Bejelentkezés
Felhasználónév:
Jelszó:
 
 
 
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Fórum témák
Fórum » [OFF] Pihenő vasutasok
[OFF] Pihenő vasutasok
Témaindító: Topi, idő: Jún 28, 2010
Témakörök:

Lapozás       66/85    
(#57471) etwg hozzászólása Válasz Okt 15, 2017
Prágában 45 év szünet után ujra megjelenik a troli. Eredetileg 80 évvel ezelött épitették az elsöt, azután kb 1959-ig a hálozat vagy 60 km hosszra duzzadt, majd a 70-es évek elején az antitroli ( meg villamos) agymenés leszedte az utolso drotokat is az oszloprol.
45 év kellett, hogy valakinek megint az eszébe jusson, hogy nemcsak a személykocsik okádják a füstöt meg a szemetet, de a buszok is. Igy most alig hallhato dobverés mellett felszereltek vagy 600 m drotot, hogy az akkurol müködö buszok hegyre felfelé ne az akkut terheljék. Azaz csak felfele mennek áramszedökkel.
Ehhez jön még egy kb 20 m szakasz a végállomáson, ahol a buszok tölthetik az akkukat ( itt a felsövezeték a villamostól kapja az áramot.).
(#57473) Frankye válasza etwg hozzászólására (#57471) Válasz Okt 16, 2017
Öszvér megoldás, de a semminél mindenesetre jobb egy fokkal. (Hogy kicsiny hazánkban ilyen mikor lesz, az igen erős rejtély....)
(#57474) etwg válasza Frankye hozzászólására (#57473) Válasz Okt 16, 2017
Még egy kicsit várni kell. A prágai projekt most még csak egy teszt (az év végéig) EU-s pénzekböl. Ha beválik akkor bizonyára egy kész "termék" lesz, amit aztán bárhol be lehet vetni.
(#57475) Frankye válasza etwg hozzászólására (#57474) Válasz Okt 16, 2017
Akármennyire is kész termék lesz majd (egyszer), azt nem itt fogják bevetni. Pláne nem elsőként...
(#57476) etwg válasza Frankye hozzászólására (#57475) Válasz Okt 16, 2017
A buszok már mennek egy ideje, csak nincs áramszedö rajtuk. Itt pontosan az a lényeg, higy hegyes vidéken jobb hatásfokkal dolgozzanak mert az akkut eléggé leterheli a hegymenet..
(#57477) Lazsi válasza Frankye hozzászólására (#57475) Válasz Okt 16, 2017
Nálunk a másik oldalról közelítették meg a dolgot, vagyis nem az akkus buszok kapnak néha áramszedőről energiát, hanem a trolibuszok mennek néha akkus üzemmódban. A cikk szerint 4 km-t tudnak megtenni önállóan.

Bővebben: Link
(Ne a cikk politikai hátterét nézzétek, hanem a technikait!)
(#57478) róbertke hozzászólása Válasz Okt 16, 2017
Felfedezte valaki a spanyol viaszt??
1980-ban (37 éve) már kiadtak magyar kutatók és mérnökök erről egy nagyon jó könyvet.

Gumikerekes ...jpg
 
(#57479) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57478) Válasz Okt 16, 2017
A hajtással soha nem volt gond ( most sincs), annál inkább az energiaellátással.
(#57480) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57479) Válasz Okt 16, 2017
Mivel a könyv megvan, tudom mi van benne.
Az energiaellátás több módját írták le már akkor.
1) Trolibusz felsővezetékről
2) Trolibusz felsővezetékről + akkumulátoros hajtás;
3) Trolibusz felsővezetékről + agregátoros hajtás;
4) Akkumulátoros hajtás;
5) Akkumulátoros hajtás pótkocsis szisztéma szerint;
6) Akkumulátoros hajtás + agregátoros hajtás;
7) Akkumulátoros motor (átépített Babetta)
8) Akkumulátoros Trabant kombi;
9) Akkumulátoros áruszállítók (Barkas és VW kisbusz);
(#57481) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57480) Válasz Okt 16, 2017
Valoban sok technologia fordult már elö a trolik világában. Ilyen volt például az Oerlikon rendszer ( Pozsony az 1930-s évek). Ott minden megállo felett volt egy kis felsövezeték amivel felpörgettek egy hatalmas lendkereket, amivel eljutott a troli a másik megálloba. Ez a troli is egy hegygerincen ment át - a belvárosbol Vaskutacskára, azaz itt is felfelé kellett az extra energia. ( gyakori megállok és felpörgetés).
A maiakban sem kellett okvetlenül valamit ujra feltalálni, csak megtalálni az optimális energiafelhasználást - ami messze nem olyan pofon egyszerü, mint az a könyvekben szokott állni. Ráadásul a mai akkuk a 37 év alatt sem feljödtek tul sokat ( tömegben meg kapacitásban) és félö, hogy már elérték a kémiai csucsot (energia sürüséget) - azaz nincs tovább. Igy jöhet a büvészkedés, hogyan lehet egy ilyen feladatot optimálisan megoldani.
(#57482) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57481) Válasz Okt 17, 2017
A könyvben nem kitalációkról írnak, hanem a gyakorlatban megvalósított technikákról. A lendkerekes buszról is írnak, ami az általad is említett svájci Oerlikon-Gyrobusz: - Megállókban a felengedett áramszedővel megáll a busz, amíg az utasok ki-be szállnak egy villanymotor felpörgetett egy hatalmas lendkereket (3000 ford/perc), ami a megálló után fordított üzemmódban üzemelt: - a lendkerék generátorként pörgeti a motort, ami az általa termelt árammal hajtja meg a buszt hajtó motort. Én elővenném újból ezt a technikát, és a Margit-szigeten a két szigeti bejáró között használnék egy ilyen buszt - elektromos csatlakozáshoz mindkét végén ott a villamos. Természetesen lenne egy akkumulátorokkal felszerelt kis "fagyis" kocsi is, ha valamiért elakadna a busz a szigeten.
(#57483) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57481) Válasz Okt 17, 2017
Oerlikon-Gyrobus kívül-belül

Oerlikon Gyr...jpg
 
(#57484) Frankye válasza Lazsi hozzászólására (#57477) Válasz Okt 17, 2017
A politikai vonulattól függetlenül: Az azért elég mókás, hogy épp a trolit tartják zajosnak, az autókat, autóbuszokat ugyanakkor nem. Ami azért furcsa számomra, mert anno, középiskolában még azt tanították nekünk (nem tanultuk, csak tanították!) általános közlekedési ismeretek tantárgy keretében, hogy a trolibusz közlekedés előnye a környezetkímélő és "csendes" működés (a költséges infrastruktúra-kiépítés ellenében.)

Egyébiránt erről az "Oerlikon-Gyrobus" rendszerről eddig még csak nem is hallottam, de kimondottan érdekes megoldás.
(#57485) etwg válasza Frankye hozzászólására (#57484) Válasz Okt 17, 2017
Hát igen indul sok helyen a Lügenpresse. Bedobnak egy témát (hangos a troli) utánna meg rágatják, mint a rágogumit.
Mifelénk is az volt, sokan pofáztak, hogy hangos a vasut - a tehervonatok valoban többet csörömpölnek mint a személyvonatok - azután kiderült, hogy az autopálya nagyságrenddel hangosabb (8-16 dBA), és az folyton zug - éjjel napoal- mig naponta mindössze kb. egy tucat tehervonat megy. Amikor ez kiderült, akkor a szoszolok eltüntek mint sz..r a lapu alatt, mert ugye azt nem volt tisztük firtatni, hogy hangos az autopálya.


Vissza a trolihoz. Az Oerlikon baja ugyanaz mint az akkué. Az energiasürüség (kW/t) egyszerüen nem elég a hatásos bevetéshez.
(#57486) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57485) Válasz Okt 17, 2017
Nemrég láttam egy hangnélküli tehervonatot: SBB Sgnss-x kocsikból állt a szerelvény, élén egy "veterán" V43.... Légrugós volt az összes kocsi...
(#57487) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57486) Válasz Okt 17, 2017
Azok valoban csendesek, de mikor lesz ilyen mind? - valoszinü soha.
(#57490) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57487) Válasz Okt 17, 2017
Folyamatosan alakulnak át a vagonparkok. Olyan újépítésű kocsik bukkannak fel az utóbbi időben a BILK-en, amiket pár éve még elképzelni sem tudtunk...
(#57491) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57490) Válasz Okt 17, 2017
Azt azért elég nehéz elképzelni, hogy egyszer majd minden vagon ilyen rugozást kap....
(#57492) diginewl hozzászólása Válasz Okt 18, 2017
Egy kis reklám a HEstore-nak!
Ma rendeltem 10:50 körül online. Céges szünetmentesbe akkumulátort. Banki utalással. Azonnal beutaltam az összeget, és ma már fel is adták a csomagot.
Nagyon felgyorsult a Hestore banki utalós ügyintézése!! Régebben napokig tartott (még akkor is, amikor átvezetéssel ment az utalás azaz CIB-ről CIB-re, így azonnal a számlán van a pénz). Ennek nagyon örülök, mert így csomag átvétkor nem kell a pénzzel bajlódni.
(#57493) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57491) Válasz Okt 18, 2017
Szerintem nyugodtan hátradőlhetünk és fantáziálhatunk ...... csak az élet fog mást produkálni. Mindenesetre ez a technológia jó irányzatnak tűnik ...
(#57494) etwg válasza róbertke hozzászólására (#57493) Válasz Okt 18, 2017
Csak tudod mi van az ilyen vagonokkal, felfujás nélkül használhatatlanok! Márpedig a teherkocsik gyakran vannak levegö nélkül mozgatva - rendezö pu stb. Nem tudom mit lehet ilyen vagonokkal ott kezdeni.
(#57584) etwg hozzászólása Válasz Nov 1, 2017
Diszko villamos Prágában.
A prágai villamos vállalat egy uj villamossal beszállni a turisztikai üzletbe. A hires T3-t alakitják át diszkovillamossá. A jármü hátso része nyitott lesz ablakok nélkül, táncparkettel és üvegtetövel. Igy táncolni is lehet meg gyönyörködni a panorámában. Természetesen a villamos uj szinben jelenik majd meg a prágai utcákon.
Igy a brünni sörvillamos mellett egy ujabb érdekes villamos attrakcio lesz Csehországban.

IMG_2751.PNG
 
(#57613) etwg hozzászólása Válasz Nov 6, 2017
A legujabb vasuti jelzö! A balrol jövö forgalomnak elsöbbsége van.

dsc00436.jpg
 
(#57616) Frankye válasza etwg hozzászólására (#57613) Válasz Nov 7, 2017
Ez a híres balkéz-szabály.
(#57620) sunocske válasza etwg hozzászólására (#57584) Válasz Nov 9, 2017
Máshol városnéző villamosnak ígérik:

Bővebben: Link
(#57647) etwg hozzászólása Válasz Nov 17, 2017
Hogy mik történnek bezzeg országokban.
Egy hölgy, Barbara Pirch 2010-ben megvesz két német krokodilt (E94) és megalapitja Németország legkisebb vasuti cégét a Rail4U-t. Ezzel a két mozdonnyal rendszeresen fuvaroz nehéz tehervonatokat, 2013-ig, amikor egy esös napon a mozdonyára tolnak egy 2000t-s szerelvényt és a tolato csapat késön fékez. A szerelvény jol meglökte az E94 280-s matuzsálemet amire beavatkozott a hatoság, mert megsérült az ütközö. Rail4U-nak természetesen megvoltak a biztositásai igy azonnal jelentették az ügyet a kárt okozo cég biztositojának, hogy mérjék fel a kárt és intézzék el az ügyet. Hát nem ez történt, mert a tisztelt biztosito és szakértöi megállapitották, hogy az ütközést ki kellett volna birnia az ütközöknek, és igy a mozdonynak nem kellett volna károsodnia.
Pirch asszony nem hagyta ennyiben, mert félö volt, hogy a mozdony kerékcsapágyai is sérülhettek. Ennek a vizsgálatára a biztosito meg a szakértöi még csak ajánlatot sem tettek, igy az ügy a biroságra került, természetesen a Pirch asszony kárára, akit teljesen csödbe hajtottak. Mint kiderült a nagy szakértök azt sem vették figyelembe, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik az ütközö a matuzsálemi jármüvön, és attol a modern nagyteljesitményü ütközök tulajdonságait várták el (ha jol tudom 135 mm összenyomást kellene kibirnia), holott elsö pillantásra láthato, hogy az E94-sen nem ilyen ütközök vannak, amik ettöl kisebb összenyomásra lettek gyártva.
Négy éves birosági huzavona után Pirch asszony nyert, azaz a biroság nem fogadta el a biztosito érveit. Ezzel legalább a helyzet világos de a biztosito a jogerös végzés ellenére nem fizet. Több 100000 € Pirch asszony kára, beleértve a perköltséget, amit eddig ö állt. A biztosito immár több honapja várat magára a fizetéssel és Pirch asszony 4 éves kártéritésével:


E94 280
(#57650) róbertke válasza etwg hozzászólására (#57647) Válasz Nov 18, 2017
Na azért nálunk másképp van: - a továbbító mozdony a már megfelelő vágányra kiállított szerelvényre jár rá, nem pedig rátolják az egészet;
(#57651) Frankye válasza etwg hozzászólására (#57647) Válasz Nov 19, 2017
Jó néhány éve volt egy hasonló (kicsit hasonló) esetem itthon: Egy szakszervezet egyik vezetőjeként felkértek, hogy egy folyó peres ügyben a vádlott kollégánál készítsek szakvéleményt. Az eset a Dél-Alföldön történt. Leautóztunk a helyszínre, ahol is egy váltón kisiklott egy teherkocsi két tengellyel. Persze, mert az eset már hónapokkal azt megelőzően történt, az eredeti helyszínt már - érthető okokból - alaposan megváltoztatták. Ami miatt írok most: a kirendelt közlekedési szakértő (a bíróság rendelte ki!) a helyszínen nézegette as váltót. Azt próbálta megérteni, hogyan működik a váltó! (Fogalma sem volt róla, ahogy arról sem, mi az a kampózár, a váltózár, mit mutat a váltójelző, mire való az ellensúly...) Egy fél napba telt, mire én (!) elmagyaráztam Neki (!), a "szakértőnek", hogyan működik a váltó, mi mire való benne!
Ezek alapján hozott a bíróság ítéletet.
(No comment!)
Megj.: A kollégát szerencsére végül felmentették... Mondjuk, nem a szakvélemény miatt, hanem a céges jogászok bénáskodása miatt.
(#57652) etwg válasza Frankye hozzászólására (#57651) Válasz Nov 20, 2017
Ugy látszik ez a jelenség szintén korunk rákfenéje. A szakértö, stemplivel a zsebében a szakértöi diplommal a falon (természetesen méregdrága keretben) nem ért a szakértöi témához, a tolmácsnak (irodáiknak) fogalma sincs arrol, amit fordit, (igy lesz a fütöböl tüzolto stb), és a bürokráciának, médiáknak meg az "elfogulatlan" biroságoknak ez felel meg, és sajnos fel sem merül, hogy a baj már akkor kezdödik, amikor ilyen embereket jelölnek ki ilyen munkákra. A szomoru az, hogy sok ember sorsa függ ilyen emberek felületes tudásátol és munkájátol.
Egy vasutas barátommal fordult elö, aki az egész életében a vasuton dolgozott, ott mászott fel a belsö létrán a forgalmistábol a belsö balesetvizsgálo fönökségig, és szinte hetente voltak "ügyei". Nagyon keserü szájizzel ment nyugdijba, amikor egy külsö szakértöt küldtek ki felülvizsgálni egy baleset körülményeit....
(#57684) diginewl hozzászólása Válasz Nov 23, 2017
Egy elméleti eszmefuttatás:
PCB

Erre a címre elküldöm a dip-free programban kitalált kétoldalas nyák tervemet, ami kisebb mint 10/10cm. Fizetek érte 5 dollárt és küldenek 10 db kész nyákot? (kb 3-4 hét alatt ideér)
Ez olyan meseszerű. Vagy igaz lehet?
(#57689) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57684) Válasz Nov 23, 2017
Söt, ha egyenesen velük tárgyalsz akkor az elsö szállitás teljesen ingyenes. Sajnos most éppen nincs kész NYAK tervem, de amint lesz kiprobálom.

(#57690) Lazsi válasza diginewl hozzászólására (#57684) Válasz Nov 23, 2017
Kollégám már használta. Tényleg működik, azt hiszem, még feliratokkal is...
(#57692) diginewl válasza Lazsi hozzászólására (#57690) Válasz Nov 23, 2017
Köszönöm a válaszaitokat!!!
Van egy-két tervem lehet elküldöm nekik majd karácsony után, most úgyis telített a posta
(#57700) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57692) Válasz Nov 23, 2017
Közben eszembe jutott, hogy van egy tervem, igy el is küldtem. Meglátjuk mi lesz. A NYAKot sajnos nem volt kivel ellenöriztetni, igy felö, hogy nem lesz egyszerü ügy. Állitolag ök ellenörzik, kiváncsi leszek mi lesz.
(#57703) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#57684) Válasz Nov 24, 2017
Ismerős már rendelt, ha nem is pont ettől a cégtől, de ugyan ilyentől. Az a cég gerber file-t kért (az EAGLE elő tudja állítani), és tényleg legyártották a 10 db-ot potom pénztért Neki. Nagyon profi minőségben, furatgalvánnal, furatozva, feliratozva, löttoppal ellátva, stb. Szóval profin.
(#57711) diginewl válasza Frankye hozzászólására (#57703) Válasz Nov 24, 2017
Azt néztem, hogy a dip-free progi is tud gerber-be exportálni.
(#57713) Frankye válasza diginewl hozzászólására (#57711) Válasz Nov 24, 2017
Azt a programot nem ismerem, de készséggel elhiszem. Én az EAGLE-t használom, nekem bevált.
(#57715) diginewl válasza Frankye hozzászólására (#57713) Válasz Nov 24, 2017
Biztos jó az. Ez a dip free, viszont FREE
(#57717) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57715) Válasz Nov 25, 2017
Amugy ilyen kis méretben az eagle is ingyenes. Meg van egy gerber ellenörzö ingyenes progi amivel a generalt fajlokat megnézheted, hogy ugyanazt kapod-e mint amit terveztél.
(#57720) diginewl válasza etwg hozzászólására (#57717) Válasz Nov 25, 2017
Gondban vagyok, mert ez a dipfree csak regisztrációs kulcs ellenében hajlandó gerber fájt készíteni...
A dip-free is 250pin-ig ingyenes, de ez eddig nekem elég volt.

Ezt az eagle-t honnan lehet letölteni?
(#57721) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57720) Válasz Nov 25, 2017
Google a barátod, ird be az eagle-t és mindjárt látod hol van. (Autodesk.de)
De van más is, (sprint, freepcb stb).
(#57722) diginewl válasza etwg hozzászólására (#57721) Válasz Nov 25, 2017
Igen azt megtaláltam, köszönöm (autodesk)
Ingyenes 80cm2-ig, két rétegre. Most ezt is meg kell tanulnom használni
(közben meg azon jár a fejem hogyan szereljem a meleg/hidegvíz csöveket, fűtést, villanyt meg ehhez a gipszkarton falakat - a padló burkolást befejeztem, most kezdődik a száraz építkezés.)
(#57723) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57722) Válasz Nov 25, 2017
A HE-n külön topikja van a googlenak, és van hozzá rengeteg video a youtube-n. Komoly, de kacifántos program igy kell bizonyos idö mire megszokod a használatát.
(#57724) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#57722) Válasz Nov 25, 2017
Nem az én napom
Az autodesk-en csak 64bites eagle van.
spint layout-ból nem találtam ingyeneset, csak kipróbálóst (egy hónap az elmegy egy pillanat alatt

Írtam a kínai cégnek egy pár sort, hogy dip file-t elfogadnak-e.
(#57725) etwg válasza diginewl hozzászólására (#57724) Válasz Nov 25, 2017
Akkor keress az interneten egy régebbi verziot. Van egy sereg ( és kapcsold ki az update-t).
(#57728) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#57720) Válasz Nov 25, 2017
Addig eljutottam, hogy a dipfree programból -ami most is van- egyenként ki tudom szedni a gerber fájlokat. Egyben nem engedi, de külön-külön igen. Ez kb 12 exportálást jelent, plusz a drill két fájlja....de úgy néz ki meg tudom csinálni.

Próba cseresznye, aztán meglátjuk tudják-e értelmezni ))
(#57757) csíkosháTTú hozzászólása Válasz Nov 27, 2017
Szombaton - 25-n - volt Szolnokon a Tarján Imre országos fizika emlékverseny döntője. A szolnoki, Tisza parti Római katolikus Általános iskola és Gimnázium 8-os csapata nyerte: Farkas Boglárka, Teleki György, Virágh István alkották a csapatot. Elektromos mérőszalag volt az előadásuk címe.

Nem kicsit vagyok büszke...
(#57760) Frankye válasza csíkosháTTú hozzászólására (#57757) Válasz Nov 27, 2017
Hoppá! Szívből gratulálok! (Jól sejtem, hogy unoka?)
(#57761) csíkosháTTú válasza Frankye hozzászólására (#57760) Válasz Nov 27, 2017
Kössz!
A nagyobbik fiam...
(#57763) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#57757) Válasz Nov 27, 2017


Gratulálunk!
Lapozás       66/85    
Frissek
  2024. Dec, 23. Hé
16:29:58
  Jelenleg 11 fő olvassa az oldalt
Hirdetés