|
Alkatrészekről, javításokról tanácsok, tippek
|
Témaindító: cs.csaby, idő: Júl 22, 2010
Témakörök:
|
|
(#67752) Lazsi válasza diginewl hozzászólására (#67749)
|
Válasz •
|
Ápr 18, 2023 |
|
Igen, így van. |
(#67764) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#67749)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2023 |
|
Kipróbáltam ezt a 18V Zener-es áramkört. Piros keretben a Z18V-os dióda és a 100Ohm-os ellenállás. Nem működik. Van ez így.
Ha benn van a 100Ohm-os ellenállás az IC 5-ös lábánál (zener nélkül is), nem indul el az ic. Nem tölt, csak ciripel, és fogyaszt néhány mA áramot. A 18v Zener-t meg nem illik előtét ellenállás nélkül odatenni csak úgy simán.... vagy lehet??? (maximum elfüstöl)
16V-on próbálkoztam.
|
(#67765) Lazsi válasza diginewl hozzászólására (#67764)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2023 |
|
Mekkora a feszültség az IC 4-es és 5-ös lábán? |
(#67766) etwg válasza diginewl hozzászólására (#67764)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2023 |
|
3 ötletem van
1. Az EN lábra rakj néhány uF kondit, lehet hogy egy kis dioda is kell eléje.
2. A 100 ohmos ellenállás helyére rakj egy 50-100 mAs polyswitcht. ( önjavito biztositék). Ez >18 V esetén megszakitja az áramkört, azaz leáll minden addig amig nem lesz ujra kisebb feszültség a sinekben
3. A 100 Ohm helyett egy low drop stabilizatort rakj be 18 Voltra beállitva. |
(#67767) diginewl válasza Lazsi hozzászólására (#67765)
|
Válasz •
|
Ápr 24, 2023 |
|
Köszönöm Mindkettőtöknek a választ!
Igen ezeket meg kellett volna mérnem. Lányos zavaromban gyorsan visszaállítottam mindent, hogy alapból működik-e vagy megint sikerült valamit kinyírnom. Működik minden.
Egyenlőre várok a Hestore.hu-ból ap5100-est ez max-max 26V-ig bírja a műsort. Ha az jó lesz, majd később kísérletezem ezzel a gyengébb ic-vel. |
(#67785) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#67767)
|
Válasz •
|
Máj 1, 2023 |
|
Félmegoldás született a 18V-os zener diódával, de nekem így is jó lesz. A nagyok sem mennek 26V fölé, akkor én is jó leszek már így.
Megmértem:
Az EN-lábon (4-es láb) 4V voltot mértem, a 100Ohm-os ellenállás után 1 V feszültség esett (5-ös láb) 15V. Betáp: 16V
Úgy éledt fel az áramkör, hogy ha az EN (4-es) láb 10V-os zenerét közvetlenül a bemenetre kapcsoltam, a 100Ohm-os ellenállás elé. Így működik minden, tölt/kisüt amit szeretnék.
Így is elméletileg 28V-ig működik minden. Tulajdonképpen 24V DCC felett nem izgat mi lesz, mert a dekóder fog elfüstölni, meg a motor. (a legtöbb dekódernek valahol itt van a maximuma).
Köszönöm mindenkinek a Segítséget! Úgy néz ki ezt sikerült megoldani. |
(#67787) diginewl hozzászólása
|
Válasz •
|
Máj 2, 2023 |
|
Megjött ma a hestore-ből az ap5100 step up ic, ami bemeneti feszültségben 24v-ot bír ki.
Gyorsan betettem egy áramkörbe. Most már úgy forrasztok sot26-ot mintha furatszerelt lenne. (igaz ehhez az egyik pákavéget jól felköszörültem, hogy hegyes legyen
Ez sem lett megoldás, sőt ez még be sem indult, hanem azonnal melegedett, és nem is töltött. Beraktam az ap3211-et ugyanoda, azonnal ment az áramkör. Érdekes. Ez van.
Így marad az ap3211, az áramkörön meg benn lesz a 18V-os zener, a 100Ohmos ellenállás. Az előbbi hozzászólásom szerint módosítva.
Ugyanitt eladó, ingyen elvihető 18db AP5100 step down ic
|
(#67788) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#67787)
|
Válasz •
|
Máj 2, 2023 |
|
Nah rosszul írtam, így jár aki siet:
step down ic az ap5100.
elnézést! |
(#67851) diginewl válasza diginewl hozzászólására (#67787)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2023 |
|
Úgy néz ki, rájöttem, mi a baja az AP5100, és AP3211-nek.
A régebbi, 18V-os Zener-es megoldással (vagy nélküle) 18V-tól nagyon melegedett, mint a kettő típusú IC, 19V-nál pedig konzekvensen füstöltek. A hiba/probléma tehát nem itt volt.
Úgy néztem az EN láb, és a 10V-os vezérlő zenerdióda KÖZÉ is kell egy ellenállás R61. (Az eredeti Stummi-fórumon is előjött, hogy az AP ic-k szeretnek elfüstölni, vagy nagyon melegszenek főleg Maerklineseknél - ott ugye van 19-20V dekóder után.)
Így stabil lett mind a kettő fajta IC. Olyannyira, hogy az AP3211 is simán viszi a 21,5V betápot 5-6 órán keresztül is. És egyik fajta IC sem melegszik, még ezen a brutál feszültségen sem. 2-2 ic-vel próbáltam eddig ki. (Feljebb nem tudtam menni, mert elfogyott a plusz feszültségem).
Az R6 értékét azért növeltem meg ennyire, mert R6/R61 feszültség osztóként kezdett el működni, így a töltés bekapcsolás eltolódott.
Még annyit finomítok a műsoron, hogy egy 9,1V-os zenert teszek be szabályzónak, így már 11V DCC-n-is tud biztosan menni a töltés.
Egyszóval jók a kínai IC-k is, csak a doksikat kell egy picit újra/újra átolvasni. (ebben írták, hogy az EN-lábat 10-100K-val kell felhúzni a VCC-re) Furcsa, hogy ez nyugati barátainknak nem tűnt fel, inkább durrgatják az IC-ket. |
|
(#67852) etwg válasza diginewl hozzászólására (#67851)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2023 |
|
Jo lett, de én tennék még egy kisérletet, mert igy az R61-nek nem sok értelme van és ujra kell számolni az osztot. Probáld meg az R61-et inkább az EN és a zener anodja /R6 közös pontja közé tenni ( a vizszintes kapcsolat helyett.
Ez nem befolyásolja a töréspontot, azaz a vezérlö szintet. |
(#67853) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#67851)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2023 |
|
Idézet: „...főleg Maerklineseknél - ott ugye van 19-20V dekóder után.”
Igen, Spur1-ben. Vagy a régi, még az Arnold-dal közösen használt vezérlőben, aminek nem stabilizált a tápellátása, kis terhelés esetén.
Egyébként H0 méretben a Märklin motorok, és dekóderek is füstölnek el rendesen, ha a sínfeszültség nem stabilizált, vagy magasabb 16V-nál. Drága mulatság a javításuk, sok embernek a fejében kellene rendet tenni, hogy inkább stabilizálni kellene a vezérlőjük kimenetét, vagy rendes vezérlőt venni, mint a túl nagy sínfeszültség hibáját mindenféle trükkökkel, meg plusz "varászlásokkal" eltakarni.
Arra gondolok, hogy adott egy időben, a rákapcsolt terhelés függvényében ingadozó, és túl magas tápfeszültség (a digitális sínjel, most mindegy, hogy DCC, vagy MM, vagy SX), és ezt a hibát úgy "orvosolják", és osztják az észt a laikus felhasználóknak, hogy minden egyes ilyenről megtáplált eszköz elé (mozdonydekóder, kocsivilágítás, stb) teszük egy spéci kis elektronikát, további hibaforrásokat. Ahelyett, hogy a gyökerénél kezelnénk a problémát, vagyis a szoáré vezérlőközpont hibáját szűntetnénk meg! Erre több módszer is van, és mindegyik sokkal olcsóbb, és hatásosabb, mint minden eszköz elé egy újabb kis, szintén melegedő bigyuszkát szerelni:
- stabilizált tápegységet használunk a gyári trafó helyett, ha lehetséges;
- ott van a Hübsch-féle stabilizátor, ha muszáj a vezérlőt trafóról meghajtani (Uhlenbrock, régi Märklin/Arnold).
Ez olyan probléma, amit a tervezőnek a rajzasztalon már meg kellett volna oldania. Mondjuk a Märklin soha az életben nem tudott eddig tisztességes elektronikát gyártani, és a helyzet szinte változatlan.
Jellemző, hogy a most futó Mobile Station2 kimenő sínfeszültsége 15,5V.
Vajon miért lehet ez?
Szóval, jók ezek a kis valamik, de sajnos csak arra, hogy hibát nem kijavítjuk/megszűntetjük, hanem bekenjük sárral, hogy ne látszódjon. Attól még ott lesz... |
(#67855) diginewl válasza etwg hozzászólására (#67852)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2023 |
|
Köszönöm!
Eredetileg én is erre gondoltam, de a nyák-on ez volt az egyszerűbben megvalósítható...
Így kb. 0,1V-ot visz a feszültségosztó, ami nem sok.
Azért 10K, és 150K, mert ilyenem volt. Mindig abból főzök, ami van.
Így megnyugtatóan működnek. Végre sikerült.
((Én nem fogom 16VDCC felett nyíratni ezeket a modelleket, viszont ha más kezébe/asztalára kerül, akkor ne az elektronika durranjon el rajta.))
|
(#67856) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#67853)
|
Válasz •
|
Máj 20, 2023 |
|
Engem nem izgat a nagyfeszültség DCC-ben. De sajnos azzal is kell gondolkodnom, hogy ha már így átalakítom a modelleket, nagyobb legyen az elektronika tűréshatára, és forgalomképes is maradjon, ha arra kerülne a sor (hacsak addig zinkpestisben el nem rohad)...
Elképzeléseim szerint sikerült egy egész elfogadható koncepciót kialakítanom, az elmúlt pár hónapban:
Így most a Next18-as aljzattal, ezek a H0-ás VT135 (SachsenModelle/Tillig) mozdonyok:
-fényei a két oldalon külön-külön is fel/le kapcsolhatók. Azaz a Sachsenmodellnek IS lett így zárfénye, a Tillignél pedig szét lett választva a kétoldali vörös/fehér együtt világítás.
-A dekóderről külön is kapcsolható a belső világítás (logikai első kimenet tranyósítva), vagy a menetfények valamelyikével együtt világít. Választható.
-A belső világítás áramgenerátoros, így 5V-tól 40V-ig azonos a fényereje.
-A másik logikai kimenet is tranyósítva lett, így az felhasználható pl. kocsilekapcsoló tekercs üzemeltetésére - a nyákon mindennek megvan a helye, csak rá kell forrasztani, ha kell, a védődióda is ott van.
-Hangosítható, mert a panelen rajta van a hangszóró kivezetés.
-A wc.ben elhelyezett farados kondival pedig szépen átmegy a legbonyolultabb váltókon is, közben vígan zenél.
-a next18-as dekóder alig vehető észre a plafonon, ill. ha kiállnak rajta magasabb egységek, akkor is befér a helyére... (pl: esu)
-működik analógban is, vakdugóval.
Úgy érzem a jelenlegi tudásom a alapján kimaxoltam a lehetőségeket ebben a kis ékszerdobozban, és a modell végre élethűen megy előre/hátra, ahogy az igazi is. Ezt is sikerült kideríteni, hogy melyik az eleje/hátulja.
Itt a vége Köszönök MINDEN segítséget MINDENKINEK!!!
|
(#67857) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#67856)
|
Válasz •
|
Máj 23, 2023 |
|
Igazad van, ki bizony!
Más sem csinálta volna jobban, alaposan feljavítottad a modell régi tervezésű elektronikáját!
|
(#67912) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#67857)
|
Válasz •
|
Jún 5, 2023 |
|
Nah, mire elkészülök ezzel a next18-al addig az ESU kihoz egy újabb szabványt..... E24 mint valami villanykörte foglalat :
E 24
Mindegy. Ide ez is elég volt. Remélem a next18-as foglalattal fognak még gyártani dekódert az elkövetkezendő néhány évben. Utána meg már mindegy is. |
(#68015) csíkosháTTú hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 14, 2023 |
|
Érdekes jelenségre lettem figyelmes az utóbbi időben.
Javításra érkeznek a műhelybe egy neves, német gyártó modellei. Állítólag a legnagyobb hagyományokkal rendelkező gyár, nem is olyan régi modellei, pár tipus még gyártásban is van, vagy a gyárból szállítható.
Semmi probléma, ezekkel nem lesz gond! Gondoltam én...
Hát nem! Nem az van, hogy a keresett alkatrész nem kapható, nem. Még csak listázva sincs! Megkeresed a gyártó honlapján a modellt, megnyitod a rajzát, és kocsikapcsolón, kupplungrugón, tapadógyűrűn kívül nincs a listában az égvilágon semmi!
- Holott a modell - BR24 gőzös - sajnos leesett a padlóra, és a rudazata sérült cserélni kellene. És nem az van, hogy 130Euro-ba kerülne, hanem az, hogy a modell alkatrész listájában nem szerepel!
- Vagy a DR BR103 dízele (ex V36), ugyanettől a gyártótól, csak három számmal kisebb méretben. Az alsó takarólemez, ami műanyag, sajnos vetemedett. Avatatlan kezek nyúltak hozzá, és emiatt kellene cserélni. Helyzet ugyanaz, mint a fentebb említett BR24 esetében.
A BR24 sajnos hiányos, szépséghibás marad, ezzel nincs mit tenni. A BR103-t sikerült megjavítani, mert szerencsém volt. Kis hőlégfújós kezelés hatására a vetemedés megszűnt, de ez nem egy stabilan repodukálható javítási módszer, cserélni kellene az alkatrészt.
A BR24 egy relatíve olcsó modell a gyártónál, de a BR103 az egyáltalán nem az!
Sajnos ez a gyár pedig nem az, akihez írok egy e-mailt a kapcsolattartónak, hogy segítség kellene, mert letörtek az áramszedők egy villanymozdonyról, de az alkatrész listában csak komplett mozdonyház van. Nem-e lehetne-e csak áramszedőket rendelni?
Következő nap reggelén megjön a válasz e-mail, hogy ma útnak indult a csomag, mellékletben a számla. És csodák csodája, kapok két áramszedőt külön, és nem a komplett kaszni árában!
Egyébként érdekes a vásárlók ilyen támogatása, vagyis az, hogy a javításokat hogyan kezelik? Waiblingenben segítenek mindenben, ahogy Bergheimben is. Sebnitz ebből a szempontból felfelé lóg ki a sorból, és a Hornby csoport márkáihoz is elérhetők dolgok. A Liliput pár éve ebből a szempontból nagyon vacak lett, sajnos. Sonneberg-gel nehéz zöldágra vergődni, de nem lehetetlen.
De az, amit a régi vevőire, és a hagyományaira támaszkodó gyártó csinál az utóbbi időben, az kritikán aluli. Ha nehezen is, de régebben működtek. Az új tulajdonosok alatt gyakorlatilag nulla lett a szerviz és a vásárló támogatás. Utóbbi csak abban merül ki, hogy a tolják a Youtube-n a csatornájukat, hogy mindenki ezt vegye, mert ez a jó. A vásárlók, és a termékek követése az nulla, pláne a garancia letelte után. Meglátszik, hogy nem modellvasutas szakmából érkeztek az új tulajok, hanem a játékiparból. A favonat, meg a Barbie csak pár évig érdekes úgyis, és mindig van új célközönség. Csakhogy a vasútmodellező az általában nem csak egy-két évig modellező, ezt a tapasztalatból tudom. Ez nem az a kategória... |
(#68018) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68015)
|
Válasz •
|
Júl 16, 2023 |
|
Ehhez csak annyit, hogy az amazon, az aliexpress meg a többi hasonlo vállalkozás elödjétöl az amerikai Searstol már több mint 100 éve lehetett mozdonyalkatrésztöl kezdve egy komplett lakoházig bármit rendelni, butorral szönyeggel WCvel stb.. ( évente több ezer oldalas katalogust adtak ki, és csak pár éve tüntek el a nirvánában.)
Egyes cégek ettöl félnek. Még a mai modern világban is elképesztöen költséges ilyen szortimentet kezelni és ezzel kereskedni, és nagyon nehéz elérni a kritikus szintet, amit még pénzügyi szempontbol vállalni lehet.
Ezzel nem védeni akarom a vezetö céget, csak biztosan most veszik talán tudomásul mivel is jár a tisztességes alkatrész ellátás.
Sajnos nemcsak a modellvasutra vonatkozik.
A minap mutatta be az egyik vezetö mosogépgyár a fricskát a politikusoknak a 7 éves kötelezö alkatrész ellátàsrol. A mosogépet nemes egyszerüséggel 3 (!!) cserélhetö egységböl hozták létre.
A hab a tortán, valamennyi cserealkatrész ( ) munka nélkül is drágább mint az uj mosogép. Most már csak vevöt kell találni ilyen javitásra. |
(#68026) diginewl válasza etwg hozzászólására (#68018)
|
Válasz •
|
Júl 17, 2023 |
|
Az a "baj" hogy túl jól élünk. Igen.
Ezért nincs szükségünk a javításra. Ezt ki hogy éli meg, az egy dolog. Ezt támasztja alá az amerikai cég eltűnése is. Ezzel még nem lenne gond. A probléma ott kezdődik, hogy a hibás dolgokat nem tudjuk/nem akarjuk visszavinni a körforgásba, mert az már túlontúl sokba kerül - nem költséghatékony... (dehogynem).
Ez nem holmi környezetvédős blabla. Ez a mai "költséghatékony" világ legnagyobb baja: Gondolj bele: Diginewl elhalálozik, teste visszakerül a körforgásba (bacik/férgek/stb lebontják) sírköve elporlad az évek alatt. A vasútmodelles műanyag cuccai, elektronikája viszont sosem bomlik el, nem kerül vissza körforgásba, csak halmozódik a többivel együtt. Hova?
Nem vitaindításnak, csak elgondolkodtatásnak szánom. Kérem ne is vigyük tovább a sort. Nagyon elváltunk a saját környezetünktől, és rázzuk a pofonfát...
|
(#68029) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68018)
|
Válasz •
|
Júl 17, 2023 |
|
De legalább van!
Itt még az elméleti lehetőség sincs meg!
Nem az van, hogy Idézet: „zruzeit nicht lieferbar” , vagy Idézet: „ausverkauft” . Akkor sem volt semmi hozzájuk, amikor megjelentek a boltokban. Semmi!
És még én sajálkozom, meg mentgetőzök a megrendelőnél, hogy a méregdrágán vett, márkás, tradícióikra büszke (sic!) gyártótól származó modelljét nem lehet megjavítani, mert a gyártó még csak nem is tervezte, hogy valaha lesz hozzá bármilyen alkatrész is.
Így múlik el a világ dicsősége, még Göppingenben is... |
(#68032) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68029)
|
Válasz •
|
Júl 18, 2023 |
|
Tegnap elvittem a haveromnak 7 db kisebb - nagyobb hiányossággal rendelkező személykocsit, csináljon velük amit akar. Ma reggelre elmondta, hogy szétszedte majd összerakta őket, lett 4 db tökéletesen jó személykocsija és 3 db alkatrészbánya. Mint az igazi VASÚTON. |
(#68033) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#68032)
|
Válasz •
|
Júl 18, 2023 |
|
Mhh...
Az jó!
Akkor most ezt a logikát követve a kuncsaft vegyen még egy párat
ebből
és
ebből
??? |
(#68034) róbertke válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68033)
|
Válasz •
|
Júl 19, 2023 |
|
Idézet: „Akkor most ezt a logikát követve a kuncsaft vegyen még egy párat ”
Én nem írtam semmi ilyent. |
(#68035) etwg válasza diginewl hozzászólására (#68026)
|
Válasz •
|
Júl 19, 2023 |
|
Pontosan igy van, de viszont a másik oldalrol meg erre van kényszeritve. Láthatod mit müveltek a bunko sogorék, kikötötték, hogy az EUn kivüli szállitoknak fizetniük kell a csomagolási anyagok gyüjtêséért és feldolgizásáért. Azota a kinaik megszüntettek minden szállitást a labancokhoz, es magasrol fütyülnek rá, hogy a gyerekek meg a hobbisták nem jutnak olcso alkatreszekhez meg egyszerü olcso cuccokhoz. Állitolag csak az ali 3 millio vevöt vesztett Ausztriában. Az Amazon meg verekedik, mert annak van legalább ausztriai leányirodája.
Szinte ugyanazon a héten az osztrák parlament részben megszüntette a hulladék szelkcioját, igy most a müanyagokat meg a fém hulladékot össze lehet keverni, mert az marha jo. Elötte 10 évig meg pontosan az ellenkezöjét hirdették. |
(#68036) csíkosháTTú válasza róbertke hozzászólására (#68034)
|
Válasz •
|
Júl 19, 2023 |
|
Ne haragudj, nem bántani akartalak!
Az persze járható út, hogy keresünk donorokat, és ezekből összehozunk egy gyári állapotú, hiánytalan, és hibátlan modellt.
Csak ezek nem évtizedes modellek - konkrétan a BR24 most is kapható! - és nem éppen a legolcsóbb kategóriából. Pláne attól a gyártótól csúnya húzás az ilyesmi, aminek a marketing alapját a hagyomány, a régi vevők megbecsülése, és a "märklin életérzés" "märklinistának lenni" határozza meg. |
(#68039) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68036)
|
Válasz •
|
Júl 21, 2023 |
|
Számomra még mindig érdekes, hogy a Maerklin ezzel az ordenáré/ronda középsínes rendszerével a mai napig a "fine detail" kategóriában utazik. Egyszerűen ronda a középsínes rendszer látványa. Lehet a mozdony/vagon szép, megbízható az áramszedés.... de a vastag kerékkarima, és a sínrendszer az hihetetlen, hogy nem ütötte meg az igényes Német vasútmodellezők ingerküszöbét. Még most sem, 2023-ban. Vannak már olyan jó puffer elektronikák, amikkel kiválható lenne ez a randa középső "fogaskerékléc"... |
(#68040) etwg válasza diginewl hozzászólására (#68039)
|
Válasz •
|
Júl 21, 2023 |
|
Csak hat ugye a Marklin meg hivei jelszava:
Isten mentsen meg minket az elektronikatol.
eddig minden probalkozasuk rosszul sült el |
(#68041) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#68039)
|
Válasz •
|
Júl 21, 2023 |
|
A Marklin-nek a "megbízhatóbb" áramszdése egy legenda. Ha baj lesz, akkor viszont sokkal nagyobb lesz, mint egy kétsínesnél. A legenda hamis.
A kinézetnél sokkal nagyobb baj, hogy a modellek futása közben a csúszka éktelen zajt csap. Mégcsak csillapítani sem lehet. Nem is csodálom, hogy a saját gyártású (gyártatású?) hangdekódereik hanganyagainak kidolgozása/szerkesztése nem olyan lényeges.
Vicc az egész, különösen a Tilig H0 Elite sínrendszer, és a hozzávaló Styrostone ágyazatrendszer tükrében. |
(#68042) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68040)
|
Válasz •
|
Júl 21, 2023 |
|
A Märklin és az elektronika az két egymással nem egyeztethető fogalom.
Egy példa, igaz, nem Märklin, hanem Minitrix, de ugyanaz a firmware van a dekóderekben: az új, BR01 museumslok. A végesbességet, azt be lehet állítani, de CV6, vagyis középsebesség érték a hárompontos sebességgörbéhez nincs! A motor szabályzási paramétereti nem állíthatóak a modellhez, így az sajnos mindig egy rántással fog megindulni, és ezen a CV2 macerálása sem segít. Nem néztem meg szkópon, de valószínűleg az a baj, hogy a dekóder PWM jelét megszakító Back EFM "lyuk", és a peridodicitása összemérhető a motor kommutálási frekvenciájával, így a meginduláskor nem az a PWM kitöltési tényező jön létre, ami kellene a motor sima megindulásához. Egy 500Euroba kerülő modellről van szó! Ennyi pénzért illene a dekódernek a kínai Lais DCC-nél legalább egy fokkal jobbnak lennie... (Mellesleg a Lais sokszor jobban is teljesít, van nálam javításon egy Märklin H0 KöfII, abban ilyen van, és ragyogóan teszi a dolgát!)
A zárlatvédelem nélküli analóg, és DCC, vagy MM vezérlőikről már nem is beszélek... |
(#68043) tumikas hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 21, 2023 |
|
Marklin azért ragaszkodik ennyire a középsínes rendszerhez meg a borzasztó geometriához mivel a 2023-ban vett BR01-esnek el kell futni az 1939-es M-gleisen.
Ha ezt levetkőznék akkor lenne az igazi felháboródás. |
(#68044) róbertke hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 21, 2023 |
|
Van nekem egy Märklin HAMO teherkocsim.
Na vajon miért nincs több? |
(#68046) tumikas hozzászólása
|
Válasz •
|
Júl 22, 2023 |
|
Nem szabad leírni a Marklin/Trix kombót, csak tudni kell mit szabad tőlük megvenni. A régi NEM652-es előkészített dolgaik pl. hibátlanok, a "nem túl bonyolult" MTC-s dolgok mint a Ludmilla vagy a Zatopek szintén jók. |
(#68049) diginewl válasza tumikas hozzászólására (#68046)
|
Válasz •
|
Júl 24, 2023 |
|
Én nem szeretném leírni! Többször szemezgettem már trix modellel, egy van is.
Lásd itt az átalakításomat:
TRIX kocsi átalakítása
Ez kétsínes, és szép is. Igaz a kerék tengely "csapágyazása" hátöizé. Ilyent még soha nem láttam. De legalább az egyik sínszálról szedi az áramot.
Nekem a DR-es Maerklin mozdonyok is tetszenek, de nem tudnám őket kétsínesen használni. Ez van. Újabban nem készül belőlük hamo verzió. |
(#68050) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#68049)
|
Válasz •
|
Júl 24, 2023 |
|
Idézet: „Újabban nem készül belőlük hamo verzió.”
Persze, hogy nem, Trix-nek hívják... |
(#68051) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68050)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2023 |
|
Itt a Märklin, Bing, Merkur, Lionel stb sinek elödje. ( a 19. századbeli metrokbol).
|
|
(#68052) diginewl válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68050)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2023 |
|
Igen, közben rájöttem, hogy valahol itt lesz a megoldás. A Trix ezek szerint a kétsínes maerklin? Akkor már nekem is van egy ilyen csodám |
(#68053) róbertke válasza diginewl hozzászólására (#68052)
|
Válasz •
|
Júl 25, 2023 |
|
Ez így ebben a formában nem 100% -ban fedi a valóságot, mert nem minden Märklin jármű jelenik meg Trix/Trix-International/Trix-Express formában és viszont. |
(#68054) etwg válasza diginewl hozzászólására (#68052)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2023 |
|
Söt van 3 sines, de DC Trix is ( Express ), csak, hogy komplett legyen a káosz. |
(#68055) csíkosháTTú válasza diginewl hozzászólására (#68052)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2023 |
|
A Trix (és vele együtt a Minitrix is) a Märklin tulajdonába került. Vannak azonos modellek, amik kijönnek Marklin (AC), és Trix (DC) verrzióban is, de nem 100% az átfedés, különösen nem a gőzösök terén. |
(#68056) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68054)
|
Válasz •
|
Júl 26, 2023 |
|
Hála istennek kihalófélben... |
(#68346) etwg hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 1, 2023 |
|
Egy elég szerencsétlen eset történt egy F2 trafoval.
A nagyon hülye hálozati kábel rögzitése kiszakitotta a primer tekercsnek természetesen a belsö végét.
Igy nem tudtam megjavitani a szerkezetet ujra kell tekercselni. ( leesett a földre és a megöregedett DDR müanyagot márcsak a levegö nyomása tartja össze.)
Szerencsére aránylag könnyü szétszedni, igy már kinn van a primer tekercs.
Mi ilyenkor a szokás.
Csak a huzalméretet tudom, de nem tudom mennyi menet van rajta.
Azon gondolkodom, hogy áttekerem a huzalt egy mások dobra.
Majd visszatekerem az eredeti helyére. Remélem jo lesz.
Van valami jobb eljárás, ötlet? |
(#68347) róbertke válasza etwg hozzászólására (#68346)
|
Válasz •
|
Okt 2, 2023 |
|
Idézet: „Van valami jobb eljárás, ötlet?” KUKA
Nemrég vettem a Vaterán egyet 3.500 HUF -ért.
Annyit is ér ...
Ha már áttekercseled - téged ismerve megteszed - jobb lenne új vezetékkel vissza tekercselni. |
(#68348) etwg válasza róbertke hozzászólására (#68347)
|
Válasz •
|
Okt 2, 2023 |
|
Már letekertem a drotot. Elég sok 0,1-s van rajta.
Ha minden jol megy mindjárt elkezdem ujra tekerni. Most már megcsinálom tisztességesen kivezetést, rendes vastagabb licnivel,
Sajnos más drottal nem olyan egyszerü ujratakerni, mert nem tudom hány menet kell, igy csak az eredeti mennyiség segitene, vagy még egyszer mérni is kellene. Annyi munkát biztos nem ér.
Szeretem a formáját mert kicsi, kompakt felépitésü, szereltem bele az évtizedek alatt mindenféle upgradet ( félhullámos egyenirányitás, irányjelzö. Külsö csatlakozok Stb). Mindenféle kiállitásokon több mint elég 1-2 dilikört kezelni egy két mozdonnyal. ( most is ott pottyantották le). |
(#68349) etwg válasza etwg hozzászólására (#68348)
|
Válasz •
|
Okt 2, 2023 |
|
Már meg is lett tekerve. 4000 menet van rajta.
Csak össze kell még rakni.
|
|
(#68353) csíkosháTTú válasza etwg hozzászólására (#68349)
|
Válasz •
|
Okt 2, 2023 |
|
|
(#68357) etwg válasza csíkosháTTú hozzászólására (#68353)
|
Válasz •
|
Okt 2, 2023 |
|
Ahhoz is kellett volna trafo. Van PWM azt használom otthon, ez egy olyan hordozhato tartalék. |
(#68369) Antal Miklós válasza etwg hozzászólására (#68348)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2023 |
|
Szia etwg!
Kicsit babra munka, de tekerj rá szekunderként pl: 50 menetet, majd vasmagozd be és mérj az új szekunderen feszültséget.
Utána már könnyű lesz az új szekunder menetszámot meghatározni. |
(#68372) etwg válasza Antal Miklós hozzászólására (#68369)
|
Válasz •
|
Okt 4, 2023 |
|
Már meg lett oldva. Visszatekertem az összes huzalt igy eredeti állapotban müködik minden. |
(#68386) klimas hozzászólása
|
Válasz •
|
Okt 8, 2023 |
|
Urak ! Keresek 3mm átmélrőjű műanyag /a PVC lenne a legjobb/ / golyót! Esetleg tud-e valaki beszerzési forrást?
Elegem lett az ígéretekből , inkább magam próbálkoznék kardán legyártással. ehhez kellene...
Köszönöm előre is a segítőkészséget. |
(#68387) róbertke válasza klimas hozzászólására (#68386)
|
Válasz •
|
Okt 8, 2023 |
|
Ha minden part szakad ...
Gyöngyfűzéssel kellett foglalkoznom Rehabon.
1066 Budapest Jókai utca 5.(Oktogon közelében)
"""Gyöngysziget"" az üzlet neve.
3mm golyó gyöngyök is vannak nekik
- |
|
|
2024. Dec, 21. Szo 12:37:18 |
|
Jelenleg 9 fő olvassa az oldalt |
|
|