|
Ónozás
|
Témaindító: Gmatom58, idő: Márc 12, 2018
Témakörök:
|
|
|
Ez a téma fagyasztva lett! Átmenetileg csak olvasható. |
(#58719) Gmatom58 hozzászólása
|
|
Márc 12, 2018 |
|
|
(#58720) etwg válasza Gmatom58 hozzászólására (#58719)
|
|
Márc 12, 2018 |
|
Isten ments az ontot. Nézd meg pár kör után a kerekeket! Olyan feketék lesznek mintha honapokig egy szénbányában szolgáltak volna. |
(#58721) Gmatom58 válasza etwg hozzászólására (#58720)
|
|
Márc 12, 2018 |
|
Erről ennyit,jó ha tudod minden sín régebben ónnal volt futtatva vagyis cinnel,15-20 évet elfutottak majd jött az ónpestis,elszíneződés,rozsdásodás stb.
Vagy ezt választod vagy belenyúlsz mélyen a zsebedbe,persze ezt nem sokan akarják,mert százezrek bánják,a másik a régi Piko sínek se fogták be a kerekeket és azok 100% ónozva voltak,a kerekek?azok is oxidálódnak a réznek ez a szokása,nem bányában jártak,csak a sínjeiden
|
(#58722) etwg válasza Gmatom58 hozzászólására (#58721)
|
|
Márc 12, 2018 |
|
Ez igy marhaság. Azok a sinek nikkelezve voltak, s nem onozva. |
(#58724) Gmatom58 hozzászólása
|
|
Márc 12, 2018 |
|
nem vitatkozom veled,Ónozva voltak,a nikkel nem feketedik,nem rozsdásodik,nem beszélve arról a nikkel rézre vihető fel,nézz meg egy fürdőszobai csapteleped,vágj bele flexel és ott lesz a réz,ez kémia,persze műanyagot is tudnak nikkelezni de ez már más téma,ezek vas sínek és ezt csak ónozni tudják,a gyártó cég is ebben foglalt állást,vasat nem lehet nikkelezni csak galvanizálni,ami nem nikkel,de tudod mit ne vitatkozzunk ezen,téged nem érdekel,ok.nem egy az álláspontunk,de olvass itt vissza valamelyik bejegyzésben is írták az ónozást,persze azt is nem tudod megcsináltatni,na ennek én ellentmondok mert lehetséges |
(#58725) etwg válasza Gmatom58 hozzászólására (#58724)
|
|
Márc 12, 2018 |
|
És sem vitatkozni akarok, csak pontosan ismerem az akkori eljárást. A fehérbádogbol ( ami valoban onozott vaslemez - konzervdoboz), egy ujabb keménynikkel rétegett kapott ( ugyanugy mint a mozdonykerekek). |
(#58726) Gmatom58 hozzászólása
|
|
Márc 13, 2018 |
|
Olvasd el!
http://www.hobbivasut.hu/forum/topic_41_from.html?pg=7 |
(#58728) diginewl válasza Gmatom58 hozzászólására (#58719)
|
|
Márc 13, 2018 |
|
Azt nem értem, hogy ez hogy éri meg?
(még talán a váltókat megérné, de az is mekkora macera). Bontottban lehet már venni I-profilos sínt is egész olcsón. Onnantól meg a sín éli túl a modellezőt...
Az egész terepasztalt nem lehet belemártani a löttybe.
Ha meg fel kell szedni a síneket, a talpfákról leszedni a sínt - azt is le kell pucolni, mert biztos van rajta egy két kavics.
Ez így önmagában oltári munka.
Arról nem is beszélve ha megint megsérül a felület ismét rozsdásodni fog... Nem volt az jó konstrukció. Saját tapasztalat. El kell felejteni.
A sínhorganyzásról volt már itt is szó - de most nem lelem, mintha egy komplett cikk is lett volna róla. |
(#58731) csíkosháTTú válasza Gmatom58 hozzászólására (#58721)
|
|
Márc 13, 2018 |
|
Szia!
Rosszul tudod. Nem ónozva voltak, pontosabban nem csak ónozva. Ebben etwg-nek van igaza.
Az ónpestis az egy másik "betegség" a régi PIKO, és TT-ben a Zeuke/BTTB sínekre nem volt jellemző.
Az elszíneződést pedig az okozza/okozta, hogy a levegőből leülepedő por keveredeTT a mozdonyokból kiverődő kenőanyaggal, és a kopó tapadógyűrűkkel. Mivel mindenki lelkesen pucolta a mozdonyok kerekei (ha pucolta), viszont a kocsikat már nem, és a síneket sem, így ez a kevert olajos por szépen megvastagodott, és meg is szilárdult, ettől lett fekete a sín.
Rozsda csak akkor jelent meg ezeken, ha valaki korábban a galvanizált felületet megsértette (pl smirglivel szedte le a feketeséget), és ott már nem védte semmi a vasat.
Az ilyen sínek újra galvanizálásával (akár hideg galvánnal, akár valami mással), ami ónréteget képez a felületen az a baj, hogy a vas korrózióját ugyan meggátolja, a sajátjáét viszont nem, így idővel a szép, fényes, és jól vezető ónréteg megmattul, és nem is vezet majd jól.
A másik baj pedig az, amiről nagyon sokan, és Te is megfeledkezel, hogy az ón egy puha, kenődő valami. Ergo nem tud ellenállni semmilyen mechanikai erőnek. Elég csak egyszer megcsúsznia egy mozdony hajtott kerekeinek, és szépen szedi is fel az ónréteget a sínről. Semmi mechanikai ellenállása sincs, és ívekben ez a folyamat sokkal gyorsabban végbemegy, akkor is, ha nem is kapar el a mozdony.
Szóval lehet, de vitrinbe. Működő asztalra szerintem nem jó megoldás.
csíkos
Utóirat:
A régi, NDK-s (kivéve a Pilz!) sínek, mármint a PIKO H0, és N, valamint a Zeuke/BTTB azok bizony nikkelezett U-profilból készültek. Forrás: korabeli katalógusok (szinte minden TT-s meg van a neten, az infós topicban nézz utána), valamint Gerhard Trost: Vasútmodellezés, Műszaki könyvkiadó 1972
Csak annyi tennék még hozzá, hogy a nikkel viszont kemény, de nagyon.
|
(#58733) róbertke hozzászólása
|
|
Márc 13, 2018 |
|
Síncsere még elmegy, kocsiknál kerékcsere már húzósabb de legvadabb a mozdonykerék árak. H0 BB Athearn Alco PA A/B egység 12 tengely - nálam mind hajtott - ára 36 Euró + posta, ez úgy testvérek között 16 000 Forint. Ami csak egy mozdony!
https://www.rd-hobby.de/de/Catalog/Detail/42584 |
(#58736) Gmatom58 hozzászólása
|
|
Márc 13, 2018 |
|
Na mindegy kinek mi az álláspontja,ha még jó pár évet elfut egy régi sínrendszer akkor is megéri,lásd a fotókat,régi és új sínekkel |
|
(#58738) Gmatom58 hozzászólása
|
|
Márc 13, 2018 |
|
Ezt mindenkinek Írom Aki hozzá szólt a bejegyzésemhez,semmi se örök,de ha túl él egy jó pár évet és nem engem akkor már az is jobban megéri mint kicserélni egy egész rendszert ami több száz ezer,nyúlj mélyen a zsbedbe,cseréld le a sínredreszered,ezt még túl éled,de a váltókat azt nem,az egy vagyon,tehát gondolkozz,mi az olcsóbb,egy új rendszer százezrekért vagy egy felújítás bagatel összegért ha még dolgoznod is kell érte,és tart jó pár évet hasznát függő,de úgy se ülsz mellette órákat,tehát bírni fogja egy jó darabig és marad a mani a zsebedben |
(#58740) Gmatom58 hozzászólása
|
|
Márc 13, 2018 |
|
Letárgyaltam a gyártóval a sínek nikkelezését is,per pillanat még ez függőben van,ár és rendelésfüggő,de az biztos hogy ez már kétséges hogy megéri,de csak van mellette egy-két érv is nem kerül egy váltó tizenezrekbe,a sínek se annyiba mintha megveszed az újat,erről majd később,kinek mennyi van a pénztárcájában,attól függ,melyiket választja
|
(#58742) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#58731)
|
|
Márc 14, 2018 |
|
Nem vagyok kémikus, de mintha némi fogalomzavar lenne ( lehet, hogy csak a magyar nyelvben?)
Ti onpestisröl beszéltek, az a jelenség viszont nem az ónöntvényeken jelentkezik, hanem a cinköntvényeken (horgany). (Ón - Sn, cink -Zn).
Az onpestis szintén létezik ( megfagy az on), de a modellezésben nem tipikus, illetve aránylag könnyen kezelhetö ((azimut, bizmut hozzáadásával). Ilyen öntvényeket leginkább a kisszériások használnak (forgovázmaszkok, lámpák) illetve az un fehérfém öntvények között fordulnak elö. Ezek a fémek sokkal puhábbak mint a cink, és 180-350 fok között olvasnak.
A cinköntvények ( fém nagysorozatu modellek), többnyire nagynyomásu öntvények, az onöntvények meg simán formába vannak öntve, nyomás nélkül. |
(#58743) csíkosháTTú válasza Gmatom58 hozzászólására (#58740)
|
|
Márc 14, 2018 |
|
OFF
Mi itt, ezen a fórumon figyelünk arra, hogy az írásunk értelmezhető legyen, igyekszünk szóközöket, írásjeleket használni, ráadásul - megtisztelve az olvasókat - helyesen. Ez nem mindig sikerül, nekem sem, de törekszünk rá. Légy szíves figyelj oda Te is, mert sokszor nem igazán értem, hogy mit szeretnél mondani!
ON
Idézet: „nem vitatkozom veled,Ónozva voltak,a nikkel nem feketedik,nem rozsdásodik,nem beszélve arról a nikkel rézre vihető fel,nézz meg egy fürdőszobai csapteleped,vágj bele flexel és ott lesz a réz,ez kémia,persze műanyagot is tudnak nikkelezni de ez már más téma,ezek vas sínek és ezt csak ónozni tudják,a gyártó cég is ebben foglalt állást,vasat nem lehet nikkelezni csak galvanizálni,ami nem nikkel,...”
Idézet: „Letárgyaltam a gyártóval a sínek nikkelezését is,per pillanat még ez függőben van,ár és rendelésfüggő,de az biztos hogy ez már kétséges hogy megéri,...”
Ez a két idézet Tőled van, látom változik az álláspont...
A nikkel valóban nem feketedik, és nem is rozsdásodik, de a régi U-profilos sínek nem is ettől feketék, hanem az olajos, rászáradt kosztól, portól.
Megéri, nem éri meg kérdése:
Abban az esetben, ha valaki - maradva a TT méretnél - korszerűbb járműveket is szeretne fuTTatni, nem csak a ma már legalább 30 éves dolgokat, akkor biztos nem, még a rossz eredményt adó ónozás sem! Ugyanis pl. a Tillig BR50, és BR52 gőzösök legkisebb bejárható ívsugara 310mm, míg a Zeuke/BTTB geometria legkisebb íve, és a váltók ívei is 286mm sugarúak. |
(#58744) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#58742)
|
|
Márc 14, 2018 |
|
A kolléga azt írta, hogy a régi síneket megtámadja az ónpestis. Ez nem igaz.
A modellek fém öntvény vázának bajait a cinkpestis okozza, lévén ezek valóban cink öntvények. (Arnold, ROCO, Tillig, KMB egyes modelljei érintettek, sajnos.)
Ónpestis is van. Ha valaki forrasztó zsírt használ segédanyagnak a forrasztáshoz. Ugyanis a zsír nem ég ki teljesen a forrasztáskor, és benne marad a megszilárdult forrasztóanyagban. Idővel meg is avasodik, és a forrasztó ón szabályosan elporlik. Egy így megforrasztott vezetéket simán ki lehet húzni kézzel a csatlakozóból. 1960 óta tiltva is van a forrasztó zsír segédanyagként való használata a repülésben, miután több IL-18-as katasztrófáját is ez okozta. Viszont ez a megoldás később leszivárgott az autóiparba a Szovjetúnióban, így a 2105-ös "kocka" Ladák hátsó lámpateste, és a biztosíték táblája is is kb. 5 év alatt ezért esett szét. |
(#58745) Frankye moderátori
hozzászólása
|
|
Márc 14, 2018 |
|
A téma "burkolt" hirdetés, ezért zárolva lett, a későbbiekben pedig törlésre kerül. A továbbiakban kérjük a hirdetést az Apróhirdetés rovatba feltenni! |
|
|
2024. Dec, 22. Vas 13:25:20 |
|
Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt |
|
|