Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Több fényű jelzők bekötése
Több fényű jelzők bekötése
Témaindító: PepeNoFear13, idő: Aug 30, 2024
Témakörök:

Lapozás       2/3    
(#70133) Lazsi válasza etwg hozzászólására (#70129) Válasz Szept 9, 2024
Nem terveztem versenyt indítani!
De a kérdező pont arra volt kíváncsi, hogyan lehet megoldani elektronikailag a vezérlését. És azt is írta, hogy további ötleteket is szivesen lát...

Én arra reagáltam, hogy azt írtad: "nem fog összejönni" a 4x4-hez szükséges 8 port miatt. (Ráadásul te csak 5 LED-del számoltál, miközben nála 6 db. van... vagyis még rosszabb a helyzet.)
(#70135) etwg válasza Lazsi hozzászólására (#70133) Válasz Szept 9, 2024
Eredetileg 7, söt az idiota forditott V fény miatt gyakorlatilag 8 fény kell egy teljes jelzöre ( a jelenlegi F1 szerint). De neki csak ha jol emlékszem 5 fényes a jelzöje.
De olyan részleteket, hogy hogyan oldja meg az elektronikát = ebben az esetben a programozást majd az fogja eldönteni aki a kodot irja.
Még a 8 fény is kijön külsö alkatrészek nélkül, mert az A portokat is lehet digitális üzemben használni.
(#70137) PepeNoFear13 válasza Lazsi hozzászólására (#70127) Válasz Szept 9, 2024
Szia!

Mivel nincs a jelzőmön indikátor "csak" 11 színképet kellene kivezérelni, tehát még egyszerűbb lenne a dolog.
(#70138) PepeNoFear13 válasza etwg hozzászólására (#70135) Válasz Szept 9, 2024
Szia.

A jelzőmön hat fény van: zöld, sárga 1, vörös, sárga 2 , féhér(hívó) és az extra a hívásfeloldó fordított V ami zöld.
(#70139) etwg válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70138) Válasz Szept 9, 2024
Akkor minden OK egy mezei arduino elég lesz. Ha majd lesz kolléga aki a kodot fogja irni akkor vele megbeszélheteted, hogy számodra mi az elfogadhato megoldás a kezelésre. (NANOhoz van egy csavaros foglalat akkor csak a jelzöt kell forrasztani. Az Arduimo csak 5 Voltra meg igy talán az eredeti 12 Voltos jelzö halványabban fog világitani, ami talán élethübb is, de ki kell probálni.
Én csak leirtam, hogy csinálnám ( egy vagy két nyomogombbal) mert szerintem eddig nem igen emlegetted, hogy egy bizonyos fogalmat akarsz alkalom adtán megjelentetni. Mint disznek ( diorámának) meg bizonyára érdekesebb, ha a jelzö változo fogalmakat mutat minden beavatkozás nélkül. ( lejátsza az F1 2.5 szakaszát). A nyomogombnak két funkcioja lehet. Ha megnyomod gyorsitja a ciklust azaz kikeresheted melyik fogalmat akarod megmutatni. Egy ujabb benyomásra onnan indulhat a ciklus ujra. De ezt rád hagyom, hogyan képzeled el. ( söt ezt utololag is aránylag könnyü változtatni.) Ha 2 nyomogomb lesz, akkor még raffináltabb funkciokat is be lehet épiteni. Majd a kolléga, aki a kodot fogja irni biztos jön még néhány ötlettel. Akkor majd megbeszélhetjük, hogyan tovább.
Most lényeges az a táblázat amin dolgozol. Ott fogod látni hány lépés kell, ami majd a kollégának a kiindulási infoja lesz.
(#70140) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#70117) Válasz Szept 9, 2024
Amíg volt nálam MÁV jelző, akkor azokkal nem volt ilyen gond. Ott az előtét ellenálás, és a védő dióda benne volt a jelző talpában. TT-ben is.

Azért az eléggé gáz, hogy mindenféle biztosítás nélkül ki vannak vezetékezve a jelzőből a LED-k. Az OK, hogy a gyártó nincs felkészülve SMD beültetésekre olyan kis méretben, akkor azt kell csinálni, mint a Viessmann, vagy a Märklin. Rajta van a védő dióda a közös pozitív vezetéken, az előtét ellenállások meg az egyes színek negatív lábainak vezetékein. Így nem lehet - legalábbis komplikált - kiégetni a jelzőt. De az asztal alatt szerelve simán el lehet cseszni egy forrasztási pontot...
(#70141) PikoDCC hozzászólása Válasz Szept 9, 2024
Csináltam Tinkercad-ben egy szimulációt a bekötésről (igaz ez most 5V-ról megy, de ugyanúgy közös pozitív lábai vannak a LED-eknek összekötve). Leprogramoztam amire gondoltam még pár napja és fentebb is írtam. Mivel nem használtam még Arduino-t, így élőben nem tudtam összerakni, de lehet majd rendelek Kínából egy készletet, mert kedvet adott most ez nekem így a programozáshoz .

A program:
Egy gombbal megyünk végig az előre megírt fix fénymódokon. Most a róbertke #70035 számú hozzászólásában leírt funkciókat raktam bele a kódba. A gombot nyomogatva szépen végigmegy, majd végére érve kikapcsol.
Videó róla működés közben. Ez egy Arduino Nano-val csupán 7 csatlakozót foglalna el. Itt online verzióban nem találtam Nano-t csak a nagyobb Uno-t. Kódban lehet még fényváltást picit szebbé tenni, hogy ne legyen átfedés a LED-ek között, ez csak kód sorrend csere lenne, csak most erre nem figyeltem annyira részletesen.

Ezt lehet tovább fejleszteni még, például amit írt etwg kolléga is, hogy plusz egy gombot rákötni, amivel például visszafele is tudunk váltani az előző módokhoz ami csak egy plusz csatlakozó lenne (ezt most nem tettem bele, de szívesen megcsinálom). Sajna a 4x4-es mátrix gombot nem ismerem, annak kicsi utánanézés kell, hogy miként is lehetne programban használni, de azt se hiszem hogy bonyolult.
A két gombos megoldás talán a legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás egy diorámához.

arduino_veze...jpg
 
(#70142) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#70141) Válasz Szept 10, 2024
Bravo.

És ugy van ahogy irod, ha elindul a kod finomitani mindig lehet, lehet szép átmenetek csinálni a fények között stb.
Nem tudom hogyan csináltad. Én egy tömböt csináltam volna az összes verzioval és abbol olvastam volna ki az éppen aktuális jelzést.
(#70143) PikoDCC válasza PikoDCC hozzászólására (#70141) Válasz Szept 10, 2024
Meg is csináltam mégis csak a két gombos verziót, így oda-vissza lehet menni a listában már.

arduino_veze...jpg
 
(#70144) PikoDCC válasza etwg hozzászólására (#70142) Válasz Szept 10, 2024
Hát most tanuló kódként egy nagy switch-ben van minden, de optimalizálni már utána nem nehéz, hogy egy tömbben lehessen definiálni az aktív LED kombinációkat és utána csak azon menjen végig. Héten ha lesz kis időm összedobom azt a verziót is majd, és akkor még szebb lesz az egész.
(#70146) sunocske válasza PikoDCC hozzászólására (#70141) Válasz Szept 10, 2024
Megnéztem a videót. Amit egyből kiszúrtam, hogy a "hívójelzés feloldása" jelzésnél a vörösnek is világítania kellene.
(#70147) PepeNoFear13 válasza PikoDCC hozzászólására (#70141) Válasz Szept 10, 2024
Szia.

Nagyon szuper lett! Az egyetlen "hiba" , hogy az alsó zöld, azaz a hívásfeloldó a vörössel együtt ég folyamatosan, mivel a kijárati jelzőn lévő hívójelzést a bejáraton lévő jelzés oldja fel, e közben a nyílt vonal felé vöröset mutat.
(#70149) etwg válasza sunocske hozzászólására (#70146) Válasz Szept 10, 2024
Érdekes lenne egyszer elbeszélgetni erröl a V fényröl, mert szerény véleményem szerint szöges ellentétben áll sok vasuti axiomával, biztonsági logikával. Vajon kinek jelez egy jelzö fény, ami az oszlop hátso oldalán van.
(#70150) PepeNoFear13 válasza etwg hozzászólására (#70149) Válasz Szept 10, 2024
Szia.

Remélem ez elég magyarázat lesz!

IMG_20240910...jpg
 
(#70152) etwg válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70150) Válasz Szept 10, 2024
Kösz én is ott olvastam minap a te jelzöddel kapcsolatban és elkezdtek a hajszálaim az égnek állni. ( eddig nem is tudtam, hogy ilyesmi is létezik).

Ugye a vasuton az alapszabály az, hogy amit nem kell látni ( figyelembe venni) azt szürkére kell ( kötelezöen) festeni. ( sivatagi országokban homokszinüre )
Nos erre valaki kitalál egy jelzöt, ami a szürke árbocon van.
Nem tudom kinek kötelessége ezt olvasni? Mozdonyvezetönek vagy kinek?
Mert, ha neki, akkor azt valamikor be kellett irni a fedélzeti menetrendbe meg a pályakönyvbe, hogy ott és ott ( km szelvény) van egy ilyen jelzö ( számmal, névvel) amit figyelembe kell venni. Azaz egy ilyen jelzönek kell egy számának is lenni, márpedig egy szürke oszlopnak nem igen lehet száma, mert azért szürke, hogy ne tévesszen meg senkit (azaz mintha ott sem lenne).
S mi történik akkor, ha nem veszi figyelembe? Van ennek valamilyen következménye?

Lehet, hogy lemaradtam valamiröl az utobbi fél évszázadban, és azota sok minden változhatott. Nem kötözködésnek szánom, csak kiváncsiságbol, mert eddig fel sem figyeltem arra, hogy a MAVnál ilyen jelzö is van, igy nem is igen tudom pontosan kinek és mire szolgál
(#70155) sunocske válasza etwg hozzászólására (#70152) Válasz Szept 10, 2024
Tulajdonképpen az állomásról kijáró vonat mozdonyvezetőjének mondja meg, hogy az ellenkező irányú bejárati jelzőt (amelyre a HiF! kivezérelhető) elhagyva gyorsíthatja-e a vonatát (világít) vagy sem (nem világít). Előbbire akkor van példa, ha az állomási biztosítóberendezés hibája miatt kellett hívójelzést kivezérelni az induló (áthaladó) vonat részére a kijárati jelzőre, utóbbira meg pl. azért, ha mondjuk az első térköz hamisfoglalt.

A magyar szolgálati menetrendben egyébként nincsenek a jelzők egyesével feltűntetve, csak a szolgálati helyek, ahogy ezen a linken láthatod.
(#70157) sunocske hozzászólása Válasz Szept 10, 2024
Egyébként az F1-ben tömören elintézett F2 hivatkozások az alábbiak (csak a lényeget mazsoláztam ki):


"3.17. A mozdonyvezető az útátjáróhoz történő közeledéskor a vonat sebességét - a látási viszonyoknak megfelelően - úgy köteles szabályozni, hogy a vonat sebessége - az útátjáró előtt megközelítőleg 30 m-re - legfeljebb 15 km/h lehet, és Figyelj! jelzést köteles adni, ha:
[...]
- továbbhaladást tiltó vagy Hívójelzést adó Útsorompót ellenőrző fedezőjelzőhöz közeledik,
[...]
A legfeljebb 15 km/h sebesség csak akkor növelhető, ha:
[...]
- az ellentétes irányú Útsorompót ellenőrző fedezőjelző hátoldalán megjelenő Hívójelzés feloldása jelzést a vonat eleje meghaladta."

Ugrunk egy nagyot:

"15.17.1.5. Önműködő biztosított térközjelzőkkel fel nem szerelt pálya állomásának Hívójelzést adó kijárati jelzője, vagy az ellenmenetet kizáró biztosítóberendezéssel felszerelt állomásközök elején alkalmazott állomásköz fedezőjelző Hívójelzése esetén a mozdonyvezető csak akkor alkalmazhatja a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességet, ha:
- a Hívójelzés feloldása jelzés kivezérelhető volt,
- a vonat eleje már meghaladta a Hívójelzés feloldása jelzést,
- a vonat utolsó járműve is elhagyta már a Hívójelzés feloldása jelzés előtti váltókörzet utolsó váltóját.
Hívójelzés feloldása jelzés hiányában a mozdonyvezető csak akkor alkalmazhatja a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességet, ha a vonat utolsó járműve is elhagyta már a váltókörzet utolsó váltóját."

"15.17.1.7. Nem biztosított állomásokon az állomási útsorompó előtt
alkalmazott és az útsorompó használhatatlansága miatt Hívójelzést adó sorompó fedezőjelző esetén, ha a Hívójelzés feloldása jelzés kivezérelhető volt, a mozdonyvezető csak akkor alkalmazhatja a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességet, ha a vonat eleje már
meghaladta a Hívójelzés feloldása jelzést.
Hívójelzés feloldása jelzés hiányában a mozdonyvezető csak akkor alkalmazhatja a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességet, ha a vonat eleje áthaladt az útátjárón."

"15.17.1.9. Két- vagy többvágányú pálya helytelen vágányára
Hívójelzéssel csak akkor lehet vonatot indítani, ha:
- a helytelen vágányon önműködő térközbiztosító berendezés üzemel,
- a menetirány a vonatot indító állomás birtokában van,
- a helytelen vágányra vonatkozó Hívójelzés feloldása jelzést kivezérelték,
- a vonatszemélyzetet a helytelen vágányon történő közlekedésről értesítették."

"15.17.1.13. Önműködő biztosított térközjelzőkkel felszerelt pályán
Hívójelzést vagy Megállj! jelzést adó kijárati jelző mellett kijáró vonatok jól működő vonatbefolyásoló berendezés nélkül — szükség esetén a vonatszemélyzet megfelelő értesítése után — a kihaladást követően térközi követési rendben közlekedhetnek:
a) Ha a forgalmi szolgálattevő (forgalomirányító) a térköz foglaltságáról nem tud meggyőződni, akkor a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebesség az első önműködő biztosított térközjelzőig legfeljebb 15 km/h lehet. Erről a vonatszemélyzetet a forgalmi szolgálattevő (forgalomirányító) Írásbeli rendelkezésen köteles értesíteni. A következő térközjelző melletti elhaladásra és a továbbhaladás sebességére a térközjelzőn kapott jelzés a mérvadó.
b) Ha a vonat olyan állomásról halad ki Hívójelzés mellett, ahol a Hívójelzés feloldása-jelzés kivezérelhető, a vonat az első önműködő biztosított térközjelzőig a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel közlekedhet, ha a vonat eleje meghaladta a Hívójelzés feloldása jelzést és a vonat utolsó járműve is elhagyta a Hívójelzés feloldása jelzés előtti váltókörzet utolsó váltóját.
c) Ha a vonat olyan állomásról haladt ki Hívójelzés mellett, ahol a Hívójelzés feloldása jelzés nem vezérelhető ki, a vonat az első önműködő biztosított térközjelzőig legfeljebb 15 km/h sebességgel
közlekedhet."
(#70158) etwg válasza sunocske hozzászólására (#70155) Válasz Szept 10, 2024
Kösz. Igen azt már láttam, hogy a szolgálati menetrendböl eltüntek a jelzök, de a pályakönyvben ( vagy mi a neve ) amikor pályaismereti vizsgát tesznek, abban viszont ott kell hogy legyen.
(#70159) sunocske válasza etwg hozzászólására (#70158) Válasz Szept 10, 2024
Útvonalkönyvnek hívják, és igazad van, abban valóban benne vannak a jelzők. De ott meg is jelenítik, ha valamelyik főjelző tudja a HiF funkciót.
(#70160) etwg válasza sunocske hozzászólására (#70159) Válasz Szept 10, 2024
Azt gondolom, hogy valahogyan leirják, de az a föjelzö ha B állomás ellenkezö irányu bemeneti jelzöje akkor aligha lehet az utvonalkönyvben.
Szoval felettébb érdekes ez a jelzö.

Hány lehet ezekböl az országban, föleg ha már meglett örökitve modellben is. Vagy a modellépitök is csak az extravagány kivételekre specializálodnak?

(#70162) csttom válasza etwg hozzászólására (#70160) Válasz Szept 10, 2024
Hívásfeloldás jelző számtalan van az országban. Szinte minden vágányfoglaltságos biztosítóberendezésnél (D55, D70 elektronikus biztberek), amely automata térközbiztosító berendezéshez csatlakozik. A biztonságról pedig csak annyit, hogy a jelzés megjelenésének a feltétele hogy legalább két következő térköz szabad legyen. Az egész lényege pedig, hogy állomási berendezéshiba esetén (pl. hamis foglaltság) ne keljen a következő térközjelzőig max 15 km/óra sebességgel cammogni.
(#70163) etwg válasza csttom hozzászólására (#70162) Válasz Szept 10, 2024
Kb értem mi a funkcioja csak azt nem értem, hogyan lehet ilyen modon felszerelni egy jelzöt. Azonkivül hogy az árboc rossz oldalán van ( ráadásul a menetirány szerint is valoszinü a rossz oldalon) és eddig az sem derült ki hogyan jelölik több komoly kétséget vet fel.
Ha már ilyen jelzö kell. ( érdekes máshol ilyet még nem láttam) akkor azt miért nem lehet a szokásos szabványoknak meg szokásoknak megfelelöen normálisan jelölt jelzöárbocra szerelni.
És továbbra sem tudom milyen következményekkel jár, ha a mozdonyvezetö rosszul értelmezi a jelzöt?
Ép elöbb beszéltem egy mozdonyvezetö barátommal akinek Belgrádtol Drezdáig megvan minden engedélye. Ö még nem is hallott ilyen jelzöröl.
(#70167) PikoDCC válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70147) Válasz Szept 10, 2024
Közben javítottam is a hibát, nem ismertem ezt a jelzést, de ezeket szerencsére gyorsan lehet orvosolni. Megcsináltam a szebb megoldásos kódot is, nem volt annyira bonyolult, így egy nagy tömbben tudjuk definiálni a 6 fény típusát. (értékei lehetnek: 0 - nem világít, 1 - világít, 2 - villog)
Ami a villogást illeti két kérdésem is lenne hozzá. Tudja valaki esetleg, hogy milyen gyorsan villognak ezek? Én most 500ms-re állítottam be, de nem tudom, hogy ténylegesen ennyi, vagy picivel több-e.
A másik kérdésem pedig, hogy ezen a jelzőn egyszerre ugye csak egy LED villoghat ha jól értelmezem az F.1. utasítást? Kód szempontból így egyszerűsíteni tudtam, hogy mindig csak 1 fényt szabad beállítani villogóra, de ha ez nem így van a valóságban kigondolok valamit a kódba is hozzá.

Esetleg akinek van otthon arduino-ja és kis ideje építeni egy ilyen áramkört, az letesztelné a kódot? Szimulációban szerintem lassabban reagál a gombokra, ha megy a villogtatás éppen.
(#70170) Frankye válasza PikoDCC hozzászólására (#70167) Válasz Szept 10, 2024
A fél másodperces villogási idő pont jó, az én biztber tudásom szerint. Az egy db villogó fény pedig alapszabály.
(#70173) csttom válasza etwg hozzászólására (#70163) Válasz Szept 11, 2024
Ha a mozdonyvezetőnek megvan Magyarországra is az engedélye, akkor nagyon nagy baj, hogy úgy van engedélye, hogy egy évtizedek óta létező jelzésről nem is hallott. Az időszakos vizsgákon hogy tudott átmenni. Ez a jelző mint előttem már leírták egy hívójelzést old fel. Ha esetleg nem veszi észre a mozdonyvezető, legfeljebb tovább megy 15-el, vagy észreveszi a jelfeladásból a mozdonyon.
(#70174) sunocske válasza etwg hozzászólására (#70163) Válasz Szept 11, 2024
Közben kerestem egy útvonalkönyvet, valóban nem jelölik benne külön ezt a jelzést.

Félreértelmezni viszont nem nagyon lehet, mert ha világít: gyorsítok, nem világít: nem gyorsítok. Olyan pedig elő sem fordulhat, hogy olyan HiF! jelzést vesz magára, ami nem rá vonatkozik, ugyanis egy állomásfejen egyszerre csak egy hívójelzés vezérelhető ki, kivéve, ha a két vágányút között nincs átjárható kapcsolat (magyarul nincs olyan, hogy egy véletlenül rosszul álló váltó miatt egymás útját keresztezzék a hívójelzés mellett közlekedő vonatok). Például Kelenföld 6. és 15. vágányáról lehet hívójelzéssel egyszerre kijárni a Déli pu. és Ferencváros felé, de a 7. és 15. vágányról már nem, mert a 7-ről van vágánykapcsolat Ferencváros felé, a 6-ról viszont nincs.
(#70175) asch válasza PikoDCC hozzászólására (#70167) Válasz Szept 11, 2024
Szimulációban szerintem lassabban reagál a gombokra, ha megy a villogtatás éppen.
Az lehet az oka, hogy várakozással (delay) időzíted a villogást, helyette állapotgéppel kell megvalósítani. Egy leírás erről, ami szerintem jó - bár csak átfutottam: Bővebben: Link Ők csinálták, keresővel találtam a linket: Bővebben: Link

A tesztelés valódi áramkörben a legidőigényesebb legpepecselősebb része a munkának, nem tudom lesz-e vállalkozó megcsinálni neked. Én sajnos nem tudom bevállalni. Én a helyedben addig nem állnék neki élesben tesztelni, ameddig nem tökéletes a program szimulációban: éppen azért csinálunk szimulációt, mert ott egy nagyságrenddel egyszerűbb hibát keresni. (Bár pont az Arduino szimulációt nem használtam még, de feltételezem, hogy elég jó.)

Linkek "kattintósra" javítva.
Frankye
(#70176) etwg válasza sunocske hozzászólására (#70174) Válasz Szept 11, 2024
Minö érdekesség.

Sajnos saját régi tapasztalatbol tudom mennyire rendszeridegen (gyakran veszélyes) már a fehér villogo hivo jelzés is, a MAV ezt meg megtetözi ezzel a forditott V - vel.
Azt hiszem kiveséztük a témát. Köszönöm mindenkinek aki hozzászolt..
(#70177) csttom válasza sunocske hozzászólására (#70174) Válasz Szept 11, 2024
Az amit írsz az biztos? A Hívó jelzés tudomásom szerint nem ellenőriz semmit, azon kívül, hogy a megálljra ejtő szakasz szabad vagy foglalt (ha foglalt, folyamatosan nyomni kell a Hívót.
(#70178) PikoDCC válasza asch hozzászólására (#70175) Válasz Szept 11, 2024
Köszi, erre nem gondoltam, hogy a delay függvény itt is teljesen "lefagyasztja" a futást ameddig vár, pedig például Java GUI kezelésben pont hasonlóan jártam már és kellett sokszor több szálat indítani, hogy a háttérben dolgozzon.

Állapotgépem ilyesmi lett mint amit küldtél, igaz nem teljesen azonos logika, de elég hasonló felépítésű. Ami miatt itt bonyolultabb, hogy több villogásképet tárolok ugye, és azokat is léptetni kell. De végül a biztos villogás most a jelenlegi idő Millis() függvénnyel és az utolsó villogásnál elmentett idő különbsége nagyobb-e mint a szükséges fél másodperc, vagy amennyit szeretnénk, ha igen akkor átváltom a LED-t és mehet újra a timer csekkolás. Ezzel egylőre most a hiba eltűnt, és minden gombnyomást érzékel.

Egyébként beágyazott rendszerekhez fejlesztek szoftvert munkám során, igaz nem kell forrasztgatnom alkatrészeket, de kódokat gyors logika átnézés után, már fel is töltöm a mikróvezérlőre, ahol tudom tesztelni élőben a működését. Ezért is gondoltam, hogy teszteljük le ezen a kisebb kapcsoláson. Kb 2 hét múlva legelőbb ha megjön a készletem, akkor már én is tudom tesztelni az ilyet

Frankye
Köszi az infót, akkor jól tippeltem az időt. Az alapszabályt meg nem tudtam bár logikus, hogy ne villogjon a mozdonyvezetőnek minden lámpa
(#70179) sunocske válasza csttom hozzászólására (#70177) Válasz Szept 11, 2024
Bocs, rosszul fogalmaztam, kivezérelhető több is, csak nem szabad.
(#70180) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#70178) Válasz Szept 11, 2024
Egy interrupttal csinálsz egy változot, aminek az értéke fél másodpercenként változik. Legyen IMP

Ezt a változot utánna szabadon használhatod minden jelzöhöz, amelyiknek villognia kell. Ez független a delaytol.
Azaz a kimenet lehet GND ( folyamatosan világit) vagy IMP villog vagy HIGH = nem világit.
(#70181) PikoDCC válasza PikoDCC hozzászólására (#70178) Válasz Szept 11, 2024
El is készült a nagyjából végleges verziója a kódnak.
Videó két gombos vezérléssel.
(#70182) etwg válasza PikoDCC hozzászólására (#70181) Válasz Szept 11, 2024
Jol néz ki.

Egyet még nézzetek meg. Szerintem a hivo jelzö ( fehér villogo) kizárolag a tilto ( vörös) jelzés felülbirálata lehet azaz csak a vörös alatt villoghat. Gyorsan átfutva az utasitást más nem találtam, de lehet, hogy a népmüvèszet már ezt a szabályt is felülirta.
(#70183) PikoDCC válasza etwg hozzászólására (#70182) Válasz Szept 11, 2024
Ha megkapom majd a végső táblázatot akkor gyorsan beírom őket olyan sorrendben ahogyan szeretné a kolléga. Az utolsó sima fehér fényre én csak ezt találtam: 3.2.5.2. Szabad a tolatás. Ez viszont csak tolatásjelzővel egyesített fény főjelzőre érvényes, bár Vamitools ad ehhez is sablont. Más opció esetén viszont tényleg csak Vörös + Fehér villogót találtam.
(#70184) sunocske válasza etwg hozzászólására (#70182) Válasz Szept 12, 2024
Ez így van, ahogy írod, azért is van az F1-ben mindig vörös jelzéssel együtt ábrázolva a hívójelzés.

Szabad a tolatás jelzés esetén pedig a jelző főlapja mindig sötét.
(#70185) etwg válasza sunocske hozzászólására (#70184) Válasz Szept 12, 2024
Nem tudom, hogy a tolato jelzö kombinálhato-e egy szines föjelzövel. Valamikor ezek teljesen el voltak különitve. A tolato jelzök általában külön egységek, külön oszlopok vagy törpe jelzök.
(#70186) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#70185) Válasz Szept 12, 2024
Annyira muszály volt értenem a magyar F1-hez, hogy ez a MÁV-nál úgy van, hogy a 4+1, vagy 3+1 optikás jelzőknél a tolatást engedélyező fehér fény, az elkülönülten, de ugyanazon az árbócon van. Ilyenkor a tolatás engedélyezése egy fehér fény azon a külön lámpában, míg a fő lapon minden sötét. 4+1-es jelzők vannak jellemzően Cegléden, 3+1 optikás jelző hozzám legközelebb az Kispest bejárati jelzője Köbánya-Kispest felől. Ennek az a magyarázata, hogy Kispest állomás fénykorában összesen 4 iparvágányt szolgált ki. Ebből egy nyíltvonali kiágazás volt a Kistext felé, egy szintén nyílt vonali a hajdani vágóhídra az allomás másik vége után, és kettő az állomásból ágazott ki a Lőrinci Hengerműbe, és a Vöröscsillag Gépgyárba (Dutra). Ebből a két nyílt vonali kiágazás már megszűnt. A vágóhíd helyén parlagfű van, a Hengerművet pár hónapja bontják, a Dutra helyén raktárak vannak, meg ital nagyker, ahogy a Kistext helyén is.
(#70188) sunocske válasza etwg hozzászólására (#70185) Válasz Szept 12, 2024
Csak Domino 70 vagy attól korszerűbb (elektronikus, számítógépes) biztosítóberendezéseken. Onnan lehet felismerni az erre alkalmas jelzőket, hogy a vörös-fehér árbócszínezésben középen van egy ferde kék sáv. A kiegészítő fehér optika egyébként ilyen jelzőkön általában a hívójelzés funkcióját is el tudja látni, mikor mire van szükség.

Tolatásjelző...svg
 
(#70189) Frankye válasza etwg hozzászólására (#70185) Válasz Szept 12, 2024
Természetesen, sőt. Csak fény főjelzőkön lehet, ekkor a neve tolatásjelzővel egyesítettnfény főjelző. A jelzőárbocán a fehér sáv középen, rézsútos helyzetű keskeny, kék sávval van megszakítva. Amúgy a jelzőárboc fehér-vörös sávozású, mert főjelző. A főlap sötét, a melléklapon egy holdfehér fény: Szabad a tolatás jelzés. A sötét főlap jelentése a közlekedő vonatok részére: Megállj! A főlap vörös fénye alatt a külön lapon villogó holdfehér fény a Hívójelzés. Az összes, nem Szabad a tolatás-jelzés a tolatási mozgások részére Tilos a tolatás jelentéssel bír.
Szerk.: sunocske megelőzött.
(#70190) etwg válasza Frankye hozzászólására (#70189) Válasz Szept 12, 2024
Na ez is akkor sokat változott a MAVnál. Amikor en tanultam egy ilyen megoldásért repülöjegyet kaptam volna a viszgákon.

Szoval keményen züllenek a fogalmak, amikor igy összetákolják a jelzöket meg a fogalmakat. Hogy ez jo vagy nem, nem hiszem, hogy el tudjuk dönteni, és a szerencsétlen fövonali mozdonyvezetö egy ocska ködös idöben a csikokat fogja majd számolni, hogy értelmezze a jelzön állo parancsot.
Ezt annak idején keményen a fejünkbe verték, hogy egy jelzönek a lehetö legegyszerübb modon kell kommunikálnia a mozdonyon levökkel, márpedig ilyen csikos megkülönböztetések több mint kétséges biztonságot adnak. Ráadásul komoly fejtörést okozhatnak ilyen jelzök bevitele az utvonal könyvbe, mert a tolatás aligha feladata egy ilyen vonatnak, mégis azt a mozdonyvezetöt zavarhatja meg, s nem a tolatot, aki amugy is csak az állomás szük körzetében dolgozik, ismeri annak minden kövét.
(#70191) etwg válasza sunocske hozzászólására (#70188) Válasz Szept 12, 2024
Pontosan ez a biztonság lejáratása amikor egy jelzönek többfele funkcioja van. Ezt annak idején erösen tiltitták söt, ha jol emlekszem egy UIC elöirás is tiltotta. Az egyik vasuttechnikai iskola ( Europában a Westinghouse Olaszországban, Britanniában meg Spanyolországban, meg annak derivátjai a néhai Szovjetunioban meg északi szomszédunknál) kimondottan csökkenteni akarta a felhasznált fényeket es fogalmakat és alapbol kizárta az olyan fogalmakat amikor egy jelzöoszlopon két vagy több forgalmi csoportnak adjanak parancsokat.
Ugye pár éve az egyik bécsi nagy állomáson ( Meidling) is komoly baleset következett be azért, mert az állomás tele van „modern“ jelzökkel, pl. egy dél felé indulo Railjet 9 vagy 10 jelzöt lát, és ember legyen a talpán aki rossz idöben meg tudja különböztetni melyik érvényes rá).
(#70194) asch válasza PikoDCC hozzászólására (#70178) Válasz Szept 12, 2024
Ha már össze van rakva, az kicsit más, persze. Csak simán előszedni az alkatrészeket és összedugni a LED-eket megfelelő védőellenállással lenne fél-1 óra.
(#70195) Frankye válasza etwg hozzászólására (#70191) Válasz Szept 12, 2024
Ez ma, Magyarországon sincsen másképp. Elég csak megnézni egy nagyobb állomás (pl.: Keleti, Kelenföld, vagy vidéken pl. Szolnok) kijárati jelzőcsoportját. Egymás mellett sok-sok jelző, nagyobb távolságból kivehetetlen, melyik vonatkozik éppen Rád. Ezért van (volt) a menesztő (külső forgalmi szolgálattevő), de mára a legtöbb helyen azt is felszámolták. (Hogy miért, az messzire vezetne, és nem is jelen fórumba tartozik, egyszer szívesen elmodom, személyesen. Azt is, hogy miért és mennyit vitatkoztam e miatt (is) a forgalmi "szakemberekkel"... Az eredményt ismerjük/látjuk.) Végül ugyan ezen logika mentén kiterjesztették a KN (kalauz nélküli) közlekedést is, méga fővárosi elővárosi vonalakon is. Az igazi "eredményét" ennek még majd csak ez után fogjuk látni, de borítékolható.
(#70196) PepeNoFear13 válasza PikoDCC hozzászólására (#70183) Válasz Szept 12, 2024
Szia PikoDCC!

Itt van a táblázat a 6 fényű MÁV jelző jelzésképeivel.
A végén csak sikerült 14-et összehoznom!
Eszembe jutott, hogy a zöldnek gyors villogása is van!

Üdv István.

6 fényű jelz...jpg
 
(#70197) PikoDCC válasza PepeNoFear13 hozzászólására (#70196) Válasz Szept 12, 2024
Frissítettem is gyorsan a kódot, a gyors villogás mennyi idő kb? Ha az alap 500ms akkor ez fele idő lenne 250ms?
(#70198) etwg válasza Frankye hozzászólására (#70195) Válasz Szept 12, 2024
Föleg amiota kisporolták az optikábol, a Fresnel lencséket, egy hatalmas visszalépés lett. Azokat ugy lehetett beállitani, hogy akár 1 km -l is csak egy jelzö intenzitása legyen a legnagyobb, csak persze macerás volt a beállitás.
(#70199) csttom válasza etwg hozzászólására (#70190) Válasz Szept 12, 2024
Akkor az elég régen lehetett, mert Kőbánya-Kispest-en 1984-ben lett átadva a D70 biztber, és annak egyes jelzői tudják a tolató fényt.
(#70200) róbertke hozzászólása Válasz Szept 12, 2024
Jelenleg hatályos F.1. Jelzési Utasítás

Legutolsó módosítás: 11/2023. EVIG -- MÁV Zrt. Értesítő éve, száma 2023/5. -- 4. sz. módosítás


(#70201) PepeNoFear13 válasza PikoDCC hozzászólására (#70197) Válasz Pé, 6:15
Szia.

Igen a 250 ms jó lesz.
Lapozás       2/3    
Frissek
  2024. Szept, 19. Csü
18:04:31
  Jelenleg 14 fő olvassa az oldalt
Hirdetés