|
[OFF] Pihenő vasutasok
|
Témaindító: Topi, idő: Jún 28, 2010
Témakörök:
|
|
(#57471) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 15, 2017 |
|
Prágában 45 év szünet után ujra megjelenik a troli. Eredetileg 80 évvel ezelött épitették az elsöt, azután kb 1959-ig a hálozat vagy 60 km hosszra duzzadt, majd a 70-es évek elején az antitroli ( meg villamos) agymenés leszedte az utolso drotokat is az oszloprol.
45 év kellett, hogy valakinek megint az eszébe jusson, hogy nemcsak a személykocsik okádják a füstöt meg a szemetet, de a buszok is. Igy most alig hallhato dobverés mellett felszereltek vagy 600 m drotot, hogy az akkurol müködö buszok hegyre felfelé ne az akkut terheljék. Azaz csak felfele mennek áramszedökkel.
Ehhez jön még egy kb 20 m szakasz a végállomáson, ahol a buszok tölthetik az akkukat ( itt a felsövezeték a villamostól kapja az áramot.). |
(#57473) Frankye válasza etwg hozzászólására (#57471)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2017 |
|
Öszvér megoldás, de a semminél mindenesetre jobb egy fokkal. (Hogy kicsiny hazánkban ilyen mikor lesz, az igen erős rejtély....) |
(#57474) etwg válasza Frankye hozzászólására (#57473)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2017 |
|
Még egy kicsit várni kell. A prágai projekt most még csak egy teszt (az év végéig) EU-s pénzekböl. Ha beválik akkor bizonyára egy kész "termék" lesz, amit aztán bárhol be lehet vetni. |
(#57475) Frankye válasza etwg hozzászólására (#57474)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2017 |
|
Akármennyire is kész termék lesz majd (egyszer), azt nem itt fogják bevetni. Pláne nem elsőként... |
(#57476) etwg válasza Frankye hozzászólására (#57475)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2017 |
|
A buszok már mennek egy ideje, csak nincs áramszedö rajtuk. Itt pontosan az a lényeg, higy hegyes vidéken jobb hatásfokkal dolgozzanak mert az akkut eléggé leterheli a hegymenet.. |
(#57477) Lazsi válasza Frankye hozzászólására (#57475)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2017 |
|
Nálunk a másik oldalról közelítették meg a dolgot, vagyis nem az akkus buszok kapnak néha áramszedőről energiát, hanem a trolibuszok mennek néha akkus üzemmódban. A cikk szerint 4 km-t tudnak megtenni önállóan.
Bővebben: Link
(Ne a cikk politikai hátterét nézzétek, hanem a technikait!) |
(#57478) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 16, 2017 |
|
Felfedezte valaki a spanyol viaszt??
1980-ban (37 éve) már kiadtak magyar kutatók és mérnökök erről egy nagyon jó könyvet.
|
|
(#57479) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57478)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2017 |
|
A hajtással soha nem volt gond ( most sincs), annál inkább az energiaellátással. |
(#57480) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57479)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2017 |
|
Mivel a könyv megvan, tudom mi van benne.
Az energiaellátás több módját írták le már akkor.
1) Trolibusz felsővezetékről
2) Trolibusz felsővezetékről + akkumulátoros hajtás;
3) Trolibusz felsővezetékről + agregátoros hajtás;
4) Akkumulátoros hajtás;
5) Akkumulátoros hajtás pótkocsis szisztéma szerint;
6) Akkumulátoros hajtás + agregátoros hajtás;
7) Akkumulátoros motor (átépített Babetta)
8) Akkumulátoros Trabant kombi;
9) Akkumulátoros áruszállítók (Barkas és VW kisbusz);
|
(#57481) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57480)
|
Válasz •
|
Okt 16, 2017 |
|
Valoban sok technologia fordult már elö a trolik világában. Ilyen volt például az Oerlikon rendszer ( Pozsony az 1930-s évek). Ott minden megállo felett volt egy kis felsövezeték amivel felpörgettek egy hatalmas lendkereket, amivel eljutott a troli a másik megálloba. Ez a troli is egy hegygerincen ment át - a belvárosbol Vaskutacskára, azaz itt is felfelé kellett az extra energia. ( gyakori megállok és felpörgetés).
A maiakban sem kellett okvetlenül valamit ujra feltalálni, csak megtalálni az optimális energiafelhasználást - ami messze nem olyan pofon egyszerü, mint az a könyvekben szokott állni. Ráadásul a mai akkuk a 37 év alatt sem feljödtek tul sokat ( tömegben meg kapacitásban) és félö, hogy már elérték a kémiai csucsot (energia sürüséget) - azaz nincs tovább. Igy jöhet a büvészkedés, hogyan lehet egy ilyen feladatot optimálisan megoldani. |
(#57482) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57481)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2017 |
|
A könyvben nem kitalációkról írnak, hanem a gyakorlatban megvalósított technikákról. A lendkerekes buszról is írnak, ami az általad is említett svájci Oerlikon-Gyrobusz: - Megállókban a felengedett áramszedővel megáll a busz, amíg az utasok ki-be szállnak egy villanymotor felpörgetett egy hatalmas lendkereket (3000 ford/perc), ami a megálló után fordított üzemmódban üzemelt: - a lendkerék generátorként pörgeti a motort, ami az általa termelt árammal hajtja meg a buszt hajtó motort. Én elővenném újból ezt a technikát, és a Margit-szigeten a két szigeti bejáró között használnék egy ilyen buszt - elektromos csatlakozáshoz mindkét végén ott a villamos. Természetesen lenne egy akkumulátorokkal felszerelt kis "fagyis" kocsi is, ha valamiért elakadna a busz a szigeten. |
(#57483) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57481)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2017 |
|
|
|
(#57484) Frankye válasza Lazsi hozzászólására (#57477)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2017 |
|
A politikai vonulattól függetlenül: Az azért elég mókás, hogy épp a trolit tartják zajosnak, az autókat, autóbuszokat ugyanakkor nem. Ami azért furcsa számomra, mert anno, középiskolában még azt tanították nekünk (nem tanultuk, csak tanították!) általános közlekedési ismeretek tantárgy keretében, hogy a trolibusz közlekedés előnye a környezetkímélő és "csendes" működés (a költséges infrastruktúra-kiépítés ellenében.)
Egyébiránt erről az "Oerlikon-Gyrobus" rendszerről eddig még csak nem is hallottam, de kimondottan érdekes megoldás. |
(#57485) etwg válasza Frankye hozzászólására (#57484)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2017 |
|
Hát igen indul sok helyen a Lügenpresse. Bedobnak egy témát (hangos a troli) utánna meg rágatják, mint a rágogumit.
Mifelénk is az volt, sokan pofáztak, hogy hangos a vasut - a tehervonatok valoban többet csörömpölnek mint a személyvonatok - azután kiderült, hogy az autopálya nagyságrenddel hangosabb (8-16 dBA), és az folyton zug - éjjel napoal- mig naponta mindössze kb. egy tucat tehervonat megy. Amikor ez kiderült, akkor a szoszolok eltüntek mint sz..r a lapu alatt, mert ugye azt nem volt tisztük firtatni, hogy hangos az autopálya.
Vissza a trolihoz. Az Oerlikon baja ugyanaz mint az akkué. Az energiasürüség (kW/t) egyszerüen nem elég a hatásos bevetéshez. |
(#57486) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57485)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2017 |
|
Nemrég láttam egy hangnélküli tehervonatot: SBB Sgnss-x kocsikból állt a szerelvény, élén egy "veterán" V43.... Légrugós volt az összes kocsi... |
(#57487) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57486)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2017 |
|
Azok valoban csendesek, de mikor lesz ilyen mind? - valoszinü soha. |
(#57490) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57487)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2017 |
|
Folyamatosan alakulnak át a vagonparkok. Olyan újépítésű kocsik bukkannak fel az utóbbi időben a BILK-en, amiket pár éve még elképzelni sem tudtunk... |
(#57491) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57490)
|
Válasz •
|
Okt 17, 2017 |
|
Azt azért elég nehéz elképzelni, hogy egyszer majd minden vagon ilyen rugozást kap.... |
(#57492) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 18, 2017 |
|
Egy kis reklám a HEstore-nak!
Ma rendeltem 10:50 körül online. Céges szünetmentesbe akkumulátort. Banki utalással. Azonnal beutaltam az összeget, és ma már fel is adták a csomagot.
Nagyon felgyorsult a Hestore banki utalós ügyintézése!! Régebben napokig tartott (még akkor is, amikor átvezetéssel ment az utalás azaz CIB-ről CIB-re, így azonnal a számlán van a pénz). Ennek nagyon örülök, mert így csomag átvétkor nem kell a pénzzel bajlódni. |
(#57493) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57491)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2017 |
|
Szerintem nyugodtan hátradőlhetünk és fantáziálhatunk ...... csak az élet fog mást produkálni. Mindenesetre ez a technológia jó irányzatnak tűnik ... |
(#57494) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57493)
|
Válasz •
|
Okt 18, 2017 |
|
Csak tudod mi van az ilyen vagonokkal, felfujás nélkül használhatatlanok! Márpedig a teherkocsik gyakran vannak levegö nélkül mozgatva - rendezö pu stb. Nem tudom mit lehet ilyen vagonokkal ott kezdeni. |
(#57584) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 1, 2017 |
|
Diszko villamos Prágában.
A prágai villamos vállalat egy uj villamossal beszállni a turisztikai üzletbe. A hires T3-t alakitják át diszkovillamossá. A jármü hátso része nyitott lesz ablakok nélkül, táncparkettel és üvegtetövel. Igy táncolni is lehet meg gyönyörködni a panorámában. Természetesen a villamos uj szinben jelenik majd meg a prágai utcákon.
Igy a brünni sörvillamos mellett egy ujabb érdekes villamos attrakcio lesz Csehországban. |
|
(#57613) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 6, 2017 |
|
A legujabb vasuti jelzö! A balrol jövö forgalomnak elsöbbsége van. |
|
(#57616) Frankye válasza etwg hozzászólására (#57613)
|
Válasz •
|
Nov 7, 2017 |
|
Ez a híres balkéz-szabály. |
(#57620) sunocske válasza etwg hozzászólására (#57584)
|
Válasz •
|
Nov 9, 2017 |
|
|
(#57647) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 17, 2017 |
|
Hogy mik történnek bezzeg országokban.
Egy hölgy, Barbara Pirch 2010-ben megvesz két német krokodilt (E94) és megalapitja Németország legkisebb vasuti cégét a Rail4U-t. Ezzel a két mozdonnyal rendszeresen fuvaroz nehéz tehervonatokat, 2013-ig, amikor egy esös napon a mozdonyára tolnak egy 2000t-s szerelvényt és a tolato csapat késön fékez. A szerelvény jol meglökte az E94 280-s matuzsálemet amire beavatkozott a hatoság, mert megsérült az ütközö. Rail4U-nak természetesen megvoltak a biztositásai igy azonnal jelentették az ügyet a kárt okozo cég biztositojának, hogy mérjék fel a kárt és intézzék el az ügyet. Hát nem ez történt, mert a tisztelt biztosito és szakértöi megállapitották, hogy az ütközést ki kellett volna birnia az ütközöknek, és igy a mozdonynak nem kellett volna károsodnia.
Pirch asszony nem hagyta ennyiben, mert félö volt, hogy a mozdony kerékcsapágyai is sérülhettek. Ennek a vizsgálatára a biztosito meg a szakértöi még csak ajánlatot sem tettek, igy az ügy a biroságra került, természetesen a Pirch asszony kárára, akit teljesen csödbe hajtottak. Mint kiderült a nagy szakértök azt sem vették figyelembe, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik az ütközö a matuzsálemi jármüvön, és attol a modern nagyteljesitményü ütközök tulajdonságait várták el (ha jol tudom 135 mm összenyomást kellene kibirnia), holott elsö pillantásra láthato, hogy az E94-sen nem ilyen ütközök vannak, amik ettöl kisebb összenyomásra lettek gyártva.
Négy éves birosági huzavona után Pirch asszony nyert, azaz a biroság nem fogadta el a biztosito érveit. Ezzel legalább a helyzet világos de a biztosito a jogerös végzés ellenére nem fizet. Több 100000 € Pirch asszony kára, beleértve a perköltséget, amit eddig ö állt. A biztosito immár több honapja várat magára a fizetéssel és Pirch asszony 4 éves kártéritésével:
E94 280
|
(#57650) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57647)
|
Válasz •
|
Nov 18, 2017 |
|
Na azért nálunk másképp van: - a továbbító mozdony a már megfelelő vágányra kiállított szerelvényre jár rá, nem pedig rátolják az egészet; |
(#57651) Frankye válasza etwg hozzászólására (#57647)
|
Válasz •
|
Nov 19, 2017 |
|
Jó néhány éve volt egy hasonló (kicsit hasonló) esetem itthon: Egy szakszervezet egyik vezetőjeként felkértek, hogy egy folyó peres ügyben a vádlott kollégánál készítsek szakvéleményt. Az eset a Dél-Alföldön történt. Leautóztunk a helyszínre, ahol is egy váltón kisiklott egy teherkocsi két tengellyel. Persze, mert az eset már hónapokkal azt megelőzően történt, az eredeti helyszínt már - érthető okokból - alaposan megváltoztatták. Ami miatt írok most: a kirendelt közlekedési szakértő (a bíróság rendelte ki!) a helyszínen nézegette as váltót. Azt próbálta megérteni, hogyan működik a váltó! (Fogalma sem volt róla, ahogy arról sem, mi az a kampózár, a váltózár, mit mutat a váltójelző, mire való az ellensúly...) Egy fél napba telt, mire én (!) elmagyaráztam Neki (!), a "szakértőnek", hogyan működik a váltó, mi mire való benne!
Ezek alapján hozott a bíróság ítéletet.
(No comment!)
Megj.: A kollégát szerencsére végül felmentették... Mondjuk, nem a szakvélemény miatt, hanem a céges jogászok bénáskodása miatt. |
(#57652) etwg válasza Frankye hozzászólására (#57651)
|
Válasz •
|
Nov 20, 2017 |
|
Ugy látszik ez a jelenség szintén korunk rákfenéje. A szakértö, stemplivel a zsebében a szakértöi diplommal a falon (természetesen méregdrága keretben) nem ért a szakértöi témához, a tolmácsnak (irodáiknak) fogalma sincs arrol, amit fordit, (igy lesz a fütöböl tüzolto stb), és a bürokráciának, médiáknak meg az "elfogulatlan" biroságoknak ez felel meg, és sajnos fel sem merül, hogy a baj már akkor kezdödik, amikor ilyen embereket jelölnek ki ilyen munkákra. A szomoru az, hogy sok ember sorsa függ ilyen emberek felületes tudásátol és munkájátol.
Egy vasutas barátommal fordult elö, aki az egész életében a vasuton dolgozott, ott mászott fel a belsö létrán a forgalmistábol a belsö balesetvizsgálo fönökségig, és szinte hetente voltak "ügyei". Nagyon keserü szájizzel ment nyugdijba, amikor egy külsö szakértöt küldtek ki felülvizsgálni egy baleset körülményeit.... |
(#57684) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 23, 2017 |
|
Egy elméleti eszmefuttatás:
PCB
Erre a címre elküldöm a dip-free programban kitalált kétoldalas nyák tervemet, ami kisebb mint 10/10cm. Fizetek érte 5 dollárt és küldenek 10 db kész nyákot? (kb 3-4 hét alatt ideér)
Ez olyan meseszerű. Vagy igaz lehet? |
(#57689) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57684)
|
Válasz •
|
Nov 23, 2017 |
|
Söt, ha egyenesen velük tárgyalsz akkor az elsö szállitás teljesen ingyenes. Sajnos most éppen nincs kész NYAK tervem, de amint lesz kiprobálom.
|
(#57690) Lazsi válasza diginewl hozzászólására (#57684)
|
Válasz •
|
Nov 23, 2017 |
|
Kollégám már használta. Tényleg működik, azt hiszem, még feliratokkal is... |
(#57692) diginewl válasza Lazsi hozzászólására (#57690)
|
Válasz •
|
Nov 23, 2017 |
|
Köszönöm a válaszaitokat!!!
Van egy-két tervem lehet elküldöm nekik majd karácsony után, most úgyis telített a posta |
(#57700) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57692)
|
Válasz •
|
Nov 23, 2017 |
|
Közben eszembe jutott, hogy van egy tervem, igy el is küldtem. Meglátjuk mi lesz. A NYAKot sajnos nem volt kivel ellenöriztetni, igy felö, hogy nem lesz egyszerü ügy. Állitolag ök ellenörzik, kiváncsi leszek mi lesz.
|
(#57703) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#57684)
|
Válasz •
|
Nov 24, 2017 |
|
Ismerős már rendelt, ha nem is pont ettől a cégtől, de ugyan ilyentől. Az a cég gerber file-t kért (az EAGLE elő tudja állítani), és tényleg legyártották a 10 db-ot potom pénztért Neki. Nagyon profi minőségben, furatgalvánnal, furatozva, feliratozva, löttoppal ellátva, stb. Szóval profin. |
(#57711) diginewl válasza Frankye hozzászólására (#57703)
|
Válasz •
|
Nov 24, 2017 |
|
Azt néztem, hogy a dip-free progi is tud gerber-be exportálni. |
(#57713) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#57711)
|
Válasz •
|
Nov 24, 2017 |
|
Azt a programot nem ismerem, de készséggel elhiszem. Én az EAGLE-t használom, nekem bevált. |
(#57715) diginewl válasza Frankye hozzászólására (#57713)
|
Válasz •
|
Nov 24, 2017 |
|
Biztos jó az. Ez a dip free, viszont FREE |
(#57717) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57715)
|
Válasz •
|
Nov 25, 2017 |
|
Amugy ilyen kis méretben az eagle is ingyenes. Meg van egy gerber ellenörzö ingyenes progi amivel a generalt fajlokat megnézheted, hogy ugyanazt kapod-e mint amit terveztél. |
(#57720) diginewl válasza etwg hozzászólására (#57717)
|
Válasz •
|
Nov 25, 2017 |
|
Gondban vagyok, mert ez a dipfree csak regisztrációs kulcs ellenében hajlandó gerber fájt készíteni...
A dip-free is 250pin-ig ingyenes, de ez eddig nekem elég volt.
Ezt az eagle-t honnan lehet letölteni? |
(#57721) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57720)
|
Válasz •
|
Nov 25, 2017 |
|
Google a barátod, ird be az eagle-t és mindjárt látod hol van. (Autodesk.de)
De van más is, (sprint, freepcb stb). |
(#57722) diginewl válasza etwg hozzászólására (#57721)
|
Válasz •
|
Nov 25, 2017 |
|
Igen azt megtaláltam, köszönöm (autodesk)
Ingyenes 80cm2-ig, két rétegre. Most ezt is meg kell tanulnom használni
(közben meg azon jár a fejem hogyan szereljem a meleg/hidegvíz csöveket, fűtést, villanyt meg ehhez a gipszkarton falakat - a padló burkolást befejeztem, most kezdődik a száraz építkezés.) |
(#57723) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57722)
|
Válasz •
|
Nov 25, 2017 |
|
A HE-n külön topikja van a googlenak, és van hozzá rengeteg video a youtube-n. Komoly, de kacifántos program igy kell bizonyos idö mire megszokod a használatát. |
(#57724) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#57722)
|
Válasz •
|
Nov 25, 2017 |
|
Nem az én napom
Az autodesk-en csak 64bites eagle van.
spint layout-ból nem találtam ingyeneset, csak kipróbálóst (egy hónap az elmegy egy pillanat alatt
Írtam a kínai cégnek egy pár sort, hogy dip file-t elfogadnak-e. |
(#57725) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57724)
|
Válasz •
|
Nov 25, 2017 |
|
Akkor keress az interneten egy régebbi verziot. Van egy sereg ( és kapcsold ki az update-t). |
(#57728) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#57720)
|
Válasz •
|
Nov 25, 2017 |
|
Addig eljutottam, hogy a dipfree programból -ami most is van- egyenként ki tudom szedni a gerber fájlokat. Egyben nem engedi, de külön-külön igen. Ez kb 12 exportálást jelent, plusz a drill két fájlja....de úgy néz ki meg tudom csinálni.
Próba cseresznye, aztán meglátjuk tudják-e értelmezni )) |
(#57757) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 27, 2017 |
|
Szombaton - 25-n - volt Szolnokon a Tarján Imre országos fizika emlékverseny döntője. A szolnoki, Tisza parti Római katolikus Általános iskola és Gimnázium 8-os csapata nyerte: Farkas Boglárka, Teleki György, Virágh István alkották a csapatot. Elektromos mérőszalag volt az előadásuk címe.
Nem kicsit vagyok büszke... |
(#57760) Frankye válasza csíkosháTTú hozzászólására (#57757)
|
Válasz •
|
Nov 27, 2017 |
|
Hoppá! Szívből gratulálok! (Jól sejtem, hogy unoka?) |
(#57761) csíkosháTTú válasza Frankye hozzászólására (#57760)
|
Válasz •
|
Nov 27, 2017 |
|
Kössz!
A nagyobbik fiam... |
(#57763) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#57757)
|
Válasz •
|
Nov 27, 2017 |
|
|
|
|
2024. Dec, 23. Hé 16:30:03 |
|
Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt |
|
|