|
Terepasztal vezérlés és elektronika
|
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:
|
|
(#21695) zsolesz74 válasza piltdownman hozzászólására (#21666)
|
Válasz •
|
Aug 28, 2013 |
|
Miért élvezérelt? Szintek vannak magas és alacsony, ha foglalt, az S88-on megjelenik folyamatosan. Nézz rá a kapcsolási rajzára.
Ha jobban érdekel, nézz utána a külföldi oldalakon...
ewtg nem épített ilyet tudomásom szerint és nem erre a rendszerre esküszik, de jön és elmondja neked. |
(#21707) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#21695)
|
Válasz •
|
Aug 28, 2013 |
|
Az S88 már egy BUS maga minden elönyével és kinjával. Ott a jelek már kezelve vannak igy egészen más állapotok jellemzik. |
(#21803) piltdownman válasza zsolesz74 hozzászólására (#21695)
|
Válasz •
|
Aug 30, 2013 |
|
A 4014 shift regiszer clock bemenete élvezérelt, ezért érzékeny a tűimpulzus szerű zajokra és kissé furcsa, hogy nincs kihasználva a magasabb szintről való működtetés lehetősége. Persze sw-vel lehet javítani. |
(#21807) zsolesz74 válasza piltdownman hozzászólására (#21803)
|
Válasz •
|
Aug 31, 2013 |
|
OK! Ez eddig rendben van.
De ez hogy befolyásolja az S88-ason a jelet?
Mert amit én ebből láttam, az az, hogy amelyik szakasz foglalt attól statikusan kapja a magas szintet egy 4044-es R/S tárolóból a 4014... |
(#22059) piltdownman válasza zsolesz74 hozzászólására (#21807)
|
Válasz •
|
Szept 3, 2013 |
|
Ha a clock-ra rájut egy tűimpulzus, az összes shiftregister lép egyet, ez hamis érték beolvasást eredményezne az érzékelők sorrendjének elcsúszása miatt ha nem lenne pl. többszöri beolvasásos védelem. (A parallel load alatt persze nem lép.)
|
(#22917) CmdNetWizard hozzászólása
|
Válasz •
|
Szept 19, 2013 |
|
Sziasztok!
Egyik barátommal kitaláltuk, hogy építünk egy pályamegfigyelő rendszert, és azt szeretném megkérdezni tőletek, hogy megvalósítható, és működőképes-e az ötlet.
Arra gondoltunk, hogy a mozdonyba beépítünk egy infra LED-et, a sín ágyazatába pedig néhol egy-egy infra vevőt építünk be (freki szűrővel). És amikor elhalad a vonat a vevő felett, akkor a vevő leolvassa a mozdony azonosítóját, amit a vonat állandóan küld ki.
Van értelme ennek? |
(#22918) csíkosháTTú válasza CmdNetWizard hozzászólására (#22917)
|
Válasz •
|
Szept 19, 2013 |
|
A Lenz Ralicom2 idejében szerintem nem sok. De az Uhlenbrock honlapján is találtok erre már kész megoldást, és a ZIMO is tud ilyesmit. |
(#22919) etwg válasza CmdNetWizard hozzászólására (#22917)
|
Válasz •
|
Szept 19, 2013 |
|
Ezt a kérdést már feltetted és válaszoltunk is. Elolvastad?
|
(#22928) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#22919)
|
Válasz •
|
Szept 19, 2013 |
|
Szerintem nem ő volt az! De tényleg nem praktikus ez a megoldás Railcom idején. |
(#22932) CmdNetWizard válasza zsolesz74 hozzászólására (#22928)
|
Válasz •
|
Szept 20, 2013 |
|
Rendben! Koszonom! Utana nezek a Railcom-nak...
Am lehet feltettem mar a kerdest, de nem talaltam meg, amikor visszakerestem... |
(#22934) zsolesz74 válasza CmdNetWizard hozzászólására (#22932)
|
Válasz •
|
Szept 20, 2013 |
|
Szerintem piltdownman volt aki feszegette a vonat azonosítást, nem te, de mindegy...
Miután a RailCom adott és a dekóderek egy része már kezeli, nem kell mást tenned, csak használni. A RailCom+ meg még durvább dolgokat tud, szóval fog ez fejlődni egyre jobban.
|
(#22935) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#22934)
|
Válasz •
|
Szept 20, 2013 |
|
Feltennék egy nagyon is alapvető, elvi kérdést: mi szükség van egy házi terepasztalon konkrétan egy adott vonat azonosítására?
Ugyanis, a meglévő rendszereken túl (RailCom, Lissy, Zimo Zugnummerung) valóban kell pontosan adni, hogy "Hahó! Itt vagyok, és BR01 vagyok!"?
Létjogosultsága elvileg nagyobb berendezéseken lenne, de még ezt is elintézi a menetrendet "fejből tudó" számítógép program, a foglaltságjelzések alapján.
Szóval? |
(#22938) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#22935)
|
Válasz •
|
Szept 20, 2013 |
|
Játék! Meg játék!
De a fejlesztés jó irány, egyáltalán, hogy van fejlesztés az jó! Ha egy gép és vezérlő között kétirányú a kommunikáció, akkor már inkább a szabályozás irányába megy el. De ez meg már irányítástechnika és nem játék.
A foglaltság érzékelő csak azt tudja, hogy vonat van a szakaszon, a RailCom+ meg azt is, hogy melyik.
És azért lásd be még inkább ez, mint egy infrás, vonalkódos, NFC, bluetooth, wifi, stb hókusz-pókusz. |
(#22948) piltdownman válasza CmdNetWizard hozzászólására (#22917)
|
Válasz •
|
Szept 21, 2013 |
|
A mozdony által lesugárzott jelet kb. 200ms –ig érzékeli a vevő.
Mivel a mozdony remeg is, a leszedett jel amplitúdója egy sima IR érzékeny diódán annyira változó, hogy egy egyszerű soros bitkombinációt sem lehet levenni. Különböző,de állandó frekvenciájú jelek alapján lehet a mozdonyokat megkülönböztetni pl.MF10-el vagy DSP-s digit.filterrel.
A 38kHz-s moduláció vételéhez szükséges vevők többségének AGC-je fel sem áll 200ms alatt, ráadásul árnyékolás nélkül hasznavehetetlen a motor szikrázása miatt.
|
(#22949) piltdownman válasza csíkosháTTú hozzászólására (#22935)
|
Válasz •
|
Szept 21, 2013 |
|
Pl. lehetőséget nyújt, hogy egy kitérő csak egy adott mozdony esetén váltson központi vezérlés nélkül. |
(#22953) etwg válasza piltdownman hozzászólására (#22949)
|
Válasz •
|
Szept 21, 2013 |
|
Itt válik játékká a "komoly" modellezés.
A vasutnak már majdnem 200 éves folyton fejlödö rendszere van. Ebben a rendszerben szigoru szabályok vannak, hogy egy vonat merre megy ( lásd a multheti majdnem balhét). Azaz nem a válto elött kell eldönteni, hogy merre menjen a vonat, hanem mielött azt valamelyik állomásrol elinditják már tudják, hogy merre, hova fog menni. Ráadásul a vonatnak megvan az a hatalmas elönye, hogy menetközben nem veszhet el mint sok más forgalmi eszköz. Igy itt szinte mindig alkalmazhato az "egyszerü" lineáris vezérlés, a vonat A -bol B-be egy egyenes mentén jut el. Igy menetközben ritkán kell identifikálni a vonatot. A nagyvasut sem teszi - ott erre leginkább a rendezö p.u. környékén van szükség.
A nagyvasuti uj technikák lassan kezdenek használni hasonlo technikát (ETCS) itt a vonak saját ID-jével jelentkezik be, ennek azonban a fö oka manapság inkább abba rejlik, hogy a pálya mentén futo számitogépes jelek több vonatot kezel egyszerre, igy az ID-vel választja ki a vonak a számára küldött parancsot. Ott még nem tartanak, hogy ez alapján válassza ki a vonat az utat - az még mindig elöre van meghatározva. |
(#22959) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#22953)
|
Válasz •
|
Szept 21, 2013 |
|
Idézet: „Ráadásul a vonatnak megvan az a hatalmas elönye, hogy menetközben nem veszhet el mint sok más forgalmi eszköz. ”
Azért ezzel csak egy kicsit vitatkoznék!
Lásd Oroszország, Szovejetunió ahol elveszett vonatok minisztériuma volt, van! |
(#22996) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#22959)
|
Válasz •
|
Szept 21, 2013 |
|
Na jo papiron minden lehet, föleg ha egy halom tintanyalonak munkát is kell adni. Nekünk is volt tengernagyunk.... |
(#23001) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#22996)
|
Válasz •
|
Szept 21, 2013 |
|
Ráadásul az is Ellentengernagy volt! |
(#24354) crista.neuralis hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 15, 2013 |
|
Segítséget szeretnék kérni. Ma a terepasztal csinosítgatása közben vettem észre, hogy az épületekben és a közvilágítást ellátó ledek szépen ritmusosan elkezdtek villogni (csak a fényerő változik, nem sötétednek el teljesen). Ez eddig nem volt. Miért lehet ez? És a fő, hogyan lehet megszüntetni. Egy =áramú 3V os max 800mA es trafóm van hozzá.
(Első gondolatom az volt, hogy a trafó kezd haldokolni, remélem nem) |
(#24356) zsolesz74 válasza crista.neuralis hozzászólására (#24354)
|
Válasz •
|
Okt 15, 2013 |
|
Milyen elemek vannak még a trafó és a LED-ek közt a rendszerben? |
(#24366) Frankye válasza crista.neuralis hozzászólására (#24354)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2013 |
|
Több oka lehet. Ismerni kellene a rendszer minden elemét. Elsőként arra tippelnék, hogy a "trafó" nem trafó, hanem kapcsoló üzemű tápegység. Ez is okozhat gondot. Azután tudni kellene, milyen áramkorlát van a LED-ek előtt. Ismerni kellene, hogy áram-, vagy feszültség-generátoros táplálás van-e. |
(#24568) crista.neuralis válasza Frankye hozzászólására (#24366)
|
Válasz •
|
Okt 21, 2013 |
|
A tápegységem SAX 800 as Somogyi Elektronic forgalmazza. A ledek fényerejét külön külön beállítottam egy potival majd lemértem a poti ellenállását és egy ahhoz hasonló ellenállást raktam be a led elé. A ledek párhuzamosan vannak kötve. Zárlat nincs. |
(#25053) bodyguard hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 2, 2013 |
|
Üdv. Mindenkinek!
Segítséget szeretnék kérni a kép baloldalán látható szervó vezérlő modulhoz.
3 potival állítható a szervó mozgása, közülük az egyik a sebességet állítja.
Ennek a kütyünek a kapcsolási rajzára lenne szükségem.
Előre is köszönöm a segítséget,
Üdv: bodyguard |
|
(#25057) etwg válasza bodyguard hozzászólására (#25053)
|
Válasz •
|
Nov 2, 2013 |
|
Sajnos a képen nem látszik mi az. Valoszinü, hogy valamily kis proci van rajta. Ezt ott kéne firtatni ahonnan szerezted az elektronikát.
|
(#25059) bodyguard hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 2, 2013 |
|
Ez egy PIC-es szervó vezérlő, amivel a sorompó nyitása-zárása történik.
A jobb oldali panelről lenne szó, ezen a képen már jobban látszik. |
|
(#25061) Frankye válasza bodyguard hozzászólására (#25059)
|
Válasz •
|
Nov 2, 2013 |
|
Nem tudom, mi a szándékod a kapcsolási rajzzal, mert a kapcsolás "lelke" a PIC, aminek a programja a dolog lényege. A nélkül - sajnos - nem sokra mész. Egyszerűbb, ha visszarajzolod az áramkört, ha mindenképpen a kapcsolási rajz kell. |
(#25062) vanhensing válasza bodyguard hozzászólására (#25059)
|
Válasz •
|
Nov 2, 2013 |
|
Fordulj Strub Pistihez! Ö gyártja őket! |
(#25083) bodyguard hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 3, 2013 |
|
Köszönöm az infót!
Üdv. |
(#25088) SzervízMacska válasza Frankye hozzászólására (#25061)
|
Válasz •
|
Nov 3, 2013 |
|
Ezen én is csodálkoztam... |
(#25313) slogan válasza bodyguard hozzászólására (#25053)
|
Válasz •
|
Nov 9, 2013 |
|
Szia !
Miben segíthetek ? |
(#25314) slogan válasza crista.neuralis hozzászólására (#24568)
|
Válasz •
|
Nov 9, 2013 |
|
Hány db ledről beszélünk ? |
(#25527) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 15, 2013 |
|
Tiszteletem!
Egy egyszerű kérdéssel fordulnék Hozzátok:
Sín betáplálásnál (H0) egy-egy 0,3mm-es lakkozott huzal elegendő-e egy szakasz ellátásához digit üzemben, azon a pályarészen, ahol minden esetben csak maximum egy szerelvény járhat? Úgy néztem, hogy, kb 800mA körül elbír a madzag.
Inkább vastagabb legyen a vezeték?
Ezt a tekercselővezetéket könnyű elvezetni bárhová - vékony - nem kell csupaszolni, 4-5 mp forrasztással a vége azonnal használható - ezért gondoltam erre.
Köszönettel: Jenő |
(#25528) etwg válasza diginewl hozzászólására (#25527)
|
Válasz •
|
Nov 15, 2013 |
|
Én inkább vastagabbat ajánlanék.
A barkácsboltokban kapni un. Csengödrotot - néha csavarva piros/fehér, vagy barna/fehér, néha külön az egyiket, külön a másikat. Ez sokkal jobb, kb. 0,5-0,6mm az átméröje.
Ami még jobb, hogy ilyen drotokat kb 10cm hosszban ráforrasztod a sinekre, majd igy átvezetet az asztalon. Alul nálam kb.5-8 cm lognak ki ( minden sindarabrol ami felül van), igy ha kell bármikor hozzátudom kötni az also vastag kábelekhez ( 1mm2 villanydrot), vagy ha kell bontani is lehet ( szakaszolás). Általában nem mind van bekötve, de jot tesz, ha mégis kell |
(#25530) zsolesz74 válasza diginewl hozzászólására (#25527)
|
Válasz •
|
Nov 15, 2013 |
|
Nálam telefonkábelből van az összes bekötés, csak azt csupaszítani kellett, és 0.5mm-es. Csinálj vele próbát és kiderül.
|
(#25705) diginewl válasza etwg hozzászólására (#25528)
|
Válasz •
|
Nov 19, 2013 |
|
Köszönöm a választ!
Én is ezen gondolkodom, de ha ez van itt, abból igyekszem építkezni, ami van
Honnan veszem észre, hogy kevés a "madzag"?
A keresztmetszet arányos az "áram áteresztő képességgel" - ezzel tisztában vagyok - tehát adott szakaszon lassabban fog menni a szerelvény, vagy a drót fog melegedni, ha nem megfelelő keresztmetszetűt alkalmazom?
Köszönettel: Jenő |
(#25709) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#25705)
|
Válasz •
|
Nov 19, 2013 |
|
Terhelés alatt a vékony madzag végén kevesebb lesz a feszültség, mint az elején. |
(#25710) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#25709)
|
Válasz •
|
Nov 19, 2013 |
|
Igen nekem is valami ilyen dolog rémlett.
Viszont, .. szétszedtem egy PC tápegységet. No ebben van ám bőven drót
1mm-től lefelé a 0,4-ig minden.
Így használok 0,6-tól vastagabb drótokat. Azok csak jók lesznek |
(#25714) etwg válasza diginewl hozzászólására (#25710)
|
Válasz •
|
Nov 19, 2013 |
|
Az ilyen tapasztalatok csalokák lehetnek, mert az ilyen tápegységekben a kimenetre mindig un. szenzor vezetékek is mennek, amik a visszacsatolást végzik, tehát gondoskodnak arról, hogy az adott ponton az elöirt feszültség legyen minden pillanatban |
(#25727) diginewl válasza etwg hozzászólására (#25714)
|
Válasz •
|
Nov 21, 2013 |
|
Üdvözlet!
Ezt nem igazán értem - nem vagyok szakmabeli.
Szétszedtem egy 300W-os PC ATX-es tápegységet.
Ebben találtam több összetett tekercses rendszert. Sárga szalaggal vannak elválasztva egymástól a különböző menetszámú tekercsek.
Volt benn 0,8mm-es, 0,6mm-es lakkozott vezeték. Ezek, számításaim alapján bőven megfelelőek lesznek nekem.
Ezek - remélhetőleg - "mezei" lakkozott vezetékek, és semmi egyéb. Jól gondolom?
|
(#25728) etwg válasza diginewl hozzászólására (#25727)
|
Válasz •
|
Nov 21, 2013 |
|
Lakkozott vezetékkel nem igen szoktunk a terepasztal alatt dolgozni, mert nagyon sérülékeny a szigetelés. Az átmérö rendben lenne, de a szigetelés nem.
Szoval ilyen drotot, de müanyag szigeteléssel kell használni, márcsak a szinek miatt is.
(piros, fekete, kék, sárga, zöld az egyes vezetékek szinei - más is lehet, de ez a leggyakoribb). |
(#25753) zsolesz74 válasza diginewl hozzászólására (#25705)
|
Válasz •
|
Nov 22, 2013 |
|
Idézet: „A keresztmetszet arányos az "áram áteresztő képességgel" - ezzel tisztában vagyok - tehát adott szakaszon lassabban fog menni a szerelvény, vagy a drót fog melegedni, ha nem megfelelő keresztmetszetűt alkalmazom?”
Ez analóg rendszernél teljesen igaz is. Digitálisnál azért nem egészen.
A CuZ huzal van, hogy jó buli, pl egy fényjelző belsejében, de ott be van öntve a szerkezetbe, vagy szerelve.
Szabadon szerelésnél inkább használj műanyag szigeteltet.
A Bíró u.-ban van egy nagyon jó kis bolt, és első osztályú a kiszolgálás, ha vezetékek kellenek.
|
(#25754) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#25753)
|
Válasz •
|
Nov 22, 2013 |
|
Digitálisnál még igazabb, mert ott szinte valamennyi mozdony ugyanarrol a drotrol kapja az áramot ( egy boosterkörben) ami analogban majdnem kizárt. |
(#25772) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#25754)
|
Válasz •
|
Nov 22, 2013 |
|
Végül is csinálunk több betápot, akkor megint csak megoldottunk egy problémát! |
(#25773) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#25772)
|
Válasz •
|
Nov 22, 2013 |
|
Akkor mégiscsak az áteresztöképességet növeled.
|
(#25776) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#25773)
|
Válasz •
|
Nov 22, 2013 |
|
|
(#25866) slogan válasza zsolesz74 hozzászólására (#25776)
|
Válasz •
|
Nov 24, 2013 |
|
De akkor miért tetted fel a kérdést egyáltalán ? |
(#25901) Stalker hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 24, 2013 |
|
Heló. Nekem az lenne a kérdésem ,hogy épitettem egy hurok pályát de nem megy a vonat seholsem Ez mért van? Van rá valami megoldás?
A segitséget előre is köszönöm Stalker |
(#25903) zsolesz74 válasza slogan hozzászólására (#25866)
|
Válasz •
|
Nov 24, 2013 |
|
Olvasd vissza ki tette fel a kérdést... |
(#25906) etwg válasza Stalker hozzászólására (#25901)
|
Válasz •
|
Nov 24, 2013 |
|
Nem, mert valoszinü, hogy rövidzárlatot csináltál. Nyomd az ujjadat az egyik sinre és huzd végig a hurkon és meglátod, hogy mire visszaérsz az ujjad hirtelen a másik sinen lesz...
Nem irod milyen a rendszered - az analog pályára egy relével kell átkapcsolni a polaritást ( automatikusan - lásd a kézikönyveket), digi pályára meg egy hurok modul kell. |
|
|
2024. Dec, 29. Vas 19:06:11 |
|
Jelenleg 17 fő olvassa az oldalt |
|
|