Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Cikkek » A kitérő - I. rész »
A kitérő - I. rész
Oszd meg másokkal is ezt a Facebook-on!
Írta: sunocske, idő: Feb 6, 2013, olvasva: 8052
Lapozás:

Ennyiből áll tehát modellvasúti kitérőnk, és most már bátran nekiállhatunk a bütykölésnek, tudni fogjuk, hogy melyik alkatrész (vagy éppen melyik kocsi) okozza a problémát! Természetesen látjuk és látni fogjuk, hogy pl. a tősín, a közbenső sín és a vezetősínes pályasín szinte mindig egyetlen sínszálból készül, folytatólagosan. Ennek a modelliparban gyártástechnológiai oka van, egyébként nincs jelentősége (a nagyvasúton viszont már annál inkább, ott a fokozott kopásnak kitett alkatrészek cserélhetősége miatt szükség van a pontos elhatárolásokra - még ha azok egymáshoz is vannak hegesztve, illetve mivel egy kitérő akár 30...50 méter hosszú is lehet, képtelenség lenne ezeket a darabokat egyben szállítani).

Egyetlen apróságról nem esett még szó, ez pedig a két csúcssínt összekötő és mozgató alkatrész. A kitérőnek ez a része a modellvasútnál szükséges mértékig le lett egyszerűsítve, a nagyvasúti terminus technicusból leginkább a (csúcssín-)összekötő rúd illik rá (mert egyébként ugyanezen a környéken van még tolórúd, vonórúd, kapcsolórúd, időnként reteszrúd is, de léteznek már olyan speciális berendezések, amelyekhez ezek közül egyik sem kell - még összekötő rúd sem!). A fentebb felsoroltak közül tehát én mindenképp az összekötő rúd megnevezést használnám.

A következő részben az átszelési kitérő, vagy közismertebb nevén az "angol váltó" kerül a műtőasztalra. Megismerkedünk olyan fogalmakkal, mint pl. kettős keresztezés, vezető szögvas és egyéb csúnya dolgok... Jól hangzik, ugye?

Lapozás:
Frissek
  2024. Nov, 25. Hé
3:44:43
  Jelenleg 2 fő olvassa az oldalt
Hirdetés