|
Kezdő modellező
|
Témaindító: HitMen476, idő: Nov 22, 2012
Témakörök:
|
|
(#54662) csíkosháTTú válasza baker6600 hozzászólására (#54661)
|
Válasz •
|
Dec 21, 2016 |
|
Szia!
Ez attól függ, hogy milyen a téma, amit építeni szeretnél, illetve milyen vontokat járatnál rajta?
- Ha inkább rövidebb, mellékvonali a történet, akkor N, de kis ügyeskedéssel még a TT is elfér.
- Ha hosszú, modern gyorsvonatokat szeretnél, akkor Z. |
(#54663) baker6600 válasza csíkosháTTú hozzászólására (#54662)
|
Válasz •
|
Dec 21, 2016 |
|
Hali
Köszi, én is egyre jobban hajlok az N felé, a TT-t nem merném ilyen kis méretbe tenni. Egyébként ilyesmi lenne a téma |
|
(#54681) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#54660)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2016 |
|
A neheze jön, villanyszerelés. Nem használtam FZ1-es trafót, vagy ilyesmit, hanem a lap alá tettem egy PWM vezérlőt, ehhez vettem egy LED tápegységet, ez 15V-os és 5A-t tud leadni, egy darabik szerintem elég lesz...
Ez lát el mindent árammal, a váltókat is. A szakaszolt sínek kapcsolóit, és a váltók nyomógombjait is bekötöttem. |
|
(#54682) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#54681)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2016 |
|
Így néz ki az alja. A váltókhoz azóta már mennek vezetékek, a képen láthatónál több. |
|
(#54683) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#54682)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2016 |
|
Ha végeztünk a villanyszereléssel, akkor lehet újra csatateret alakítani a terepezéskor. |
|
(#54684) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#54683)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2016 |
|
Tudom, néha elkeserítő, hogy újra egy káosz az asztal. Ilyenkor pihenjünk egy kicsit, és tartsunk próbameneteket, hiszen a pálya már működik...
Egyelőre elköszönök!
Áldott, Békés Karácsnyi Ünnepeket kívánok Mindenkinek!
Remélem lesz, aki kedvet kapott egy kis kezdő asztalkához, és neki fog. Legalább nem egy sima zöld filcen, vagy gyári fűszőnyegen fekszenek majd a sínek, ha követi a leírást. |
|
(#54693) dikdom válasza csíkosháTTú hozzászólására (#54681)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2016 |
|
Kedves csíkosháTTú,
Azt szeretném kérdezni, hogy:
- milyen vastagságú vezetékeket használsz a kábelezéshez?
- a visszajelző berendezéshez és a váltóállítókhoz milyen feszültséget fogsz használni? A =15V gondolom nem mozdítaná meg egyiket sem, mivel azok váltakozó 16V -ról mennek, nem?
- mi az a kék cuccnak a neve, amivel a vezetékeket összekötöd? Hol lehet olyat kapni? Egyszerű villanyszerelési bolt?
- lehet-e, érdemes-e tenni még valamit kb 0.5kg felcsiszolt BTTB sínnel/váltóval? Egy régi asztalt 'újítok' fel, az alsó körön már kicseréltem a síneket Tilligre. Viszont most jönne a fekete leves, a középső és a felső kör 6 váltóval pár tucatnyi sínnel. Ha rentábilisan meg lehet oldani, akkor elkerülném a váltók/sínek lecserélését..
Köszönöm a leírásod, nekem (is) nagyon tetszik!
Kellemes Ünnepeket Neked és a Fórumtársaknak is! |
(#54694) somitomi válasza dikdom hozzászólására (#54693)
|
Válasz •
|
Dec 23, 2016 |
|
A kék cuccok szerintem a kapcsolók alulról, csak még nem mindegyik került a neki való furatba. Elektronikai boltokban (például Conrad, Lomex) lehet venni. A vezetékek általában forrasztással csatlakoztathatók hozzájuk.
A 15V= szerintem elég az elektromágneses váltóállítóknak, nálam sokáig egy 12 voltos tápról ment, mert nem volt más tápegységem. |
(#54773) csíkosháTTú válasza dikdom hozzászólására (#54693)
|
Válasz •
|
Jan 3, 2017 |
|
Szia!
- milyen vastagságú vezetékeket használsz a kábelezéshez?
0,22-es elegendő, kicsi az asztal, nem hosszúak.
- a visszajelző berendezéshez és a váltóállítókhoz milyen feszültséget fogsz használni? A =15V gondolom nem mozdítaná meg egyiket sem, mivel azok váltakozó 16V -ról mennek, nem?
Pedig de! UGyanarról a LED tápról megy minden. Tökéletesen működnek vele a régi BTTB hajtóművek, és a SIBA jelző is. (Az elektromágnesnek mindegy, hogy milyen árammal hajtod meg, csak húzzanak át.) Visszajelentés nem lesz, ezt a pályát egy szempillantás alatt át lehet látni, hogyan is állnak a váltók.
- mi az a kék cuccnak a neve, amivel a vezetékeket összekötöd? Hol lehet olyat kapni? Egyszerű villanyszerelési bolt?
Azok a szakaszolt vágányok áramellátó kapcsolói. Pl. a LOMEX-ben is lehet ilyet venni, vagy a Hobbi-Elektronikánál is.
- lehet-e, érdemes-e tenni még valamit kb 0.5kg felcsiszolt BTTB sínnel/váltóval?
Szerintem nem, ha felcsiszoltak, akkor a felületi védelmüknek kampec, el fog indulni rajtuk a rozsda. |
(#54780) dikdom válasza csíkosháTTú hozzászólására (#54773)
|
Válasz •
|
Jan 4, 2017 |
|
Köszi!
A kék bogyókra azt hittem, hogy a forrasztás nélkül tudja a kábeleket összekapcsolni, kb mint a villanyszerelő csoki, csak ügyesebben.. |
(#54781) etwg válasza dikdom hozzászólására (#54780)
|
Válasz •
|
Jan 4, 2017 |
|
Van olyan is. A jobb barkácsboltokban kaphato a kerti osztályon - a robot fünyirok tartozéka..
|
(#54786) proba válasza dikdom hozzászólására (#54780)
|
Válasz •
|
Jan 4, 2017 |
|
|
(#54811) dikdom válasza csíkosháTTú hozzászólására (#54681)
|
Válasz •
|
Jan 6, 2017 |
|
Volna még egy kérdésem, ezúttal a betáppal kapcsolatosan. Rövidzár védelem lesz az asztalon? Arra gondolnék, hogy ez egy olyan táp, ami azt kivédi. Ilyenkor a PWM verzérlő is biztonságban van? Vagy valami más vigyáz majd a sínekre/mozdonyokra? Köszönöm! |
(#54812) dikdom válasza proba hozzászólására (#54786)
|
Válasz •
|
Jan 6, 2017 |
|
Igen, ilyesmikre. Azt hittem, hogy olcsóbban is meg lehet úszni... Mindegy, eszkábáltam magamnak csatlakozókat: a jelekhez tüskesorosat, a sínekhez a mikrofonos canon dugó/aljzatot raktam be. |
(#54996) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 21, 2017 |
|
Egy a kezdöknek nagyon szemléletes (mégha angol nyelvü is) film a terepasztal huzalozásáról.
MR huzalozás |
(#55220) ZésZoli hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 1, 2017 |
|
Sziasztok!
Kezdő hangos kérdés:
Azt tudom, hogy az amerikai dcc/hangos mozdonyok analóg módban is adnak ki alap hangokat és elszórva sípot, harangot stb. (javítsatok ki, ha tévedek.)
Az lenne a kérdésem, hogy ha megveszek egy európai, pl. Trix BR64 (affordable) gőzöst, ami dcc/hangos, akkor az fog szólni analóg módban? Csak gyerekjátékhoz kell. Nem akarok belemerülni a dcc-be a kicsikkel.
A lényeg, hogy kellene valami hang a H0 játékhoz. Bármilyen ötlet jól jön.
Üdv. |
(#55222) etwg válasza ZésZoli hozzászólására (#55220)
|
Válasz •
|
Feb 1, 2017 |
|
Szerintem többnyire nem. Van egy néhány dekoder ami alaphangokat tud analogban is, de ez nem tipikus. |
(#55263) ZésZoli válasza etwg hozzászólására (#55222)
|
Válasz •
|
Feb 6, 2017 |
|
Szia etwg!
Köszi! Lehet, hogy nem jó topikban tettem fel a kérdést, de most már itt hagyom. Na majd ha benéz ide Csíkos mester az épülő asztalával, hátha tud valamit ajánlani.
Üdv. |
(#55267) csíkosháTTú válasza ZésZoli hozzászólására (#55220)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2017 |
|
Van, pl. a Quantum QSI, de nem öröm vele az élet. A Tran hangdekódereket nem is lehet engedélyezni analóg üzemre, hogy hangoskodjon. AZ ESU és a Zimo az tud ilyesmit, DE!
Sajnos a Tran dekóderek gyártójának van igaza, aki nem hagyja a hangot az analóg üzemben. Ugyanis nincs benne sok köszönet, pláne hosszú távon (ezt úgy 30 percet meghaladó játékidőre értem), a legjobb dekóder is csak a 3000Ft-os kínai műanyag vvonatok szintjét tudja nyújtani analóg üzemben. Erre meg felesleges kiadni 30-40.000Ft-t.
A hangos mozdonyok világa az digitális modellvasút, nem az analóg. |
(#55382) ZésZoli válasza csíkosháTTú hozzászólására (#55267)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2017 |
|
Szia!
Köszönöm szépen a választ! Hát ez van...
Valahogy nem fekszik nekem a számológép szerű kézivezérlő és az okostelefonos, érintős kütyük világa a modellvasutakhoz. Most szemezek a KATO analóg hangos cuccával, ami egy külső doboz.
Köszi! |
(#55447) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 26, 2017 |
|
Néhány video ( angol nyelvü) kezdöknek
Terepasztal épités
Van benne néhány modern megoldás is. |
(#56103) dikdom hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 3, 2017 |
|
Továbbra is ott tartok, hogy a régi síneket cserélem le az új Tillig TT sínekre. Van egy kanyargós részem, ami helyett sokkal egyszerűbb lenne flexibilis talpfát (Tillig 83025) lerakni és abba beleszuszakolni az egyenes sínszálat (Tillig 83500).
Az lenne a kérdésem, hogy ez valóban így működik-e ahogyan elképzelem: belehúzom a két egyenes sínszálat a flexibilis talpfákba és aztán a megfelelő ívre hajlítom, vagy ehhez előszős speciális eszközökkel a sínszálakba az ívet bele kell hajlítani (azaz nekem felejtős)?
Köszönöm! |
(#56104) etwg válasza dikdom hozzászólására (#56103)
|
Válasz •
|
Máj 3, 2017 |
|
Söt egyszerübb, már bele vannak huzva a sinszálak és oda görbited ahova akarod, csak tartsd be a minimális iveket... |
(#56108) gigantati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#54683)
|
Válasz •
|
Máj 4, 2017 |
|
Kedves Csíkos mester!
Korábbi hozzászólásodban látom, hogy a terepet Te is gipszpólyával "ágyazod" meg. Erre öntesz még további gipszréteget, vagy ezt a láthatóan lyukacsos felületet fested közvetlenül?
üdv:ati |
(#56117) csíkosháTTú válasza gigantati hozzászólására (#56108)
|
Válasz •
|
Máj 5, 2017 |
|
Szia!
Ha eléggé vizes az ujjad, amivel elsimogatod, és lehetőleg két réteg van, akkor egy többé-kevésbé lyuktalan felületet ad. |
(#56139) gigantati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#56117)
|
Válasz •
|
Máj 6, 2017 |
|
A második réteget a még nedves elsőre viszed fel, vagy megvárod amíg megszárad? |
(#56417) KromekPal hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 9, 2017 |
|
Üdvözlök mindenkit.
Belevágtam a vasút építésbe én is. Egyenlőre a tervezésnél tartok. Szívesen venném, ha véleményeteket megosztanátok néhány kérdésben:
-Van a fiaimtól megmaradt sok régi sínem. Régi piko U profilu. Több mind harmincévesek. Több száz darabról van szó. Nem tudom érdemes e, a javításukra, karbantartásokra gondolni, vagy dobjam ki.
-A mozdonyokat és kocsikat megtartom mivel vannak köztük egész jó állapotúak, szint új is.
- Nagy kérdés a digitális és hagyományos "analóg" rendszer. A kérdésem az, hogy lehet e (érdemes-e) keverni, külön áramforrással egy terepasztalon.
- Az digitális rendszerről, hol tudok olvasni. Konkrétan érdekelne az irányítás, ugyanis van egy 10' Samsung tablettem, arra lehetne e építeni?
Egyenlőre ennyi. |
(#56420) csíkosháTTú válasza KromekPal hozzászólására (#56417)
|
Válasz •
|
Jún 9, 2017 |
|
Szia!
Üdv a csapatban!
- Régi sínek: meglehet tartani, ha nem rozsdásak. De nagyon sok munka lesz vele, és a mai, modern modellek nem lelkesednek értük.
- Régi mozdonyok, kocsik: Arra figyelj, hogy az új sínrendszerek közül a többség alacsony profilú, így sok régi PIKO modell nyomkarimája beleér a talpfákba. Olyan síneket kell vásárolni, amik 2,5mm profilúak: Tillig H0 Standard (ez volt a régi Pilz), PIKO A-Gleis.
- Digitális, vagy analóg? Igen. Vagy-vagy. Az "és" ki van zárva!
- Digitális modellvasutazás alapjairól a honlapom letöltés menüjében van pár cikk.
Például ez itt! |
(#56422) KromekPal hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 10, 2017 |
|
Köszönöm a hozzászólást, és a javaslatot.
Igen olvastam a belinkelt cikket. Talán ez az egyik amit találtam a témában. Több fogalom van a cikkbe ami nekem új és meg kell tanulni, szokni.
Magát a digitális rendszert egyenlőre nem látom át, úgy ahogy kellene. Ha nem fáraszt benneteket akkor kérdezek. Amit képzelek róla azt ide írom, ha tévedek kérlek javíts ki.
Váltóáram a sínekbe. Kérdés: A mozdony maga váltóáramú motorral rendelkezik, vagy a dekóder egyenirányít?
Tehát a vezérlő digitális jelet továbbít a váltóáramú sínen a mozdony dekódere számára. (itt elfelejtem az egyéb berendezéseket). A dekóder átalakítja és feldolgozza, a kapott információt, ezt a mozdony végrehajtja.
Vezérlő: Elektromosan össze van kötve a sin rendszerrel? és úgy továbbítja a digitális jelet. ?
Tápegység: Külön létezik? netán a vezérlő szolgáltatja a mozdony számára a váltóáramot?
Valahol olvastam, hogy létezik WIFI-s irányítás is.
Ilyenkor maga a vezérlő nem más mint egy WIFI ruter ami a jelet továbbítja egy PC -re, vagy android eszközre? Amennyiben igen akkor egy sima WIFI ruter megoldhatja ezt a kérdést? Valahol láttam, egy ilyen fotót. Esetleg előtte kell hozzá egy vezérlő is?
További kérdés: Ha android vagy PC akkor léteznek hozzá programok? Esetleg magyar nyelvű?
Most röviden ennyi.
Amennyiben értetlennek tűnök, vagy zaklatónak, szóljatok rám. Előre is köszönöm a válaszokat.
|
(#56423) csíkosháTTú válasza KromekPal hozzászólására (#56422)
|
Válasz •
|
Jún 10, 2017 |
|
Idézet: „Váltóáram a sínekbe. Kérdés: A mozdony maga váltóáramú motorral rendelkezik, vagy a dekóder egyenirányít?”
Igen, a sínben egyfajta váltóáram van, ez adja a tápfeszültséget, és a parancs információkat is ez hordozza. A mozdonyokban ma már kizárólag egyenáramú motorok vannak, még a Märklin-ekben is! A sínből érkező váltóáramból, a kapott parancsnak megfelelően, a mozdonyban lévő dekóder állítja elő a motornak és a funkcióknak (világítás, füst, stb.) a megfelelő áramot.
Idézet: „Tehát a vezérlő digitális jelet továbbít a váltóáramú sínen a mozdony dekódere számára. (itt elfelejtem az egyéb berendezéseket). A dekóder átalakítja és feldolgozza, a kapott információt, ezt a mozdony végrehajtja.”
Stimmel.
Idézet: „Tápegység: Külön létezik? netán a vezérlő szolgáltatja a mozdony számára a váltóáramot?”
A legtöbb DCC vezérlő központ tulajdonképpen három részből áll.
- Egy trafó vagy tápegység: ez ad a működéséhez áramot a háztartási 230V-os hálózatból.
- Maga a központ: Ebbe kell csatlakoztatni a trafót vagy tápegységet, és ez adja majd a sínbe a megfelelő digitális jelet.
- Kézi vezérlő: Tulajdonképpen ez az eszköz a digitális parancsjelek forrása. Ezzel tudjuk vezetni a kiválasztott vonatot, kapcsolni a funkcióit, és szükség esetén a mozdonyban lévő dekódert programozni/tanítani.
Ilyen, kvázi "klasszikus" felállásban készülő vezérlők a nanoX-s88, és a hozzá való miniMaus; a Tran ZF5/HR3 (magyar használati utasítás a honlapomon); a közismert ROCO MultiMaus, a Bachmann Dynamis, stb, stb.
Vannak olyan vezérlők, ahol a központot és a kézivezérlőt egybeépítették: ESU ECoS, Märklin Central Station, Uhlenbrock Inetllibox.
Idézet: „Valahol olvastam, hogy létezik WIFI-s irányítás is.”
Van, a ROCO és a Fleischmann kezdte a z21-gyel. Ma már több ilyen is van. (Az tulajdonképpen mindegy, hogy a kézivezérlőből az előállított parancs információ miként jut el a központba, hogy abban sínjellé alakuljon. Lehet vezetékes, rádiós, infrás, WIFI, mindegy.) A kérdés az, hogy mit szereténk? Amikor megjelent, akkor én is ragyogó ötletnek tartottam a WIFI-s vezérlést. Aztán a gyakorlat ezt nem igazolta. Játék közben egy mezei kézivezérlőt úgy is tudunk kezelni, hogy oda sem nézünk, hanem az asztalunkon futó vonatainkat nézzük. Egy tablet vagy telefon érintő képernyőjével ez nem fog menni, azt kell bámulnunk, amikor vezetjük a vonatainkat, nem a kisvasutat...
Idézet: „Ilyenkor maga a vezérlő nem más mint egy WIFI ruter ami a jelet továbbítja egy PC -re, vagy android eszközre? Amennyiben igen akkor egy sima WIFI ruter megoldhatja ezt a kérdést? Valahol láttam, egy ilyen fotót. Esetleg előtte kell hozzá egy vezérlő is?”
Nem. A WIFI router az a "drót", ami összeköti a vezérlő központot a kézivezérlő szerepét játszó tablettel, vagy okos telefonnal. A PC-re nem kell "jelet továbbítani". PC-s vezérlés esetében a kézi vezérlő szerepét a PC játsza el. A megfelelő programba írt menetrend alapján a PC vezeti a terepasztalunkon haladó vonatainkat. Elvileg egy sima WIFI router is jó, mint írtam, a drótot váltja ki a központ, és a PC, vagy a tablet között, amik esetünkben a kézivezérlők szerepét kapják.
Idézet: „Ha android vagy PC akkor léteznek hozzá programok? Esetleg magyar nyelvű?”
Mire? Magára a kézivezérlő funkcióra? Igen, de ezek nem univerzálisak: z21, DigiTools. Vannak PC-re írt DCC vezérlőprogramok is: Traincontroller, Rockrail, stb. Ez utóbbiak akkor kellnek, ha a terepasztalt PC-ről, vagy tabletről akarod vezérelni. |
(#56424) KromekPal hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 10, 2017 |
|
Köszönöm a részletes válaszokat.
Van minek utána néznem.
Már csak egy mondat erejéig. Konkrétan melyik digitális kezdőkészletet ajánlanád. A kedvező ár, és a fejlesztési lehetőségek figyelembe vételével? |
(#56425) tumikas válasza KromekPal hozzászólására (#56424)
|
Válasz •
|
Jún 10, 2017 |
|
|
(#56426) KromekPal válasza tumikas hozzászólására (#56425)
|
Válasz •
|
Jún 10, 2017 |
|
Természetesen örülök minden válasznak.
Nem látom melyik sin-rendszert adják a készlethez. |
(#56429) somitomi válasza KromekPal hozzászólására (#56426)
|
Válasz •
|
Jún 11, 2017 |
|
A Roco honlapja szerint mindkettőhöz egy geoline dilkört adnak (12 egyenes és 12 ív), ami 2.1 mm sínprofilt használ, ráadásul a váltók (egyébként nem is túl szép) keresztezési részében a nyomvályú nem elég mély a régi járművek nyomkarimájának.
Egyébként egy műanyag ágyazatos sínrendszerről van szó, szerintem sem az ágyazata, sem a geometriája nem túl életszerű, de szőnyegvasutazáshoz megteszi. |
(#56432) KromekPal válasza somitomi hozzászólására (#56429)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2017 |
|
Köszönöm a válaszokat.
Arra gondoltam én is, hogy az alacsonyabb sínt adják hozzá. Még nézelődöm. |
(#56433) csíkosháTTú válasza KromekPal hozzászólására (#56424)
|
Válasz •
|
Jún 12, 2017 |
|
tumikas kolléga adott egy tippet, ami nem is rossz, de!
A kezdőszett arra jó, hogy beletanuljon az ember a digis vasutazásba, csakhogy a Te esetedben (régi modelleknek is közlekedni kellene) a ROCO geoLine sínanyaga nem lesz jó. El kellene adni belőle, vagyis kupeckedni kellene vele. Egyedül a PIKO ad 2,5mm-es síneket kezdő készletben, de annak meg a digitális vezérlése csapnivalóan "szoáré", még a méregdrága új SmartControll is, sajnos...
Dönteni Neked kell, ehhez csak információkat tudunk Rád zúdítani...
- Lehet kezdeni ROCO-val is, de akkor tudomásul kell venni, hogy a sínek nem lesznek jók. Gyorsan ki fogod nőni, mert a MultiMuas arra nem jó, hogy több vonatot is vezessünk vele. Ugyanis egy másik mozdonyra átváltva majd visszalépve az elsőre, nem jegyzi meg, hogy az elsőt "hol hagyta el". Több vonatot ezért körülményes vezetni vele egyszerre. Egy idő után el fogod adni, és lecserélni egy másikra, ha nagyobbak lesznek az igények.
- Lehet úgy is indulni, hogy kapásból egy drágább vezérlést vesz az ember. Ez később, amikor a pálya, és a vezérlésének igényei megnőnek, akkor nagyon olcsón bővíthető, vagy nem is kell bővíteni, hanem csak egy kábel kell a számítógép és a központ közé.
Át kell gondolni, hogy mennyire szeretnél belemerülni a dologba. Ugyanis elképzelhető, hogy nagyon, akkor egy kezdőszettes megoldás pillanatnyilag olcsó lesz, de később meg nagyon drága. De elképzelhető az is, hogy nem merülsz/merültök el annyira, akkor meg bőven jó lehet egy ROCO is.
Gondolkodj rajta, aludj rá egyet vagy kettőt, és, ha meg vannak a távlati igények is (mekkora pályán, mennyi vonat mozoghat majd egyszerre, lesz-e számítógépes vezérlés, stb), akkor felelősséggel lehet ajánlani konkrét tipust, akármekkora pénztárcához. |
(#56436) KromekPal válasza csíkosháTTú hozzászólására (#56433)
|
Válasz •
|
Jún 13, 2017 |
|
Köszönöm a javaslatot.
Konkrét elképzelésem van az asztallal kapcsolatba. Amennyibe nem fárasztalak benneteket leírom. Adott egy szuterén helyiség 5*4 es. Csőtörésem volt kimeszeltem, rendbe tettem így kerültek elő a régi vonatok, autópályák. Ez adott.
Az egész helyiséget modellezésre használom. Már készítettem egy szerelő munkahelyet egy asztallal. Most a vasútmodell asztal tervezéséhez gyűjtök információkat.
Karádi származású vagyok gyerek koromba Karád-Tab vasútvonalon jártam középiskolába. Ennek van egy szakasza Karád Somogymeggyes között ahol van - talán még most is meg van- három bevágás a dombok között melyek felett régi viaduktok, földútra épített beton átjárók keresztezik a vasutat. A szakasz már az enyészeté, de bennem még megvan a kép. Ezt a terepet szeretném első sorban leutánozni, a háttérben madártávlatban egy balatoni tájképpel, mert hát fentről az is látható.
Úgy gondolom ehhez nagyon megfelel a rendelkezésre álló pikó felújított sin rendszer régi pikó mozdonyokkal, személykocsikkal. Valamikor 275-ös mozdonyok közlekedtek személykocsikkal rajt, és teherfuvarozás talán 325-ös mozdonyokkal.
Úgy gondolom ehhez nem kell más, a sok munka mellett mint a jelenlegi két mozdonyom, és kocsik, a jelenlegi sin rendszerrel, esetleg új pikó sínekkel. Ja és a táp, az lehet hogy kell mert Piko junior és az egyik mozdony nagyon leterheli, a feszültsége visszaesik 5-6 voltra.
Ez nem kőrpálya, hanem egy szakasz lesz Karád- Somogymeggyes között, a három viadukttal és egy elég nagy emelkedővel. Majd meg kell néznem a geodéziát, hogy hány százalékos ez az emelkedő. Nem is tudom, esetleg hozzá lehet valahol férni eredeti vasúti tervhez?
Na ez az álom.
A folytatás: az előtérbe és a háttérbe a "Balaton parton" futtatnák egy másik sínpárt esetleg az előtérben egy állomással. Tudom nem illik, de ez a rendszer függetlenül a másiktól már digitális lenne, tablet -ről. Ez egy elipszis.
Visszatérve a válaszra. Igen a kevés ismereteim mellett én is úgy látom, hogy a Roco síneket, ha ez mellett döntök, ki kell cserélni pikóra. Kérdés: A Roco mozdonyok kocsik jól futnak a Pikó síneken?
A téma most az asztal méretezése, az építést lehet, hogy még ma elkezdem. A hely ahova ezt tervezem egy sarok. Ez korlátokat jelent a későbbi hozzáférés szempontjából. Lehet, hogy ezt már a terepasztal építés témán belül kellene? Vagy ide is lehet?
|
(#56438) hamel válasza KromekPal hozzászólására (#56436)
|
Válasz •
|
Jún 13, 2017 |
|
Szia
Keress rá a TT klubtopikon Gasphy kollégára, tőle hallottunk már komplett kiselőadást a Kaposvár-Siófok vasútvonalról, sok anyagot gyűjtött róla és szívesen segít. |
(#56441) etwg válasza KromekPal hozzászólására (#56436)
|
Válasz •
|
Jún 13, 2017 |
|
|
(#56444) csíkosháTTú válasza KromekPal hozzászólására (#56436)
|
Válasz •
|
Jún 14, 2017 |
|
Nos, akkor, amit én látok ebből eddig, de majd lesznek konkrét kérdéseim.
1: Azt felejtsd el, hogy analóg és digitális vezérlés! Vagy analóg, vagy digitális. Ha kevered, akkor előbb-utóbb "baleset" lesz belőle, és az elektronikák javítása nem olcsó mulatság, és sok esetben nem is lehetséges.
2: Amit leírtál, ahhoz egy fehér z21 is elegendő, csak kell egy tisztességes laptop táp hozzá.*
Na akkor, hogy pontosítani tudjak:
- Konkrétan mennyi vonat mehet majd egyszerre maximális forgalom esetén?
- A váltókat is digitálisan szeretnéd állítani, vagy azok maradnak hagyományos módon?
- Később opcióként játszik-e egy komplett számítógépes, automata vezérlés lehetősége?
*: Ha szakik olvassák. Nem azért kell lecserélni a z21 tápegységét, mert ingadozik, és magas a feszültsége. H0-hoz jó, kisebb méretekhez már nem. Hanem azért, mert hurokmodul esetén a gyár által adott tápegység miatt lehetetlenül el a hurokmodul alkalmazása. Ugyanis a táp még a hurokmodul terhelését sem bírja. Korábban panaszkodtunk már páran, én is teszteltem egy rakás hurokmodullal, de csak nemrégen jöttünk rá, hogy ez az oka. |
(#56447) KromekPal válasza hamel hozzászólására (#56438)
|
Válasz •
|
Jún 14, 2017 |
|
Köszönöm a válaszod. Megkerestem már levél váltásokban vagyunk. |
(#56448) KromekPal válasza etwg hozzászólására (#56441)
|
Válasz •
|
Jún 14, 2017 |
|
Köszönöm végig olvastam. Majd lesznek kérdéseim, előbb válaszolok mindenkinek. |
(#56450) KromekPal válasza csíkosháTTú hozzászólására (#56444)
|
Válasz •
|
Jún 14, 2017 |
|
Köszönöm, hogy fáradozol velem.
Egyenlőre hanyagolom a digitális kérdést, bár nem felejtem el, mert érdekel a dolog, még akkor is, ha az egy másik asztal lesz. Ettől függetlenül belemegyek a témába tartozó beszélgetésbe, mert nem árt, ha megismerem.
A digitális témában egy személyvonat szerelvény irányítása merült fel bennem, esetleg egy ellen vonattal. Sok terepasztalt megnéztem, egyenlőre úgy gondolom, hogy nincsenek túlzsúfolt állomások megvalósításának a tervei a fejembe. Talán jobban közel áll hozzám a valósághű kisvárosi vonalak képe.
Igen néztem a z21-es leírásait, olvastam róla, szimpatikusnak tűnik, még nem döntöttem.
Érdeklődésképen kérdezem, hogy a következő linken látható vonathoz szerintetek mit adnak:
A vonat Nem látok a leírásba semmit csak azt, hogy Tablet -ről vezérelhető.
Mégis amivel most konkrétan foglalkozom az a Karád-Somogymeggyes közötti szakasz asztalának megépítése. Itt lenne pár alapvető kérdésem:
A méretarány (H0) szerint durván 8 méteres lenne ez a szakasz, ezt most számoltam ki. Én, egy max 250x 125 cm asztalt tervezek, de kényelmesebb lenne egy 200x 125-ös. Nyilvánvaló erre a terep nem fér rá. Mi a gyakorlat? Lehet csalni a méretekkel, vagy esetleg szakaszokat kihagyni? Esetleg csak a legkívánatosabb részt építeni? Aztán a másik gondom a domborzat lemásolása, van erre technika? Technológiát a kivitelezéshez, látni eleget az oktató filmekben.
Ha eldőlt melyik terepszakasz kerül modellezésre és megépítettem az asztalt, a domborzatot akkor majd visszatérek a sínekre és a vonatokra.
Ezen a szakaszon egy régi személyvonat fog járni, amennyiben sikerül belehelyeznem a két állomást, mert Karádon három sínpár, Somogymeggyesen kettő van akkor esetleg egy teher is szóba jöhet.
|
(#56451) KromekPal hozzászólása
|
Válasz •
|
Jún 14, 2017 |
|
Még egy dolog. Amennyiben jól láttam a hossz szelvényen 15% -os lejtésű ez a szakasz. A modellek ezen elmennek? |
(#56452) csíkosháTTú válasza KromekPal hozzászólására (#56450)
|
Válasz •
|
Jún 14, 2017 |
|
Háttt... A belinkelt vonatod nem éppen egy hazai mellékvonal témája...
Szóval, ez a ROCO ICE2 digis start szettje, ebben z21-es központ van, és kell hozzá egy okos telefon is, vagy egy tablet, mert az lesz a kézi vezérlőd, plusz ebben a vonatban van egy kamera is, aminek a képe megjeleníthető egy okos eszközön. (Mellesleg jellemző, hogy a M&H biztos "tudja", hogy mit árul, mert a kamera a mozdonyban van, nem a vezérlőkocsiban... Nincs több kérdésem az üzlet felé, leülhetnek.)
Az emelkedés/lejtés kérdése: az ökölszabály az, hogy legfeljebb méterenként 3cm-t emelkedhet a pálya. Nagyon visítva 3.5-t. |
(#56457) KromekPal válasza csíkosháTTú hozzászólására (#56452)
|
Válasz •
|
Jún 14, 2017 |
|
Köszönöm.
Igen láttam a motorvonatot, és nem is oda tervezem. Tetszik. Csak ennyit róla. Nem tudom, hogy kell e valami hozzá még mert tablet az van.
A hangsúly továbbra is a fentebb vázolt terepről szól.
Tehát a 3 százalékos emelkedőnél nem nagyon lehet több. Ez azt jelenti, hogy torzítanom kell a méretarányon.
De ha már torzítok a magasságon akkor gondolom én torzíthatok a hosszon is. Ebben az esetben nyugodtan el tudok helyezni a kérdéses szakasz körül három állomást. Nem tudom, hogy terepasztal tervezéskor mennyire veszik figyelembe a terep arányait. Csak a modellek aránya számít? |
(#56459) sunocske válasza KromekPal hozzászólására (#56451)
|
Válasz •
|
Jún 15, 2017 |
|
15 % az nagyon soknak tűnik, annyira még a budapesti fogaskerekű sem meredek
Szerintem 15 ‰ lesz a megoldás, tehát 1000 méteren 15 méter szintkülönbséget küzd le a vasút. |
(#56461) sunocske válasza KromekPal hozzászólására (#56457)
|
Válasz •
|
Jún 15, 2017 |
|
Alapvetően hogy mit és hogyan torzítasz, az csak rajtad múlik, neked kell, hogy tetsszen, hiszen magadnak építed
Egyébként erről a szakaszról lenne szó? |
|
(#56462) KromekPal válasza sunocske hozzászólására (#56461)
|
Válasz •
|
Jún 15, 2017 |
|
Igen erről van szó. Ha tovább nézed akkor Északon van Somogymeggyes, Délen Karád V.Á. A kettő között a jelenlegi képen kb az alsó nagy kanyarnál volt egy bakterház, gyerek koromba néha negált ezt csúfolták Csicsal -nak. Az alsó szakasz Karádig egy réten ment keresztül, a felső szakasz erős emelkedő, bevágásokkal, töltésekkel, három beton felüljáróval. Na ez a felső ami érdekel.
Ezt én is letöltöttem, részletesebben. Ja és kaptam hozzá egy hossz szelvényt.
Elkezdtem az asztal asztalos munkáit 1m x 2m lesz kb az általad kimásolt terület, elfordítva kb 45 fokba, jobbra. A méretcsalás elsősorban az állomások helyén és a magasságban lesz. Fent Somogymeggyes, lent Karád.
Ha kész az asztalos munka akkor lehet, hogy fel teszek egy képet. És zavargolódok a terep építési ügyben. |
(#56463) KromekPal válasza sunocske hozzászólására (#56459)
|
Válasz •
|
Jún 15, 2017 |
|
Igen 15 ezrelék, elírtam. |
|
|
2024. Nov, 25. Hé 0:58:07 |
|
Jelenleg 6 fő olvassa az oldalt |
|
|