|
Váltók, vágányzat készítése házilag
|
Témaindító: Váltógyártó, idő: Márc 15, 2013
Témakörök:
|
|
(#33523) Váltógyártó válasza Luciferike hozzászólására (#33522)
|
Válasz •
|
Máj 19, 2014 |
|
Leginkább sínprofil, és csíkokra vágott nyáklap. Ezekből tk. minden elkészíthető. Én szeretem a szerkezeti szempontból nem fontos talpfákat lézervágott rétegelt lemezből készíteni, mert egyrészt szebb, másrészt kevésbé macerás így kialakítani a kitérőt, mint minden egyes talpfát forrasztgatni. Viszont így valamivel drágább. |
(#33524) Luciferike válasza Váltógyártó hozzászólására (#33523)
|
Válasz •
|
Máj 19, 2014 |
|
És a nyáklap az milyen? A rétegelt lemezt ragasztani szokás gondolom!? CODE 83-as profil az jó hozzá? |
(#33525) Váltógyártó válasza Luciferike hozzászólására (#33524)
|
Válasz •
|
Máj 19, 2014 |
|
Egyszerű másfeles kétoldalas nyáklapból van vágva. A fa talpfát egyszerű pillanatragasztóval ragasztom fel, miután a sín talpát alulról kicsit megérdesítettem.
Ha kicsit lejjebb nézel, van három N-es váltó. A két hosszú fa talpfás, a rövidebb végig nyák. |
(#33557) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33521)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Most? |
|
(#33566) baker6600 válasza róbertke hozzászólására (#33557)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Leesett az állam
Ilyet is akarok
A középső vágánynál hogy működik a csúcssín? |
(#33571) róbertke válasza baker6600 hozzászólására (#33566)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Beszéld meg a bankároddal és Váltógyártóval .... ))))) |
(#33574) baker6600 válasza róbertke hozzászólására (#33571)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Megépítem én, értek hozzá |
(#33575) sunocske válasza baker6600 hozzászólására (#33566)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Egyszerűbb, mint hinnéd! Gyakorlatilag két (egy jobbos és egy balos) kitérő egybeépítve. Az egyik állítórúd (mert bizonyosan kettő van, csak a képen nem látszik) a balos tehát az 1. és a 3., a másikon a jobbos (2. és 4.) váltó csúcssínjeit mozgatja. A plusz izgalom, hogy a csúcssínnyitás mértékét úgy kell meghatározni, hogy a csúcssínek ne akadályozzák egymást és a kerék is elférjen. |
(#33577) Váltógyártó válasza róbertke hozzászólására (#33557)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Így már jó!
Nagyon zsír ez a cucc, csak értelme van kevés. Ha meghagyod a két belső hármast, és a legalsó és a legfelső két szélső váltót (vagy fordítva), ugyanazt éred el, csak jóval kevesebb kapcsolatból. |
(#33578) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33577)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Indonéziában létezik az eredetije .... |
(#33581) Váltógyártó válasza róbertke hozzászólására (#33578)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Ezt én készséggel elhiszem neked, de ez a lényegen nem változtat! |
(#33582) Váltógyártó válasza Luciferike hozzászólására (#33524)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Bocs, lemaradt:
Sok féle profil van, azt kell használni, amelyik megegyezik (vagy nagyon hasonlít) a többi vágányoddal. |
(#33584) reszelozsir válasza Váltógyártó hozzászólására (#33581)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Ezen több az egyidejű menetek lehetősége. Szerintem ez lehet az értelme. |
(#33585) Váltógyártó válasza reszelozsir hozzászólására (#33584)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2014 |
|
Nem tudom, hogy annak ilyen rövid távon mennyi értelme van.? |
(#33596) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33585)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2014 |
|
Próbáld úgy képzelni - a valóságban is így van - hogy ez egy pályaudvar elején van, ahol több vágánycsoportot köt össze. |
(#33609) Váltógyártó válasza róbertke hozzászólására (#33596)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2014 |
|
Nem győztél meg!
Ennek max annyi előnyét látom, hogy egyszerre két szerelvény tud vágányt váltani, de ahhoz túl bonyolult. Kis forgalomszervezéssel sokkal gazdaságosabb az egyszerűbb verzió. Legalább is szerintem, akinek semmi köze a nagyvasúthoz. |
(#33610) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33609)
|
Válasz •
|
Máj 21, 2014 |
|
Vasúton a hétköznapi logikát ne keresd ..... |
(#33615) etwg válasza Váltógyártó hozzászólására (#33609)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2014 |
|
Szerintem ez inkább a südamerikai vagy indiai fejállomások utolso szegmenséröl van szo. Náluk az volt a szokás, hogy a vonatok a két külsö vágányon bejártak a peronokra, majd a mozdonyok a középsö vágányon lejártak a vonatok elejéröl.
Majd megkeresem szerintem van ilyen képem Buenos Airesböl.
|
(#33617) etwg válasza etwg hozzászólására (#33615)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2014 |
|
Südamerika = Délamerika
( sok volt a sör. |
(#33618) róbertke válasza etwg hozzászólására (#33615)
|
Válasz •
|
Máj 22, 2014 |
|
Lentebb írtam: Indonézia |
(#33705) Váltógyártó hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 24, 2014 |
|
Ma 12mm-re váltottam, de a méretarány 1:87!
Egy H0m RhB témájú asztalra készülnek kitérők egyedi geometriával. Tk. a Tillig TT EW3 geometriát koppintottam le, csak a talpfakiosztást változtattam meg, ami a PECO H0m flexi vágány kiosztásához lett igazítva. Öt kitérő lesz, egy háromutas, és hózentróger angolváltóval. A hármassal kezdtem. |
|
(#33732) proba hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 26, 2014 |
|
Ma ötlött a szemembe, egy váltónál sem láttam biztonsági határjelet, pedig ez az eredeti váltók kötelező tartozéka. ( vagy csak én vagyok figyelmetlen ? ) , esetleg ez nem a váltó hanem az asztal tartozéka? |
(#33741) róbertke válasza proba hozzászólására (#33732)
|
Válasz •
|
Máj 26, 2014 |
|
Jogos a meglátásod, nem árt ha a modellezők közül minél többen alkalmazzák a terepasztalaikon, de a Biztonsági határjelző nem a váltó tartozéka. A jelenleg is érvényes F.1. Jelzési Utasítás szerint az Egyéb jelzők csoportjába tartozik ugyan úgy mint a váltójelző. |
(#33747) sunocske válasza róbertke hozzászólására (#33741)
|
Válasz •
|
Máj 26, 2014 |
|
Így van, ráadásul a biztonsági határjelző szerkezetileg sem a kitérő (főleg nem a váltó!) tartozéka. Jelenleg a MÁV-nál járatos formája egy szabványosított vasbeton hasáb (kb. 30 cm mélyen van az alja az ágyazatban), aminek a teteje "háztető" alakú, és általában az ágyazatból kilátszó részét festik csak le.
Még annyit a témában, hogy a biztonsági határjelzőt ott kell elhelyezni, ahol a két összefutó vágány vágánytengely-távolsága eléri a 4 m-t (ha jól emlékszem, de nagyságrendileg kb. ennyi). Ez alapján, ha szabványos 2,60 m-es talpfával számolunk, a két aljvég között 140 cm a távolság, ami azt jelenti, hogy ide már 6,60 m hosszú talpfa kellene, ami egyrészt nem létezik (5,20 m a leghosszabb járatos méret), de a kitérő irány- és fekszintszabályozása (aláverése) szempontjából is aggályos. Egyébiránt egy egyszerű kitérőben általában 4,40 vagy 4,60 m a leghosszabb talpfa, afölött már két 2,60-ast tesznek egymás mellé. De majd legközelebb, ha a mintagyűjtemény közelében járok (szerda) és nem felejtem el, pontosítok. |
(#33778) etwg válasza sunocske hozzászólására (#33747)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2014 |
|
A határjelzönek elvben ott kell lennie, ahol a két ürszelvény találkozik + a biztonsági távolság. Az ürszelvény mifelénk 3150 mm széles + 40 cm ( hogy pl. el lehessen menni a két jármü között), ebböl jön ki a többé kevésbé szabványositott távolság 3,5 m a vágánytengelyek között, ahova a határjelzöt telepiteni kell.
Miután ez a jelzö elsösorban a tolatási müveletekre vonatkozik, nem kell figyelembe venni egyébb vasuttechnikai kérdést ( ilyen a sebesség, a vágányok dölése az ivben vagy a modern vonatok billenése a kanyarban stb.)
|
(#33781) sunocske válasza etwg hozzászólására (#33778)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2014 |
|
Nem túl autentikus a forrás, de gyakorlatilag a MÁV utasítás szövege alapján:
Biztonsági határjelző
Jól emlékeztem a 4 méterre, de simán elképzelhetőnek tartom, hogy más európai vasutakon ennél kevesebb az előírás. |
(#33784) Váltógyártó hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 28, 2014 |
|
Uraim, Tisztelettel!
EZ NEM VÁLTÓGYÁRTÁS!
Ti is írtátok. Tessék az értekezést a megfelelő topikban folytatni! |
(#33786) etwg válasza sunocske hozzászólására (#33781)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2014 |
|
A MÀV-nál biztosan jobb karban levö vasutasokra méretezték a távolságot.
Hogy váltogyártás is legyen benne, a váltogyárto kolléga meglelölhetné a határjelzö helyét a váltokon - pl. piros/sárga filctollal......
|
(#33788) róbertke válasza etwg hozzászólására (#33786)
|
Válasz •
|
Máj 28, 2014 |
|
|
(#33799) Frankye moderátori
válasza Váltógyártó hozzászólására (#33784)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2014 |
|
Akárha én írtam volna... Köszönöm. |
(#33818) róbertke válasza Váltógyártó hozzászólására (#33784)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2014 |
|
Igen, ez vágányzat gyártás ..... |
(#33826) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#32651)
|
Válasz •
|
Máj 29, 2014 |
|
Imádom megfigyelni, amikor a művem egy nagyobb mű részévé válik!
(Foto by Benő) |
|
(#33827) etwg válasza Váltógyártó hozzászólására (#33826)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2014 |
|
Már lassan tölem is kapsz referencia képeket!!!! |
(#33843) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33705)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2014 |
|
Már csak festésre vár a "kis" H0m hármas: |
|
(#33844) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33843)
|
Válasz •
|
Máj 30, 2014 |
|
Noha teljesen saját tervezés, azért felismerhetőek a másod-unokatestvér vonásai! |
|
(#33869) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33844)
|
Válasz •
|
Máj 31, 2014 |
|
Elkezdtem a H0m hózentrógert. Egy angolváltó, és egy kifelé forduló kitérő van rajta. A vágánytengely-távolság 60mm. Megnehezíti az építést, hogy átmenőköríves kitérők alkotják, ezért a belső rész nem csak egyenes háromszögekből áll. |
|
(#33894) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33869)
|
Válasz •
|
Jún 1, 2014 |
|
Elkészültem a három kitérővel és az átszeléssel. Érdekes lesz ez a kígyózó rész a hózentróger közepén! |
|
(#33937) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 3, 2014 |
|
Valaki gyártana rendesen H0 méretben spanyol 1668mm / 19.17 mm nyomtávot? Mert rábukkantam egy ilyen kocsikerékre .... |
(#33938) etwg válasza róbertke hozzászólására (#33937)
|
Válasz •
|
Jún 3, 2014 |
|
18,5 mm-st aránylag könnyen kapsz. |
(#33975) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33826)
|
Válasz •
|
Jún 3, 2014 |
|
No comment! |
|
(#34011) enamessias hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 4, 2014 |
|
Nemrégiben, mikor építettem egy teszt pályát, szembesültem a Piko A kitérők (egyik) gyengeségével. A csúcssínek lemezből készültek, ez 2 problémát is eredményez.
1. A keresztmetszete más mint a profil sín, és ha még (gyárilag) lötyög is, akkor a mozdony kereke szemből nekimegy a profil sínnek. Ez sikláshoz vezet.
2. Gyenge, emiatt nagy sebességnél a súlyos mozdony tehetetlensége elhajlítja azt. Ez is sikláshoz vezethet.
Ezért fogtam egy kitérőt, amit nem sajnáltam, akár tönkre tenni is és kicseréltem a csúcssíneket benne. Célom az volt, hogy megbízhatóbb kitérőt kapjak. Az egész művelet elsőre kb egy óra volt. Sokat kísérleteztem, későbbiekben szerintem 15 perc lenne egy átalakítás. Ezen a prototípuson még egy picit megolvadt a szomszédos műanyag talpfa, mondjuk a működést nem befolyásolja, de már megvan a technika, hogy ezt elkerüljem.
Íme a képek: |
|
(#34013) enamessias hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 4, 2014 |
|
És a folytatás: |
|
(#34014) Váltógyártó válasza enamessias hozzászólására (#34013)
|
Válasz •
|
Jún 4, 2014 |
|
Nagyon jól néz ki! Az tuti, hogy sokkal stabilabb lett, mint a gyári! |
(#34015) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#33894)
|
Válasz •
|
Jún 4, 2014 |
|
Kész a vágányzat. Remélem, holnap felkerül az állító "rudazat", és hét végén már fújhatom az első réteget.
Nem tudtam az elején, hogy az angolváltó közepén miből lesz a vezetősín, mert nem túl nagy a hely. Végül régi PILZ 2,5mm-es profilnak a talpát használtam. Sz.tem egész jó végeredmény született, de majd akkor derül ki igazán, amikor kész lesz. |
|
(#34017) Váltógyártó válasza Váltógyártó hozzászólására (#34015)
|
Válasz •
|
Jún 4, 2014 |
|
|
|
(#34047) DZolTTán válasza enamessias hozzászólására (#34013)
|
Válasz •
|
Jún 5, 2014 |
|
Az nem okoz zökkenést, amikor a vonat a kitérés irányából jön, és a kerekek odaérnek, ahol oldalról a csúcssínek végének belereszeltél a a sín koronába? |
(#34048) Váltógyártó válasza DZolTTán hozzászólására (#34047)
|
Válasz •
|
Jún 5, 2014 |
|
Több ok miatt sem:
1. Ha kitérő irányból jön a vonat, akkor ugyan a külső ívre támaszkodik fel, de ott ugyebár a csúcssín van, tehát nincs hézag, ha csak nem vitted nagyon messzire a bevágást a csúcssín végétől. A nyomkarima amúgy is tompít a dolgon.
2. Nyomósabb érv, én simán a tősín mellé illesztem a csúcssínt, nem szoktam bereszelni a koronát! |
|
(#34052) Fordítókorongos válasza DZolTTán hozzászólására (#34047)
|
Válasz •
|
Jún 5, 2014 |
|
Sziasztok!
Zoli:
Én mindig ki szoktam munkálni egy kis fészket a csúcssíneknek.
Nem okozott zökkenést soha,és a gyári Peco váltókon is ki van munkálva a csúcssínek helye.
Tetszik,mert így nem kell annyira elvékonyítani a csúcssíneket,stabilabbak maradhatnak.
Úgy tudom,hogy a nagyvasúton is előfordul ilyesmi.
Váltógyártó:
Alulról is le szoktad fújni színre a váltóidat,vagy nyersen hagyod?
Jó Váltógyártást mindenkinek! |
(#34053) enamessias válasza DZolTTán hozzászólására (#34047)
|
Válasz •
|
Jún 5, 2014 |
|
De igen, döccenést okoz, csakhogy ez gyárilag ilyen, nem én reszeltem ki. Tehát gyári állapotban is döccen egyet, de siklást nem okozott még nálam egyszer se. A jelenség érzékelhető, de gondot nem okoz. |
|
|
2024. Dec, 28. Szo 9:14:50 |
|
Jelenleg 2 fő olvassa az oldalt |
|
|