|
DCC profiktól (nem csak) profiknak
|
Témaindító: Frankye, idő: Jan 23, 2013
Témakörök:
|
|
(#65775) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 17, 2022 |
|
Ha valakit érdekel:
Egy olcso rendszerfüggetlen DCC programozo vágány. Szinte minden automatikus benne és kis szerencsével kevesebbe kerül, mint egy olcso dekoder.
Arduinos programozo. |
(#65776) asch válasza etwg hozzászólására (#65775)
|
Válasz •
|
Jan 17, 2022 |
|
Számodra kiderült a videóból, hogy a vonat milyen protokollon keresztül kommunikál vissza a programozónak?
A motor driver honlapja írja, hogy a használt board tudja mérni az áramot, úgyhogy arra tippelnék, hogy az áramfelvételen keresztül jelez vissza a mozdony az Arduino-nak, akkor talán a Digitrax transponding-ról lehet szó: https://dccwiki.com/Digitrax_Transponding |
(#65777) etwg válasza asch hozzászólására (#65776)
|
Válasz •
|
Jan 17, 2022 |
|
Szerintem az már normalizált, mert láthatod, hogy a JMRI felismer egy sereg dekodert. Azzal kezdödik a sztory. De ez nyilvánvaloan nem megy üzemközben, hanem csak a programozo vágányon. Igen árammérésen alapul a komunikacio.
Az Arduinohoz csak egy közönséges L298-s motorboard van csatlakoztatva, amin aligha lehet mást mást mérni az áramon kivül. |
(#65783) Bácsi Attila hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 18, 2022 |
|
Sziasztok.
Azt szeretném kérdezni hogy a dekóder AUX kimenettel mit lehet üzemeltetni. |
(#65784) csíkosháTTú válasza Bácsi Attila hozzászólására (#65783)
|
Válasz •
|
Jan 18, 2022 |
|
Általában ugyanolyan "kimenetek", mint a sima világítás (F0, a fehér és a sárga vezeték), de ezeket alapesetben az F1, F2, stb. funkció gombokkal lehet működtetni. Lehet ide kapcsolni például:
- világítástól függetlenül a vörös zárfényeket,
- vezetőfülke világítást,
- gőzmozdonyoknál kazánfény imitációt,
- füstgenerátort,
- digitális kocsikapcsolót,
meg még a jó ég tudja micsodákat. |
(#65785) Bácsi Attila válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65784)
|
Válasz •
|
Jan 18, 2022 |
|
Most ismerkedem digitális üzemmel és el kell egy kis segítség. Köszönöm részletes gyors válaszod. |
(#65816) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 21, 2022 |
|
Mindenkitől előre is bocsánatot kérek, de a mostani modellvasút gyártókról eszembe jutott egy film egyik jelenete
konkrétan ez itt!
Fleischmann N E50, BR150, BR151, kinek melyik korszak tetszik jobban. De nagyon sok Fleischmann modellben ugyanez van!
Ugye a kefés motorok okozta rádiófrekvenciás zavart csökkenteni kell, ezzel nincs is baj. A legtöbb gyártó ezt úgy oldja meg, hogy vesz egy kondenzátort, ezt párhuzamosan kapcsolja a motorral. Aztán fog két fojtótekercset, ezt meg sorba köti a motor két vezetékével. OK, de ezt Fleischmann-ék úgy csinálták meg, hogy a modell alappaneljén a két fojtótekercs az egy-egy 11mikroHenry-s SMD alkatrész, az NEM651 dekóder aljzat előtt! Így DCC üzemben a digitális sínjelnek keresztül kell verekednie magát két induktivitáson, hogy a dekóderbe jusson.
És ezzel nincs ám vége a digitális jel és a dekóder szenvedéseinek koránt sem! A motorral párhuzamosan van kapcsolva egy SMD 10nF kondenzátor, ez nem is baj. Csakhogy a dekóder aljzat 1. és 3. lába, valamint a 2. és 4. lába közé beforrasztottak egy-egy 47nF értékű SMD kondenzátort!!! Ezzel azt érték el, hogy a motorba bevezetik a DCC sínjelet és a dekóder nagyfrekvenciás PWM jelét egyszerre!!!
Az egyszeri felhasználó meg csodálkozik, hogy a DCC miért nem üzemel rendesen, miért kavarognak a bitek össze-vissza? Dekóder, meg vezérlőközpont legyen a talpán, amelyik ezzel elboldogul! Ennyire nem lehetnek egy modellgyárban ostobák az elektronikához a XXI. században!!!
Sajnos nincs vége, belefutottunk egy komolyabb hibába is. Órákat méricskéltünk tegnap egy fehér z21 központon, és eléggé elkeserítő eredményeket kaptunk. A méréseket egy Rohde&Schwarz RTC1002 oszcilloszkóppal végeztük, mert egy alamuszi hibát kerestünk. Még mérünk majd holnap, de kezd oszlani a köd, sok apró kis hiba mellett sajnos lehet, hogy van egy vagy több nagyobb baj is. |
(#65830) Bácsi Attila hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 22, 2022 |
|
ABC fékezést szeretném beállítani a dekóderen de a CV27-et nem találom MultiMaus-on. Kérem segítségeteket.
|
(#65839) csíkosháTTú válasza Bácsi Attila hozzászólására (#65830)
|
Válasz •
|
Jan 24, 2022 |
|
A programozómenübe kell belépni, ott is a "CV változtatás" menüben állíthatod be a 27-t, amibe aztán majd a dekóder utasítása szerinti értéket kell megadni. |
(#65841) Bácsi Attila válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65839)
|
Válasz •
|
Jan 24, 2022 |
|
Köszönöm az információt. Üdv. Attila |
(#65851) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65816)
|
Válasz •
|
Jan 25, 2022 |
|
Idézet: „Sajnos nincs vége, belefutottunk egy komolyabb hibába is. Órákat méricskéltünk tegnap egy fehér z21 központon, és eléggé elkeserítő eredményeket kaptunk. A méréseket egy Rohde&Schwarz RTC1002 oszcilloszkóppal végeztük, mert egy alamuszi hibát kerestünk. Még mérünk majd holnap, de kezd oszlani a köd, sok apró kis hiba mellett sajnos lehet, hogy van egy vagy több nagyobb baj is.”
Még egy kicsit vacakolnunk kell, hogy az oszcilloszkóp. képernyőit fel tudjam tölteni, egy kis türelmet kérek!
- Az első baj, hogy a fehér z21-hez adott gyári "ROCO" hálózati adapterrel a sínfeszültség nagy! TT-ben értem, H0-ban még elmegy, de TT-hez 14V a maximum gyári ajánlás. Ráadásul tisztán ohmos, kb. 300mA terhelésre lecsökken az üresjáratoz képest. Mivel a fehér (és a szürke) z21 központ nem tartalmaz belső, nagyáramú stabilizátort, így a DCC sínfeszültség értéke a hálózati adapter stabilitására van bízva, ami jelen esetben nem megfelelő.
- Kipróbáltuk egy szintén 2,3A-es másik hálózati adapterrel, ami csak 15V-s. Ezt a Tillig adja egyes kezdő szettekhez, analógokhoz is. Sajnos az eredmény ebben az esetben sem megfelelő. A DCC sínfeszültség ugyan 13,5V lesz, de terhelésre ezzel a tápegységgel is lecsökken az érték, vagyis változó, ingadozó terhelésre a DCC sínfeszültség stabilitása rossz!
- Mindkét mérést tisztán ohmos műterheléssel végeztük, messze elmaradva a maximális értéktől. Ennél rosszabb körülmények, vagyis valódi modellüzem esetében sajnos a dolog ennél sokkal rosszabbul fest, el sem tudom képzelni - dehogy nem, vagyunk egy páran itt, aki tudják is - hogy pl. egy DCC vezérlésű, sínből betáplált váltó működtetése esetén egy-két-sok pillanatra gyakorlatilag összeomlik a kimenő jelfolyam. Pedig a használati utasítás, meg a gyári katalógusok kis pályára ezt kifejezetten ajánlják is. No Comment...
- És ez persze megmagyarázza azt a jelenséget is, hogy az z21 központ miért tilt le azonnal, ha hurokvágányt építünk, egy profi hurokmodullal. Gyakorlatilag ma nincs a piacon olyan hurokmodul, amivel ez a központ képes lenne együttműködni.
- Kipróbáltuk egy teljesen "mezei" és olcsó, kínai tápegységgel is, egy Excelway tipussal, amin annyi extra van, hogy beállítható 9-24V között, és a beépített kijelzője eléggé pontos is. Ilyen feszültség esést ezzel nem tapasztaltunk, pedig sokkal olcsóbb, mint pl. a ROCO hálózati adaptere. (Cseh raktárból is tudja szállítani a Banggood, egy hét alatt, és nincs se' vám, se' ÁFA, hiszen EU-n belüli termék már.)
A további mérésekhez már ilyen tápegységet használtunk, nem a gyárit.
- Nehezebben orvosolható bajra is rábukkantunk. Ha csak simán megnézzük a z21 kimenetén a DCC jelfolyamot, akkor minden rendben lévőnek tűnik, mégis baj van egy Tillig modellbe szerelt PLUX12-es Uhlenbrock dekóderrel. A dekódert ellenőriztük próbapadon, Tran ZF5 központtal, és a ZIMO MXULFA dekóder programozójával is, semmi baja. A z21 sínjelétől azonban "meghülyül", rángatja a modellt, és nem is engedi magát vezérelni, ha egyszer megindítottuk a mozdonyt.
Közelebbről megvizsgálva a DCC sínjelet, a nulla átmenetnél lépcső van, és a jel felfutási ideje is sok! A dolog csimborasszója, hogy ez az érték - mármint a jel felfutása - terhelés hatására megváltozik! Terhelés nélkül a fel-lefutási idő 400nanosec, 300mA ohmos terhelésre ez az érték 4,8mikrosec-ra megnő, és persze a nulla átmenetnél a "lépcső" is benne van.
Hogy ezt mi okozza, az további vizsgálatokat igényel! Elképzelhető, hogy a z21 sín kimenetét adó H-híd alkatrészei nem megfelelőek, vagy szimplán a vezérlése rossz a hídnak. Gyári tápegységgel ezek az értékek rosszabbak egyébként.
- Ha már benne voltunk a mérésekben, kíváncsiságból megmértünk még pár eszközt.
- Tran ZF5, de ez egy másik ligában van, amíg gyártásban volt 350Euro volt az ára, és ez egy 5A-s erőmű. Egy szimpla 18V-os trafóról van meghajtva, a jelalak a kritikus pontokon kifogástalan.
- ZIMO MXULFA: ez egy kakukktojás, mert nem igazi központ, hanem egy dekóder programozó/hangfeltöltő eszköz, de ki lehet vele próbálni a felprogramozott dekódert, vagy mozdonyt. Ezt egy általam évtizedekkel ezelőtt épített labortápról hajtottuk meg, ezzel sincsen semmi baj.
- jvnd kolléga által gyártott nanoX-s88: ezt a korábban említett Excelway tápegységről tápláltuk, 22V egyenfeszültségről, a sínkimenet 14V-ra állítva a központban. Tankönyvi ábra a sínjel kimenete, kifogástalan.
Eddigi tapasztalataink összegezve: eléggé elkeserítő a dolog. Ha egy olyan egyszerű eszközt, mint egy megfelelő tápegység, nem tudnak beszerezni a piacon a gyártók, akkor ott baj van. A másik baj pedig a jelalak, aminek viszont meg kellene felelnie az NMRA előírásainak. Volt már olyan vezérlő a piacon (Trix Mobile Station, az első generáció, még zárlatvédelme sem volt!), amiben lépcső volt a nulla átmenetnél, azt hittem ezt már meghaladtuk. Valami komoly baki csúszhatott valahol a folyamatba, és ennek a modellezők isszák most a levét. |
(#65853) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65851)
|
Válasz •
|
Jan 25, 2022 |
|
Hát az irásodbol több minden kiderült. Nem ismerem a cégek által gyártott tápokat, de nagyon siralmas lehet egy olyan kapcsitáp aminek változik a kimenete. Aki tudja, hogyan van egy ilyen táp felépitve az talán tudja miröl beszélek. A kapcsolásban a kimeneti feszültség szabályozza a trafo hálozati részét, hiszen a feszültség stabilizacio ott történik s nem a kimeneten.
A másik meg a lépcsök a nulla szinten, vagy rosszak a választott fetek vagy nincs elég szusz a meghajto fokozatban. A tranyok maguktol nem igen tudnak lépcsöt csinálni. Konstrukcios hiba. ( föleg egy olyan szerkezetben ahol a nulla átmenet számit s majdnem semmi más. Milyen lehet az a nulla átmenet ami nem történik meg, azaz jön a jel majd megáll nulla szinten, majd egy kis idö mulva elindul tovább. Ez komoly gondokat okozhat, hiszen a dekoder akár két jelnek is értelmezheti az a jelet ami megáll a nullán.
De lehet, hogy belül is rosszul tervezték meg a NYÁKot vagy vékony drotokat használtak.
A tularamvédelem egy ilyen áramkörben amugy egy meglehetösen komoly feladat, föleg olyankor, amikor a mozdonyt megprobálják a pályán is identifikalni/felismerni ( beolvasni) .
Na mind1, tudjuk, hogy a világ gazdaságának nagy része az ipari hulladék produkciojábol él, és csak remélhetjük, hogy nem kerül ilyesmi kezünkbe. |
(#65854) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65851)
|
Válasz •
|
Jan 25, 2022 |
|
Elnézést, hogy beleszólok:
Idézet: „jvnd kolléga által gyártott nanoX-s88:”
Nekem is ez van, és a vicc, hogy már akkor is régiesnek számított amikor vettem Tőle. Legalább 20 éves a konstrukció, és mégis neki a legszebb a jelalakja... vannak dolgok, amik sosem mennek ki a divatból
Azóta is hálás vagyok JVND-nek, hogy megajándékozott ezzel a központtal, ami eddig nagyon sok örömet adott nekem! Köszönöm Neki!
((Nálam egyetlen egy negatívum jött elő ezzel a központtal: a kisebb motorral szerelt modelleknél (tillig, Fl) nem megy az ack, azaz nem tud kiolvasni a központ a dekóderből a programozó sínen. Itt sajnos jegyzetelni kell papírra))
|
(#65855) e_zsolt hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 25, 2022 |
|
Sziasztok!
Segítségre van szükségem.
Van egy Posch-Digitools féle M41 optikai és elektronikai feljavító készlet egy fugi csörgőben.
A mozdony analóg pályán lesz használva a jövőben. Belepróbáltam egy roco plux22-es foglalatból származó plux16-os vakdugót egy MTB plux16-os vakdugót, majd egy piko plux12-est is kipróbáltam. A probléma az, hogy a zárfény és a menetfény együtt, a menetirány szerinti végén működik a mozdonynak a másik végén minden led sötét mindkét vakdugóval és az MTB-vel egyáltalán nem is működik. Milyen színű vezetékek átkötése segítene abban, hogy a zárfény a megfelelő végén működjön a modellnek? Már ha ez ilyen egyszerűen megoldható.
Azt tudom, hogy az esu-nak van olyan dekódere ami analóg pályán is működik, az más kérdés, hogy a cikkszámát nem tudom és az sem biztos, hogy azzal a világítás rendben lesz. Azért ha a cikkszámot tudja valaki akkor azt megköszönöm. Van már valakinek ezzel a dekóderrel tapasztalata?
Az optikai feljavító készlet bekötési rajza a Digitools honlapjáról:
(remélem maradhat)
|
|
(#65856) jvnd válasza diginewl hozzászólására (#65854)
|
Válasz •
|
Jan 26, 2022 |
|
Köszönöm hozzászólásaidat, további jó használatot kívánok. |
(#65857) csíkosháTTú válasza e_zsolt hozzászólására (#65855)
|
Válasz •
|
Jan 26, 2022 |
|
Sajnos az a baj, hogy az alaplemezen elkötötték a zárfény világítását. Az "A" vezetőállás felőli zárfényeket az "F0 előre" kimenethez, a "B" felőlit meg a "F0 hátra" kimenethez. DCC üzemben ezzel nincs is semmi baj, mert a dekóder AUX1 és AUX2 kimenetét oda programozzuk, ahová csak szeretnénk.
Analógban ez viszont gond, mert nem lehet hozzá rendes vakdugót csinálni.
Hiba, ezt benézték...
Ja!
Minden dekóder működik analóg pályán. Én megpróbálnám olyannak eladni a modellt, aki digitálisban használná. |
(#65858) e_zsolt válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65857)
|
Válasz •
|
Jan 26, 2022 |
|
Szia! Köszi a választ.
Még egy dolog, ezt találtam a digitools digidrive leírásában:
"Analóg mód:
A DigiDrive-x.x dekóder analóg pályán is működőképes.
Figyelem! Alap, gyári beálltások mellett az analóg mód le van tiltva.
Amennyiben az ezzel a dekóderrel szerelt mozdonyt analóg pályán is működtetni kívánja, akkor az analóg módot engedélyezni kell egy digitálisrendszersegítségével. Az
engedélyezéshez a CV29 regiszterbe be kell kapcsolni a 2. bitet.
Az analóg működés során a dekóder a korábban digitálisan beállított paramétereknek megfelelően fog működni. (CV3 és CV5, illetve CV13 és CV14 regiszterek)
Például:
- A CV13 regiszter 1. bitjét bekapcsoljuk és az F2 funkció gombhoz hozzárendeljük az AUX2 funkció kimenetet füstgenerátor üzemhez beállítva, akkor az
AUX2 (lila) vezetékre kötött füstölő analóg üzemben is működni fog.
- A CV13 regiszter 3.bitjét bekapcsoljuk és az F4 funkció gombhoz hozzárendeljük az automatikus gyorsulás-lassulás kikapcsolását, akkor analóg módban
a mozdony a feszültség változásnak megfelelően fog gyorsulni vagy lassulni
és nem a CV3 és CV4 regiszterekben beállított értéknek megfelelően."
Nem teljesen világos. De nem lehetséges az, hogy a dekóder világításfunkcióit úgy programozom, hogy analógban végül működjön aminek és ahogyan kell. Vagy a rossz bekötés ezt kizárja?
Átállítottam dekóderüket analóg módba de úgy sem jó a világítás. Bár nem is próbáltam egyelőre a világításfunkciókat állítani. Mindent a gyári értéken hagytam. |
(#65859) diginewl válasza e_zsolt hozzászólására (#65858)
|
Válasz •
|
Jan 26, 2022 |
|
Idézet: „Átállítottam dekóderüket analóg módba de úgy sem jó a világítás. Bár nem is próbáltam egyelőre a világításfunkciókat állítani. Mindent a gyári értéken hagytam.”
Igen mert a gyári értéken hagytad, a dekóder kvázi drága vakdugóként működik most. Át kell programoznod, és meg kell adnod, hogy melyik funkció mikor legyen aktív analóg módban. Akkor működni fog. |
(#65860) e_zsolt válasza diginewl hozzászólására (#65859)
|
Válasz •
|
Jan 26, 2022 |
|
Igen.
Az általad idézet soraim felett egy sorral írtam egy kérdést még csíkosháTTúnak. Működik-e az átprogramozás a fizikai hiba ellenére.
Első blikkre szerintem nem. De hátha ezt ő tudja, esetleg van már tapasztalata.
Minden estre köszi! |
(#65861) diginewl válasza e_zsolt hozzászólására (#65860)
|
Válasz •
|
Jan 27, 2022 |
|
Ő már megírta Neked előtte
Idézet: „DCC üzemben ezzel nincs is semmi baj, mert a dekóder AUX1 és AUX2 kimenetét oda programozzuk, ahová csak szeretnénk.”
Ha digitools dekódered van, akkor mindent úgy programozol át a kimeneteken, ahogy szeretnél. Ehhez analóg módban kell hozzárendelni a feladatot.
Saját példa: fordítva kötöttem be egy dekódert - fizikai hiba - egy mozdonyba. Már nem volt kedvem átforrasztani a vezetékeket. Némi programozás után rendesen megy előre hátra, és a vezetőállásban levő fény mindkét menetirányban aktívan felkapcsol. Analógban is. |
(#65862) e_zsolt hozzászólása
|
Válasz •
|
Jan 28, 2022 |
|
Értem, összeállt a kép. Köszönöm mindkettőtöknek.
Sikerült megoldani a világítást analóg módban a Digidrive dekóder átprogramozásával. Analóg mód CV29=4
Legyen itt okulásul másnak is: (Persze le van írva a kezelési útmutatóban, csak nincs így összeszedve erre az esetre.)
A funkció gomb aux1-nél CV126=29 (F0 gomb), aux2-nél CV130=29. Ez is F0 értelem szerűen, ezért meg kell adni, hogy melyik irányba melyik világítson.
Az aux1 üzemmódját a CV178-ban 32-re állítottam, az aux2 pedig a CV179-ben lett 16-ra állítva. Az irányfüggés így már jó.
Ezek után jöttek a felső fényszórók.
A funkció gomb aux4-nél CV138=29 (F0 gomb), aux8-nál CV154=29. Ez is F0 értelem szerűen, ezért itt is meg kell adni, hogy melyik irányba melyik világítson.
Az aux4 üzemmódját a CV181-ban 16-ra állítottam, az aux8 pedig a CV185-ben lett 32-re állítva. Az irányfüggés így már itt is jó.
Közben megjött a DT válasza is. Vakdugóval is össze lehet hozni az alábbi vezetékek átforrasztásával ha a drága dekódert nem akarja az ember analóg módban használni (elfecsérelni).
Fel kell cserélni a kábelek megtoldásával a vörös végzár LED-ekhez menő vezetékeket.
A piros kábelek (R jelű csatlakozók) tartoznak a végzár fényekhez.
A zöld vezeték (G forrszem) a felső fényszóró és a mellette lévő sárga (Y forrszem) vezetékhez kell forrasztani.
Így már Plux16-os vakdugóval is megfelelően működnek a homlokfények és a végzárfények. |
(#65928) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 5, 2022 |
|
Láttatok már PLUX20 csatlakozót?
Nem?
Íme a képeken!
Az egyiken az nem dekóder ám! Neeem, az a vakdugó az analóg üzemhez!
Csak a saját dekóderével működik, semmi mással, lévén a PLUX - rendes nevén NEM658 - szabványú csatlakozás az vagy 8, vagy 12, vagy 16, vagy 22, és nem arra áll az indexe, amerre ez az teljesen individualista megoldás.
Hogy idézzem Ford Fairlane-t: "Eszem-f@szom megáll!"
|
|
(#65929) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65928)
|
Válasz •
|
Feb 5, 2022 |
|
Nyilván ki kellett valamit találni, hogy ne lehessen tévedésböl más dekodert bele dugni ( lehet, hogy az egyböl leégne).. Oda is van irva, hogy csak a Piko Smart dekoder müködik benne.
Ennyi.
Ez manapság kezd normális lenni, mindenki védi a saját szerkezeteit. |
(#65939) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#65929)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2022 |
|
Ja, csak az ember poráfa esik...
Simán elférne benne a szabványos PLUX22 is. Közben utánanéztem ennek a "csoda" PIKO dekódernek (smart-nak azért nem nevezném, a PIKO saját gyártású dekódereivel azért kellene még koptatni a tervező asztalt egy ideig!), és meglepődve tapasztaltam, hogy a motorvonatokhoz szükséges bistabil relé magán a dekóderen van!
Ugye a fejlettebb motorvonatokban van egy bistabil relé, hogy az áramszedés mindig a menetirány szerinti első fejrészből érkezzen, így nem lesz probléma a szigetelt szakaszokon (pl. ABC fékezés). Ez a Fleischmann-nál és a ROCO-nál is a modell alappaneljén van, így ez akár analóg, akár dekóderes üzemben is működik.
Viszont ez a relé a PIKO ICE4 esetében a dekóderen van, így ez a megoldás analógban nem fog működni.
Azzal nekem nincs bajom, hogy egy gyár erőlteti a saját megoldásait minden esetre. Viszont akkor ez a megoldás legyen stabil, és működő képes. De pl. a PIKO saját dekódereinek komoly baja van az ABC fékezéssel, pontosabban a "menetirány szerinti jobb sínszál" kifejezés értelmezésével.
Nem is beszélve arról, hogy 80Euro ez a spéci dekóder... |
(#65940) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65939)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2022 |
|
Na látod már amiatt a bistabil relé miatt nem lehet azonos a konnektor.
Nem tudjuk mit tervez a PIKO, de valami nagyon készül náluk. Nem véletlenül vettek fel vagy 2 tucat elektronikust.
|
(#65941) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#65940)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2022 |
|
Idézet: „Nem véletlenül vettek fel vagy 2 tucat elektronikust.”
Akik mindannyian helyi zsibvásáron vásárolták a "szakképesítésüket"?
|
(#65945) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65941)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2022 |
|
Nem, ketten az USAbol jöttek haza, ott tanitottak illetve fejlesztettek elektronikát. |
(#65946) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#65945)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2022 |
|
Nem látszik... |
(#65947) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65946)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2022 |
|
Várd ki a végét |
(#65948) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#65947)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2022 |
|
Amiket eddig láttam a műhelyben szervizesként, abból sok jó nem sül ki...
- Ugye az ABC fékezés bajaival kezdődött, azóta sem rendeződött.
- A ZIMO-hoz, vagy Tran-hoz képest a dekóderhez adott használati utasítás, és a CV-k listája erősen hiányos, sok beállítási lehetőséget meg sem említ. Úgy kell német fórumokon nyomozni utána, ha egyáltalán sikerül.
- Support az nulla, alkatrészeket is a webshopjukból kell rendelnem a modellekhez, ha van...
- Sok minden nem tiszta velük, kezdetben az ESU-val dolgoztak, majd jött az Uhlenbrock, egy darabig párhuzamosan ment a kettő. Most meg saját gyártásuk van, párhuzamosan megtartva még az Uhlenbrock-t.
Csaponganak, nincs egy világos koncepció, legalábbis úgy tűnik.
Úgy tűnik rossz irányba rohamoznak...
|
(#65949) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65948)
|
Válasz •
|
Feb 7, 2022 |
|
Azért ne tulozz a PIKO saját televiziot inditott a YT-n ahol nagyon lassan elmagyaráznak mindent, amit tudni kell. S ugy látszik tudják mi várhato el egy átlagos német modellezötöl és nem akarják a szerencsétleneket tulterhelni mindenféle CV-kel.
Piko digital seminar |
(#65950) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#65949)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2022 |
|
Mhhh...
PIKO SmartDecoder-ben melyik CV-ben kell állítani a hangerőt?
Csak egy egyszerű kérdés, amire illene a használati utasításban felelni. Nem a YouTube-on, olvasni azért gondolom minden modellvasutas tud.
Azért morgok, teljesen triviális dolgokkal fordulnak hozzám az emberek, mint ez is. Eddig semmi baj nem volt, ha felhívtak, vagy e-mail-ben megkérdezték, már mondtam is a választ. Egyszer, utána már mindenkinek ment a dolog.
A PIKO dekóderek esetében ez nem így van, még nekem is kihívás kisakkozni, vagy lenyomozni a dolgot a szükséges adatokért.
Sokszor olyan CV-ket kell az adott feladathoz beállítani, vagy átírni, amiket sehol az ég világon meg sem említenek! Nincs benne a használatiban, és a YouTube csatornán sincs róla egy árva szó sem!
Az, hogy a dekóder PID szabályzóját hogyan hangoljuk össze adott esetben a modell motorjával, már valóban sok ember tudását meghaladhatja, hogy melyik CV-ket kell macerálni, és milyen értékekre. De pl. erre a Tams-Elektronik a használatijában részletesen kitér, és ad tippeket is, hogy mindenki meg tudja csinálni.
Egy hangerő beállítása viszont nem ez a szint, az kb. olyan, mint a dekóder címének átállítása. |
(#65951) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65950)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2022 |
|
Egy becsületes modellhü modellezö miért állitaná a hangeröt?
Talàn az állomáson is le lehet tekerni a csörgö vagy a szergej hangerejét ha ott dorombol elötted?
Ha valaki hangositott mozdonyt vesz, akkor számoljon azzal, hogy az hangos. (Ki kell kapcsolni a mozdonyokbol a hangot. Az ember meghülyül, ha 4-5 mozdony brummog még a mozdonyszinben is.) |
(#65952) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#65951)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2022 |
|
Nem azért, üzem közben, csak az alap, hogy ne harsogja tele a szobát. |
(#65953) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65952)
|
Válasz •
|
Feb 8, 2022 |
|
Lassan már ilyen modellezök is ugy vannak, mint az egyik uj lakotelep lakoi, ami egy rendezöpályaudvar mellé épült. Egy „bennfentes“ ujságban peticiot inditottak, mert zavarta öket a pályaudvar bemondoja, aki utasitàsokat adott a tolatoknak melyik vagont hova kell rendezni. A rendezö pu. immár vagy 150 éve ott van és vagy 40 éve csak személyvagonokat rendeznek ott, az meg ugye amugy sem sok. |
(#65962) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 14, 2022 |
|
Na a Fremo-sok most nem fognak örülni...
A műhelyben járt egy Uhlenbrock Inetllibox II vezérlő, mert rejtélyes dolgok történnek vele a pályán.
Elkeserítő eredményre jutottunk a mérésekor: a kimenő DCC sínfeszültsége 14-20V között ingadozik, a terheléstől függően!
Sajnos az nem megoldás rá, hogy trafó helyett egy külső, stabilizált tápegységről, mondjuk egy laptop töltőről üzemeltetjük, ugyanis a központ csak és kizárólag AC áramforrásról működik!
Az sem segít, ha a menüben a kimenő feszültséget átállítjuk "N-re" "H0-ról". Attól még az ingadozás megmarad, és pl. egyetlen N-es mozdonnyal a pályán is bőven 20-22V körül lehet a sínfeszültsége, trafótól függően. Minél nagyobb, és "stabilabb" trafóról használjuk, annál rosszabb a helyzet.
Sajnos le kell írnom, hogy ez a vezérlő ebben a formában használhatatlan! Csakúgy, mint az elődje, az I. generáció.
Elkeserítő, hogy a drága, sok helyen agyon dicsért vezérlő gyakorlatilag káros a modellek dekódereire, és a motorjaira.
Nagyon nagy a baj, az az érzésem...
Az azért nonszensz, hogy egy méregdrága központ sín kimenetét nem lehet használni, csak úgy, ha teszünk a kimenete és a sín közé egy Hübsch-féle feszültség szabályozót, vagy egy stabil kimenő jelet adó boostert.
Made in Germany... |
(#65977) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Feb 15, 2022 |
|
Megerősítést kérek szépen!
Motorvonat világításon gondolkodom.
Adott egy általános mozdonydekóder aminek négy funkció kimenete van:
f0előre/hátra,aux1, aux2.
Megoldható-e az, hogy bármelyik, vagy több funkció is aktív, ebből a 4ből egy ötödik funkció működjön minden esetben, ha legalább egy a 4 funkcióból aktív?
Konkrétan:
F0: mozdony első előre világítás / első végzár
aux1: mozdony hátsó előre világítás
aux2: mozdony hátsó végzár világítás
Ötödik funkció: belső világítás.
Ha egyik irányba sem világít előre, hátra, menet, vagy zárfény, akkor a belső világítás sem világít.
Megoldható ez 4 darab diódával a funkció kimenetek közösítése előtt, vagy bonyolultabb (pl. optocsatolós megoldás kell? - ezt kihagynám a helyhiány miatt.)
Előre is köszönöm a választ! |
(#65978) etwg válasza diginewl hozzászólására (#65977)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2022 |
|
Nem probaltm, de elvben igen, egy egy diodával kialakithatsz egy OR kaput, aminek a kimenete akkor fog alacsony szintre kapcsolni, ha a bemenetek egyike szintén alacsony szinten van. |
(#65979) diginewl válasza etwg hozzászólására (#65978)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2022 |
|
Köszönöm!!
Gyakorlatban ki fogom próbálni, remélem még idén lesz rá lehetőségem.
|
(#65982) ati101 válasza diginewl hozzászólására (#65977)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2022 |
|
Én egy kiegészítő panelt építettem SMD alkatrészekből erre a célra!
Az F* menetiránytól függően felkapcsolja a fehér és vörös LED-t. (1 és 2 kimenet)
A tiltás a menetiránytól függően a vörös fényt kapcsolja le. (3 kimenet)
A kabinvilágítást a (4. kimenet) kapcsolja.
Az 5V miatt csak két LED kapcsolható sorba, vagy egyesével kell ellenállással ellátni.
A +5V helyett táplálható a diódahídról is, de az IC csak max 15V -ot kaphat, ezért azt zenerrel korlátozni kell! A LED -ek előtét ellenállását ennek megfelelően kell megválasztani.
A bevált, kipróbált kapcsolási rajzot itt felhasználásra közreadom. |
|
(#65983) ati101 válasza ati101 hozzászólására (#65982)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2022 |
|
Én az 5V -os változatot építettem meg! A kapcsolási rajzot módosítottam a +18V os változat estére ez a megfelelő! |
|
(#65987) etwg válasza ati101 hozzászólására (#65982)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2022 |
|
Na ezt azután jol eltuloztad |
(#65988) diginewl válasza ati101 hozzászólására (#65983)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2022 |
|
Nem szeretnélek megbántani, de ennél egyszerűbben egy tranyó két ellenállás kombóval hasonlót oldottam meg (egyik oldal - pl a vontató oldal lekapcsolása).
A te kapcsolásodban nem lehet megoldani, hogy csak a b oldal vörös fénye világítson, az A oldal fehér fény ne.
Sajnos kell mind a 4 kimenet mindkét oldal fehér/vörös fényeihez. Ezért nem marad a belső tér kapcsolható. |
(#65989) csttom válasza diginewl hozzászólására (#65988)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2022 |
|
A diódás megoldást már többször használtam, működik. Annyi dióda szükséges, ahány funkció esetén akarod, hogy menjen a világítás, ez lehet akár mind a négy funkció is. Lehetőleg shotky diódát használj. |
(#65990) diginewl válasza csttom hozzászólására (#65989)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2022 |
|
Köszönöm! |
(#65991) etwg válasza csttom hozzászólására (#65989)
|
Válasz •
|
Feb 16, 2022 |
|
Szerintem elég felesleges ide a shottky dioda, hiszen legalább 10 V -t kell kapcsolni. Persze a shottkyval is ugyanigy müködik. |
(#66005) csíkosháTTú válasza csíkosháTTú hozzászólására (#65962)
|
Válasz •
|
Feb 19, 2022 |
|
Folytatódik az Uhlenbrock "saga"...
Soha nem is lesz jó az eszköz semmire, mármint az Intellibox mindkét generációja.
Aki ezt a kapcsolást kidolgozta, és így gyártásba engedte, azzal azért elbeszélgetnék egy kicsit, mert nagyon-nagyon nem értem a dolgot!
Amitől ezek a vezérlők mindig is hasznavehetetlen vackok lesznek az az egyszerű tény, hogy a DCC sínkimenetük egyik pólusa galvanikus kapcsolatban van a 16V AC tápfeszültség egyik pólusával. Neeem, nem, ne tessék arra gondolni, hogy valaki már belebabrált! Nem, maga a nyomtatott áramköri lapon egy jó vastag rézfelülettel van a dolog kivitelezve.
Ettől aztán az egész készülék belső világa rendkívül komplikáltra sikerült, és a "félhidas" kimenete miatt ebben a világban DCC jelalak soha nem is lesz tisztességes. Egy másik univerzumban, ahol a fizika másképpen működik, ott talán...
Nem is beszélve arról, hogy egy logikus, átgondolt készülék esetében a tápfeszültség, és a kimenet általában nem egy oldalon van a készüléken, és lehetőleg nem egyforma csatlakozóik vannak. Ehhez képest ezeken egy 6 pólusú sorkapcson vannak, szorosan egymás mellett. Rendkívül könnyű összekavarni a dolgokat, és beküldeni a tápfeszültséget a kimenetre, "visszafelé". Ez aztán a megfelelően túlkomplikált, de egyébként meg teljesen elszúrt tervezésű készülék el is távozik a másvilágra, és innen csak levélnehezéknek lesz jó. Most epésen megjegyezném, hogy működőképes állapotban sem jó sokkal több feladatra...
Kezdem megérteni azokat a modellezőket és szakikat Németországban, akik fújnak az Uhlenbrock-ra. Van némi igazuk, az biztos. |
(#66174) Bácsi Attila hozzászólása
|
Válasz •
|
Márc 13, 2022 |
|
Egy kis segítséget szeretnék kérni. TT tillig nohab digitools dekóderrel abc fékezés beállítva. Menetirány szerint megáll a jelzőnél de ellenkező
irányban is megáll de pár másodperc múlva automatikusan elindul. Mi lehet a probléma? A többi dekóderes mozdonyom hiba nélkül működik.
Azokban is digitools dekóder van. |
(#66175) csíkosháTTú válasza Bácsi Attila hozzászólására (#66174)
|
Válasz •
|
Márc 14, 2022 |
|
Ha van lehetőséged, akkor próbáld ki egy Lenz, vagy Zimo dekderrel, vagy Kühn-nel (a 045 már tudja korlátozottan az ABC-t).
Azt nem igazán szereti az ABC fékezés, ha a világítás közös vezetéknek az egyik sínszálat (jelen esetben a balt, vagyis a fekete vezetéket) használjuk. Van a Tillig panelen (nem tudom melyik verzió, a PLUX12, vagy a régebbi NEM651?) egy kettős kapcsoló dióda, ami analóg üzemben a világítást kapcsolja a menetiránynak megfelelően. Ez szokta összezavarni a dekóderek ABC érzékelését. |
(#66177) Bácsi Attila válasza csíkosháTTú hozzászólására (#66175)
|
Válasz •
|
Márc 14, 2022 |
|
Plux 12 panel van benne. A roco szergely és a piko 431 gőzösnél nincs ez a jelenség. Akkor nincs rá semmi féle megoldás? |
|
|
2024. Dec, 21. Szo 18:52:13 |
|
Jelenleg 8 fő olvassa az oldalt |
|
|