|
Z méretarányban mindenfélét
|
Témaindító: Zsiti4, idő: Jan 8, 2012
Témakörök:
|
|
(#35936) diesel693 válasza etwg hozzászólására (#35798)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2014 |
|
"azaz szintézis kellene,"
Nem értem hogy ezalatt valójában mit értessz? |
(#35939) csíkosháTTú válasza diesel693 hozzászólására (#35936)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2014 |
|
Azt, hogy a kapcsolóüzemű hálózati táp kimenetének a jeléből elő kellene állítani egy színuszhullámot, hogy aztán ebből egy vegyeshullámú vezérlést lehessen adni a pályára. |
(#35941) diesel693 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#35939)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2014 |
|
Ha ezt megoldani olyan nagy probléma lenne, nem működne rendesen egyetlen a hálózati feszültségről üzemeltetett rádió vagy erősítő sem. |
(#35952) piltdownman válasza csíkosháTTú hozzászólására (#35939)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2014 |
|
Ha már nem lehet valami miatt hálózati trafót használni, DC-ről D-oszt. végfokkal lehet könnyen megcsinálni.
Pl. itt egy rettenetes cucc: Bővebben: D-oszt.végfok |
(#35953) etwg válasza diesel693 hozzászólására (#35941)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2014 |
|
A kapcsolotápban sehol nincs sem szinusz, de még váltoáram sem nagyon ( ilyet legfeljebb a 12V-s világitási trafokban találsz, de ott sem 50 Hz).
Minden normális kapcsolotápnak stabil DC kimenete van szürve és stabilizálva ( különben a többségük nem is müködne). Igy ehhez igen nehéz vegyes áramu szabályzot csinálni.
S nem tudom, hogy mire kellene a szinusz kimenet a hálozati rádiohoz. |
(#35955) FriTTz válasza etwg hozzászólására (#35953)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2014 |
|
Ebből csak egy dolog sülhet ki! |
(#35960) etwg válasza diesel693 hozzászólására (#35795)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2014 |
|
Meg talán egy kicsit keverednek a fogalmak.
Alapjában 2 dologrol van szó:
1. A vezérlési tartomány - azaz gomb minimális és max, allásához tartozo sebesség arány ( a min. állás a mozdony sebességére vonatkozik)
2. A motorba bevitt energia hányadosa
Ebböl következik, hogy a vegyesáramu vezérlés csak az elsö feltételen javit. Azaz a gombbal valamivel nagyobb tartományban tudjuk vezérelni a vonatot, de az indulási fázisban a motor semmivel sem erösebb, mint a sima DC esetén. Azaz megmarad az energiáatvitel bizonytalansága ( pl. 2-3 V alatt nem jut semmi a motor tekercseire - kb ennyi kell a sin/kerék, kefe/kommutátor veszteségeinek a legyözésére, függetlenül attol, hogy félhullámu, vegyeshullámu vagy teljeshullámu a kimenet).
PWM esetén a 2. Pont kerül elötérbe, hiszen az energiáatvitel nagyon finoman és egyöntetüen kezelhetö ( a négyszögjel felülete), és a jel aktiv allapotában (+10V), minden fenti veszteség le van gyözve, igy a kezelési tartomány az elméleti 2-3V alatti tartományban is adott. Azaz az impulzusos vezérlési tartomány gyakorlatilag a 0-tól indul, és a vezérlési tartomány csakis az elektronika függvénye. |
(#35964) diesel693 válasza etwg hozzászólására (#35960)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2014 |
|
Egyáltalán nem vitattam a PWM vezérlés előnyét, csupán két megjegyzést tettem.
1. A PWM rendszernél - szemben a hagyományos vezérléssel - fokozott a motor meghibásodásának veszélye.
2. Amennyiben szándékukban állna, semmi problémát nem jelentene PWM szabályzót gyártani a profi cégeknek.
Miután nem kivánok akadémiai szintű vitába bonyolódni, ezt most befejezem.
(u.i. Az elkerülhetetlenül folytonosan előálló kontakthibák minden vezérlő rendszernél működési hibákat okoznak, ez a modellvasútak legnagyobb átka.) |
(#35972) etwg válasza diesel693 hozzászólására (#35964)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2014 |
|
Nem is volt, csak jo néha ilyen forumokon tisztázni bizonyos kérdéseket ( hiszen közbeszolni nem lehet), hogy minden olvaso tudja miröl is beszélgetünk. |
(#36020) diesel693 válasza diesel693 hozzászólására (#36017)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2014 |
|
Hát igen, ez az igazi.....
Bővebben: Link
Igen, most már tényleg ez az igazi...
Frankye |
(#36027) diesel693 hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 28, 2014 |
|
Köszönöm Frankye!
Nálam ez a linkelés a szűk keresztmetszet.... |
(#36033) etwg válasza diesel693 hozzászólására (#36027)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2014 |
|
Valamitöl még mindig nem megy a video.... |
(#36054) diesel693 válasza etwg hozzászólására (#36033)
|
Válasz •
|
Júl 29, 2014 |
|
Nálad lehet valami hiba, nálam tökéletes.
Nagyon sajnálom. |
(#36055) diesel693 válasza etwg hozzászólására (#36033)
|
Válasz •
|
Júl 29, 2014 |
|
Ha nem működik írd be a YouTube-ba:
Buchenstein Movie és kattins a 14:38-ra. |
(#36057) diesel693 hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 29, 2014 |
|
Érthetetlen számomra, hogy nálunk miért nem terjed sokkal nagyobb mértékben ez a kis helyen is sokat nyújtó méretnagyság.
Bővebben: Link |
(#36060) BaTTka válasza diesel693 hozzászólására (#36057)
|
Válasz •
|
Júl 29, 2014 |
|
Talán mert kicsit el vannak szállva az árai. Ez a fiatal szemnek nem kedvez anyagilag. Az öreg szem meg már nem látja meg |
(#36062) diesel693 válasza BaTTka hozzászólására (#36060)
|
Válasz •
|
Júl 29, 2014 |
|
Minden meggondolt ember a zsebének megfelelően költ a hobbijára.
Láthatod a Fórum indexben hányan vannak akik komplett európai szerelvényeket gyüjtenek hatalmas mennyiségben és ha ezek árát összeadod csillagászati összeget kapsz eredményül.
Másrészt időnkénti vendégeim amikor megtekintik vasútamat, élvezettel nézik az állomási vágányokra bejáró, majd némi tartózkodás után onnan kijáró szerelvényeket, de még sohasem fordult elő hogy valaki lupét kérjen és azzal vizsgálgassa a pályaszámokat vagy azt, hogy működik-e a kilincs a személykocsik ajtóin. Ez a korábbi nagyobb méretnagyságú modelljeim esetén is így volt. |
(#36073) diesel693 hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 29, 2014 |
|
hát ez nem sikerül. |
(#36075) diesel693 hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 29, 2014 |
|
|
(#36076) diesel693 hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 29, 2014 |
|
|
(#36104) Frankye válasza diesel693 hozzászólására (#36073)
|
Válasz •
|
Júl 30, 2014 |
|
Látod, hogy mégis. |
(#36105) diesel693 válasza Frankye hozzászólására (#36104)
|
Válasz •
|
Júl 30, 2014 |
|
Igen. Sajnos az Idézet beszúrása még nem járt sikerrel, pedig pontosan tanácsod szerint jártam el, bizonyára valamit elvétek.
Vagy az első és második, vagy az utólsó lépésnél követhetek el valami hibát. |
(#36146) csíkosháTTú válasza diesel693 hozzászólására (#35964)
|
Válasz •
|
Júl 31, 2014 |
|
Bocsánat János Bátyám!
Csak két kiegészítésem lenne (ami három):
1. jól méretezett PWM hajtás esetén a motorok meghibásodásának valószínűsége nem nő meg jelentősen. (A többiek kedvéért: a PWM csúcsfeszültsége nem lehet nagyobb, mint a sima DC fesz nagysága, vagyis 10V.)
2: A Tillig készít ilyet, Tfi2 a neve, csak nem ontopic méret. Nekünk itt van medvend kolléga, vagy én...
3: a Märklin gyár és az elektronika nevű tudományág nagyon messze esnek egymástól, sajnos |
(#36175) diesel693 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#36146)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2014 |
|
Kedves István!
A 3. megjegyzéseddel kapcsolatban:
Miután én már hosszú ideje Z-vel modellezek nincs semmiféle tapasztalatom a Marklin már igen sok éve gyártott digitális rendszerével kapcsolatban. Tekinve hogy nálunk igen kevesen vasútmodelleznek Marklin H0 modellekkel, hazai véleménnyel sem találkoztam. Kizárólag a Marklin Magazinban folyamatosan megjelenő, vele kapcsolatos cikkeket, ill. ismertetéseket olvasgattam, ezek alapján azonban (legalább is szerintem) nem egy elfuserált, kezdetleges rendszer. Másrészt (ugyancsak szerintem) ha az lenne, nem tudnák Nyugateurópában évtizedek óta sikerrel és hatalmas mennyiségben eladni.
Ezek alapján ebben (3.) nem értek veled egyet. |
(#36176) diesel693 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#36146)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2014 |
|
És pótlólag:
"....a motorok meghibásodásának valószínűsége nem nő meg jelentősen."
Pistikém!
Ez azért nem egy abszolút meggyőző és megnyugtató cáfolat! |
(#36198) etwg válasza diesel693 hozzászólására (#36176)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2014 |
|
A motorok meghibásodása inkább azok minöségére vezethetö vissza mint a PWM-re. Azaz ugyanazok a motorok sima DC-vel hajtva is tönkre mennek amennyiben a teljesitményük határán hajtod ( legalábbis a nagyobb méretarányokban ilyen tapasztalataim vannak). |
(#36204) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#36198)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2014 |
|
A műhelyben az eddigi motorcserés Z modellek mind gyári Märklin trafóról mentek. PWM-es még nem volt itt ilyen hibával. (A videómagnókban sem a motorok mentek tönkre átlalában, pedig ott is a komolyabbakban bizony PWM szabályzás van, a pontosság miatt.)
No, ennyit az elméletről, meg a gyakorlatról...
Egyébként szerény meglátásom szerint ez a "PWM-mel gyorsan leégnek a motorok" szemlélet abból táplálkozhat, hogy láttam már olyan digisre átépített, jobb sorsra érdemes Märklin miniclub modellt, amit egy Trix Mobile Station-nal vezéreltek. DCC-ben a sínfesz effektív értéke 18V, a többit mindenki képzelje el magának. Sok gyári PWM vezérlő is egy sima stabilizálatlan tápról megy, aminek aztán üresben alaposan fel is megy a csúcsfeszültsége a sínen. Egy Z modell meg ugye 10V-os, és, ha csak egyetlen van a pályán, akkor a PWM csúcsfeszültsége bőven több lesz a felső határnál. Így aztán persze, hogy gyorsan sülnek a tekercsek az aprócska motorokban, meg szikrázik a kommutárot/kefe kapcsolat, mint a "hajderménkű"... Aztán lehet felállítani téveszmét, hogy a PWM öli a motorokat...
János Bátyám!
Az a cég, amelyik úgy ad el digitális vezérlő központokat (Trix Mobile Station, illetve Märklin Mobile Station, és Mobil Station2, hogy csak ezeket említsem), hogy azokban nulla, azaz zéró a sínkimenet rövidzárlatvédelme, valamint a sínfeszültség értéke a terhelés mértékében változik pillanatról pillanatra 15-22V között, annak halvány fogalma sincs egy tisztességes elektronikáról. Az a cég, amelyik úgy ad el méregdrágán digitális, hangos modelleket, hogy azok néhány üzemóra után felmondják a szolgálatot egy bután beépített alkatrész miatt, aminek a hibájára nekem kellett rájönnöm a garancia időn belül, mert sem Győr, sem Göppingen nem találta a megoldást (most nem a szervízesek a hunyók, őket nem bántom, mert nekik nincs idejük órákat bajlódni egy modellel!), annak nem sok köze van a mi szakmánkhoz. Egyszerűen aláméreteztek egy SMD alkatrészt, pontosabban nem azt kellett volna betenni, amit használtak, használnak. Ráadásul a hangdekóder, amiket alkalmaznak, saját ID számon, az messze a leggyengébb a piacon, a kínai, műanyag játékvasút szintjén van. Sajnos az utóbbi időben, amióta a Central Unit eltűnt, azóta rosszabbnál rosszabb cuccokkal etetik a Vásárlókat. Az elektronikai tervezőik koptathatnák még az iskolapadot nyugodtan.
Félre ne értsd! Szeretem én a Märklint, de az említett okok miatt az elektronikáikat tisztelni nem fogom, mert lassan a nagyobbik fiam jobbat csinál. Sajnos fenntartom, amit a korábbi hozzászólásom 3. pontjában állítottam. |
(#36575) diesel693 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#36204)
|
Válasz •
|
Aug 15, 2014 |
|
Pistikém!
A 40-es...50-es években a Marklinnel kezdtem, miután akkortájt más nem is volt nálunk.
Később egy kicsit TT-ztem, majd hosszabban N-eztem, 1973-ban a Z-vel visszatértem a Marklinhez. Miután úgy gondolom nekem már sok úgysincs hátra, most már kitartok mellettük. |
(#36577) csíkosháTTú válasza diesel693 hozzászólására (#36575)
|
Válasz •
|
Aug 15, 2014 |
|
Persze, csak az elektronikáikat kell messzi ívben elkerülni, mert hajítófát sem érnek. |
(#36720) diesel693 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#36577)
|
Válasz •
|
Aug 20, 2014 |
|
Névnapod alkalmával kivánok jó egészséget és eredményekben gazdag hosszú boldog életet! |
(#37674) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 21, 2014 |
|
Két hónapja senki semmit ..... |
(#37702) diesel693 válasza róbertke hozzászólására (#37674)
|
Válasz •
|
Szept 22, 2014 |
|
Bizonyára mindenki Thaiföldön vagy az Azori-szigeteken nyaralt. |
(#37706) Frankye válasza diesel693 hozzászólására (#37702)
|
Válasz •
|
Szept 22, 2014 |
|
Esetleg a járda-szigeteken... |
(#37718) etwg válasza diesel693 hozzászólására (#37702)
|
Válasz •
|
Szept 22, 2014 |
|
Ki az a bolond aki nyáron Thaiföldre menne? Ott még decemberben is höség van , nyáron meg ez viz formában döl az égböl...... |
(#38214) diesel693 válasza etwg hozzászólására (#37718)
|
Válasz •
|
Okt 8, 2014 |
|
Igazad van, úgy látszik mindenki bele is pusztult.... |
(#39384) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 14, 2014 |
|
Mielőtt teljesen leállnánk...
A képen, a két pénzérme között az a kis valami a Tran DCX77z mozdonydekóder. |
|
(#39483) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#39384)
|
Válasz •
|
Nov 17, 2014 |
|
Na ne már, ezzel még digi kuplungot is lehet kezelni? |
(#39876) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#39384)
|
Válasz •
|
Nov 28, 2014 |
|
Ugyanez a dekóder, beépítve a Märklin BR96-ba. Csak elektromosan kellett beavatkozni, reszelni, marni nem szükséges, a gyári konstrukció, és a modell tömege is változatlan marad. |
|
(#39997) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 3, 2014 |
|
|
(#39998) seboki hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 3, 2014 |
|
Sziasztok
Olvasva a hozzászólásokat, jelezném már van szerény személyembe maerklin-es digites.
Pár évet kihagytam, de most újra kezdek belerázódni.
Azért nem olyan szörnyű a rendszer. |
(#40001) csíkosháTTú válasza seboki hozzászólására (#39998)
|
Válasz •
|
Dec 3, 2014 |
|
Szia!
Kicsi lesz Neked ez a topic...
1:220 |
(#40002) seboki hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 3, 2014 |
|
Miért a dekóderbe belefér a mozdony. |
(#40003) seboki hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 3, 2014 |
|
Gyűjteményem egy darabja és Z. |
|
(#40059) Poki_Z hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 6, 2014 |
|
Sziasztok, üdvözlök minden modelleZőt!
Regisztráltként új vagyok, ellenben egy ideje már olvasgatom a fórumot. Elsőnek úgy éreztem hogy hirtelen felindulásból, de lassan inkább már konkrét elhatározásból úgy döntöttem, hogy fiatalkori H0 terepasztalom után (amit fájó szívvel, de helyszűke miatt el kellett adnom), újra nekilátok modellezni, mégpedig az azóta is fennálló helyszűke miatt most Z méretben
Mivel az elektronikához nem sok közöm van, rengeteg kérdést fogok feltenni, ha nem bánjátok
A terepasztal építését terveim szerint dokumentálni fogom, esetleg felrakok majd ide is néhány képet.
Elsőként annyi kérdésem lenne, hogy egy várhatóan 60 x 200 körüli, hosszúkás asztalon milyen stílusú pályarendszert célszerű építeni?
Sajnos ebben a méretben a fővonalas, IC jelleg a szűk fordulókör miatt talán életszerűtlennek hatna pl. a kanyarban erősen belógó személyvagonok miatt, így más alternatívát keresek, de teljesen elbizonytalanodtam.
Dízel/villanyüzemet szeretnék modellezni, többvágányos fővonallal de lehetőleg szintkülönbség mentes asztalon, ahol sűrű vágányhálózat és rengeteg tolatási lehetőség van, esetleg félig ipartelep/kikötő/reptér...
Túl nagyok az igények egy ekkora asztalhoz?
Várok minden kritikát, tanácsot, megjegyzést és előre is köszönöm |
(#40060) csíkosháTTú válasza Poki_Z hozzászólására (#40059)
|
Válasz •
|
Dec 6, 2014 |
|
Üdv köZtünk!
Az a 60cm eléggé keskenynek tűnik. Nem lehetne egy kicsit szélesíteni? Mondjuk 70cm?
ICE vonatok valóban nem túl szépek lennének. Szerintem szúrd ki Magadnak a IV. korszakot, '70-es - '80-as évek. A tehervonatoknál nem annyira feltűnő, hogy nagyon belógnának, a személyvonatokat meg letudhatod a rövidebb kocsikkal is (Umbauwagen-ek). |
(#40061) Poki_Z válasza csíkosháTTú hozzászólására (#40060)
|
Válasz •
|
Dec 6, 2014 |
|
Egyelőre még csak én döntöttem el, itthon nem beszéltünk róla hogy én újra nekilátok a modellezésnek
Végignézve a lehetőségeket, 2 variáció esélyes.
Az egyik a már említett 60 széles és max 230 centi hosszú, de ahogy nézem egy 100 x 200-as, ami a könyvespolc mögött tökéletesen elfér egy keretben, alul kerekekkel kihúzható lenne és középen egy tengely mentén vízszintesbe forgatható talán kellemesebb lenne...
Ebben az esetben bármit meg tudnék valósítani, elővárosi forgalom, stb.
Szimpatikusabb is lenne, ha tudnék egy viszonylag rendes iparterületet is létrehozni, esetleg egy pár vágányos rendezőt...
A H0-hoz képest biztosan izgalmasabb forgalmat és terepet tudnék készíteni, az a 90 x 190 nem túl fantáziadús pályát rejtett, bár nem volt olyan rossz.
Neki is látok pár pályatervnek a 100 x 200-as méretben
Síneket és egyéb felszereléseket hol érdemes venni, az Alagútnál?
Máshol nem nagyon találtam Z-t itthon, a külföldi meg annyival nem olcsóbb mint az új... |
(#40074) pinyo39 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#40060)
|
Válasz •
|
Dec 6, 2014 |
|
Mester!
Egy régi 89-es. valószínűleg menetzárlatos tekercs cseréjét bevállalnád?
Köszönettel: Zsolt. |
(#40081) zsmarklinz válasza Poki_Z hozzászólására (#40061)
|
Válasz •
|
Dec 7, 2014 |
|
Sziasztok!
Én is új vagyok itt a fórumon. Az én pályám is viszonylag keskeny, 90x280
Beszerzés: sokan tartanak a külföldi beszerzéstől. Szerintem az EU-ból nem sok kockázatot jelent. Ha nem sürgős a beszerzés akkor elég jó áron lehet venni síneket, mozdonyokat stb. Utoljára elektromos 2 db elektromos váltót vettem 5500 ft-ért. Itthon 24.800 ft lett volna. Ráadásul kaptam még ajándékba 2 db 8505-öt is.
üdv
Zs
|
(#40097) csíkosháTTú válasza pinyo39 hozzászólására (#40074)
|
Válasz •
|
Dec 8, 2014 |
|
Hali!
Az nem biztos, hogy menetzárlat, lehet, hogy csak az olajos szénkefepor eltömte a légréseket a motor kommutátor lemezei között. Nagyító alatt ki kell pucolni.
Ha mégis leégett a forgórész, akkor az sajnos motorcsere.
Hozd el, megnézem. Ha javítható, akkor az gyorsan készen van, ha cserélni kell a motor, akkor arra sajna várni kell, ilyenem nincs most a műhelyben. |
(#40617) diesel693 válasza zsmarklinz hozzászólására (#40081)
|
Válasz •
|
Dec 26, 2014 |
|
A 90x280cm-es modellasztal méret Z méretnagyságban igen tekintélyesnek számít. Ha jól tervezett pályát építessz szenzációs játékot biztosíthatsz.
Hajrá! |
|
|
2024. Nov, 19. Kedd 23:13:41 |
|
Jelenleg 6 fő olvassa az oldalt |
|
|