|
DCC profiktól (nem csak) profiknak
|
Témaindító: Frankye, idő: Jan 23, 2013
Témakörök:
|
|
(#38844) diginewl válasza lccklaci hozzászólására (#38838)
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Tudnál ide feltenni képet arról az ominózus szakaszról?
Még egy: amikor elkészült a szakasz (kb 1 éve, ahogy írtad), akkor nem volt vele baj?
|
(#38849) zsolesz74 hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Látom megint sikerült elfelejteni, hogy a 23-ból csak 2 szakaszon van hibája. Senki nem látta élőben rajta kívül, de most éppen a Digitools cucca a szar?!?!?!
|
(#38850) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#38806)
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Idézet: „Akkor érett a szemétdombra. ”
Látom nem igazán vagy otthon a mai méréstechnikában.
A legmagasabb helyiértéken jelölik 1-el a szakadást, mielőtt a paraszt azt hiszi elromlott a készüléke!
Brávó! |
(#38858) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#38850)
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Hát nem tudom, hogy ki miben van otthon, én csak abbol élek már vagy 20 éve.
S imádom a tehetelten konkurenciát akik ilyen innovácios görcsökkel jelennek meg a piacon.
A szakadás minden lehet, csak I vagy egyes nem a kijelzön. (O.L. - open loop a leggyakoribb és ráadásul szabványositott, már aki olvassa manapság a szabványokat)
Amugy bekukkanthatsz a testvértopikba, van ott egy szép gyüjtemény vagy 4 fajta müszerböl ( a legolcsobbtol a közepes kategoriáig, mindegyik OL - t mutat ha szakadás van. |
(#38860) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#38858)
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Vitatkozhatunk, ha más is felvilágosított róla, láthatod nem én találtam ki! |
(#38862) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#38860)
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Tudod vannak bizonyos szabványok meg szokások, sokan gyakran ignorálják öket, és akkor a hibás nézet válik megszokottá.
Ez nagyon nagy baj, ez nem más mint a hajdani Ludas Matyi mottoja volt. " Minden ujszülöttnek minden vicc uj". A mai világban meg a szabványok mellözése a menö. Már csak arra várok mikor jön egy ujabb világmegválto fiatalember és átrakja az autoban az indexet a kormány másik oldalára, vagy a gázpedalt a bal lábra ( vannak ballábos urivezetök is. ).
Emlékszem 40 éve Svédországban nem tudtam telefonálni, mert nem néztem a tárcsára ( minek is, akkor minden telefonszámot fejböl tudtam és akár sötétben is tudtam telefonálni). Egész Europában a 0 a 9-s után volt - a svédeknél meg az 1-es elött.
Csak a 3. nap vettem észre a turpisságot.
|
(#38863) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#38862)
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Ezért írtam neked, hogy mi vitázhatunk, ha egyszer így gyártják! Kb mint a svéd telefont! |
(#38864) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#38863)
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Hol van ilyenkor a müszaki felügyelet, minöség ellenörzés meg a szabványok betartása (ieec )? A nagyérdemü meg veszi, mert olcso, mint a kinai karácsonyfadisz....
Nem vitatkozás csak sima tények. |
(#38865) lccklaci válasza diginewl hozzászólására (#38844)
|
Válasz •
|
Okt 27, 2014 |
|
Holnap teszek fel képet, ma egy kicsit tovább jutottam. További két szakaszt zúzottköveztem és ragasztottam. A jelenség itt is előjött.
A pályám úgy volt/van szakaszolva, hogy csak az egyik sínszálat fűrészeltem el, a másik folytonos. A fűrészelt szakaszok kötődnek a foglaltságérzékelőbe, a folytonos közvetlenül a Roco 10764-ből jön és 1 ponton csatlakozik a pályához.
Na utóbbit bekötögettem a teljesen elszigetelt 4 szakaszhoz, 2-nél jónak találom az érzékelést, 1 még mindig foglalt. A 4. meg csinált olyat, hogy szaggatottan érzékel foglaltságot, rárakok egy világításos kocsit állandó foglaltság van, leszedem villog. De 1 órája nincs vele baj, jónak mondható.
Ezek a szakaszok normálisan működtek ágyazat előtt és amikor 1 volt csak ágyazatos, akkor is. |
(#38867) etwg válasza lccklaci hozzászólására (#38865)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Köss párhuzamosan az érzékelök bemenetével egy- egy kb. 10 kIhmos ellenállást. Tul érzékeny az áramkör!
|
(#38868) csíkosháTTú válasza zsolesz74 hozzászólására (#38849)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Pedig megfogadtam, hogy nem írok.
De egy kérdésem van:
Idézet: „...most éppen a Digitools cucca a szar?!?!?! ”
Ezt melyik hozzászólásból olvastad ki?
|
(#38869) csíkosháTTú válasza lccklaci hozzászólására (#38865)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Van egy teljesen amatőr, és triviális kérdésem. Miután elfűrészelted a sínt a megfelelő helyen, leporszívóztad a vágányzatot a kövezés előtt? Ha ott maradt fémforgács, az tudja hülyíteni az érzékenyebb áramköröket. |
(#38877) diginewl válasza etwg hozzászólására (#38864)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Úgy látom itt sokakból keményen jön a szakmai precizitás, pedig ez itt egy HOBBY honlap
Nem a high tech felvonultatása.
Itt az én multiméterem két állapota, lassan magáznom kell, mert kb 15-18éves lehet.
Nincs szöveg semmi, csak egy I egyes jel, ha méréshatáron kívül van (nem biztos, hogy szakadás az...)
Nem vagyok szaki, de a műszerek leolvasását valamilyen minimális szinten tudni kell, mégis mit mérünk.
Ha erre a 200ohm-os határra egy 1 k-s ellenállást ráteszek ugyanez az eredmény fogad, de mégsem szakadás van, hanem méréshatáron kívüli mérés...
A topiktársnál valami "vezető" festék okozhat gondot, mely síntől-sínig tart. Ez adhatja a fals jelet. Fogyasztást kellene rajta mérni, nem ellenállást (ha jól gondolom). A multiméter erre is képes
A foglaltságérzékelő... hát ez volt annak idején valószínű az első, ez terjedt el, valószínű ennek a legnagyobb a jelen alkalmazás között a legnagyobb hibatűrése...És talán a legolcsóbb is. Szidható, de az esetek 99%-ban működik, arra az egy %-ra itt van ez a topik
|
|
(#38880) etwg válasza diginewl hozzászólására (#38877)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Nem vagy egyedül akinek ilyen müszere van (hogy, hogyan ment ez át bármilyen minösitésen az eléggé kétséges, de mindegy, és mennyi extra munkát jelentett volna a fejlesztönek, ha egy helyett 0L - t iratott volna a displayre ).
Láthattuk milyen kommunikácios problémához vezet a szabványok ilyen nemü alkalmazása. A kollega 1-t látott a müszeren, amit mindenki 1 egységnak értelmezett, aztán kiderült, hogy ez valoban egy szakadás.
Fogyasztást felesleges mérni mert az van, elég arra, hogy átbillentse az érzékelöt. Éppen ezt kellene neki kisöntölnie (10-1kOhmos) ellenállással. Egy kis kisérletezéssel be lehet állitani az optimális szintre. |
(#38881) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#38880)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Idézet: „Fogyasztást felesleges mérni mert az van, elég arra, hogy átbillentse az érzékelöt.”
Persze, csak mivel 99%, hogy ezt egy kapacitív, szórt terhelés okozza, így az Ohm mérőt jelen esetben nyugodtan kikapcsolt állapotba lehet helyezni, mert nem fog mutatni semmit.
(OFF: nagyobbik fiam elkérte, és meg is kapta a régi NDK-ban gyártott multiméteremet, ami Deprez műszer. Ott a szakadást egy "hasraesett 8-assal jelzik a skálán, mindenkinek egyértelműen, hogy a két mért pont között az ellenállás végtelen, és amúgysem mozdul ilyenkor a műszer mutatója.) |
(#38882) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#38881)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Nem hiszem, hogy kapacitiv lehet a fogyasztás (illetve az elég rossz fényt vetne az áramkörre, aminek az elsödleges feladata a sima áram érzékelése). Itt egyszerüen csak mennek a koboráramok a sinek között, ami elég arra, hogy kapcsolja az optokat. |
(#38883) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#38882)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Innen látatalanban mondhatunk mi bármit...
Azért gondoltam kapacitív dologra, mert:
- ugye DCC sínjel van, ami elég nagy frekvencia,
- és, ha ohmikusan is van terhelés, akkor azt MOhm méréshatárban csak ki kellene mutatnia egy ellenállás mérőnek, és nem szakadást jelezni rá.
Egy biztos, ha csak két szakaszon van baj, és a többi huszon egynehány jó, akkor a szakaszokon van valami bibi, ami "idegesíti" a cuccot. |
(#38884) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#38883)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Nem ismerem pontosan az áramkör kapcsolását, de pl. láthattad a te kapcsolásodban is szürik egy kondival a diodákról kapott feszültséget ( amugy ez egy elég kritikus dolog) azaz ha kapacitiv áram kerülne a sinre ezt a kondenzátor leföldelné ( ha ez a kondi hiányzik, akkor sajnos nagyon bizonytlanan lesz az áramkör - de ezt már részletesen korábban kitárgyaltuk.).
Várjuk most már meg mire jut a kolléga egy két ajánlott teszttel, ill. beavatkozással. |
(#38885) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#38884)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Nem ismerem a DigiTools kapcsolását (túl öreg a böngészőm, és a hozzá kapcsolt Adobe is), így nem tudom, hogy mit szűrne ki és mit nem. Bécsben bekukucskáltam a Tillig standja alá délután, hogy lássam az Uhelnbrock modulját, és nem voltam lenyűgözve tőle, sőt...
A Lenz ennél fényévekkel korrektebb megoldást választott, és még azon is lenne mit javítani, ha nagyon szőrözünk, de az még bőven elmegy, nem nagyon zavarodik össze. |
(#38886) lccklaci hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Na beszereztem néhány 10KOhm-os ellenállást. Segítséget kérnék arra, hogy a bekötését hol végezzem el.
A képen rajta van a kapcsolás. |
|
(#38887) lccklaci hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Az alábbi képen látható a problémás 2 szakasz (II.4 és II.5).
Tegnap az I.4. és I.8. szakasz ágyazat lerakása és ragasztása után szintén foglaltság volt. Az I.8. elég hamar jó irányba fordult, az I.4. este is villogott folytonosan. Reggelre megszűnt a villogás, helyesen jelez.
A II.4. tegnap délután jó volt, estére beállt foglaltba, azóta ilyen. A II. jelzésű szakaszok vannak régebb óta ágyazva és festve. Két szakasz között 2 mm hézag van. |
(#38888) lccklaci hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
A kép... |
|
(#38889) lccklaci hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Az állomási II.4. van bekötve, a vágánykörzetben lévő II.4. elírás. |
(#38891) proba válasza lccklaci hozzászólására (#38886)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Gondolom a digitools adott sínbemenete meg a központból jövő sínszál közé.tehát a KA vagy KB meg a Kx közé. rajzodon a D meg a hibás E pont közé |
(#38892) csíkosháTTú válasza lccklaci hozzászólására (#38887)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Ha jól látom, akkor a két problémás szakasz az két csonkavágány. Ha van a végükön ütközőbak, azt próbáld már meg levenni, hátha ott a bibi! |
(#38893) lccklaci hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
A 'D' és 'E' pont közé betettem az ellenállást de nem járt sikerrel.
Az egyik vágány végén van ütközőbak (levettem) a másikon nem is volt de az se jött be. |
(#38896) etwg válasza lccklaci hozzászólására (#38893)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Milyen ellenállást tettél be?
Probáld meg a D meg az E pontot egy drotdarabbal rövidre zárni. Erre meg kellene szünnie a foglaltságnak és ha valami komolyabb rövidzár van a sinekben akkor vagy enyhe amperszag lesz vagy kiold a központ biztositéka.
|
(#38899) lccklaci válasza etwg hozzászólására (#38896)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
10 kOhm-os ellenállást tettem be amit javasoltak.
Összekötöttem most egy dróttal és így jónak néz ki. Nem érzek különös szagot. |
(#38900) lccklaci válasza lccklaci hozzászólására (#38899)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Álló mozdonynál nem jelez foglaltságot, ha elindítom jelzi.
Világító kocsi világít rajta, de nem jelzi. |
(#38902) lccklaci válasza lccklaci hozzászólására (#38900)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
2 világítós Bhv kocsit már jelez
(ezekben LED szalag van, 1 kocsiban 6 db + 6 db és a két egység sorosan kötve, hogy ne világítson annyira + 2 db 1000 mikroF kondi) |
(#38903) etwg válasza lccklaci hozzászólására (#38900)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Ha kisöntölöd egy drottal a D-E -t akkor nem jelezhet sem állo sem mozgo jármüvet. Ha mégis jelez akkor más galiba van.
Probálj meg kisebb ellenállást -akár 400-500 Ohmig is lemehetsz - ha van egy 4k7-s trimmered erre jo lesz. Meg kell találnod azt az ellenállást ami megszünteti a foglaltságot ( jármü nélkül ).
A rajzon hiányzanak a tápok - ugyanis ha drottal kisöntölve is jelez, akkor a táp testjén keresztül zárodik az áramkör - ami nem jo. |
(#38910) lccklaci válasza etwg hozzászólására (#38903)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
A tápok alatt mit értesz?
Van egy Roco "trafó" ami össze van kötve a Roco 10764-el. Innen a Masterből megy az egér felé, a Slave a PC illesztőhöz. A Pc illesztő kap kívülről egy 12V-os tápot (ez nélkül se jobb a helyzet). Ebből a Pc illesztőből pedig mennek a 6 eres kábelek a foglaltság érzékelőbe.
A Roco 10764-ből pedig jön a kéteres kábel. Az egyik szál a sínre (J), a másik a foglaltságérzékelőbe (K).
Ennyiből áll a rendszerem. |
(#38911) etwg válasza lccklaci hozzászólására (#38910)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Közelebbröl nem ismerem egyik szerkezetet sem, de ha D pont és a táp minusza között feszültség jelentkezik, akkor baj van, mert a diodák nem a D ponthoz viszonyitva adják le a rajtuk esö feszültséget ( 0,5 V kb) hanem a táphoz viszonyitva. Ezért fordulhat elö, hogy hiába zárod öket rövidre egy drottal, a táp minuszához viszonyitva mégis megjelenik a feszültség és kijelzi a foglaltságot - pedig ilyenkor nem szabadna. |
(#38912) piltdownman válasza lccklaci hozzászólására (#38830)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Idézet: „Nem vagyok nagy fizikus, de eddig amit leírtál azt tapasztaltam én is. Kézzel is tudok foglaltságot jeleztetni minden szakaszon ha csak megdörzsölöm az ujjaimat.”
Ezt hogy érted? Szikrát csiholsz az ujjaiddal vagy a síneket zárod rövidre az újbegyeddel? |
(#38918) zsolesz74 válasza lccklaci hozzászólására (#38900)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Ez volt nekem is a bajom, nem volt elég a felvett áram. Erre szerencsére van megoldás! |
(#38919) zsolesz74 válasza lccklaci hozzászólására (#38886)
|
Válasz •
|
Okt 28, 2014 |
|
Ha csak tesztelni akarod, akkor a sínt zárd rövidre a 10k-val. |
(#38922) etwg válasza etwg hozzászólására (#38911)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Egy kicsit zavaros amit irsz, ha egy drottal rövidre zárod a D-E pontokat, akkor azon a szakaszon jelezhet foglaltat semilyen körülmények között - hiszen a bemenet van rövidre zárva. Te meg azt irod, hogy ha elinditod a mozdonyt akkor jelez, ha áll nem. ( a világitos kocsi meg soha nem jelez).
Ez akkor képzelhetö el, ha rosszul vannak a sinek vagy a tápok bekötve.
Ugyanazt a sint szakitod meg a II.4 szakaszon mint a müködö II.1 szakaszon?
Meg van szakitva a csonkavágány mindkét sinje? ( a keresztezödés után).
Jobb megoldás ( legalábbis én ezt jobbnak tartom), ha az egész foglaltság érzékelöt, egy önállo tápbol (dugasztáp) látom el energiával, és igy nem keletkezhet belsö hurok, mert azért a modellvasut nem annyira primitiv szerkezet, higy immun legyen az ilyesmire.
Szoval, ha jol tudom a te szerkezetedben is optocsatolokkal van elválasztva a sináramkör a többitöl, amit sajnos egy közös táppal egyböl ki is iktatsz, azaz még sincs elválasztva, ennek minden kinjával.
Ez okozhatja, hogy foglaltat jelez akkor is, ha drottal rövidrezárod a bemenetet. Ezt tüzetesen át kellene nézni, innen a távolbol már nem igen fog menni. |
(#38923) lccklaci válasza zsolesz74 hozzászólására (#38919)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Itt a probléma az, hogy alaphelyzetben mutat foglaltságot. Erre még tegyek a sínre ellenállást?! |
(#38924) lccklaci válasza etwg hozzászólására (#38922)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Na ma újra össze kötöttem a D-E pontot dróttal és nem jelez foglaltságot. Ha rakok rá valamit vagy elindítom a mozdonyt, nem jelez foglaltságot. Ezt pl. tegnap nem tudom miért csinálta másképp.
Ezeknek a szakaszoknak mindkét sínszála el van már fűrészelve.
|
(#38925) etwg válasza lccklaci hozzászólására (#38924)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Akkor legalább azt kizártuk, hogy a szerkezet nem rossz és azt teszi amit tennie kell.
Most szerezz egy kis trimmert vagy potit (max 5-10 kOhm lineáris), és kapcsold a D-E közé. Elöször a legnagyobb ellenállásban, majd nagyon lassan tekerd a potit a kisebb ellenállás felé. (vonat nélkül a szakaszon). Valamelyik állásban megszünik a foglaltság. Ne mozgasd a potit csak ovatosan kösd le, és mérd meg milyen az ellenállása. Ha az 1 kOhmon felül van, akkor egy-egy ilyen ellenállást kell kötni minden bemenet (E) és a D pont közé. (Vagy valamilvel kisebbet (pl. 1k4-et mérsz akkor 1k2-t köss oda)
Ez azt jelenti, hogy vagy a festék, vagy a kövezet, vagy mind a kettö valamilyen okbol vezeti az áramot. Ezt ki lehet kompenzálni az emlitett ellenállásokkal (nem a legjobb megoldás, de mást nem igen tudsz tenni az adott esetben.)
A többi pályát meg vagy más anyagokkal vagy másképp kövezd (a kövezet ne érjen a sinekhez).
Ha 1 kOhmnál kisebb ellenállás kell, akkor inkább tépd ki a szakaszt, mert nem lesz jo. Kisebb fogyasztásu vagonok el fognak veszni.....
|
(#38926) lccklaci válasza etwg hozzászólására (#38925)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Most kondenzátorral próbálkozom a D-E szakaszra kötve.
Ilyen cuccokból nem állok túl jól ezért a próbálkozási fázisban vagyok!
25V-os kondikat rakosgatok be. 1000 mikroF eltűnik a foglaltság de semmivel se tudom előhozni. Nagy. Találtam számítógép tápegységben 47 és 33 mikroF-es kondit. A legkisebbet tettem eddig be, 3 kocsi ha rajta van foglaltat jelez kissé villogva, ha mozdonyt is indítok állandó foglalt jelzést kapok.
Elindulhatok ebbe az irányba is kisebb kondik beszerelésével?
Olvastam már 1 hozzá szólásban, hogy megoldást jelenthet. |
(#38927) diginewl válasza lccklaci hozzászólására (#38926)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Bocs beleszólok gyorsan... de NEEEEE!!
Ne tegyél a DCC sínjelbe semmilyen kondit!!! Szétcseszheti a központot!!!
Kondiról itt más ágban a szűrésben volt szó, azt nem a DCC-jelbe teszik, hanem arról már leválasztottan! |
(#38928) lccklaci hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Úgy néz ki működik a dolog ha így valóban engedett. 2 kOhm-os ellenállást építettem be a D-E szakasz közé és szépen érzékel mindent.
Ugyanezt megtettem a másik szakaszommal, az is tökéletesen működik.
Köszönöm a segítséget.
Annyit még szeretnék ezzel kapcsolatban kérdezni, hogy ezt a jelenséget mi okozta? |
(#38932) zsolesz74 válasza lccklaci hozzászólására (#38923)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Nem, persze, a bemenet tesztre gondoltam, de ott is inkább az érzékenységet meghatározni, hány ohmtól érzékel.
A D-E közé betett ellenállás lehet, hogy jól áthidalta a problémát, de ahogy te, úgy pl én sem tudom ebből megmondani mi a baj. Csak tippelgetünk, hogy nagy ellenállású, vagy kapacitív zárlatod van. |
(#38936) STTaradder hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Hello
Érdekelne hogy a vezetékes láb nélküli dekoder és a lábas dekoder közt van-e különbség. Az elsőt ugye előkészítetlen mozdonyba rakják leginkább a többit meg a előkészítettekbe. Emiatt lehet bármilyen eltérés felépítés vagy beállítás terén?
Köszi |
(#38938) etwg válasza lccklaci hozzászólására (#38928)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
A válasz nagyon egyszerü. Ilyen primitiv áramköröknek ez a fö baja. Keresd vissza valahol a korábbi részletes ismertetömet, mit kell tudnia egy sináramkörnek ( foglaltságjelzönek).
Ezekben a meglehetösen át nem gondolt berendezésekben, csak arra koncentrált a tervezö, hogy kimutassa a sinekben folyo áramot, de semmit nem tett abbol a célból, hogy bizonyos határok között müködjön és érzékelje a sinben folyo áramot. Egészen konkréten, ha a diodákat követö áramkor érzékenyebb ( nem tudja még a gyárto sem) akkor ha egy légy száll a sinekre azt is ki fogja mutatni. ( amugy a nagyvasuton is nagyon hasonlo a helyzet de sokkal szükebb tartományban).
Az optimális állapot az, ha a kijelzö 1 mA (2mA) alatt nem jelez ( ez DCC esetében 20V/1mA=20kOhm, analog esetben 10-12kOhm az ellenállás a sinek között). Ezt a söntöt igen könnyü elérni, mert a sinszakaszok hosszuk, és ha kosz, festék stb. kerül a sinek közé, ami az esetedben is történt. Ráadásul a DCC jel váltoáramu és meglehetösen agressziv, igy a kapacitiv ellenállás is hozzáadodik az ohmos ellenálláshoz. ( és csökkenti a sinek között levö impedanciát.). Az egyszerü foglaltságérzékelö meg meg sem tudja különböztetni az egyenáramot a váltoáramtol ( gyakran meddö áramtol), igy még mérni sem könnyü, hogy mire reagál.
A mostani 2 kOhm-mal kb 1/10ére csökkentetted azt a feszültséget, ami az érzékelö diodákra jut (20kOhm a sinek ellenállása egy 2 kOhmal a testre vezetve, azaz 2/20 a leosztás). A vonatok ellenállása joval kisebb, mint a 20 kOhm, azaz az osztás nem lesz 2/20, hanem mondjuk 2/2 ( a mozdony ettöl is kevesebb), azaz a DCC fele jut a diodára, ami azt fixen söntöli 0,5-0,7V-ra. |
(#38939) csíkosháTTú válasza STTaradder hozzászólására (#38936)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Úgy érted, hogy azonos tipusú dekóderek különböző csatlakozó felületekkel? Akkor semmi különbség nincs. Pl. a Tran:
- DCX76D az a sima vezetékes (NEM650)
- DCX76D/N az 6 tűs, rajta a csatlakozó a dekóderen (NEM651)
- DCX76D/F: mint az "N", de itt a csatlakozó vezetékeken van, nem közvetlenül a dekóderen,
- DCX76D/S: 8 tűs csatlakozó, vezetékeken.
Vagy Zimo MX621 a sima vezetékes, az MX621N pedig a 6 tűs. De ugyanez érvényes a Lenz esetében is.
Ha a bonyolultabb csatlakozók felé megyünk el, akkor a PLUX családban annyi különbség van, hogy míg a PLUX12-es dekóderek 4 funkció kimenettel rendelkeznek, addig a PLUX16 és PLUX22 már többel. Egy kivétel van, a Tillig TT modellekbe kitalált Tran SL76-P12, az ugyanis hangos, habár elvileg a PLUX-ban csak 16-tól van hang. Itt lehet eltérés természetesen a funkciók beállításai között. Érdekesség, hogy a PLUX-ban az F1 és F2 tartalék funkciók (AUX1 és AUX2) elvileg a kapcsolható zárfényekre lettek kitalálva, így menetirányfüggőnek kéne lenniük. Ez így is van (volt) a Lenz ilyen dekódereknél, és nem is lehetett átírni őket, hogy ne függjenek a menetiránytól. Ez csak azért baj, mert pl. a PIKO TT-s Talent2 motorvonatban az F1-re a belső világítás van kötve gyárilag a modellben, így ezzel a dekóder tipussal csak előre menetben tudjuk kivilágítani az utasteret. Vagy, ha a Tillig modellbe a "hangbeépítő készletet" vesszük meg a gyártól, amivel F1-re dudálni lehet a mozdonnyal (semmi egyebet), akkor az csak előre menetben lehetséges. Szerencsére a többi dekóder gyártó nem vette a fáradtságot arra, hogy az ezt a két kimenetet irányfüggővé tegye, így azoknál ez a baj nem jelentkezik. Tudomásom szerint a legújabb Lenz szoftver esetében is javították már. |
(#38941) etwg válasza diginewl hozzászólására (#38935)
|
Válasz •
|
Okt 29, 2014 |
|
Egyet sajnos igen gyakran figyelmen kivül hagyunk.
A sinek hosszuak!!!
Ha a kövezet+festék+ragaszto ellenállása 1 megaOhm centiméterenként ( ami soknak tünhet). Az egy méteres szakaszon a 100 darab 1 MOhmos ellenállás összegezödig (párhuzamosan van kötve), azaz az 1 MOhmnak az 1/100-a lesz a végleges szakaszellenállás , azaz mindössze 10 kOhm! 2 méter hosszu szakasz meg csak 5 kOhmos lesz.
Ezért tünhet sokszor megmagyarázhatatlannak, hogy a rövid szakasz müködik az ugyanolyan kivitelü hosszu szakasz meg nem. |
(#38944) STTaradder válasza csíkosháTTú hozzászólására (#38939)
|
Válasz •
|
Okt 30, 2014 |
|
Igen úgy értetem hogy azonos típusnál.
Tehát nincs, köszi |
|
|
2024. Nov, 25. Hé 7:58:52 |
|
Jelenleg 6 fő olvassa az oldalt |
|
|