|
Terepasztal vezérlés és elektronika
|
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:
|
|
(#48742) etwg válasza VoTi hozzászólására (#48741)
|
Válasz •
|
Dec 13, 2015 |
|
Semmi gond.
Mi lejárt szavatosságuak láttunk sok mindent, amit manapság el sem lehet képzelni.
Sok nagyvárosban még a 60-s évek elején is egyenáram folyott a fali stekkerböl (110V). Az itt lakok is szerettek vonatozni, igy több nagy (akkori) márka ugy oldotta meg a dilemmát, hogy sorbakapcsoltak a modellvasuttal egy 110V-s izzot, majd egy porcelánrudra tekert ellenálláshuzalt (valoszinü valamilyen rezsoból valot) és ezen mozgatták a csuszkát ( az természetesen szigetelve volt). A csuszkáról került a sinekbe a delej.
Csak a leggazdagabb engedhették meg maguknak a háboruban kifejlesztett kis motorgenerátorokat ( 110V-s motor egybeépitve egy kisfeszültségü generátorral, ami 6-12V DC-t adott).
Késöbb az elemes startkészletekben is reosztát volt akkoriban az egyetlen járhato ut, hiszen akkoriban egy 4W-s germánium tranzisztor többe került, mint egy startos mozdony.
Ez akkor szünt meg amikor a startkészletekhez trafokat kezdtek csomagolni (ez is egy nagy lépése volt az emberiségnek, amikor a hatoság megengedte a játékokhoz a hálozati tápellátást.).
|
(#48743) etwg válasza etwg hozzászólására (#48742)
|
Válasz •
|
Dec 13, 2015 |
|
Ehhez a reosztát témához még egy érdekesség.
John Allen, az amerikai modellvasut mágus aki már az 50-s években a semmiböl is gyönyörü terepasztalokat meg modelleket épitett ( lásd az amerikai rovatba berakott képeket), amin individuális vonatmozgatás folyt ( azaz menetrendszerint közlekedtek a vonatok, és csak akkor, ha összejött a min 6 fös társaság ami kellett a modellvasut kezeléséhez) is reosztátokkal volt kénytelen megoldani a sebesség szabályozását. Hatalmas toroid tekercseken volt az ellenálláshuzal ( valamikor mi is használtunk ilyesmit az iskolában). Hogy a szabályozás élethübb legyen a kezelök nem magát a reosztatot tekerték, hanem egy kis motor sebességét szabályozták. A kis motor egy nagy lendkereket forgatott fel (kb 20-30 dkg) majd egy oramü áttétellel forgatta a reosztat gombját. Igy nem lehetett hirtelen sebességet változtatni, azaz a vonatok élethüen mozogtak a pályán ( mindez 1953-ban történt). |
(#48967) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 27, 2015 |
|
Lassan eljutok a vezérlöpanelekhez.
Itt csak a probapanel láthato. A késöbbi egy plexilapon lesz. Még csak a kapcsolok vannak rajta, de jön még egy sereg LED ( vágányfoglaltság/váltok) meg nyomogomb ( váltok).
Kinek milyen tapasztalata van az huzalozásban?
A nyomogombok kis NYÁKra szerelhetö tipusok, igy még gondolkodom hogyan erösitem a panelhez, mert NYÁK itt nem lesz. |
|
(#49023) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 2, 2016 |
|
Akit érdekel itt van egy érdekes táp modellvasutakohoz:
Ki van probálva és müködik. Egy potis kezeléssel.
PWM táp |
(#49025) somitomi válasza etwg hozzászólására (#48967)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2016 |
|
|
(#49026) etwg válasza somitomi hozzászólására (#49025)
|
Válasz •
|
Jan 2, 2016 |
|
Kösz, van ilyen, csak annyi hely nincs hogy esztétikusan elférjen minden váltohoz a ledekkel együtt. A nagyvasuti panelek kockái is kb 4x4 cm és csak 1-2 gomb fér rájuk.
Ki kell valamit találnom, hogy elférjek. Máshol nincs gond de a váltok körül sajnos igen szük a hely. |
(#49032) etwg válasza etwg hozzászólására (#49026)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2016 |
|
A baj az, hogy ha azt akarom, hogy esztétikus legyen minden váltohoz kb 4x4 cm tér kellene, ez tul sok hiszen akkor a párhuzamos vágányok szintén 4cm lesznek egymástol. Ehhez meg egy falnyi panel kellene. ( nekem meg csak 16x60 cm áll a rendelkezésemre. |
(#49044) proba válasza etwg hozzászólására (#49032)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2016 |
|
Nekem a nagy testvér vezérlése tetszik, ha pultot készítenék leutánoznám.Bár ahogy a terved elnézem, nem biztos hogy áttekinthető lenne. |
(#49045) etwg válasza proba hozzászólására (#49044)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2016 |
|
Nekem is tetszik, van is emlékbe néhány eredeti kocka. De mégha 3x3 cm-re csökkentem a kockák méretét még az is sok.
Ha megnézed a pályatervet az állomáson 10 párhuzamos vágányom van, ez 3x3 cm raszternél 30 cm helyet igényelne (vertikálisan), nekem meg sajnos csak 16 cm helyem van, azaz max 15x15 mm raszter jönne ki. Abba kéne beraknom a pályarajzot + max 2 nyomogombot és 2 LED-t.
Épp most jöttem a mühelyböl, megprobálom összekombinálni a LED-ket a nyomogombbal - ugy talán összejön a dolog. ( most még száradnak).
Az uj nagyvasuti paneleken meg már nincsenek nyomogombok, csak fények, igy az nem éppen jo modellvasutra. |
(#49124) bencio100 hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 9, 2016 |
|
Üdv
Valaki csinált már magának xpressnet pc interfészt? Ha igen akkor eltudná nekem mondani hogy hogyan? A választ előre is köszönöm. |
(#49132) proba válasza bencio100 hozzászólására (#49124)
|
Válasz •
|
Jan 10, 2016 |
|
A paco oldalán lévő GenLI nem működik? |
(#49165) etwg válasza etwg hozzászólására (#49045)
|
Válasz •
|
Jan 11, 2016 |
|
Elkészültek a nyomogombok elsö prototipusai, az ellenállás ideiglenes még, igy 1:1-ben alkalmas az MTB váltomotorok meghajtására és visszajelzésére. A panelben mindössze 4 mm-s lyukat kell furni és 6 mm- lehet legközelebb a másik gombhoz. Ez rengeteg helyet sporol. Az ellenállás lehet SMD a LED meg bármilyen szinü.
IDE raktam fel képeket.
Még várok a hosszabb kivitelü nyomogombokra, mert akkor a hordozo panel meg a takaro panel közé elférnek az esetleges kapcsolok is. ( a felsö panelre szerelve). |
(#49174) bencio100 válasza proba hozzászólására (#49132)
|
Válasz •
|
Jan 11, 2016 |
|
Köszönöm már kaptam segítséget, még nem próbáltam. |
(#49178) proba válasza etwg hozzászólására (#49165)
|
Válasz •
|
Jan 11, 2016 |
|
Felesleges olyan közel rakni, lehet csak műkörömmel lehet kezelni. |
(#49179) etwg válasza proba hozzászólására (#49178)
|
Válasz •
|
Jan 11, 2016 |
|
Hanem is 6 mm-re, de sajnos közel kell (10-15 mm), mert különben nem fér el az adott területen ( csakis a váltok állitására kell ilyen nyomogomb). A lényeg, hogy a panelen csak 4 mm-s lyukak lesznek, igy nem zavaro és elfér a vágányzat rajzvonalában (azok 4-5 mm vastag csikok lesznek).
|
(#49628) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 7, 2016 |
|
Végre eljutottam a fedett pályaudvar vezérléséhez.
Az adott pályán 5 vágány van 1....5
Van egy bemeneti szakasz meg egy kimeneti szakasz A és B.
A forgalmat manuálisan és majd késöbb automatikusan is lehet üzemeltetni ( az egész a terepasztal alján van, igy nincs rálaltás csak 2 kamera segitségével láthatok a vonatok. Az 5 vágányon van egy fö irány (A>B) ellenkezö irányban (B>A) csak egy vágány (5) használhato.
Az alábbi feltételket (gondolatmenetet) sikerült összehoznom
1. Elöször megépitettem a vágányut rendszert R1...R5. (Ez kezeli mind a 8 váltót)
2. Az MA kapcsoloval a vágányutakat helyben egy 5 állásu kapcsoloval (M) vagy külsö 5 jellel lehet kiválasztani.
3. Minden vonatnak meg kell állnia az adott vágányon.
4. Manuális üzemben van a fö irányban egy közös inditogomb, azaz annak megnyomása után indul el a vonat ha a B szakasz szabad. Azaz kiválasztott vágányutrol indulhat csak a vonat.
5. Ellenkezö irányba csak akkor kapcsolhato az üzem, ha az 5. vágány üres.
6. Ellenkezö irány automatikusan kiválasztja az R5 vágányutat. Ebben az irányban a vonat csak akkor áll meg az 5. vágányon ha a B szakasz foglalt.
7. Minden vágány rendelkezik egy foglaltságjelzövel (OD1...OD5, illetve ODA és ODB).
8. Meg kellett oldani, higy az A szakasz felöl csak a kiválasztott szakasz (OD1...OD5) állitsa meg a vonatot.
9. Ugyanigy a kimeneten csak a kiválasztott vágányon állo (R1...R5) vonatra vonatkozzon az ODB állapota.
10.Visszirányban csak a következö 3 foglaltság érzékelö van hatással a forgalomra: ODA, OD5, ODB.
11.automatikus üzemben (AVR mikroproci) a következö folyamat lesz lejátszva a fö irányban.
A. Kikeresi a szabad vágányt.
B. Kiválasztja a vágányutat (R1...R5)
C. Beengedi a vonatot és megállitja
D. Vár egy percet majd beállitja a következö vágányutat (Rx+1)
E. Az R5 után az R1 következik, ha foglalt, akkor onnan elindul a vonat ha a B szakasz szabad.
F. A következö vonat A felöl a éppen felszabadult vágányra érkezik,
G. A proci kiválasztja az Rx+1 vágányutat.
H. Az ellenkezö irányban az automatikus üzem megáll és csak az 5. vágány használható.
Ennyi a feladatkönyv.
A manuális részt a jövöhéten fogjuk üzemben tesztelni.
Az automatikus üzemhez még meg kell irni az SW-t, de ahhoz kell még némi üzemi tapasztalat. ( föleg az ellenkezö irány és az 5. vágány kezelésében van még némi bizonytalanság.)
A vágányutak és a foglaltságjelzök hardware már megvan. Mintegy 10 TTL/CMOS IC valamint a már ismert foglaltságdetelktorok (OD). Kerültem minden szekvenciális áramkört (impulzus kezelés) igy minden statikusan - állapot - van kezelve.
Nyitott vagyok minden véleményre, ötletre.
|
(#49647) Frankye válasza etwg hozzászólására (#49628)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2016 |
|
Eddig jól hangzik! Kíváncsi leszek az üzemi tapasztalatokra is.
Szerk.: Annak van valamilyen gyakorlati oka, hogy csak az 5. vágány lehet ellenirányú forgalomra használatos? Vagy csak célszerűségi okból lett így? |
(#49648) etwg válasza Frankye hozzászólására (#49647)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2016 |
|
Csak az egyszerüség az oka, már szerintem igy is nagyon bonyolult, és félek, hogy kezelhetetlenné válna, ha mindenütt kiépiteném a két irányt. Ebböl is látszik, hogy mennyire bonyolult tud lenni a kétirányu forgalom szervezése a vasuton.
A baj az, hogy a pályaudvart követö szakaszoknak, állomásoknak el kell tudni "nyelni" a vonatokat mielött egyet ki lehet engedni ellenkezö irányba, erre sajnos nincs helyem. Igy csak kivételes esetben lesz ellenkezö irány mert akkor gyakorlatilag minden más vonatnak állnia kell. Egy irányban meg 4-8 vonatot tudok egymás után futtatni ( ezekböl 4 cserélödhet a fedett állomáson).
Az RHB-n ez ugy oldották meg, hogy 30 percenként van egy keresztezödés, igy csak szakaszonként kell irányt váltani - és ez is csak ütemtervben müköddöképes kb egyforma vonatokkal stb. Az én pályámon ilyen kiépités nincs és a vonatjaim is mind mások - gyorsabbak, lassubbak, rövidebbek meg hosszabbak.
Na majd meglátjuk hogyan válik be. |
(#49651) Frankye válasza etwg hozzászólására (#49648)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2016 |
|
Oké, így már tisztul a kép. |
(#49705) etwg válasza Frankye hozzászólására (#49651)
|
Válasz •
|
Feb 13, 2016 |
|
Már elkészült az összedrotozott változat.
G&D
|
(#49715) Frankye válasza etwg hozzászólására (#49705)
|
Válasz •
|
Feb 14, 2016 |
|
Szép teljesítmény! |
(#49741) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 15, 2016 |
|
Egy kérdésem lenne.
Hol lehetne kezelöpult kockáinak a rajzát megszerezni. A Corel Drawban a pályarajzokat megrajzoltam ( váltok, egyenesek stb). De még kellenének olyan kockák ahol jelzö és egyébb berendezések vannak. Csak rajzhoz kell.
Ilyen vagy hasonlo elemeket keresek.
Vannak mindenféle szimulátorok meg vezérlések, de eddig nem találtam kizárolag pultszerkesztö könyvtárat. |
|
(#49743) Frankye válasza etwg hozzászólására (#49741)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Én még nem találkoztam ilyen szoftverrel, de tapasztalatból tudom, hogy a D55-D70 pultok esetében nincs igazi "szabványosítás". (Sajnos... A bizt. ber.-es kollégák nagyobb bánatára, teszem hozzá.)
A gyakorlatban az egyes pultokhoz "legyártják" a szükséges kockákat. Persze, alapelvek vannak a tervezésre, mint a gombok/gyűrűk színezése, a mezőhátterek színe, stb., de ezek sem a klasszikus értelemben vett szabványok, inkább alapelvek. |
(#49747) etwg válasza Frankye hozzászólására (#49743)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Kösz szépen. Én sem gondoltam valamilyen szabványra csak valamilyen "egységesebb" mintacsokorra, amiböl össze lehetne egy ilyen pultot rakni.
Már nézegettem néhány szimulátort, lehet, hogy nem marad más hátra, mint azokból kivagdosni a kockákat majd azokat ujra összeszerkeszteni a saját igények szerint. |
(#49748) JZoli válasza etwg hozzászólására (#49747)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Ha az segít esetleg egy működő dominóasztalt le tudok fényképezni és átküldeni a képet, de gondolom nem ilyesmire gondoltál. |
(#49749) etwg válasza JZoli hozzászólására (#49748)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Kösz szépen, ártani biztos nem ártana. Elég lenne néhány olyan kocka ami némileg bonyolultabb ( vannak jelzök stb. Rajta). Most már ugy is az lesz, hogy ilyen minták alapján megszerkesztem a magam kockáit. ( amugy is hozzá kell öket igazitanom a rendelkezésre állo helyhez illetve a felhasznált kapcsolokhoz, nyomogombokhoz ill méreteikhez stb.)
|
(#49752) proba válasza etwg hozzászólására (#49749)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Egy dominó kocka szabványosan 3*4 kis alsó kockából áll. a 4 van vízszintesen. Egy gomb 2 kiskocka helyet foglal. A vágányokon maximum két foglaltsági fény lehet. (2 kiskocka/fény egyik kiskocka a fehér égő a másik a vörös kis fényterelő szines plexi hozza össze egyre.) Ez egy váltó állító kocka.
Ebből az alapelrendezésből kell kialakítani a vágányhálózatot, meg az egyéb apróságokat. |
|
(#49753) Sky967 válasza etwg hozzászólására (#49749)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Nem lenne egyszerűbb pl. Powerpoint-ban megrajzolni? (Akár az egészet) |
(#49757) etwg válasza proba hozzászólására (#49752)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Kösz. Nem erre gondoltam, ilyen van nekem is néhány darab. Nekem a felsö - láthato oldala kell.
Természetesen én fogom majd megrajzolni, ezért kellene a minta - föleg azokra a kockákra amin jelzök, stb. vannak. A sinmezöket már mind megrajzoltam.
|
(#49768) somitomi válasza etwg hozzászólására (#49767)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Nem fotó, de ebben az oktatófilmben sok közeli van egy Domino pultról. Remélhetőleg segít valamicskét. |
(#49769) etwg válasza somitomi hozzászólására (#49768)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Kösz ez nagyon jo!
|
(#49773) proba válasza etwg hozzászólására (#49767)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Google "d55 kocka" |
(#49775) JZoli válasza etwg hozzászólására (#49767)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2016 |
|
Ma délelőtt megcsinálom az ígért képeket, akkor lesz közeli kép a jelzős kockáról, van még olyan kocka ami jobban érdekelne? |
(#49776) Frankye moderátori
hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 17, 2016 |
|
"Proba" fórumtárs kérésére egy "rossz" hozzászólás, és a kapcsolódó reakciók törölve. |
(#49780) Frankye válasza proba hozzászólására (#49773)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2016 |
|
|
(#49781) JZoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 17, 2016 |
|
Akkor az ígért képek |
|
(#49794) etwg válasza Frankye hozzászólására (#49776)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2016 |
|
Nem kellett volna - kitehettük volna játéknak, ki fesezi fel a hibát a kockán...
|
(#49795) etwg válasza JZoli hozzászólására (#49781)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2016 |
|
Köszönöm szépen. Majd meg mutatom mit tudtam összehozni.
|
(#49825) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Kezd kialakulni a minta. Még ki kell probálnom a kapcsolok, nyomogombok meg a LED-k helyét.
|
|
(#49826) Frankye válasza etwg hozzászólására (#49825)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Ha megengedsz néhány észrevételt:
1. Semmiképpen ne zöld legyen a torzított helyszínrajzon a vágányokat jelölő sáv, hanem fekete.
2. A visszajelzők száma így nagyon kevés, ennél lényegesen több visszajelző fény ("ablak") kell rájuk.
3. A jelzők árbocán lévő "Hívójelzés" visszajelző fény nem lekerekített sarkú négyzet, hanem kör, ugyan úgy, mint a főlap visszajelző fénye (zöld és vörös).
4. A jelzők "talpánál" lévő visszajelző fény szintén kerek. (Ha ez a lezárást visszajelző fény, akkor jó helyen van, de ha ez a "Hívójelzés" fénye akarna lenni, akkor annak az árbocon van a helye, nem alatta.)
Most nézem, hogy a rajzon a visszajelző fények csak a váltók állását jelzik vissza, a vágányutakat nem jelölted. Az mindenképpen szükséges! (Le nem zárt, szabad vágány: sötét; lezárt, szabad vágány: fehér; foglalt vágány: vörös.) |
(#49828) etwg válasza Frankye hozzászólására (#49826)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Kösz Frankye
A zöldet azért választottam mert az jobban átjön a füstösbarna plexin ( azzal lesz az egész tábla letakarva. A fekete igen komor képet ad. Majdnem a negativ kép lenne a legjobb (sötét kocka alap és fehér vágányok). Még ezen gondolkozom.
A visszajelzéssel még gondban vagyok, mert ahhoz rengeteg vezeték és háttér elektrotechnika kell. Arrol nem is beszélve, hogy még ki kell találnom, hogyan lehet majd azokat a téglalap alaku nyilásokat kivitelezni (3x1,6mm). Egy ötlet, hogy az egész rajzot fóliara nyomtatom igy a folia alatt levö LEDek átvilágitanak a folián.
Ráadásul igen nehéz kivitelezni a szintartományt. Vannak RGB ledek ott lehetne zöld, kék meg piros szint varázsolni, fehéret sajnos nehezen. Kismilio LED-t meg nem akarok beépiteni.
Azok a fehér mezök nem a hivojelzök ( nem tervezek ilyesmit) hanem a jelzö száma vagy jelzése lesz (pl L1). Azt majd csak utoljára irom be.
Még nagyon korai stádiumban van az egész - tanulmányozni kell mi jobb, könnyebben megvalosithato és nem igényel két szekrénynyi elektronkát meg valamelyik kábelgyár heti produkcioját.
Csak a minap ismertetett fedett állomáshoz és a kijelzéshez közel 50 m kábelt épitettem be meg vagy 2 tucat sokpolusu csatlakozot. |
(#49829) proba válasza etwg hozzászólására (#49828)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Van RGB led WS2812 néven. szinte nulla vezeték (+ - jel felfűzve) ha nem igény a gyors frissítés akkor 100-200 is elmegy 3 vezetéken felfűzve. Ami neked hátrány lehet, a túl nagy méret. Bár SMD de nem a legkisebb. A vezérlése is csak processzorral lehetséges Mondjuk ha egy arduinót ráuszítasz az egészen olcsón megoldja. |
(#49830) JZoli válasza etwg hozzászólására (#49828)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
A "mi vonalunkat" mostanában automatizálták. Nagyon sok régi berendezést bontunk a napokban, ha valakit érdekelne több eres (10-64 kábel amiben sima 0,6-08-as réz erek vannak és kb 4-6 méteres hosszúak az szóljon, mert szinte korlátlanul tudok ilyeneket beszerezni, és szívesen adok is belőle bárkinek! Csak azért írom ezt mert pont a sok vezeték szükségességét említetted az előző hozzászólásodban! |
(#49831) etwg válasza proba hozzászólására (#49829)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Kösz, tudom söt már néhányat tanulmányoztam is. Sajnos nem olyan egyszerü a dolog, amit az ember csak ugy pofon egyszerüen megoldana, ráadásul ugy, hogy azon majd egyszer a fiam (vagy más) is kiigazodjon.
Csak maga a vezérlés egy egész fejezetet igényelne.
A méret még nem lenne gond (3mm -t szánok minden LED-re), a gond inkább ott van, hogy van vagy 20-30 szakasz ( kb 7-15 cm hosszu) mindegyikbe talán 3-6 LED elég lenne, de minden szakaszt külön kellene kezelni.
Még az az alternativa is felmerült, higy az egész pályát 2 -3 LCD panelre vinném ( egyre nem fér el), ott elvben könnyebb lenne kialakitani a változo szines vágánymezöket, viszont nem lehetne rászerelni a kapcsolokat, gombokat. Azokat egy másik panelre kellene rakni ( mint a legujabb Siemens pulton).
A kocsim LCD panelje ( 3 darab) éppen passzolna, de még fogalmam sincs hogyan kellene programozni ( hol van a néhai Sinclair, azon fél délután megrajzoltam az egész panelt müködö mechanikus jelzökkel meg mindennel.).
|
(#49832) etwg válasza JZoli hozzászólására (#49830)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Kösz szépen!
Drotokkal szerencsére én is jol elvagyok látva. Néhány éve örököltem egy 50 nm-s terepasztal maradványait, köztük egy régi TV kartondoboz kábelt is. Csak ez a doboz közel 50kg volt.
Ha majd eljösz, meglátod már mennyi van beépitve...
Csak a kezelöpult meg a terepasztal között egy 90 eres nagyon hajlékony 3 méter hosszu kábel van. (Összesen 270 m!).
|
(#49833) proba válasza etwg hozzászólására (#49831)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Én a távlati terveimben talán mindent rs485 sínen vezérelnék. Az hogy logikailag hova tartozik így talán nem lenne fontos, fizikailag mehetne egy eszközről az egymáshoz közeli visszjelentés.(de még nem jutott a tervezési fázisba, csak jó kiinduló pontnak gondolom.) |
(#49835) HarciSün hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Legmélyebb tiszteletem!
Munkám (illetve maszek munkám) során megismerkedtem az Arduino fejlesztőkörnyezettel és igen hamar nagy barátságot is kötöttünk.
Csináltam hozzá egy kis áramkört (2x8 bites shift regiszter + 2x8 bemenetes darlington) így kaptam egy 16 kimenetes szervó vezérlőt amit most USB-n keresztül a számítógépről tudok irányítani.
Vagy egyesével tudom a 16 szervó valamelyikét a kívánt fokra ugrasztani vagy beállított sebességgel egyik pozícióból a másikba lassan elforgatni - vagy az összeset egyszerre vezérelni. Mindezt egy Delphi-ben írt programocskával.
Később (ahogy szűkös időm engedi) ezzel szeretném a terepasztalomon lévő váltókat (sorompót stb) vezérelni mert annál, hogy programból bármilyen kombinációba tudok bármilyen szervót állítani tetszőleges sebességgel nem igen tudok jobbat és felhasználóbarátabb megoldást. Illetve ha majd nagyon ráérek lehet megcsinálom Wifi vagy Bluetooth kapcsolattal mert az Arduino azt is kezeli (A wifit már használtam is és remekül működik!)
Ami kellett hozzá:
Arduino UNO klón panel (már 1800 Ft-ért is láttam vakerán)
16kimenetes panel - saját gyártás, kb 2500 Ft lehetett ha mindent összeszámolok
Arduino program + Delphi program (na ezzel jó sokat szórakoztam)
5V az elektronikának amit az USB-ről kap + 5V a szervóknak.
A "művet" itt lehet megnézni: Szervó mozgatás
Köszönöm a figyelmet! |
(#49836) etwg válasza proba hozzászólására (#49833)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Ilyenkor az ember már abba a dilemmába esik, hogy egyszerübb kész DCC-re átállni ahhoz meg a Traincontroller és kész. Legalábbis a pálya vezérlése. Kár egy ujabb rendszert bevezetni, már amugy is nagy a káosz. |
(#49837) proba válasza etwg hozzászólására (#49836)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Furcsa lélek vagyok, szeretek szenvedni. Ha kész rendszert vennék, nagyjából be is fejezném itt és most. Az egészben a vezérlés, és az egyéb elektromos részek érdekelnek. A kész megoldások nem vonzanak. Az csak pénz kérdés, és nem tudom mitől működnek. Bár lehet jobban mint az enyém fog. A vonatok DCC szerint fognak működni, de a pálya vezérlését és a visszajelentést ( szerintem egy weblap lesz) saját alkotásként szeretném megoldani. |
(#49838) etwg válasza HarciSün hozzászólására (#49835)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2016 |
|
Jo!
A fiam is kapott Arduinot karácsonyra, de még ki sem bontotta. Januárban terveztek a suliban egy arduino klubot, de csak 3an jelentkeztek igy lefujták. ( pedig már abban reménykedtem, higy ö fogja nekem a progit irni.... ) |
|
|
2024. Dec, 23. Hé 17:04:35 |
|
Jelenleg 8 fő olvassa az oldalt |
|
|