|
Váltók, vágányzat készítése házilag
|
Témaindító: Váltógyártó, idő: Márc 15, 2013
Témakörök:
|
|
(#29683) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#29643)
|
Válasz •
|
Feb 12, 2014 |
|
Köszönöm az elismerést Uraim!
Folytattam: |
|
(#29684) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#29683)
|
Válasz •
|
Feb 12, 2014 |
|
Nos, baromi jól néz ki, az igaz!
Mondják, hogy a modellezés nem az idegbajosak sportja, hát erre különösen igaz! |
|
(#29700) Frankye válasza Váltógyártó hozzászólására (#29684)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2014 |
|
Emelem kalapom! |
(#29705) Váltógyártó válasza Frankye hozzászólására (#29700)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2014 |
|
Aztán majd jól megfázik a fejed, és kihullik a hajad! |
(#29715) Csukló hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 13, 2014 |
|
Tudom, azt írtátok, hogy fejezzem be de ha muszáj az nagy ÚR!
Így elkészült a kereszt 2.1.... |
|
(#29724) Frankye válasza Váltógyártó hozzászólására (#29705)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
Ennyit megér... |
(#29725) Frankye válasza Csukló hozzászólására (#29715)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
Fenntartom, hogy ezzel kisgyermekek közelébe ne menj, mert azonnal és irreverzibilisen megállnak a fejlődésükben! |
(#29726) Váltógyártó válasza Frankye hozzászólására (#29725)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
Várd meg, amíg kész lesz! |
(#29729) Frankye válasza Váltógyártó hozzászólására (#29726)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
Akkor még rosszabb lesz? |
(#29732) Váltógyártó válasza Frankye hozzászólására (#29729)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
|
(#29750) HOTotya válasza Váltógyártó hozzászólására (#29732)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
|
(#29763) zsolesz74 válasza Csukló hozzászólására (#29715)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
|
(#29772) Fordítókorongos válasza Csukló hozzászólására (#29715)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
Sziasztok!
Csukló:
Ez már így kész,vagy még fejlesztés alatt van?
Nem döccen nagyot rajta a mozdony?
Azoknak a hézagoknak sokkal kisebbnek kéne lennie,és a vezetősínek is nagyon hiányoznak!
Gondolom első próbálkozás,kísérleti darab.
Elsőre már az is jó,ha átmegy rajta a vonat.
Nem szeretném elvenni a kedvedet,(pont ellenkezőleg)
de szerintem ezt már hagyd így,és kezd elölről.
A méreteket sokkal pontosabban kellene tartani!
Úgy emlékszem a hézagoknak max.1,2mm környékén kéne lennie.
Ne az asztalon csináld,hanem külön,és sokkal egyszerűbb lesz.
Használhatsz hozzá hézagoló lemezeket,nyomtáv beállítókat,azokkal is könnyebb lesz.
A szigetelő vágásokat meg utólag kell kialakítani rajta,úgy sokkal vékonyabb és szebb lehet.
Csináltunk már korábban néhányat,keresd vissza és próbáld leutánozni,meglátod nem olyan nagy szám működőképesre megcsinálni.
Szépre megcsinálni már nehezebb,de a legfontosabb,hogy a méreteket tartani kell!!!
Nem számít,hogy a forrasztások nem olyan szépek,én is túl nagy bunkókat rakok rá,de attól még üzemképesek.
Váltógyártó:
Néhány gondolatban leírhatnád az átszelést.
(milyen méreteket kell tartani,mire kell ügyelni,mivel kezdődik stb.)
A fórum lényege, hogy segítsük egymást!
Sokat lehet tanulni egymás munkáiból,az esetleges hibáinkból,vagy a tökéletes mesterművekben lehet gyönyörködni.
Néha még nevetni is lehet,de lényeg a lényeg.
(Megbántani,vagy leszólni senkit nem akartam,ha valaki mégis úgy érezné,akkor elnézést,nem az volt a célom)
Jó Váltógyártást,modellezést!
|
(#29774) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#29772)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
A külsö sarkaknak össze kell érni a kereszt közepén meg egy négyzetnek kell lennie a szabvány szerinti méretekkel:
Amugy egy ilyen 90 fokos keresztezödés kerülendö, ( a nagy vasut is kerüli és kb max 70 fokos engedélyezett), mert a keresztezödés pillanatában nincs a kereknek vezetése, és emiatt csak nagyon kis sebességgel használhato.
Manapság ilyent Europában csak villamosoknál látni ( de azok tudvalevöleg ilyenkor a nyomkarimán mennek. Amerikában meg Angliában még elöfordulnak, de ott is igyekeznek csökkenteni az átszelési szöget. |
|
(#29775) Csukló válasza Váltógyártó hozzászólására (#29732)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
|
(#29776) Csukló válasza zsolesz74 hozzászólására (#29763)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
Csak türelmesen!
Nem szabad az ebédet a desszerttel kezdeni |
(#29778) Csukló válasza Fordítókorongos hozzászólására (#29772)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
Ez már így kész,vagy még fejlesztés alatt van? Nem még közel sem! Igaz már csak a műanyag szigetelő sarkok és a beton takarás kell!
Nem döccen nagyot rajta a mozdony? De igen de a sarok elemek ha meg lesznek akkor jó lesz! És nem mozdony hanem villamos!
Azoknak a hézagoknak sokkal kisebbnek kéne lennie,és a vezetősínek is nagyon hiányoznak! Terelősín direkt nem készül! Próbáltuk kisebb hézaggal de akkor sok villamosunk nem ment át rajta...
Gondolom első próbálkozás,kísérleti darab. Ez a második és remélem végleges!
Elsőre már az is jó,ha átmegy rajta a vonat. Így is át ment rajta.
Nem szeretném elvenni a kedvedet,(pont ellenkezőleg)
de szerintem ezt már hagyd így,és kezd elölről. Nem szeretném!
A méreteket sokkal pontosabban kellene tartani! Mire is gondolsz?
Úgy emlékszem a hézagoknak max.1,2mm környékén kéne lennie. Lehet de ez egy 225 mm sugarú ív amit szögben kereszteztem, így a szabvány kutyagumit sem ér, hanem ha végig próbálom 8-10 járművel aminek el kell mennie na az a bizonyító erejű!
Ne az asztalon csináld,hanem külön,és sokkal egyszerűbb lesz.
Használhatsz hozzá hézagoló lemezeket,nyomtáv beállítókat,azokkal is könnyebb lesz. Ez spéci mudul és a szűk ív megtartása és a könyökösödés elkerülése miatt nem lehetséges!
A szigetelő vágásokat meg utólag kell kialakítani rajta,úgy sokkal vékonyabb és szebb lehet.
Csináltunk már korábban néhányat,keresd vissza és próbáld leutánozni,meglátod nem olyan nagy szám működőképesre megcsinálni.
Szépre megcsinálni már nehezebb,de a legfontosabb,hogy a méreteket tartani kell!!!
Nem számít,hogy a forrasztások nem olyan szépek,én is túl nagy bunkókat rakok rá,de attól még üzemképesek. Ez is üzemképes! |
(#29780) Csukló válasza etwg hozzászólására (#29774)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
Mi 12,5-13mm-el számolunk a kocsik miatt...
És ember legyen aki kiszámolja, hogy ez most hány fokos, mert NEM 90 az tuti! |
|
(#29782) benYo91 válasza Csukló hozzászólására (#29780)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2014 |
|
Akkor lehetek ember? talpam van
+-1°ide-oda |
|
(#29783) Fordítókorongos válasza Csukló hozzászólására (#29778)
|
Válasz •
|
Feb 15, 2014 |
|
Szia Csukló!
Nem akartam leszólni a munkádat,vagy megbántani végképp nem.(Akkor ezek szerint sikerült.)
Sajnálom!
A képeid alá nem írtál magyarázó szöveget,hogy érthető legyen mindenki számára.
Ezt a rovatot olvashatják olyanok is,akik nem ismerik a moduljaidat,vagy éppen nem jártasak váltógyártásban,
vágányzat készítésben.
Az ilyen nézelődők szemével nézegetve a képeidet, Váltógyártó csodaszép munkái alatt,esetleg kezdetleges maszatolásnak is tűnhetnek (ezt nem bántásnak szánom,elnézést a kifejezésért).
Ha még elolvassák az alatta lévő hozzászólásokat is,
akkor mindenképpen.
Én csak segíteni akartam,bátorítani,és komolyan úgy gondoltam,hogy ez még nem az igazi,egy kicsit jobbat kellene csinálni.
Akkor még műanyag sarkokról,beton takarásokról nem tudtam,mert nem is írtad.
Félreértetted a hozzászólásomat.
Azt tudtam,hogy gyönyörű villamospályás modulokat építetek,azt is tudtam,hogy szépen festesz apró modelleket is,de ezeket a képeidet nézve nem jutott eszembe a profizmus.
Úgy gondoltam,hogy ehhez a témához nem értesz.
Még egyszer:
Sajnálom,nem akartam kötözködni, bántó,vagy tiszteletlen lenni.
Remélem nincs harag.
Üdv.:árpi
|
(#29784) Csukló válasza benYo91 hozzászólására (#29782)
|
Válasz •
|
Feb 15, 2014 |
|
|
(#29785) Csukló válasza Fordítókorongos hozzászólására (#29783)
|
Válasz •
|
Feb 15, 2014 |
|
Szia Árpi!
Harag az nincs!
Ugyan a korábbi próbálkozásnál írtam, hogy az egész burkolt villamos pálya lesz de tényleg nem írtam, hogy ez extra szűk ívsugár.
A villamos modul építése sokszor kíván olyan megoldásokat amit a "nagyvasút" építésénél szóba sem kerül!
Nálunk két dolog a fontos:
1. legyen látványos
2. a kocsik elfussanak rajta
(aztán, hogy oda milyen úton jutottunk az kevésbé fontos!
Én soha nem fogok úgy váltót és kereszteződést építeni mint Te meg Váltógyártó barátom de nem is az én dolgom!
Én csak azt csinálom meg ebben a kérdésben amit muszáj!
Egy modellezőnek sajnos az asztalos munkától kezdve az elektronikán át a mechanikai műszerészig szinte mindenhez kell értenie a vasútról ne is beszélve! Mindegyik "tananyagban" nem lehet kiváló az ember... |
(#29834) jumo31 válasza Csukló hozzászólására (#29785)
|
Válasz •
|
Feb 15, 2014 |
|
|
(#29909) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Tegnap összeraktam a szervo állitomüveimet, és a legnagyobb megelégedésemre müködnek.
A központi egység a Tam Valley Depot 8-s meghajtoja az Octopus III.
Ez a szerkezet több üzemmodban dolgozhat és 8 szervot képes vezérelni. A szervokon egyenként lehet állitani a mozgási sebességet és a mozgásszöget. A gyári beállitás 15 fok, ami böven elég. A központi egységhez 8 ( legolcsobb) szervot kötöttem és egy kis dugasztáprol (12V/1A) simán müködött valamennyi. A 15 fokos karmozgás böven elég bármilyen váltohoz 1-es méretig, ha több kell a szervot át is lehet programozni 30 stb fokra.
Ha nagyon lassu mozgást állitunk be (átállás kb 1-2 sec), akkor a szevo mozgása nem folyamatos, azaz rángatva huzza át a válto nyelvét. Ez elég élethünek tünik, és a modellben szerintem jot is tesz, hiszen a rángatások esetleg lerázzák a szemetet az utbol.
A berendezés 1 NYÁK-bol áll. Ennek 2x8 portja van. Az egyikhez a szevokat kell csatlakoztatni ( szabványos 3 polusu csatikkal), a másik 8 porthoz a kezelöszerveket, ill. a visszajelzést ( mert erre is gondoltak!).
A központi egységhez kell egy programozo modul ( csak egy bármennyi Octopushoz), amivel be lehet állitani a mozgásokat stb. Utánna erre a modulra nincs szükség.
A váltokat 1 nyomogombbal vagy kapcsoloval lehet kezelni, de lehet külsö 5V-s jellel is, ill. ezek kombináciojával.. Azaz a nyomogomb minden megnyomására a váltó átkapcsol. A visszajelzést 2 LED végzi ( ugyanarra a 3 polusu portra kötve, ahova a nyomogombot is kapcsolni kell). Lehet a berendezéshez ilyen kis nyomogombos LEDes panelt is venni, de én magam csináltam ezeket. Természetesen lehet relékontaktussal, vagy billenökapcsoloval is kapcsolni. Azaz minden tipikus modszer támogatott, legyen az akár sinkontaktus ( habár itt valoszinü valahogyan meg kell akadályozni a dupla kapcsolást, de ez más téma.).
A végén az árakrol.
Az Octopus III, kb. 4 Conrad állitomü árába kerül, és 8 szervot tud kezelni. A szervok olcsobbak, mint a motoros állitomü ( a HK-nál jóval), igy gyakorlatilag 8 komplett válto állitoberendezése mintegy 20-30%-l jön ki olcsobbra, és ráadásul sokkal kultiváltabb a mozgás, megbizhatobb és halkabb a szerkezet.
Aki digitálisban utazik, kapni hozzá 8 portos eszköz dekodért ( rádugható), vagy a meglévök GPI portjait használhatja. Váltonként 1 érre van szükség.
|
(#29915) stillll hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Sziasztok!
Akadt egy problémám, eddig nem tűnt föl csak mióta digitális átállás megtörtént,
Roco íves váltón áthaladáskor de csak is az egyik irányból ha a képet nézzük szemből,
Akkor is csak ha a nagyobb ívben jön a vonat, (vagon) Vagyis balra zárlat jelentkezik.
Pikó kerekeknél nagyobb szikra Roco kerekeknél kisebb.
Merre induljak a hiba keresésnél, ez lenne a tisztelet teljes kérdésem.
|
|
(#29917) reszelozsir válasza stillll hozzászólására (#29915)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Hol van szikra, keresztezési csúcsnál? Fémkerekesek a járművek? Esetleg átlóg a kerék talpa a másik sínszálra (ha hülyeséget írtam, bocs, de hirtelen ez jutott eszembe...). |
|
(#29919) Váltógyártó válasza stillll hozzászólására (#29915)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Valószínüleg a szívdarabnál a kerék külsõ széle hozzáér a másik oldali belsö sínhez. Ezt a Piko váltók is szeretik csinálni. |
(#29920) stillll válasza reszelozsir hozzászólására (#29917)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Igen csak a másik oldalon. És csak az egyik állásban. |
|
(#29921) stillll válasza Váltógyártó hozzászólására (#29919)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Van rá megoldás? |
(#29923) etwg válasza stillll hozzászólására (#29921)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Mérd meg a kerekeid belsö távolságát -annak >14,2 mm-nek kell lennie, ha kevesebb, akkor a terelösin huzza a kereket a másik nyelvhez és rövidzárlatot okoz.
Ha ilyen kereid vannak azokat méretre kellene igazitani. Ha a kerékméretek jok, akkor rossz a válto geometriája, utánnamérni és reszelni a NEM 110 szerint. Az S,C ill. F méreteket ellenörizni. |
(#29927) Váltógyártó válasza stillll hozzászólására (#29921)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Csak telefonon néztem a képet, ezen a kitérön ott nem lehet gond, ahol én mondtam, viszont etwg megadta a helyes választ, és a megoldást is. |
(#29952) stillll válasza etwg hozzászólására (#29923)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Köszönöm megoldódott, már nem szikrázik más a probléma,
de így már játszható. |
(#29965) etwg válasza stillll hozzászólására (#29952)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2014 |
|
Elmondod mit csináltál hadd tanuljunk!
|
(#30020) stillll válasza etwg hozzászólására (#29965)
|
Válasz •
|
Feb 18, 2014 |
|
Az általam bekarikázott részt nagyítottam meg reszelővel,(két sín végeket) cirka 0,2 mm oldalanként, most már az összes mozdony átjön a kitérőn szikrázás nélkül még igen lassú menettel is.
A további problémám hogy a 6 tengelyes dízelek fel ugranak a csúcs sínre, ez azért is érdekes mert az asztal másik oldalán egy ugyan ilyen kitérőm van egymás mellöl valóak, ott nincs semmi problémám. Ez a hiba most jelentkezett csak mert mikor építettem nem volt a birtokomba 6 tengelyes. (már mint a siklás) |
(#30023) etwg válasza stillll hozzászólására (#30020)
|
Válasz •
|
Feb 18, 2014 |
|
Nem eröszakoltad meg valamivel ezt a váltot? Nincs vizszintesen vagy a szöggel, csavarral stb nagyon leszoritottad amitöl kicsit meggörbült? |
(#30028) stillll válasza etwg hozzászólására (#30023)
|
Válasz •
|
Feb 18, 2014 |
|
Ezzel most szöget ütöttél a fejembe, de nem tudok a jelen pillanatban válaszolni az asztal a kis fiam szobájában van,
De már ott tartottam hogy fel szedem teszek be egy másikat,
de ha esetleg igaz amit kérdezel elég a felszabadítom a kavicstól és ujra rakom. Csütörtökön állítólag esni fog akkor talán megoldom. |
(#30041) zsolesz74 válasza stillll hozzászólására (#30028)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2014 |
|
|
(#30054) sunocske válasza zsolesz74 hozzászólására (#30041)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2014 |
|
Hm, ezt a hozzáállást majd kipróbálom nálunk is, ha lesz gyerek |
(#30093) stillll válasza zsolesz74 hozzászólására (#30041)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2014 |
|
|
(#30132) Gonda László válasza etwg hozzászólására (#29774)
|
Válasz •
|
Feb 20, 2014 |
|
Kispesten a 142-es vonal és az 50-es villamos vágányainak keresztezése szinte 90 fok. Nagyon minimális eltérés van a 90 fokhoz, s max. 20 km/h-val járható. |
(#30138) etwg válasza Gonda László hozzászólására (#30132)
|
Válasz •
|
Feb 20, 2014 |
|
Villamosnál teljesen más a helyzet (amugy én ismerek nagyvasuti 90 fokos keresztezödést is). A villamosnál ilyenkor a kerekek a nyomkarimán mennek és nagyon kis sebességgel. |
(#30185) sunocske válasza etwg hozzászólására (#30138)
|
Válasz •
|
Feb 21, 2014 |
|
És akkor a dél-zalai kisvasutaknál alkalmazott normál-keskeny vágánykeresztekről ne is beszéljünk, ahol a kisvasúti kocsik nyomkarimája a nagyvasúti sínkoronán gurul át (és jó nagyot koppan, ha átért)
Kép
Egy nagyon jó hangulatú videó Csömödérről:
Bővebben: Link |
(#30187) etwg válasza sunocske hozzászólására (#30185)
|
Válasz •
|
Feb 21, 2014 |
|
Azt a "román keresztezödést" nem akartam felhozni, mert az megszeg minden szabályt..... |
(#30199) maTTato válasza sunocske hozzászólására (#30185)
|
Válasz •
|
Feb 21, 2014 |
|
Itt én is jártam! Jó volt vonatozni, de a pálya katasztrofális. |
|
(#30200) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#30138)
|
Válasz •
|
Feb 21, 2014 |
|
Majd tavasszal meglátod, mert a "Spirit of Lajosmizse" Desiro alapú "Réldzsetje" ezen megy át, mielőtt Kőbánya-Kispest felől bemegy Kispest állomásra! Ráadásul a villamos pálya az kétvágányú, míg a vasút az egy. Régebben rendszeres szén és acélvonatok is menetek rajta, amíg működött a Lőrinci Hengermű, addig sima, vagy remot Szergejek csattogtak át rajta. Ma már csak Desiro-k, illetve egy vonatpár az M41+Bhv+Bhv+Bhv+BDt. |
(#30211) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#30200)
|
Válasz •
|
Feb 21, 2014 |
|
.... a másik irányból meg a Hannoveri villamos ..... |
(#30258) baker6600 hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 22, 2014 |
|
Elkezdtem a TT projekt első "váltóját". Ez a legbonyolultabb, jó lesz túlesni rajta. Egy hózentróger két angollal. Eddig azt hiszem egész jó. |
|
(#30259) Váltógyártó válasza baker6600 hozzászólására (#30258)
|
Válasz •
|
Feb 22, 2014 |
|
Eddig nagyon jó!
Látom odafigyeltél a szív-könyöksín vonalára, és nem egyszerűsítetted a vágányzatot sem!
Egy apró észrevétel, nem kell ennyire telefolyatni cinnel a szívdarabokat. Erősebb nem lesz tőle, viszont nem néz ki olyan jól! |
|
|
|
2024. Nov, 26. Kedd 21:20:50 |
|
Jelenleg 18 fő olvassa az oldalt |
|
|