|
TT klubtopic
|
Témaindító: sunocske, idő: Okt 1, 2012
Témakörök:
|
|
(#45674) Gashpy válasza angyal.marci hozzászólására (#45664)
|
Válasz •
|
Júl 23, 2015 |
|
Néha bejöhet a hasraütés is... :-p 3 |
(#45676) etwg válasza csabeszq hozzászólására (#45669)
|
Válasz •
|
Júl 23, 2015 |
|
Megint kevered a Gizikét a gözekével. A DCC meg az EMF nem ugyanaz, söt. Az EMF az analog kor szüleménye, csak a digitális (PWM) vezérlésben is jol használhato.
(Igy került a DCC-be, amikor annak SW fejlesztöi is felfedezték a régota ismert eljárást. Sajnos nálad is gyakran az a helyzet, hogy ujra találod fel a kereket)....
|
(#45677) csíkosháTTú válasza csabeszq hozzászólására (#45669)
|
Válasz •
|
Júl 23, 2015 |
|
A terhelésszabályzást megvalósíthatod analógban is. (Lásd még: videómagnók motorjainak sebességszabályzása.)
De! Tudod, hogy mit vettem észre? Hogy olyan pontosságú szabályzást szeretnél megcsinálni, amit a profi cégek. Ez nem baj, csak a másik oldalon meg szabadjára engedsz olyan paramétereket, ami ezt megakadályozza. Nem vagy egyensúlyban: egyfelől elegánsan elhanyagolsz dolgokat, vagy nem veszed figyelembe őket. Másfelől meg elvárod, hogy azért minden klappoljon, és lehetőleg ezerszer is egymás után, mindig. Ez így nem fog menni, alap követelményeket azért le kell fektetni! Ha ezeknek megfelel egy Trabant is, akkor nincs is baj, csak ne várjuk tőle azt, hogy III. generációs Octavia legyen. És fordítva, ha az utóbbi tudása az elvárt, akkor azt nem lehet követelni az előbbitől. |
(#45678) angyal.marci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#45668)
|
Válasz •
|
Júl 23, 2015 |
|
4xAA elem volt benne. Egyébként az áramfelvétel 12 Volton 0,04 A. |
(#45679) csíkosháTTú válasza angyal.marci hozzászólására (#45678)
|
Válasz •
|
Júl 23, 2015 |
|
A 4 ceruza elem az 6V. |
(#45681) angyal.marci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#45679)
|
Válasz •
|
Júl 23, 2015 |
|
Igen. De 12V-ot is elviseli mindennemű melegedés és szag nélkül. |
(#45683) etwg válasza angyal.marci hozzászólására (#45678)
|
Válasz •
|
Júl 24, 2015 |
|
Ha tényleg 40mA-t fogyaszt 12 V-n, akkor az egy egészen jo motor 12V-ra is. |
(#45691) GABA TT válasza angyal.marci hozzászólására (#45681)
|
Válasz •
|
Júl 24, 2015 |
|
Szia!
Nem való semmire, az acél tengelye a két teflon gyűrűvel amit érdemes
megmenteni, na meg csiga, ugyan ez a mi méretünkben nem használható mivel 0.5 modulos, de jó lehet még valamire .
Próbálkoztam ilyet beépíteni kb 5 üzem óra után megette a fene mindet a szénkefe helyett beépített bronz kefék elégtek és zárlatos lett. Nem 12 Voltra tervezték. |
(#45692) piltdownman válasza enigma hozzászólására (#45428)
|
Válasz •
|
Júl 24, 2015 |
|
Idézet: „A billegést okozhatja még a nem megfelelő keréktáv is. Tapasztalataim szerint....”
Itt is megköszönöm a sínfelújításról szóló írásodat, korábban jól jött volna. Miért nem teszed
közkincsé?
Már nem mindenhol billeg! Beépítettük az első, Váltógyártó művész úrtól a posztgraduális képzésen tanultak alapján készült kitérőt.
|
(#45693) etwg válasza GABA TT hozzászólására (#45691)
|
Válasz •
|
Júl 24, 2015 |
|
Ha valoban 40. mA-t fogyaszt Marci motorja, akkor az aligha éghet le. A baj az, hogy ugyanilyen méretben - de nagyon eltérö jellemzökkel rengeteg motor van forgalomban 1,5V - 24V-ig, igy az ember nem mindig tudja mihez van szerencséje. Az viszont kimondottan jo érték, ha 12V-n 40 mA-t vesz fel. |
(#45695) enigma válasza piltdownman hozzászólására (#45692)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Nagyon szívesen, ha tudok még segítek az U profilosokkal kapcsolatban (is), de ezek szerint már cserélgeted le a pályát I profilos sínekre.
Még azért nem léptem a "nagyközönség" elé ezzel a szösszenettel, mert még távolról sincs kész. (Akinek szüksége van rá, bármikor ingyen, bérmentve átadom) de a végleges verzióra várni kell.
Tesztelgetek egy pár új dolgot, amelyek éréséhez még idő kell. |
(#45696) angyal.marci válasza etwg hozzászólására (#45693)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
A tápegységem írja ezt, de ki fogom mérni egész pontosan.
Tudom, javíthatatlan kis vacak, tehát élesben nem használnám, csak pl ha van egy hajtásom motor nélkül, akkor ezzel ki tudom próbálni. |
(#45698) etwg válasza angyal.marci hozzászólására (#45696)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Nekem ez a 0,04A nagyon kevésnek tünik, de attol még lehet valos érték is. Mérd meg jobban, s meglátod. |
(#45699) angyal.marci válasza etwg hozzászólására (#45698)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Megmértem! A szovjet mérőműszer 0,05-0,06A-t mutatott. A tápegység meg a kimenő áramot 0,04A-nak írta |
(#45701) etwg válasza angyal.marci hozzászólására (#45699)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Akkor jo motorra akadtál. Probáld meg leterhelni, akkor mennyire megy fel az áram ( ujaddal fékezni egész megállasig, de csak nagyon rövid idöre!).
|
(#45702) angyal.marci válasza etwg hozzászólására (#45701)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
0,52A az áram, amikor megállítom nagyon rövid időre a motort az ujjaimmal. |
(#45704) etwg válasza angyal.marci hozzászólására (#45702)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Az egy jo motor!
|
(#45705) angyal.marci válasza etwg hozzászólására (#45704)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Örülök neki!
Bár figyelembe kell venni azt is, amit GabaTT mondott. Ő tapasztalatból tudja, de abban lehet reménykedni, hogy csak egy rossz darab jutott hozzá. |
(#45714) etwg válasza angyal.marci hozzászólására (#45705)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Már irtam, hogy kivülröl teljesen azonos kivitelben rengeteg ilyen motor fordul elö, köztük egy sereg minden kritikán aluli. De ezt kivülröl nem látni. |
(#45715) angyal.marci válasza etwg hozzászólására (#45714)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Ez a baj. Mindenesetre a szénkefe tényleg nem cserélhető, tehát csak ideiglenes motorként használnám szívem szerint. De ha meggyőzöl, beépítem majd egy produktumomba. |
(#45716) JZoli válasza enigma hozzászólására (#45403)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Ha nem gond, akkor nekem is elküldhetnéd ezt a jegyzetet, néha nekem is meggyűlik a bajom ezekkel a régi kalapsinekkel. |
(#45719) GABA TT válasza angyal.marci hozzászólására (#45715)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Nem akarlak el keseríteni, amit beépítettem az mind gajra ment és mind ugyan úgy, mindben bronz kefe volt valamilyen kenőcsel be pamacsolva a harmadik után kidobtam őket. Ráadásul át is tekercseltem őket vékonyabb 0.1mm huzallal, hogy. kb 25 Ohm legyen a motor ellenállása.
Amennyiben szénkefe van benne akkor akár jó is lehet. Amperekben nem vagyok otthon! |
(#45721) angyal.marci válasza GABA TT hozzászólására (#45719)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Nem keserítesz el, ne beszélj ilyeneket... Akkor keserítenél el, ha ajánlanád, aztán meg neadjIsten a HÉVből bányászhatnám kifele...
Tehát próbának jó, de állandó motornak nem fogom alkalmazni. Megveszem a jó bolti Mabuchi-t. |
(#45723) csíkosháTTú válasza angyal.marci hozzászólására (#45721)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Idézet: „Megveszem a jó bolti Mabuchi-t.”
Mert az jobb lesz?
Ezek a Mabuchi-k, meg a klónjaik mind ilyenek. Egyszerűen a gyártástechnológiából adódik, hogy nem tudod megmondani az élettartamát. Ez a konkrét példány egy OFF méretű, H0-ás PIKO E93-asban volt 3 hónapig. Ezek a motorok mind kb. 1USD áron jönnek ki a gyárból, de ebben az árban már a hajózás költsége, meg a vám is benne van. Nem is érdemes javítani, vagy kefét cserélni bennük, mert olyan gyenge anyagból vannak. A gyártó ezt nem tervezte bele, ezek eldobható kis vacok.
Az egy másik kérdés, hogy a PIKO (is) milyen marketing dumával kábítja a nagyérdemű közönséget, miközben alkatrészként 45Euro-ért ad egy-egy ilyet...
Még annyi, hogy a nagyhírű MIBA anno tesztelte a Fleischmann BR95-öst. Azt írta a motorról, hogy 5 pólusú, pedig a valóságban az a motor pont ugyanaz, ami a PIKO Hobby Taurus-ban is van. És persze 3 pólusú... |
|
(#45724) GABA TT válasza csíkosháTTú hozzászólására (#45723)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Na igen, erről ennyit! A képek magukért beszélnek |
(#45725) etwg válasza GABA TT hozzászólására (#45724)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2015 |
|
Igazad is van, de egyben igyekezzünk kerülni az általánositást. Néhány évtizede még a Mabuchi volt a mérce, és sok dijat nyertek a Mabuchi motorokkal hajtott modellek ( pl. auto-, hajo- stb. modellek). Aztán megjelent egy sereg egyébb márka részben a Mabuchit másolva. Ne feledjük, manapság a 12 V-s motorok piaca az autoipar ( van olyan visszapillanto tükör amibe 4 van, és van olyan autoüllés amiben egy tucat ilyen méretü motor van. Ennek ellenére nem kell öket évente cserélni és kefecserére sincs szükség. (megjegyzem a csucs motorokba - Faulhaber, Maxxon, Sagami sem lehet mindig kefét cserélni, és mégis a robotok, korházi berendezések millioiba kerülnek.)
Szoval, lehet jo az a motor amit kapsz, de lehet rossz is teljesen függetlenül attol, hogy mi van ráirva. Ma már alig van motor amibe bele lehet nézni, és vannak sokkal jobb anyagok mint a régebben használt szénkefék. Az egy másik kérdés, hogy az adott motorba mi kerül. Persze ha sikerül találni egy bevált motor tipust, érdemes ahhoz ragaszkodni, csakhát semmi nem tart örökké, igy keresni kell mindig az alternativát is. |
(#45727) angyal.marci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#45723)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2015 |
|
Meggyőztél!
A HÉVet meg majd úgy kell megcsinálni, hogy szerelhető legyen a hajtás.
Ja és nagyon jók a képek! |
(#45729) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#45725)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2015 |
|
Szia!
Az Octaviámban elektromos tükör van, de évek óta nem kellett hozzányúlni, hogy a motorjai forogjanak. (Nagyrészt én vezetem a kocsit, elég egyszer beállítani. )) Elmúlt 15 éves a kocsi, és még szerintem egy kerek üzemórát nem forogtak ezek a motorok...
A mi szakmánk, a modellvasút, az más tészta egy picit. |
(#45735) angyal.marci válasza csíkosháTTú hozzászólására (#45729)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2015 |
|
Tegyük hozzá, hogy az autóval nem forog olyan sokat, de ütődik, rázkódik rendesen. Mint maga az autó. Tehát lehet hogy nem túl üzembiztosak, ha sokat vannak használva, de sokkal strapabíróbbak a külső behatások ellen. |
(#45738) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#45729)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2015 |
|
Az lehet, hogy a tükörben nem forog annyit a motor, de van rengeteg dolog, amiben a Mabuchi éjjel nappal forog.
Megmondom öszintén igy kinyirt motort, mint a te képeden van, még sohasem láttam, pedig már rengeteg motor volt a kezemben, és néhányat sikerült nekem is elküldeni a tulvilágra ( rendszerint a tekercselés szenvedte ki magát). Egy idöben a Proxxon gépekben is Mabuchi motor volt, azokat meg elképesztöen tul lehet terhelni ( pl. a már nem gyártott 12V-s körfürészt).
Egy idöben az Flm N-s mozdonyai szenvedtek rendszeres motorkárt - akkor még nem Mabuchi motor volt bennük. Ott is vagy a kommutátor olvadt ki vagy a tekercselés szakadt meg.
Nem a márka a hibás, hanem a megrendelt és beépitett motor tipus, vagy a felhasználo, aki nem tudja hol vannak a határok. Pl. Egy állando 50%-s PWM-l bármilyen motort napok alatt ki lehet nyirni. Ez is jo volna, ha átmenne a köztudatba. |
(#45739) angyal.marci válasza etwg hozzászólására (#45738)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2015 |
|
Jó volna... Csak egy átlag felhasználó azt se tudja, hogy milyen motor van a mozdonyában. Unokatestvérem nem keni az OFF N-es mozdonyait- csak a fváznál keni, ahol kilátszik a fogaskerék- , mert hogy nem meri szétszedni. És őneki szép terepasztala van, meg 5 tök jó mozdonya (na jó 4, mert a Hobbytrain Teknővel egyáltalán nincs megelégedve). Tehát... A PWM még nekem is kínaiul van, rengeteg mindent kell még tanulnom. Hát még egy olyan modellező ((és itt elnézést az esetleges itteni érintettektől)), akinek van egy Ep. III-s gőzöse, Ep.II-s kocsikkal, és mellette meg a Vectron szaladgál... Meg se említve a Csöri - Br218 együttállását. |
(#45740) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#45738)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2015 |
|
Idézet: „Megmondom öszintén igy kinyirt motort, mint a te képeden van, még sohasem láttam, ...”
Nem mutattam volna? Ez az E93-as Keszthelyen fut, állt is egy fél évig, mire a PIKO-ból kiimádkoztuk a motort... Elképesztően pocsék a magyarországi alkatrész ellátásuk. A soproni modellbolt (sajnos bezárt) német tulajdonos társán keresztül sikeredett behozni a cseredarabot. De azóta cseréltem már hasonlóan tönkrement ilyeneket PIKO Hobby Herculesben és Taurusban is. |
(#45742) csabeszq válasza csíkosháTTú hozzászólására (#45677)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2015 |
|
> De! Tudod, hogy mit vettem észre? Hogy olyan pontosságú szabályzást szeretnél megcsinálni, amit a profi cégek.
+-10% hiba még oké. Túlzottan nem fogok belegabalyodni a dolgokba, amikor a 10% szimpla lineáris becsléssel is elérhető.
Már most látni, hogy jól működik a becslés, nem kell nekem több. Azért az illem kedvéért belerakom, hogy lejtőn felfelé és lefelé azért ne ugyanazt becsülje. Ez már csak a kukacoskodás végett van, de a 10% még úgyis kijön.
Leginkább elemezem a mozdony futását, hogy mit csinál. Amit egyelőre nem értek, hogy a 2.,3. köröket egyre gyorsabban futja. Valami van mögötte, hogy 3 mozdony mindegyikénél látható, hogy a második és harmadik köröknél már lassan, fokozatosan gyorsul. Többet nem mértem, mindenesetre meglepő. |
(#45744) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#45740)
|
Válasz •
|
Júl 27, 2015 |
|
Keszthely azért nem hasonlithato egy házi terepasztalhoz - a modellek 99%-a viszont házi használatra készült. Ez a mai kor jelensége, amikor a szuper asztalokon a mozdonyok egyfolytában több 100 m-t futnak megállás nélkül. Ilyen otthon sosem fordul elö. |
(#45745) róbertke válasza etwg hozzászólására (#45744)
|
Válasz •
|
Júl 27, 2015 |
|
Teljesen igazad van, viszont ha én ezt a gépet ami ösz-vissza az évek során 20 métert ha ment nálam, elviszem egy kétnapos modultalira, hát ott fogok elsüllyedni a szégyentől ha a lenti gyári hiba miatt bekrepál... |
(#45747) angyal.marci válasza róbertke hozzászólására (#45745)
|
Válasz •
|
Júl 27, 2015 |
|
DE ott vannak a mesterek, akik megcsinálják neked. |
(#45757) sunocske hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 27, 2015 |
|
Az OstraMo tagjai kifejlesztettek egy - ha jól értem - analóg kézivezérlőt, a Bazmek®-et. Vicces a névválasztás, ráadásul tényleg azt jelenti, amire gondolunk*
Bővebben: Link
* igen, átvették tőlünk, bár nem feltétlenül tudják, hogy mit is jelent valójában. |
(#45764) etwg válasza róbertke hozzászólására (#45745)
|
Válasz •
|
Júl 27, 2015 |
|
A vasutmodell is egy gép, és mint olyan bármikor bekrepálhat. A modultalin meg majdnem kizárt, hiszen ott a vonatok többsége áll, s vár a menetrendre.
A hibát senki sem tudja kizárni. Nyilván mást várhatsz el egy olcso Piko-tol vagy egy drágább Rocotol, de hidd el, mindenki a saját kárán tanul és válogatja ki azokat a modelleket amik gond nélkül mennek. A régi terepasztalomon is volt vagy 20-25 mozdony, több közülük saját gyártmány ( gyakran a legjobb motorokkal), mégis az elsö év után kikristályozodott azon mozdonyok ( meg vagonok) listája, amik mindig gondtalanul mentek. A többit meg akkor vettem elö, ha nagyon mutogatni kellett valamit.
|
(#45765) csabeszq hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 27, 2015 |
|
Akit érdekelnek ezek a Tillig-féle elektromágneses váltóvezérlő csodák:
A helyzet az, hogy értelmes terepasztalon a legjobb a motorvezérlés, de lustaság végett megtartottam az elektromos állítóműveket egyelőre, csak működőképessé varázsolom őket. Vettem egy Conrad állítóművet is, tényleg hallani a szomszédból, átnéztem, hogy hogyan megy és beláttam, hogy holnap nem fogom átszerelni a terepasztalt, mert időigényes. Nem is a pénzről van szó. Teljesen más panelt kellene hozzá gyártanom, más programmal, felszerelni őket egyesével, macera...
Rendeltem a hestore-tól 1N4148-0803 SMD diódákat kb. 200 Ft-os áron 20 db-ot. Ezeket ráforrasztottam az elektromos állítómű nyákjára, azzal a mottóval, hogy ha már kidobom őket, akkor kísérletezhetek is rajta.
A négyből 1 váltóra már teljesen ráforrasztottam a két védődiódát és lám 200 kapcsolás után is élnek a mikrovezérlők. Innen természetesen már csak egyenárammal tudnak működni, de legalább működnek.
Volt itt a fórumon nagy balhé, de talán már megértitek, hogy miért nem rajongok a Tillig által legyártott cuccokért. Kb. ezért.
|
(#45766) angyal.marci válasza csabeszq hozzászólására (#45765)
|
Válasz •
|
Júl 27, 2015 |
|
((Ahol elektromos állítóműről van szó, ott elektromágnesesre gondolsz?)) |
(#45767) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#45744)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2015 |
|
Persze, hogy nem! De. mint írtam, hasonló okok miatt cseréltem már motort PIKO Herculesben, és Taurusban is, és még Te is segítettél egy BR89-hez motort szerezni, annak is ez volt a baja. És ezek mind otthon használt modellek voltak.
(Ha már Keszthely: ott a legtöbbet használt gépek a Gützold Szergejek. 4 kefecserét bírnak ki a Bühler motorok, csak utána kell kidobni őket, mert a kommutátor lemezek is elkopnak. Igaz hogy ezzel együtt már hajtott kerekeket is cserélni kell, mert borotva élesre kopik a nyomkarima. 3 hónap vs. 2-3 év...) |
(#45770) sunocske hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 28, 2015 |
|
Egy hónappal ezelőtt volt Borsdorfban egy modultalálkozó, erről készített egy kisfilmet Adrian Ranfft:
Bővebben: Link
A találkozó témája a vicinálisok. A Kleinbahn ne tévesszen meg senkit, arrafelé így hívják az eleve kis forgalomra tervezett és épített szárnyvonalakat. Ezekre jellemző az egyszerűsített forgalmi szolgálat (Zugleitbetrieb, a magyar mellékvonali forgalomirányításhoz hasonló üzemviteli mód), az alacsony tengelyterhelés, rövid, alig 2-3 vágányos állomások és gyér forgalom. Ennek megfelelően egy ilyen találkozón gyakran az óra is gyorsabban, akár 7-8-szoros sebességgel jár (viszont az állomási technológiai idők is jelentősen megnövekednek ezáltal).
A film egyébként hang nélkül is igen hangulatos, sajnos az irodai gépen nincs hangszóró. Szóval otthon is meg kell majd néznem |
(#45771) etwg válasza csabeszq hozzászólására (#45765)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2015 |
|
A baj nem a Tillignél van, hanem nálad. A világ minden nagysorozatban gyártott modellváltomüve ugyanolyan alapon müködik, mint a Tilligé. Csak a vezérlésfejlesztönek illik ismernie a fizikai alapokat és ezekután megtervezni a meghajtást.
Te még meg sem közelitetted ezt, sajnos. Látod, hogy egy dioda is mit csinál, hát ha még a vezérlést is átalakitottad volna ( idöben ), akkor nem menet közben kellett volna az alapokkal küzdened. |
(#45772) angyal.marci válasza sunocske hozzászólására (#45770)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2015 |
|
Eszméletlen jó!! Csak néztem, hogy az a kis Albert-modell féle tolatós, ami akkora, mint a körmöm alatt a piszok, virgoncul rohangál 4-5 kocsival, azaz kb. 14 tengellyel... |
(#45776) róbertke válasza angyal.marci hozzászólására (#45772)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2015 |
|
"Arnold" Köf kérem tisztelettel!!! |
(#45777) angyal.marci válasza róbertke hozzászólására (#45776)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2015 |
|
Hű de tudatlan fráter vagyok...
Egyébként nem a KÖF-re céloztam, hanem ERRE. |
(#45779) róbertke válasza angyal.marci hozzászólására (#45777)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2015 |
|
Ez csak egy kocsival rohangált.....de legyen nálad a pont.. |
(#45783) enigma válasza róbertke hozzászólására (#45779)
|
Válasz •
|
Júl 28, 2015 |
|
Nem, Marcinak van igaza. 2:30-nál ott tol min 4 vagont, és abból egy nagy 4t önürítős (ha jól láttam) |
|
|
2025. Jan, 19. Vas 9:35:15 |
|
Jelenleg 13 fő olvassa az oldalt |
|
|