|
Hangdekóderes mozdonyok
|
Témaindító: Lokomotive, idő: Aug 21, 2013
Témakörök:
|
|
(#33423) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#33419)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Idézet: „...ahogy a múltkor láttam Totya úgy kitömte rézzel a BR103 belsejét, hogy abba jó ha egy TRAN mini dekóder belefér.
Egy pillanatra nem figyeltem rá és már nem is hagyott helyet az elektronikának.
Tipikus mechanikai műszerész! ”
Dehogy nem! NEM651 belefér. De mit is akarunk egy ex V36-tól?
Egyébként a DigiTools dekóderei nagyok általában a TT mérethez. Kivételt csak a régi Zeuke/BTTB nagy dízelek képeznek és a BR23.10/BR35. Az új Tilligekbe nem férnek már be (PLUX12, vagy NEM651, illletve Next18), ahogy a régi többi kisebb mozdonyba sem. Még a régi BR56.20-29.be is csak úgy lehet beszerelni a szerkocsiba, hogy a súlyt egy lapos ólomlemezzel helyettesítjük. |
(#33427) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33423)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Neked nem mutatta még a végeredményt?
Szenzációs lesz a kis dízel. Azt a szánalmas gyári hajtás vackot, úgy átépítette, hogy egy kis svájci óra járásával fog felérni. Múltkor megnéztem járás közben és döbbenetes a különbség.
A TRAN DCX76 a múltkor már ebbe a gépbe lett beszerezve, azért mentem hozzád.
Amióta a az új PIKO gépek (BR118, BR290) PLUX12-es dekóderekkel mennek (itthon az asztalomon most azok futnak) azóta birizgálja a fantáziám a BTTB nagy dízelek átépítése PLUX12-re. Most, hogy rászántam magam és Gyurival átépítettem azt a 12 mozdonyt, már így tervezzük a BR118, 130, Nohab, Kroki digitalizálását.
A kicsiket, mint a BR81, BR103, és BR110 maradnak a NEM651-es kis dekóderekkel szerelve.
Más!
Ahogy írod, a BR44 ROCO gőzösbe sem tudtam csak a TRAN DCX76 dekódert beletenni, 90%-ba meg kellett hajtanom a tüskéket, mert a foglalat az égnek áll, ott meg a kocsiszekrény útját állta!
A Digitools dekóderek, csak a megfelelően nagy mozdonyokba férnek be. Kb úgy lehet számolni velük TT méretben, hogy ahová egy hangdekóder befér, oda egy Digidrive is. |
(#33437) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#33427)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Idézet: „Kb úgy lehet számolni velük TT méretben, hogy ahová egy hangdekóder befér, oda egy Digidrive is.”
Nem. Tillig BR50, BR23.0, BR56.20-29, M61, stb. Ezek közül a gőzösök NEM651-esek, a NoHAB az PLUX12. |
|
(#33438) Fordítókorongos válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33437)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Szia Csíkos!
Nem szóltál hozzá az új Nohab hanghoz!
Gondolom,ez azt jelentheti,hogy már elfogadható lett!
Kíváncsi lennék a véleményedre.
(Attól függetlenül,hogy pozitív,vagy negatív.)
Egy jó Taurus felvételedre továbbra is kíváncsi lennék.
Jó modell hangosítást!
Üdv.:korongos |
(#33439) csíkosháTTú válasza Fordítókorongos hozzászólására (#33438)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Hallgassatok már meg egy M61-est, amikor dudál! Én ilyen tolatósípot nem hallottam még M61-ről, a duda meg sajnos nem stimmel egyik európai GM mozdonyhoz sem.
Ettől függetlenül a többi jó lett. |
(#33440) Fordítókorongos válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33439)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
És ez a kürt stimmel az európai GM mozdonyokhoz?
Nohab kürt
Pedig ez ott van.
Szerintem jól szól ez a hang. |
(#33441) csíkosháTTú válasza Fordítókorongos hozzászólására (#33440)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Egy MÁV M61 kürtje az így szól:
|
|
(#33442) Fordítókorongos válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33441)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Igen,ez más hangon szól!
Akkor viszont nem szabadna összemosni, a Mávos kürthangokat a Nohab GM alapítvány mozdonyainak kürthangjaival!
Másképp szól a kürtjük, az igaz,de ők is Nohabok volnának,vagy mi.
Akkor ezek szerint,neked a hagyományos kürthangok tetszenek.
|
(#33443) etwg válasza Fordítókorongos hozzászólására (#33442)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Állitolag csak egy Nohabnak van amerikai kürtje. |
(#33444) csíkosháTTú válasza Fordítókorongos hozzászólására (#33442)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Az, hogy a NoHAB GM alapítvány mit csinált a mozdonyával - milyen kürtöt szerelt rá - az mindegy. A videódon nem az ő mozdonyuk van, hanem a 019-es MÁV gép modellje. Ráadásul a belinkelt különvonaton egy egyszeri mozdony van, nem ez a jellemző a többi MÁV gépre, hanem az, amit én mellékeltem. Az konkrétan az M61 001-ről lett felvéve, de ilyen volt (van) az összes MÁV NoHAB. Nem tudom, hogy az alapítvány újjáélesztett mozdonyára olyan kürt került-e vissza, amilyennel érkezett, vagy rátettek egy amcsi valamit (utóbbit én erős stílustörésnek tartom), de, hogy nem ez volt jellemző egykoron Szeged felé az expressek élén, vagy később a Balaton partján, az fix! Kérdés, hogy mit szeretnénk modellezni? Az egyszeri ritkaságokat, ami vagy nem létezett még abban a korban, vagy ma is csak elvétve találkozhat vele az ember fia? Vagy azt, ami jellemző volt az adott korra, és ma is szembejön?
P.S.: legjobb tudomásom szerin a NoHAB-GM alapítványnak csak egy mozdonya van az ex MÁV M61 010.
Az egykori M61 017-es MÁV NoHAB-ot a pályafelépítmény mérősök használják, ez a mozdony nem az alapítványé. (Át is van építve egy kicsit, mert a gőzfűtés kazánját kiszerelték, és villamos vonatfűtéshez szükséges cuccokat szereltek bele.) |
|
(#33445) Fordítókorongos válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33444)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Ebben igazad van,szerintem is a korszakot kell modellezni.
Viszont én nem a 19-esről,hanem végig a 10-es gép hangjáról beszéltem,mint ahogy írtam is,csak 10-es Nohabom nem volt,ezért került a hangja a 19-esbe.
Egyébként az amcsi kürt mellett van sima kürt is,de az is kicsit másképpen szól. |
(#33451) Fordítókorongos hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Sziasztok!
A 10-es kürtjének megbeszélése után,a másik digisound újdonság a Ludmilla hangja.
A gyári ESU 28mm-es hangszóró doboza nem fért el benne,ezért csináltam hozzá egy kisebb átmérőjű és valamivel laposabb hangszóródobozt.
A dobozba szorosan lett illesztve a hangszóró,hogy jó legyen a tömítése,a két bevágás pedig a vezetékeknek lett kimunkálva. Elég szívós POM anyagból készült.
Jól szól!
Ilyen lett,nézzétek:
|
|
(#33452) Fordítókorongos válasza Fordítókorongos hozzászólására (#33451)
|
Válasz •
|
Máj 16, 2014 |
|
Digisound,Ludmilla hang:
A hangfelvételek a 651 003-mas gépről készültek.
Alapjárat + 7 motorfokozat van benne.
Ebben nem 28mm-es Esu ,hanem 2db. Zimo hangszóró garantálja a hangélményt.
Motor felpörgetése 0-ról Max.-ra , Max.-ról 0-ra .
Hallgassátok meg:
Digisound Ludmilla
Jó hangosítást! |
|
(#34176) dccvillanyos hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 10, 2014 |
|
Üdv!
Fordítókorongos kollégának köszönhetően két mozdonyomnak lett hangja, köszönet érte!!
Az egyik egy Roco Ludmilla, ebbe egy 28mm-es hangszórót gondoltam ki (na jó, ez volt itthon), ehez készített nekem egy hangvödröt, mert a gyári túl széles és magas. A beépítés gond nélkül, egyszerűen ment. A végeredmény az én izlésemnek kicsit hangos, én 1-es hangerőn használom. A kasziban minden alkatrészt, ablakok, fényvezetők, rögziteni kell mert rezgésre hajlamos.
A másik egy kicsit bonyolultabb volt, ez egy Jägerndorfer high end Taurus. Áram átvezetős kuplungján keresztül a hozzákapcsolt kocsik belső világítását is a mozdony táplálja. Ezért a mozdony belső nyák-ja kicsit nagyobb lett, így a hangszóró nem fér el a neki kiképzett helyre. A másik oldalon pedig a dekóder van útban. A megoldás az lett, hogy kidobtam a 21pólusú toldó panelt és a dekódert közvetlen az alappanelra dugtam. A hangszóró 90 fokkal elforgatva, már elfér a dekóder és a fülke között. A forgatást egy hajlított lemez segítségével oldottuk meg. Így is passzos a hely, sajnos le kellett reszelni a hangvödör karmait, és egy bemélyedésre is szükkség volt, hogy az áramszedő csavarja ne nyomja el a kasznit.
Ha valaki ilyen "apróbb" faragnivaló dologba elakad, bátran ajánlom Fordítókorongost! Mégegyszer ködszönet! Üdv. Zsolt. |
|
(#34181) Fordítókorongos válasza dccvillanyos hozzászólására (#34176)
|
Válasz •
|
Jún 10, 2014 |
|
Szia Zsolt!
Örülök,hogy jók lettek.
A Jéger Tau úgy látom határeset,mert abban épphogy csak elfért,jó szűkösen.
Jó vastag lehetett az a hangszóró doboz,ha ilyen kimunkálásokat elbírt!
Egy laposabb dobozzal kényelmesebben elfért volna,de ezzel szól a legjobban.
Azt még szerintem érdemes megemlíteni,hogy ez egy
H0-ás jaegerndorfer Taurus volt,mégis alig hagytak benne helyet a hangszóró és a dekóder számára.
A Ludmillában pedig lehetett volna hely bőven,csak az elavult világítás fényvezető "száloptikái" elfoglalják a hely nagy részét,ezért kellett vele ügyeskedni.
Jó Mozdony hangosítást!
Üdv.:Árpi |
(#34184) Fordítókorongos hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 10, 2014 |
|
Sziasztok!
Következő hangosításra váró mozdonyom,az MTB Kocúr!
Dekóderem még sajnos nincs hozzá,de remélhetőleg már felkerültem a várólistára.
Szerencsére a hangszóró már gyárilag be van építve,így azzal már nem lesz szívás.
Egy érdekes 19mm átmérőjű,8Ohmos hangszórója van, ránézésre olyan, mintha integrált lenne a dobozával.
Majd kiderül,hogy szól...
,ha kevésnek tartom,majd megspékelem +egy Zimóval.
El fog férni benne,a kötelező kondenzátorral együtt.
Az előkészítő panel Plux22-es,tele funkciókkal:
Kapcsolható zárfények,felső fényszóró,reflektor,
vezérállás világítás külön jobb és bal oldalon.
A kaszni rögzítése is egyedi:
Alulról a két csavaros hangszórórács eltávolítása után lehet kipattintani belőle egy Ú-alakúra hajlított rugólemezt(drótot),ami tartja alulról a kaszni rögzítőfüleit,ezután már lazán levehető róla.
(Nincs körömbeszakadásos feszegetés)
Erről beszéltem,nézzétek: |
|
(#34186) Fordítókorongos válasza Fordítókorongos hozzászólására (#34184)
|
Válasz •
|
Jún 10, 2014 |
|
És ilyen az előkészítő panelja:
Jó hangosítást! |
|
(#35245) dccvillanyos hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 3, 2014 |
|
Üdv!
Az indexes Szergej topikba linkelték be ezt a videót, lehet hallgatózni, mégis milyen a csöves szergej hang: Bővebben: Link
Azért azon az oldalon kicsit lejebb görgertve, a gőzös párhuzamos menet se semmi, nekem futkosott a hátamon a hideg.. Elképesztő lehetett élőben. |
(#35246) Fordítókorongos válasza dccvillanyos hozzászólására (#35245)
|
Válasz •
|
Júl 3, 2014 |
|
Szia!
Nagyon jó felvétel!
Főleg a vége ütős,mikor lefut a fordítókorongról.
Mikor csináljátok a felvételeket? |
(#35300) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#35246)
|
Válasz •
|
Júl 4, 2014 |
|
Most már, hogy nálad a Kocúr hangos dekóder, kíváncsi vagyok hogyan szól.
Remélhetőleg elégedett leszel vele. No de lássuk a medvét! |
(#35329) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 4, 2014 |
|
A Liszt mozdony mintájára két "freelance" hang készül a műhelyben: Mozart és Haydn. |
(#35345) Fordítókorongos hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 5, 2014 |
|
Sziasztok!
Beszereltem a Kocúr Hangdekóderét!
Egy Tran SL51-4 került bele. Ez eredetileg nem Plux-os volt,de rá lett barkácsolva a Plux22-es tüskesor. Egy 30x17x5 mm-es helyre kellett beszorítani adekódert, vezetékezésével együtt. Erre nagyon ügyelni kell mert elsőre nekem (nagyobb hosszmérettel) nem fért bele!
Még 15mm-rel kellett lerövidíteni a kábelezést.
A dekóder és a Plux 22-es csatlakozó közötti távolság nem lehet nagyobb 5 mm-nél!(különben nem ül vissza helyére a kaszni!)
Legjobb lett volna egy igazi Plux 22-es dekóder....
A dekóder nagyon jó cucc, sokkal jobb, mint egy SL76 D,
nem annyira érzékeny, de a Hang viszont lehetne jobb is.
Itt egy mobilos videó a Mozdonyról:
A Hangos Kocúr |
|
(#35346) Fordítókorongos válasza Fordítókorongos hozzászólására (#35345)
|
Válasz •
|
Júl 5, 2014 |
|
Ez pedig a Dekódere (még a hosszú kábelezéssel,amivel nem fért be):
Jó Hangosítást! |
|
(#35378) sunocske válasza Fordítókorongos hozzászólására (#35345)
|
Válasz •
|
Júl 6, 2014 |
|
Tetszetős a főcímzene
Egyébként a kürt tényleg ilyen ezeken a gépeken?
A ČD Kocúrján én még a "hagyományossal" találkoztam: saját videó
Sajnos nem a legjobb a kép- és hang, de a lényeg látható-hallható |
(#35391) Fordítókorongos válasza sunocske hozzászólására (#35378)
|
Válasz •
|
Júl 6, 2014 |
|
Kössz.
Emlékszem a múlt évi kirándulásotokra,ahol a Bardotka helyett egy Kocúr húzott titeket,jó volt újra látni.
A kürt valószínűleg nem az igazi,de a hanggal ettől jóval nagyobb bajom van.
Alapjáraton felül két menethang van:
(0-sebességnél alapjárat)
1-64-es sebességfokozatig első menethangot játssza,ami nem változik(gyorsul) a gyorsítás hatására,
majd 64-128-as sebességfokozatig a második menethangra vált,és azt játssza le,ami dettó nem változik a gyorsítás hatására.
Nem akarom szidni,mert az enyém...
de nem mondom,hogy jó,mert nem az.
A kürt a legkisebb bajom,de a menethang nagyon zavar.
Valahogy így kéne működnie neki:
Zimós Kocúr
Jó hangosítást! |
(#35392) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#35345)
|
Válasz •
|
Júl 6, 2014 |
|
Meghallgattam mindkettőt!
Ha a ZIMO az igazi, akkor a tiedben nem tudom mi szól!
Ilyenkor mindig eszembe jut a mondás!
A fagyi visszanyalt!
Szörnyűűűűűű!!!!
|
(#35393) etwg válasza sunocske hozzászólására (#35378)
|
Válasz •
|
Júl 6, 2014 |
|
A kürt Iiyen is.
|
(#35394) Fordítókorongos válasza zsolesz74 hozzászólására (#35392)
|
Válasz •
|
Júl 6, 2014 |
|
Szia Zsolesz!
Azért nem annyira szörnyű,csak valami nem jól működik...
Az csak egy dolog,hogy két motorfokozat van benne,attól még lehetne jó is.
Az a bajom vele,hogy nem változtatja a hangot legalább a sebességgel arányosan gyorsításkor.
Egyik hangot játssza 1-64ig,a másikat 64-től fölfelé,de gyorsításkor legalább a hangok lejátszási sebességét kellene változtatnia(gyorsítania) a sebességgel arányosan.
Ezt nem teszi!!!
Ha eléri a 64-et,átvált a 2.sebességfokozatra,de azt sem gyorsítja onnan fölfelé.(Az M30-asnál ez jó volt)
Ha legalább ez jó lenne benne,akkor nem érdekelne,hogy csak két motor fokozatot tud ,elégedett lennék vele.
A hang lehet,hogy egy Kocúr hangja,de a dekóder szerintem nem jól kezeli.
Viszont a Modell csodaszép,és a dekóderrel is meg vagyok elégedve,a hangot leszámítva.
Remélem ti is értettétek,hogy miért tartom rossznak a hangot,és egyetértetek velem.
|
(#35396) sunocske válasza Fordítókorongos hozzászólására (#35394)
|
Válasz •
|
Júl 6, 2014 |
|
Igen is, meg nem is.
Ez egy dízel-villamos mozdony. A dízelmotor fordulatát egy nyolc(?) fokozatú menetszabályzóval (kontrollerrel) lehet beállítani, és a motor a kontroller állásának megfelelő fordulatszámon pörög. A dízelmotor meghajt egy generátort, ami áramot termel a vontatómotoroknak. A dízelmotor fordulatszámával a feszültséget és/vagy az áramerősséget lehet szabályozni. Megfigyelésem szerint a legtöbb mozdonyvezető még viszonylag korán relatíve magas fokozatra tolja a kontrollert (4-5. pozíció), majd egy bizonyos sebességet elérve kapcsolja a többit (egyszerre akár két-három pozíciót is "ugrik"). Tehát ezzel igazából nincs baj. Egyébként ilyen fokozatváltásokat láthatunk a videón is, szürkésfekete füst formájában
Aminek a sebességgel arányosan változik a hangja, az a vontatómotor, na ez viszont hiányzik a legtöbb modellből. Mondjuk valószínűleg nem véletlen, mivel a vontatómotornak nem csak a hangszíne, hanem a hangereje is változik, utóbbi többek között a ráadott kakaótól is függ: egy lejtőn lefelé guruló Kocúr alapjáraton ketyegő motorral szinte lopakodik, míg ellenkező irányban a dübörgő dízel mellett szinte ordítanak a villanymotorok is - na ezt modellezze le valaki!
Ui.: még mielőtt a vasútgépészetben nálam jártasabbak tökön szúrnák magukat, szólok, hogy én pft-s vagyok, csoda, hogy ennyit megértettem dízel-elektromos erőátvitelből |
(#35397) zsolesz74 válasza sunocske hozzászólására (#35396)
|
Válasz •
|
Júl 6, 2014 |
|
És ahhoz képest, hogy pft-s vagy, nagyon jól leírtad a lényeget. Ennyi!
Valami ilyet mondtam én is telefonon Árpinak!
Ez a hang nincs jól megcsinálva. A fokozatokat, amit te is említettél egyáltalán nem tették bele. OK! Kettőt.
De ha nincs meg a fokozatosság, nem is lehet áttekerni négyet, ötöt!
Szerintem ez kifejezetten béna! |
(#35398) zsolesz74 válasza Fordítókorongos hozzászólására (#35394)
|
Válasz •
|
Júl 6, 2014 |
|
Szia Árpi!
Dávid leírta, hogy kellene működnie. Nem két fokozattal, ez mindent elmond.
Vagy már megint nem jól állítottad be a CV-ket! Te kis csalafinta!
|
(#35399) etwg válasza sunocske hozzászólására (#35396)
|
Válasz •
|
Júl 7, 2014 |
|
A vontatomotorok hangja majdnem elveszik az áttétel meg a diesel csörömpölése mellett, söt a legujabb mozdonyokban (AC) motorok szinte hallhatatlanok. (Összehasonlitva egy jo pesti villamossal ). És valoban ugy van ahogy irod, hogy a dieselt felpörgetik közel a maximumra, és más modon ( elektronikusan stb ) szabályozzák a motorokba juto teljesitményt. Igy a diesel hangja nem okvetlenül követi a mozdony sebességét vagy mozgását. Ahogy a filmen is lehetett látni, és ahogy ez CKD mozdonyokon jellemzö, hogy induláskor felpereg nagyon a mozdony ( kell a sok áram), de utánna visszaszabályoz, azaz hangeröben inkább "lassul, csendesedik" . Ez nagyon jol megfigyelhetö északi szomszédainknál a tolato pu.-kon. Ott néha olyan hangokat hallani, mintha világrekordot akarnának dönteni, s amikor odanézel akkor látod, hogy a mozdony éppenhogycsak cammog néhány vagonnal a guritodomb irányába.
Ezt valoban nem egyszerü igy lemodellezni, mert nem igen lesz hihetö a hanghatás. |
(#35406) sunocske válasza etwg hozzászólására (#35399)
|
Válasz •
|
Júl 7, 2014 |
|
Ezen a videón jól észlelhető, amiről írtam. Egyből egy szép kigyorsítással kezdődik.
4:30-nál meg a hídon a kocsik zaján kívül szinte csak a vontatómotorokat hallani. 12:30 után meg egy szuper kigyorsítás, szintén ordító motorokkal
Bővebben: Link |
(#35407) etwg válasza sunocske hozzászólására (#35406)
|
Válasz •
|
Júl 7, 2014 |
|
Amit föleg hallani az a motoráttétel (folyamatos bugás) - ami valoban szinkronban van a sebességgel, de alacsony sebességen alig hallani. A hangot a fogaskerekek egymáshoz csapodása kelti - ezért tünik folyamatos bugásnak.
Szoval nem egyszerü a hang modellezése. ( illetve nem fog sok embernek hihetönek tünni).
Kb. Ezt kellene megvalositani:
1. indulás ( a fokozatok elsö negyede) a dieselmotor felbug, majd amikor eléri a szekvencia végét, a diesel lehalkul és megjelnik a motorok bugása.
2. Menet, a diesel középfokozaton bug a vontatomotorok lesznek hangosak.
3. Minden fokozatváltozásra esetleg felbúgatni a dieselt.
4. Ha van a dekodérben visszacsatolás akkor esetleg azt használni a hanghoz ( ha nagy a terhelés akkor a diesel erösebb, na nincs akkor a motorok bugása.
Szoval érdekes feladat lenne, kiváncsi leszek kinek sikerül ezt összehozni ( amugy az amerikai dieselek is nagyon hasonloan müködnek, igy lehet, hogy onnan el lehet majd lesni). |
(#35414) sunocske válasza etwg hozzászólására (#35407)
|
Válasz •
|
Júl 8, 2014 |
|
Na jó, de azok a fogaskerekek egy házban vannak a motorral, nem?
Egyébként igazad van, kicsit pongyolán fogalmaztam. |
(#35415) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#35407)
|
Válasz •
|
Júl 8, 2014 |
|
Már amelyik mozdony ilyen...
Meg még nagyon-nagyon sok kompromisszumot kell megkötni. Eklatáns példa a Taurus, vagyis az ÖBB 1116, DB BR182, MÁV470, stb. Az ESU 3.5-ös hangja, ahol a meginduláskori szólmizálást egyetlen slot-ba sűrítették össze, eléggé illúzió romboló, és Vika barátom ugyan egy kicsit segített rajta, de csodát tenni azzal a dekóderrel ő sem tud (nem is lehet). Fejlettebb dekóderekben (Tran, Zimo) sokkal jobban meg lehet közelíteni a valóságot, mert a gyorsítás nem egyetlen slot-ba van bezsúfolva. Meghallgatható a Zimo honlapján, például. Itt azonban újabb feladattal kellene szembenézni! Ha ÖBB vezér van a gépen, akkor a szólmizálás kb. úgy fut le, ahogy a Zimo vagy a Tran esetében is van, de ekkor tehervonat van a mozdony mögött. Egy ÖBB Regio-Express emletes szerelvényét húzva ez a szólmizálás már lassú lesz. Ha MÁV-os vezér van a gépen, akkor meg a szólmizálás Szonok kijárati jelzőtől a tankolóhellyel egyvonalban ér véget a fűtőház mögött (kicsit túloztam), vagyis húzza a mozdony a szólmizálást, mint a rétestésztát. Ez a jelenlegi technikával modellezhetetlen, hogy megfeleljünk mind a két követelménynek. Ahhoz az kéne, modellvasúti üzemet feltételezve, hogy a CV3-at 0-ra kéne venni, és szólmizálás sebességét attól tenni fügővé, hogy milyen gyorsan forgatjuk a menetszabályzó tekertyűjét. Itt a ROCO Multimaus használókat az őrületbe lehetne kergetni, mert annak a fokozatkezelése igencsak... egyszerű, nna.
Visszatérve a dízelekhez. Tessék kimenni felvenni egy-egy mozdony hangját egy akármilyen eszközzel. Füttyvadász kolléga tanácsait érdemes azért megfontolni. Eddigi tapasztalataim alapján egyetlen mozdony van, aminek a dízelmotor hangján kívül markánsan hallatszik más is. Ez a Szergej, ahol a generátor jól hallhatóan fütyül, sír, ha vesznek ki belőle áramot. Meg talán a 400-as BoBo-knál hallatszik a régi vontatómotor egy kicsit. Minden más gépnél még a légsűrítőt sem lehet kivenni, akkor sem, ha csak alapjáraton ketyeg a dízel, csak a Herculesnél, de az halkabb, mint egy villanymozdony.
De a Taurusnál leírt jelenséget kellene modellezni a hazai kultusz gépnél, a NoHAB-nál is. Nekem van egy komplett felvételem álló helyzetből a gyorsítás a 001-esen. Ebből nagyon szép hangot lehet készíteni, de mire mind a hét fokozatot végigjátsza a hangdekóder, ahhoz a keszthelyi terepasztal is kevés, nem egy házi pálya. Pedig "tolta neki" a felvételkor a vezér, mert kicsit késében volt a Gyertyafény expressz. Szóval nem egyszerű feladat egy modellhangot megcsinálni. Akár tetszik akár nem, össze kell húzni az időt, mert a pálya hossza az messze nem 1:87, vagy 1:120, de nem is 1:220. Ez van. |
(#35422) masTTertape válasza csíkosháTTú hozzászólására (#35415)
|
Válasz •
|
Júl 9, 2014 |
|
Ez két gondolatot ébresztett bennem.
1. Az Esu azóta már kiadta a V4-es Loksound dekódert és a hozzá (folyamatosan) frissített hangkészleteket. A mellékelt képen az aktuálisan letölthető 1116-os hang slot diagramja látható. A jelölt SD slot a gyorsítás, azaz a szolmizálás hangja. Szerény véleményem, hogy ennek sebességfüggő időállandója változtatható - gondolom ezt babrálta meg Vika. Bár az is igaz, hogy nem minden esetben jobb a V4-es hang a 3.5-össel szemben. Klasszikus példa, hogy a fejlesztők, a nagy sietségben az új Szergej hangkészletnél egy szlotba tettek mindent , így alig egy hét elteltével törölték is az újdonságok közül.
De azért politikailag korrektek akkor lehetünk igazán, ha nem a 3.5-ös verziót hozzuk fel példaként, mint az Esu legfejlettebb stációját.
2. Kéretik nem sarkallni a közösséget arra, hogy "akármilyen" eszközzel próbáljanak mozdonyhangot rögzíteni! Persze lehet kísérletezni, de lehangoló lesz az eredmény...
Sokszor átbeszéltük már, hogy ez a művelet nem is olyan egyszerű. Füttyvadász kolléga hangfelvételei kicsit másabb szempontból közelítenek a vasút felé. Ott a vasúti hangok, zajok az azokat körülvevő környezetben hallható állapotukban, egyfajta egységet képezve azokkal jelennek meg. Mint ahogy a külföldi példáknál is remekül megtapasztalható mindez. Az egyik, talán legmarkánsabb összetevője ezeknek a vonat elhaladása, ami sokszor a jól ismert Doppler-jelenséggel párosul, ami meg ugye éppen a modellek hangosításánál nem a legjobb. Eltekintve az egyéb környezeti zajoktól.
Komoly és bonyolult mikrofonozással lehet próbálkozni valós menet közben a mozdonyokon. De ilyenkor belép a szélzaj és egy rakás olyan akadályozó tényező, ami esetleg meghiúsítja a munkát. Aztán ott a vízellenállás a dízeleknél, de szerintem az se kielégítő.
Nem tudom, hogy hol a megoldás, mert eddig nem hallottam igazán jó és a vezetési tulajdonságokhoz igazodó hangdekódert. Meg kell, hogy mondjam, a Tran-ok se remekelnek igazán, de ugyanúgy a Zimo-k sem, ha az ember vájt füllel és mondjuk egy kis valósághűséghez ragaszkodva hallgatja őket. |
|
(#35423) csíkosháTTú válasza masTTertape hozzászólására (#35422)
|
Válasz •
|
Júl 9, 2014 |
|
Az ESU V4-et nem ismerem, azért írtam a 3.5-ről. A gond az, hogy a szólmizálás nyújtását a RailJet indulásától egy hazai vezér által gardírozott tehervonat megindulásáig kell(ene) a Taurus hangjában megoldani. Ez képtelenség, mert a "dó-t", a "re-t" stb. egyenként loop felosztásba kellene tenni, és úgy lejátszani. Ugyanis a RailJet megindulásakor alig egy másodperc jut egy-egy szólmizációs hangra, míg egy RCH-s gabonaszállító fordaszerelevény megindításakor egy-egy hang hosszú másodpercekig is szólhat, ráadásul a megszólalások hossza egyáltalán nem egyforma. Az Általad beszúrt képen az látszik, hogy a gyorsítás hangja egyetlen slot még mindig, és ennek a hossza hiába is változtatható, nem lesz ideális. Ehhez képest a Tran és a Zimo is 3-3 slotba "szórta szét" a gyorsítás hangját, és ezen felül is van egy fokozatváltás, ami szintén egy-egy külön slot mindkét tipusnál. Ez utóbbi hiányzik az ESU-ból. (Csendben jegyzem meg, hogy már a Tran SL51-3, és az SL74 is ilyen volt, a Zimo akkor még nem is létezett, és a csúcs újdonság akkor a LokSound3.5 volt)
Idézet: „2. Kéretik nem sarkallni a közösséget arra, hogy "akármilyen" eszközzel próbáljanak mozdonyhangot rögzíteni!”
Ezt nem is azért írtam, hogy ebből a próba felvételből dekóderhangot lehet csinálni, hanem azért, hogy a kétkedő vegye fel a hangot, és játsza vissza, halgassa meg, hogy dízelmotor hangján kívül mi az ami működik ugyan, de nem hallatszik ki a motorzaj alól. Kísérlet, próba, demonstráció, magáncélra, ha úgy tetszik.
Egyéb iránt:
Füttyvadász honlapja
Idézet: „Nem tudom, hogy hol a megoldás, mert eddig nem hallottam igazán jó és a vezetési tulajdonságokhoz igazodó hangdekódert. ” Nyugi, én sem. A jelenlegi technológiával ez erős kompromisszum. Egy-egy vontatási feladathoz megfelelő lehet, de olyan hangdekóder, ami egyaránt jó kigyorsítási dízel, vagy villany hangot ad akkor is, ha egy nehéz tehervonatot kell vonatni, és akkor is, ha a vezér a "sarokba vágja a kontorollert" három Bhv kocsival, na olyan még nincs. Plusz nehézség az Általad is leírt felvétel készítési akadályok. |
(#35432) zsolesz74 válasza masTTertape hozzászólására (#35422)
|
Válasz •
|
Júl 9, 2014 |
|
Idézet: „De azért politikailag korrektek akkor lehetünk igazán, ha nem a 3.5-ös verziót hozzuk fel példaként, mint az Esu legfejlettebb stációját. ”
Köszönöm, hogy megírtad helyettem.
Én már erre nem is akartam reagálni!
Én is azt gondolom, hogy egy termék jó minősítését nem egy másik folyamatos lehúzásával kell elérni. |
(#35443) masTTertape válasza csíkosháTTú hozzászólására (#35423)
|
Válasz •
|
Júl 9, 2014 |
|
Hidd el, eljön az idő, amikor minden menetfokozatot külön slot-ba lehet majd írni. Az Esu perpillanat nem a meglévő architektúra bővítgetésével van elfoglalva, hanem más területen fejleszt.
De más, pl. hazai cégeknél látható az az igyekezet, hogy a rendelkezésre álló, elérhető árú és már kellően minimalizált alkatrészekbe a lehető legtöbbet beletolják. Konkrétan éppen a Taurus hangmunkáiba láttam bele és annyira ígéretesen bonyolult, hogy még nincs is kész.
Szerintem megvan minden gyártónak és az általuk preferált terméknek a maga előnye és hátránya. Sajnos már-már vallási vitákig fajulhat a felhasználók körében egyes márkák favorizálása, de én inkább azt mondom, hogy sokkal plurálisabban kell szemlélnünk ezt a területet. A vevő első sorban az ár alapján dönt, aztán az ár-szolgáltatás(érték) arány szerint, aztán a support, majd a legvégén a márkajelzés miatt.
Nyilván kevés az a szakember, aki minden gyártó, minden dekóderét behatóan ismeri és úgy tudna objektív véleményt alkotni. Pedig baromi jó lenne minden létező áramkört egyszer kipróbálni... |
(#35445) etwg válasza masTTertape hozzászólására (#35443)
|
Válasz •
|
Júl 9, 2014 |
|
A baj nem egészen ott van, hanem abba az egyre terjedö szemléletben, hogy a drága kuncsaft a kisérleti nyul, majd rajta kikisérletezzük, hogy mi a jo meg mi nem ( közben meg eladunk ebböl a célbol néhány ezer félig kész cuccot, hadd morogjanak, vagy nem) |
(#35458) csíkosháTTú válasza masTTertape hozzászólására (#35443)
|
Válasz •
|
Júl 10, 2014 |
|
Idézet: „Hidd el, eljön az idő, amikor minden menetfokozatot külön slot-ba lehet majd írni. ”
Tudom, nyakig benne vagyok egy ilyen fejlesztésben... |
(#35461) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#35432)
|
Válasz •
|
Júl 10, 2014 |
|
Véletlenül sem "lehúzásból" hoztam fel az ESU 3.5-t. Csak illusztrációként, hogy egy probléma megoldására milyen eltérő kompromisszumok születnek egy-egy gyártó részéről.
De mindenki úgy fejezi le a hírnököt, ahogy óhajtja. Csak ne csodálkozzon később, hogy nem lesz már hírnök, aki információkat visz hozzá. |
(#35473) masTTertape válasza csíkosháTTú hozzászólására (#35461)
|
Válasz •
|
Júl 10, 2014 |
|
A hírnöknek maradjon csak helyén a feje, sőt szükség van minél több hírhozóra, hogy a nyájas felhasználó a lehető legtöbb forrásból kaphassa meg az információkat. |
(#35481) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#35461)
|
Válasz •
|
Júl 10, 2014 |
|
Nem lefejezés! Inkább a hitelesség megőrzése.
Ha egy vevőd ragaszkodik az ESU termékeihez és elégedett vele, akkor lelép tőled, ha mást sem olvas, mint a folyamatos alázást.
Lehet vitázni, hogy az ESU milyen, de piacvezető, ahogy a LENZ is. És itt ennek a megváltoztatására mindannyian kevesek vagyunk.
Félreértések elkerülése végett nincs bennem harag vagy ellenérzés veled szemben, ezért is mondom el neked, ha valami nem tetszik vagy nem értek veled egyet. Ha nem így lenne szóba sem állnék veled! |
(#35482) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#35481)
|
Válasz •
|
Júl 10, 2014 |
|
Amugy nekem is müködésre sikerült birni a barátom ECOs-t. ( lenz kepviselet épitette be és programozta egészen a mult szombatig a cuccot, és nyirta ki a dekodereket)
Az is vagy 4x volt visszaküldve, elintézett egy marék lenz dekodért, aztán kiderült, hogy ez addig fennáll, amig mind a két protokollt nyomja. Szombaton kikapcsoltam a M protokolt azota, megy mint egy oramü. |
(#35489) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#35482)
|
Válasz •
|
Júl 11, 2014 |
|
Ugyan nem ide tartozik, csak annyiban, hogy hangos modellek nyűglődtek vele, de: Märklin Central Station, updatel-ve az ESU programjával. A szitu a következő: vannak a pályán gyárilag hangos Märklin modellek, meg szintén gyárilag hangos ROCO, Gützold modellek is. Utóbbiakban ESU LokSound, és pár ROCO-ban Zimo multiprotokoll dekóderek vannak. MM üzemmódban a Märklin gépekkel semmi baj, annál több a másik kettővel. Próba, Märklin modelleket leszedtük a páyláról, átváltottunk DCC-re, és az ESU-s és Zimo-s dekóderek is szépen "kisimultak: szépen szóltak, nem rángattak gyorsításkor, nem villogtatták a lámpáikat, stb.
Tanulság, legalábbi szerintem: sajnos a Märklin cuccait nem szerencsés hosszú távon keverni másik modellekkel. |
(#35490) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#35481)
|
Válasz •
|
Júl 11, 2014 |
|
Idézet: „Ha egy vevőd ragaszkodik az ESU termékeihez és elégedett vele, akkor lelép tőled...”
Nem nagyon. Ugyanis az ESU-tól max olyan gyári támogatást kapok, hogy a gyárilag hangos Fleischmann mozdony kipurcant hansgzórója helyett tegyek be egy 50Ohm-ost (100Ohm az LokSound3.5 kimenete), és kössek sorba vele egy 47Ohm ellenállást. Hát köszönöm, szépen, ki vagyok vele segítve... Egyébként vannak ügyfeleim, akik használják az ESU termékeit, nagyrészt elégedettek is velük, de, ha gond van, akkor én nem fogok tudni segíteni, csak ritkán. Amit az ESU-ról tudok, azt a tapasztalatot én szereztem meg a műhely praxisában, magamtól. Pont ezért nincs is a műhelyben ESU dekóder, azt mindig a vevő hozza magával, és ebben az esetben a felelősség is az övé. Ami van a műhelyben dekóder, azokról a tudásom egy része saját tapasztalat, de nagyon-nagyon sok tudást kaptam, ha úgy tetszik megtanított rá a gyártó. Nem csak a CT-Elektronik, a másik kettő is.
Hozzám azért jönnek, mert A-tól Z-ig kapnak megoldást a műhelyben. Ha gond lenne a dekóderrel, akkor is ide lehet jönni, garancián túl is bőven, segíteni tudok. Akkor is, ha addig keverik a félhomályban az asztal alatt a vezetékeket, hogy a központ 18VAC bemenetére rákötik a 230V-t. Ilyet az ESU esetében én sajnos nem tudok megtenni, így az ügyfél mehet a boltba, ahol aztán legfeljebb annyit lehet tenni, hogy kiküldik a problémás cucost Ulm-ba.
Mint írtam, az ESU-t a taurus hangja kapcsán azárt hoztam fel, hogy az eltérő probléma kezelést, ha úgy tetszik gyártói filozófiát bemutassam. Az EcOS központ, az olyan, amilyen. Nem vitatom, még jó is. Csak nem laikusok kezébe való. |
(#35491) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#35489)
|
Válasz •
|
Júl 11, 2014 |
|
A barátom esetében is hasonlo jelenségek voltak, és emiatt, meg a halott dekoderek miatt küldözgette vissza a cuccokat és a hivta a szakembereket.
Ha jol tudom egy évig bajlodtak a dologgal, csak azt nem értem, hogy miért nem jutott az eszükbe kikapcsolni a M csatornát. ( Talán azért az egyetlen mozdonyért amiben M dekoder rejtözködött - a többi mind DCC volt, többnyire LENZ). Ö sem tudott átkapcsolni az M mozdonyrol a DCC-re - akkor mindig minden történt, csak az nem aminek kellett volna. Érdekes modon DCC után az M mindig hibátlanul ment.
Hát ezek a mai IT technika nagy kérdései...... |
(#35528) Fordítókorongos hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 13, 2014 |
|
Sziasztok!
A Kocúr hangja nem volt az igazi ,
dekóderét átraktam egy ÖBB 2043-masba.
Ez már egy jobban sikerült (Tran) hang.
Sok funkció van a dekóderen,ezért megcsináltam kapcsolhatóvá a zárfényeket.
A Roco előkészítő paneljein ezt gyerekjáték megcsinálni:
B A , A B forrpontok között át kell vágni a rézfóliát és rá kell forrasztani a funkciókimenetek vezetékeit,a panelon lévő furatokon tudjuk átvezetni felülre.
(Aki nem szereli le az előkészítő panelt,annak újat mutattam,mert az alsó oldalán találkozunk ezzel a zárfény előkészítéssel,biztos van aki még nem ismerte.)
Egyszerű a szerelés:
egyik végébe a dekóder került,másikba a hangszóró,amit egy kis PVC lappal ragasztottam a helyére.
A mozdonyban jól szól a hang,nem rezonál benne semmi.
Nézzétek:
|
|
|
|
2024. Nov, 24. Vas 4:31:53 |
|
Jelenleg 5 fő olvassa az oldalt |
|
|