|
Terepasztal vezérlés és elektronika
|
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:
|
|
(#4293) balatonperes válasza Antal Miklós hozzászólására (#4290)
|
Válasz •
|
Dec 22, 2010 |
|
Mint írtam, én tudom a megoldást, és meg is osztom Veletek.
A Hatvani MÁV telefonközpont volt az utolsó,(vasúton belül), amely legkésőbb újult meg , pár évvel ezelőtt.
-és köszönet,hogy kollégának tekintesz- |
(#4296) kisKirály válasza Antal Miklós hozzászólására (#4281)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2010 |
|
Van! Hány kiló kellene? |
(#4297) Frankye válasza balatonperes hozzászólására (#4293)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2010 |
|
A pécsi központ még mindig nem digitális... |
(#4299) Antal Miklós válasza kisKirály hozzászólására (#4296)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2010 |
|
Szia kisKirály. SZUPER. Nagyon örülök neki. Legalább 3 kg. beszéljük meg személyesen emailben.
Jelentkezem.
|
(#4300) kisKirály válasza kisKirály hozzászólására (#4296)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2010 |
|
Nos így néz ki:
|
|
(#4303) balatonperes válasza Frankye hozzászólására (#4297)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2010 |
|
ez jó. pedig a telefonosok mondták.biztos vagy te ebben,hogy ott még 'ősrégi', központ van? |
(#4438) sneider77 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Sziasztok én csak most találtam rá erre az oldalra,nagyon jó .Segítséget kérnék,egy hurok vágányról lenne szó annak is a vezérlésénél akadtam meg.Ha valakinek lenne ötlete az jól jönne.Előre is kösz. |
(#4439) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4438)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Üdv!
A trainmodules-nek van rá megoldása
Bővebben: Link
ui.: Nem tudom, hogy analóg rendszernél használható-e de oda is kitalálunk valamit |
(#4440) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4439)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Kösz szépen,de nekem analóg rendszerhez kellene ki találni valamit. |
(#4441) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4440)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Nem tudom mennyire vagy jártas az elektronikában, ha kitalálok valamit küldhetek jellegrajzot, vagy megbeszélhetjük, hogy elkészítem Neked, mondjuk anyagárban |
(#4442) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4441)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
A rajzot megköszönném. Legyártani letudom.
Ui.:remélem PIC-et nem tartalmaz. |
(#4443) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4442)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
ááá!
Analóg cumón gondolkodom, de ahhoz, hogy működjön a fővágányban is meg kell fordítani a polaritást, miközben a mozdony a hurokban tevékenykedik... |
(#4444) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4443)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Ez egyértelmű de valami olyasmi kellene hogy be jön a szerelvény a hurokba a kimenet előtt megállna és csak azután indulna ki a hurokból miután irányváltás történt. |
(#4445) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4444)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Automatán nem jó?
Amúgy csak egy hurok van a pályán, vagy két hurok egymással 'szemben', hogy ha elindítasz egy vonatot, akkor az körözzön amíg meg nem állítod..? |
(#4446) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4445)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Ez a rendszer egyik végén van.Az egész modul rendszerű, és több méter hosszú. Külön áramkőr vezérelné a hurkot.Amúgy az automatát hogy érted? |
(#4447) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4446)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Vagy infrával, vagy reed csővel kellene érzékelni, hogy vonat lépett a hurokba. Mindjárt lerajzolom. |
(#4448) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4447)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Az ötlet jó, csináltam én is egy "moricka"rajzot,a lényeg a szakaszban megáll és irány váltáskor kellene tovább haladnia . |
|
(#4449) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4448)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
És feltétlen meg kellene állnia? Amíg a vonat a hurokban van, kézzel akarod a fővonalban a polaritást váltani, vagy (szerintem lehetne azt is, hogy) miközben a vonat a hurokban tartózkodik, megoldható, hogy automata legyen a polaritás váltás... |
(#4450) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4449)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Meg kellene állnia,Mert oda is tervezek egy állomást.A többi modulon pedig menne addig is a forgalom.Nem lenne jó ha ráfutna a másik részre. |
(#4451) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4450)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Oké! |
(#4452) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4450)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Na készítettem egy mórickarajzot, kézi polaritás állítással és nyomógombos szakaszolással az állomáshoz. (Amíg nyomod a gombot, a mozdony halad a szakaszban, ami elég, ha egy mozdonnyi+ fékút hosszú. Azért nyomógomb, hogy ne futhasson ki magától a fővonalra egy elfelejtett kapcsoló miatt.) Ennek a kapcsolásnak a hátránya, hogy a hurok csak egy irányból vehető, mert a külső sínen mindig + van, a belsőn pedig - . Ez annyiból jó, hogy a vonat tutira áthalad rajta és elég egy rugót szerelni a váltóra, hogy mindig egy irányból támadhassa csak a vonat.
ui.: Az autómatán még gondolkodnom kell és most sok a tanulnivalóm, alszok rá egyet |
|
(#4454) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4453)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Kell hozzá automata polaritásváltás a fővonalra? |
(#4455) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4454)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Végül is nem mert a sebesség szabályzó megoldja. |
(#4456) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4455)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Ebből tovább lehet menni sok irányba, lehetne, hogy két irányból lehessen bejárni az ívet, és akkor két szakasz kell az állomásra, mindig az lenne bekapcsolva állandóra, ahonnan jön a vonat (polaritásfüggő) és akkor mindig az állomás megfelelő végén állna meg a mozdony és gombnyomásra haladna tovább...
ui.: Ha nem automata az asztal és kézzel állítod a sebességet, akkor a polaritásváltó is lehagyható, csak egy egyenirányító hídra lesz szükséged. |
(#4457) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4456)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Egy irányból elég is lenne.A nyomógomb helyet nem lehetne mondjuk egy rellé sorba kötve vele egy dióda? |
(#4458) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4457)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Hogy ha megfelelő a polaritás a fővonalon, akkor kapcsolja be a szakaszban az áramot? de... |
(#4459) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4458)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Igen. |
(#4460) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4459)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Hogyne lehetne de akkor számold bele azt, hogy a relé behúzása elég kis feszültségen történjen, hogy a vonatod indulása ne legyen hirtelen ugrásszerű. Vagy a szakasz ellátása ellenálláson keresztül történjen. Szerintem így is megoldható. Csak ne légy' fukar a wattokkal az ellenállásnál. Bár akkor meg a két szakasz határán lesz ugrás a sebességben |
(#4461) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4460)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Szilárdtest rellé? 3-30 V ig lehet vezérelni.
Például:RP 132 440-4-0 |
(#4462) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4461)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
És használj hozzá 0,3V , vagy az alatti nyitófeszültségű schottky diódákat! Akkor kb. helyben is vagy, mert a mozdonyok indulásához jóval több, mint 3V kell (nálam )
szerk.: ennek szerintem elég kicsi a nyitója Bővebben: Link |
(#4463) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4462)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Köszi ezt kipróbálom. |
(#4464) cs.csaby válasza sneider77 hozzászólására (#4463)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
Csak összehoztunk valamit |
(#4465) sneider77 válasza cs.csaby hozzászólására (#4464)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2011 |
|
|
(#4470) Antal Miklós válasza sneider77 hozzászólására (#4463)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
Szia, a legegyszerübb hurokvágány vezérlés kapcs rasjzát szeretném elküldeni Neked.
ennek a kapcsolásnak egyetlen hátránya van, hogy csak mindig egyirányból lehet "bejárni, tehát a bejárat mindig egyenes váltóállás mellett. A szigetelt szakaszon mindaddig áll a vonatod, amig a tápegységen - trafón - a menetirányt meg nem forditod.
Ha ennél tovább is szeretnéd a vonatodat "parkoltatni", akkor szakítsd meg az egyik diódánál egy kapcsolóval.
Alkalmazott dióda: 1N4001 vagy bármelyik. Az általam felvázolt kapcsolás csak egyenáramú vezérlésnél használható! Ha automatikus vezérlést akarsz, irj, jelfogóval az is egyszerű. |
|
(#4471) Antal Miklós válasza sneider77 hozzászólására (#4461)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
Szia sneider77. Ha pedig egy kis automatikát szeretnél, akkor a javaslatom:
Az S1 sinérintkező egyenesbe, az S2 érintkező kitérőbe állitja a V1 váltót. Ha közeledik a vonat, akkor az S1 érintkezőt müködtetve a váltó egyenesbe állt. Behalad a szerelvény és megáll a szigetelt szakaszon. Ha a polaritást megforditják, - és az esetleges kapcsolót zárják - akkor a szerelvény elindul, de a szakaszhatár meghaladása után elhelyezett S2 érintkező kitérőbe állitja a V1 váltót. Amint a mozdony eléri az S1 érintkezőt, az megint egyenesbe állitja a V1 váltót.
A kapcsolás két hátránnyal rendelkezik:
- a leghosszab szerelvénynél messzebb kell az S1 érintkezőt elhelyezzni, különben a szerelvény utolsó kocsia(-i) alatt történik meg a váltó állítása,
- a váltó tápegységének egyik pólusa mindig a bal sinszálon "kinnt" van. Ez a közös 0 nulla vezető.
Ha nem sinérintkezőket használsz, hanem Reed érintkezőt, akkor ez a probléma elhárítva |
|
(#4472) sneider77 válasza Antal Miklós hozzászólására (#4471)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
Köszönöm a rajzokat. |
(#4474) cs.csaby válasza Antal Miklós hozzászólására (#4471)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
Nem rossz |
(#4475) Antal Miklós válasza cs.csaby hozzászólására (#4474)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
Ha már valaki asztalban gondolkodik, akkor sok mindent át kell gondolnia: milyen vezérlés: egyen - Märklin - DCC és a kiegészítők vezérlése, érzékelés.
Én is a sinérintkezővel kezdtem, de az üzembiztossága, inkább a bizonytalansága sok problémát okozott. Ezért tértem át a mágneses jármü érzékelésre. Reed - Hall IC.
És ha már Hall IC, akkor az elektronika "mindent" elintéz. |
(#4476) kisKirály hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
Nálunk úgy működik, hogy:
- csak egy irányból járható a hurok
- a kijárati részen van egy szigetelt szakasz, ahol meg tud állni a vonat
- A váltó után a hurokban fix irányú polaritás van bekötve.
Egy jelfogóval van vezérelve (de lehet kapcsoló is), ami:
- vezérli a váltó állását
- fordítja a polaritást a hurok előtti szakaszon
- kapcsolja a hurokban lévő szigetelt szakaszt
Vizuális működése:
- jön a vonat, és behalad a hurokba
- a váltó után a fix polaritáson gördül tovább
- ha figyeled, akkor az utolsó tengely behaladása után a kapcsoló segítségével átváltod a váltót, a kinti polaritást és a szig.szakaszt feszültség alá helyezed, így a vonat megállás nélkül kihalad a hurokból
- ha nem váltasz, akkor a vonat megáll a szigetelt szakaszon, így elkerülöd, hogy kimenjen helytelen polaritású szakaszra, és mikor tetszik vagy feleszmélsz, akkor kapcsolás után mehet!
Nem tudom mennyire lett kusza a magyarázat, de mentségemre legyen mondva, nem vagyok a szavak mestere. (sem)
|
(#4477) Antal Miklós válasza kisKirály hozzászólására (#4476)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
De nagyon is érthető volt.
A végmodulon amit elkészitettem, ott ezt a diódás kapcsolást alkalmaztam, kiegészítve egy kapcsolóval, hogy a vonat meg tudjon állni.
Mivel hall IC-t használok az elhaladás érzékelésére, és nálam minden kocsi alján mágnes van, így az adott szakaszon mindig tudok tengelyszámlálás helyett járműszámlálást végezni. Az első jármű S1 behaladásakor egy impulzussal jelentkezik, és ellenörzi, hogy a váltó egyenesben van. Az egyenes szakaszon is elhelyeztem egy érzékelőt, igy ha leakad egy kocsi a váltő környezetében, azt érzékelni tudom. A szigetelt szakasznál megál a szerelvény és vár az indulásra. Kihaladáskor az S2 érintkező, egyrészt ujra pirosra váltja a jelzőt, és kitérőbe állitja a váltót, valamint visszaszámolja, hogy valamennyi jármű kihaladt (jó magyarosan) a hurokból.
A váltóknál és jelfogót használok ezért a váltó állitó mágnesnek kitérőben meg kell huzzva lennie. (J-K Flip-flop) A visszabillentést az S1 végzi.
A vágány, szakasz foglaltság érzékelési megoldási lehetőségekről készül egy cikkem, köszönet Frankye biztatására. |
(#4478) cs.csaby válasza kisKirály hozzászólására (#4476)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
Az autómata polaritásváltást olyan relével oldottad meg, ami két tekercses és végállásban marad nem? |
(#4480) kisKirály válasza cs.csaby hozzászólására (#4478)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
Nem feltétlenül. A kapcsoló végállása adja a jelfogó öntartását vagy ejtését.
De ha valaki szeretne ilyet, azt hiszem van elfekvőben itthon egy támasz TM jelfogóm. A tekercsadatokat nem tudom, de 12V-ról biztosan nem megy.
Mellesleg én polár (sarkított) jelfogót használok erre a célra. Melóból kidobták a távgépíró központot, és abból sikerül megmenteni pár darabot. |
(#4482) cs.csaby válasza kisKirály hozzászólására (#4480)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2011 |
|
Jaa értem... Lentebb még írtad is |
(#4484) Frankye válasza Antal Miklós hozzászólására (#4477)
|
Válasz •
|
Jan 4, 2011 |
|
Sőt, örömmel jelenthetem, hogy "egyenesbe" került a cikk, a rajzok tegnap este elkészültek. A szöveget ma még átfutom, és utána küldöm Neked, Miklós. Akkor még megkérlek, Te s fusd át, hogy ne maradjon benne hiba, és már mehet is a cikk.
(A hála nem engem illet, én csak a kezed alá dolgoztam, az érdem kizárólag a Tiéd.) |
(#4530) Csukló hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 6, 2011 |
|
Készülget az 1-es Villamos KLUB villamosos terepasztalának analóg vezérlése.
Jómagam és az egyik* fórumtárs küzdünk az elemekkel...
Sajnos nagyon sok "elvársárnak" kell megfelelnünk illetve kényszerűségből sok kompromisszumra is szükség van, de haladunk!
*Kérésre javítva. Frankye |
|
(#4544) Frankye válasza Csukló hozzászólására (#4530)
|
Válasz •
|
Jan 7, 2011 |
|
Ne csüggedjetek, jó lesz az! |
(#4614) kisKirály válasza Antal Miklós hozzászólására (#4477)
|
Válasz •
|
Jan 9, 2011 |
|
Sikerül felhasználni valahova a jelfogókat? |
(#4615) zolti1001 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 9, 2011 |
|
Jó estét Mindenkinek!
Analóg üzemre alkalmas, egyszerű (Ic:555 stb...) Pwm szabályzót szeretnék építeni, kimenő áram korlátozással (max: 3-5A-ig). Ebben szeretném a segítségeteket kérni. Ha valakinek ötlete, kapcsolási rajza, netalántán kipróbált kapcsolási rajza van, azt tisztelettel kérem, ossza meg velem!
További jó estét. Üdv: zolti |
|
|
2024. Nov, 20. Sze 4:19:46 |
|
Jelenleg 5 fő olvassa az oldalt |
|
|