Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » DCC profiktól (nem csak) profiknak
DCC profiktól (nem csak) profiknak
Témaindító: Frankye, idő: Jan 23, 2013
Témakörök:

Lapozás       7/65    
(#21284) zsolesz74 válasza Topi hozzászólására (#21267) Válasz Aug 19, 2013
Nagyon szépen köszönöm a választ és a jó hírt.
A partnerek még a tárgyalás végéig titok, ha jól sejtem.
(#21288) FriTTz válasza Topi hozzászólására (#21267) Válasz Aug 20, 2013
Én pl (bár ez az én nemzeti érzelmű személyiségzavarom) igyekszem mindig haza portékát venni ha itthon is gyártják!
Mindig örömmel veszem tudomásul ha itthon valaki gyártani kezd valamit és nem kell külföldit vennem helyette.
Az a baj, hogy az állatkertben alacsony a kerítés!
(#21291) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#21250) Válasz Aug 20, 2013
Rossz a fénykép, relék munka érintkezői a kontaktusok.Ez 0,16mm vastag anyag, a 21015.h.sz.-omban látszik,sajnos nem tudom beállítani a nyomóerőt, ezért van amikor nem is forog a kerék.
Vivaldi (e-húr) vagy Chopin (magas oktáv húr)?Erre gondoltál?

HOTotya: köszönöm a felajánlást, most kipróbálom a hangszer húrokat ill. megpróbálok a füredi kiállításon kerekeket venni. Ha nem megy,élek a kínált
lehetőséggel.
(#21300) csíkosháTTú válasza piltdownman hozzászólására (#21291) Válasz Aug 20, 2013
Csak az túl merev! Legalábbis ehhez a TT kocsihoz. Vagy nyomja rendesen a kereket, és akkor van kontaktus, csak akkor állóra is fékezi, vagy nem fékezi állóra, de akkor meg bizonytalan.

1: az egy oldalon szigetelt kerékpároknál az egyik pólust MINIG A TENGERŐL VESSZÜK LE! Ez sima fizika, erő-erőkat, tetszik emlékezni?
2: a másik pólust meg lehet a kerékről, de soha nem a karimáról, hanem a lehető legközelebb a tengelyhez a kerék belső feléről. (Lásd erő-erőkar )
3: én a TT kocsikhoz, meg az N-es BRAWA halberstadti kocsihoz is félkemény, 0,4mm-es sárgaréz drótból hajlítok áramszedő lamellákat.
(#21301) csíkosháTTú válasza Topi hozzászólására (#21267) Válasz Aug 20, 2013
Idézet:
„Nem térnék ki bővebben a miértekre, legyen annyi elég, hogy sajnos túlontúl sok magyar vasútmodellező von le minőségi következményeket egymásik magyar gyártó termékei alapján és mi is megkaptuk már ismeretlenül, hogy "Jah magyar?! Akkor..."”

Anno, mint szervízes kértem Tőled tanácsot (segítséget) a dekóderrel kapcsolatban, még az "átkoson". CSak választ nem kaptam, valamiért.. Anno még fennt volt a honlapotokon a dekóderetek leírása, csak sajnos én nem tudtam sem letölteni, sem megnyitni. Lehet, hogy én vagyok a béna, de egy válasz e-mailt azért csak megérdemeltem volna egy melléklettel...
(#21410) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#21250) Válasz Aug 22, 2013
Nem valami hangszer húr? Szabad a gazda!
(#21411) piltdownman válasza csíkosháTTú hozzászólására (#21300) Válasz Aug 22, 2013
Hogyne emlékeznék,(bár bélással mentem át finommech.-ból), ezért kérdeztem, hogy van-e középen elszigetelt kerék. Gugliztam meg beszéltem a VMC-vel is, úgy tűnik csak H0-ban van.

HOTotya: megcsinálható úgy, hogy a tengely középen félbevágva és egy 5mm hosszú szigetelő anyagból készült csőbe betolva? Ekkor maradna 2-2mm a leszedőknek.
(#21412) zsolesz74 válasza piltdownman hozzászólására (#21410) Válasz Aug 22, 2013
Szerintem a rugó bronz áramszedő lemezkékről lehet szó...ha az, akkor zzemokinál láttam.
(#21416) HOTotya válasza zsolesz74 hozzászólására (#21412) Válasz Aug 22, 2013
Elvileg megoldható csak a lényeg,hogy elég szorosak maradjanak a kerekek a műanyag távtartóban nehogy kimozduljanak...
NEM igaz,hogy mindig elb............m Ez pildowmannak ment
(#21417) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#21410) Válasz Aug 22, 2013
Jo helyen kapirgálsz, bizonyos huroknak bizonyos része.

(#21420) zsolesz74 válasza HOTotya hozzászólására (#21416) Válasz Aug 22, 2013
Bármit szedsz Totya, kérek belőle!
(#21422) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#21417) Válasz Aug 22, 2013
Hegedű D-húr befűző,betekercselés nélküli része?
(#21424) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#21422) Válasz Aug 22, 2013
Nem, a vastagabb hurokra tekert bronzhuzal ami neked kell, azaz a vastagabb hurt szét kell szedned, de nagyon finom anyagot kapsz.
(#21428) csíkosháTTú válasza piltdownman hozzászólására (#21411) Válasz Aug 22, 2013
Simán meg lehet csinálni az ilyen kerekeket, mint írtam ilyen van a Kühn és a Schirmer kocsikban is! (Csak olvasni kéne, nem a sorok közé írtam... )

Ilyen kerekek esetében meg sírva könyörgöm, ne erőltessük már a tengelyhez nyomódó hegedűhúrt, bronzlemezt, meg akármiket!

Ilyenkor tessék a tengely végéről szedni az áramot!
Ja, hogy ezt hogyan lehet megcsinálni? Egyszerűen, elég megnézni a Tillig 3 tengelyes REKO kocsiját! Ott a tengelyek végei nem a műanyag csapágyház imitációkba támaszkodnak, mint a BTTB időkben, hanem van bent egy fém betét, abba! Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, mintha egy fejreállított, szögletes "U" betű lenne betéve az alvázba úgy, hogy az "U" szárai belógnak a csapágyház imitációk mögé, és az itt kialakított fészekbe (bepontozták a tengely végének a helyét) passzol bele a kerékpár tengelyének a hegye. Ordít, hogy ide tessék tenni az áramszedést! Na inne már csak egy lépés, hogy ezt a fordított "U" betűt felül az alváz tetején kettévágjuk keresztben, és egy tengelyről máris lejöhet a két pólus, ha olyan kerekeket használunk, mint a Kühn, vagy a Schirmer.
(#21429) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#21412) Válasz Aug 22, 2013
(#21431) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#21424) Válasz Aug 22, 2013
Aha,sajna itt csak száraz fa van, ez meg nyilván zongorahúr. Melyiket javaslod?

(Ugye klasszikust hallgató vagy?)
(#21433) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#21431) Válasz Aug 22, 2013
Gitárhur is jo - amugy mindent hallgatok nemcsak klasszikust.
(#21436) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#21429) Válasz Aug 22, 2013

Ha most hinnék a csodában azt mondanám, hogy gondolatolvasó vagy!
(#21437) piltdownman válasza csíkosháTTú hozzászólására (#21428) Válasz Aug 22, 2013
Fotót ki tudnál rakni az aljáról?
Az én három kis kocsimon hova raknád? Ezeken nincs fémbetét.
Kösz a „Bronzker” címet,egy méter is lehet venni?

vagon világí...jpg
 
(#21439) TTomi válasza piltdownman hozzászólására (#21437) Válasz Aug 22, 2013
Én is ott vásároltam valamikor rézlemezt, csövet. Ott grammra lehet vásárolni ha kevés anyagot szeretnél, de hogy mennyi a minimum azt már sajnos elfelejtettem. Meglepően baráti áron vásároltam akkor.
(#21443) csíkosháTTú válasza piltdownman hozzászólására (#21437) Válasz Aug 22, 2013
Hajlítasz egy megfelelő méretű, sarkos "U" betűt bronzból. Kivágod az alvázat ott, ahol most a kerekek vannak. Ideiglenesen beteszed az "U" betűt a helyére, bejelölöd a tengelyvégek helyét. Csinálsz egy-egy bemélyítést a jelöléseken, ide illeszkednek majd be a tengely végei. Rögzíted az alváz tetején az "U" betűt, hogy a lelógó szárai pont a helyükon legyenek. Egy-egy áramfelvételi pontod az készen is van, és a fékezési hatást is kipipálhatod, mert, ha jól dolgoztál, akkor ez kb. 0 lesz. Most már csak azt kell elérni, hogy a szigetelt kerekekről is le kell venni a delejt. Ezt legegyszerűbben egy meghajlított félkemény sárgaréz huzalból tudod elkövetni. Majd csinálok egyet és lefozózom.
Ebben a kocsiban is
hasonló módon van megoldva az áramszedés, csak ennek nem fotóztam le az alját, és már a tulajnál rója a köröket.
(#21537) piltdownman válasza csíkosháTTú hozzászólására (#21443) Válasz Aug 25, 2013
Így gondoltad?
(Etwg babérjaira pályázunk )

vagon csapág...jpg
 
(#21540) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#21537) Válasz Aug 25, 2013
Már majdnem jó, csak a közepén hosszában ketté kell vágni...

(#21667) piltdownman válasza etwg hozzászólására (#14103) Válasz Aug 28, 2013
Idézet:
„...és nem tudjuk hogy mit is akarsz, s mire ez kiderül a lányaid esetleg tapasztaltabb modellezöt találnak, és akkor már mondhatod nekik az igét..... ”

Idézet:
„Nem tudom, hogy már mondták-e (szoktuk a kezdetben), töltsd le a "Helyes váganyon a TT vasuttal" cimü kiadványt, és abból akár egy este is olyan vasutat tudsz épiteni, amelyiken mind a hármotoknak van mit csinálnia. Szerintem evvel kellene kezdened, s közben meg méricsgélheted a mozdonyokra jutó áram formáját, és épitheted a DCC egységeket. ”

Az intelmeket megfogadtam.
DDC halasztva, mert valóban férjhez mennének az unokák. Jó, majd a déd- vagy az ükunokáknak összevágom és beszámolok.
Az okok:
- nem értettem meg a szabványból néhány dolgot, és nem tudtam kimérni, mivel
a klubban, ahova beiratkoztam, analóg rendszer van
- nem egy „one-day project”, egyszeri felhasználásra nem éri meg megtanulni
- méregettem egy kb. D60cm pályát 100ns felfutású jelekkel. Cseng-bong a
szépséges távíró egyenleteknek megfelelően előre vetítve a booster és a
mozdony dekóder hw és sw valamint a hosszabb pálya + mozdonyok
impedanciáiból álló tápvonal problémáit.
- házilag 0.3-s lemezre kétoldalas nyákot nem tudok csinálni a mozdony
dekóderhez
- a célhoz, hogy max. négy mozdony mozogjon egy időben megoldható
másképp, ezt majd megírom.
Elképzelésem szerint a pálya 12-15VDC-ről fog menni, a mozdonyok utáni kocsiban lesz a dekóder kivéve a mozdonyazonosítót.
Az eszköz dekóderekhez, foglaltság jelzőkhöz (ezek külön 12V/5V-ról járnak) az „automata” üzemet még a win3.1 -es időkből maradt 266-os notebook elviszi, persze a váltóállításhoz meg egyéb látvány dolgokhoz NYÁK-kok szükségesek.
Az ősszel unoka mentes környezetben folytatom, a sósavat is előmerem venni.

A lényeg, hogy a TT-zés, mint ismeretterjesztő foglalatosság is bevált, ha nem voltak a Balatonban, boldogan fűrészeltek, ragasztottak stb., nem beszélve a körzőről!

(#21668) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#21667) Válasz Aug 28, 2013
A modellvasut mindig is pénz-, és idönyelö hobbi volt, a digitális meg még ezt is megtetözte.
Nem vagy egyedül, aki belátta a dolgok lényegét.
Mindenki csak annyira nyujtozkodjon amennyire a takaroja elér ( és itt nem okvetlenül a pénzröl van szo).
A modellvasuton annyi más lehetöség van az elektronika bevetésére ( látom az is a hobbid), hogy felesleges a már kitalált dolgokkal foglalkozni, azok megvétele mindig olcsobb mint a saját fejlesztés meg az épités, nem feledkezve meg ennek a szépségéröl sem.
A elönye az ilyen tevékenységnek, hogy belathato idön belül müködöképes és olyan problémát old meg amire más megoldás még nincs vagy valamilyen okból kifolyolag nem jo. Ilyen örömöktöl meg szebb nincs és soha nem is lehet.
(#21675) csíkosháTTú válasza piltdownman hozzászólására (#21667) Válasz Aug 28, 2013
Idézet:
„Elképzelésem szerint a pálya 12-15VDC-ről fog menni, a mozdonyok utáni kocsiban lesz a dekóder kivéve a mozdonyazonosítót.”

Ezt nem igazán értem...
Ha DC, akkor 12V a plafon. Oda meg minek a dekóder?
Ha DCC, akkor meg ne nagyon ingadoztasd a sínfeszültséget, mert azt sehol nem írja a szabvány, hogy üzem közben változhat. Ne menjük le ROCO-ba...
(#21805) piltdownman válasza csíkosháTTú hozzászólására (#21675) Válasz Aug 31, 2013
Úgy értettem, hogy a sínen állandó,mondjuk 15VDC (ill. ennél nagyobb a pwm tartalékhoz) lesz, mert van egy „Diesellok 32100 „ is, amihez kell ez a fesz.
Nem DCC szabványú dekódert fogok csinálni, bár a hw alkalmas lesz annak sw-jének betöltéséhez.
(#21809) zsolesz74 válasza piltdownman hozzászólására (#21805) Válasz Aug 31, 2013
Tehát írsz egy új mozdonyvezérlőt?

Írnál erről egy kicsit bővebben? Kíváncsi vagyok, hogyan gondolod megoldani.
(#21998) adamtt hozzászólása Válasz Szept 2, 2013
Üdvözlet mindenkinek!
Egy kérdésem lenne, mely 100%-ig biztos hogy szerepelt már: Miben különbözik a Roco és a Fleischmann Multimaus? A legapróbb különbség is érdekel. Én azt hallottam egy külsős cég gyártja mindkettőjüknek. Ez igaz?
Én is kerestem a választ de nem találtam semmit.
Előre is köszönöm!
(#22002) csíkosháTTú válasza adamtt hozzászólására (#21998) Válasz Szept 2, 2013
Az egér műanyag házának a színe, valamint a felirat.

Állítólag egy orvosi műszereket gyártó cég szállítja be. Csak mondjuk én nem szívesen lennék beteg abban a kórházban, ahova ez a cég adja a műszereket...
(#22018) adamtt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#22002) Válasz Szept 2, 2013
Mélyen tisztelt Csíkosháttú!
Köszönöm a gyors választ!
(#22019) csíkosháTTú válasza adamtt hozzászólására (#22018) Válasz Szept 2, 2013
Szia!
Szívesen!
Nem rossz az, ha tudomásul vesszük a korlátait, és rászánunk még úgy 6500Ft-t egy rendes tápegységre hozzá.
(#22021) HOTotya válasza csíkosháTTú hozzászólására (#22019) Válasz Szept 2, 2013
Holnap beugrok hozzád el ne menekülj!!
(#22022) csíkosháTTú válasza HOTotya hozzászólására (#22021) Válasz Szept 2, 2013
Itten vagyok én, 9-19,30h közöTT...
(#22028) adamtt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#22019) Válasz Szept 2, 2013
Igazából TT terepasztalt akarok akarok digitalizálni. Csak a rendszer érdekel, a sínrendszer, vonatok nem érdekelnek, terveim szerint túladok rajtuk. 2 lehetőség fogott meg:
-Fleischmann 639982 kezdőkészlet sínnel szerelvény nélkül
-Roco 51244 digit kezdőkészlet
Melyiket lenne érdemesebb?
Köszönöm mégegyszer!
(#22031) csíkosháTTú válasza adamtt hozzászólására (#22028) Válasz Szept 2, 2013
TT-hez?
Egyiket sem!
A mi méretünk megérdemel egy komolyabb, későbbiekben probléma mentesen bővíthető, stabil vezérlést.
Van a műhelyben ilyen, nem is veszélyes áron. Egy ilyen start szettnél mindenképpen olcsóbban.
(#22057) piltdownman válasza zsolesz74 hozzászólására (#21809) Válasz Szept 3, 2013
1.Megpróbálok a szokásos BEMF-re alapozott PID szabályzó helyett impulzusos indítással ellátott negatív kimenő impedanciájú meghajtást csinálni.
2.A vezérlő jeleket nem a sínről venném, hanem valamilyen rf-es adatátvitellel (868MHz- s scattering vagy Bluetooth)
Sajnos csak kb. 20x35mm panelen fér el. Ma!
3.A mozdony azonosítás infrával.
4.A hangosítás saját eljárás vagy Nuvoton.
Hangsúlyozom,hogy csak négy-öt mozdony vezérlése a cél.
(#22060) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#22057) Válasz Szept 3, 2013
Nem akarlak elkeseriteni, söt megsérteni sem, de a cirkuszban, ha egy bohóc a bal lábával megvakarja jobb fülét akkor nevet a nagyérdemü.
A te ested is nagyon hasonlit ehhez, minden ki van találva, sok éves munkával folyamatosan optimalizálva, a lehetö legegyszerübb modon ( mert ugye a legrövidebb ut a leghatásosabb) juttatnak el minden eljuttandot a mozdonyokba meg vissza stb. Neked ez valahogy nem jön össze, erre kitalálsz egy galaktikus eljárást, hogy végül odaérj, ahol a többiek már lassan egy évtizede voltak.
Nem utánépités céljából, de mindenképpen ajánlom elolvasni a Halmai féle könyvet ( már csak az antikváriumben lelsz rá), mert ott a fizikai határok igen jol és érthetöen ki vannak tárgyalva.
Segitséget is jobbára akkor kapsz, ha meglévö rendszerek nyomvonalain jársz a különutakra kis társaságunkban aligha lesz energia.
Söt ha a fentiekhez hozzáveszed azt is, hogy az egész DCC a tömegesen használt telekommunikácios sablonokon alapszik ( WiFi, Docsis, xDSL meg a fene tudja mi) amik fejlesztésébe milliárdokat ölnek, és a DCC gyártok a maradékbol is évtizedekre el vannak látva (csak ki kell találni, hogy mi mire lehet jo ) igen nehéz lesz más eljárással bármit is megoldani. ( jobban meg majdnem kizárt).
(#22069) csíkosháTTú válasza piltdownman hozzászólására (#22057) Válasz Szept 3, 2013
Bonyolítod a dolgot, mint egykori gimis tanárom a matematikát!

Külön úton adod a tápfeszt, egy másikon a vezérlést, egy harmadikon meg a visszirányú kommunikációt. Mindezt TT méretben kéne megvalósítnai 1:120-ra kicsinyített járművekben. Ki kell ábrándítsalak, erre az elektronikai ipar nem képes, az otthoni előállítás meg végképp nem. A legnagyobb alkatrész ehhez a 0402 SMD méret lenne, és igazából már ezt is géppel kell beültetni, arról nem is beszélve, hogy a NYÁK lemezt sem fogod tudni odahaza megcsinálni hozzá (igazából ilyen lapok előállítására nem is képes minden magyar NYÁK-üzem, csak a nagyon-nagyon profik!). Vagy nézd meg a CT-Elektronik DCX76zD dekóderét, az jelenleg a mimiatűrizálás csodája a digitális modellvasút világában.
Itt van, ezt kukucsold meg!
(#22317) zsolesz74 hozzászólása Válasz Szept 8, 2013
Adott egy BTTB BR103, eltávolítottam minden plusz alkatrészt és átkötést a nagykönyv szerint. Beépítettem egy Kühn N45-öst, és minden szépen ment...egy darabig.
Egy idő után a mozdony csak hátramenetben indult és ráadásul azonnal, ahogy a sínre került.
A dekóder semmire nem reagál, se írásra, se olvasásra, legalább is a központ HIBA jelzést küld.

Valamelyikőtök hasonlóval találkozott már?
(#22435) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#22069) Válasz Szept 9, 2013
István!

Mekkora a tekercs és a kondi értéke a BTTB mozdonyokban? Említetted, de ma sok volt az olvasmány és kiment...

Meg aztán olvastam, hogy dekóder függő is.

Köszi
(#22437) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#22435) Válasz Szept 9, 2013
A tekercsek 10-30uH tartományban vannak a kondi meg 5-33nF szokott lenni.
(#22438) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#22437) Válasz Szept 9, 2013
Köszi szépen Eugen!
(#22439) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#22435) Válasz Szept 9, 2013
Igazából a pontos értékkel nem lőnek nyulat, nem igazán kényes a dolog. Az összes általam készített előkészítő panelben a tekjercsek 2.2mikroHenry-sek, a kondi megy 10nF. Eddig nem igazán volt olyan dekóder - konkrétan egy sem - ami tiltakozott volna ellenük.
(#22454) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#22439) Válasz Szept 9, 2013
Köszi István!
A levelezőszerverem az egymás után neked küldött leveleimet is széthúzta egy órában, ezért ide is feldobtam... nem tudom mi baja van.
---------------------------------------------------------------------
Számolgattam és az jött ki, hogy az általad is ajánlott értékekkel 1MHz a rezgőkör frekvenciája, míg az Eugén által adott értékekkel meg olyan 250kHz környékén van.

És akkor mondják azt, hogy milyen egyszerű a digitális vasútmodellezés!

Vajon melyik a leg, leg, leg?
(#22464) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#22454) Válasz Szept 9, 2013
Nem okvetlenül rezgökörröl van szo, hanem inkább jelnyelöröl, tehát nem igen lényeges a rezgökör frekvenciája. A DCC hajtásoknál jobbára a kondi szokott gondot okozni, de ahogy Steve irta, ma már eléggé jol kezelik eme müterhelést is.
(#22474) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#22464) Válasz Szept 9, 2013
OK!

Olvastam egy megjegyzésben olyat, hogy az LC frekvencia jó, ha a PWM 10-20x értéke azaz 150-300kHz.

Erről mi a véleményetek?
(#22477) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#22474) Válasz Szept 9, 2013
Nem hiszem, hogy igy kellene keresni az összefüggést, mert kettö nem "egy labdát" rug.
Az LC áramkör és a meghajto viszonya sokkal komplexxebb. Ezek az elemek már ösidök ota ott vannak a modellekben és korábban, amikor a pwm freki sokkal kisebb volt, néha nagyobb gondot okoztak mint manapság. Erröl majd Steve bizosan fog mesélni.
(#22483) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#22454) Válasz Szept 10, 2013
Ennek semmi köze a nagyfrekvenciás dolgokhoz, szerintem eléggé értelmetlen itt periódusidőket, meg önrezgő frekiket számolgatni, és vizsgálgatni. Most látom a kerek szemed, és benne a kérdést, hogy MIÉRT?
Azért, mert ezt a "rezgőkört" egy folyamatosan változó, és kiszámíthatalan impedancia söntöli, ami hol induktív, hol kapacitív, hol tisztán ellenállásos, hol meg egyenesen egy visszatápláló generátor. Attól függően, hogy az adott időpillanatban a motor éppen hogyan kommutál, vagy hogyan nem, és mekkora a terhelése. Teljesen kiszámíthatalan, mert a motor fordulatszámától, a motorra jutó teljesítménytől, meg attól függ, hogy a kefe éppen mit nyom, a kommutátor lemezt, vagy a két lemez közötti légrést. És ekkor még elegánsan elhanyagoltam a motor tekercselésének induktivitását, és a menetek közötti szórt kapacitást. Ráadásul ugye nem váltóáramról van szó, hanem egy egyenáramról, ami ugyan egy PWM jel, de mégiscsak egyenáram.*

Ezekre a szűrésekre két dolog miatt van szükség. Analóg üzemben valahogy kordában kell tartani a kefeszikrázást, meg az általa keltett RF zavarokat. DCC üzemben meg a motor által keltett impulzusokat kell egy kicsit megfogni, mert képződhetnek olyan tüskék is, amik csúcsfeszültsége bőven 50V felett lesz. Mint írtam ezek miatt a soros fojtók, és a motoron lévő párhuzamos kondenzátor értéke nem kritikus. Az én gyakorlatomban, jópár modell digizése, és az általam gyártott előkészítő panelek gyártása során az vált be, hogy a soros fojtók 2,2mikroHenry értékűek, a párhuzamos kondi meg 10nF. Tran úr azt írja, hogy az "szükség esetén egy max. 33nF kondenzátor megfelelő." Vagyis nem ad pontos értéket, csak a plafont húzza meg, 33nF és alatta bármi jó lehet. Régi Gützold, PIKO, Zeuke, BTTB, Hruschka motorok esetében maradhat az eredeti fojtó, és sokszor a kondi is, ami általában 47nF, de mivel ezek jó eséllyel már inkább 40 évesek, mint 30, így nem kell feltétlenül cserélni. Ezekhez a régi motorokhoz úgysem lesznek jó azok a dekóderek, amiknek szűk a terhelésszabályzás beállíthatósága, a többi (Tran , Lenz, Zimo), meg bőven belőhetők egy-három CV átprogramozásával kis gyakorlattal olyan 5 perc próbaüzem alatt.

*: most itt arról folyik a beszélgetés, ami a dekóderek kimenetén van. Nem arról a szarvashibáról, amit egy jónevű, nürnbergi gyártó követ el, hogy a DCC üzemre előkészített modeljeiben a DCC jel egy soros fojtón át jut a dekóderre, és a dekóder motor kimeneti kapcsai egy-egy 300nF kondival össze vannak kötve a sínjel pólusaival...
(#22503) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#22483) Válasz Szept 10, 2013
Látom, tudod, hogy minden érdekel!
Köszönöm szépen, így már kerek!

Az 50V-os kerámiakondik azok elegendőek a motor kapcsokon? Vagy ezt már el tudja lőni a motor?
Lapozás       7/65    
Frissek
  2024. Dec, 24. Kedd
14:30:10
  Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt
Hirdetés