|
DCC profiktól (nem csak) profiknak
|
Témaindító: Frankye, idő: Jan 23, 2013
Témakörök:
|
|
(#48879) etwg válasza Kisfa hozzászólására (#48877)
|
Válasz •
|
Dec 19, 2015 |
|
Nem vagyok benne biztos, de a ugy néz ki mint a Motorola chip. ( ha közben nem ismeri fel senki akkor a jövöhéten bekukkantok egy két Märklin mozdonyba.)
Közben eszembe jutott, hol láttam ilyent. Ez egy LENZ kövület amit a Märklinnek gyártottak. Nehéz megtudni, hogy milyen SW van a chipben, de biztosan nem lehet modern központokkal peogramozni. (Multimaus). Az MM egészen más strukturát használ).
Elöfordulhat,,hogy tudja mind a két protokolt (MM és DCC) csak azt nem tudom, hogy hogyan kell használni.
Szerintem dobd el - elavult öreg vacak, és csak bajod lesz vele. Annyit nem ér az egész. |
(#49279) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 18, 2016 |
|
Idézet: „Akutális elrettentő példa, igaz N-es, de ezzel a vezérlővel:
Fleischmann BR110:
- a mozdonyban a NYÁK lemez az árambevezető pontokon (mind a négyen) megégve, ez még javítható;
- motor teljesen megsülve, ez sajnos csere, az új motor 51Euro... Ennyit arról, hogy mennyit tud pár gyártó a digitális vezérlésről, és a motorokról. A szabvány elolvasásából és megértésből szintén elégtelen az osztályzat...”
Magamtól idéztem egy másik topicból, bocsánat.
Csak azért tettem, mert immár a második ilyen kis N-es Fleischmann ékszer van nálam. Az idézetben említett példánynak a héten érkezik a cseremotorja, ebben gyárilag egy ZIMO MX621-es dekóder volt. Sajnos a magas DCC sínfeszültség menthetetlenül kinyírta a motorját. A dekódere túlélte.
A mostani példányba még én adtam a Tran DCX77z/N-t. Nos, a dekódernek itt sincs semmi baja, de valahogy a mozdonykának nem nagyon akaródzik menni, és egy idő után meg is áll, és közben az áramfelvétele 0,7A fölé szökik. Tetszik érteni ugye? Egy N-es mozdonynál 700mA fölé! Hála istennek ezt a motorkát még meg lehetett menteni. Most kap egy keréktisztítást, és mehet is vissza a szolgálatba, egy időben közeli kiállításon majd látható is lesz.
Miért is írtam le mindezt mégegyszer, századszorra is?
Uraim! Nagyon fontos, hogy egy digitális pályán kordánban tartsuk a sínfeszültség értékét! Hogyan is írja Arnold Hübsch kolléga?
Idézet: „Mekkora legyen a DCC sínfeszültség? Az lehet mondani, hogy a lehető legkisebb.”
Tök igaza van! Én annyit tennék hozzá, hogy N-ben a plafon az 14V. Szánjunk annyit egy DCC pálya vezérlésére, hogy az normális legyen, és ennél nagyobb sínfeszültséget ne adjon N-es pályára! (A Tillignél a 14V-nál nagyobb DCC sínfeszültség a garancia elvesztésével jár!) Itt vannak ezek a gyönyörű, de sajnos nem olcsó Fleischmann N-es modellek: BR110, BR24-es gőzös, a DR V60 dízelek, stb. Ezek valóban pici ékszerek. Mivel kicsik, a motorjuk is egy aprócska, 3 pólusú kis valami. Nagyon szépen futnak. De, ha elkezdjük kínozni ezeket az apró kis motorkákat egy olyan dekóder PWM jelével, amit 14V feletti sínfeszültséggel járatunk, akkor a motor rövid időn belül jobb esetben itt köt ki, roszabb esetben a kukában. Az új Fleischmann-ok esetében van cseremotor, de pl. a régebbi BR50 kabintenderhez már nincs, de az elvileg strapabíróbbnak tűnő régi Minitrix motorok sem jobbak (hiába írja a dobozra a gyár, hogy 22V DCC, ez marhaság, ha nem ad hozzá a dobozban rögtön egy cseremotort is!), azok is égnek le sorban a nagy feszültségtől! Ráadásul a Minitrix-hez, pláne a régihez nincs is motor már...
Nem érdemes spórolni a vezérlőn! Azt legalább tegye meg mindenki, hogy szerezzen egy rendes tápegységet, és állítsa be a feszültséget, ha már olyan vezérlője van, ami nem nagyon járt iskolába. Olcsóbb lesz, mint állandóan cserélni a motorokat... |
(#49281) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49279)
|
Válasz •
|
Jan 18, 2016 |
|
Ebböl is látszik, hogy sok gyárnak halvány fogalma sincs sem a motorok konstrukciojárol, sem azok teherbirásárol. ( sajnos még olyanoknak sincs, akik méregdrága vasmentes motorokat raknak a mozdonyaikba.).
Arrol meg kár beszélni, hogy valaki már vegye a fáradságot és tanulmányozza át mi a különbség, ha egy motort egy primitiv FZ1 (stb) tipusu trafoval hajtják (lüktetö) egyenárammal, vagy ugyanazt a motort azonos feszültségü PWM táppal hajtják.
A tézisek meg a mérések immár legalább 30 éve a rendelkezésre állnak még a modellvasutas körökben is, tényleg csak el kellene olvasni és megérteni azt ott leirtakat.
|
(#49290) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#49281)
|
Válasz •
|
Jan 19, 2016 |
|
Na ja.
Van nálam egy H0-ás Trix BR74-es. Újabb darab, a 22859-es cikkszámú. 21 pólusú, MTX dekóder aljzat van benne. Azért van itt, mert pl. az ESU ilyen dekódere nem fér el az adott helyen, és ripityára törött a hátsó lámpák fényvezetője, mert megpróbálták mégis beszerelni.
DE!
Azt írja használati utasítása, hogy analógban 15V, DCC-ben 22V a maximális feszültség, amin járatni lehet.
"Teccik" tudni "millen" motor lakik benne? Az a hárompólusú kis 12V-os akármi, ami az első generációs Tillig váltómotorokban, meg a korai Tillig TT BR01 gőzösben is van. Erre ráküldeni egy 22V-os sínjelből előállított legalábbb 20V-nyi PWM jelet...
Istenem... Ha a hülyeség fájna... |
(#49313) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49290)
|
Válasz •
|
Jan 20, 2016 |
|
Egy másik forumon már megjelentek a nagyokosok, akik saját gyártásu trafokat ajánlgatnak meg külsö átersztö tranzisztoros stabilzátorokat.
Az embernek megáll az esze, amikor ott van kész és használhato olcso megoldás, jön az okostojás, aki mindenféle rusztikális megoldásokal szorakoztatja a nagyérdemüt. |
(#49314) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#49313)
|
Válasz •
|
Jan 20, 2016 |
|
Van a közelemben egy elektronikai nagykereskedés. (Múlt nyáron pár házzal arrébb ebédeltünk.)
Nekik volt raktáron az amerikai Micropack által gyártott To-3 tokos stabilizátor. Ez gyakorlatilag a jól ismert 78xx sorozat, csak éppen 10A-t tud. Évekel ezelőtt erre alapozva jöttem ki a CSM200 feszültség szabályzóval, ami mára valamiért "kifutó termék" a műhelyben. Ez arra jó, hogy pl. a ROCO 10725 cikkszámú trafóval üzemelő LokMaus, vagy MultiMaus rendszereket kordában tartsa. Azóta a ROCO is rájött, hogy ez a megoldás nem éppen kosher (erre nekem is volt egy kis ráhatásom, amikor az egyik fejlesztőjükkel beszéltem), és nem ezt a trafót adja már a kezdő szettekhez, hanem egy kapcsolóüzemű tápegységet. Kicsit elkéstek a "kollégák"...
Még van pár kész NYÁK lemez a CSM200-hoz a műhelyben, és pár ilyen MicroPack stabilizátor a nagykerben, aztán kész. Új széria már nem lesz belőle.
Ja!
Mivel nincs úja nap alatt, Arnold Hübsch is csinált egy ilyesmit, csak az ő cucca nem az erősítő tápfeszültségét stabilizálja, hogy az ebből a stabil feszültségől adja majd a DCC sínjelet. Azt az elektronikát az erősítő és a sín közé kell kötni, és ez disszipálja el a felesleges feszültséget a DCC jelből. Szépséghibája a dolognak, hogy ugyan csökkenti a feszültséget, az tény, de sajnos nem stabilizálja! Vagyis követi a bemenet ingadozását. Ha emlékszel a CT-Elektronik-nál beszéltünk erről vagy 5 éve hármasban. |
(#49315) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49314)
|
Válasz •
|
Jan 20, 2016 |
|
Számunkra ez mind világos, de még annyi tévinformácio kering az éterben meg a fejekben, mint csillag az égen. Ezek az emberek ( több közülük elektrotechnikai végzettséggel rendelkezik!!) oltári marhaságokat terjesztenek ( a gyártokkal együtt, amikor DCC 22V- t irnak a dobozba vagy a leirásban azt irják, hogy a bemenetre egy 16VAC modellvasuti trafot kell kötni).
Sokan még ma is a nagy vasmagos trafokban biznak, s nem hiszik hogy a gyufáskatulányi DC-DC átalakito 5 A-t képes leadni hütöborda nélkül. |
(#49316) somitomi válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49314)
|
Válasz •
|
Jan 20, 2016 |
|
Mondjuk az a kis táp is eléggé "spórolós" lett szegény, az enyémnek a (betonkemény) törésgátlónál tört meg a kábele, én meg csak néztem, miért nincs tápfesz. Mellesleg nem kicsi egy (18 volton) 36 VA-t tudó táp egy (manual szerint) 2.5 ampernél leoldó erősítőhöz? |
(#49318) etwg válasza somitomi hozzászólására (#49316)
|
Válasz •
|
Jan 20, 2016 |
|
A kapcsitápban is van biztositék ( kötelezö) igy az korábban lekapcsol ~2A-nál, igy az erösitö elvben sona nem oldhat le. |
(#49325) csíkosháTTú válasza somitomi hozzászólására (#49316)
|
Válasz •
|
Jan 21, 2016 |
|
A ROCO 10764 erősítőre azt írják, hogy 3A-t képes a sínre adni. A kis táp meg ugye 36VA 18V-on, így elvileg 2A a vége. (Gyakorlatban nincs annyi, mert ebből a teljesítményből nem csak a sínt kell táplálni, hanem magát a vezérlőt is.) Erről a tápról hajtva istenkísértés akár egy működő mozdony mellett is pl. egyetlen geoLine váltót is vezérelni.
Viszont: többeknek most csalódást fogok okozni. A ROCO 10761 és 10764 erősítőkben, a 10765 boosterben a sínjelet olyan FET-ek adják, amiket dekóder gyártók a H0-ás mozdonyokba való, 1- 1,5A max motoráramra méretezett dekóderekbe tesznek: ESU Lokpilot3.5, LokSound3, Tran DCX52, SL51-4D, Zimo MX634 stb. stb. Ezek a dual FET-ek papíron 5A maximális Drain áramot is elvilselnek... HA! Ha legalább 2 négyzethüvelyk nagyságú hűtőfelületen vannak, és a substrat (a belső hordozó) hőmérséklete 25°C. Nem a műanyag tok kívül, hanem azon belül! Amennyiben ez nem teljesül, ahogy a ROCO erősítőkben sem, úgy a maximális áramuk drámaian csökken. Ugyanis a Drain-Source ellenállásuk megnő. Előbb-utóbb elfüstölnek. Nem véletlen, hogy a komolyabb gyártók ezeket max. 1-1,5A áramig használják. Ezekkel készült erősítőre ráírni, hogy a max árama 3A... Finoman szólva: a dolog megkérdőjelezhető!
Nagyon sok gyártó a központjait úgy készíti el, hogy pár dolgot nem vesz figyelembe. Azért az nem véletlen ám, hogy a Lenz központok, a Tran ZF5, az Uhlenbrock Intellibox-ok, vagy akár a jvnd kolléga által készített nanoX-s88 is úgy néz ki, ahogyan kinéz. Nem egy elegáns, "dizájnos", szellőzés nélküli, műanyag doboz! Ezek bizony fém házban vannak, és vagy maga a fém ház a hűtőborda (Lenz, Tran), vagy egy jókora radiátor lóg ki belőlük (Uhlenbrock, nanoX). Ja, és belül bizony nem kis SoiC8 SMD tokos FET-ből épül fel a sínre áramot adó végfokozat. |
(#49326) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49325)
|
Válasz •
|
Jan 21, 2016 |
|
Szerintem kár a ROCO fekete dobozát(erősítőjét) itt bármilyen irányba is minősíteni.
Ha lesz időm szétkapok egyet, és lefotózom - onnantól nocomment....
Tudom a mai technika bármire képes, de nem hiszem, hogy egy kiskörömnyi, nyákra disszipáló smd power FET hatalmas dolgokra lenne képes.
Kár volt ezen a roco-nak spórolni. Ez van. |
(#49330) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#49326)
|
Válasz •
|
Jan 21, 2016 |
|
Ez nem minőtés (amúgy sem csak a ROCO épített így), sajnos ez a tények közlése. |
(#49333) etwg válasza diginewl hozzászólására (#49326)
|
Válasz •
|
Jan 21, 2016 |
|
Azért ovatosan ilyesmikkel. Én használok hasonlo meghajtokat a léptetömotorokra, a méretük alig 2cm^2 és 1 A-t képesek leadni minden extra hütés nélkül. 2A-t megfelelö levegömozgással. Csak a szakember látja, hogy az egész NYÁK lapocska közepén 2-3 réteg hütöfelület van! |
|
(#49334) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#49333)
|
Válasz •
|
Jan 21, 2016 |
|
Mhhh...
Akkor most egy másik példa: Bachmann Dynamis. Igaz ez csak 2A-re van specifikálva. Viszont a kis FET-ek alatt egy valami van: lötstop lakk Ez nem valami jó hővezető... De ugyanez igaz a Märklin és Trix Mobile Station-re is. Még annyi sincs, mint pl. a hangdekóderek végfokozatánál, hogy középen itt van a tiszta fémfelület, hogy az SMD eszköz alján a substrat fém felülete arra feküdjön fel, és a keletkező hőt szétvigye a GND felületen. Mellesleg az itt alkalmazott egyik FET-en, az IRF7103-n vagy 7342-n nincs is ilyen, a lábakat kivéve mindenhol műanyag. |
(#49338) etwg válasza etwg hozzászólására (#49333)
|
Válasz •
|
Jan 21, 2016 |
|
Ennek a chipnek az alja sima fém és még forrasztani is szokták. Már eggyel szenvedtem néhány orát ( no nem ezen a meghajton, de egy hasonlo szerkezeten). Ezek a meghajtok eddig mind hiba nélkül mennek. |
(#49342) proba válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49334)
|
Válasz •
|
Jan 21, 2016 |
|
Igazából a veszteséget a D-S ellenállás, és a kapcsolási idők határozzák meg.Ha ezeket sikerül kellően alacsony szinten tartani a méret már nem olyan fontos. Más kérdés, ha nincs hőtehetetlenség a legkisebb túlterhelés is végez velük. Egyszer tesztelten két tranzisztort, egy TO92 lapos verziós (ztx653) meg egy TO39 fémtokos ( 2n3440) tranzisztort. furcsa módon a kisebb később halt meg ugyanakkora terhelésre. (mindkettő hűtés nélkül) Valahogy a melegedésre lassabban indult meg nála a hőmegfutás. |
(#49378) piltdownman válasza proba hozzászólására (#49342)
|
Válasz •
|
Jan 23, 2016 |
|
Kiszámolod az 1. képlettel, hogy mekkora disszipáció engedhető meg, hogy ne legyen hőmegfutás. Durva közelítéssel 0,7W mind a két tranzisztor esetén, mert a hőellenállásuk ugyanolyan (175cfok/Watt).
(Elhanyagolva, hogy a 2N3440-re 200cfok réteghőmérsékletet engednek meg, a ZTX 325(!)-re csak 175cfok-ot).
Kapcsoló üzemben a kiszámolod az összdisszipációt a 2. képlettel, ennek kisebbnek kell lennie a Po-nál.
A ZTX653 fT= 140MHz-s tranzisztor, ki/be kapcs. ideje 1200ns/80 ns. (A rajz erősen torzított.)A 2N3440 fT=15MHz-es, nyilván sokkal nagyobbak a kapcsolási idői.
Ezért pattan el kisebb frekvencián, mint a ZTX.
|
|
(#49426) enamessias hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 26, 2016 |
|
Sziasztok!
Olyan véleményt hallottam a minap, miszerint az ESU ECOS 2 központhoz jobb, ha ESU 50094 ECoSDetector-t használok és pl. nem egy Digitools félét, vagy akármilyet. Indokok a következők voltak:
"ESU-é több funkciót tud", "a teljes ESU rendszer olcsóbb, mert az S88 mellé más modul is kell, hogy például a karos és fényjelzőket vezéreljük"
Namármost! Az ESU ezen detektora 180 euró! Ez minden, csak nem olcsó! De nézzük, mivel tud többet, vagy miben más?
Nem S88 buszt használja, hanem a saját megoldását az ECoSlink-et. Tudtommal ez se nem jobb, se nem rosszabb. A feladatát mindkettő ugyanúgy elvégzi. Csak másmilyen kábel kell hozzá.
Még egy eltérés akad. Esu a 16 szakaszból 4 (csak 4!) RailCom kompatibilis. Kérdem én, hogy ezt egy S88 eszköz nem tudja?
Ha így is lenne, akkor is marha drága az ESU (180euró), mert már 50 euróért kapni 16-os S88 detektort.
Az meg a hab a tortán, hogy a jelzőkhöz szerintem egyiknek sincs semmi köze. Minden esetben külön kell azokhoz modult venni. Az más dolog, hogy foglaltságtól függhet egy jelző képe, de azt már szoftveres rész intézi.
Javítsatok ki ha tévedek! |
(#49437) csíkosháTTú válasza enamessias hozzászólására (#49426)
|
Válasz •
|
Jan 26, 2016 |
|
Feltalálták a relés foglaltságjelzőt? |
(#49444) enamessias válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49437)
|
Válasz •
|
Jan 26, 2016 |
|
Bár én még nem csináltam ilyet, de mi van ha az s88n modulokat nem patch kábellel, hanem crosslink kábellel kötjük össze? |
(#49445) diginewl válasza enamessias hozzászólására (#49444)
|
Válasz •
|
Jan 27, 2016 |
|
Jahajj!
Vigyázz!
S88 többféle!
Itt láthatod kapásból mennyi félét találtam/használok én is.
Veszélyes, mert a crosslink kábel máshova köt! |
(#49446) enamessias válasza diginewl hozzászólására (#49445)
|
Válasz •
|
Jan 27, 2016 |
|
Te egy gondolat olvasó vagy, most akartam kikeresni a digitools-os lábkiosztást. Köszi! |
(#49554) proba hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 31, 2016 |
|
Valaki használt már LAIS dcc dekódert, Kínában szerintem elég olcsó. Vajon milyen lehet?
Bővebben: Link |
(#49564) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#49555)
|
Válasz •
|
Feb 1, 2016 |
|
Erre csak azt tudom mondani, hogy ZIMO MX600.
Igaz, hogy nem 3-4.000Ft, de azért ez egy teljes értékű ZIMO. Van idehaza szervíze is, és azért ez a dekóder egy "biztonság" így. Messze többet tud, mint a LAIS, nem csak annyival, amennyivel drágább. |
(#49573) DZolTTán válasza proba hozzászólására (#49554)
|
Válasz •
|
Feb 1, 2016 |
|
Nekem van egy, ha gondolod, szívesen kölcsönadom, ha tetszik maradhat, ha nem, visszaadod.
Én egy Mehano startkészletes mozdonyban próbáltam. Működött, de a motor járása nem volt szép egyenletes. Lehet, hogy valami trükkel lehetett volna segíteni rajta, vagy talán más mozdonyban szebben muzsikálna, nekem nem volt türelmem hozzá, és azóta a fiókban van. |
(#49575) csíkosháTTú válasza DZolTTán hozzászólására (#49573)
|
Válasz •
|
Feb 1, 2016 |
|
Nincsenek csodák...
Megnéztem azt a dekódert, de... Szóval olyanok, mint az amcsi dekóderek. Az ottani "egyenhajtáshoz" pont jók, meg át kell állítani az agyunkat a programozásukkor "amerikaiba", és akkor beválik.
Komolyabb modellek, és józan, európai, paraszti ésszel meg hasznavehetetlenek. És akkor is, ha egy régebbi hajtással kerülnek szembe. Erre nem jó a szoftverük.
Írtam is a honlapomon a cikkemben, hogy pont a régi modellek esetében nem válnak be az olcsó dekóderek.
(Van idehaza egy emberke, akkor hasonló árban adja a mozdonydekódereket. Kiolvasva belőle a gyártó azonosítót, ez elvileg a MERG dekódere. Csakhogy, ha ezt megtudná a MERG, akkor nagy baj lenne. Nem egy nagy durrantás amúgy sem az a dekóder, de ez a klónja... Van hova fejlődnie, na.) |
(#49582) proba válasza DZolTTán hozzászólására (#49573)
|
Válasz •
|
Feb 1, 2016 |
|
Nekem is lett, csak ahogyan írtátok is a régebbi modellekben eléggé döcögős a lassú menet, az újabban már elviselem, a legújabba meg nem próbáltam. A beállításokban nem láttam sok lehetőséget, de akkor ne is keressem nagyon. Ez az első digitális dekóderem, kíváncsi voltam rá várhatok e többet tőle. Mivel a CV értékek programozásával is most ismerkedem, így eléggé sok ismeretlenes még az egész. Majd még játszom vele. |
(#49584) diginewl válasza proba hozzászólására (#49582)
|
Válasz •
|
Feb 1, 2016 |
|
Első dekódernek ez nem lesz jó.
Néztem a CV tábláját nagyon kevés beállítás van a motorra vonatkozólag - szinte semmi. Csak az elindulás - ha azt annak lehet nevezni. Valami öntanulő BEMF-je van...
Bátran merem ajánlani a digitools bármelyik dekóderét. Abban a motorbeállításhoz 2+1 paraméter van, amit variálni lehet. Ez egy "kezdőnek" pont elég. A tran-ban rengeteg paramétert lehet állítani. Ha jól emlékszem ötöt biztosan. Itt már tudni kell, hogy melyik hogyan "csapja" a másik előnyét. |
(#49585) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#49584)
|
Válasz •
|
Feb 2, 2016 |
|
Idézet: „A tran-ban rengeteg paramétert lehet állítani.”
És akkor a ZIMO?
Visszatérve a Tran dekóderekhez, nem olyan bonyolultak ám!
CV9: BEMF mérési frekvencia. Gyári állapotban ez 134. ROCO modelleknél érdemes ezt feljebb vinni, nem fognak zúgni egyáltalán. Régi Fleischmann (nagyon rég!) és PIKO motorok estében viszont le kell vinni 15-re! Figyelem, ez utóbbi az adott példánytól függ! Nem biztos, hogy szükséges, de lehet, hogy igen. Ez csak próbával derül ki.
CV50: Ez a szabályzás érzékenysége, vagyis, hogy mennyire legyen "mimóza" a dekóder. Ennek a gyári értéke 255, vagyis a maximumon van, ezt érdemes is minden esetben így hagyni.
CV51: Ez a szabályzó un. arányos tagja. Gyári értéke 80. A 120-as szoftver verzió* előtt 120 volt. Maradjunk a dobmotoros Fleischmann modellek esetében, ezt érdemes első lépésben 60-ra levinni.
CV52: Ez a szabályzó integráló tagja. Gyári értéken 40, a 120-as verzió előtt 60. Fleischmann dobomotor esetében első lépsében érdemes 20-ra levinni.
CV64: szabályzás referencia pontja. Vagyis, mennyi a sínfeszültségünk. Gyári értéken ez 100. Maradhat itt. Nagyon régi LokMaus esetében állítsuk 120-ra, mert, ha szabályzatlan a tápegység, akkor a túl magas sínfeszültség okozta bajok legalább ne "hülyítsék" annyira a dekódert, meg a motort.
CV137: Itt be lehet állítani 32kHz-re a motor jel frekvenciáját, ha 128-ra programozzuk. Ezt háklis Faulhaber hajtások esetén kell használni. Gyakorlatban ezt nem nagyon kell bántani, nem volt még a műhelyben olyan Faulhaber vagy Maxxon motoros modell, amiben ezt programozni kellett volna.
Összefoglalva: példának maradva a macerás dobmotoros Fleischmann gépeknél, ebből a sok CV-ből hármat kell macerálni, a CV9-et, a CV51-t és a CV52-t. Ez azért nem olyan sok. A ZIMO logikája ennél azért bonyolulutabb, ha kell foglalkozni vele. (Kell, pl. a Fleischmann N modellekbe gyárilag szerelt ZIMO dekóderek motorbeállításai nem egyeznek messziről sem a ZIMO gyári táblájával.)
*: Ezt a szoftver verzió hardveresen is követhető. A régi DCX70-2, DCX51, és DCX74D, DCX74zD dekóderek 6 évnél idősebb példányai esetében a CV7 az nagy eséllyel 120 alatt lesz, vagyis reset esetében a CV51=120, a CV52=60. Az újabb deóderek esetében: DCX75, DCX51-2D stb. már a CV51=80, CV52=40 gyári értéken. |
(#49586) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49585)
|
Válasz •
|
Feb 2, 2016 |
|
Idézet: „CV137: Itt be lehet állítani 32kHz-re a motor jel frekvenciáját, ha 128-ra programozzuk. Ezt háklis Faulhaber hajtások esetén kell használni. Gyakorlatban ezt nem nagyon kell bántani, nem volt még a műhelyben olyan Faulhaber vagy Maxxon motoros modell, amiben ezt programozni kellett volna.
”
Egy olvtársunk régi Gützold BR56.20 gőzöse* érkezett a műhelybe. Át lett építve Faulhaber motorral az eredeti helyett. A megbeszéltek értelmében ZIMO MX600-t kap majd. Kíváncsi leszek, hogy kell-e macerálni ehhez a motorhoz bármit is a ZIMO dekóderen, vagy olyan, mint a Tran, hogy gyári állapotban gond nélkül viszi.
*: Páran ezt a modellt PIKO-nak ismerik, pedig a PIKO, csak a dobozt adta hozzá. |
(#49596) zsolesz74 válasza enamessias hozzászólására (#49426)
|
Válasz •
|
Feb 3, 2016 |
|
Szia,
ha drágának találod az ESU rendszerét akkor válogass az általam fejlesztett cuccok közül. Mindegyik saját rendszer, (nem lopott mint itthon oly kedvelt a közösségi oldalakról sokszorosított eszközök) és ECOS2-vel fejlesztettem.
Mindegyik tuti működik!
Üdv
Zsolt |
(#49599) enamessias válasza zsolesz74 hozzászólására (#49596)
|
Válasz •
|
Feb 4, 2016 |
|
ESU, a foglaltság érzékelés terén, nem hogy drága, hanem extrém drága. Egyszerűen nem értem miért!?
|
(#49608) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49585)
|
Válasz •
|
Feb 4, 2016 |
|
Most van soron egy rendkívül makacs, régi, kétmotoros PIKO BR244 (ex. E44) villanymozdony. A következő beállításokkal megy a Tran DCX52D, zárójelben a gyári értékek:
CV2: 5 (3)
CV9: 15 (134)
CV51: 45 (80)
CV52: 10 (40).
Látható, hogy a régi motorokra jellemzően a kezdőfeszültséget meg kell növelni, a BEMF mérési periódusát le kell csökkenteni drasztikusan, és az arányos valamint az integráló tagot is eléggé drasztikusan meg kell változtatni.
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mindezek a beállítási adatok egy kb. 30-40 éves modell esetében nem tekintendők szentírásnak, legfeljebb tippadónak, iránymutatásnak. Ugyanis minden ilyen korú modell már-már egyedinek tekintendő, így fix tipp nem is lehet.
|
(#49609) tumikas hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 4, 2016 |
|
Valaki már digitalizált Roco BR01-est ami nem volt előkészitve? (43317-es cikkszámú) Ahogy néztem a motor saját váza lehet az egyik pólus így az elszigetelést nem igazán tudom hogyan lehetne kivitelezni. |
(#49614) csíkosháTTú válasza tumikas hozzászólására (#49609)
|
Válasz •
|
Feb 5, 2016 |
|
Persze, most is van itt egy hasonló, egy 04119B. Minden attól függ, hogy milyen motor van benne, mert több verzió is létezett.
Közben megnéztem a szervíz lapját a modellnek. Valóban a bal sín (dekoder fekete vezeték) adja az egyik pólust (dekóder szürke vezeték lesz) a motornak. Tényleg nincs elszigetelve, motor ezen pólusa direkt megy a szerkocsi vázára, vagyis a bal sínre. Ezen úgy lehet segíteni, hogy:
- Kiveszed a motort, de jegyezd meg, hogyan állt! Ha fordítva tesed vissza, akkor ellenkezőleg fog menni, mint, ahogyan világít.
- Az egyik szénkefét tartó csavar alatt egy műanyag lemez van, ez volt a jobb sínről (dekóder piros vezeték) érkező pólus. Ezzel nem kell csinálni semmit, ide kell majd kötni a dekóder narancs színű vezetékét.
- A másik oldalon a szénkefe csavar alatt egy réz alátét van. Ki kell csavarni a szénkefét, de vigyázat! Nehogy a rugó elrepüljön! Ha kicsavartad a kefét, és meg van a rugó is, akkor ezt a réz alátétet ki kell venni, és eltenbni jobb időkre, nem szükséges a továbbiakban. A helyére azonban be kell szerelni valamit. Nem szigetelő szalagot, vagy celluxot!!! Én azt szoktam csinálni, hogy maradék 0,2mm-es, egyoldalas NYÁK lemezből kivágok egy akkora, középen lyukas téglalapot, amekkora a szigetelt kefe oldalán a műanyag. Ezt beszerelem a réz alátét helyére úgy, hogy a fémes fele legyeb a kefecsavar feje felé, a szigetelt része a motor váza felé.
- Kész, mehet vissza a motor a helyére.
Plusz tanács 1: Ha már ennyire szét van szedve a motor, akkor érdemes sebbenzinnel, meg egy fültisztító pálcikával letakarítani a motor kommutátor lemezeiről (ezt nyomják a kefék) letakarítani az évek során felgyülemlett koszt.
Plusz tanács 2: Mivel a mozdonyban a világítás és a füstölő egyik pólusa ugyanígy a bal sín, mintz a motornál volt, és ezt elszigetelni macerás odahaza a konyhaasztal szélén, így ésn azt szoktam csinálni, hogy a dekóder kék vezetékét nem használom közös pólusnak. Helyette a bal sínt (fekete vezeték) nevezttem ki erre a célra, mint az NEM651 szabvány esetében. Így csak egy vezetéket kell átvinni a dekódertől, a fehéret, mert a világítás másik felét bizony le kell szedni a sínről (kiforrasztod a diódát előle). Vagy kettőt, ha a füstölő másik pólusát is is leválasztod, ezt érdemes a zöld vezetékre kötni (F1 funkció). |
(#49623) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49586)
|
Válasz •
|
Feb 6, 2016 |
|
Nno, kérem, bekerült a Faulhaber motoros Gützold BR56.20-ba a ZIMO MX600-as. Pár dolgot be kell állítani rajta:
- cím,
- végsebesség,
- gyorsítás,
- fékezés
|
(#49642) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49575)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2016 |
|
Idézet: „Nincsenek csodák...”
Ezzel én is tisztában voltam. Rendeltem egy ilyen LAIS dcc dekódert. 2-3 napja érkezett meg. Mivel az Aliexpressz állandóan nyüstölt, hogy véleményezzem a terméket, hát kipróbáltam.
Hát izé... Egy 5 pólusú roco E40-es volt a nyúl. Meglepően egyszerű beállítani, mert tulajdonképpen nincs mit beállítani. Valamilyen furcsa logika szerint lehet bejátszani a v start/v max konstellációt. De kis kísérletezéssel megoldható. Nem melegszik dcc 15V-on.
Régi mozdonyban még nem próbáltam... várok az alkatrészre- ott lesz izgi, mit tud.
Pontosan akkora mint a digitools 2.x-es változata . mintha arról... nemfolytatom.
A mozdonyt elindítja, viszi. Kontakthibára annyira nem érzékeny - onnan folytatja a sebességet, ahol elveszett a sebesség. Viszont Vmax-on ha hosszabb áramszünet éri nem tudja elindítani a mozdonyt, csak zizeg
Analógban nem tudja a terhelésszabályozást - így sajnos nem tudom napi nyüstölésnek alávetni, mert 12V-on kilövi a mozdonyt előre
Szóval messziről egy nagyon olcsó dekóder, ha minimális igényeink vannak - nagyjából elindul megy/megáll - vagy nagyon olcsó mozdonyt akarunk digizni, akkor jó lehet.
Visszatéve a digitools dekóderét ég-és-föld volt a lassúmenet. Természetesen a digitools javára.
Ez van. |
(#49652) proba válasza diginewl hozzászólására (#49642)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2016 |
|
A drágább dekóderek analógban tudnak terhelésszabályzást? Mi alapján működik?
Azt én is észrevettem, ha a sín rövidrezárogatásával idegesítem, néha úgy leáll, hogy csak a hosszú kikapcsolás segít rajta. A kontakthibára addig nagyon allergiás volt, míg nem tettem rá az életben tartó kondenzátort.
A BEMF ki/be kapcsolgatás pontos megértése még várat magára.
|
(#49653) diginewl válasza proba hozzászólására (#49652)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2016 |
|
Idézet: „A drágább dekóderek analógban tudnak terhelésszabályzást?”
Naná! A digitools 1.x 2.x(itt nem mindegyik) 3.x tudja. Az előre beállított paraméterek alapján PRÓBÁLJA tartani a feladatot. Beállítod szép folyamatos gyorsításra a dekódert, akkor ha kap 12V DC-t a dekóder, szépen elkezdi felgyorsítani a mozdonyt! Lassításnál nem tud ez ugyan működni, mert a semmiből nem tud szabályozni...
Majd még nézegetem ezt a laisDcc-t régi mozdonyban, de túl sok szép reményt nem fűzök hozzá. Azért vegyük figyelembe, hogy mennyiért, mit kapunk |
(#49762) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 16, 2016 |
|
Olasz gyártó, és nagyon szép modell: az FS 245-ös sorozatú dízelmozdonya. A COMOFER gyártmánya. Nagyon körülményesen lehet szétszedni, de azért lehet, digitális kupplungokat és dekódert kapna. Elég szűk a hely benne, a Tran DCX52D/S is csak éppenhogy belefér. Próba, és a megszokott 10mA nyugalmi áramfelvétel helyett 50-t mér a központ. Nocsak, valahol megsérült, és a fémvázra zár a Krois digi kupplung vezetéke? Lehet, nagyon szűk helyen kell szerelgetni...
De neeeem, nem ez a baj. Dehogy! A mozdony alaplapján egy SMD kondenzátort kötöttek az NEM652-es aljzat 4. és 8. lába közé. Lefordítom magyarra, akinek nem eseik le kapásból: egy 330nF-os kerámia kondenzátor van a sínre kapcsolva, ha feltesszük a mozdonyt a pályára...
Molto bello, italiano macsakvito naplemento, csikvecsentó palacsintó... |
(#49778) Frankye válasza csíkosháTTú hozzászólására (#49762)
|
Válasz •
|
Feb 17, 2016 |
|
Idézet: „Molto bello, italiano macsakvito naplemento, csikvecsentó palacsintó...”
Ez nagyon jó! |
(#49954) strapal hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 28, 2016 |
|
Sziasztok,
van valakinek tapasztalata abban, hogy egy Digitools féle USB-s PC illesztő mennyire használható egy Raspberry Pi-n futó rocraillel? Nem találtam erre utaló nyomot, leírást.
Alkérdésként felmerül, hogy a rocrail mennyire megbízhatóan fut a Raspberry Pi-n?
|
(#50090) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 7, 2016 |
|
Egy kis DCC + Brawa adalék:
Meglágyult kasztni
Nekem is van egy ilyen mozdonyom, de hatalmas mázlimra, miután beletettem a dekódert a mozdonyba, megnéztem mi történik, ha felkapcsolom a világítást, kasztni nélkül... meleget éreztem, nagyon meleget!!!!
A nyák-on levő nagy ellenállás ontotta a hőt.
16v DCC-n simán kasztnit olvaszt az ellenállás.
Kivettem belőle, LED-re cseréltem a világítást, azóta is megvan a mozdony. Kb havonta botlok ilyen megolvadt E42-sbe az e-bay-en... Ekkora butaságot a Brawa-tól....gyönyörű modellek, de.... ! |
(#50091) etwg válasza diginewl hozzászólására (#50090)
|
Válasz •
|
Márc 7, 2016 |
|
A tervezöje biztos hiányzott az iskolából amikor az Ohm törvényt tanitották.
( az is lehet, higy valamilyen világjárvány volt, mert az egyik frissen vett készülékbe egy izzot a dobozban kialakitott csöbe nyomtak ( mint egy LED-t) csak arrol nem hallott még a tervezöje, hogy az izzo, ha világit meleg, attol meg olvad a kaszni.) |
(#50096) róbertke válasza etwg hozzászólására (#50091)
|
Válasz •
|
Márc 8, 2016 |
|
Sima PWM szabályzásnál is vigyázni kell és ahogy írtad nekem múltkor etwg, kifelé a mozdonyból az izzóval azt helyére a LED -et. |
(#50097) etwg válasza róbertke hozzászólására (#50096)
|
Válasz •
|
Márc 8, 2016 |
|
A PWM hajtás ma már nem annyira kirivo kérdés - az föleg a régebbi, tiszta müanyag modelleknél volt veszélyes. A mai modelleknél a motor többnyire egy nagy fémblokkban van igy az nagyon jol elvezeti a höt, illetve azt szétosztja az egész blokkban, igy eltünnek a forro gocpontok amik megolvasztják a kasztnit. A motorban azonban a hö továbbra is károsodást okozhat ( a komuttátor tartoszerkezete ill. a kefék fészke). |
(#50099) róbertke válasza etwg hozzászólására (#50097)
|
Válasz •
|
Márc 8, 2016 |
|
Nekem 40-50 éves régi tiszta műanyag modelljeim vannak - Piko, Permot, Gützold, Mehano, Rivarossi, stb. - amiket akku zsebtelepről üzemeltetek a próbapályán. |
|
|
2024. Nov, 20. Sze 10:31:17 |
|
Jelenleg 12 fő olvassa az oldalt |
|
|