|
Terepasztal vezérlés és elektronika
|
Témaindító: nzozz, idő: Júl 14, 2010
Témakörök:
|
|
(#61317) somitomi hozzászólása
|
Válasz •
|
Nov 19, 2019 |
|
Üdv!
Azt hiszem itt mutatta valaki a mellékelt rajzon látható egyszerű visszajelző áramkört elektromágneses állítóműhöz. Viszont nem emlékszem pontosan az áramkörre, bár nem nehéz összerakni. Fejből ez jött ki, de jobban megnézve nekem úgy tűnik, hogy az antiparallel kötött ledek megvédik egymást a záróirányú feszültségtől. Szóval kellenek oda még védődiódák (D1,D2), vagy fölösleges? Van olyan helyzet, amiben van értelme plusz diódát beépíteni? |
|
(#61347) etwg válasza somitomi hozzászólására (#61317)
|
Válasz •
|
Nov 25, 2019 |
|
Ez igy nem jo, mert a váltoállitáshoz többnyire 2 nyomogomb kell, és a váltoáram miatt a LEDeket 1-1 antiparallel diodával söntölni kell.
Sajnos most nem tudok rajzolni, de a két nyomogombbal párhuzamosan kell kötni egy-egy LED-r a párhutamosan kötött diodával meg egy sorbakötött ellenállást. A kapcsolás csak olyan állitomüvel müködik aminek van végállás kapcsoloja.
A kapcsolásod kis változással a Conrad motoros állitomühöz lenne jo. |
(#61358) somitomi válasza etwg hozzászólására (#61347)
|
Válasz •
|
Nov 26, 2019 |
|
Bocs, lusta voltam és így nem egyértelmű. Ez valójában csak az egyik fele az áramkörnek, minden állítóműhöz két ilyen tartozik a váltó két állásának megfelelően. Tehát itt a LED-et védi az antiparallel optocsatoló, ami a tervezett mikrokontrolleres jelzővezérléshez kell majd. Pont ezért a védődiódának (szerintem) csak akkor van szerepe, ha az egyik LED tönkremegy. A kérdés tehát az, hogy érdemes-e ezért beépíteni? |
(#61361) etwg válasza somitomi hozzászólására (#61358)
|
Válasz •
|
Nov 27, 2019 |
|
Egy dioda (söt ha nagyon sporolunk akkor mind a kettö) még mindig felesleges benne, de ezen ne muljon. A gond az, hogy a rajzod alapján mindig világitani fog a LED ( meg az opto), mert kihagytad a tekercs végálláskapcsoloját.Csak arra a pillanatra alszik el amig nyomod a gombot. |
(#61363) somitomi válasza etwg hozzászólására (#61361)
|
Válasz •
|
Nov 27, 2019 |
|
Idézet: „Egy dioda (söt ha nagyon sporolunk akkor mind a kettö) még mindig felesleges benne, de ezen ne muljon.”
Köszönöm, erre vonatkozott a kérdés.
(Az állítóműben van végálláskapcsoló, csak a rajzról lemaradt. Ez van, ha webes szerkesztőben dobál össze gyorsan valamit az ember) |
(#61364) etwg válasza somitomi hozzászólására (#61363)
|
Válasz •
|
Nov 27, 2019 |
|
Ha antiparallel kötöd a LED-t az optoval akkor nem kell semilyen védödioda, a LED védi az optot és forditva - de csak AC táplálásnál müködik. Ha DC akkor a két diodát simán sorba kell kötni. |
(#61365) somitomi válasza etwg hozzászólására (#61364)
|
Válasz •
|
Nov 27, 2019 |
|
Köszi. Természetesen AC táplálás, azért kérdés, hogy az egyik LED pusztulása esetén a másik is azonnal elpusztul-e a záróirányú feszültségtől. Saját tapasztalat alapján nem, de az kis minta, gondoltam megkérdezem.
(Persze alapból nem nagyon kéne tönkremennie egyik LED-nek sem). |
(#61369) etwg válasza somitomi hozzászólására (#61365)
|
Válasz •
|
Nov 28, 2019 |
|
Már Murphy is mondta, ami elromolhat az el is fog romlani, a kérdés csak az, hogy mikor?
100%-s védelem nincs, de a mai LED-k legalább annyit kibirnak mint a diodák, igy aggodalomra nincs ok.
Az uj modern LEDek akár pár mA-re is müködnek ( az opto duplán) azaz a védöellenállást is növelheted akár a >10 kOhm feletti tartományba is. |
(#61513) kekbon hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 14, 2019 |
|
Sziasztok!
Processzoros rendszerrel szeretnék vezérelni TT Tillig váltóművet. Azt írja a papírja, hogy 16V ac feszültésggel kell meghajtani. Nekem a vezérléssel egyszerűbb lenne az egyenfeszültséggel való vezérlés. Van valakinek tapasztalata a tillig váltóművek egyenáramú vezérlésével? Vajon mekkora feszültség kellhet neki? |
(#61514) etwg válasza kekbon hozzászólására (#61513)
|
Válasz •
|
Dec 14, 2019 |
|
Mehet DC-re is. 16V egyenáram is elég. |
(#61518) siemenstaurus válasza kekbon hozzászólására (#61513)
|
Válasz •
|
Dec 15, 2019 |
|
Hmmm...régen volt három, négy éve, de...
Azért arra a kapcsolási rajza nézz rá, én is PIC-kel raktam össze vezérlést Tillig hajtóműre, de nekem úgy rémlik egyenáramnál polaritasváltás kellett neki a szembefordított diódák miatt. (A régi dobozos verzió volt.)
Persze működik egyenáramról is, csak összehozni bonyolult a vezérlő periféiával.
Ezért is maradtunk a váltó áram + optotriak megoldásnál.
Amúgy...
Ma már ha ilyet csinálok bistabil relét vezérlek a procival ott meg teljesen mindegy mi megy az érintkezőpárokra, meg a kivezérlési időt is le lehet vinni 4-5ms-ra plusz ott a másik morzèpár plusz visszajelzésre ledeknek vagy inkább a procinak vágányút lezáráshoz. |
(#61520) etwg válasza siemenstaurus hozzászólására (#61518)
|
Válasz •
|
Dec 15, 2019 |
|
Ha motoros a meghajto, akkor többnyire H hidas kimenet kell! Kivétel az MTB oda nem kell a H hid. |
(#61605) tmanjunior hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 24, 2019 |
|
Heló!
Szeretnék vezérlést megoldani PC-ről. Találtam neten a DigiPC-S88,Pc illesztőt, ezzel lehet-e Piko smartbox LIGHT rendszerre csatlakozni, kompatibilis lenne vale? Szoftverként a Railroad & Co. Train controllerje lenne használva.
Lehet hülyeség az egész, neten nem igen találtam hasznos leírást erre a problémára konkrétan.
Válaszokat előre is köszönöm! |
(#61614) tmanjunior hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 25, 2019 |
|
Na azt találtam, hogy a Digitools DigiPC-S88,Pc illesztőnek tudnia kellene a LocoNetet viszont erről nem találtam semmi konkrétat, hogy tudja-e valakinek van tapasztalata ebben, használta már ezt az eszközt pc vel való vezérléshez? Vagy van tippetek olyan pc interfacehez, ami Loconetet tudja és nagyon tuti, persze megfizethető áron. |
(#61615) csíkosháTTú válasza tmanjunior hozzászólására (#61614)
|
Válasz •
|
Dec 25, 2019 |
|
Most nincs nálam a katalógus, a Tams oldalán oldalán nézz körül!
Tulajdonképpen az a baj az összes belépő szintű vezérlővel, hogy a PC támogatást spórolják ki belőlük. Meg még sok minden más is. A PC-s vezérléshez azért egy komolyabb központ kell, mondjuk egy nanoX-s88. |
(#61622) patexati hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 27, 2019 |
|
Sziasztok! A Piko Modellbahn 39 terepasztalt építem meg most gondolkozom az analóg vezérlésen mivel az nem az eredeti terv szerinti lesz hanem egyedi.. Első nekifutásra azt gondoltam,hogy egy dupla (szinkron) táppal oldom meg így elég az egyik sínszálon elvégezni a szigeteléseket. Elég sok szigetelt sínt szeretnék mi egyben vágányfoglaltságot is ellenőrizne és mindegyik kapna egy P és egy N csatornás komolyabb power fetet. Terveim szerint ezzel az összes szigetelt sín külön beállított pwm kitöltéssel üzemelhetne és még talán sönt sem kéne ha a mozdony áthidal két szakaszt mivel a nagy fetek tolerálni fogják azt a max pár Ampert.. Persze nem az ellentétes polaritásnál fellépő zárlatra gondolok hanem az azonos polaritású csak más kitöltésen üzemelő szigetelt síneknél..Nem igazán olvastam én semmit utána,de én szeretem egyedi módon megoldani a dolgokat.. Várok minden jellegű tanácsot,kritikát a nyers ötletemhez |
(#61623) Lazsi válasza patexati hozzászólására (#61622)
|
Válasz •
|
Dec 27, 2019 |
|
A kerék (és nem csak a mozdonyé, hanem a vagonoké is, ha fémből vannak...) rövidre zár két szakaszt. Addig rendben van, hogy oda tudsz figyelni arra, hogy ne legyen ellentétes polaritású (nem lesz hurok a pályán), de attól még az elő fog fordulni, hogy az egyik szakaszon éppen tápfeszültségű, a vele rövidzárba kerülő pedig éppen 0 feszültségű a pillanatnyi jel. Amint írtad: lehetséges, hogy eltérő kitöltésű tényezőjük lesz. Ilyenkor a két FET rövidre zárja a tápfeszültséget... HA túlélik és a tápegység is túléli, akkor viszont a tápfeszültség fog nagyon ingadozni...
Megfelelően bonyolult megoldással el lehetne érni, hogy a foglalt szakasz előtti és utáni szakaszon mindig pontosan egyező feszültség legyen, míg az az előtti és utáni szakaszon semmilyen se. Így amikor éppen áthidal egy határt a kerék, akkor mindig (minden pillanatban) azonos feszültségűeket fog összekötni és nem lesz zárlat. Ebben a pillanatban ez a szakasz is foglalttá válik, vagyis az előtte levő szakaszra rá kell kapcsolni ugyanazt a feszültséget, amin ugye addig semmi sem volt (ezért nem volt rajta semmi, hogy rá lehessen kapcsolni).
Mint ahogy kezdtem ezt a bekezdést: Ez meglehetősen bonyolult megoldás lenne...
|
(#61624) etwg válasza patexati hozzászólására (#61622)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Azért többet mondana, ha az elképzelésedet rajzba tudnád önteni, mert igy csak felesleges idöhuzás az egész. A PWM tápok többsége csak a bemeneti táp egyik polusát kapcsolja (- terhelés a kollektor és a plusz, vagy az emitter és a minusz között van - FET esetében a D vagy a S a kimenet) igy zárlatot nem igen lehet okozni legfeljebb ugrást a két szakasz határán. |
(#61626) patexati válasza Lazsi hozzászólására (#61623)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
"Ez meglehetősen bonyolult megoldás lenne..." Ez az lesz |
(#61627) patexati válasza etwg hozzászólására (#61624)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Igen ara gondoltam ugrik a nagyobb kitöltés lesz a mérvadó.. Először csak N csatorás fet jött szóba,de mivel az egyik sínszál lesz szigetelve kell a P fet is mivel nem csak a PWM jelet szolgáltatja hanem a kapcsolást is ez végzi minden sínen külön..Valószínű egy mikrokontroller vagy Rapsbery Pi-re bízom majd.. |
(#61628) diginewl válasza patexati hozzászólására (#61626)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Nem akarok mélyen beleszólni, de van itt egy két dolog, amit tervezés előtt érdemes végiggondolnod:
Az összes mozdony más-más pwm-kitöltésen fog ugyanazzal a sebességgel haladni. Ebből már több analóg modellezőnek gondja lett.
Érdemes talán úgy el indulni, hogy adott vonalszakaszra/vágányúra, ami több szakaszból áll össze egyféle PWM jelet küldeni (a hogyan/miként már legyen a Te gondod). Így nem lesz rövidzárlatod sem, és a mozdony sem fog ugrándozni áthaladáskor)
Valahogy majd el kell indítanod a mozdonyt - hacsak nem kaparva fog indulni, és meg is kell állítani, hacsak nem satufék lesz. Ezeket is vedd számításba - előbb utóbb megszólal majd Antal Miklós az analóg vezérlés zsenije is. Ő biztosan ad majd ötletet.
((Ezeket így végig gondolva, annó vettem egy nagy levegőt , és kb 10 éve dcc-ben gondolkodom. Egy picivel több anyagi ráfordítás, de így több mint 10 év távlatából nem az, mert minden megvett dolgot fel tudok használni - vagy eladni, és utána magam építeni.
Még az egyszerűbb DCC üzemmódot is tudnám ajánlani, ami az asszim DCC jel. A jelzők állítják/indítják a mozdonyokat - amolyan félanalóg-digit dolog.))) |
(#61629) patexati válasza diginewl hozzászólására (#61628)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Köszönöm! Ez még csak egy ötlet mivel a vasútmodellben nincs semmi tapasztalatom.. Analóg lesz a DCC nekem nem igen jön be egy ilyen régi PIKO cuccos asztalnál..Hirtelen nekifutásból írtam épp ezért,hogy milyen irányba kezdjek el gondolkozni ne fussak zsákutcába..Lehet túl bonyolítom a dolgokat kicsit.. |
(#61630) etwg válasza patexati hozzászólására (#61627)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Ilyet nem csinálj analogban. A szakaszok kapcsolását bizd kapcsolokra, relékre. Elektronikus kapcsolok nagyon megnehezitik a hibakeresést. (Azt meg nem lehet kizárni). |
(#61632) slogan válasza patexati hozzászólására (#61629)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Szia Atti!
Én csináltam már szinkronos PWM vezérlést, ha gondolod megosztom a terveket Veled!
István |
(#61633) patexati válasza slogan hozzászólására (#61632)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Szia! Rég írtunk egymásnak! Igen érdekelne |
(#61637) Antal Miklós válasza diginewl hozzászólására (#61628)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Sziasztok.
Köszönöm előre is megtisztelő jelzőtöket.
Érdekes a téma, de rengeteg dolgot kell előre eltervezned, de a legfőbb:
ahhoz, hogy egy szerelvényt mozgasd/vezérelj egy több szakaszra osztott pályán a szakaszokat tápfesszel kell ellátnod. Ez lehet a,: különböző tápegységekből, b.: egy ugyanazon tápegységből.
Ha különböző tápegségekről járatod az egyes mozdonyokat akkor a szakasz váltásoknál sebesség különbség lehet, ha nem ugyanakkora feszt, vagy kitöltési tényezőjű PWM-t kap, magyarul össze kell szinkronizálnod a PWM-eket, ha folyamatos haladást szeretnél.
De itt is kell a jó öreg jelfogó, amit már lehet arduino-val vagy arsperry-vel kapcsolgatni. Külön problémás rész lehet pl: egy állomás bejárati vágánya, ahol pl: a vágányútnak megfelelően kell a tápfeszt rákacsolni, míg a szomszédos váltónál egy kijáró mozdony miatt egy másik tápról jár a mozdony, vagy éppen tolat.
Ha a szakaszokat egy-ugyanazon tápról járatod, akkor nincs a sebességben való "ugrálás" DE csak egy mozdonyt tudsz vezérelni.
Alternatíva, ha két tápegységről táplálod a szakaszt vagy az 1. vagy a 2. tápról, de itt ki kell zárni, hogy egyszerre a kettő ugyanarra a szakaszra dolgozzon.
E második megoldást csak modulterepasztalnál érdemes használni, hiszen ott van elég hely, hogy közlekedhessenek a szerelvények. Hiszen vedd figyelembe egy mozdony+4 személykocsi már 1,2 m legalább is nálam HO méretben. Ebben a megoldásban már egyirányba két egymás után haladó szerelvényt lehet mozgatni. DE itt is meg kell oldani a vágányfoglaltság érzékelését, sőt meg kell oldani a szerelvény azonosítást is( teherszerelvény vagy csak egy üres gyorsvonati mozdony).
És még ezzel a megoldással sincs megoldva a mozdonyok belső szerkezeti megoldásából adódó sebesség különbség.
Teljesen más sebességgel halad ugyanakkora PWM esetén egy BR80 egy E101 vagy GYSEV Taurus.
Írd le kérlek a mozgási terveidet, milyen mozdonyokat szeretnél mozgatni, hányat egyszerre. sajna nekem nincs meg a PIKO Modellbahn 39 terepasztal terv tudnád csatolni?
Köszi előre is és bocsi, ha sokat írtam.
|
(#61641) patexati válasza Antal Miklós hozzászólására (#61637)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Én köszönöm,hogy megtisztelsz! Tervezett gépek PIKO H0 BR 185 egyenlőre ingavaonati módban mellékvonalon. Kettő darab BR 130 három (lehet egyiken kettő) DR távforgalmi kocsival fővonali vonatok,E44 villanygép kettő vagy három kéttengelyes kis kocsival,hogy mit villamosítok még kérdés,de akkor lesz valami hasonló másik villanygép is,ugyanez Piko 50501 kis gőzössel,PIKO 57014 PIKO myTrain - Dízel tolatómozdony kis kéttengelyes kocsikkal,valami négytengelyes diesel mozdony pár négytengelyes és kéttengelyes teherkocsival.. Igazábol ez egy olyan asztal lesz,hol tolatni nem igazán lehet,kell mivel talán nem lesz még iparvágány sem..Lehet egy kisebb körfűtőházat beleteszek felül,de majd összerakom ideiglenesen akkor mit mutat..Ez nem modellvasút lesz hanem játékvasút a fiam és az én számomra ezért nem fogok rá sokat költeni viszont az elektronikai megoldás ami miatt egyáltalán nekiálltam.. Nekem ez a hobbim szeretem magam megépíteni tervezgetni a dolgokat,kész cuccok nem igazán érdekelnek az nem nől a szívemhez miben nincs sok idő verejték Persze felhasználok minden bevált elektronikát,de én készítem nem veszem!!! Ez a lényeg nálam.. Képek a mellékletben..Ja a terven változtattam alul egy relytett hurok ,felül egy delta vágány is "könnyíti" a tervezést |
|
(#61642) patexati hozzászólása
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Még kép.. |
|
(#61643) Antal Miklós válasza patexati hozzászólására (#61641)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Fel van adva a lecke! Köszönöm. Én így oldanám meg:
Ha PWM-ben gondolkodsz, akkor kezdjünk el számolni.
Fővonal a "földszinten" a tároló pályaudvarral együtt 2 db, mellékvonal a hegyen lévő állomással szintén 2 db, pályaudvar - elöl - szintén 2 db.
A szakaszolásoknál tud átmenni az egyik vezérlőről a másodikra. Hiányolom a bejárati jelzőt, ha teszel ott átmehet a fővonali tápról az állomásira.
A jelzők elött tennék még egy rövid szigetelt szakaszt mely a megelőző tápegységről kapná a tápot, de 2 db diódával csökkentett feszültséget - így lassul - ha utána is teszel akkor a gyorsítás is érzékelhető.
A földszinti szakaszon megvalósítható a szakirodalomban a "Z" kapcsolás (Zuschaltung), magyarul egy táp vinné a mozdonyt "C"-n keresztül a 7-es vágányon lévő szakaszoláon keresztül egészen az állomás bal okldalán felállítandó bejárati jelzőig. és hasonlóan a másik táp az ellentétes menetirányban.
De: ehhez érzékelned kell az egyes szakaszok foglaltságát, jó ha a szakaszfoglaltság érzékelőket a szakaszszigetelőknél helyezed el, ÉS sajnos mindkét sínszálat szigetelned kell, mert a szakaszt át kell tudnod kapcsolni egy másik tápra.
Ezen a szakaszon egyszerre két szerelvény is közlekedhet ellentétes irányba, hiszen a tárolóvágányoknál (6-os, 7-es) meg tudod állítani, és át kell kapcsolni.
Vágány- (szakasz)foglaltság érzékelőnek Hall IC-t használnék.
A hegyi szakasz is hasonlóan működhetne, és persze kell még egy PWM táp az esetleges fordító korong és környéke működtetéséhez.
(én nem tennék fordító korongot, mert a belső körívekben nincs elég hely. A fordító koronghoz legalább egy 3 állásos fűtőház is "jár, illik". és ha belegondolsz így a komplett Bahnbetriebwerk-nek már legalább 60x80cm hely kell. Ha mégis szeretnél egy fűtőházat fordító koronggal, akkor tedd mellé egy külön modulra, csatlakozása a baloldalon a bejárati váltónál tennék egy íves kitérőt melyen keresztül a mozdonykezelés megvalósulhat. ez a modul leválasztható lehetne. Csask egy vágánnyal kell csatlakoznod a terepasztalhoz, bár itt a nehézséget a felsővezeték le- szétkapcsolása a tárolás miatt szükséges. Itt akár több tároló vagy rakodó vágányt is elhelyezhetnél mert az 5-nél csak egy kocsit tudsz kiállítani. (a rakodóhoz út is kell, ahol egy modellteherautónak el kell férnie, miközben mögötte ott egy 10cm-es hegy.
A "hegyi szakaszt" nem villamosítanám, az olyan illúzió romboló, mikor megy egy villanygép és nincs felsővezeték, vagy nem ér hozzá. A "B" pontnál lévő alagút bejáratot a 20mm-es magasság jelzőig előre vinném.
Egyelőre ennyi, még agyalok rajta.
|
(#61644) patexati válasza Antal Miklós hozzászólására (#61643)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Hát ez gyors válasz volt még el kell olvasnom párszor,hogy teljesen megértsem.köszönöm.. Azt nem írtam,hogy nem az eredeti szigeteléseket akarom használni hanem ott készítem el,hol kell.. Egyvágányos szigetelésen gondolkoztam ,de ez persze változhat ha a tervezés megkívánja..Még odébb lesz a kivitelezés csak a tervet kéne eldöntenem és a szigeteléseket hol mennyi,milyen legyen. Ha leragasztom nehéz variálni már..Inkább több mint kevesebb..Lrdekes a tervben pont a hegyvidéket javasolják villamosítani.. Tudom ez látványos ,de elég macerás is..A villamosítás az majd a végén lesz egyedi saját megoldással rendesen megfeszítve,kígyózva,stb..Pár tél kell mire kész lesz.. |
(#61645) Antal Miklós válasza patexati hozzászólására (#61644)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Ha el is vágod mikroflex-el a sínszálat meg tudod forrasztani.
NAgyon jó folyató szer a rozsdaoldó > foszforsav, és maradék nélkül elpárolog (persze nem egy litert kell odacseppenteni) |
(#61646) patexati válasza Antal Miklós hozzászólására (#61645)
|
Válasz •
|
Dec 28, 2019 |
|
Kalapos az egész Az is lesz Össze lesz minden forrasztva belül úgy,hogy szétszedem (lehet újra is lesz nikkelezve) kihasználva a vas mágnese tulajdonságát egy hdd mágnesre rakva nagyon profin össze tudom őket forrasztani belül egy darab rézdrót betéttel ás megy vissza a talpfára.. nekem ez nem macera én így gondolkozom..Nálam van mindenféle flux,sav gyanta amit el tudsz képzelni.Van egy kisebb elekro laboratóriumom.. |
(#61649) patexati válasza Antal Miklós hozzászólására (#61645)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Még az érdekelne,hogy ha nagyfrekis kocsivilágítást szeretnék az mennyire zavar bele a szigeteltsínes vágányfoglatságba és egyéb dolgokba?Gondoltam összekötöm egy kis kerámia kondival a síneket és megy egyben viszont a pwm tápra nem vagyok bent biztos,hogy nem gerjedne fe valami Vagy megcsináljam aranyfüst kondival a kocsikat? |
(#61651) etwg válasza patexati hozzászólására (#61649)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Azért már lassan 2020-t irunk, nem kellene elövenni egy 50-60 éves ötletet. Ma ezt a kérdést minden nagyobb gond nélkül, és sokkal egyszerübben meg lehet oldani. |
(#61653) Antal Miklós válasza patexati hozzászólására (#61649)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
A nagyfrekis kocsivilágítást már régen próbáltam, de letettem róla, mert: - ahhoz, hogy jól működjön 50-100kHz között kellene,
- ki kell számolni, hogy mekkora soros kondenzátort kell kapcsolni a kocsivilágítással sorba:
____1_____
Z = 2*Pi* f * C képlet alapján.
- milyen világítást teszel a kocsikba, ma már LED illik.
Azért a LED-nek is kell áram, egyenirányítani is kell a bejövő NF feszt.
A mai félvezetőkkel 100kHz-t előállítani úgy, hogy mellette 1-2A-t is tudjon a kocsivilágítás táp nem kunszt. Problémásabb a mozdony oldal, és a vontatási táp NF elszigetelése.
Én azért tértem át a PWM motorvezérlésre, mert a 12V impulzusokkal könnyebben és LASSABBAN tud elindulni a motor mint mondjuk 4V DC-vel. No a PWM-t szigeteld el egy NF táptól, és old meg mindezt egy kis kéttengelyes tolató mozdonyban.
A másik tapasztalatom, hogy a LED fényereje, ha 3 - 8mA között változik még alíg észrevehető egy kocsivilágításban. Nálam a kocsikban mindig két LED sorba van kapcsolva és a soros ellenállás pedig 5mA-re korlátozza a 12V esetén, és a kocsik WC-ben pedig egy 100uF van eldugva.
A négytengelyes személykocsiknál mindkét forgóváz összes kereke áramfelvevő, de a két forgóváz tól érkező sínfeszültség egy Grätz-el el vannak szigetelve. Ha fixen összekapcsolsz 2-3 személykocsit akkor ezt a világítás feszültséget már át tudod vinni a mellete levő kocsira, így nem fog villogni, sőt a szigetelt sinen is a hátul lévő kocsik ellátják árammal a legelsőt is. Ezt az elvet pl: a Roco érintkezős kocsicsatlakozóin át is tudod vinni. Itt azért nem árt megjelölni, hogy mindegyik kocsi azonos oldallal kerüljenek fel a sínre.
Még néhány érv a jelfogók mellett (tegnap elfelejtettem):
- így villamosan el van választva a vontatás és a vezérlés,
- a P vagy N típusú FET-ek között vannak nagyon jól kinyitható típusúak pl: BUZ11, de csak akkor tudod kinyitni, ha pl. BUZ11 ha az S-hez képest a Gate pozitívabb lesz és így a Drain-n keresztül áram tud folyni a PLUSSZ-ra kötött fogyasztón kerseztül.
Fogyasztó = motor. ÉS mi van ha Te ellenirányú menetet akarsz? |
(#61654) patexati válasza Antal Miklós hozzászólására (#61653)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Természetesen ledekkel oldom meg a világítást csak felmerült bennem egy dolog miattki be kapcsolható..A szinkrontáp pedíg azért merült fel bennem mert az tud mindkét irányú menetet,elég egyik sínszálat kapcsolni,nem kell forgatni a polarírást..Optóval teljesen leválasztható galvanikusan a vezérlés is szerintem.. |
(#61655) csíkosháTTú válasza patexati hozzászólására (#61654)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Hali!
Bocs, hogy beleszólok, de, amiket leírtál, azt sokkal egyszerűbben, gyorsabban, és sokkal kevesebb pénzből meg lehet oldani DCC digitális vezérléssel.
Analógban feleslegesen bonyolítod a dolgokat, és nézzünk csak tükörbe: semmi szükség nincs is rá.
Az eredeti pályaterv két vonat egyidejű mozgását teszi lehetővé, H0-ban ezen a felületen nem is lehet nagyon több. Az eredeti terv két trafóval, és "A-kapcsolással" teszi ezt lehetővé. Most akkor itt tisztázzuk is, hogy egy trafó (PWM vezérlő, mindegy) által ellátott pályán szakaszoláshoz elég egy sínt szigetelni. A két trafó közötti átmenetnél meg mindkettőt kell. Az eredeti ötlet az volt, hogy az alsó pályán mehet két vonat felváltva, és a felső pályán is kettő felváltva, vagyis egy-egy mehet egyszerre egy időben. Ha PWM vezérlést fogsz használni, akkor célszerű valóban szinkron üzemben járatni őket, de ezt is megúszhatod úgy, hogy "Z-kapcsolást" használsz. Az eredeti tervben szereplő elektromos megoldás szerint az egyik trafó az alsó pályát látja el, a másik a hegyi vonalat. Fixen ezekre vannak kötve. A Z-kapcsolásnál a két trafó egy-egy átkapcsoló segítségével bármelyik pályához rendelhető. Vagyis azt is megteheted, hogy átmenetkor mindkét pályát az egyik vezérlőhöz kapcsolod, ha a vonat átment, akkor az előzőt meg visszakapcsolhatod a másikra, és mehet is mindkét vonat. Ekkor nincs sem zárlat, sem sebesség ugrás átmenetkor, hiszen az átjáró vonatot végig ugyanazzal a szabályzóval vezeted.
Nagyfrekvenciás kocsivilágítás: PWM vontatásnál felejtős, amúgyis egy nagy problámahalmazt vennél a nyakadba vele. Minden egyes szakaszt át kell hidalni az NF váltóáramot átengedő kondenzátorral, de ez a kisebbik baj. A mozdonyok motorjait viszont meg kellene ettől az NF áramtól óvni valahogy. Az egy süket duma, amit a régi szakkönyvek írnak, hogy a motorok előtt található fojtótekercsek ezt megteszik nekünk. A régi PIKO LuxConstant esetében talán, ahol tizenegynehány kHz-n ment a cucc, és legfeljebb 3-4 világítós kocsit tudott kiszolgálni, de ott is azért voltak gondok. Ha ma szeretnél ilyet, akkor már nem, mert nyilván több vonat is világítana, 3-4 kocsiért nem érdemes pazarolni sem az időt, sem a pénzt erre. A PWM sínfeszültséget meg nem fogod tudni leválasztani sehogy erről az NF jelről, és viszont. Ugyanis, ha csökkented az NF átvezető kondik kapacitását, akkor egyszerűen építesz egy soros kapacitív feszültség osztót, és nem jut majd elegendő teljesítmény a világításokba. Ha meg a mozdonyokban növeled meg durván a fojtótekercsek induktivitását, akkor hazavágod a PWM jelet.
Ehhez képest mindezektől a gondoktól megszabadulsz, és kapsz bónuszként egy határtalan szabadságot a legegyszerűbb DCC vezérléssel is.
csíkos |
(#61657) patexati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#61655)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Köszönöm a kimerítő választ!Igen sejtettem,hogy a PWM összeveszik a nagyfrekis kocsivilágítással..Már tisztábban látom a dolgokat.DCC nem lesz mert azt össze kell rakni azt kész..Esetleg saját készítésű jöhetne szóba amolyan féig digitális..Sok pénzt nem kell költenem a tápokra mivel tele a szekrény trafóval,kapcsitáppal,számítógép táppal a fiókokban meg van pár kiló szilícium is Nyákokat majd megtervezem és le is gyártom ebben van rendesen tapasztalatom..Amúgy a PWM jelre ültetve lehetne táviratot küldeni ezt alkalmaztuk a propeller óránál is hol induktív tekercset hajt meg egy PWM ez táplálja a forgó rotort és detektálja a táviratokat így áll szinkronba a beállított paraméterekkel,idővel.
|
(#61660) csíkosháTTú válasza patexati hozzászólására (#61657)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Csak a mozdonydekódereket nehéz előállítani odahaza, mert ahhoz SMD szerelés kell, meg az ehhez való szerszámok, gépek. Vezérlőt az szerintem simán össze tudnál rakni (mármint azok alapján, amiket ide írtál Magadról), tized annyi melóval és fáradtsággal, mint amiket ahhoz kellene dolgoznod, hogy az álmaid egy részét analógban megcsináld. |
(#61663) patexati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#61660)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Igen tudom dekódert nem igen lehet építeni,vagy nem éri meg..Beforrasztani sokmindent próbáltam még BGA-t is golyóztam (egyesével raktam rá stencil híjján a golyókat)..Mindegy agyalok még csak a szigetelések miatt kell tudnom mi is legyen.Egy kép egyik beültetésről 127 RGB led ment elsőre.. |
|
(#61664) JZoli válasza patexati hozzászólására (#61657)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Én itt "kisnyúl" vagyok, viszont az elektronikában eléggé otthon vagyok.Én is idegenkedtem a DCC-től, pont az általam (talán) építhető elektronika miatt. De azt mondom neked, hogy a mozdonydekódereken kívül mindent építhetsz magad, a váltókat vezérlő dekódereket, a jelződekódereket, a sorompóvezérlőket, a foglaltságérzékelőket, sőt még a vezérlőket, vezérlőközpontokat is építheted magad. De cifrázhatnám a számítógépes adapterrel is, meg az állomási térvilágítással is. Szerintem a digitális világgal is elboldogulhatnál. Ezeket amiket felsoroltam ha mindet magad építenéd akkor már szinte mindent Te építenél. Így már egybeesne a saját elektronika és a DCC! Ezen is gondolkodj el. A neten számtalan utánépíthető központ, vezérlő, és dekóder rajza, programja fent van. Érdemes tanulmányozni. Mindezek után nem szeretnélek lebeszélni semmiről, csak arra akartam rávilágítani, hogy a digitális világban is van helye az elektronikát építeni szándékozó vasút modellezőnek! |
(#61665) patexati válasza JZoli hozzászólására (#61664)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Hát lehet veszek egykét dekódert azt kipróbálom..Nem vagyok analóg fan ,de ez olyan régi PIKO szagú cucc .. |
(#61666) csíkosháTTú válasza patexati hozzászólására (#61663)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Akkó' meg mit parázol a DCC-től vazzze?!
Csak Rád ne bízzam a Z méretű kocsivilágításaim beültetését jövőre!
Nna, viccet félretéve! Gondold át még egyszer, hogy mit is szeretnél csinálni, még nem késő! Amiket leírtál, hogy analógban szeretnéd (most vonjuk le a kocsivilágítást!), már az is egy csomó beleölt munka, agyalás, és, ha sikerül is, megköti a kezedet a vonatforgalom terén. Analógban a mozdony kerekei alatt a sínben kapcsolgatod az áramot, és ennek megfelelően megy a modell. DCC-ben a modellt vezeted, nem a pályát.
Nem állítom, hogy analógban nem lehet szép dolgokat csinálni, dehogy nem! Csak, amiket célul tűztél ki, azt sokkal egyszerűbb DCC-ben megcsinálni.
A MERG oldalán még mozdony dekóder leírás is van, a nagyobb régi PIKO mozdonyokba még bele is fér, ha megcsinálod odahaza. Ezektől ne ijedj meg! |
(#61667) csíkosháTTú válasza patexati hozzászólására (#61665)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Tudod Te mennyi ilyen 30-50 éves modell megy át a műhelyen évente úgy, hogy analógban érkezik, nagyjavítás, karbantartás, majd DCC digitálisként távozik? Sok. Abból az évi 5-600 munkalapból legalább a 20%, és általában nem csak egy modell van egy munkalapon. A legbulibb a régi PIKO E11/E42, a "Holzroller", mert zárfényeit külön kapcsolhatóvá lehet tenni, és tuti ingavonati gépek lesznek, kétmotoros megoldás ide vagy oda, csak megfelelő dekóder kell bele.
Nézz körül a Tams oldalán, a legolcsóbb dekóderük az LD-G-32.2. Tuti megoldás a régi PIKO gépekbe, ha nincs zárófényük! És forrasztgathatsz is, ha vezetékezés nélkül kéred, ha már ez a szíved vágya... |
(#61670) Antal Miklós válasza patexati hozzászólására (#61654)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Én sem idegenkedem már a DCC-től, sőt letöltöttem a vezérlőkről anyagokat. A mozdonydekodereket muszály megvásárolni, én csak azért nem tértem át, mert 93db dekodert kellene most beruháznom.
De az új lehetőségek... Hallottam most egy modell Vectront elindulni. Padlót fogtam... Tudod az fáj, hogy jelenleg nincs meg az anyagi lehetőségem ennyi dekodert beruházni.
|
(#61671) patexati válasza Antal Miklós hozzászólására (#61670)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Néztem pár vezérlőt szerintem van hozzá minden..Pont ilyen PIC16F628,16F690,16F876, kontrollert használtunk jópár projetben ezek a régiekben a leg népszerűbbek..Esetleg ha ajánlanál kezdésnek valamelyik verlőt az jó lenne.. |
(#61672) Antal Miklós válasza csíkosháTTú hozzászólására (#61667)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Ez úton is szeretném megkérdezni nagytudású DCC-s barátaimtól, hogy létezik-e valamiféle lista, hogy a régi Piko, Gützold HO-s modellekbe melyik dekódert érdemes/lehet beépíteni.
T. csikosháTTú ez úton kérnék Tőled ötletet, hogy a Piko BrE69-be hova tennéd/építenéd be a dekodert?
Előre is köszönöm a válaszod. |
(#61674) patexati válasza csíkosháTTú hozzászólására (#61666)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Szerintem simán lehet dekódert építeni..SO08 ,SOT23 ezek nem túl kicsik..Nyák is könnyen elkészül ha csinálok egyben többet..No,de először kell vezérlő és erősítő mit hangkártyán lehet tesztelni úgy olvastam..Elég csúnya én skkal szebbet tudnék készíteni..Egyoldalas így gyerekjáték..Z arányoshoz is készített valami elvetemült..
|
|
(#61675) etwg válasza patexati hozzászólására (#61671)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Mielött ilyen álmokba merülnél tedd elöbb rendbe a pályádat. Az lehet analog is, addig nincs semmi különbség, habár már az is egy kihivás lesz azokat az elavult kalapsineket müködésben tartani.
Hacsak a kocsivilágitás a problémád, azt meg lehet oldani egy PWM-táppal aminek a legkisebb állásában is megmaradnak a tü impulzusok, amik untig elég energiát adnak a kocsivilágitásnak. Az én mozdonyaimon ha bekapcsolom a sinben az áramkört (Z-kapcsolás) szépen felgyulladnak a fények, de a mozdony még csak nem is berreg. Növelve a PWM szélességet elindul a halk berregés majd fokozatosan a mozdony is.
Ha nagyon kell akkor dudálni is tudok, igaz, hogy ilyesmit általában csak egyszer kérnek a látogatok ( egy valodi duda vah az asztal alatt elrejtve, mindössze 100 dBA-ra tompitva. ). Van mozdonyhangom is - sokkal jobb mint a hangdekoderekböl, mert több nagy hangszoro és 20 W-s erösitö hajtja. ( a hangszorokat át tudom kapcsolni a terepasztal alatt abba a szegmensbe ahol a mozdony van - erre sincs nagy szükség, mert a hangzavar nem a hobbim, és a család tagjait is eléggé zaklatja. Igy csak a hatás kedvéért vannak ilyen cuccok. |
(#61677) patexati válasza etwg hozzászólására (#61675)
|
Válasz •
|
Dec 29, 2019 |
|
Igen erre gondoltam,hogy a PWM egy aranyfüst kondival,5,1 zenerrel két egyenirányító híddal és pár áramellenállásal elég tartósan világítanának a ledek..A hang megoldás tetszik lehet kerülnek bele kis hangszórók,valahol van pár pici BOSE az pöpec hangra képes..Összehozom azt a kalapsínt,vannak újak is.Most nikkelezni akarok csak kell nikkel anódot szerezni,akkusav meg tisztítómarásnak.Veszélyes de szabadtéren lesz csinálva.. |
|
|
2024. Nov, 20. Sze 12:21:01 |
|
Jelenleg 17 fő olvassa az oldalt |
|
|