|
Szervó vezérlés
|
Témaindító: Frankye, idő: Júl 1, 2014
Témakörök:
|
|
(#40970) HarciSün válasza reszelozsir hozzászólására (#40963)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2015 |
|
Én végigkísérleteztem sorba kötött ellenállással elektronika nélkül, közös jelgenerátoros elektronikával, váltókapcsolóval stb... Nekem a két gombos vezérlés vált be a legjobban! (két gomb a két végállásnak megfelelően amit beállíthatsz szervónként, ha megnyomod odaáll és ott marad)
Ez akár össze is fűzhető vágányutakba, vagy egyenként is vezérelhető. Egyet nem tud: az átállás sebessége nem állítható. Ezzel együtt szerintem ez a legjobb megoldás. (nincs "remegés", nem fogyaszt, nem érzékeny a zavarra)
Tehát benne hagyod az elektronikát (meg sem kell bontani, úgy használod ahogy gyárilag van), és minden szervóhoz építesz egy ilyet, aminek a két + bemenetét nyomógombbal kapcsolod. A két trimmerrel beállítod a két végállás pontos helyét és készen vagy. Ha magad csinálod az áramköröket kb 300 Ft-ból kijön darabja. Én egy ismerősömnek most adtam le a "rendelést" 9db-ra ami így ugyan dupla annyiból készül el, de cserébe SMD alkatrészekből 3x3cm "kocka" a mérete (a két trimmer és a két csatlakozó a nagy) minden váltóhoz. Nekem a pultnál lévő hely miatt kell spórolnom a hellyel.
Itthon "kéz alatt" 750Ft-ért találtam szervót (és akkor nem kell egy hónap mire kínából ideér) + kb600Ft az elektronika, tehát nekem kb 1400-ből jön ki így egy váltó ami szerintem elég jó.. |
|
(#41069) reszelozsir válasza HarciSün hozzászólására (#40970)
|
Válasz •
|
Jan 5, 2015 |
|
Köszi! Megmutattam egy kollégámnak, aki élvezi az ilyen kihívásokat és nagyon tetszett neki már csak az egyszerűsége miatt is. Azt mondta, még össze is dobja nekem |
(#41765) reszelozsir válasza HarciSün hozzászólására (#40970)
|
Válasz •
|
Jan 24, 2015 |
|
Még annyit kérdeznék, hogy a sebességét hogyan lehet szabályozni, azaz, hogy szép lassan (élethűen)álljon át a vált/jelző. Köszi |
(#41767) zsolesz74 válasza reszelozsir hozzászólására (#41765)
|
Válasz •
|
Jan 24, 2015 |
|
Úgy, hogy processzoros vezérlőt építesz! Ez az 555-ös kapcsolás alkalmatlan erre!
És innentől kezdve nem 1400Ft! |
(#41768) HOTotya válasza reszelozsir hozzászólására (#41765)
|
Válasz •
|
Jan 24, 2015 |
|
Lehet,ha kombinálod egy fékező mechanikával úgy mint a Viessmann jelzőknél.....de akkor egy picit drágábban jössz ki.... |
(#41769) Váltógyártó válasza HOTotya hozzászólására (#41768)
|
Válasz •
|
Jan 24, 2015 |
|
Így van, és rögtön fűthetsz is vele!
Én modellvasúthoz inkább Viessmann termékeket vásárolnék! |
(#41772) proba válasza reszelozsir hozzászólására (#41765)
|
Válasz •
|
Jan 24, 2015 |
|
Olcsó lassú, a csökkentett feszültséggel járatott elektronika mentes szervo. (esetleg még arra is szaggatottan adott táppal.) |
(#41776) reszelozsir hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 24, 2015 |
|
Elnézéseteket kell kérnem. Itthon figyelmesebben olvasva észrevettem, hogy a kérdésem teljesen felesleges volt, mert a válasz ott volt az előzményben... |
(#43115) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
Az elsö nagy csapás a processzoros vezérlésre. Mint kiderült igen nehezen viseli el a hosszu vezetékeket, ami sajnos a modellvasuton elkerülhetetlen.
Elöször a bemeneti kábelek okoztak gondot 40 cm-l hosszabb vezetékek végén levö nyomogombokat már nem olvasta be megbizhatoan a processzor.
Mint ma délelött kiderült, a 1,5 - 2 méternél hosszabb vezetékek meg a szervoknak nem tetszenek.
DCC-ben ez a gond kevésbé jelentkezik mert ott a bemenet statikus jelet kap.
Még müködö megoldásom nincs, de van néhány ötlet, hogy valahogy olcson megusszam ezt a bajt. |
(#43116) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#43115)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
Sodord össze a vezetékeket! |
(#43119) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#43116)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
Sajnos nem segit - elöször egy része a vezetékeknek egy sokerü kábel lett volna ( már nem, mert a vezérlöpultot most beépitem az asztalba), a többinél meg sodrottak söt árnyékoltak is voltak, az eredmény 0.
De már dolgozok egy megoldáson, meglátjuk mi lesz. |
(#43120) diginewl válasza etwg hozzászólására (#43115)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
Alá tudom támasztani! Sajnos.
Vitrinvonat sorompója is nagyon érzékeny a külső zajokra... ha éppen mobiloznak mellette, olyan masszívan vergődik szerencsétlen, hogy rossz nézni....
Gondolkodtam árnyékoláson, vagy a másik sziklába áttelepíteni a szervóvezérlőt így 1,5m helyett 20 cm lenne a szervó és vezérlő között a távolság... |
(#43129) proba válasza diginewl hozzászólására (#43120)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
UTP kábel.( betartva a sodrások szerinti színsorrendet ) Esetleg a szervó felőli végén egy terhelő ellenállás.(hátrány több áram kell neki esetleg.)
A mobil ellen nincs orvosság ( vagy legalábbis igen körülményes. Egyszer beraktuk egy vas szekrénybe, amíg az ajtón volt egy kis rés, fel lehetett hívni, és ki is csörgött ) . |
(#43132) PéTTer válasza etwg hozzászólására (#43115)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
Kiváncsi leszek a megoldásra! Én Dorkafalvát átépítettem kínomba Tillig állítóművesre. Szervós vezérlés eleinte jól működött aztán jött a kínlódás, modul találkozon első nap még ok minden második nap elkezdtek a váltók önálló életre kelni. Elhaladt egy mozdony és a szervó elkezdett csattogni. Próbáltam a dekódert minnél közelebb vinni a szervóoz ( 20cm-nél közelebb ) dekóder és a kapcsoló között tekert érpár, árnyékolt vezeték nem jött be Ja és otthoni körülmények között minden oké nem tudtam reprodukálni a jelenséget, kiállitáson borult a bili |
(#43133) slogan válasza PéTTer hozzászólására (#43132)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
Milyen vezérlőkről beszéltek ? |
(#43135) etwg válasza slogan hozzászólására (#43133)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
Teljesen mindegy, 3 teljesen különbözö csinálja ugyanazt.
Mindegyikben valamilyen proci van.
De az 555-sel is ugyanez a gond - igaz ott csak a kimeneten.
|
(#43136) slogan válasza etwg hozzászólására (#43135)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
A szervóknak nem szabad ezt csinálni ,a modellekben sem csinálják ! |
(#43137) etwg válasza slogan hozzászólására (#43136)
|
Válasz •
|
Márc 12, 2015 |
|
A modellekben ritkán van 30 cm-nél hosszabb kábel és kizárt, hogy méteres kábelek vannak a vevö meg a szervo között. Ráadásul ott a tápfeszültség is massziv akkukrol van, mig a mi szerkezeteinkben mindenféle stabilizátorokrol ( az én esetemben egy DC-DC 1,5A átalakitorol meg, a másik 12V/5V 1A stabilizátorrol, a harmadik meg 5V/2A táprol. A jelenség mindenütt ugyanaz.
Ma orákig teszteltem hat szervot ugyanabban a környezetben a saját 20 cm-s kábellel volt bedugva semmilyen zavaro jelenség nem volt. 1 darab 30 cm-s kábelt még kibir, de már érezni némi bizonytalanságot. Egy további hosszabitot meg már nem bir ki. Azaz 50 cm a határ
|
(#43138) zsolesz74 válasza etwg hozzászólására (#43137)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Nem bírja az OCTOPUS? Hát, C'est la vie, ahogy a francia mondaná! |
(#43139) etwg válasza zsolesz74 hozzászólására (#43138)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Ha csak az nem birná, akkor pofon egyszerü lenne a dolog, de a másik kettö sem. |
(#43140) proba válasza etwg hozzászólására (#43139)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Már éppen rábeszéltetek a szervo saját elektronikájára, most akkor mégis váltsak egy elektronika nélküli motorra? Azt még a mobil sem fogja zavarni az tuti. |
(#43141) etwg válasza proba hozzászólására (#43140)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Lehet, hogy az lesz a megoldás.
20-30 centis kábelekkel nincs gond, de a hosszabbak már veszélyesek. |
(#43142) slogan válasza etwg hozzászólására (#43137)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Idézet: „A modellekben ritkán van 30 cm-nél hosszabb kábel és kizárt, hogy méteres kábelek vannak a vevö meg a szervo között”
Bocsánat ,de tévedni tetszik !pl. a vitorlázó gépekben nem ritka a 4 (négy) méteres szervókábel sem !De egy alap modellben is inkább 0,5-1m a szervókábel. Nem a mini ,tenyérben elférő modellekről beszélek |
(#43144) etwg válasza slogan hozzászólására (#43142)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Nem vagyok repülömodellezö, de direkt elmentem egy barátomhoz akinek egy tucat 2-3 m fesztávolságu repülö modellje van és azokban sincs 0,7 m - nél hosszabb kábel a szervok viszont méter hosszu rudakat meg bowndent mozgatnak. Nála is probálgattuk és erre az érzékenységre jelentös befolyása lett a tápnak. Az ö modellje is megbolondult, ha labortápra kötöttük ( egész más drága szervok vannak ott. 2 modellben digitális szervok vannak, azok sem jobbak ebböl a szempontból.
Szoval elég zürös az ügy, de talán lesz megoldás. |
(#43146) TTnohab válasza etwg hozzászólására (#43115)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Bocs, hogy belehaff de ezt próbáljátok ki. Nálam joegypár szervo üzemel 1m hosszú vezetékkel. Minél közelebb kell elhejezni a szervohoz. |
|
(#43147) etwg válasza TTnohab hozzászólására (#43146)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Még ma ki lesz probálva!
Kösz!
|
(#43150) etwg válasza etwg hozzászólására (#43147)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Sajnos semmi javulás...
|
(#43151) slogan válasza etwg hozzászólására (#43150)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Próbáljatok a táppal kezdeni valamit . |
(#43152) etwg válasza slogan hozzászólására (#43151)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Azon dolgoztam a délután, de csak holnapra lesz meg. Egy kicsit szkeptikus vagyok mert az eddigi is igen jonak néz ki 12V/2A kapcsolo táp illetve 5V/4A szintén kapcsolo táp. |
(#43153) slogan válasza etwg hozzászólására (#43152)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Pedig ,ha a modellek és e között csak az akku/táp a különbség ,akkor azon kellene dolgozni.Mint említettem 4 métert elvisel simán a szervókábel ! |
(#43155) etwg válasza slogan hozzászólására (#43153)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Hány szervo van olyankor, amikor 4 méteres kábeled van?
A hajomban sincs semmi gond 5 szervoval igaz egyik kábele sem hosszu. |
(#43156) slogan válasza etwg hozzászólására (#43155)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Nekem egy sem Nekem nincs vitorlázó gépem ,az én gépemben 4 szervó ~ 80cm es kábel végén fityeg.A nagy gépekről beszéltem.
Egyébként milyen hosszú kábellel lehet egyből produkálni a hibát ? Azért kérdem ,mert kipróbálnám nektek itthon én is. |
(#43158) etwg válasza slogan hozzászólására (#43156)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Már korábban irtam, hogy 50-80 cm-nél kezd bizonytalankodni, 1 m-nél már a 8 közül valamelyik kiakad. Az elöbb 3-volt egyenesen a procira kötve 3 meg kb 50cm-s UTP kábelen kapott delejt. Azok már bizonytalanul müködtek. Mentek de volt, amikor valamelyik ok nélkül megmozdult. |
(#43159) slogan válasza etwg hozzászólására (#43158)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Ha csak 1 van hosszú kábelen ,akkor nem hibázik ? |
(#43160) etwg válasza slogan hozzászólására (#43159)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Akkor általában nem ( de akkor nincs is zavar jel sem a kábelekben sem a levegöben.). De ha bekapcsolok egy másik meghajtot egy másik szervoval akkor észrevehetö a hatás. ( szalagkábellel probáltam). |
(#43161) slogan válasza etwg hozzászólására (#43160)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Esetleg vastagabb kábellel ,mint az UTP ? Hátha az áram kevés... |
(#43163) vanhensing válasza slogan hozzászólására (#43153)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
És még egy lényeges különbség!Nem 1 dolláros szervó! |
(#43164) slogan válasza vanhensing hozzászólására (#43163)
|
Válasz •
|
Márc 13, 2015 |
|
Egyrészt nem 1 dollár ,hanem legalább 2
Másrészt az enyémben pont ilyen van .... |
(#43170) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#43158)
|
Válasz •
|
Márc 14, 2015 |
|
Jól értem?
Van egy vezérlő áramköröd, ami 3-3 eres vezetékekkel táplál több szervót? Vagyis abból a vezérlőből minden szervóhoz megy egy-egy ilyen? A gond pedig az, hogy a szervók akkor is mozognak, amikor erre nem kapnak parancsot, mert egy másiknak küldesz jelet?
(Ha igen, akkor az I. Világháborúban a németek így hallgatták le a franciák telefonálását, vagyis lefektettek a franciákkal párhuzamosan egy saját telefonkábelt, és halkan, de érthetően tudták "fogni" az ellenség parancsait.)
Ezen az segíthet, hogy a zavarást valahogy eltávolítjuk, leárnyékoljuk. Sodrott vezetékek, a +5V-t a motor fogadásánál alaposan megszűrni (kondenzátor a +5V és a GND közé, és egy soros fojtótekercs a +5V vezetékébe). Első körben. |
(#43177) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#43170)
|
Válasz •
|
Márc 14, 2015 |
|
Gyakorlatilag teljesen mindegy - van 3 vezérlö áramkör 1 egy darab szervora, egy 2 darabra és egy harmadik 8-ra. Minden szervohoz külön 3 eres kábel megy, de valamennyi egy közös táprol ment (12V/2A). Ha igy elinditottam a munkapadon hetekig baj nélkül müködtek a maguk 20-30 cm-s kábelével. Amint azonban be lettek épitve a terepasztalba a távolságok 20-30 cm-öl 2 méterre ( a vezérlö elektronika egy külsö pultban volt) növekedtek és ez okozta a bajt.
Erre elbontittam a külsö vezérlö pultot és az egészet beépitettem az asztalba.
A rövid kábeleken levök továbbra is mentek, de a hosszabb kábelekre kötött szervok bizonytalanná váltak. Néha elindultak maguktol stb. Az egészet többször átkábeleztem ( szerencsére most csak 6 szervo volt) és optimalizáltam az elhelyezést, igy a kábelek lerövidültek max.60-70 cm-re, némi javulás lett, de eredmény nem.
Elövettem a hajomat ott a szervok akár 2 m-s kábellel is müködtek ( ideiglenesen hosszabbitottam meg), igy az egyetlen különbség a táp maradt. Most hoztam egy 6A-st, délután ki fogom probálni. |
(#43178) slogan válasza etwg hozzászólására (#43177)
|
Válasz •
|
Márc 14, 2015 |
|
Igen ,mondjuk a modellekben nem 2A es tápok vannak |
(#43179) csíkosháTTú válasza slogan hozzászólására (#43178)
|
Válasz •
|
Márc 14, 2015 |
|
És egy akku az kiváló zavarjel csillapító... |
(#43182) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#43179)
|
Válasz •
|
Márc 14, 2015 |
|
Megoldodott a gond, 1A/ szervo a megoldás kulcsa ha hálozati táprol akarod hajtani. |
(#43194) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 14, 2015 |
|
Kísérleti eredményeim:
T9/ SG90 szervó (pici kék).
Elektronika ki. Motor direktben hajtva egyenáram 12V-ról.
A motor elé került egy 77 Ohm-os ellenállás (50+22 kísérlet).
A szervó simán átkattintja a peco (belső rugós) váltót, és elég erősen helyén is tartja. Nem megy gyorsan, de nem is lassan.
Mért adatok: fogyasztás végállásban 130mA, 0,6V (a motornál mérve)
Az a "gond" hogy ez váltóállításhoz teljesen jó, viszont egy sorompó le/fel csukáshoz gyors. Jobban nem tudom lassítani, mert pl: 100ohm ellenállásnál már nem egyértelmű az elindulás, de a sebesség még mindig gyors.
Itt a vége |
(#43195) slogan válasza diginewl hozzászólására (#43194)
|
Válasz •
|
Márc 14, 2015 |
|
Idézet: „sorompó le/fel csukáshoz gyors. Jobban nem tudom lassítani”
Ez olyan ,mintha azt próbálnád ,hogy tolómérővel be tudsz e verni egy szöget. Ka kicsiket ütsz nem megy be a szög ,ha meg nagyokat ,akkor annyi a tolómérőnek |
(#43198) etwg válasza diginewl hozzászólására (#43194)
|
Válasz •
|
Márc 14, 2015 |
|
Söntöld ki zenerrel vagy diodákkal. Azok a motorok elvben 3-4V-ról mennek, a zénerrel vedd le a 12V-t 6-7-re majd onnan probáld a soros ellenállással esetleg nem lineárissal ( izzo), hogy több áramot kapjon induláskor).
|
(#43207) diginewl válasza etwg hozzászólására (#43198)
|
Válasz •
|
Márc 15, 2015 |
|
Kipróbáltam egy 3,3V-os fesz stab ic-vel.
22 ohm előtét, vagy 2 diódával.
Lassú lett, de nem indult el mindig magától. Viszont az már jó lett volna a sebessége.
Az izzót kipróbálom.
Próba kollega javasolta, hogy 1,2-1,5V-ról hajtsam meg... de hát olyanom nincsen.
Két dolgon gondolkodom:
1; Váltóvezérlés - erre már megvan a megoldás.
2; A vitrinvonatban a sorompók irányítása. Ahogy telik az idő egyre jobban vergölődik az egyik szervó. Napjában sokat van használva, ez tény, de amikor nem megy a vonat, akkor az is áramtalanítva van.
Ezért gondolkodom vagy egy jó/új szervóvezérlőn, vagy egy egyszerű egyenáramos megoldáson vezérlő nélkül.
Az utóbbit tudom kísérletezgetni, az előbbi meg lutri, hogy az is nem fog-e vergölődni... |
(#43208) etwg válasza diginewl hozzászólására (#43207)
|
Válasz •
|
Márc 15, 2015 |
|
1,5-2V már bajos lesz, mert ilyen kicsi feszültségek egyszerüen elvesznek a motorok mechanikus kontaktusain ( kommutátor). Ezért nem tul gyakori az ilyen kisfeszültségü motor, vagy különleges kiképzésü ( arany/platina kefék stb).
Van egy bonyolultabb eljárás, amit az analog korszakban fejlesztettek ki, hogy a sima egyenáramhoz magasabb feszültségü (5-10V) tüimpulzusokat kevernek, ami kizárolag arra szolgál, hogy leküzdje az átmeneti problémákat a kontaktusokon. Igy elérték az, hogy a motor valoban majdnem 0V küszöbtöl folyamatosan indult, majd 2-3V felett már kikapcsolhatták az impulzusokat. |
(#43220) zsolesz74 válasza diginewl hozzászólására (#43207)
|
Válasz •
|
Márc 15, 2015 |
|
Idézet: „Próba kollega javasolta, hogy 1,2-1,5V-ról hajtsam meg... de hát olyanom nincsen.”
Dehogy nincs! Elemnek hívják! 1.5V |
(#43223) DZolTTán válasza etwg hozzászólására (#43182)
|
Válasz •
|
Márc 15, 2015 |
|
Akkor is kell ekkora terhelhetőség, ha egyszerre csak egy szervót mozgatsz? |
|
|
2024. Nov, 20. Sze 16:31:43 |
|
Jelenleg 18 fő olvassa az oldalt |
|
|