modon.
|
(#54709) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 26, 2016 |
|
Most itt leszek egy ideig.
Ami megvan: van egy HDD csapágy, aljjal, amit jó be lehet rögzíteni. A csapágyra bármit fel tudok építeni, mert a tetejében van 6 menetes csavarlyuk (1,5mm), amihez vannak csavarjaim.
A meghajtás egy kiszuperált elektromos radiátorszelep, ami 3V egyenáramról megy ide/oda. Megállása pillanatszerű, nincs továbbfordulás, és nincs lötyögése sem. Ennek az utolsó fogaskerekére húztam egy gumi tömítőgyűrűt. Ez fogja a korong alsó/nem látható nagy kerekét oldalról dörzshajtással meghajtani. Ez az alsó korong adná fel korongra az áramot is lemezkék segítségével. Valamint ez adná a pozicionálást (indexelést). Optokapuval. A másik fórumban bemutatott mini optokapu lenne szétvágva. Ennek érzékenysége/feloldása 0,4mm. Szerintem enni pontosság elég lesz.
Ha haladok vele beszámolok róla.
|
(#56263) róbertke válasza diginewl hozzászólására (#54709)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2017 |
|
Haladtál vele??? |
(#58092) atter82 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 10, 2018 |
|
Sziasztok,
Érdeklődnék, hogy esetleg valaki tudna-e készíteni egy léptetőmotoros vezérlést egy házi fordítókoronghoz?
Nekem még még 2016 októberében megígérte valaki a testvéroldalon, de sajnos azóta sem lett belőle semmi
Ha van egyáltalán ilyen vállalkozó kedvű, a legjobb lenne Budapestről,
az egyszerűbb bonyolítás kedvééért, mivel én is Bp-i vagyok,
Előre is köszönöm válaszotokat
|
(#58093) Frankye moderátori
válasza atter82 hozzászólására (#58092)
|
Válasz •
|
Jan 10, 2018 |
|
Ennek nem igazán ebben a témában volna a helye. Erre való az Apróhirdetési rovat igazából... |
(#58163) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 19, 2018 |
|
Ime a képek az áramszedés kialakitásárol.
A NYÁK lap a gödör alján van - királycsap az a réz tengely. A megosztott gyürü, amin 2 áramszedö fut a sineket táplálja. A másik kettö egyébb célokra van tervezve.
A másik képen a hid alján levö áramszedök láthatok, amik gyerekkorukban egy relé kontaktusai voltak... |
|
(#58165) atter82 válasza etwg hozzászólására (#58163)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2018 |
|
Szia,
Köszi szépen a képeket, akkor nekem ugye ahogy írtad csak kettő kéne, s akkor az lehet a kettő belső helyén gondolom, csak nálam megosztott legyen
Azt nem tudtam elképzelni, de így akkor értem, hogy ez kvázi eltűnik mind a híd alatt, s így valóban nem szükséges a csőtengely sem,
Esetleg a híd alattiról tudsz még feltenni majd egy oldalnézetibb képet is vagy ami picit messzebről készült?
Nem sos,
köszi szépen a sok segítséget
Remélem majd én is ilyen szép műveket tudok feltölteni vmikor ide... |
(#58166) etwg válasza atter82 hozzászólására (#58165)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2018 |
|
Neked a középsö gyürü kell, ami a forrasztásoknál 2x át van vágva, azaz az két félgyürü.
A hid alján látod a plexit . A királycsap itt egy lyuk a közepén van - most csak egy lyuk mert lecsavartam a csapot ( fekete/fehér négyzet) a plexire van felcsavarva a két dupla kontaktus. Neked csak egy-egy kell a hid hosszanti tengelyén a királycsaptol egyforma távolságban. Mindkét kontaktusnak ugyanazon a gyürün kell futnia (mint a képen balrol a 2. meg a 4. )
Nálam a gyürü külsö átméröje 40 mm, az egyes pályák kb 5 mm-re vannak egymástol. Láthatod rajtuk a sötétebb részt - ott csusznak a kontaktusok. Ha berakom a hidat a gödörbe az egészböl semmit nem látni, mert hid alatt van. Az egész magassága kb 8 mm a gödör aljátol. |
(#58169) atter82 válasza etwg hozzászólására (#58166)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2018 |
|
Köszi szépen |
(#58221) novakerno válasza Kisfa hozzászólására (#16097)
|
Válasz •
|
Jan 28, 2018 |
|
Kedves Kisfa!
Tavaly én is vettem egy Fleischmann 6094-es kézi fordítókorongot, ránézésre a Te képeden is ezt látom. Nálam marad így, kézi vezérléssel. Viszont a problémám az, hogy nálad 8 csatlakozó vágány van, nekem is ugyanennyi kellene, de gyárilag csak 4 db-t adtak hozzá. A gyári kiegészítő készlet (6051) már sajnos sehol nem kapható. Kérdésem az lenne, hogy van-e bármilyen ötleted ennek megoldására, vagy van-e neked felesleges darabod ezekből. Előre is köszönöm. Ernő |
(#58222) Frankye válasza novakerno hozzászólására (#58221)
|
Válasz •
|
Jan 29, 2018 |
|
Ugye láttad, hogy egy 2013-as (5 éves) hozzászólásra válaszoltál? |
(#58223) novakerno válasza Frankye hozzászólására (#58222)
|
Válasz •
|
Jan 29, 2018 |
|
Igen, láttam, de gondoltam, az illető még ma is elérhető, ezért kerestem. Mi a véleményed, hogy tudok vele kapcsolatba lépni, illetve ki tudna nekem segíteni. Előre is köszönöm: Ernő |
(#58224) Frankye válasza novakerno hozzászólására (#58223)
|
Válasz •
|
Jan 30, 2018 |
|
Ha itt nem jelentkezik, de az e-mail címe az adatlapján szerepel, akkor azon keresztül. De sokan ismerik itt, a fórumon, személyesen is, és jelezhetik Felé, hogy keresed.
Szerk.: 8 hónapja járt itt utoljára... |
(#58226) novakerno válasza Frankye hozzászólására (#58224)
|
Válasz •
|
Jan 30, 2018 |
|
Kedves Frankye!
Köszönöm a segítséget. Sajnos az adatlapján nem szerepel e-mail cím, ezért hálás lennék, ha az ismerősei közül valaki össze tudna hozni vele.
Előre is köszönöm a segítséget. Ernő |
(#58227) FriTTz hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 30, 2018 |
|
A modellezés egy türelmes hobbi! |
(#58236) novakerno válasza FriTTz hozzászólására (#58227)
|
Válasz •
|
Jan 31, 2018 |
|
Remélem, "Türelem Kisfa-t terem!" |
(#58453) Taurus1047 hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 21, 2018 |
|
Üdv mindenkinek.
Most kezdtem újra a vasútmodellezést 5-6 év kihagyás után, csak most H0 helyett N méretarányban. Sok mindent elfelejtettem már azóta amit igyekszek pótolni.
Nem szeretnék bonyolult terepasztalt de minden vágyam hogy legyen rajta fordítókorong. Na már most a problémám a következő. Digitális pályába belehet-e illeszteni gond nélkül a korongot, vagy mindenképpen kell valami technikai okoskodást végrehajtani? Mert valahol hallotam hogy a fordítókorongnak van valami oka amiért nehezen működik digit pályánál vagy ez egy butaság? Mert én arra gondoltam hogy a pálya digit üzemű, minden más egyéb fogyasztó "manuális" vezérlésű. Vagy későbbiekben a kitérők villamos állításúak. Vagy ez régen volt és már lehet hozzá kapni digitális vezérlőt vagy dekódert, és nem feltétlen szükséges az"átalakítás" vagy kompatibilissé tétel? Vagy hurok modullal orvosolható a probléma? Mert ugye ha 180 fokot fordul a korong akkor a polaritás is fordul. (De lehet butaságot írok/ gondolok) Na ez egy kicsit kacifántosra sikerült de remélem érthető valamennyire a kérdés.
A türelmet és a válaszokat előre is köszönöm. Sziasztok. |
(#58455) Frankye válasza Taurus1047 hozzászólására (#58453)
|
Válasz •
|
Feb 22, 2018 |
|
Üdv (újra) a vasútmodellezők körében.
Előre bocsátom: nem vagyok nagy spílere a digit technológiának. Amennyire én tudom:
A digit technológiában a váltók, jelzők vezérelhetőek elektronikusan. Értelemszerűen csak azok, amelyek elektromos hajtóművel vannak szerelve.
A hurok alapból valóban zárlatot eredményez(ne), erre találták ki a hurok modult. Készen is megvásárolható, de aki rendelkezik elektornikai affinitással, maga is meg tudja valósítani.
A fordítókorong esetében két problémát kell megoldani. Az egyik a korong vontató árammal való ellátása, a csatalkozó vágányszakaszokkal együtt. A másik a pozícióba állítás, illetve a beállított pozíció fixen tartása. Az előbbi a digitális pályával viszonylag könnyen kezelhető, az utóbbira viszont - amennyire én tudom - nincsen kész megoldás. Itt jön képbe - ismét - az elektronikai tudás, valamint a kreativitás. Még itt, az oldalon is volt már több kolléga, aki készített (vagy épp most készít) fordítókorongot, az Ő tapasztalataik biztosan Neked is sokat segítenek majd. |
(#58458) csíkosháTTú válasza Taurus1047 hozzászólására (#58453)
|
Válasz •
|
Feb 22, 2018 |
|
Nincs semmi baj a fordítóval digiben sem. Csak figyelni kell a polaritásra itt is. Csakhogy, amíg analógban a Fleischmann fordítókorong vezérlése megcsinálja a korong polaritásának a váltását, ha 180°-t fordul, addig digiben ezt nem szabad erre bízni. DCC-ben hurokmodul kell hozzá. A korong vezérlése, meg a váltók, jelzők vezérlése maradhat hagyományos, nagyon sokan csak a vonatok vezetését építik ki digitálisra. Meg is értem őket, sokkal jobb a játék így.
Két esetben nem lehet/nem érdemes (nem kívánt rész törlendő) a váltók és jelzők digitalizálását megúszni:
1: olyan terepasztalon, aminek számítógépes a vezérlése, és nekünk az a játék, hogy a programot mi írjuk a menetrendünkbe, majd megnyomjuk az "entert", és onnan a PC játszik helyettünk, mi meg nézzük.
2: olyan kis, kompakt pályán, ahol csak pár váltó van, az is belátható szabad szemmel, nincs semmi automatizálva, és meg szeretnénk spórolni a vezetékezéssel járó szellemi és fizikai munkát. |
(#58462) Taurus1047 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#58458)
|
Válasz •
|
Feb 22, 2018 |
|
Köszönöm Frankye-nek és neked is Csíkosháttú a választ.
Gyakorlatban csak a polarítás problémáját kellene orvosolnom.
Akkor ennek még igyekszek utána járni, olvasni. Köszönöm mégegyszer mind kettőtöknek a választ. |
(#58463) Frankye válasza Taurus1047 hozzászólására (#58462)
|
Válasz •
|
Feb 22, 2018 |
|
Csíkos mester nevében is írhatom: szívesen.
A hurokmodul kifejezésre keress rá, van kész megoldás is, de építhető is ilyen, ha van elektronikai érzéked/tudásod. Annyira nem bonyolult dolog. |
(#58483) Taurus1047 hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 23, 2018 |
|
Sziasztok.
Elnézést a nagy aktivitásért.
Találtam egy nagyon pofás kis videót, ahol egy úriember 1:32 arányban fordítókorongot épít s egyéb finomságot. Engem viszont a korong vezérlése fogott meg. A gyári Fleischmann korongok is ezen elven működnek gyakorlatilag? Csak plusz ott még van pozicionálás is?
S ami a kérdésem volna hogy ha majd meg lesz a fordítókorong és a hurok modul akkor csak a korong vágányát kell a hurok modulra kötnöm, nem de? Íme a vezérhangyát elindító videó.
Épített korong s egyéb jó dolgok 1:32-ben. |
(#58486) etwg válasza Taurus1047 hozzászólására (#58483)
|
Válasz •
|
Feb 23, 2018 |
|
A FLM korongok még primitivebben müködnek. Még akkor született a konstrukcio, amikor a cégnél az egyetlen elektronikai termék a táskarádio volt. .
Abban a konstrukcioban a perem szélén egy fogasléc van, és a motor a hidon egy fogaskereket hajt meg. Az ugy van kialakitva, hogy minden peremsin a fogaskerék negyed vagy fél fordulattal jut a következö sinhez. Ha ott valoban sin van, egy pöcök a sintarto alján megnyomja a fogaskerék hordozoelemét (müanyag idom) igy az müködtet egy kapcsolot, ami leállitja a motort. Az a hid inditásához csak egy rövid impulzus kell és a hid automatikusan megáll a következö sinnél.
Ha az extra vezérlést veszed meg, az meg számolja a sineket, igy csak akkor áll meg ha a célsinhez jutott.
Amugy korábban beraktam a mi 1:32-s forgatokoronguk vezérlését it meg a hidja (föjavitás után).
|
|
(#58489) róbertke válasza etwg hozzászólására (#58486)
|
Válasz •
|
Feb 24, 2018 |
|
Te jó ég, ilyenkor tűnik fel csak igazán a méretarány amiben dolgozol! Milyen hosszú ez a híd, mert ha 30cm egy cementlap akkor nekem 1,5 m -nek tűnik.... |
(#58491) etwg válasza róbertke hozzászólására (#58489)
|
Válasz •
|
Feb 24, 2018 |
|
Nem, azok lapok csak 15x15 cm-sek, a hid meg 70 cm körüli, és vagy 4 kg-s és >20 éves fémtákolmány.
De nagyon jol müködik, mégha az elektronikát mindössze 1 tranzisztor meg néhány dioda képviseli. |
(#58525) DZolTTán válasza Taurus1047 hozzászólására (#58483)
|
Válasz •
|
Feb 26, 2018 |
|
A hurokmodult könnyen meg lehet spórolni. A tengelyre felteszel egy "félkört" ami vagy mechanikusan nyom egy mikrokapcsolót, vagy optokapuval figyeled. Az így kapott jellel pedig egy két áramkörös relével tudod a híd sínjeiben a polaritást váltani.
A félkört állásának szögét úgy kell megválasztani, hogy az átkapcsolási pontok ne a bejövő sínekhez essenek. |
(#58526) DZolTTán válasza DZolTTán hozzászólására (#58525)
|
Válasz •
|
Feb 26, 2018 |
|
Ha meg lesz automata vezérlés, akkor a félkörös dolog sem kell, az elektronika megmondja a relének, hogy fordítson-e polaritást. Nálam így megy. |
(#58584) Taurus1047 válasza DZolTTán hozzászólására (#58525)
|
Válasz •
|
Márc 2, 2018 |
|
Értem. Esetlegesen még olyan ötletem jött hogy a korong vágánya csak akkor kap delejt ha az adott vágánnyal lép kapcsolatba. Az az minden be illetve kijárat egy polarítás mintát követ. Például a távolabb eső szál a pozitív a közelebbi a negatív és ezek alkalmazása a fűtőház vágányainál. Ez kivitelezhető komolyabb beavatkozás nélkül? Nem szeretnék egy ilyen értékű korongot jobban átalakítani mint amennyire nagyon muszáj. |
(#58588) DZolTTán válasza Taurus1047 hozzászólására (#58584)
|
Válasz •
|
Márc 2, 2018 |
|
Elvileg megteheted, de szerintem hülyén néz ki, hogy amikor a mozdony világítva rájár a hídra, akkor a fordítás idejére kialszik, a megállás pillanatában meg vissza. Persze, azért ezzel együtt lehet élni. |
(#58591) etwg válasza Taurus1047 hozzászólására (#58584)
|
Válasz •
|
Márc 3, 2018 |
|
Én az egyik régi padnál pontosan forditva oldottam meg a kérdést ( természetesen analogban), hogy minden kapcsolodo vágány a hidrol kapott delejt, azaz a hid müködött mint kapcsolo is. Ezzel megsporoltam egy sereg kapcsolot, viszont kaptam 4 kontaktust a hid sinjein amik alulrol pásztázták a peremsinek talpjait. |
(#58608) Lazsi válasza DZolTTán hozzászólására (#58588)
|
Válasz •
|
Márc 3, 2018 |
|
Esetleg úgy megoldható, hogy van egy relé, ami akkor kapcsol át, amikor a korong kapcsolatba kerül valamelyik vágánnyal?
Vagyis mozgás közben alulról kap áramot, álláskor pedig az adott vágányból? Persze, így minden egyes vágány előtti áthaladáskor átkapcsol egy pillanatra, vagyis villan egyet, de talán az elég rövid idő ahhoz, hogy észrevehetetlen maradjon. |
(#58609) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#58608)
|
Válasz •
|
Márc 3, 2018 |
|
Azt meg lehet csinálni, de akkor is kell a hidon a 4 kontaktus, ami állohelyzetben összekapcsolja a hid sinjeit a peremsinekkel. Ez a legbonyolultabb eljárás. Nem biztos, hogy megéri ezzel veszödni. |
(#58616) Taurus1047 válasza DZolTTán hozzászólására (#58588)
|
Válasz •
|
Márc 4, 2018 |
|
Akkor lehet hagyom gyári állapotban és hurokmodult veszek hozzá. |
(#58710) kitero hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 11, 2018 |
|
A mai napon sikeresen teszteltem a fordítókorongom működését. Egy léptetőmotor mozgatja a hidat. A vezérlést egy Arduino Mega látja el. A kapcsolatot 3x4-es billentyűvel, a visszajelzéseket egy 16x2 karakteres LCD-vel csináltam meg.
Egy rövid videó:
Fordítókorong
|
|
(#58715) etwg válasza kitero hozzászólására (#58710)
|
Válasz •
|
Márc 11, 2018 |
|
|
(#58716) diginewl válasza kitero hozzászólására (#58710)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2018 |
|
Félelmetes, hogy ott az asztal széle, és onnan nincs tovább.
|
(#58717) Antal Miklós hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 12, 2018 |
|
Szia!
Tudható valamk az Arduino-ban futó programról?
A pozíciónálást, hogy oldottad meg?
Köszönettel venném ha hírt kapnék róla! |
(#58718) Frankye válasza kitero hozzászólására (#58710)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2018 |
|
Elismerésem! |
(#58723) kitero válasza Antal Miklós hozzászólására (#58717)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2018 |
|
Kedves építők!
Köszönöm érdeklődéseteket! Itt pár kérdésre válaszolnék, amennyiben lenne további (nem terhelve mást) azt e-mailen megteszem.
A motor egy mátrix nyomtatóból való unipoláris léptetőmotor csiga hajtással. A hajtás önzáró, tehát nem fog elmozdulni. A motor meghatározott számú ciklusokkal, amit számítani tudunk pontosan pozicionálható. Az áttétel 1:50.
A vezérlést Arduino Mega végzi. Kellett a több kimenet, ezért nem volt elég az Uno. A programot a pár kísérletezés után írtam az arduino felületen.
A következő feladat az "űr" megszüntetése, vagyis egy asztalba történő beépítés.
|
(#59911) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 27, 2018 |
|
Nekem is elindult már az automatikus forditokorongom ( az elektronika lehet akár tolopadé is).
Igy néz ki a vezérlés. 2 kivitelben van 32 illetve 24 állásos ( a képen a 32 állásos van). Az ember annyi nyomogombot forraszthat be a panelbe amennyi vágány a valoságban van. A nyomogombok megnyomásával kiválasztod a vágányt ahova akarod a hidat forditani. Az elektronika automatikusan kiszámolja a rövidebbik utat, és odaforditja a hidat. A hajtáshoz a legolcsobb, legkisebb 200 lépéses 4 vagy 5 vezetékes léptetö motor kell valamint egy 1:32 vagy 1:24-s kotyogásmentes csigaáttétel. Az elektronika kiadhat egy zárojelet is ( a használhato a jelzö mozgatására stb) magát a hidat nem kell lezárni mert a csigaáttétel önzáro. |
|
(#59914) kitero válasza etwg hozzászólására (#59911)
|
Válasz •
|
Jún 27, 2018 |
|
Én kipróbáltam a flexibilis tengelykapcsolót és nagyon jól bevált megszűnt a kotyogás. Érdekes dolgot is lehet vele. A hidat egy irányban kézzel forgatni. "Átugrik" a fogakon. Nagyon stabil lett a korongom tőle.
Kuplung |
(#59915) etwg válasza kitero hozzászólására (#59914)
|
Válasz •
|
Jún 27, 2018 |
|
Ilyen nekem is van, de szerintem ide elég egy vastagfalu szoros müanyagcsö is. Én egyelöre azt használom, mert azt szerszám nélkül is össze lehet rakni vagy szét lehet szedni. |
(#59955) etwg válasza kitero hozzászólására (#58710)
|
Válasz •
|
Júl 3, 2018 |
|
Szia
Milyen üzemmodban van a motor. Használsz microstepet is?
Csak azért kérdezem, mert én is gondolkodtam a microstepes motorvezérlésen de ha lekapcsolom a tekercsek áramát a motor mikrovezérlés esetén elmozdul. |
(#59956) Gabi válasza etwg hozzászólására (#59955)
|
Válasz •
|
Júl 4, 2018 |
|
Szia, csak kérdezném, minek a microstep?
Azt írod: "200 lépéses léptetö motor kell, valamint egy 1:32 vagy 1:24-s kotyogásmentes csigaáttétel. Magát a hidat nem kell lezárni, mert a csigaáttétel önzáró."
Ha jól számolok, akkor az elérhető forgatási egységed kb. 0,05 fok: 360/(200x32).
A csigaáttétel pedig önzáró, tehát microstep esetén sincs visszaforgàs. |
(#59959) etwg válasza Gabi hozzászólására (#59956)
|
Válasz •
|
Júl 4, 2018 |
|
Pontosan ezért kérdezem, mert felmerült, hogy pl. egy 400 lépéses motorral áttétel nélkül is megoldhato lenne, ha az egyes sinek nem lennének a divatos 15 (24) ill 11,25 (32) fokra. (0,9 fok egészszámu többszörösén lehetnének. Pl 9 vagy mondjuk 18 fokra, de a 15 fok nem oszthato maradék nélkül 0,9 fokkal. Igy pl az egyes sinek 15,3 fokra lehetnek, ami eléggé kis hiba, de sok vágánynál már egy kicsit büvészkedni kell pl a körfütöház ajtoival ( illetve a sinek illesztésével)). Kérdésem kiterö kolléga megoldására irányult.
Természetesen ez csigahajtás esetén mellékes, s nem is érdekes. |
(#59960) kitero válasza etwg hozzászólására (#59955)
|
Válasz •
|
Júl 4, 2018 |
|
Szia!
A hidat egy unipoláris léptetőmotor mozgatja. A vezérlésnél a teljes vagy egyfázisú vezérlést használom. A microstep egy kicsit bonyolította volna a helyzetet, így én erre rá sem gondoltam.
Az alkalmazott vezérléssel csak a vezérlés ideje alatt van feszültség a motor tekercsein.
Most egy kérésnek szeretnék eleget tenni és egy nagyobb vágányszámú koronghoz írom át a programot. Az eredményről majd beszámolunk. |
(#59961) kitero válasza etwg hozzászólására (#59959)
|
Válasz •
|
Júl 4, 2018 |
|
Szerintem a léptetőmotornál ha az megoldható, hogy a legkisebb elmozdulás az legalább az egy ciklus legyen, akkor csak matek és programozás kérdése az illesztés egy körfűtőházhoz. |
(#59962) etwg válasza kitero hozzászólására (#59961)
|
Válasz •
|
Júl 5, 2018 |
|
Ez OK, de egyik léptetö motorral sem lehet simán elérni pl a 15 fokos állásokat (Áttétel nélkül). A NEMA motorok vagy 1,8 fokot lépnek (200 lépés a 360 fok) vagy 0,9 fokot (400 lépés). Igy egyikkel sem lehet direktben hajtani ( ezt javasolta egy ismerös). Nekem van a hajtásban egy áttétel, ami természetesen mindent megold, de a kolléga drágálotta az extra áttételt illetve annak a finom kotyogásmentes kivitelét. ( valoban nem olyan egyszerü egy ilyet házi körülmények között épiteni és ez nem tetszett neki)
A kodba be van épitve minden, azaz bármilyen motort vagy hajtást tudok csinálni (akár mikrostepet is), csak abban az esetben az a gond, hogy ha a tekercsek áram nélkül maradnak a motor elmozdul ami ha a hid egyenesen a motor tengelyén van nem igen jo megoldás). |
|
|
2024. Dec, 26. Csü 12:04:12 |
|
Jelenleg 8 fő olvassa az oldalt |
|
|