|
Jármű építés, átalakítás és hasonlók....
|
Témaindító: Csukló, idő: Aug 5, 2010
Témakörök:
|
|
(#52366) csíkosháTTú válasza HOTotya hozzászólására (#52365)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Kössz, abból van nekem is. (Anno Kecskeméten a hangárban állt be a derekem, amikor kiemeltem egy Mig-21MF indító motor/generátorát.)
Gyógyuljon Kend! |
(#52368) csíkosháTTú válasza Von Smallhausen hozzászólására (#52338)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Szerintem meg két "bűnös" van a zajban.
1: A képen bekarizázam azt a relatíve hosszú tengelyt, aminek az egyik végén egy nagy átmérőjű fogaskerék van, a másikon megy egy csiga. Ez gyönyörűen képes rezonálni, ha forog, ráadásul egy elég jól hallható tartományban.
2: Az ezt követő fogaskereket nem fémből, hanem valami műanyagből kellene "kifaragni", akkor sokat javulna a dolog. |
|
(#52369) mTTamas válasza HOTotya hozzászólására (#52359)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Szép feladat lehet eljutni a kész alkatrészekig. Nekem ennél nagyobb (kb. 100X80x30-as) alkatrészek gyártását kell majd megoldanom, de ez már túlmegy a vasútmodellezésen. Köszönöm szépen a részletes leírást. |
(#52370) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#52368)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Sokat tanulhatnak fiatal topiktársaink ebböl a konstrukciobol.
Megépiteni egy egyszerü tengelyt, két "mezei" alkatrésszel, nem is olyan egyszerü dolog, ha annak a tengelynek üzemközben >5-6000 ford/perc gyorsan kell forognia. Arrol nem is beszélve, hogy Smallhausen kolléga fel van szerelve csupa jo géppel és tudással is ama gépeket használni és mégis némi bajba került egy ekkora tengelyecskével. Ugyanezt konyhaasztalon csak rosszabbul lehetne kivitelezni. |
(#52371) HOTotya válasza mTTamas hozzászólására (#52369)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Szia!
Bizony ez a méret amit írtál már túl nagy az én általam készített kis gépnek! De sajnos azt sem lehet mondani,hogy csinálj egy nagyobbat,mert már olyan erők dolgoznak ekkora szerszám méretnél,hogy minimum triplázni kellene a méreteket és még így sem biztos,hogy menne a dolog!! Jelenleg 3000N a nyomás amivel belövöm az alapanyagot!! Ezt meg háromszorozni.......lehet,de nagyon meg kell erősíteni a gépet... Viszont azt nem írtad meg milyen anyagból akarod az alkatrészt!!! Lágy vagy keményebb,stb |
(#52372) HOTotya válasza csíkosháTTú hozzászólására (#52368)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Nem is mondtál olyan nagy hüleséget.... Viszont mi lenne,ha a tengelyre egy perselyt tenne és akkor talán sokat csillapítana a zajból és stabilabban is forogna...sőt a nagy fogaskerék még lendkerék funkciója is lehetne??? Egy próbát megérne!!! Hm Eugén neked mi a meglátásod?? |
(#52373) csíkosháTTú válasza HOTotya hozzászólására (#52372)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Régebben a Z-s topicban "gyalulták" páran az új Märklin E18-ast, hogy ott a motor csigája egy műanyag fogaskereket hajt meg, ami "majd le fog darálódni, és oda a mozdony pár kör után". Nos, azóta járt a műhelyben ilyen modell, és sokkal csendesebben fut, mint a korábbi, csupa fém fogaskerékkel dolgozó Märklin modellek. És szerintem nem fogja ledarálni a fém hajtás többi része a műanyag elemet.
Egyrészt: nem tejfölös pohárból van.
Másrészt: a nagy terhelést nem ez az áttétel kapja, hiába van nagy fordulaton.
Szóval, volt esze a Märklin konstruktőrnek, aki kitalálta. Egyetlen gyenge pontja van: ennek a fogaskeréknek a tengely furatát eléggé nehéz megkenni, és figyelni kell rá. Az meg nem megoldás, amit a gyár ír, hogy 20 óránként olajozzuk meg. Ugyanis az olaj kb két kör alatt elfogy belőle...
Amiért írtam: Szerintem itt a műanyag perselyezés nem segít, csak az, hogy maga a fogaskerék műanyag. |
(#52374) mTTamas válasza HOTotya hozzászólására (#52371)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Szándékosan nem írtam részleteket, mert egy vasútmodellezéstől teljesen független projektről van szó. Egy mérőműszer külső burkolatát kell elkészítenünk úgy, hogy a végeredmény igényes kinézetű és strapabíró legyen. Utánanéztem a legnagyobb alkatrész méretének. Az előbb alábecsültem. 140X100X30. Annak alapján amit írtál ezzel a technológiával házilag a feladat nem megoldható. |
(#52375) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#52372)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Állitolag golyocsapágyazva van ama tengely, igy a zaj inkább dinamikus eredetü, az ellen a csapágy nem orvosság. Ehhez ki kellene dinamikusan egyensulyozni mint egy autokereket. Lehet, hogy csiga meg a fogaskerék között egy csapágy némileg stabilizálná a tengelyt, de azért az nem lenne tul egyszerü dolog. Rá kellene egy szinterbronz csapágat huzni és azt befogni a sárgaréztömbbe.
A zajt jelentösen csökkentené, ha csökkenne annak az elötét tengelynek a tömege ( fogaskerék, tengely és a csiga).
A nagy fogaskeréknek sajnos nem igen lehet lendkerékhatása, ahhoz tul sok minden fékezi ( a motor és a csiga). ( Ráadásul a motor a nagy fogaskerék kerületén fékez, és számolni is kellene a két lendkerék - motoron+fogaskerék - együttes hatását. Nem tudom, hogy egy fiatal gépészmérnököt nem strapálnánk-e tul egy ilyen feladattal. El sem tudom képzelni, hogy mi jönne ki eredményként. ). |
(#52376) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#52373)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Annak idején elmondtad kint a műhelyedben, hogy mi a Piko Ludmilla hátránya: - Egymásnak feszül a motor fogaskereke és a második fogaskerék. Viszont előnyként rögzítettük, hogy a teljes hajtásláncban a csigákat kivéve mindegyik fogaskerék műanyagból van...... |
(#52377) etwg válasza róbertke hozzászólására (#52376)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
A mai modern müanyagok ilyen méretben tökéletesen megfelenek az itt fellépö eröknek. |
(#52378) HOTotya válasza etwg hozzászólására (#52375)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Erről írtam,de lehet,hogy nem volt érthető..... oda kéne a persely.... |
|
(#52379) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#52376)
|
Válasz •
|
Aug 1, 2016 |
|
Persze, mert a korabeli DDR "precizitás" azt tette lehetővé, hogy a motort a lehető legnagyobb erővel szoprítsuk a helyére, így nem lötyög. Az, hogy így a kelleténél nagyobb erővel nyomja a csiga az első fogaskereket? Hát istenkém, akarom mondani leninkém, honeckerkém stb., ez van...
Múlt héten cseréltem, motort egy régi Gützold BR75.5-ben. Sajnos gyári nem volt, egy ki tudja már honnan idekerült kisebb Mabuchi épült bele. Fele árammal, és tizednyi zajjal megy a mozdony. Mert nem nyomja több tonna erő a csigát a fogaskerékre, csak szükséges.(Mondjuk a teljes szétszerelés után benzines és ultrahangos tisztítást kapott a mechanika minden eleme, a kerekek le lettek polírozva, egy puha fogkefével és langyos vízzel, glicerines folyékony szappannal meg lett mosdatva a kaszni, szinte újjá született.) Már nincs nálam a cucc, nagy boldogan elvitték. Az eredeti motort is visszaadtam, elrettentésnek... Nem tudom hogyan csinálták, de a tekercselés úgy nézett ki, mintha reszelővel végigmentek volna az egyik végén... A többit a képzeletedre bízom, hogy hogyan nézhetett ki, amikor bekerült a műhelybe. Elsőre azon gondolkodtam, hogy elviszem Szolnokra a sterilizálóba... |
(#52380) etwg válasza HOTotya hozzászólására (#52378)
|
Válasz •
|
Aug 2, 2016 |
|
Ugyanerröl az elötét tengelyröl beszélünk, mert ez a kritikus pontja a konstrukcionak. Én is ide gondoltam az extra csapágyat, de nem vagyok nagyon meggyözödve, hogy sokat javitana a zajon, a kivitelezés meg egy rémálom lehet a nagy sebesség miatt. |
(#52381) etwg válasza etwg hozzászólására (#52380)
|
Válasz •
|
Aug 2, 2016 |
|
Még valami jutott az eszembe, ha valoban a dinamikus kiegyensulyozottság hiánya okozza a zajt (ami nagyon valoszinü) egy ilyen extra csapágy/persely ugyancsak nagyon nagy igénybevételnek lesz kitéve, és inkább fékezné a tengely forgását.
Van egy amerikai modellem a höskorból, ahol a lendkerék a tengellyel együtt egy fehérfém öntvény ( !!!! ) . A gyár egy Pittman motorhoz egy szilikoncsövel kapcsolta össze (az áttétel szerencsére a motoron van).
Nyilvánvalo, hogy a lendkereket soha nem egyensulyozták ki - dinamikusan meg pláne nem - s hogy ne verje szét a csapágyokat, azok furatát simán 1,5 mm-l nagyobbra csinálták,mint amilyen tengely van a lendkerékben. (:jump . Fél fordulatszámig még ugy ahogy elmegy a mozdony, de teligázon majdnem ledobja a nehéz mozdonyt a sinekröl. Készakarva meghagytam igy, mint muzeumi darabot. Ha a terepasztalra kerül, akkor lekapcsolom a lendkereket. ( van egy jo sárgarézböl is, uj csapágyokkal, amivel szépen fut, de nem eredeti) |
(#52466) slatna hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 9, 2016 |
|
Sziasztok!
Olyan modellezővel beszélnék, aki már épített, (vagy tud tanácsot adni) V 43-t ill. Árpád motorvonatot. Mindkettőnél a H0-ás méretarányban!
***@****.** |
(#52467) Frankye moderátori
válasza slatna hozzászólására (#52466)
|
Válasz •
|
Aug 9, 2016 |
|
Soha ne írd ki nyilvánosan az e-mail címed!
Egyrészt a spammer robotok vadásznak ezekre, és elárasztanak levélszeméttel, másrészt a fórum nem levelezőlista, azaz a kérdést és a választ is ide "illik" írni. (Lásd még: Fórum Szabályzat , I. pont) |
(#52470) angyal.marci válasza Frankye hozzászólására (#52467)
|
Válasz •
|
Aug 9, 2016 |
|
Megírom az illetékes csoportban is, de a szabályzat nem olvasható a szokásos "fele lecsapva" hiba miatt |
|
(#52472) angyal.marci hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 9, 2016 |
|
Olyan mint egy GySEV Ap 10-67 kasztni és alváz is toldott, hogy ne legyen hossztorzított a vagon. Lassan megy festődni |
|
(#52476) slatna hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 9, 2016 |
|
Bocsánat, hogy a Tíz parancsolatot megszegtem!!
Tegye a szívére a kezét aki minden szabályzatot , Ászf-t stb végigolvas!!
Továbbra is várom --most már a kérdéseimre-- a válaszokat.
Van-e olyan ember aki tud tanácsot adni V43 ill Árpád motorvonat építéséhez.
A felépítmény adott pl V43 esetében milyen donort ajánlotok?
Építette-e, --esetleg látott-e-- valaki Árpád motorvonatot közelről, milyen "alapot" szerezne be?
Köszönöm előre is mindenkitől, ha netán az adott pillanatban nem tudnám megköszönni.
Az email címmel kapcsolatos jó tanácsot köszönöm.
S:A. |
(#52477) angyal.marci válasza slatna hozzászólására (#52476)
|
Válasz •
|
Aug 9, 2016 |
|
Szili esetén méregess. Tengelytáv, forgóvázcsap-táv az első. Az legyen rendben. Szélességen-hosszúságon minimálisan tudsz változtatni.
Árpádja van Jermann Kálmánnak, iho.hu-n fordul elő. |
(#52478) etwg válasza slatna hozzászólására (#52476)
|
Válasz •
|
Aug 9, 2016 |
|
Az Árpád egy különleges eset, igy igen nehéz használhato alapot találni hozzá. A futovázak sem egyformák és a hossza külön kihivás a hajtás szempontjábol.
Szlovákiábol megrendelheted az egész modellt épitökészletben (TT).
Itt a Leirás rengeteg képpel és utmutatoval. Ök a Haling egyik hajtott alvázát használják ha jol tudom a modell miatt egyedi lendkerekekkel. |
(#52479) róbertke válasza slatna hozzászólására (#52476)
|
Válasz •
|
Aug 9, 2016 |
|
|
(#52481) VoTi válasza angyal.marci hozzászólására (#52472)
|
Válasz •
|
Aug 10, 2016 |
|
Mivel csináltad a glettelést? |
(#52482) angyal.marci válasza VoTi hozzászólására (#52481)
|
Válasz •
|
Aug 10, 2016 |
|
Trinát mestertapasszal. Tubusos, májkrém állagú trutyi. |
(#52483) csíkosháTTú válasza slatna hozzászólására (#52476)
|
Válasz •
|
Aug 10, 2016 |
|
V43-at csinál a Fuggerth, nem is rosszat. |
(#52487) sunocske válasza róbertke hozzászólására (#52479)
|
Válasz •
|
Aug 10, 2016 |
|
Tőlük már nehéz lesz... |
(#52488) róbertke válasza sunocske hozzászólására (#52487)
|
Válasz •
|
Aug 10, 2016 |
|
tatumadár ?? |
(#52502) ZésZoli válasza slatna hozzászólására (#52476)
|
Válasz •
|
Aug 11, 2016 |
|
Szia!
"alsó madárfogás" felhasználónak az Indexes fórumokon van Árpád motorvonata, legalábbis tett már fel róla videót. Azt nem tudom, hogy jelen van-e itt.
Milyen méretarányban építenél?
Üdv. |
(#52531) slatna válasza róbertke hozzászólására (#52479)
|
Válasz •
|
Aug 12, 2016 |
|
Csehmodell elérhetetlen. 600 euró volt valaha!!!
Aranyár |
(#52532) slatna válasza ZésZoli hozzászólására (#52502)
|
Válasz •
|
Aug 12, 2016 |
|
H0 -at szeretnék a kasztnim már meg is van!! |
(#52538) róbertke válasza slatna hozzászólására (#52531)
|
Válasz •
|
Aug 12, 2016 |
|
Igen, de akkor az Euró feleannyit is ért mint ma! Amikor bevezették mint fizetőeszközt (1995-1999), a Belga frank is csak 68 fillér volt. |
(#52540) slatna hozzászólása
|
Válasz •
|
Aug 12, 2016 |
|
Fele annyit sosem volt az árfolyam. Euróként 250 Ft körül volt az alja. |
(#52541) angyal.marci válasza slatna hozzászólására (#52540)
|
Válasz •
|
Aug 12, 2016 |
|
Volt az 230 is az én koromban. |
(#52547) etwg válasza róbertke hozzászólására (#52538)
|
Válasz •
|
Aug 12, 2016 |
|
Ejnye, ejnye már a jelenkorra sem emlékszünk pontosan. Az € 1999-ben mint elszámolási pénznem lett bevezetbe, mint fizetö eszköz 2002 jan 1.én. |
(#52561) sunocske válasza róbertke hozzászólására (#52488)
|
Válasz •
|
Aug 14, 2016 |
|
Ő már a Posch Modellnél van, a Csehmodell mint olyan megszűnt (Máté is elvégezte a sulit és elment inkább a nagyvasúthoz dolgozni), illetve a romjaiból próbál újjáéledni Balkay Modells néven, Bandi egyszemélyes(?) vállalkozásaként. |
(#52562) sunocske válasza angyal.marci hozzászólására (#52541)
|
Válasz •
|
Aug 14, 2016 |
|
Az akkor sem a fele... |
(#52960) HOTotya hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 6, 2016 |
|
Egy új érdekesség.... |
|
(#53012) HOTotya válasza róbertke hozzászólására (#52966)
|
Válasz •
|
Szept 8, 2016 |
|
|
(#53041) HOTotya hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 10, 2016 |
|
Egy kis újdonság... Új kardánok......
12.14.16.18.20.24.25.26mm-s méretűek.... |
|
(#53044) róbertke válasza HOTotya hozzászólására (#53041)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2016 |
|
Nézd meg az alábbi képen szereplő Rivarossi műanyag tengelyt..
|
|
(#53045) HOTotya válasza róbertke hozzászólására (#53044)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2016 |
|
????? most mit nézzek??? Nem értem a hozzászólásod |
(#53049) DZolTTán válasza róbertke hozzászólására (#53044)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2016 |
|
Ez egy flexibilis kuplung akar lenni? |
(#53050) etwg válasza DZolTTán hozzászólására (#53049)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2016 |
|
A Rivarossi egyik elkerülhetö agymenése. |
(#53055) róbertke válasza DZolTTán hozzászólására (#53049)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2016 |
|
Bingó!! Gondoltam HOTotya rájön az érdekességére... |
(#53061) etwg válasza róbertke hozzászólására (#53055)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2016 |
|
Hol van ott a kuplung?
|
(#53062) HOTotya válasza róbertke hozzászólására (#53044)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2016 |
|
|
(#53064) DZolTTán válasza etwg hozzászólására (#53061)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2016 |
|
Nem tudom, mennyire szakszerű az elnevezés, de a legtöbb helyen így hívják.
Csak egy példa: gyakorlatilag ugyan ez a megoldás, csak kicsit iparibb kivitelben:
Wellenkupplung
|
|
(#53066) HOTotya válasza DZolTTán hozzászólására (#53064)
|
Válasz •
|
Szept 11, 2016 |
|
Igen ez tengelykapcsoló ami egy motor és a hajtott tengely hajtásánál bevett gyakorlat!Kiküszöböli az egytengelyűség hibáit! de ez nem használatos a modelleknél...... |
|
|
2024. Dec, 26. Csü 13:34:21 |
|
Jelenleg 10 fő olvassa az oldalt |
|
|