|
TT klubtopic
|
Témaindító: sunocske, idő: Okt 1, 2012
Témakörök:
|
|
(#38096) sunocske válasza BR95 hozzászólására (#38092)
|
Válasz •
|
Okt 3, 2014 |
|
Azaz rostély |
(#38103) Orpolyas válasza masTTertape hozzászólására (#38087)
|
Válasz •
|
Okt 3, 2014 |
|
De nem a teljes felirat, de mindegy, begépelem félkövér DIN Engschrift betűtípussal. Azt használta 1920 óta a DRG (és én erre még csak most találtam rá). |
(#38104) Orpolyas válasza Orpolyas hozzászólására (#38103)
|
Válasz •
|
Okt 3, 2014 |
|
Bocsánat, ha jól értettem második próbálkozásra, 1920-ban csak a különböző német vasutak egyesültek DRG-vé és rá pár évre szabványosították a DIN Engschriftet. forrás |
(#38105) BR95 válasza Orpolyas hozzászólására (#38104)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
A 81-es "Egységmozdony" (Einheitsdampflokomotiv), tehát szabványos feliratok kerültek rá, hisz nem a Länderbahn-októl vették át. Ráadásul ugye '28-tól gyártották, tehát volt idejük áttérni a megfelelő betűtípusra. |
(#38106) csíkosháTTú válasza Orpolyas hozzászólására (#38104)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
Persze, innen ered a korszakok (Epoch, vagy röviden Ep.) felosztás is.
Ep. I.: a vasút kezdeteitől nagyjából 1925-ig. Eddig voltak önálló tartományi vasutak a németeknél. Külön bajor, porosz, száz, würtembergi, pfalzi, mecklenburgi, badeni, stb.
Ep. II.: Az egséges német vasút, vagyis a DRG megalapításától a 2. Világháború végéig.
Ep. III.: a két német vasút korszaka 1970-ig, a komputeres számozás bevezetéséig. Eddig voltak a villanygépek az Exx, a dízelek meg a Vxx sorozatjellel.
Ep. IV. 1970-től 1990-ig a két német vasút már a komputeres számozással. Az NDK-ban a DR-nél a dízelek BR1xx, a villagygépek a BR2xx sorozatban, az NSZK DB-nél pont fordítva.
Ep. V.: 1990-tól, az egységes német vasút, a DB AG létrejöttétől a magánvasutak megjelenéséig.
Ep. VI.: napjaink vasútja.
A DRG egyik első dolga az volt, hogy létrehozták az "Einheitslok" rendszert, vagyis a sok különboző tartományi mozdonyok helyett egységesítik a gőzösöket, hogy valahogy kordában tudják tartani a sokféle mozdony tetemes karbantartási költségeit, és sokszor nagyon eltérő üzemeltetési feltételeket. Az első egységmozdony a gyorsvonati BR01 volt. A BR81 is ennek a kornak a terméke, 1927-től. Ha kicsit jobban megnézed a következő mozdonyokat: BR24, BR64, BR86, BR80, BR81, akkor eléggé sok hasonlóságot fedezhetsz fel közöttük. Pl.: vezérállás. A tartományi korból megörökölt gépek ettől azért alaposan eltérnek: lásd pl. a BR92.65-öst, hogy a topicnál maradjunk, vagy a most megjelent Tillig BR38-ast, az egykori porosz P8-ast. |
(#38107) etwg válasza BR95 hozzászólására (#38105)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
Csak egy megjegyzés a margora.
Az Einheit valoban egységet is jelent, de megint a magyar forditás ördöge szolt közbe, mert lehet egyen is. Márpedig az egyenmozdony szerintem sokkal jobban irja le a tényeket, mint az egységmozdony. A katonák is egyenruhát hordanak nem egységruhát - talán azt is, de abban nem vagyok otthon. |
(#38108) BR95 válasza etwg hozzászólására (#38107)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
Igazad van!
Mea culpa, mea maxima culpa. |
(#38111) sunocske hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
Sziasztok,
Egy kicsit a Ks/Lgs kocsi témában felkavarnám a társaságot
Ugye a múltkorában egyszer-kétszer szóba került, hogy a Tillig által gyártott és forgalmazott Ks/Lgs kocsik nem egészen olyanok, mint a MÁV-nál használatos típus.
Ez a Tillig-féle
Ez pedig az SDV terméke
Igaz, hogy ezt nekünk kell összerakni, de a képeket elnézve megérne egy próbálkozást. Most speciel keresem, hogy hol érhető el és mennyiért
Megtaláltam, a mojett.cz webshopján keresztül elérhető |
(#38113) etwg válasza BR95 hozzászólására (#38108)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
Ez nem közvetlenül neked szolt, hanem inkább általános megjegyzés volt - máshol is hallani, olvasni.
|
(#38122) BR95 válasza etwg hozzászólására (#38113)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
Ok, elsikálva.
Mondjuk nekem kézenfekvőnek tűnt az egységmozdony is, mintha csak az egységesített rövidülése lenne... De legtöbbet a német alakjában használom a megjelölést. |
(#38125) masTTertape hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
|
|
(#38126) Orpolyas válasza BR95 hozzászólására (#38105)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
Az, hogy einheitslok szerintem nem tartalmazza a betűtípust, hiszen a DIN Engschrift betűtípust úgy általánosan a közlekedésben rendszeresítette Németország. Ugyanezen betűkkel vannak az autópályán a táblák jelölve, stb. CsíkosháTTú barátunknak van igaza. De einheitslok a mi nagy szovjet "ajándékunk" is, az 520-as, ami honi nevén Br 52. |
(#38128) BR95 válasza masTTertape hozzászólására (#38125)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
Hosszú közös, boldog vonatozást kívánok az élet vágányán! |
(#38130) BR95 válasza Orpolyas hozzászólására (#38126)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2014 |
|
Valóban.
Egy kis méretezési segítség (németül):
Eigentumsschild (Schrift DIN 1451)
Schild: Höhe 100 mm, Breite 600 mm
Schrifthöhe 60 mm
Betriebsnummer
Schild: Höhe 200 mm, Breite min. 600 mm
Schrifthöhe: 130 mm
Gattungsschild
Schild: Höhe 135 mm, Breite 280 mm, bei Tederlok auch 300 mm
Schrifthöhe (z. B. S 35.20): 100 mm (S), 50 mm (35), 30 mm (17)
RBD und Bw (Schrift DIN 1451)
Schild: Höhe 60 mm, Breite je nach Schriftzug
Schrifthöhe: 35 mm |
(#38133) róbertke válasza masTTertape hozzászólására (#38125)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2014 |
|
Gratulálok!!! Sok boldogságot kívánok!! |
(#38136) maTTato válasza masTTertape hozzászólására (#38125)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2014 |
|
Szívből gratulálok és hosszú, boldog együttlétet kívánok!!
OFF
Attila mintha citromba harapott volna... |
(#38139) sunocske válasza maTTato hozzászólására (#38136)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2014 |
|
Biztos nem mondták neki, hogy a söröspohár szélén a citromkarika csak dísz, nem muszáj megenni
Egyebekben pedig kis feleségemmel gratulálunk a házasok klubjába újonnan felvételt nyert sporttársaknak! |
(#38141) hoTTo válasza maTTato hozzászólására (#38136)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2014 |
|
Jó kis cikket kerekítettetek az indóházba az épületekről. Ehhez is gratula! |
(#38142) Frankye válasza masTTertape hozzászólására (#38125)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2014 |
|
Miért legyen Neked jobb. mint nekünk?
Sok-sok boldogságot! |
(#38148) Orpolyas válasza BR95 hozzászólására (#38130)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2014 |
|
Köszi a méreteket, de sikerült lemérnem egy selejtes kaszniról. Anno pontosan marták a modell szerszámát, mert én is kb. ezeket mértem. Az olvashatóságot szem előtt tartva a BW Oldenburg -Hbf tábla nagybetűinek magassága megegyezik az RBD Münster táblán lévő kisbetűk magasságával. |
(#38152) FriTTz válasza masTTertape hozzászólására (#38125)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2014 |
|
|
(#38155) maTTato válasza hoTTo hozzászólására (#38141)
|
Válasz •
|
Okt 5, 2014 |
|
Köszönöm!
Ennek örömére gyorsan összedobtam egy III. osztályt.
|
|
(#38159) rwirtz válasza maTTato hozzászólására (#38155)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Szép, mint a többi! |
(#38160) Frankye válasza maTTato hozzászólására (#38155)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Hűha! |
(#38163) csíkosháTTú válasza Orpolyas hozzászólására (#38126)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Az igaz, hogy nagyban hasonlít az einhetslok mozdonyokra a MÁV 520. sorozat (Hruhcsov dízelnek is hívták). De a németek nem sorolják egyértelműen ide a BR52-es. Ez ugyanis hadi mozdony, a BR50 egyszerüsített kivitele. (Lásd még a "túloldal" ilyen gőzösét, amit idehaza 411. sorozatként, "Trumann" becenéven ismernek sokan.) Sok példányban épült, és valóban nagyrész egységesített alaktrészekből. Két nagyobb sorozatban épült hadimozdonya volt a németeknek, a már említett BR52, és a valóban einhetslok BR86.
Egyszerűsített kivitel ide, vagy oda, a BR52-esek azért jócskán túlélték a nekik szánt élettartamot. Amíg az amerikai eredetű MÁV 411-esek már "vígan" rozsdásodva, leállítva várták sorsuk beteljesülését, addig a német gépek még elég tekintélyes darabszámban koptatták a síneket! Ennek az lehetett az oka, hogy sok volt belőlük sok országban, a másik, hogy a DR nagy darabszámban építette át őket az új kazánnal. A BR52.80 "REKO" sorozat tagjai még a '80-as években is húztak tehervonatokat. |
(#38164) csíkosháTTú válasza masTTertape hozzászólására (#38125)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Gratula! |
(#38166) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#38163)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Steve
a BR86-s nem volt hadimozdony. (ahhoz tul kicsi volt).
A hadimozdonyok a BR52 és a BR42-esek voltak.
Volt még egy sereg egyszerü kis mozdony (3-4 tengelyes), de futotengely nélküli helyi tolatásra stb. különbözö hadiipari gyárakban.
A BR86 csak Einheitlokomotive volt.... |
(#38168) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#38166)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Valahol láttam, vagy olvastam, hogy a BR86-t csinálták ÜK kivitelben is. Lehet, hogy ez zavart be... |
(#38169) masTTertape hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Köszönöm mindenkinek! |
(#38170) masTTertape válasza csíkosháTTú hozzászólására (#38168)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
A 64-es lehetett nem? |
(#38171) masTTertape válasza csíkosháTTú hozzászólására (#38163)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
És, ha jól tudom, az 520-asokért rendesen fizettünk, nem pedig ajándék volt. Igaz, hogy Ikarus busszal, konzervvel, meg mindenféle javakkal ellentételeztük a deal-t. Alapjában érthető, hisz egy oldalon harcoltunk azokkal, akiktől rekvirálták őket. |
(#38172) csíkosháTTú válasza masTTertape hozzászólására (#38170)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Eugen!
Itt a "zavarforrás":
Idézet: „Ab 1942 wurde sie in einer vereinfachten Form als Übergangskriegslokomotive (ÜK) gebaut. Dabei war der Entfall der zweiten Führerstandsseitenfenster, sowie die als Scheibenräder ausgeführten Laufräder am augenfälligsten.”
Itt olvastam:
86-os
Gábor!
Nem, a " Bubikopf" esetében nem olvastam ilyesmit. |
(#38174) BR95 válasza BR95 hozzászólására (#38173)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Zavar Nr.2.:
Im Zweiten Weltkrieg stieg der Bedarf an Triebfahrzeugen, insbesondere Güterzug-Lokomotiven, enorm an. Um die Produktion der Einheits-Baureihen 44, 50 und 86 zu beschleunigen, wurden diese Baureihen ab 1941 in vereinfachter Form ausgeliefert und als Übergangskriegslokomotiven (ÜK) bezeichnet. |
(#38175) sunocske válasza csíkosháTTú hozzászólására (#38163)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Ha már 411-es. Ebben a videóban többször feltűnik a külföldre szakadt eredetileg 411,144-es pályaszámú mozdony 6046 számon. Rajta kívül még három (igazából két és fél: a 411,388 felújítás alatt, a 411,380 és egy harmadik 411-es alváz alkatrészbázis gyanánt) mozdony került Angolországba. Rajtuk kívül még két lengyel, egy kínai és egy olasz/görög gép lelhető fel különböző állapotban. A háború után ugyanis az összeset felújították és átszállították Európába, Angliában egy sem maradt az eredeti gépek közül. |
(#38176) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#38172)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Abban az idöben minden mozdonyt alkalmassá kellett tenni a háborura. Igy tüntek el roluk a lámpák, ablakok stb. De ez nem fedi le a Kriegslokomotive fogalmát, amit nagyon sporolosan és a lehetö leggyorsabban kellett épiteni. |
(#38177) rwirtz válasza M298 hozzászólására (#38026)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
István, megkaptad a jelentkezésünket csütörtökre (Feri + én is mennénk)? Lesz akkor a kihelyzett klub?
Kösz, Robi |
(#38179) M298 válasza rwirtz hozzászólására (#38177)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Igen, mostanra jött össze 10 érdeklődő, gondolom a modulos csapat nem jelentkezik, mert eleve ott van és dolga van. Elméletben rendben, elküldtem a neveket a Parkba, gondolom hamarosan írásban is engedélyező választ kapok. |
(#38180) maTTato válasza M298 hozzászólására (#38179)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Kedves István!
Legyél szíves engem is beírni, remélhetőleg oda tudok majd menni. |
(#38181) maTTato válasza rwirtz hozzászólására (#38159)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Reméltem is hogy tetszik, mert éppen a tied. |
(#38190) Gashpy válasza M298 hozzászólására (#38179)
|
Válasz •
|
Okt 6, 2014 |
|
Igen, ott leszünk és én pl éppen ezért nem jelentkeztem.
Viszont ha minden jól megy, csütörtök délután már járnak a vonatok.
És nagyon remélem, hogy a klub többi része is csatlakozik majd hozzánk (ha lehet) |
(#38204) M298 válasza maTTato hozzászólására (#38180)
|
Válasz •
|
Okt 7, 2014 |
|
10.09-én 16.30-tól 18.00-ig a Vasúttörténeti Park Kandó terme a BTTB havi találkozók egyedi, kihelyezett helyszíne lesz. A jelentkezők nevei a portaszolgálatnak kiadva. Igazolványt kérhetnek, de szerintem elegendő lesz a név bemondása az egyeztetéshez. Elvileg a TEMOFESZT utolsó műveleteit végzik már ebben az időben, hogy oda kell-e segítség, van-e lehetőség a bejutásra, mennyire átjárható, erről nem tudok nyilatkozni. |
(#38206) Orpolyas válasza masTTertape hozzászólására (#38171)
|
Válasz •
|
Okt 7, 2014 |
|
Én úgy tudom, hogy hadi zsákmányként szolgált a Szovjetuniónak, aztán amikor rájöttek, hogy széles nyomtáv van náluk, inkább szétosztogatták a megszállt országok között. Persze lehet, hogy nem ingyér. |
(#38208) Váltógyártó hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 7, 2014 |
|
Ismét közzé teszem tavalyi felhívásomat, miszerint a fórumozók a Temofeszten egy kis kitűzőn viseljék a nicknevüket (már persze aki kilátogat), esetleg az igazit is, ha nem szégyenlik! |
|
(#38210) hoTTo válasza Váltógyártó hozzászólására (#38208)
|
Válasz •
|
Okt 8, 2014 |
|
Engem is felismernek sokan, de jó ötlet, kiírom magamra a nevem |
(#38211) Váltógyártó válasza help-ez hozzászólására (#38209)
|
Válasz •
|
Okt 8, 2014 |
|
Én persze, hogy megismerlek, de szerintem személyesen sokan nem ismerjük egymást |
(#38212) csíkosháTTú válasza Orpolyas hozzászólására (#38206)
|
Válasz •
|
Okt 8, 2014 |
|
Ezért becézték az akkori szovjet vezető után...
Valóban hadizsákmányként kerültek BR52-esek a Szovjetunióba. Van egyébként normál nyomtávjuk is, többek között Kalinyingrád (korábban Königsberg) területe körül is. A MÁV-hoz és a GYSEV-hez is a Szovjetuniból kerültek ezek a mozdonyok, tehát nem közvetlenül a németektől. Meglehetősen későn egyébként, ha jól tévedek 1963-ban vettük őket, a dízelesítés már a nyakunkon volt. Csakhogy a "béketábor" vezető ereje tankot ugyan tudott építeni, de megfelelően erős dízelmozdonyt akkor még nem. 1964-től jöttek is az M61-esek... |
(#38216) Uplink hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 8, 2014 |
|
Lehet, meg a holnapi kihelyezett topiktalalkozora jelentkezni?
Ha mar ennyi ido utan felbukkantam?
Udv,
LAci |
(#38218) Orpolyas válasza csíkosháTTú hozzászólására (#38212)
|
Válasz •
|
Okt 8, 2014 |
|
jah... ha már mindenképpen "nyugati" mozdony kellett, jöttek volna inkább a Krauss-Maffei V300-asok (V200 hattengelyese) amik szintén M 61 sorozatszámot kaptak volna (azt szívesebben látnám a füstiben a hétvégén bajszos festésben). Csak akkor kedvenc NDK-s gyártónk ismét csalt volna, nem csak az ablak formájával, hanem a tengelyek számával és a LÜP-pel is mintegy 16 mm-t No, de láttunk már ilyesmit Ludmilla esetében is... ott csak a tengelyek száma stimmelt |
|
|
2024. Nov, 26. Kedd 5:32:58 |
|
Jelenleg 6 fő olvassa az oldalt |
|
|