Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » DCC profiktól (nem csak) profiknak
DCC profiktól (nem csak) profiknak
Témaindító: Frankye, idő: Jan 23, 2013
Témakörök:

Lapozás       17/64    
(#32150) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#32146) Válasz Ápr 16, 2014
Hát igen ez hiányzik sok helyen, hogy legyen valaki, aki érti a rendszertechnikát és át tudja tekinteni a bonyolult összefüggéseket ( egy LDT vagy hasonlo cégnek megvan erre a lehetösége, egy dekodergyárnak messze nincs, a mezei halando meg azt sem igen tudja miröl van szo).

(#32153) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#32146) Válasz Ápr 16, 2014
Idehaza meg az LDT-vel szívtak páran alaposan...

Csak háttér info: az LDT megvásárolta a Lenz-től a licenszeket. Ezért tud pl. RS visszajelentőkez is gyártani.

Azért a Lenz-et nem nevezném minimál dizájnnak. Tudod az a baj ezekkel a pl. SOIC8 tokban lévő állítólag 3A-s FET-kel, hogy a gyártó azért leírja, hogy ezt a 3A-t csak két négyzethüvelykes hűtőfelületen tudja, max. 50°C substrat hőmésrséklet mellett. (Lefordítom a többieknek, a tokon belül a morzsa hőmérséklete 50°C, nem kívül megtapintva az eszközt.) Nem véletlen, hogy ezeket a becsületesebb gyárak legfeljebb egy H0 mozdonydekóderben használják. Ehhez képest a Lenz To-220 tokban lévő FET-eket használ a központjaiban, és azért fém a doboza, mert nem akarta hűtőbordával elrondítani. Ez is dizájn, csak a Lenz tervezői nem az iskola mellé jártak, hanem iskolába.
(#32154) csíkosháTTú válasza enamessias hozzászólására (#32147) Válasz Ápr 16, 2014
Idézet:
„Ezentúl így lesz. De ha hivatalosan bírniuk kéne ezt a feszültséget, ...”

etwg barátom már megadta a választ a miértre.

DE!
Idézet:
„...a LokPilot V4 viszont kifejezetten forró hozzá képest. Kézben még meg tudtam tartani, de ha a számhoz érinteném, megégetné azt.”

Nekem ez még mindig nem tiszta! Ha csak 14V van a sínben, akkor a dekódereknek jéghidegnek kéne lennie, hacsak nincs aktiválva bennük a "mozdonyfűtés", akarom írni a RailCom... Vagy valami van az eszköz sínkimenetén, ami nem oda való lenne
Csak emélkeztetőül: H0-ban az ajánlott DCC sínfesz 16V, a maximum 18V. Mivel a visszajelentők ebből levesznek, így majd nyugodtan járathatod a rendszert 17V-ra belőve. (Az ESU kisebbik cucca a Navigator, alias Bachmann Dynamis, az 15.5V sínfeszt ad a tápjával, ami fix.)

Még valami!
Idézet:
„...de Digitools mozdonydekódere 20V-ig működik.”
Én azért nem kínoznám még 18V-tal se'. Ismerve a beépített Fairchild FET-ek adatlapját.
(#32155) csíkosháTTú válasza enamessias hozzászólására (#32147) Válasz Ápr 16, 2014
Idézet:
„Újra próbáltam a Fleischmann gőzöst beépített gyári dekóderrel. Világítást nem kapcsol, elindul, de nem lehet megállítani csak stoppal (ezt tudtuk eddig is) és pár másodperc alatt felforrósodik. Nem is kínoztam tovább”

Ne is kínozd, abban valami elszállt, reméljük nem ment a processzorig a hiba. A leírásod alapján bemelegedve a motor H-hídja borul fel. Nem tudom milyen dekódert tett a gőzösbe a Fleischmann (ki kéne olvasni a CV8 értékét, abból kiderül, ezt még bírni fogja a dekóder), de ez a hiba a két dual-FET cseréjével javítható. A gyári Fleischmann modellekben a dekóderek default-ban 14 sebességlépéses üzemre vannak állítva, így egy olyan központtal próbálva, amik alapban 28 vagy 128 sebességlépésben adják a menetparancsot, a világítás nem is fog bekapcsolni. Vagy át kell állítani az adott mozdonycímen a központot, hogy 14 fokozatban dolgozzon azon a címen, vagy a dekóderben a CV29-t kell átírni 6-ra.
(#32156) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#32153) Válasz Ápr 16, 2014
Ehhez csak annyit, hogy a léptetömotorok meghajtására egy a dekodérekhez hasonlo méretü meghajtoelektornikát használok, ami 4 réteges, mintegy 2 négyszetcm lapon van. két réteg kizárolag a teljesitmény elemek hütésére szolgál..... Sajnos egy dekodérben ezt aligha lehet megtenni a méretek és az elektronika bonyolultsága miatt (millió átkötés az oldalak között nagyon megdrágitaná a cuccot).
(#32216) enamessias válasza csíkosháTTú hozzászólására (#32154) Válasz Ápr 16, 2014
Idézet:
„hacsak nincs aktiválva bennük a "mozdonyfűtés", akarom írni a RailCom”
Alap esetben be van kapcsolva és én se kapcsoltam ki. Központban is aktiválva van.
Idézet:
„visszajelentők ebből levesznek, így majd nyugodtan járathatod a rendszert 17V-ra belőve”
Egyenlőre marad a dilikőr tesztelésre, minden egyéb elektronika nélkül, 14V-ra állítva, amíg nincs meg a probléma forrása.
(#32218) enamessias válasza csíkosháTTú hozzászólására (#32155) Válasz Ápr 16, 2014
A CV8 az 155. Képek mellékelve.
Átállítottam a központban, hogy a hozzá tartózó címen 14 fokozat legyen. Így most világít előre és megy is rendesen! Ha hátramenetbe kapcsolok, akkor nem világít, és akármekkora sebesség parancsra csak lassan elindul és úgy ragad.
Ugyanez a helyzet ha CV29-et 6-ra állítom, csak ekkor már mindegy, hogy a központban mi van beállítva...

20140416_194...jpg

20140416_194...jpg

20140416_195...jpg
 
(#32221) zsolesz74 válasza enamessias hozzászólására (#32218) Válasz Ápr 16, 2014
Az Fleischmann lesz! De az első képen, amikor dekóder kiolvasást indítasz, után ő is kiírja.
Azt egyébként észrevettem, hogy célszerű minden dekódert azzal indítani, hogy dekóder profilt olvastatsz vele. Aztán átállítani amit akarsz. Viszont javaslom a programozó sín használatát beállításkor, nem a POM módot.

Ez itt a gyártók azonosítója, ha esetleg valakinek még kell.

Bővebben: Link

Idézet:

Egyenlőre marad a dilikőr tesztelésre, minden egyéb elektronika nélkül, 14V-ra állítva, amíg nincs meg a probléma forrása.”

Helyes!
(#32222) enamessias válasza zsolesz74 hozzászólására (#32221) Válasz Ápr 16, 2014
Idézet:
„javaslom a programozó sín használatát beállításkor”
Második képen láthatod, ott volt. Első képen nem tudom minek az a kapcsoló a legalsó sorban. Akkor is a programozó sínről olvasott.
Amúgy ez a dekóder profil minek is jó? Miért kell tudnia milyen dekóder van az adott mozdonyban?
(#32226) zsolesz74 válasza enamessias hozzászólására (#32222) Válasz Ápr 16, 2014
Ha ezzel kezdtem a konfig-ot, akkor minden beállítást kiolvasott és a többi fül alatt lévő beállítási opcióknál már csak végig kellett ellenőrizni mi kell és mi nem!
Ezután a mozdony bekerül a listába és tudod kiválasztani legközelebb.

(láttam, hogy második menetben ott volt, csak azért jegyeztem meg, hogy inkább ezt a megoldást használd.)
(#32227) enamessias válasza zsolesz74 hozzászólására (#32226) Válasz Ápr 16, 2014
Jaj! Hát én teszt előtt néztem a menüpontokat, amik ugye akkor még üresek voltak. Most már értem mire jó.
(#32230) csíkosháTTú válasza enamessias hozzászólására (#32216) Válasz Ápr 17, 2014
Alapesetben a RaiCom NINCS AKTIVÁLVA egyetlen dekóderben, még a Lenz Gold-ban sem!
Az más tészta, hogy a központban beállítottad, attól még a dekóder nem fogja adni a RailCom infót, csak a központ várja az adást.

A 155-ös gyártó azonosító az a Fleischmann saját cucca. A leírásod alapján valóban az van, hogy a motorvezérlő két dual FET-et ki kell cserélni benne.
(#32232) csíkosháTTú válasza enamessias hozzászólására (#32222) Válasz Ápr 17, 2014
Idézet:
„Amúgy ez a dekóder profil minek is jó? Miért kell tudnia milyen dekóder van az adott mozdonyban?”

A ketyerének tök mindegy, milyen dekóder van a modellben, ő kiadja a parancsokat, aztán az már nem rajta múlik, hogy abból mi valósul meg...

Ez Neked jó, ha tudod. Kapásból három dolog jut eszembe, miért:
- Tudja-e a dekóder a RailCom-ot? A Fleischmann gőzösödben lévő gyári például nem.
- Nem mindegy, hogy ismeri-e a sebességlépéseket, vagy csak fixen 14-es?
- Maximális sebesség beállítási tartománya (CV5), ugyanis
ad1: a jobb dekóderekben ez 0-255
ad2: ESU 3-ig ez csak 0-63
ad3: van olyan régi Lenz, amiben 1-10 (!!!)
ad4: az egyszerűbbik Hornby dekóderben ezt nem is lehet állítani.

Meg még egy sereg dolog miatt jó, ha tudod, hogy mire képes az adott dekóder. Mondjuk ezt nem az ECoS fogja Neked elárulni, hanem a dekóder használati utasítása.
(Nekem erre nincs szükségem, de évek óta napi 10-14h-t foglalkozom ilyenekkel... )
(#32267) enamessias válasza csíkosháTTú hozzászólására (#32230) Válasz Ápr 17, 2014
Bocsi, de most kivételesen tévedsz, mert ESU LokPilot V4.0, V4.0 DCC, mikro V4.0 és mikro V4.0 DCC dekódereket vettem már és mind bontatlan csomagból kivéve amint sínjelet kapott, máris felugrott a RailCom ablaka a központon, hogy új mozdonyt észlelt.
CV28: 131,
CV29: 14
gyárilag. Mindegyikben. Az elmúlt fél évben.

Egyedül a LokPilot Basic nem tudta a RailCom-ot, de megszűnt a forgalmazása és idén már LokPilot Standard lett belőle, ami szintén támogatja ezt. Ilyenem még nincs, de tuti azon is be lesz kapcsolva gyárilag.
(#32268) enamessias hozzászólása Válasz Ápr 17, 2014
Ha már így szóba került a RailCom, kipróbáltam valamit. A két mini dekóderem zárlatos, azzal nem tudok mit kezdeni, de az egyik normál LokPilot dekóderem írható-olvasható, csak éppen semmire sem reagált. Kikapcsoltam a RailCom funkciót és egyből magához tért!!! Ha visszakapcsolom, újra nem reagál a parancsokra.
És tényleg fűt rendesen ez a ficsőr, ha éppen nem csinál semmit, akkor is. Ha kikapcsolom, akkor a melegedés is abbamarad.
(#32271) enamessias válasza enamessias hozzászólására (#32268) Válasz Ápr 17, 2014
Visszavonom, újra nem reagál semmire, csak CV-ket tudok írni olvasni!
Sőt, egyik RailCom képes (nem számít, hogy ki van kapcsolva) dekóderem se hajlandó semmire, csak olyan működik, ami nem is tudja ezt. A központ kijelzőjén folyton megjelenik a DCC felirat, de nem jut semmire perceken át. Nem ez a szokásos működése, felvillanni szokott csak és egyből jelez, ha új eszközt talál. A központ lenne megkergülve?
Ha kikapcsolom a központban a RailCom-ot, akkor 13V-ról 14V-ra ugrik a sínen lévő feszültség. Ez normális?
(#32272) zsolesz74 válasza enamessias hozzászólására (#32268) Válasz Ápr 17, 2014
Ez érdekes, mert én is azt tapasztaltam, hogy bekapcsolva érkezett az ESU micro V4.0!

Ez a melegedés a Railcomra meg nagyon fura. Ez viszont felpiszkálta a kíváncsiságomat, holnap meg is nézem melegszik-e a loksoundom.
(#32273) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#32232) Válasz Ápr 17, 2014
Idézet:
„(Nekem erre nincs szükségem, de évek óta napi 10-14h-t foglalkozom ilyenekkel... )”

Na ne már Csíkos! Hát hol vagyunk mi hozzád képest! Ezt nem is neked találták ki!
(#32274) zsolesz74 válasza enamessias hozzászólására (#32271) Válasz Ápr 17, 2014
Keress a közeledben egy modellezőt, vagy boltot és kérd meg, hogy kipróbálhasd a hibás dekódereket.
Esetleg egy prüfstand-ban próbáld ki még.

Ha itthon lennél mondanám, hogy menj be a VMC-be, mert ott minden a rendelkezésedre állna ehhez a teszthez.

Viszont ott Hollandiában neked kell megoldani.
(#33007) diginewl válasza enamessias hozzászólására (#32271) Válasz Máj 4, 2014
Üdv!
Nem írtál azóta.
Megjött a másik táp? Mi lett a központtal? Továbbra is füstölnek a dekóderek, vagy stabilizálódott a helyzet?
(#33014) enamessias válasza diginewl hozzászólására (#33007) Válasz Máj 5, 2014
Sok a munkám mostanában.
Ezen a hétvégén lett volna időm, az új táp is megjött, de az új multiméterem még nem érkezett meg. (Kicsit lassú a Conrad, mióta az itteni TV-ben hirdet fő műsoridőben.) Már csak pár nap és meg fog érkezni, már postázták pénteken, megvárom.
(#33065) diginewl válasza enamessias hozzászólására (#33014) Válasz Máj 6, 2014
Üdv!
Azért kérdeztem mert, minden jelzés nélkül eltűntél.
Nekem is ennyire volt ma időm vasutazni.

Várjuk majd a fejleményeket - zavar hogy ennyi dekódered valami banális dolog miatt elfüstölt...
(#33068) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Máj 6, 2014
ESU ECoS rajongók figyelem!

Érdekes jelenségre lettünk figyelmesek, hála istennek meg van az orvoslási módja is!
Tök mindegy milyen terhelésen, milyen mozdonyban, milyen DCC dekóder van, akármit csinálunk, a bekapcsolt világítás a mozdonyon (F0 funkció) hunyorog, pulzál a fény, akár izzó van a modellben, akár LED. Nem alszik ki teljesen a világítás, és izzó esetében a jelenség eléggé feltűnő, LED esetében is látszik, de kevésbé.
A hibát az okozza, hogy a DCC dekóderek azért nem nagyon szeretik, ha tiszta DCC sínjel helyett egy "koktélt" kapnak, parancsjel sorozat címszó alatt. Az ECoS központon default-ban ki van pipálva minden ismert digitális formátum, vagy a sínjel nem tiszta DCC, hanem kevert: DCC, Märklin, SX formátumban is nyomja a parancsokat. Ha a beállítás menüben kikapcsoljuk a Märklint, és az SX-et is, akkor a jelenség megszűnik, és helyre áll a lelki béke, meg a nyugalom.

Ennyit arról, hogy mennyire szerencsés, ha egyszerre van minden jelen a sínen. Semennyire! A Marklin méregdrága Central Station is hülyíti a dekódereket, ha kevert üzemben nyomja ki a sínjelet, vegyesen a DCC-t és a Märklint. Itt a jelenség sokkal idegesítőbb, mert az ESU multiprotokoll dekóderei nem fognak tudni mit kezdeni a dologgal, és borzalmasan sírni fognak a modellek motorjai, és a terhelésszabályzás is "hülyét kap", idegesítően rángatva gyorsít és fékez így a mozdony. Ez csak azért rossz, de nagyon, mert a hagyományos gyártók Märklin rendszerű modelljeiben - Gützold, Fleischmann, ROCO - nagyrészt még ESU LokSound és Lokpilot, vagy újabban Zimo dekóderek vannak. Tisztán Marklin, vagy tisztán DCC üzemben minden rendben van.

Leveleztem erről az utóbbiról a Zimo-val, a gyár azt tanácsolta, hogy a kevert üzemet kapcsoljuk ki! Ugyanis a dekóderek hiába multik, egyszerre csak egyféle "nyelven értenek". Ha jobban belegondolunk, ez igaz is. Szoktam emlegetni a példát, hogy a mi különbség a svájci bicska, és a sebész szike között? Az utóbbi csak egy dolgot tud, de azt nagyon, az előbbi meg mindenre jó egy kicsit, csak semmiben nem lesz tökéletes soha.
(#33114) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33068) Válasz Máj 6, 2014
És ha a macska átfagyott a szabadban, tilos a mikróba tenni felmelegítés céljából!!!

Komolyan ez nem egyértelmű bárkinek is? Minek a DCC mellett bármi mást futtatni, ha nincs olyan eszköz???
(#33117) diginewl válasza zsolesz74 hozzászólására (#33114) Válasz Máj 6, 2014
Bocs, ebbe most azért szólok bele, mert igenis NEM egyértelmű mindenkinek!
Idézet:
„Az ECoS központon default-ban ki van pipálva minden ismert digitális formátum
Neked az, de én pl. rá nem gondolnék, hogy még ilyen paramétereket is "átnyálazzak" a központban (már ha lenne ilyenem).
Bizony! Nem csak olyan ember foglalkozik vasútmodellel, aki elektronikában a mélyebb bugyrokban is jártas. Hanem vannak egyszerűbb földi halandók is , akik csak használják a kész terméket.

Nekem pl. fogalmam sincs, hogy a nano-x központom milyen dcc jeleket tesz a sínre (sx, maerklin, dcc). Valamilyent tesz, és működik.... remélhetőleg csak egyfélét
(#33122) zsolesz74 válasza diginewl hozzászólására (#33117) Válasz Máj 6, 2014
Részben van igazad!

Ha nem tudod mit csinálsz, nem fogod tudni használni! A földi haladókat is legalább 8 évig oktatják olvasni és szöveget értelmezni.

Ha lenne egy ilyen központod addig bújnád, míg ez ki nem derülne! Mert hogy a szemet kiszúrja a menüben a többi formátum bepipált jelölő négyzete. És nekem úgy természetes, hogy nem használom azt, ami nincs.

Sajnos vannak dolgok, amiket nem csak kézbe veszi az ember és megy. Igenis meg kell tanulni, mert csak a nyekergés lesz, hogy neki miért nem működik.

Ami meg ennél is rosszabb, hogy utána "szarozni" kezd egy olyan berendezést, ami tulajdonképpen jól végzi a dolgát, csak a delikvens a lufi!
(#33124) enamessias válasza zsolesz74 hozzászólására (#33122) Válasz Máj 6, 2014
Idézet:
„Mert hogy a szemet kiszúrja a menüben”
Pont ez a baj! Csak azt nem látjuk ami pont előttünk van
Idézet:
„nekem úgy természetes, hogy nem használom azt, ami nincs”
Nekem meg úgy természetes, hogy a gyári default beállítások ne okozzanak semmi gondot, problémát!
Idézet:
„Igenis meg kell tanulni”
És azt használva tanulja az ember legtöbbet.

Nem kötekedni akartam, csak igazolni, hogy igenis hasznos információk ezek!
(#33125) zsolesz74 válasza enamessias hozzászólására (#33124) Válasz Máj 6, 2014
Nem gondolom, hogy amit Csíkos írt nem hasznos! Ő azért általában sok hasznos dologgal lát el minket.

Csak ezen meglepődök! Ahogy a mikrosütő használati utasításában is szereplő macska melegítése miatt is!


Még egy megjegyzés.
A gyári default-ok nem okoznak semmi gondot az ECOS2-ben.
A hunyorgás egy jelenség, ami így teljesen megszüntethető, ha nem használsz multiformátumot!

Egyébként, aki meg multiformátumot használ, nem igazán van ellátva vezérlő választékkal!
(#33126) enamessias válasza diginewl hozzászólására (#33065) Válasz Máj 7, 2014
Legalább most már tudom valaki gondolt rám!
Helyesbítenék, 2 füstölt, a többi csak nem működik megfelelően.
(#33127) enamessias válasza zsolesz74 hozzászólására (#33125) Válasz Máj 7, 2014
Csakhogy, Mikor a két ESU micro dekóder elfüstölt, akkor még nem voltak kiszedve a pipák a többi formátum elől (gyári állapot), volt is hunyorgás. Később a hibakeresések során vettem ki a pipákat.
Szintén default, hogy a dekóderekben működik a RailCom, amitől melegednek azok. Ez is be volt kapcsolva a balesetkor. Gondolkodóba ejtett, hogy a kettő együtt nem lehetett-e a probléma okozója? (Ráadásul méretben is kisebbek a többinél)
Mondjuk ez még nem magyarázat a többi dekóder hibáira.

Ma megjött az új multiméterem. Ha lesz időm, folytatom a teszteket.
(#33135) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#33117) Válasz Máj 7, 2014
Nyugi, az csak tiszta DCC.
(#33137) csíkosháTTú válasza enamessias hozzászólására (#33127) Válasz Máj 7, 2014
A dekóderek elfüstöléséhez ennek nem sok köze van.

Azok - mint írtam volt - két dolog miatt szoktak elszállni:
- túl magas sínfeszültség
- folyamatos túláram miatti túlhevülés.

Érkezett hozzám amúgy ESU LokPilot micro4-es. Zárlatos a bemeneti Graetz benne (egy rémálom cserélni, lehet, hogy nem is sikerül). Ezeket 16V sínfeszültséggel lehet használni maximum! De én inkább azt mondom, hogy ne kísértsük az istent, legfelejebb 14V. Sajna ez van. A mikro dekóderek között még az egyik legjobbak a Lenz-ek, habár ezeknek kicsi a max motorárama. Ha erősebb kell, pláne kisebb méretű, akkor Zimo, vagy a Tran DCX76D és DCX76zD a nyerő. Ezek közül a legkisebbek a Tran-ok. A Tran-ban nincs RailCom, nem véletlenül! Gyakorlatilag felesleges melegedéssel jár. Ahova ezek a dekóderek férnek csak be, ott biztos, hogy kevés hely van "kiszellőztetni" a felesleges hőt (N, Z modellek, és egyes TT, valamint H0 modellek), vagy dekóder hiba, vagy csúnya, és nagyon drága kaszni olvadás lehet belőle. Ez is egy nem is lényegtelen szempont ám!
(#33140) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33137) Válasz Máj 7, 2014
A Railcommal kapcsolatban egyébként meg maximálisan egyetértek!

Egy jelen állapotában teljesen felesleges plusz szolgáltatás, ami semmire nem jó!

Ha legalább annyit tudna, hogy a biztosított térközben egy jelző állapottól függően a mozdony sebességét korlátozná, módosítva a központban a kimenő DCC jelet.
De nem, úgyhogy jelenleg kikapcsolni a leghasznosabb!

A TRAN dekóderekkel kapcsolatban meg nem tudok rosszat mondani. Gyakorlatilag mindenhová be lehet szerelni, már ahol az ember lemondana a digitális vezérlésről, oda is!
És nem utolsó sorban nagyon jól működnek.

Megoldódott az S88-as érzékelő hiba is, amivel hívtalak a múltkor. Gyakorlatilag a szakasz fizikai szétválasztása után megszűnt a hibajelenség és azóta tökéletesen működik a visszajelzés.
(#33142) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#33140) Válasz Máj 7, 2014
Idézet:
„Ha legalább annyit tudna, hogy a biztosított térközben egy jelző állapottól függően a mozdony sebességét korlátozná, módosítva a központban a kimenő DCC jelet.”

Nem így működik, de megoldás a problémára a ZIMO HLU rendszere. Ezt tudják kezelni a Tran dekóderek is, teljes körűen, csak a vezérlés része méregdrága...
(#33146) dccvillanyos hozzászólása Válasz Máj 7, 2014
Hú ezt nem bírom megállni! A RailComm fűti a dekódert???
Mi van?? Szerintem ezt közösen gondoljuk át egy kicsit!
(#33156) zsolesz74 válasza dccvillanyos hozzászólására (#33146) Válasz Máj 7, 2014
Idézet:
„A RailComm fűti a dekódert???”



Nyilván nem szó szerint!

Viszont az egyik kolléga észrevette, hogy aktív Railcom móddal a dekóder jobban melegszik. Ami akár igaz is lehet...
(#33157) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33142) Válasz Máj 7, 2014
Hát látod ez az! Amit láttam a Railcomból, arra egy ideig nem tartok igényt!
(#33164) etwg válasza dccvillanyos hozzászólására (#33146) Válasz Máj 7, 2014
A Railcom egy extra teljesitmény, amit a dekodérnak le kell adnia, és nem is akárhova, hanem egyenesen a sinekbe ( ahol állhat a terhelés - egy másik vonat, világito kocsik). Ez meg sajnos meleggel jár.
(#33173) enamessias hozzászólása Válasz Máj 7, 2014
Nekiálltam a teszteknek. Bocsi de hosszú lesz.

Először is, ellenőriztem a tápegységet. Az új multiméterem, Voltcraft VC270, már nem mutatott irreális értékeket. A régi olcsó kacat landolt a kukában.
Most már be lehet kapcsolni a központot. Rögtön itt az első meglepi. Rögtön beugrik a jobb mozdony választó listába. Hiába próbálok kilépni onnan, nem megy. Ha nagy nehezen sikerül, akkor azonnal visszalép. Olyan mint ha folyton tenyerelne valaki az érintés érzékeny képernyőn. Volt hogy sikerült kilépni pár másodpercre, de akkor se azt érzékelte amit valójában nyomkodtam, mindig mást csinált. Megesett már, hogy beragadt egy fizikális gombja, de most nem ez volt a baj. Teljesen úgy viselkedett, mint egy okos telefon amikor már nagyon gyenge az aksi és először az érintés érzékelés hülyül meg. Idővel egyre hosszabb ideig tudtam ki-kilépni onnan. Majd fél órát kellet várjak, mire teljesen helyre jött. Azóta, hogy "bemelegedett" (mint egy katódsugaras TV) nem volt ezzel gond.
Na, akkor teszteljünk!
Gyári trafó minimumon. DC 14,85V-ot kap a központ. Ebből a sínre AC 15,05V jut a műszer szerint, az üres pályára, nincs semmi rajta, vagy elektronika bekötve. Ezt olyan stabilan tartja, hogy egy század voltot se ingadozik. A központ 14.1V-ot ír, de ez a legnagyobb terhelésekre se változik, mérésekre ezért alkalmatlan. Ha a tápegységét állítom, úgy változik annak értéke is, ezért szerintem csak a bemenetet figyeli, nem azt ami valójában a sínre jut.
De lépjünk tovább. Gyorsan kipróbáltam: összes protokoll aktiválásánál elő jön a hunyorgás, villogás, csak a DCC-vel használva abbamarad. Ezért hagytam is így a beállításokat, ráadásul kikapcsoltam a RailCom-ot és az automatikus bejelentkezést is. Mozdony lista törlése után 4 mozdonyt és 4 dekódert vettem elő. Dekóderek: ESU Lokpilot V4 DCC (nem multi protokoll) kettő darab, egy Digitools 2.1 és egy startset ROCO mozdonyban lévő gyári ZIMO.
Két ESU-val kezdtem, először a programozó sínen ellenőriztem a CV-ket, kikapcsoltam a RailCom minden funkcióját, beállítottam a címét és mentettem a központban. Másik kettő nem is tudja a RailCom-ot, ott nem kellet kikapcsolni.
Egyesével kipróbáltam mindegyiket, szépen működnek gond nélkül. Egy mozdonnyal a pályán egy tizeddel esik, két mozdonnyal is csak két tizeddel esik a feszültség. Szerintem ez egész jó.
Ha csak a pályán van a dekóder, (áramot kap) melegszik. Előkaptam hát a frissen szerzett infrás hőmérőmet. Jellegéből adódóan, nem egy pontos jószág. De egy kiinduló pontnak, referenciának jó. Minket úgy is inkább a hőmérséklet különbség a dekóderek között és terhelésre, azoknak a változása érdekel, ezért megteszi. Már csak azért is sok a csalás benne, mert így a dekódert védő, általában valami zsugorcső védi azokat és annak a hőmérsékletét méri.
Négy mozdony fenn a pályán, persze burkolatok nélkül, áramot kapnak, de semmi más.
Szoba 22.2℃, ZIMO 33℃, mindkét ESU 45℃, Digitools 56℃. Ezeket az értékeket bekapcsolás után 1-2 percel elérik és stabilan tartják is. Nézegettem a gyári ZIMO-t, hogy biztos csak mérési hiba. Azt gondoltam hátha vastagabb rajta a szigetelés, de nem. Kézrátétel útján is érezhető a különbség. ZIMO csak langyos, ellentétben a többivel amik már határozottan melegek.
Még egy különös jelenséget figyeltem meg. Az egyik ESU halkabban, de a másik egész hangosan sípol. Magasfrekvenciás, irtó idegesítő hangon. A másik kettő csendben van, egy centiről se hallok semmit, csak az asztal másik végében kiabáló ESU-t.
Ezután az egyik ESU-n bekapcsoltam a Railcom minden funkcióját. A központon továbbra is ki van kapcsolva minden ezzel kapcsolatos. Lássuk, melegszik e. Hát nem. Hiába hagytam ott 10 percig is, de nem ment följebb 45℃-nál. Kipróbáltam a másikkal is. Ugyanaz.
Következő lépésként a központon engedélyeztem a RailCom visszajelentőt, de az automatikus bejelentkezést (RailCom Plus) azt nem. Sin feszültség 14.27V üres pályán! Ha az ECOS kijelzőjét nyomkodom, pl. belépek a beállításokhoz, a sin feszültség egy pillanatra felugrik 15.05V-ra. Igazából amíg a processzorát terhelem, addig felugrik az eredeti értékre.
Ha most futtatok egy mozdonyt a pályán, akkor a delta V (0.1V) is megnő. Egészen 13.97V-ig is leesik, ami ugye már 0.3V különbség.
A központ viszont elkezdett furcsán viselkedni. Megjelent a DCC ikon egy zöld csíkkal, olyannal mint az aksik töltöttségét jelző csíkok, ikonok. Vagy töltésnél a folyamat jelző. Normális esetben ennek csak egy másodpercig volna szabad felvillannia. De ettől még minden megy. Melegedést vizsgálva, itt már többet kellet várni, de bizony melegebb lett, annak ellenére hogy nem csinált semmit. Egészen 61℃-ig kúszott fel a digitális kijelző. Csak picit több mint a Digitools alapból. Érdekes. Sajnos nincs másik dekóderem ami tudná ezt a funkciót jelenleg, hogy azt is megmérjem.
Most nézzük meg, mi van ha bekapcsolom a RailCom Plus-t is a központon! Hát a két ESU dekóder azonnal elérhetetlen lesz. Nem reagálnak semmire, ha világítás be volt kapcsolva, akkor az is kikapcsol. Programozni lehet őket, de parancsra nem reagálnak egészen addig, amíg vagy a központon kikapcsolom a RailCom Plus-t, vagy a dekóderben a RailCom-ot.
A másik kettő megy vígan eközben.
A két ESU V4 MICRO elfüstölése előtt (de azóta nem) működött ez a funkció, a DCC ikon se maradt beragadva. Csak egy pillanatra villant fel bekapcsoláskor és ha talált új mozdonyt/dekódert, egyből feljött a RailCom ablaka a beállításokkal.
Tehát összegezzük! A tápegység jó, legalábbis hibát nem találtam a működésében. A dekódere "hangos" az ESU-nak. A RailCom miatt keletkező plusz hő igazolt.
Központ.... Bekapcsolásnál jelentkező érintés félreérzékelés, két dekóder füsthalála és vele egyidőben a központ RailCom Plus funkció tönkremenetele. Emellett vannak még olyan dekóderek amik nem égtek szét, de nem működnek. Volt ami már első alkalommal "hibás" volt. Hát itt tartok most. Azért azt se feledjük, hogy gyárilag úgy érkezett, hogy a 4 ceruza akku egyike hibás volt és a jobb oldali joy ferdén lett beforrasztva, ezért akad a burkolatban. Érik a garanciális ügyintézés felemelő procedúrája.
Ha tévedek, javítsatok ki! Szívesen várok minden észrevételt, segítséget, hozzászólást.
(#33174) zsolesz74 hozzászólása Válasz Máj 8, 2014
Szerintem is az lesz a legjobb! Garanciában egy normális központtal...

(#33177) jvnd válasza zsolesz74 hozzászólására (#33140) Válasz Máj 8, 2014
Cak halkan jegyzem meg, a Railcom témában érintetteknek:
Ha olyan szoftvered és központod van ami támogatja a funkciókat, akkor amit leírtál teljességgel megvalósítható. A probléma az, hogy az ilyen központ elég drága. Szoftveresen -ha jól tudom- pl. a TC, RocRail támogatja. Van néhány ilyen projekt a neten ahol megvalósították a RailCom feldolgozását, azaz az összes szakaszból érzékelik a jelet és továbbítják egy "buszon" azt a feldolgozására képes szoftver felé.
Elég jó távlatokat nyit meg. Egy nagyobb pályán tudod, hogy merre vannak a szerelvényeid, megcsinálhatod azt egy állomáson, hogyha tehervonat jön akkor azt az egyik, ha személy akkor a másik vágányra irányítsa automatikusan a szoftver. Az említett jelzős megoldást is. Valamint mindig tudod (dekódertől függően) az adott mozdony állapotát helyzetét. (cím, sebesség, hőmérséklet)
Így ha valamilyen probléma lép fel azonnal (és akár automatikusan is) lehet reagálni, és pontosan tudod, hogy merre van a problémás eszköz.
A fűtés akkor jelentős, ha a központban nincs bekapcsolva a RailCom funkció, ekkor a booster és a dekóder egymás ellen dolgozik ami jelentős hővel jár. Gondolom kitalálható, hogy ki "nyer" ebben az állapotban.
(Persze egy jó dekódernek ilyenkor sem szabad tönkremennie.)
Ha a központban be van kapcsolva, akkor az nem természetes, hogy nagyon melegszik a dekóder.
Mindenekelőtt javasolom, hogy nézzél (nézzetek) meg egy kapcsolási rajzot és a RailCom leírását. Van olyan funkció dekóder ami akár személyvagonba is beszerelhető és a világítás kapcsolgatása mellett visszaadja a dekóder címét, azaz pl. hol van pontosan ez a kocsi.
A sínen nem szerencsés a DCC jel manipulálása, azaz az egyik szakaszon ilyen, a másikon olyan parancsot adsz ki, mert abból a szakaszhatárokon csak baj származik. (Többtengelyes kocsik, világítással szerelt személykocsik egy időre zárják a két szakaszt, így valahol mindig ütközés keletkezik.)
Összefoglalva: szerintem a RailCom egy jó, jövőbemutató technika, csak jelen körülményeink között nem sokan vannak akik ki tudják használni a lehetőségeit, mind terepasztal nagyságban -ahol megéri alkalmazni-, mind költségben.
Bocs a hosszú hozzászólásért.
(#33179) csíkosháTTú válasza enamessias hozzászólására (#33173) Válasz Máj 8, 2014
Jó lenne látni ennek a központnak a sínjelét egy oszcilloszkópon, lehetőleg úgy, hogy valamilyen dinamikus terhelés is van a sínen (működő mozdony).

Láttam már rémes dolgokat egy-két erősítő kimenetén...
(#33180) csíkosháTTú válasza jvnd hozzászólására (#33177) Válasz Máj 8, 2014
Ezzel csak egyetérteni tudok. Különösen az utolsó gondolatoddal, miszerint kevesen tudják ezt kihasználni, mert egyszerűen nincs akkora asztaluk odahaza, amihez ez kellene.

Egyébként a Lenz RailCom licence díjas. Pontosabban:
A RailCom már nem, az szabadon használható bárkinek. (Mármint a gyártókra gondoltam.) Viszont a RailCom Plus továbbra is védett! Csak a Lenz használhatja, illetve az a gyártó, aki megállapodott a Lenz-cel a felhasználás feltételeiről.

(#33182) csíkosháTTú válasza enamessias hozzászólására (#33173) Válasz Máj 8, 2014
Még valami, csak most jutott el a tudatomig...

Idézet:
„... dekódere "hangos" az ESU-nak.”

Lehet, hogy megfogtuk a jelenséget! Az ugyan köztudott, hogy nem nagyon kultiválom az ESU-t (mert kriminális a támogatásuk a vevőknek is, a szervízekről ne is beszéljünk), de ez azért nem jellemző a dekódereikre! Ilyen jelenséget csak akkor tapasztaltam, amikor valami nagyon nem volt rendben a sínjellel. Egyébként az egyik legcsendesebb dekóder - nem az, mert a motorok döntő többsége sír vele, amíg fel nem veszi a fordulatot - magától nem sípol, nem vinnyog egyáltalán.

Garanciális dolog lesz ebből az ECoS-ból, ahogy innen látom... És ennek a nem üzemszerűen "hangos" ESU dekóder egy markáns jele. Valószínű, hogy ezért füstölt a két ESU micro is.

(Szigorú magánvélemény következik, ne vegye senki sértésnek: ennyi pénzért szerintem vannak jobb vezérlő központok is a piacon. Lehet, hogy nem annyira csiri-vili, mint az ESU, de, hogy jobbak hosszú távon, az fix.)
(#33184) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33180) Válasz Máj 8, 2014
Railcom, as said above, is not an official NEM norm. It starts being adopted however by several German manufacturers:

Lenz (who created it)
ESU
Uhlenbrock
Tams Elektronik

A lényeget mindenki érti!
(#33185) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#33184) Válasz Máj 8, 2014
Persze, hogy nem.
Ahogyan a Zimo Zugnummerung és HLU, vagy a Lenz ABC sem.
(#33186) zsolesz74 válasza jvnd hozzászólására (#33177) Válasz Máj 8, 2014
A TC mellett szinte nincs is szükség központra! Az egy buta erősítővel és igény esetén egy kézi vezérlővel gyönyörűen elboldogul!

Ahhoz nincs szükség hókusz-pókuszokra, a TC pontosan tudja hol tartózkodik az adott vonata a pályán. (Lásd Keszthely)

Idézet:
„A sínen nem szerencsés a DCC jel manipulálása, azaz az egyik szakaszon ilyen, a másikon olyan parancsot adsz ki, mert abból a szakaszhatárokon csak baj származik. (Többtengelyes kocsik, világítással szerelt személykocsik egy időre zárják a két szakaszt, így valahol mindig ütközés keletkezik.)”

Miért is?

A TC ugyanezt csinálja! Arról meg szó sem volt, hogy két szakaszon más DCC jel menjen a sínre, csak az adott mozdony kapjon parancsot abban a szakaszban! Egy asztalon egy vezérlőközpont irányítson! Ettől még nem idegen az az elképzelés, hogy az adott mozdonynak parancsot adjon akár Railcom alapján is, hogy lassítson-gyorsítson-világítson-stb.

Költségben nem tudom mennyit növel az árakon, mert ha egy Railcom Plus-os PLUX16 dekódert a LENZ-től megkapok 24EUR-ért, akkor lehet összehasonlítani a jelenlegi dekóder árakkal.
(#33187) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33185) Válasz Máj 8, 2014
Konkrétan arra a megjegyzésedre írtam, ahol a licenc díjasokról emlékeztél meg.

Ezek a cégek vannak benne a Railcom Plus buliban!
(#33188) zsolesz74 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#33182) Válasz Máj 8, 2014
Idézet:
„(Szigorú magánvélemény következik, ne vegye senki sértésnek: ennyi pénzért szerintem vannak jobb vezérlő központok is a piacon. Lehet, hogy nem annyira csiri-vili, mint az ESU, de, hogy jobbak hosszú távon, az fix.)”
Szigorúan magánvéleményem nekem is, hogy egy hibás termék nem egy portfolió csúcsdarabja!
Az enyémen minden tökéletesen működik, semmi köze az árának ahhoz, hogy működik-e.
Méreg drága autókat is kell szervízbe hordani, néha nagyon abszurdnak tűnő olcsó hibáva.
Egy másik dolog! (Ez nem enamessiásnak szól, nehogy magadra vedd)
Ha egy felhasználó vesz egy központot, akár TRAN-LENZ-ZIMO-ESU-ROCO-UHLENBROCK a hülyeség és tudatlanság ellen nem építenek bele védelmet!
Bocs, közben rájöttem, de mégis van benne egy védelem!
A FŐKAPCSOLÓ!
Azt nem szabad bekapcsolni!
(#33189) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#33188) Válasz Máj 8, 2014
Én azért nem azt írtam, hogy az ESU ECoS úgy rossz, ahogy van.
Csak az én szememben az ár/érték aránya rossz, ahogyan a Viesmann Commander-é is. Sok rajtuk a csicsa, és ezért spóroltak ott, ahol nem kellett volna. (Anno a Sony tv-kel voltam úgy, hogy a Trinitron képcső a világ legjobb ilyen eszköze, de pl. a tunere a Sony-nak csapnivalóan pocsék. Így aztán hiába a szép képcső, ha a tunerből érkező kritikán aluli jelből kell képet csinálnia. Egy sima Videoton leverte, mint vak a poharat.)
Lapozás       17/64    
Frissek
  2024. Nov, 24. Vas
15:27:04
  Jelenleg 9 fő olvassa az oldalt
Hirdetés