Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Váltók, vágányzat készítése házilag
Váltók, vágányzat készítése házilag
Témaindító: Váltógyártó, idő: Márc 15, 2013
Témakörök:

Lapozás       47/86    
(#33523) Váltógyártó válasza Luciferike hozzászólására (#33522) Válasz Máj 19, 2014
Leginkább sínprofil, és csíkokra vágott nyáklap. Ezekből tk. minden elkészíthető. Én szeretem a szerkezeti szempontból nem fontos talpfákat lézervágott rétegelt lemezből készíteni, mert egyrészt szebb, másrészt kevésbé macerás így kialakítani a kitérőt, mint minden egyes talpfát forrasztgatni. Viszont így valamivel drágább.
(#33524) Luciferike válasza Váltógyártó hozzászólására (#33523) Válasz Máj 19, 2014
És a nyáklap az milyen? A rétegelt lemezt ragasztani szokás gondolom!? CODE 83-as profil az jó hozzá?
(#33525) Váltógyártó válasza Luciferike hozzászólására (#33524) Válasz Máj 19, 2014
Egyszerű másfeles kétoldalas nyáklapból van vágva. A fa talpfát egyszerű pillanatragasztóval ragasztom fel, miután a sín talpát alulról kicsit megérdesítettem.

Ha kicsit lejjebb nézel, van három N-es váltó. A két hosszú fa talpfás, a rövidebb végig nyák.
(#33557) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33521) Válasz Máj 20, 2014
Most?

10342817_102...jpg
 
(#33566) baker6600 válasza róbertke hozzászólására (#33557) Válasz Máj 20, 2014
Leesett az állam
Ilyet is akarok
A középső vágánynál hogy működik a csúcssín?
(#33571) róbertke válasza baker6600 hozzászólására (#33566) Válasz Máj 20, 2014
Beszéld meg a bankároddal és Váltógyártóval .... )))))
(#33574) baker6600 válasza róbertke hozzászólására (#33571) Válasz Máj 20, 2014
Megépítem én, értek hozzá
(#33575) sunocske válasza baker6600 hozzászólására (#33566) Válasz Máj 20, 2014
Egyszerűbb, mint hinnéd! Gyakorlatilag két (egy jobbos és egy balos) kitérő egybeépítve. Az egyik állítórúd (mert bizonyosan kettő van, csak a képen nem látszik) a balos tehát az 1. és a 3., a másikon a jobbos (2. és 4.) váltó csúcssínjeit mozgatja. A plusz izgalom, hogy a csúcssínnyitás mértékét úgy kell meghatározni, hogy a csúcssínek ne akadályozzák egymást és a kerék is elférjen.
(#33577) Váltógyártó válasza róbertke hozzászólására (#33557) Válasz Máj 20, 2014
Így már jó!
Nagyon zsír ez a cucc, csak értelme van kevés. Ha meghagyod a két belső hármast, és a legalsó és a legfelső két szélső váltót (vagy fordítva), ugyanazt éred el, csak jóval kevesebb kapcsolatból.
(#33578) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33577) Válasz Máj 20, 2014
Indonéziában létezik az eredetije ....
(#33581) Váltógyártó válasza róbertke hozzászólására (#33578) Válasz Máj 20, 2014
Ezt én készséggel elhiszem neked, de ez a lényegen nem változtat!
(#33582) Váltógyártó válasza Luciferike hozzászólására (#33524) Válasz Máj 20, 2014
Bocs, lemaradt:
Sok féle profil van, azt kell használni, amelyik megegyezik (vagy nagyon hasonlít) a többi vágányoddal.
(#33584) reszelozsir válasza Váltógyártó hozzászólására (#33581) Válasz Máj 20, 2014
Ezen több az egyidejű menetek lehetősége. Szerintem ez lehet az értelme.
(#33585) Váltógyártó válasza reszelozsir hozzászólására (#33584) Válasz Máj 20, 2014
Nem tudom, hogy annak ilyen rövid távon mennyi értelme van.?
(#33596) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33585) Válasz Máj 21, 2014
Próbáld úgy képzelni - a valóságban is így van - hogy ez egy pályaudvar elején van, ahol több vágánycsoportot köt össze.
(#33609) Váltógyártó válasza róbertke hozzászólására (#33596) Válasz Máj 21, 2014
Nem győztél meg!
Ennek max annyi előnyét látom, hogy egyszerre két szerelvény tud vágányt váltani, de ahhoz túl bonyolult. Kis forgalomszervezéssel sokkal gazdaságosabb az egyszerűbb verzió. Legalább is szerintem, akinek semmi köze a nagyvasúthoz.
(#33610) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33609) Válasz Máj 21, 2014
Vasúton a hétköznapi logikát ne keresd .....
(#33615) etwg válasza Váltógyártó hozzászólására (#33609) Válasz Máj 22, 2014
Szerintem ez inkább a südamerikai vagy indiai fejállomások utolso szegmenséröl van szo. Náluk az volt a szokás, hogy a vonatok a két külsö vágányon bejártak a peronokra, majd a mozdonyok a középsö vágányon lejártak a vonatok elejéröl.
Majd megkeresem szerintem van ilyen képem Buenos Airesböl.
(#33617) etwg válasza etwg hozzászólására (#33615) Válasz Máj 22, 2014
Südamerika = Délamerika


(sok volt a sör.
(#33618) róbertke válasza etwg hozzászólására (#33615) Válasz Máj 22, 2014
Lentebb írtam: Indonézia
(#33705) Váltógyártó hozzászólása Válasz Máj 24, 2014
Ma 12mm-re váltottam, de a méretarány 1:87!

Egy H0m RhB témájú asztalra készülnek kitérők egyedi geometriával. Tk. a Tillig TT EW3 geometriát koppintottam le, csak a talpfakiosztást változtattam meg, ami a PECO H0m flexi vágány kiosztásához lett igazítva. Öt kitérő lesz, egy háromutas, és hózentróger angolváltóval. A hármassal kezdtem.

H0m_hármas_0...jpg
 
(#33732) proba hozzászólása Válasz Máj 26, 2014
Ma ötlött a szemembe, egy váltónál sem láttam biztonsági határjelet, pedig ez az eredeti váltók kötelező tartozéka. ( vagy csak én vagyok figyelmetlen ? ) , esetleg ez nem a váltó hanem az asztal tartozéka?
(#33741) róbertke válasza proba hozzászólására (#33732) Válasz Máj 26, 2014
Jogos a meglátásod, nem árt ha a modellezők közül minél többen alkalmazzák a terepasztalaikon, de a Biztonsági határjelző nem a váltó tartozéka. A jelenleg is érvényes F.1. Jelzési Utasítás szerint az Egyéb jelzők csoportjába tartozik ugyan úgy mint a váltójelző.
(#33747) sunocske válasza róbertke hozzászólására (#33741) Válasz Máj 26, 2014
Így van, ráadásul a biztonsági határjelző szerkezetileg sem a kitérő (főleg nem a váltó!) tartozéka. Jelenleg a MÁV-nál járatos formája egy szabványosított vasbeton hasáb (kb. 30 cm mélyen van az alja az ágyazatban), aminek a teteje "háztető" alakú, és általában az ágyazatból kilátszó részét festik csak le.
Még annyit a témában, hogy a biztonsági határjelzőt ott kell elhelyezni, ahol a két összefutó vágány vágánytengely-távolsága eléri a 4 m-t (ha jól emlékszem, de nagyságrendileg kb. ennyi). Ez alapján, ha szabványos 2,60 m-es talpfával számolunk, a két aljvég között 140 cm a távolság, ami azt jelenti, hogy ide már 6,60 m hosszú talpfa kellene, ami egyrészt nem létezik (5,20 m a leghosszabb járatos méret), de a kitérő irány- és fekszintszabályozása (aláverése) szempontjából is aggályos. Egyébiránt egy egyszerű kitérőben általában 4,40 vagy 4,60 m a leghosszabb talpfa, afölött már két 2,60-ast tesznek egymás mellé. De majd legközelebb, ha a mintagyűjtemény közelében járok (szerda) és nem felejtem el, pontosítok.
(#33778) etwg válasza sunocske hozzászólására (#33747) Válasz Máj 28, 2014
A határjelzönek elvben ott kell lennie, ahol a két ürszelvény találkozik + a biztonsági távolság. Az ürszelvény mifelénk 3150 mm széles + 40 cm ( hogy pl. el lehessen menni a két jármü között), ebböl jön ki a többé kevésbé szabványositott távolság 3,5 m a vágánytengelyek között, ahova a határjelzöt telepiteni kell.
Miután ez a jelzö elsösorban a tolatási müveletekre vonatkozik, nem kell figyelembe venni egyébb vasuttechnikai kérdést ( ilyen a sebesség, a vágányok dölése az ivben vagy a modern vonatok billenése a kanyarban stb.)
(#33781) sunocske válasza etwg hozzászólására (#33778) Válasz Máj 28, 2014
Nem túl autentikus a forrás, de gyakorlatilag a MÁV utasítás szövege alapján:

Biztonsági határjelző

Jól emlékeztem a 4 méterre, de simán elképzelhetőnek tartom, hogy más európai vasutakon ennél kevesebb az előírás.
(#33784) Váltógyártó hozzászólása Válasz Máj 28, 2014
Uraim, Tisztelettel!

EZ NEM VÁLTÓGYÁRTÁS!

Ti is írtátok. Tessék az értekezést a megfelelő topikban folytatni!
(#33786) etwg válasza sunocske hozzászólására (#33781) Válasz Máj 28, 2014
A MÀV-nál biztosan jobb karban levö vasutasokra méretezték a távolságot.
Hogy váltogyártás is legyen benne, a váltogyárto kolléga meglelölhetné a határjelzö helyét a váltokon - pl. piros/sárga filctollal......


(#33788) róbertke válasza etwg hozzászólására (#33786) Válasz Máj 28, 2014
Szándékozol rendelni a jövőben is tőle??
(#33789) etwg válasza róbertke hozzászólására (#33788) Válasz Máj 28, 2014
De csak akkor, ha szerez piros sárga filctollat, különben a PFT-m képtelen lesz kimérni a bukokö helyét....
(#33799) Frankye moderátori válasza Váltógyártó hozzászólására (#33784) Válasz Máj 29, 2014
Akárha én írtam volna... Köszönöm.
(#33818) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33784) Válasz Máj 29, 2014
Igen, ez vágányzat gyártás .....
(#33826) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#32651) Válasz Máj 29, 2014
Imádom megfigyelni, amikor a művem egy nagyobb mű részévé válik!
(Foto by Benő)

XI-XIII kész...jpg
 
(#33827) etwg válasza Váltógyártó hozzászólására (#33826) Válasz Máj 30, 2014
Már lassan tölem is kapsz referencia képeket!!!!
(#33843) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33705) Válasz Máj 30, 2014
Már csak festésre vár a "kis" H0m hármas:

H0m_hármas_0...jpg

H0m_hármas_0...jpg

H0m_hármas_0...jpg
 
(#33844) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33843) Válasz Máj 30, 2014
Noha teljesen saját tervezés, azért felismerhetőek a másod-unokatestvér vonásai!

H0m_hármas_0...jpg

H0m_hármas_0...jpg
 
(#33869) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33844) Válasz Máj 31, 2014
Elkezdtem a H0m hózentrógert. Egy angolváltó, és egy kifelé forduló kitérő van rajta. A vágánytengely-távolság 60mm. Megnehezíti az építést, hogy átmenőköríves kitérők alkotják, ezért a belső rész nem csak egyenes háromszögekből áll.

H0m hózentró...jpg

H0m hózentró...jpg
 
(#33894) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33869) Válasz Jún 1, 2014
Elkészültem a három kitérővel és az átszeléssel. Érdekes lesz ez a kígyózó rész a hózentróger közepén!

H0m hózentró...jpg

H0m hózentró...jpg
 
(#33937) róbertke hozzászólása Válasz Jún 3, 2014
Valaki gyártana rendesen H0 méretben spanyol 1668mm / 19.17 mm nyomtávot? Mert rábukkantam egy ilyen kocsikerékre ....
(#33938) etwg válasza róbertke hozzászólására (#33937) Válasz Jún 3, 2014
18,5 mm-st aránylag könnyen kapsz.
(#33975) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33826) Válasz Jún 3, 2014
No comment!

XI-XIII kész...jpg
 
(#34011) enamessias hozzászólása Válasz Jún 4, 2014
Nemrégiben, mikor építettem egy teszt pályát, szembesültem a Piko A kitérők (egyik) gyengeségével. A csúcssínek lemezből készültek, ez 2 problémát is eredményez.
1. A keresztmetszete más mint a profil sín, és ha még (gyárilag) lötyög is, akkor a mozdony kereke szemből nekimegy a profil sínnek. Ez sikláshoz vezet.
2. Gyenge, emiatt nagy sebességnél a súlyos mozdony tehetetlensége elhajlítja azt. Ez is sikláshoz vezethet.

Ezért fogtam egy kitérőt, amit nem sajnáltam, akár tönkre tenni is és kicseréltem a csúcssíneket benne. Célom az volt, hogy megbízhatóbb kitérőt kapjak. Az egész művelet elsőre kb egy óra volt. Sokat kísérleteztem, későbbiekben szerintem 15 perc lenne egy átalakítás. Ezen a prototípuson még egy picit megolvadt a szomszédos műanyag talpfa, mondjuk a működést nem befolyásolja, de már megvan a technika, hogy ezt elkerüljem.

Íme a képek:

20140522_191...jpg

20140522_192...jpg

20140522_192...jpg
 
(#34013) enamessias hozzászólása Válasz Jún 4, 2014
És a folytatás:

20140522_192...jpg

20140522_192...jpg

20140522_192...jpg
 
(#34014) Váltógyártó válasza enamessias hozzászólására (#34013) Válasz Jún 4, 2014
Nagyon jól néz ki! Az tuti, hogy sokkal stabilabb lett, mint a gyári!
(#34015) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33894) Válasz Jún 4, 2014
Kész a vágányzat. Remélem, holnap felkerül az állító "rudazat", és hét végén már fújhatom az első réteget.

Nem tudtam az elején, hogy az angolváltó közepén miből lesz a vezetősín, mert nem túl nagy a hely. Végül régi PILZ 2,5mm-es profilnak a talpát használtam. Sz.tem egész jó végeredmény született, de majd akkor derül ki igazán, amikor kész lesz.

H0m hózentró...jpg

H0m hózentró...jpg

H0m hózentró...jpg
 
(#34017) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#34015) Válasz Jún 4, 2014

H0m hózentró...jpg

H0m hózentró...jpg

H0m hózentró...jpg
 
(#34047) DZolTTán válasza enamessias hozzászólására (#34013) Válasz Jún 5, 2014
Az nem okoz zökkenést, amikor a vonat a kitérés irányából jön, és a kerekek odaérnek, ahol oldalról a csúcssínek végének belereszeltél a a sín koronába?
(#34048) Váltógyártó válasza DZolTTán hozzászólására (#34047) Válasz Jún 5, 2014
Több ok miatt sem:

1. Ha kitérő irányból jön a vonat, akkor ugyan a külső ívre támaszkodik fel, de ott ugyebár a csúcssín van, tehát nincs hézag, ha csak nem vitted nagyon messzire a bevágást a csúcssín végétől. A nyomkarima amúgy is tompít a dolgon.

2. Nyomósabb érv, én simán a tősín mellé illesztem a csúcssínt, nem szoktam bereszelni a koronát!

PIKO_A_geo _...jpg
 
(#34052) Fordítókorongos válasza DZolTTán hozzászólására (#34047) Válasz Jún 5, 2014
Sziasztok!

Zoli:
Én mindig ki szoktam munkálni egy kis fészket a csúcssíneknek.
Nem okozott zökkenést soha,és a gyári Peco váltókon is ki van munkálva a csúcssínek helye.
Tetszik,mert így nem kell annyira elvékonyítani a csúcssíneket,stabilabbak maradhatnak.
Úgy tudom,hogy a nagyvasúton is előfordul ilyesmi.

Váltógyártó:
Alulról is le szoktad fújni színre a váltóidat,vagy nyersen hagyod?

Jó Váltógyártást mindenkinek!
(#34053) enamessias válasza DZolTTán hozzászólására (#34047) Válasz Jún 5, 2014
De igen, döccenést okoz, csakhogy ez gyárilag ilyen, nem én reszeltem ki. Tehát gyári állapotban is döccen egyet, de siklást nem okozott még nálam egyszer se. A jelenség érzékelhető, de gondot nem okoz.
Lapozás       47/86    
Frissek
  2024. Nov, 20. Sze
13:40:58
  Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt
Hirdetés