Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » Terepasztal vezérlés és elektronika
Terepasztal vezérlés és elektronika
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:

Lapozás       25/74    
(#34575) slogan válasza piltdownman hozzászólására (#34573) Válasz Jún 17, 2014
Nem tudom ,még nem szedtem szét..
Az a legszebb ,hogy zsír új
(#34576) vanhensing válasza slogan hozzászólására (#34564) Válasz Jún 17, 2014
Már semmi mert egy pár éve abbahagytam! De egy két kedvenc megmaradt!
(#34577) slogan válasza vanhensing hozzászólására (#34576) Válasz Jún 17, 2014
De mi volt ?
Szárazföld,levegő,víz ?
Én repülőztem ,most helikopterem van
(#34578) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#34568) Válasz Jún 17, 2014
Azért ne keverjük ide, ha valaki büvészkedik a szoftwarrel, vagy megold egy feladatot!
A boltban sem kapsz ( semleges) állitomüvet ami pl. csak H0-ra jo. ( maradván pl. Conradnál, az sem köti ki milyen váltokhoz használhato). Eddig egyetlen, ma már nem létezö gyár termékével volt gond, hogy csak 8 mm-t mozdult az állitomü, nekünk meg 9 kellett volna..... De ez már régi eset és amugy sem lehetett rajta változtatni.
Igy szervokat is, ahogy már irtuk, be lehet löni, hogy pl. 10 fokos, 20 fokos stb. fordulásra elegendö kitérést adnak, ami elég minden mezei váltohoz. ( kar hosszabbitásával/röviditésével meg trimmelhetö.
Alapvetö hiba, ha ilyen szabályozást a SW végeztetnek el!
Harcisün kolléga sem teheti ezt meg, mert a 2 generátor adja valamennyi szervo egységes mozgását.
(#34579) slogan válasza etwg hozzászólására (#34578) Válasz Jún 17, 2014
Idézet:
„Azért ne keverjük ide, ha valaki büvészkedik a szoftwarrel, vagy megold egy feladatot!”

Én erre mondom a "többet ésszel ,mint erővel"
Ha valamit meg lehet oldani szoftverből (SW),akkor minek küzdeni a "vassal"?
(#34581) vanhensing válasza slogan hozzászólására (#34577) Válasz Jún 17, 2014
Dettó csak fordítva!Egy két 4ch szobai porkeverőt hagytam meg!
(#34582) HarciSün hozzászólása Válasz Jún 17, 2014
Én nem állítottam, hogy 555-ös, két generátoros kapcsolgatós szervóvezérlés picit is jobb, szebb, elegánsabb lenne bárkinek a megoldásánál. Nyilván egy programozható, beállítható szerkezet sokkal-sokkal precízebb...

Ezen talán lépjünk is túl ha lehet.

Most ott tartunk, hogy az eddigi kísérletek alapján akár működőképes is lehet ez a megoldás - legalábbis annyira bíztató, hogy megérje a további kísérletezést.

Az engem is érdekelne viszont, hogy vajh mi ment tönkre az sg 90-es szervóban. Mitől "gagyi"?

Van valami hibalehetőség az ötletben ami még nem került szóba?
Vagy lehet rajta javítani úgy hogy ne kelljen hozzá PIC vagy egyéb varázslás? Pl ha nem jó az 555, akkor mivel lehetne helyettesíteni ami jobb? (kapcsolás?)
Lehetne a szervó mozgását valamivel "finomítani"? Nem a sebességre gondolok, inkább a mozgás folyamatosságára? (picit "remegős" - ez a szervo vagy a vezérlés miatt ilyen?)

Köszönöm!
(#34584) slogan válasza HarciSün hozzászólására (#34582) Válasz Jún 17, 2014
Idézet:
„Az engem is érdekelne viszont, hogy vajh mi ment tönkre az sg 90-es szervóban. Mitől "gagyi"?”

Ettől ! alig 500Ft

Egy normális szervó legalább 3-4x ennyibe kerül ,de inkább fölötte

Idézet:
„Lehetne a szervó mozgását valamivel "finomítani"? Nem a sebességre gondolok, inkább a mozgás folyamatosságára? (picit "remegős" - ez a szervo vagy a vezérlés miatt ilyen?)”

Nem ,ez ilyen
(#34585) etwg válasza slogan hozzászólására (#34574) Válasz Jún 17, 2014
A baj az, s nemcsak itt, hogy sok SW fejlesztönek igen kevés gyakorlati tapasztalata van. Aki modellvasutat épit, annak kellenek bizonyos fix informáciok, akárcsak egy épitésznek, mert akkor tud azzal számolni és ugy használni a dolgokat, ahogy azok meg lettek épitve. Ezért passzol az ajto a keretbe, vagy a fenekünk a WC-re ( habár már egy nobel szállodában szoögletes ülökét szereltek a WC-kre, valoszinüleg a marslakokra várván . Bill Gates meg társai azzal jöttek, hogy kapsz egy halom lehetöséget ( maguk sem tudják mennyi az a halom) és idomitsd ezt a halmot az igényeidhez. Igy viszont nagyon nehéz dolgozni, ezt látjuk a mindennapos életben is. Valami valamikor müködik, máskor nem és hetekig kell az okokon rágodni, ha egyáltalán sikerül eljutni a célhoz.

De vissza a modellvasuthoz. A váltoállitonak - legyen az bármilyen - mechanikusan ugy kell megépitve kennie, hogy azt lehessen használni.
Itt egy remek, tanulmányozni nagyon érdemes példa:
Tortoise
Egyetlen csavarral ott, ahol éppen a modellezö dolgozik ( azaz a terpasztal alatt), be tudja állitani a mozgást az igényeknek megfelelöen. Ugyanezt egy képernyö mögül sokkal nehezebb megcsinálni, söt ha az embernek pechje van, segitségre is szüksége van ( ha nem látja az LCD helyéröl a váltot) - ami nem mindenkinek adatott.
Vagy ez még egyszerübb - csak a rugo karját kell változtatni, vagy az anyagát ( a Conrad is 2 rudat csomagol a motorhoz).
Feather motor
Ezek mind olyan pofon egyszerü és filléres megoldások ( természetesen nem a motorra gondolok), hogy még a nögyogyász vasutmodellezö is megérti. Ezekkel lehet valamit kezdeni és beállitani, ha kell.
Nekünk, akik már a digitális világban élünk, és hozzászoktunk, hogy már az ágy rugozását is PC-vel kell optimalizálni (természetesen az ágy alatt ), lehet, hogy maradi vagy primitiv megoldásoknak tünnek, de müködnek a 80 éves modellezök asztalán éppenugy, mint az enyémen vagy egy 10 éves kissrác asztalán! És ha nem müködnek, nem kell orákig keresni a kezelöszerkezet kézikönyvét, napokig piszkálni a menüt, hanem keresni egy csavarhuzot és beállitani egy vacak csavart és azonnal meg van oldva a probléma.
Jo lenne, ha hasonlo érveket tartanának a SW fejlesztök is szem elött, mert akkor nem tünhetne pl. egy sok milliárdos repülögép egy filléres GPS vevö hiánya miatt, vagy nem lehetne több, mint 3 millio autoban olyan üzemanyagsporolo berendezés, ami a sporolás ürügyén kezelhetelenné teszi a kocsit ( kikapcsolja a szervokat!!!!!!). ( csak a legujabb baklövések jutottak az eszembe.)
(#34586) etwg válasza slogan hozzászólására (#34584) Válasz Jún 17, 2014
Hát ez is egy jo hamis info.
Amihez nekünk kell a szervo, ahhoz a drágább teljesen felesleges. A mi szervojaink a terepasztalon évekig nem mozognak annyit, mint pl. egy szervo a modellrepölügepben vagy egy helikopterben pár perc alatt. Nekem még volt szerencsém olyan szervokhoz, amik mindössze egy versenyt birtak ki, utánna cserélni kellett.

Ráadásul mi csak grammokat mozgatunk, mig a 15 kg-s hajomon a szervonak bizony komoly kormánylapátokat kell mozgatnia a vizben teljes sebesség mellett ( még a 3 mm-s mozgatorud is képes meggörbülni.)
Az a kis vacak szervonak untig elég ha mozog, azt meg teszi ( vagy 40 darab van már az asztalon), és még igy is nagyságrenddel precizebb konstrukciok mint bármelyik gyári váltomotor, kivéve talán azt a kettöt, amire korábban hivatkoztam.
Persze, ha van igény drágábbra is cserélhetö, de eddig még nem igen merült fel ilyen kérdés, söt még filigránabbak ( természetesen sokkal drágábbak) is elökerültek - egy modelldaru mozgatására.
(#34587) slogan válasza etwg hozzászólására (#34586) Válasz Jún 17, 2014
Idézet:
„Ráadásul mi csak grammokat mozgatunk, mig a 15 kg-s hajomon a szervonak bizony komoly kormánylapátokat kell mozgatnia a vizben teljes sebesség mellett ( még a 3 mm-s mozgatorud is képes meggörbülni.)”

Nyilván nem a 9 grammos
(#34591) etwg válasza slogan hozzászólására (#34587) Válasz Jún 17, 2014
Természetesen nem, már golyoscsapágyas szervo van benne ( immár a 3. ).
(#34592) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#34578) Válasz Jún 17, 2014
Azt írod, hogy nem kell tudni szoftveresen precízen beállítani a szervo végállásokat!

Az octopus akkor hogy működik? És miért kell hozzá külön programozó egység?
(#34595) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#34592) Válasz Jún 17, 2014
Jumperrel lehet csak valtoztatni egyszerre valamennyi szervon a kitérést 3 lépésben, 17,33,55 fok. Egyedien nem!
Egyedien szabályozhatod a mozgás erejét. Önbeállo modusban a szervo maga keresi meg a végállást, de azt nem a kitérési szögben állapitja meg, hanem abban az eröben, amit választottál. Azaz ennyi erövel fogja nyomni a sint mielött leállna, de csak a jumperrel kiválasztott tartományban. ( gyakorlatilag egy áramkorlát, amit ha elér, leáll a mozgással).
Ezenkivül egyedien szabályozhatod a sebességét meg az irányt. ( más nem is kell).
(#34596) slogan válasza etwg hozzászólására (#34595) Válasz Jún 18, 2014
És mi van ,ha valaki csak 4-5 szervót akar a váltókhoz használni ,a maradékot ,meg valami tereptárgy animálásához ?Elég nagy hiányosság a NEM állíthatóság szerintem.De hát kinek a papné ,kinek a paplan.
(#34597) diginewl válasza HarciSün hozzászólására (#34582) Válasz Jún 18, 2014
Üdv HarciSün!
Kicsit off leszek a szervóktól

Én már rég elveszettem a szervók használatának fonalát itt a fórumon.
Viszont a Conrad állítóművem csak nem működik rendesen. Napi 10-15 alkalommal van elindítva a pálya az 15*4 azaz kb 60 átállás egy nap. Már megint rakoncátlankodik a conrad belső szerkezete 3-4 nap után. Elkezdett csattogni, leragadni, visszarugózni, szóval elállítódni.
A Tillig Elite váltóállítóműből merítve ötletet, megcsináltam az alábbi végálláskapcsolót - csúszóérintkezős.
Ne tessék hangosan röhögni, de képzeljétek el működik, és valószínű tartósabb lesz, mint a conrad belső vacka...
A ház meg mindent eltakar, ha akar

P6140131_.jpg

P6170136_.jpg

P6170137_.jpg
 
(#34598) vanhensing válasza etwg hozzászólására (#34586) Válasz Jún 18, 2014
Tévedés! Ha nincs szerencséd az első repülésnél földbe fúrhatod a repcsit egy ilyen sg 90 900 stb szervoval.Nem
kell hozzá sok üzemidő!De nem is kell átesni a ló tulódalára
"golyóscsapágyazásu szervo,,Max nem az 500Ft no-német kell alkalmazni.Bőven elég egy 3-9g jó szervo a váltóhoz.
De a micro (3-4g) már kisebb feszel üzemel!Ezt akár a 20mm
rétegeltbe is síkba be lehet süllyeszteni.
A mozgás EREJÉT tudtommal nem lehet szabályozni csak a sebességét!!
(#34599) HarciSün válasza diginewl hozzászólására (#34597) Válasz Jún 18, 2014
Ez a csúszóérintkező nagy ötlet! Egyszerű de nagyszerű!
Valami hasonló visszajelzőt lehet én is fabrikálok majd - legalább a polarizáláshoz...
(#34600) etwg válasza vanhensing hozzászólására (#34598) Válasz Jún 18, 2014
Ezért nem repülök már évtizedek ota. Akkor még nem is voltak SG90-s szervok.
A hajohoz csak összehasonlitás miatt vettem a massziv szervot. Müködött sokkal egyszerübbekkel is ( olcsobbakkal).
A mi váltoinkhoz bármelyik szervo jo, mindenki azt vesz, amire pénze van - az a napi 50-100 mozgás terhelés nélkül nem okoz gondot egyiknek sem.
Az Octopushoz meg olvasd el még egyszer a leirását.....
(#34603) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#34599) Válasz Jún 18, 2014
Kb igy néz ki egy asztal feletti meghajtás:

Legenda:
S - Szervo
U - lehet egy U szög vagy hurok ami helyben tartja a huzalt.
Z/U - abszorbcios zona - ez egyenliti ki a motor meg a válto mozgási különbségét. A méretét a használt huzalhoz kell kikisérletezni. Lehet sima U forma is.
H - U alakba hajlitott vékony bádog lemez a rud vezetésére (lehet U szög is)
L - hosszabbito csillárcsokiból (ha kell).
P - csövezeték a rud számára (ha kell)
W - a válto mozgato szerkezete.

Ahol az L hosszabbito környezetébe egy tolokapcsolot is be lehet szerelni, ami visszajelzi a váltó tényleges állását.

Servo_W.jpg
 
(#34605) HarciSün válasza etwg hozzászólására (#34603) Válasz Jún 18, 2014
Tolókapcsolónál szimpla, boltban is kapható tolókapcsolóra gondoltál? Ilyenre?
(#34606) HarciSün hozzászólása Válasz Jún 18, 2014
Érdekes jelenséget tapasztaltam...

Csináltam egy nyákot a generátornak és rendesen összeforrasztgattam. Miután bekapcsoltam a motor úgy döcögött ide-oda mintha egy kispolszki alapjárata lenne.
Összehasonlítottam a dugdosós próbanyákkal de csak annyi volt a különbség, hogy annak a bemenetén volt 1-1 dióda (hülyeségvédelem gyanánt - hogy még véletlenül se tudjak fordított polaritást ráadni) Gondoltam nosza, ráteszem - a döcögés megszünt... Kísérleteztem és kiderült, hogy nagyon feszültségérzékeny a cucc: 5,2 V-on dióda nélkül döcög (diódával azért jó mert gondolom esik rajta a fesz)
Állítgattam a labortápon és pont 4V-nál megszűnt a gond. Gyönyörűen teszi a dolgát mindkét irányba remegés nélkül.

Ez így rendben is lenne, de ha egyszerre több motort fog vezérelni nem fog ez ingadozást okozni a feszültségben??

Mi okozza ezt? A generátor gerjed vagy a servo ilyen fesz érzékeny?
(#34607) slogan válasza HarciSün hozzászólására (#34606) Válasz Jún 18, 2014
Muti a nyákot és melyik rajz ?
A labortápon nincs letekerve az áramkorlát ?
(#34608) HarciSün válasza slogan hozzászólására (#34607) Válasz Jún 18, 2014
A legegyszerűbb generátor:

5 amper az áramkorlát... 4,5 V felett hülyül meg, alatta tökéletes (3,5 V-tól működik úgy 4,2-ig jól)

servocontrol.jpg
 
(#34610) slogan válasza HarciSün hozzászólására (#34608) Válasz Jún 18, 2014
nyák ?
(#34611) HarciSün válasza slogan hozzászólására (#34610) Válasz Jún 18, 2014
Hát, ha ezen Te el tudsz menni

(még csak az egyik felét forrasztottam be, gondoltam előbb kipróbálom)

generator.jpg
 
(#34612) slogan válasza HarciSün hozzászólására (#34611) Válasz Jún 18, 2014
Érdekes tervezés
Ez most melyik oldal ?
De nem látok benne hibát.
(#34613) HarciSün válasza slogan hozzászólására (#34612) Válasz Jún 18, 2014
Az alkatrészek felől nézve... asszam... (jóvanna, saját magam tanulgatom az Eagle-t
(#34614) slogan válasza HarciSün hozzászólására (#34613) Válasz Jún 18, 2014
Az baj lenne
Pont ez az ,hogy az alkatrész felől nézve nem jó a nyák
De gondolom valami fikcsit még beletettél ha egyáltalán valahogy műxik Gondolom a tükör/nem tükörrel nyomtattad .....
(#34615) HarciSün válasza slogan hozzászólására (#34614) Válasz Jún 18, 2014
Na ezekkel a tükrözésekkel mindig elkeveredem... az biztos, hogy az egyik fele már működik. 3,6V-nál egyébként nagyon szép stabil és remegés mentesen beáll.
(labortáppal még ok, de hogy fogok én sima dugasztáppal 3,6V-ot csinálni??)
Na felforrasztgatom a másik oldalát is aztán kíváncsi leszek mit produkál...
(#34616) slogan válasza HarciSün hozzászólására (#34615) Válasz Jún 18, 2014
Ennek 5-6 V on is kellene mennie.
Scope -od nincs ,gondolom...
(#34617) slogan válasza HarciSün hozzászólására (#34615) Válasz Jún 18, 2014
Csinálj egy fotót légyszi a nyák mindkét oldaláról.
És az 555 5. lábát 100n val tedd GND re
(#34618) zsolesz74 válasza HarciSün hozzászólására (#34608) Válasz Jún 18, 2014
Szia,

tedd már meg, hogy az 5-ös lábat egy 100nF-os kerámia kondin lehúzod GND-re!

(#34619) zsolesz74 válasza HarciSün hozzászólására (#34613) Válasz Jún 18, 2014
Mindig alkatrész oldalról tervezz, mert belekeveredsz a végére!

Illetve, ha kinyomtatod ne tükrözgesd, a betűket se kell forgatni.


Ne aggódj egyébként jó lesz ez!
(#34620) slogan válasza zsolesz74 hozzászólására (#34619) Válasz Jún 18, 2014
Nem az alkatrész oldal a lényeg !
Hanem az ,hogy mikor áramkört tervezünk ,akkor a kapcsolási rajzzal kell kezdeni,utána átdobni board -ra.
Akkor a "gumivonalak" már vezetnek ,nem tudsz tévedni.
(#34621) zsolesz74 válasza slogan hozzászólására (#34620) Válasz Jún 18, 2014
Idézet:
„Hanem az ,hogy mikor áramkört tervezünk ,akkor a kapcsolási rajzzal kell kezdeni,utána átdobni board -ra.”

Egy kezdőnek, egy egyszerű kapcsolásnál igen!

***

A személyeskedő rész törölve.
(#34622) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#34605) Válasz Jún 18, 2014
Ilyen is lehet.
(#34629) HOTotya hozzászólása Válasz Jún 18, 2014
Ne de uraim!
Már megint az a bizonyos szervó...
Már ezerszer beszéltünk róla! Nem egymásnak esni, HANEM segíteni kell egymásnak! *** Különben is már hosszú évek óta fent vannak a neten ezek a kapcsolások! Én is készítettem 555-s analóg szervó kapcsolást 10 éve, és ugyanez a kapcsolás mint amit HarciSün tett fel, és a mai napig működik. Bővítve a kapcsolást két potival, amivel szabályozni tudom a váltó kezdőpontját és az útját.

Moderálva.

szervó rajz6.JPG
 
(#34630) zsolesz74 válasza HOTotya hozzászólására (#34629) Válasz Jún 18, 2014
Igen, ez a jó kapcsolás és ott van a 100nF-os kondi!
(#34631) HarciSün válasza zsolesz74 hozzászólására (#34630) Válasz Jún 18, 2014
És valóban megoldotta a 100nF-es kondi a gondot!
Hálásan köszönöm a segítséget!

(video alul)

servo.mp4
 
(#34632) zsolesz74 válasza HarciSün hozzászólására (#34631) Válasz Jún 18, 2014
Örülök!

Szuper!
(#34633) HarciSün válasza zsolesz74 hozzászólására (#34632) Válasz Jún 18, 2014
Már csak egy "apróság" ami előjött. Néha (talán 10-ből egyszer) amikor elengedem a nyomógombot a servo-k még "ugranak" valamelyik irányba.
Ezt mi okozhatja? Pont rossz időben engedem el és így rossz jel megy ki, vagy a gombnál történik valami prellezés/áthúzás ami zavart okoz?
(a gombok helyett opto kapuk lesznek, tehát ha a nyomógombok csinálják akkor az elvileg akár meg is oldódhat...)
(#34634) zsolesz74 válasza HarciSün hozzászólására (#34633) Válasz Jún 18, 2014
A prell okozhat ilyet, igen. Csak az opto ezt nem oldja meg.
Vannak prellmentesítő megoldások a neten, esetleg a hobbielektronika.hu oldalon is szétnézhetsz.

Általában egy kondenzátort biztos tartalmaz az adott helyen.
(#34635) slogan válasza zsolesz74 hozzászólására (#34634) Válasz Jún 18, 2014
LOL

Kapcsolóra tegyél 100n -t

Bocs Zsolesz ,nem neked akartam válaszolni !
(#34636) slogan válasza HarciSün hozzászólására (#34633) Válasz Jún 18, 2014
Most a kapcsolóval mit is kapcsolsz tulképp ?
Az 555 panel tápját ?
(#34637) HarciSün válasza slogan hozzászólására (#34636) Válasz Jún 18, 2014
Nem, a panelen a két generátor folyamatosan adja a kétféle állásnak megfelelő jelet. Ezt a jelet kapcsolom rá a servo-ra (vagy az egyiket vagy a másikat) Ezt a kapcsolást fogja szervónként két opto helyettesíteni. (hogy azok + vezérlési ágát diódákon át vágányútba rendezhessem)
(#34638) slogan válasza HarciSün hozzászólására (#34637) Válasz Jún 18, 2014
Az a baj ,ha felengeded a kapcsolót ,akkor a szervó szignál lába lebeg ,húzd fel tápra ,vagy GND re azt is 100n val
(#34639) HarciSün válasza slogan hozzászólására (#34638) Válasz Jún 18, 2014
OK, ki fogom próbálni! Köszi mindkettőtöknek!
(#34644) Frankye moderátori hozzászólása Válasz Jún 19, 2014
A személyeskedést kérem, hogy szíveskedjetek a továbbiakban mellőzni!
Ha valaki nem akar/nem tud segíteni, csak azért nem kell írni egy hozzászólást, hogy a másikat ócsárolja!

(Akinek nem inge, ne vegye magára, de akinek inge, az szíveskedjék felöltözni belőle!)

Köszönöm.
(#34647) HarciSün hozzászólása Válasz Jún 19, 2014
A 100nF sajnos sem a tápra sem a GND-re nem oldotta meg a gondot, ellenben ETWG korábbi javaslata, 1K a tápra az úgy néz ki igen.

Amint lesz időm kipróbálom opto kapukkal és 3 szervóval valami kombinációban...
Határozottan alakulni látszik a dolog
Lapozás       25/74    
Frissek
  2024. Nov, 20. Sze
10:28:24
  Jelenleg 10 fő olvassa az oldalt
Hirdetés