Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Cikkek » A kitérő - I. rész »
A kitérő - I. rész
Oszd meg másokkal is ezt a Facebook-on!
Írta: sunocske, idő: Feb 6, 2013, olvasva: 8047
Lapozás:
A napi gyakorlatban és a vasúton úgy általában elég sok szó esik a váltókról, és talán nyugodt szívvel állíthatom, hogy a vasútüzem alapját ez a relatíve egyszerű, ugyanakkor végtelenül bonyolult szerkezet adja. Csak Magyarországon több ezer példányt (ráadásul különböző típusúakat) találhatunk belőlük beépítve a különböző (kis- és nagy-) vasutakon. Aki vasútmodellezéssel foglalkozik, valószínűleg terepasztalt is épít. És ha terepasztalt épít, valószínűleg elég hamar rá fog unni a dilikörre, tehát valamilyen plusz vágányt szeretne a folyó pályához (körpályához, oválishoz, nyolcashoz stb.) csatlakoztatni. Ilyenkor a legegyszerűbb megoldás az, ha vesz legalább egy kitérőt. Vagyis váltót. Vagyis mégsem azt. Illetve ezt is, azt is.

Most akkor mi van? - teszi fel a kérdést jogosan az olvasó. Szakmámból kiindulva lehetőségem nyílt ezt-azt a vasúti pályáról megtanulni, és emiatt néha picit elmosolyodom (de persze szigorúan magamban, nehogy valakit megbántsak vele!), hogy adott dolgoknak milyen nevet ad a vasúti pálya dolgaiban kevésbé jártas, ugyanakkor találékony és kreatív gondolkodású vasútmodellező. Éppen ezért ötlött fel bennem a gondolat, hogy eme nagyszerű és időtálló (a vasúttal körülbelül egyidős) találmányról írok egy keveset, melyet ebben a mondatban nem véletlenül nem neveztem meg. Elengedhetetlen ugyanis, hogy először is tisztázzuk a megnevezését, majd később az egyes alkatrészeknek is külön-külön nevet adjunk.

Váltógyártó jóvoltából itt egy kép. Legyen ez a kiindulási pontunk, erről a találmányról értekezünk. Még névtelenül, a képet nézegetve is mindenki rájön, hogy mi ez és mire való.

Váltógyártó jóvoltából itt egy kép. Legyen ez a kiindulási pontunk, erről a találmányról értekezünk. Még névtelenül, a képet nézegetve is mindenki rájön, hogy mi ez és mire való.

De mi is ennek a neve? Általában úgy hivatkozunk rá, hogy váltó. Sőt, még a vasúti forgalmi utasítások is általában úgy hivatkoznak rá, hogy váltó. Nem tévedünk sokat, és ki fog derülni, hogy miért, de ez a szerkezet, így, egyben, ahogy a képen is látható: a kitérő. A pályás szakirodalom mindig így hivatkozik rá, ha a szerkezet egészéről beszél. Ennek okát igazából nem tudom, túl fiatal vagyok a szakmában ahhoz, hogy ilyen történelmi mélységében vizsgáljam a kitérők történetét. Maradjunk annyiban, hogy ez itt egy kitérő, és punk-tum (ha valakinek ez mégsem tetszik, nyugodtan hívhatja továbbra is váltónak, nem kap érte letolást - és persze tudni is fogom, miről beszél :) ).

Az utóbbi időben egyre több internetes vagy személyes ismerősömnél látom, hogy "váltóépítésre" adta a fejét (pontosabban most már tudjuk, hogy valójában kitérőket épít). De ha esetleg mégsem maga készíti a kitérőt, akkor a modellboltban biztosan vesz előbb-utóbb néhányat. Beüzemeléskor azonban néha be kell állítani ezt-azt, egy rosszul futó kocsi néha kisiklik rajta itt-ott, és erről bizony beszélni kell, hiszen ha éppen tanácstalanok vagyunk, a nálunk tapasztaltabbak biztosan tudnak valami jó megoldással szolgálni...

Lapozz...
Lapozás:
Frissek
  2024. Nov, 21. Csü
21:08:27
  Jelenleg 12 fő olvassa az oldalt
Hirdetés