|
Fuggerth kocsi világítás
|
Témaindító: AlaGabi, idő: Jún 30, 2010
Témakörök:
|
|
(#258) AlaGabi hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2010 |
|
Sziasztok!
A minap előkerült a szekrény mélyéről, a régi Fuggerth kocsijaim. Mivel szinte minden személykocsimba van világítás, így úgy döntöttem, ebbe is szerelek.
Már megvettem hozzá mindent, ami szükséges, ledeket, és nyáklemezt is csináltam nekik. Ezek mennek is.
Viszont van egy régebbi kocsim, amibe ilyen fuggerth féle áramszedő van. Gondom az, hogy nagyon villog a fénye, és csak akkor akar világítani ha erősebben rányomom a sínre.
A lemez úgy néz ki erősen nyomja a kereket, de mégsem. Kikopott volna?
Valakinek van valami ötlete miért lehet ez?
Köszi! |
(#259) MUKI hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 30, 2010 |
|
Hali
Ismerős a probléma!
Nekem ROCO kocsiban volt Zzemokis világítás és az is diszkózott mire rájöttem mi a hiba!
A régebbi szériás Zzemokis világításban még nem volt puffer kondi ezért nagyon villogtak, ha sajátot építesz akkor feltétlenül tegyél bele! Azt, hogy utólag bele lehet e tenni azt valami erre szakosodott embertől kérdezd meg, meg azt is hogy mekkora kondi kell! De gondolom igen.
|
(#327) Zeusz válasza AlaGabi hozzászólására (#258)
|
Válasz •
|
Júl 4, 2010 |
|
Ez tudom miért van. Nekem már volt ilyen gondom!
Az a gond, hogy a tengely ami a fém keréknek van, teljesen elkoszolódik ahogy rákerül a sok por.
Nincs más, mint le kell szedned ezeket a lemezeket, kivenni a kereket, és polír papírral megcsiszolni, vagy késsel megkaparni magát a tengelyt.
Ez akkor fordulhat szerintem elő, amikor már túl erős is a szorítása a lemeznek és rápréselődik. |
(#485) Csukló hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 7, 2010 |
|
Múltkor valakinél láttam egy brutálisabb de működő megoldást!
Az egész nagyon hasonlított az LGB áramszedő papucsaira csak H0 ban és a forgóvázon a két tengely közé lett betéve!
Szép ugyan nem volt de működött! |
(#510) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 7, 2010 |
|
Erre gondoltál? |
|
(#511) róbertke válasza Zeusz hozzászólására (#327)
|
Válasz •
|
Júl 7, 2010 |
|
Én a kocsit hanyatt fektettem, a miniplex gépembe hozzávaló polírozó korongot fogattam be, aztán jól megpörgettem a kereket. A makacsabb "koszt" illatszerboltban kapható smirglikővel (ha más a neve, elnézést a hölgyektől!) távolítottam el, vigyázva a kerék felületére. |
(#512) overlordhu hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 7, 2010 |
|
Nekem a minap volt hasonló problémám egy Mehano mozdony menetirány szerinti LED-es világításának kiépítése közben. A probléma abból adódott, hogy a mozdony áramszedése elég labilis és a motor önindukciója miatt, hátrafele is folyamatosan villogott a LED. Bipoláris elkóm nincs, ezért egy régi tápból bontott 2 darab 2200uF-os 16V-os elkót összekötöttem a pozitív végüknél, így kaptam egy bipolárisat. A mérések azt mutatták, hogy padlógázon(kb 18 V) az egyik elkó 10 a másik meg 8 voltra töltődik fel, úgyhogy a 10Vos az kevés lenne. Ezt rákötve a motorra(a két negatív saroknál fogva), megoldódott a probléma. Ez alapján a videó alapján lehet hasonlót csinálni, nekem is ez adta az ihletet: Videó |
(#545) Frankye válasza róbertke hozzászólására (#511)
|
Válasz •
|
Júl 8, 2010 |
|
Idézet: „...illatszerboltban kapható smirglikővel...”
Felteszem, a habkőre gondoltál. |
(#549) róbertke válasza Frankye hozzászólására (#545)
|
Válasz •
|
Júl 8, 2010 |
|
Habkővel a bőrkeményedést távolítjuk el, amiről írtam az inkább körömreszelő kategória. Erről tényleg a hölgyeket kéne megkérdezni |
(#37170) hkrisz79 hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 5, 2014 |
|
Üdv topictársak!
Van valakinek tapasztalata, hogy mekkora fényerejű ledeket érdemes használni kocsivilágításnál?Jó lenne ha közelítene a realitáshoz és nem barnulnának le a neonfénynél szegény utasok . Esetleg végzárlámpához is tapasztalat? ( gondolom ahhoz igen csekély fényerejű kell...) |
(#37195) zsolesz74 válasza hkrisz79 hozzászólására (#37170)
|
Válasz •
|
Szept 6, 2014 |
|
Amit lehet kapni hideg fehér 550mcd-s jó, csak ellenállást tegyél elé bőven, mert a standard 10mA-nél már szolárium, ahogy írtad.
Javaslom, hogy gyakorlati úton szerezz tapasztalatot, milyen fényerőt szeretnél!
Én olyan kocsivilágítást építettem és programoztam a DCC rendszeremhez, ahol a fényerőt programból lehet dimmerelni. Ez már azért komoly megoldás egy LED-hez képest. |
(#37323) hkrisz79 válasza zsolesz74 hozzászólására (#37195)
|
Válasz •
|
Szept 10, 2014 |
|
Köszönöm a jótanácsokat! Bevásároltam többfajta fényerejű smd-ből hestoreéktól, aztán a hétvégén majd előbogarászom a próbapanelemet. DCC-ben csinálom én is. A dimmerelős dekóderrel nincs túl jó tapasztalatom. Lehet felezni az enyémnek a fényerejét de akkor meg elkezd "stroboszkóp" lenni. Marad az ellenállás pakolgatás. Nem tudom, az egyik smd-nek 50-80 mcd ír a speckó, talán az meg már kevés... |
(#37327) csíkosháTTú válasza hkrisz79 hozzászólására (#37322)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2014 |
|
50-80mCd az elvileg jó lehet.
Amiket én használok, azok:
Régi, gázlámpás kocsikba, és a Bhv kocsikba a "25-40W-os MÁV fílinghez": 180mCd világos sárga, 1206 SMD, 120° sugárzási szög. Vagy ugyanez, csak 0805 méretben.
Modernebb kocsikba: 180mCd 1206 SMD golden white színű, sugárzási szöge szintén 120°. Ennek kb. olyan színe van, mint egy halogén izzónak.
Fénycsöves világítású kocsikba (RailJet, ilyesmik) lesznek jók a sima "melegfehér" fényű LED-ek, mert ezek is még inkább hideg, kékes fényt adnak. Az 200mCd érték feletti fényerő az szerintem túlzás, nem Bernabeu stadiont kell kivilágítani.
Dekóder: ha dimmerelésre vibrál, akkor ott a dekóderrel baj van, nem jól van megválasztva a frekvencia. At FD2013 sem csinnál ilyesmit. |
(#37343) zsolesz74 válasza hkrisz79 hozzászólására (#37323)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2014 |
|
A stroboszkóp effekt nálam is bejött az első verzióban, bár az inkább egy olyan hullámzó fényerő változás volt nálam, nem villogás!
Két dolog szokta ezt megoldani:
- Egyik, ha a dimmerelést korlátozod programból egy bizonyos határig.
Tapasztaltam, hogy PWM 50%-ig nem villog egy 4MHz-es órajelű processzornál. Ha igen, akkor a PWM rutin rossz. Szemmel láthatóan romlik a helyzet, ha megnövekszik a DCC parancsok száma. Sajnos a proci túl sok időt tölt dekódolással. Ezzel nem tudsz mit csinálni, mert ha lelövöd a megszakítást, nem reagál a parancsokra. Át kell írni a programot.
- Másik megoldás, hogy megnöveled a proci órajelét. Nekem a 16MHz-es alapjel megoldott több gondot is. Szépen dimmelhető és a DCC 8kHz-es jele mellett a procinak sok ideje van dolgozni, azaz el tud végezni más feladatot is, és nem csak a vétel-dekódolás dologgal van elfoglalva.
Egy dolog azonban mindig benne marad a rendszerben! A látás nem lineáris, a dimmelés meg igen. Ugye kézenfekvő, hogy olyanra csináljuk, minek még egy dologgal szivatni magát az embernek a programozáskor. Ezzel a maximális fényerő és az 50% PWM között alig látható a csökkenés. Aztán jön egy szakasz, ahol látványosan változik a fényerő. Itt szokott a stroboszkóp is bekapcsolni! Aztán a végén egy kis pislákolás mindig marad, mielőtt végleg lekapcsolod a kimenetet!
10-12 különböző DCC dekódert terveztem és programoztam már és ez a "gond" nem gond! |
(#37565) hkrisz79 válasza zsolesz74 hozzászólására (#37343)
|
Válasz •
|
Szept 16, 2014 |
|
Üdv!
Köszönöm a részletes iránymutatást! Én még nem tartok ezen a szinten, de foglalkoztat a dolog. Digitális technikában csak felhasználói szinten mozgok sajnos, bár régen tanultam PIC18 programozást. Azt hiszem itt azért van jó pár spec. dolog. |
(#37566) hkrisz79 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#37327)
|
Válasz •
|
Szept 16, 2014 |
|
Tiszteletem Mester Úr!
Rendben, akkor próbálkozok ezekkel a típusokkal. Az a helyzet, hogy én pont a FD2013-al jártam így, természetesen nem állítom hogy a dekóderrel van a hiba. Az első verzióban sima 3mm-es ledeket használtam, ráadásul elég nagy fényerejűeket (az volt kéznél). Az ellenállásokat simán kiszámoltam és az első próba után maradtak is az értékek. Lehet jó lett volna pár kisebb értékűvel még finomhangolni...
Lehet ott van a kutya elásva, hogy 10 fülkés kocsit akarok "felvilágosítani" és minden fülkébe külön led az élethűség kedvéért. Na most ezt 3-3-4 arányban osztottam el. a 4-es rész az ami vibrál kissé dimmelve, a 3-asokkal nincs semmi baj. Más elosztással is számolgattam de vagy túl nagy áram lett volna az előtét ellenálláson vagy pedig nincs meg a nyitófeszültség...
|
(#37588) etwg válasza hkrisz79 hozzászólására (#37566)
|
Válasz •
|
Szept 17, 2014 |
|
A baj az, hogy tiz led már egy hatalmas fényeröt képvisel még akkor is ha alapgözön járatod. Ennyi fényhez a kocsi kicsi.
Probáld meg permanens barna vagy fekete filctollal befesteni a ledeket ( szesszel lemoshato) és igy beállitani a fényeröt. |
(#37589) csíkosháTTú válasza hkrisz79 hozzászólására (#37566)
|
Válasz •
|
Szept 17, 2014 |
|
Az FD2013-nak lehet felezni a fényerejét: CV50=2. |
(#37600) diginewl válasza hkrisz79 hozzászólására (#37566)
|
Válasz •
|
Szept 17, 2014 |
|
Hali!
Nem értelek! Nekem a szívem csücske a kocsivilágítás Ha tudok segítek - höhö az én szintemen
Egy sima, fugihoz hasonló roco DR y kocsiba 2*8db led van nekem beépítve. Van a folyosón is, és minden fülkében+ az átmenő részeknél is. Szépen homogénen világítva az egész kocsi
Meg persze digitben két körre van osztva, így akár a félig kihasznált kocsi (azaz életszerű) használat is imitálható
Ja, és nem fogyaszt sokat (8V külső feszültségtől már működik). ~22mA körül fogyaszt a kocsi. Kár a ledeket 3-4mA felett hajtani, mert látványosan nem világítanak jobban, viszont többet esznek... |
(#37603) zsolesz74 válasza diginewl hozzászólására (#37600)
|
Válasz •
|
Szept 17, 2014 |
|
Ezzel abszolút egyet tudok érteni, mert jó ha a mozdonyok kapják a kraftot!
Viszont egy olyan problémát okoz DCC-ben a kis fogyasztás, hogy a dekóder nem lesz olvasható.
Persze ezt is meg lehet oldani, akár utólag is! |
(#49004) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 1, 2016 |
|
Tiszteletem!
Tegnap éjjel sikerült 0402-es smd led-re két vezetéket forrasztanom A 0603, ehhez képest sima ügy
Ezt is az itt kapott ötletek alapján sikerült! (aki ismer, tudja nincs otthon semmi extra eszközöm)
Ismételt köszönet a segítségekért, valamint mindenkinek: BUÉK!
|
(#49009) enigma válasza diginewl hozzászólására (#49004)
|
Válasz •
|
Jan 1, 2016 |
|
Milyen bulit tartottatok?
Kötelező volt pákában megjelenni? |
(#49010) diginewl válasza enigma hozzászólására (#49009)
|
Válasz •
|
Jan 1, 2016 |
|
Igen, mondjuk az időzítés félreérthető volt, de tegnap éjjel volt rá időm. Buli nem volt (máskor sem).
3 gyerek mellet az ember nem a naptárt nézni, hanem, hogy éppen mikor van szabadideje
|
(#49012) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 1, 2016 |
|
Egy kocsivilágítás kérdés:
Ez a meghajtó Led driver
Jól értelmezem, hogy 20 mA-t ad le, max 40V-ig üzemel.
Ha egyforma 5 led-et rákötök párhuzamosan, akkor mindegyiken kb 4mA fog esni, és kb 3-4 V-tól maximális fényerővel működnek. |
(#49013) etwg válasza diginewl hozzászólására (#49012)
|
Válasz •
|
Jan 1, 2016 |
|
BUÉK
A LED-ket nem kötjük párhuzamosan ( még az egyformákat sem). Ha valoban csak 4 mA-t akarsz a LED-kre adni, akkor olyan stabit kell szerezni és sorbakötni öket.
Ha párhuzamosan kötöd öket fennáll annak a veszélye, hogy az "éhesebb" LED leszivja az áramot, mig a másik 4-re semmi nem jut. Szoval ha párhuzamosan akarod öket kötni, akkor elötétellenállás kell. |
(#49050) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#49012)
|
Válasz •
|
Jan 4, 2016 |
|
Idézet: „Ha egyforma 5 led-et rákötök párhuzamosan, akkor mindegyiken kb 4mA fog esni, és kb 3-4 V-tól maximális fényerővel működnek.”
Bocsánat, de:
1: Semmilyen diódát nem kötünk párhuzamosan. De ezt már leírtam/leírtuk sokszor, itt is, és a másik helyen is.
2: Áram akkor esik, ha leejted az elemet, vagy a hálózatba dugott trafót. Ami esik a fogyasztón - jelen esetben a LED-en - az a feszültség, ez az adott LED nyitó feszültsége. Az áram az folyik rajta keresztül. |
(#67108) dome hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 10, 2022 |
|
Sziasztok!
Én is úgy döntöttem, hogy a Fuggerth, Sachsen ás Roco személykocsikba világítást építek be. Ezeket a későbbiekben analóg és digitális üzemben is szeretném használni.
Egy Roco gyorsvonati kocsihoz már készítettem alapot NYÁK nélkül.
4db sima hidegfehér LED diódát forrasztottam egymáshoz. Mivel ennél a LED-nél a nyitófeszültség 3,5V körül van 600 ohmos előtét ellenállást használtam. Kerékérintkezőnek sikerült rugalmas acéllemezt találnom így a kocsi összeszerelve rendben világít, de csak az egyik irányban. Ha a másik irányban adok áramot a trafón akkor nem.
Találtam itt egy cikket ( Antal Miklós, idő: Jún 15, 2013), de nem sikerült értelmeznem, hogy hova kell elhelyezni (forrasztani) az egyenirányító hidat, mert a csatolt kép felbontása is kicsi.
Az SMD LED-et gondolom könnyebb használni a NYÁK-ra forrasztva, de ezekről kevés az információm. Még szóba jöhetne a LED modul is, de azoknak nagyon magas az áramfelvétele. Úgy tudom 10-20mA az ideális áramfelvétel, főleg ha több (5-10) világító személykocsi van a sínen.
Kérem, aki tud segítsen nekem!
|
(#67109) asch válasza dome hozzászólására (#67108)
|
Válasz •
|
Nov 10, 2022 |
|
Kapcsolási rajzot még a magyar Wikipédia oldalán is találunk: https://hu.wikipedia.org/wiki/Egyenir%C3%A1ny%C3%ADt%C3%B3 Ezen belül az Egyenirányítók fejezetnél az első:
Egyutas együtemű: egy darab diódával egyenirányíthatjuk a váltóáramot. Ez csak DCC-nél működik, mivel ott folyton változik a polaritás. Analóg esetben nem jó, mert csak egy irányban működne a tápellátás.
Kétutas kétütemű: ez a rajz kell neked. Négy dióda kell hozzá. Bal oldalt ezen a rajzon egy transzformátor van, de ahelyett a két sínszálra kell kötni a bemenetet. A jobb oldalon a kimenetre egy ellenállás van kötve a példában, ott már egyirányú a feszültség, oda kötöd a világító áramkörödet. Érdemes tenni egy kondenzátort a kimenetre, ami "simítja" a feszültséget. Amikor nagyobb a táp feszültsége, akkor tölti a kondenzátort, amikor kisebb, akkor a kondenzátorból működteti az áramkört.
Hagyományos analóg bemenet a hálózati 50Hz lesz egyenirányítva (tehát 100Hz pélperiódusok), tehát elég hosszú idejű feszülség minimumok vannak benne. Például az FZ-1 kimenete ilyen.
DCC esetén a polaritásváltásokkkor lesz egy rövid kimaradás, azon kívül stabil 12-15V lesz.
A cikkben szerintem egy olyan alkatrész van lefotózva, amiben belül négy dióda van, tehát egy alkatrészben egy teljes egyenirányító. Egy ilyennek ha megnézed az adatlapját, akkor látod rajta, hogy van két bemenete amik felcserélhetőek, és egy + és egy - kimenete. Például: https://www.hestore.hu/prod_10025102.html https://www.hestore.hu/prod_10026521.html Mindkettő alkalmasnak látszik a feladatra. Feleslegesen nagy feszültséget bírnak, de az nem csinál bajt.
Én betennék egy 5V vagy 9V regulátort, vagy akár egy DC-DC konvertert is, hogy stabilizáljam a bemeneti feszültséget, és így fix volna a LED fényereje a bemeneti feszültségtől függetlenül. De én mindent túltervezek, aztán semmi nem készül el |
(#67110) diginewl válasza asch hozzászólására (#67109)
|
Válasz •
|
Nov 11, 2022 |
|
Idézet: „Én betennék egy 5V vagy 9V regulátort, vagy akár egy DC-DC konvertert is, hogy stabilizáljam a bemeneti feszültséget...”
Nem egyszerűbb egy áramgenerátor? 3 lábú pici cuki cucc, plusz egy beállító ellenállás. Aztán jöhet a 4V-tól, a 25V-ig bármi, a Led-ek csak ugyanúgy világítanak. Talán egyszerűbb - szeretek egyszerűen megoldni dolgokat, főleg hogy beférjenek a helyükre...
|
(#67111) diginewl válasza dome hozzászólására (#67108)
|
Válasz •
|
Nov 11, 2022 |
|
Végigolvastam a cikket ismét.
Ez a cikk
Ez meg a kapcsolás oldala.
Ha ez nem elég jó felbontású kép, akkor a hiba Nálad van.
A cikk szerzője több oldalon szépen végigvezet az elkészítésben. Egyértelmű világos. Olvasd el az egészet, menni fog az! |
(#67112) csíkosháTTú válasza dome hozzászólására (#67108)
|
Válasz •
|
Nov 11, 2022 |
|
Beszéltünk tegnap telefonon, de csak most értem el ide, hogy írjak, bocs!
Tehát, kell egy pici kocka, ami az egyenirányító híd. Ennek négy lába van. Az a feladata, hogy az áramot mindig úgy "forgassa", ahogy nekünk az kell. Vagyis a sínről érkező két pólust a kis kocka "~" jelölt lábaira kell vezetni. Ebből a lábból kettő van, mindegy, hogy melyik sínből melyikre vezeted, az egyiket az egyikre, a másikat értelem szerűen a másikra.
Ennek a kockának van két kimenete az egyiket "+", a másikat "-" jelöli. Ezeken mindig úgy jelenik meg az áram, hogy a "+" póluson lesz a pozitív, és a "-" póluson a negatív polaritás, függetlenül attól, hogy a kocsit hogyan teszed a pályára, és attól is, hogy merre tekered a trafót.
Ezekre kell kötni a LED-ket, a következő módon Most a legegyszerűbbet írom le, nem érdemes bonyolítani, nincs gyakorlati jelentősége, hogy LED-meghajtó áramgenerátort, vagy stabilizátort teszünk-e be. Ugyanis a mai LED-k általában úgy vannak elkészítve, hogy 5-20mA áramhatárok között működnek. A maximális fényerejük 85%-t már 5mA esetében is leadják, és nem lesznek fényesebbek 100%-nál 20mA esetében sem. Ez 15% fényerő változás, gyakorlati jelentőségét mindenki ítélje meg maga, ha egyáltalán észreveszi.
Tehát, kell minden LED elé egy-egy előtét ellenállás, amivel beállítjuk a LED-n átfolyó áram erősségét. Az egyszerűség kedvéért vegyünk minden LED elé egy-egy 1kiloOhm nagyságú ellenállást. Ebben az esetben, ha maximális feszültségre tekerjük fel a trafót, akkor a LED-n nagyjából 12mA áram folyik majd át. (A számítás nem pontos, de egy FZ1 trafó 2-12V-os kimenete max állásban, kis terhelés esetén, - vagyis nem fut a pályán 6-8 mozdony egyszerre - jóval több, mint 12V!) A fehér fényű LED-k nyitó feszültsége meg kb. 3,5-5,5V, típustól függően, így gyakorlatilag 5V alatt nem számíthatunk stabil fényre, tehát 5V feszültségnél meg nagyjából 5mA folyik majd át a LED-n. Még egyszer írom, a számítás nem pontos, csak szemléltetés miatt írom így! Nagy hibát senki sem követ el, ha így kalkulál! Pláne nem, ha nem villamosmérnök, vagy elektroműszerész valaki. Tehát fogjuk az ellenállás egyik lábát, és bekötjük az egyenirányító híd "+" kimenetére. Az ellenállás másik lábát a LED pozitív lábára (ha nem SMD akkor ez a hosszabb lába), majd a LED másik lábát bekötjük az egyenirányító híd "-" lábára. Tegyünk egy próbát, hogy jól dolgoztunk-e? Ha igen, akkor további ellenállássokat, és LED-ket köthetünk a leírt módon az egyenirányítónk "+" és "-" lábára, párhuzamosan az elsővel.
Mivel a modellvasúti üzemben a sín-kerék áramvezető kontaktus minden, csak nem stabil (egy kocsi meg ugye jóval könnyebb is, mint egy mozdony!), így a világítás a legtöbb pályán vibrálni fog, mert apró kis áramkimaradások, érintkezési hibák lépnek fel, amikor gurul a kocsi a pályán. Szerencsére, mivel a LED-k jóval kisebb árammal beérik, mint egy izzó (egy izzó teljes fényerőnél 50-60mA, a LED ennek az ötöde, vagy még kevesebb is!) ezeket az apró áramellátási hibákat át lehet hidalni megfelelően méretezett puffer kondenzátorokkal. Ha van hely a kocsiban, akkor ezek elférnek a világítás panel és a tető között fektetve (magas, domború tetejű kocsik), vagy eldughatjuk a kocsi WC-ben is, annak az ablaka úgysem látszik át. Lényeges, hogy mekkora legyen ez a kondenzátor? Elvileg minél nagyobb a kapacitása - ezt mikroFarad-ban adják meg -, annál jobb, de nem kell túlzásokba esni! Én azt szoktam mondani, hogy jó pálya, és áramszedés esetén akár 100-220mikfoFarad is elég lehet. Az esetek nagy többségében megfelel majd egy 470mikroFarad-os kondenzátor. Fontos, hogy ezek un. elektrolit kondenzátorok, és érzékenyek a polaritásra, továbbá a rájuk kapcsolható feszültség maximumára! A negatív lábukat jelölik! Modellvasúti üzemben (tekintve az általánosan használt trafókat, mint menetszabályzókat) elvileg elég lenne egy 16V-os max feszültségű darab is, de legyünk inkább óvatosak, és 25V-st kössünk be! Vagyis veszünk egy 470mikroFarad/25V kondenzátort, a jelölt (rövidebb) lábát kössük be az egyeniránytó kockánk "-" lábára, és a pozitív lábát pedig az egyenirányító kockánk "+" lábára.
Talán kiderül a leírásból, hogy az egyenirányító kocka két lábára csak egy-egy vezeték fut majd, a két áramszedés a "~"' jelölésűekre, de a "+" és a "-" jelölésűekre meg több is.
Jó bütykölést! |
|
|
2024. Dec, 27. Pé 5:31:19 |
|
Jelenleg 3 fő olvassa az oldalt |
|
|