|
Terepépítés
|
Témaindító: SzerNoh, idő: Júl 6, 2010
Témakörök:
|
|
(#5821) SzerNoh válasza marci1130 hozzászólására (#5820)
|
Válasz •
|
Máj 2, 2011 |
|
Szüleid mit szolnak az ötlethez? és milyet szeretnél építeni? |
(#5822) marci1130 hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 2, 2011 |
|
Szia.
Hát a szüleím meg engették hogy építsek terepasztalt.
Én pedig H0-at szeretnék már van 50mm hungarocellem.
|
(#5823) SzerNoh válasza marci1130 hozzászólására (#5822)
|
Válasz •
|
Máj 2, 2011 |
|
Szia Marci!
Szerintem szívesen fogunk segíteni neked.
Pár fontos kérdés amire feltétlen válaszolnod kell:
Van már valami modell vasutad?
Ha még nincsen, akkor mindenféleképpen egy startszettet érdemes vennetek (ami már 20.000Ft-tól kapható) LINK
Kérdezd meg a szüleidet mekkora helyre szabad építened?
|
(#5825) Abs válasza marci1130 hozzászólására (#5822)
|
Válasz •
|
Máj 2, 2011 |
|
Szia!
Mielőtt bármibe is belekezdenél (építés, vagy akár csak vásárlás) valamikor menj be egy vasútmodellező klubba, és nézd meg, hogy ott hogyan épülnek az asztalok. Sajnos ez egy drága hobbi, ha valamit elrontottál, nem olyan olcsó mulatság kijavítani. Persze azzal is tisztában vagyok, hogy mindenkinek az a legszebb-legjobb, amit saját maga épít, de egy picit tanulással valóban szépen kivitelezett terepasztalt lehet építeni.
Egyáltalán nem szeretném elvenni a kedved, de tudod-e, hogy:
- mire kell figyelni a váltók építésénél?
- hogyan lehet szépen leragasztani a füvet?
- miből lehet mutatós sziklafalat készíteni?
- hová szabad, és hová nem vasúti létesítményeket telepíteni?
Nekünk, a LAGYESZ szakkörnek most hétvégén lesz egy kiállításunk Dunakeszin, 2011.05.05. - 08-ig, a VOKE József Attila Művelődési Központban. (Dunakeszi, Állomás sétány 17.) Én valószínűleg nem leszek ott - mivel Győrbe járok egyetemre - de ha bárkivel elbeszélgetsz a kiállítók közül, sok hasznos dolgot tanulhatsz!
Üdv,
Abs |
(#5826) SzerNoh válasza Abs hozzászólására (#5825)
|
Válasz •
|
Máj 2, 2011 |
|
Szia Balázs!
Azért ennyire nem eszük forrón a kását szerintem te is tudod.... kinek mi a játék élménye.
Én azt mondom hogy lépcsőről lépcsőre kell haladni meg kell tanulni a dolgokat amiben igazad is van.
De maradjunk az alap dolgoknál amit szerintem Marcit is jobban érdekel, hogy menjen a vonat.
(mindenkinek ez az egyik legalattomosabb szándéka)
Én erősítem a véleményemet még mindig, hogy egy kezdő készletet venni, azt megtanulni használni ha analóg, ha digitális, és akkor azon elkezdeni variálni +1 váltó +1 vagon stb-stb.... (persze Fórumos segítségek mellett)
Meg Balázs te is tudod, azért vannak ott a korlátolt képességű tagok is |
(#5827) Abs válasza SzerNoh hozzászólására (#5826)
|
Válasz •
|
Máj 2, 2011 |
|
Mindig is szerettem a lelkes ifjúságot Ha egyből a terepasztal építésbe szeretne fogni, hát hajrá, de - ahogy mondtad - nem eszik olyan forrón. Előtte tanulni, tanulni, tanulni!
Abs |
(#5846) SzerNoh hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 5, 2011 |
|
|
|
(#5850) Misi Misi hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 5, 2011 |
|
Sziasztok!
Azt szeretném megkérdezni, hogy érdemes-e a síneket a csatlakozásuknál összeforrasztani, javít-e lényegesen az elektromos vezetésen, vagy elegendő kontaktus keletkezik akkor is, ha csak papucsokkal összekapcsolom őket(természetesen a papucsokat előtte fogóval kicsit összébbnyomom, hogy jobban szoruljonak)?
Misi |
(#5851) SzerNoh válasza Misi Misi hozzászólására (#5850)
|
Válasz •
|
Máj 5, 2011 |
|
Szia Misi!
Szerintem ha új papucsaid vannak, és nem szeded szét és rakod össze a pályát 100 szór akkor nem kell forrasztani, se össze nyomni mert szépen feszül a sínen.
De ha forrasztani szeretnél a Piko A sínt nagyon jól lehet, a többit ami már gyárilag barnított azt már nehezebb, mert nem tapad meg rajta az ón csiszolás nélkül.
üdv
SzerNoh |
(#5852) Antal Miklós válasza SzerNoh hozzászólására (#5851)
|
Válasz •
|
Máj 5, 2011 |
|
Szia Misi, csak néhány tanács:
- ne csak egy betáplálási pontot készits. Akármelyik sin-rendszert választod, annak az ellenállása mindig nagyobb lesz mint a réz huzal. Készits a sinnel párhuzamosan rézhuzalt, és kb méterenként kösd össze a sinnel. Igy könnyen és üzembiztosan lehet a szigetelt szakaszok (jelzőknél) áramellátását is ellátni.
- ha a sint forrasztani akarod, folyató szerként rozsdaoldót vigyél fel egy nagyon kicsi cseppet. A rozsdaoldó =foszforsav, a megolvadt cin hatására maradéktalanul elpárolog, és könnyen forrasztható lesz.
- jól tervezd meg előre, hogy egyszerre hány szerelvénnyel szeretnél a pályán mozogni, mert ez meghatározza az áramkörök, és a tápellátást.
Ha kérdésed van irj.
Üdv Miklós |
(#5853) Misi Misi válasza SzerNoh hozzászólására (#5851)
|
Válasz •
|
Máj 5, 2011 |
|
Köszi a gyors választ!
Régi Mehano sínjeim vannak, legtöbbjük sajnos vasból, és rozsda is van az oldalukon, a papucsok is nagyrészt Mehano. Némi Roco 2.5- ös sínem van, bár azok is berozsdásodtak, meg valamennyi Roco papucsom.
Igazából azon gondolkodom, hogy letesztelem, forrasztás nélkül mennyire működik a dolog, mert ha minden sínt össze kéne forrasztanom, az nagyon lelassítaná a terepasztal építésemet. Jelenleg az alagutakat építem, szóval vagy most forrasztom össze a síneket, vagy soha...
Misi |
(#5854) Frankye válasza Misi Misi hozzászólására (#5853)
|
Válasz •
|
Máj 6, 2011 |
|
Nekem anno a régi, kalapformájú TT símjeim mind forrasztva voltak. A szigeteléseket a sínszálak átvágásával oldottam meg (lombfűrész rulez!) másutt mindenhol össze voltak forrasztva. Az alagútban én különösen ajánlom, főként, ha végleges a terepasztalod! |
(#5857) Antal Miklós válasza Misi Misi hozzászólására (#5853)
|
Válasz •
|
Máj 6, 2011 |
|
Szia Misi, az alagutban, vagy a nem látható tároló pályaudvarokon (hegy belsejében) különösen fontos, hogy a legjobb minőségű áramvezetés legyen, hiszen nem tudshozzáférni, és ha ráadásul méfg felsővezetéket is készítesz akkor még nehezebb a hozzáférés. Javaslom, hogy forraszd össze a sineket, és az adott szakaszokat lehetőleg 4 sinmezőkként lásd el csatlakozással a vontatási veszültség felé. A szigetelt szakaszokat, ahol meg akarod állítani a vonatot, lombfürésszel, vagy vágótárcsával gondosan el tudod készíteni, és teszteld is le. A szigetelt szakaszoknak (ha tervezel ilyet ide) legalább 25-30cm-kell lennie, hogy még a leggyorsabb mozdony is üzembiztosan megálljon.
Itt még lehet egy két elektromos trükköt betenni, de ehhez a vezérlés (analóg,/digital) milyenségét is ismerni kell.
Ne feledkezz el az alagút belsejében az oldaltávolságról, FŐLEG ha ivben - kanyarban - is van az alagútnak fala. 4 tengelyes személykocsi túl lógás a belső iven felütközhet a közel lévő alagútfalon. Ha egy hegy belsejébe tervezedd mind ezt, akkor hagyj szerelőnyilást (elég nagyot) és tegyél be legalább egy autóizzót 12V 5-10Watt, hogy lássál is ha szerelni kell. A levehető oldallapot a mágneses csappantyú megfogja. |
(#5859) Misi Misi hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 6, 2011 |
|
Köszönöm a tanácsokat!
Összeforrasztottam a sínek végeit, és aztán lecsiszoltam nem csak a forraszt ami magasabb a sínkoronánál, de a sínek közti szintkülönbségeket is lecsiszoltam. Jó ötletnek tartom hogy lámpákkal vagy ledekkel megvilágítsam az alagutat szükség esetén.
Az oldalfalakkal meg is szenvedtem, jó párszor kellett arrébb tenni a támfalakat. Egyébként DCC rendszerben szeretném majd vezérelni az asztalt, de nem a szabványos 14,5 volton hanem 18 voltra gondoltam felemelni a feszültséget, és akkor talán nem kell olyan sűrű betáplálást végezni. mindenesetre kb. másfél méterenként tettem betáplálást és szigetelést, főleg mert szeretnék visszajelző rendszert kiépíteni, ami a sínek áramán keresztül figyeli a vonatokat.
Mi a véleményetek az alagútban levő váltókról? Nagyon veszélyes? Gondoltam azokhoz megépíteni egy feszültségen alapuló állapot visszajelző rendszert. |
(#5860) Frankye válasza Misi Misi hozzászólására (#5859)
|
Válasz •
|
Máj 6, 2011 |
|
Ha lehet, én kerülném az alagútban a váltókat. Persze, nem lehetetlen, de a pontos, precíz kivitelezés itt nem alapvető, hanem kritikus fontosságú, a váltóállás-visszajelentéssel együtt, és a szerelőajtó ezekben az esetekben különösen szükséges. De - ismétlem - ha lehet, én kerülném.
(Megj.: Tudom, Antal Miki épp a hegy gyomrába tervezett egy üzemi pályaudvart, de hát aki sebészkedik, ugye, annak a keze biztosan jár...:sonic |
(#5862) lidi válasza Misi Misi hozzászólására (#5859)
|
Válasz •
|
Máj 6, 2011 |
|
Ezt a tápfesz emelést nem erőltetném. Csak jobban melegedni fog minden, pl dekóderek a mozdonyban. Inkább az szokott a gond lenni, hogy a gyári olcsó dolgok túl nagy feszültséget, feszültség tüskéket generálnak, aztán haláloznak a dekóderek. Szóval maradj inkább 16V alatt szerintem. Betáplálással nem lesz gond, ha jók a sínjeid. Nekem a padlón összerakott próbapályám H0 Piko A sínrendszer, 3x1.2 m dupla ovál, meg pár rakodóvágány 2 helyen van megtáplálva (1 kapcsolható szakasz középen a hurok miatt), és nincs semmi gond sem vele. Igaz nem lett szétszedve meg összerakva 1000x . |
|
(#5874) szgy hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 8, 2011 |
|
Sziasztok!
Elkészült az első asztal tervrajza.
Véleményeket várok szives fogadtatással. |
|
(#5875) SzerNoh válasza szgy hozzászólására (#5874)
|
Válasz •
|
Máj 8, 2011 |
|
Szia!
Mesélj róla!
Mit tervezel rajta bővebben. Több része is lesz? |
(#5876) SzerNoh hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 8, 2011 |
|
újabb életképek a modulról.
szép estét
SN |
|
(#5879) szgy válasza SzerNoh hozzászólására (#5875)
|
Válasz •
|
Máj 9, 2011 |
|
Szia!
Ezt egy központi átrakó pályaudvar lenne...itt egy fűrészüzem lenne még a hegyen,kavicsbánya...ha elfér!Aztán lesz még egy másik szárny is,de még az nincs megtervezve,ott egy szénbánya lesz kialakítva.
A fűrészüzemhez H0ecsatlakozás menne.....a kőbányához és a szénbányához pedig H0-ás mellékvonal fut majd.
Aztán tervben(fejben)még egy vár is szerepel...
Pályaudvarhoz rakodódaru kellene,2db.ill.szénátrakó hely is kellene hozzá.Aztán talán még egy főpályaudvar is belefér,ami szintén egy 3m-es asztalon lenne.....
A vár és a bánya lenne az összekötő rész! |
(#5880) Antal Miklós válasza szgy hozzászólására (#5874)
|
Válasz •
|
Máj 9, 2011 |
|
Szia,
tetszik az ötlet, csak egy néhány problémára hivnám fel a figyelmedet:
-sajnos a vágányterv rajzon nem olvasható a mélységi méret, de sac alapján az kb 2 méter lehet. A problémás terület: ahol az állomásról kijövő fővonal eltünik az alagútban ill a hid alatti terület, beleértve a váltó állitó házat és környéke, hacsak... te nem rendelkezel extra hosszú kézzel vagy egy olyan hid szerkezettel aminek segítségével be tudsz nyúlni, ragasztani, forrasztani, szerelni kb egy méter távolságban.
- a másik probléma ill. kérdés? hogy gondoltad- e szállitani ezt a terepasztalt? Ha nem, akkor nem is kérdeztem, ha igen, akkor túl nagy, nehezen mozgatható. |
(#5881) szgy válasza Antal Miklós hozzászólására (#5880)
|
Válasz •
|
Máj 9, 2011 |
|
Szia!
Köszönöm a hozzászólásodat,de most itt kinyilvánítanám a butaságomat,mivel nem igazán értem a mélységi méret fogalmát.....???
Az alagút és a híd alatti részt úgy próbálnám megoldani,hogy ott üreges lenne (a sarok) és így hozzáférnék a szerelésekhez és ragasztásokhoz.Természetesen csak addig amíg nem lesz készen!!De ha van ötlet amivel a butaságom megkönnyíthető akkor azt szívesen fogadom!Nagyon szeretnék hegyeket építeni,de sajnos nem igazán tudok hozzá kezdeni.....kézi rajz meg van és fejben is....de a gyakorlatban nehezen megy!!!!!
Szállítani nem szeretném......
Előre is köszönöm a válaszod!!! |
(#5888) Antal Miklós válasza szgy hozzászólására (#5881)
|
Válasz •
|
Máj 10, 2011 |
|
Szia, és szép Jó reggelt Neked.
a mélység alatt itt távolságot értettem. Szélesség, is lehetne, mint kifejezés, de azt hiszem itt inkább a Töled lévő távolságra gondoltam. Ha ez nagyobb mint 75-90cm, akkor ott a tevékenység már elég nagy, és az egyensúly (-unkat) elveszitve pofára esünk. (Bocsi a kifejezésért). Próbáld ki, hogy a tőled 1m-re lévő iróasztal távolabbi sarkaról felvenni, és lerakni a radirgumit milliméter pontosan.
Délután készitek néhány fotót a modulomról, és részletes leírást küldök.
Neked itt a hegy belsejében is kell építeni, mert a pálya ott is folytatódik, de mindenképpen bordázott szerkezett szükséges. |
(#5894) szgy válasza Antal Miklós hozzászólására (#5888)
|
Válasz •
|
Máj 10, 2011 |
|
Szia!
Erre gondoltam én is...de nem voltam benne biztos!!Köszönöm a válaszod és várom a további segítségedet......... |
(#5900) Antal Miklós válasza szgy hozzászólására (#5894)
|
Válasz •
|
Máj 10, 2011 |
|
Szia, hol is kezdjem: ez a harmadik terepasztalom, de rájöttem, hogy a hagyományos asztalban be vagyok zárva, ezért áttértem a modul rendszerre. Ezt később ha kell kifejthetem.
Mindenek elött kell egy stabil alapot, keretet építened, ami az egész asztal részére a mechanika stabilitást biztosítja csavarodás mentessen. Ez 10cm-nél ne legyen alacsonyabb, mert a megkivánt stabilitás hátrányára lesz. Erre kerül rá az az alap felület, melyen majd a sin fog futtni. ez lesz az alépítmény. erre valamilyen zajcsökkentő anyagot kell felragasztani, én a parafát választottam, de a modellvasutas kollégáktól már hallottam, hogy polifoam is jó.
Erre kerül majd rá a sinmezők. Nem szegezve, nem csavarozva, hanem ragasztva. Ha szegezed, vagy csavarozod, akkor a zajcsökkentőd minhat ott se lenne, hiszen a csavar, szeg átviszi a sinzajt a falapra, és itt a dobozhang!
Fölösleges a teljes, hossz szélesség falappal /rétegelt lemezzel való borítása. A pálya alépitményének megfelelően. Ez gondos tervezést igényel. (Vizelvezető árok, átereszek stb.
A fotók az egyik végmodulom képei: kétvágányú fővonal egy alagútban eltünik, mert a hegy belsejében egy 5+3 vágányú tároló pályaudvar, valamint egy mellékvonal mely fogaskerekű egy fejállomásban végződik.
Fontos az esetleges emelkedések - szintbeni - pontos meghatározása, mely általában 1m hosszon max 6 cm. ez 6 ezrelékes emelkedőnek/lejtőnek felel meg, de az átmeneti ivek miatt ezt a 6 cm-t csak kb 1,2-1,3 méter uton képes elérni.
Fontos a biztonsági magasságok - a szintenkénti keresztezéseknél, pontos és elégséges meghatározása, mely HO méretnél min 8 cm.
Ha felsővezetéket is épitesz, akkor a hegy belsejében lévőt nagyon stabilra kell épiteni.
Nagyon fonots az elektromos megtervezése az egész vontatási, vezérlési elektronikának
A hegy domborzatát én rabicháló és gipsz technikával készítettem, a gipsz-szövet a csonttöréseknél használt hagyományos kötőanyag, helyenként 3 egymásra ellentétes irányban felragasztva.
a képeken az elektonika szereléséhez bakon álló asztal, a tároló pályaudvar és felsővezetéke, ill a hegy belseje látszik. (remélem)
A következőkben kivülröl is.
A tároló pályaudvart a por ellen a szerelés idejére egy fóliával levédtem. |
|
(#5901) Antal Miklós válasza Antal Miklós hozzászólására (#5900)
|
Válasz •
|
Máj 10, 2011 |
|
Most náhány kép kivülről.
A modul hossz mérete nálam 2 méter és a csatlakozó felület 60cm.
Igy mint egy fiókos szekrény fiókjait egy szögvas (Dexion) könnyen lehet tárolni, szerelni, és a könnyüszerkezetes szerelési mód miatt csak kb 35 kg.
A vezérléshez tartozó elektronikát én a tápegységgel együtt az asztal alá helyeztem el, áramforrásról egy átalakított PC-táp szolgál.
Tömören ennyi, de a tapasztalatokból egy könyvet is lehetne irni. |
|
(#5902) Antal Miklós válasza Antal Miklós hozzászólására (#5901)
|
Válasz •
|
Máj 10, 2011 |
|
Kivülről a fogaskerekű szakasz igy nézz ki.
A váltók és jelzők vezérlése a váltó alatt és a szigetelt szakasz helyén történik. A vezérléshez egy digitális Integrált áramköröket használok. Ezzel sokat lehetett egyszerűsíteni a terepasztal és vezérlő pult közötti összekötő kábelen, és bizonyos fokú automatizáltságot is hozott.
|
|
(#5907) szgy válasza Antal Miklós hozzászólására (#5902)
|
Válasz •
|
Máj 11, 2011 |
|
Szia!
Hát köszönöm a segítségedet....de szerintem velem van a baj,mert sok mindent nem igazán értek....
Én kb.2éve gyűjtögetek és már elég sok minden meg van ahhoz,hogy elkezdjem a terepasztalt.....de mint mondtam eddig csak fejben.
Maga az asztal elkészült,parafa meg van,sínek,ragasztó,festékek,épületek...stb.De kb.fél éve nem merek hozzá kezdeni.......csak tervezek.
Kérdések:asztal mérete 2mX1,4m....akkor most ezt szedjem szét és csak asztal keretet csináljak belőle?????
Aztán mérjem ki a sínek helyét???Ill.a lemezek és parafa helyét???
Tillig asztal alatti állítóművet szeretnék használni....vagy elég a sima szervomotoros megoldás??És ezt mikor kell berakni??Mert csak felszín feletti állító műveim vannak,azokat az árnyék pályaudvarba szeretném berakni.
"Fontos az esetleges emelkedések - szintbeni - pontos meghatározása, mely általában 1m hosszon max 6 cm. ez 6 ezrelékes emelkedőnek/lejtőnek felel meg, de az átmeneti ivek miatt ezt a 6 cm-t csak kb 1,2-1,3 méter uton képes elérni.
Fontos a biztonsági magasságok - a szintenkénti keresztezéseknél, pontos és elégséges meghatározása, mely HO méretnél min 8 cm."Ezt lehetne egy kicsit érthetőbben!?????
Mennyi legyen az alapterülete a sarok -hegyrészletnek,hogy ha r5,r6-os íveket szeretnék használni??Vagy esetleg használjak r4-r5,vagy r3-r4-es íveket???
Előre is köszönöm a válaszod...... |
(#5917) Antal Miklós válasza szgy hozzászólására (#5907)
|
Válasz •
|
Máj 11, 2011 |
|
Szia, és szép jó estét Neked.
Szét ne szedd csak abban az esetben, ha nincs kimerevítve. A terepszint alatti bordázat, - lásd a képen -feladata, hogy a z alaplap ne tudjon csavarodni és merevitse az egész szerkezetet. Hasonlóan ezek a bordákat lehet és kell használni a terepszint feletti pályatest merevítésre is, csak ugy kell tervezzni, kiszabni és elhelyezzni, hogy az alatta lévő szinten a forgalmat ne akadályozza (biztonságos távolság, esetleges felsővezeték), valamint ezekhez a bordákhoz lehet majd az egyéb tartó elemeket, pl egy kerti vendéglő területét tartó falapot rögziteni. A durva domborzatot ezután lehet a fém hálóval kialakitani. A hálót a fa szerkezethez én fém kapoccsal rögzítettem, de volt ahol a 10mm rétegelt lemezt egyszerüen átfurtam és a drótot átdugva összecsavartam. ezután lehet a több rétegű gipszes hálót felvinni. ha ez megkötött, a következő a finom domborzat kialakítása. ehhez a gipsz - homok keverék, esetleg egy kis szinezőanyag, vagy fürészpor (ettől nem lesz sima a felület és könnyebben felvihető (elektrosztatikusan vagy szórva a fű, gaz. Próbálkoztam ujságpapirból (Népszabadság, Magyar Nemzet - ne legyen fényes papirpl Blikk) kialakítani papirragasztóval a domborzatot több kevesebb sikerrel, de nemlehetett olyan finoman kivitelezzni mint a gipszes technológiát. Nehezen lehet a papir felületen a fákat rögziteni.
Fontos, hogy a pályaterven az egyes sinmezők teljes, külső nagyságát lássad, próbáld meg 1:1 kinyomtatni, akár több A4 pairlapra, mert igy látodd, hogy hol fér el a merevitő borda, és nem ütközik bele a váltóhajtómű.
Az elektromos tervezés egy teljesen külön fázisa az asztal építésnek. Ehhez sok-sok mindent ismerni kell:
Milyen vezérlést szeretnék? Milyen elektromos képzettségem van hozzá? mennyire bonyolultnak tartom elektromosan a terepasztalt?
Ha ezt tisztáztad, és az elektronika nem akadály,akkor akár a DCC vezérlést is használhatsz.
Fontos, csak egyfajta váltóhajtóművet használj, lehetőleg olyant aminek van végállás érintkezője. ÉN a régi Pilz hajtóművekből csak a váltó szimbólumát tartottam meg, a terep alatt volt postai jelfogókat használok, aminek legalább két morse/átváltó érintkezője van. (az egyikkel át tudom a szivsin polaritását kapcsolni, a másik érintkező pedig a váltóállás visszajelzése a kezelő egységen. A másik képen a jelfogók és a helyi illesztő egység láthatók.
Átmeneti ív, az a vágány szakasz ahol a vizszintes sikból a pálya emelkedni/süllyedni kezd. ezt nem lehet törés szerűen, hanem csak igen fokozatosan, hosszát a leghosszabb merev keretes gőzmozdony, személykocsi határozza meg. Ha nincs ez az átmeneti ív, akkor ha emelkedő következik akkor a mozodny első és utolsó kereke közötti rész elemelkedik a pálya sikjától és nincs hajtás, ha lejtés következik akkor a mozdony kisiklik, mivel az elején a kerekek a levegőben vannak.
Ezért érdemes egy mintát készíteni pl egy 15x15x200mm fadarabot, és mint egy vonalzót használni. Ha beteszed a két sinszál közé láthatóvá válik, hol emelkedik meg, vagy túl nagyot süllyed a pálya.
Ha 6 ezrelékes lejtőt épitesz 1m 6cm, akkor az az jelenti, hogy 10cm alatt a pálya CSAK 6 mm-t emelkedhet. Az átmeneti iveknél ennek a felét, harmadát,tehát 10cm alatt 2-3mm-t.
Ha igy épited, akkor üzembiztos lesz a pályád. (kivéve, ha fogaskereküt épitesz, mert akkor 1m alatt akér 25 cm-re is feltólja a szerelvényt.) |
|
(#5919) szgy hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 11, 2011 |
|
Szia,szép estét neked is!
Köszönöm a válaszod,most már kezdek alakulni.Akkor az asztal marad,csak merevítem.És ehhez csinálok egy keretet,amin a hegy lesz.És az eredeti asztal marad a pályaudvarnak.
Az elektronikában viszont szeretnék majd egy kis segítséget kérni,mert azzal nem vagyok nagyon tisztában.Azt tudom,hogy digitális rendszert szeretnék........
A vezetékelést mikor érdemes bekötni a sínekhez?A Train-Moduls elektronikára gondoltam,mert az viszonylag elfogadható áron van.......
A lejtő kialakítását sikerült teljesen megértenem....köszönöm szépen...
És szeretném a továbbiakban is majd a segítségedet igénybe venni,ha nem lenne nagy gond.De ha zavarok akkor csak szólj......
Még egyszer köszönöm...... |
(#5922) Misi Misi válasza Antal Miklós hozzászólására (#5917)
|
Válasz •
|
Máj 11, 2011 |
|
Sziasztok!
Én csak annyit szeretnék hozzáfűzni Miklós válaszához, hogy az emelkedőket érdemes lenne megépítés előtt tesztelni. Én is jelenleg építek egy terepasztalt, minden emelkedőm 3,5%-os és bizony a megépítés után szembesültem vele, hogy egy Piko taurus nem képes felhúzni 5 darab Piko személy szállító 4 tengelyes kocsit, csak kaparva, álló helyzetből viszont meg se tud indulni az emelkedőn sajnos.
Szinte ugyanez a helyzet a Fleischmann BR103-assal is, aminek 6! darab gumis kereke van, azzal a különbséggel, hogy az nem kapar.
Egyébként tetszik az amit írtál, én is inkább valamilyen hálós szerkezetű hegyet szeretnék építeni, nem pedig hungarocellből, mert abból már építettem egyszer és habár szép hegyeket lehet építeni belőle, sajnos nagyon sok szemét keletkezik a megformálásakor. Kaptam olyan tanácsot, hogy ne használjak gipszet, mert könnyebben törik, hanem használjak csemperagasztót, mert az keményebb, bár erről a gipszes hálóról még nem hallottam. Ezt készen lehet venni?
Feltettem képeket a terepasztalról, hátha érdekel valakit. A mostani állapot még nincs köztük, de ami az albumban van az kb. bő egy hét munkája. ITT megtekinthetők a fotók.
Üdv Misi |
(#5923) SzerNoh válasza Misi Misi hozzászólására (#5922)
|
Válasz •
|
Máj 12, 2011 |
|
Szia Misi!
Ötletes, és jó asztalnak fog kinézni, a utolsó képeken a festett saját váltó nagyon tetszik! |
(#5924) szgy válasza Antal Miklós hozzászólására (#5917)
|
Válasz •
|
Máj 12, 2011 |
|
Szia,szép estét neked is!
Köszönöm a válaszod,most már kezdek alakulni.Akkor az asztal marad,csak merevítem.És ehhez csinálok egy keretet,amin a hegy lesz.És az eredeti asztal marad a pályaudvarnak.
Az elektronikában viszont szeretnék majd egy kis segítséget kérni,mert azzal nem vagyok nagyon tisztában.Azt tudom,hogy digitális rendszert szeretnék........
A vezetékelést mikor érdemes bekötni a sínekhez?A Train-Moduls elektronikára gondoltam,mert az viszonylag elfogadható áron van.......
A lejtő kialakítását sikerült teljesen megértenem....köszönöm szépen...
És szeretném a továbbiakban is majd a segítségedet igénybe venni,ha nem lenne nagy gond.De ha zavarok akkor csak szólj......
Még egyszer köszönöm...... |
(#5928) Antal Miklós válasza szgy hozzászólására (#5919)
|
Válasz •
|
Máj 12, 2011 |
|
Szia, és örülök, hogy segíthettem.
Javaslatom a következő: először ne mindjárt a látható szakaszokkal kezd el az építést, hanme a nemlátható pl a terveden a kétvágányú fővonal alsó részével, ahol majd kibujik a hegy belsejéből.
Ha a sineket lefektetted, akkor utána azonnal tesztelt is le. Itt nem csak arra gondolok, hogy elektromosan jó-e, hanem megbirkózik vele a mozdony, nem akad bele egy kocsi sem az alagút falába, stb. Feltétlenül a vágányok elektromos csatlakozásait kösd be, hiszen ha "rákerül" a hegy akkor már nem férsz hozzá.
Itt nem csak a vágányok tápellátására, hanem mindent ami a hegy belsejébe kerül tökéletesre kell megépíteni, többször kipróbálni, és ha készen van fóliát reá, és kezdődhet a hegy ráépítése. Ott a sorrend: Vágányok alépitményének/bordázat elkészítése, sinek elhelyezése, tesztelése, elektromos bekötése és ha ez is tökéletes kezdődhet a domborzat ráépitése.
Kipróbáltam domborzat épitésre a stiropor hab (Hungarocell +gipsz) technikát is. Főleg keskeny modulok, és ha nincs a hegy belsejében csak átmenő egyenes vágány akkor kitünően alkalmazható.
A technológia: a vágány lefektetése után a kivánt domborzatnak megfelelően csemperagasztóval a hungarocell kockákat, táblákat felragasztani. Kötés után a durva domborzat nagyolása: kés, fürészlap segítségével, majd vékonyan be kell vonni csemperagasztó, gipsz, homok keverékével. A finom domborzat, pl vizfolyás, árok stb, az izzódrótos módszer kitünően használható (0,5mm ellenállás huzal kb 10cm kerámia csokiszoritó, és egy olyan trafó, melynek feszültsége 2-10V között 2Amperrel terhelhető. Az ellenálláshuzalt U vagy a kivánt alakzat megformálásra meghajlítani, összekötő vezeték a trafóhoz, és kb 2-4 V csatlakoztatni).
E hungarocell módszert csak abban az esetben javaslom, ha a takarítás nem gond, és a hődhuzalos módszer miatt nagyon BŰDÖS. (majdnem kivágtak miatta).
A csonttörés esetén alkalmazott gipszes pólyát használom és ajánlom mindenkinek. Ez néhány patikában beszerezhető esetleg az Ortopédián (de ezért nem érdemes eltörni a kezünket-lábunkat).
Vigyázat: Csontörés rögzítésére az újabb müanyag alapú pólyát is ajánlják, de ez jóval drágább és mint irtam müanyag, a gipsz lepereg róla. |
(#5929) Antal Miklós válasza Misi Misi hozzászólására (#5922)
|
Válasz •
|
Máj 12, 2011 |
|
Szia Misi, Szuper nagyon tetszik amit csináltál. Ugye, a 009_bemutato.jpg valamint a 017_bemutato.jpg képeken látható hidnak lesz stabil hidpillérje, és a hid valamilyen stabilabb szerkezet lesz? |
(#5940) Misi Misi válasza Antal Miklós hozzászólására (#5929)
|
Válasz •
|
Máj 12, 2011 |
|
Szia Miklós!
Húúúú, nagyon jó ötletet adtál, csak sajnos már azóta befedtem és pont fölé tettem arra a részre tettem egy váltót szóval ott hegyszoros lesz meg alatta alagút
Ha neked vagy bárkinek lenne még valamilyen ötlete a képek alapján amiket feltöltöttem, kérem szóljon, minden ötletet szívesen fogadok, nagyon sok dolgot nem terveztem még el, jóformán csak a vasúti pályáról van konkrét tervem, de azt már kb. 90%-ban megépítettem. |
(#5952) szgy válasza Antal Miklós hozzászólására (#5928)
|
Válasz •
|
Máj 13, 2011 |
|
Szia!
Kérdés:elég-e egy szakaszt bevezetékelni,vagy pedig külön minden egyes sínt kell vezetékelni??Ezt konkrétan a hegy belsejében gondolom......
Amiket a Medikerben lehet kapni vezetéket azok szerinted megfelelőek??
Több szakaszt mivel tudok összekötni?És mivel tudom csatlakoztatni a multimause rendszerhez?
Köszönöm a választ ismét.... |
(#5954) Antal Miklós válasza szgy hozzászólására (#5952)
|
Válasz •
|
Máj 13, 2011 |
|
Szia, ha az egyes sinmezőket összeforrasztod, akkor bőven elég csak kb 1 méterenként az alatta húzódó kábellel összekötni. A terepasztal bal oldalán látható zöld-fehér vezeték (mind az alsó és a felső szinten) a körben húzódó sinek tápvezetéke. Természetesen a modul csatlakozásnál mind a két zöld-fehér vezetékek az azonos áramkörökhöz csatlakoznak.
Olyan belső sodrott erű vezetéket használj aminek legalább 0,6mm átmérője van. Ilyen vezetéket valamilyen szétszedett kábelből lehet menteni. Fontos, hogy felird, készits egy excell táblázatot, hogy hol, milyen fogyasztóhoz milyen szinű vezeték csatlakozik.
Az azonos feladatú vezetékeket (tápvezeték vontatás, tápvezeték vezérlés) mindig ugyanolyan vezetéket használj. Pl: nálam zöld-fehér vontatás, fekete föld, piros +5V, citrom +12V, lila szakaszolás kapcsolandó szakasz, stb. Ha a terepasztalod többdarabra szétszedhető, akkor a csatlakozó felületeknél alul érdemes elhelyezzni a vontatási és vezérlési összekötő csatlakozókat, de jól megkülönböztetve az egyes funkciókat. Én a Canon D csatlakozókat rendszeresítettem. 9 pólus vontatás, 25P = vezérlés átkötés, 31P = csatlakozás a vezérlő asztalhoz. A csatlakozón belül egy apa-anya tüske 1Amper-t is elbir, de érdemes kettőt párhuzamosan kötni. Jó megkülönböztetést ad még, hogy mit teszel az asztalhoz Pl anya, és mit a kábelhez Pl apa. Ilyen csatlakozót amatőr boltokban, HE Store lehet beszerezni.
A multimause kimenetére pedig csak a két tápvezeték csatlakozik, ami azután n helyen csatlakozik a sinmezőkhöz, tehát nem egy betáplálási pontod lesz, hanem rengeteg. Ezzel és a forrasztással a sinmezők közötti átmeneti ellenállást redukáltad a minimumra, jó árambevezetést biztosítottál a vontató jármű felé.
(ez után már csak egy probléma lesz, amit most sikerült megoldanom: ez a sin tisztitása a portól és az oxid rétegtől) Ezt a Modellbemutató:kinek -milyen van fórumon. |
|
(#5971) szgy válasza Antal Miklós hozzászólására (#5954)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2011 |
|
Szia,ezek a kábelek megfelelőek?
Bővebben: Link
Hibás linket javítottam. Frankye |
(#5974) Antal Miklós válasza szgy hozzászólására (#5971)
|
Válasz •
|
Máj 14, 2011 |
|
Szia, természetesen jók.
De a céljainknak bármilyen többerű (sodrott belsőerű) kábel megfelel. Ezeket inkább a villamossági szaküzletekben jóval olcsóbban meg lehet venni, vagy... bontásból, leszerelésből, selejtezésből is be lehet szerezzni. Pl régi 25pólusú számítógép>printer kábel. |
(#6092) SzerNoh hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 22, 2011 |
|
Sziasztok, friss képek a bányától : |
|
(#6097) Frankye válasza SzerNoh hozzászólására (#6092)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2011 |
|
Szépen alakul!
Élőben (működésben) mikor láthatjuk? |
(#6099) SzerNoh válasza Frankye hozzászólására (#6097)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2011 |
|
az Topitól is függ, de az Északira mindenképpen. |
(#6100) Frankye válasza SzerNoh hozzászólására (#6099)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2011 |
|
Hurrá! Akkor e szerint:
- Találkozhatunk az Északiban
- Láthatom élőben az alanti kis csodát
Szülinapom van ma, csak nem szóltak róla?! |
(#6101) bala101 hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 23, 2011 |
|
Sziasztok!
Már van terepasztalom, de két nagyon fontos dolgot kihagytam. A sín alá töltés, és a hegyeket. Mivel szép terepasztalt szeretnék, ezért építek egy újat, TT-s méretarányban. Mivel nincs nagy hely szüleim csak 50x50 cm-s terepasztalt engednek meg.
Egy ipari témajú terepasztalt szeretnék. Hogyan kezdjem, építsem? Nem szeretném mégegyszer elrontani. |
(#6102) Antal Miklós válasza Frankye hozzászólására (#6100)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2011 |
|
Sok boldog születésnapot kívánok. |
(#6103) Antal Miklós válasza bala101 hozzászólására (#6101)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2011 |
|
Szia, nem vagyok mérvadó TT méretben, de az 50x50cm méret már nagyon kicsi, ha fordulókört akarsz.
Szerintem valamilyen diorámát kellene építeni: pl egy mozdonyszin, vagy kocsijavítómühely ahol sok tolatást lehetne végezzni.
(nagyon nagy problémát okozz az 50x50cm méret: mozdonyV100+kocsi+kocsi=28cm hosszú szerelvény, hogy akarsz mozogni?) |
(#6104) Antal Miklós válasza szgy hozzászólására (#5874)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2011 |
|
Szia, már régen szerettem volna megkérdezzni Tőled, hogy az általad elkészített terveket milyen programmal készítetted? Letölthető e ez a programm?
Köszi |
(#6118) lidi válasza Antal Miklós hozzászólására (#6103)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2011 |
|
50x50 cm még Z ben is elég kicsi, max 1 dilikör fér bele. |
(#6120) minifig88 válasza bala101 hozzászólására (#6101)
|
Válasz •
|
Máj 24, 2011 |
|
Helló!
Szerintem, ha csak ennyire van lehetőség, akkor tanulmányozd át a TT modulszabványokat és építs ezek alapján egy modult, amit később meg lehet toldani, ha lesz hely és addig meg más építők moduljaival kiállításon összerakni. Erre azonban nem a TT-t javaslom, hanem a H0-t, vagy az N-t, mert azok úgy tudom gyakrabban előfordulnak. |
|
|
2024. Dec, 29. Vas 13:00:18 |
|
Jelenleg 15 fő olvassa az oldalt |
|
|